Döltä Äytö esittää

myydyin iso heh heh maasturi

Deltän mainos, OStetuin ISO????? maasturi Kia Sorento ja sit kakkosena Toyota Land Cruiser ja kolmantena ML:Mersu.

Eihän Sorentolla ole mitään tekemistä tuon hintaluokan autojen kanssa joihin ne virheellisesti sitä vertaa, ei koon eikä minkään muunkaan ominaisuuden puolesta.

59

3685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hinnan puolesta

      Ominaisuuksien puolesta on tietenkin paljonkin tekemistä, kun samantyyppisistä autoista on kyse. Mutta miksi hintaluokan pitäisi olla sama, jotta voisi verrata?

      Isoksi maasturiksi väittäminen on tietenkin hieman kyseenalaista, mutta toisaalta luokittelut eivät ole vakiintuneet siten, että meillä puhuttaisiin esim. kompakteista (Sportage), keskikokoisista (Sorento) ja isoista (Land Cruiser). Jos vedetään vain yksi raja, sen voi sitten vetää ainakin parilla tavalla.

      On tietysti aina tervettä suhtautua mainontaan kriittisesti.

    • "Large Off-Road 4x4"
    • eroja ei ole

      kuin hinnassa.
      Kokoluokka on sama, vetokyky Sorentossa paras.

      • CR-V oikea vertailukohta

        koko mainos. Jos Kia Sorento on ISO maasturi ja Delta-Auto vertaa sen kokoa ML:ään niin otetaanpa faktat pöytään: ML on 21.5 senttiä pidempi, 5 senttiä leveämpi ja 8.5 senttiä korkeampi sekä akseliväli 20 senttiä piedempi.
        Hyvä, Deltan mielestä siis em. autot ovan samankokoisia, vaikka ML on kokonaisuudessaan selvästi isompi. OK, verrataampi Honda CRV:tä ja Sorentoa: CR-V on 4 senttiä lyhyempi, 4 senttiä kapeampi ja 6 senttiä matalampi ja akseliväli 8 senttiä lyhyempi. Eli mitoissa mielestäni faktojen perusteella Sorento on lähempänä CR-V:tä kuin ML:ää. Ja kumpaa myydään enemmän: Sorentoa vai CR-V:tä.


      • vanhan Sorenton
        CR-V oikea vertailukohta kirjoitti:

        koko mainos. Jos Kia Sorento on ISO maasturi ja Delta-Auto vertaa sen kokoa ML:ään niin otetaanpa faktat pöytään: ML on 21.5 senttiä pidempi, 5 senttiä leveämpi ja 8.5 senttiä korkeampi sekä akseliväli 20 senttiä piedempi.
        Hyvä, Deltan mielestä siis em. autot ovan samankokoisia, vaikka ML on kokonaisuudessaan selvästi isompi. OK, verrataampi Honda CRV:tä ja Sorentoa: CR-V on 4 senttiä lyhyempi, 4 senttiä kapeampi ja 6 senttiä matalampi ja akseliväli 8 senttiä lyhyempi. Eli mitoissa mielestäni faktojen perusteella Sorento on lähempänä CR-V:tä kuin ML:ää. Ja kumpaa myydään enemmän: Sorentoa vai CR-V:tä.

        mittoihin.
        Uusi on pituutta lukuunottamatta mersun mitoissa.
        Pituusero vaaksan verran =19cm.
        Akseliväli kuvastaa auton kokoa suunnilleen saman verran kuin ohjauspyörän halkaisija.
        Mitäs mopo painaa (crv) ja minkälaiset moottorit ja varsinkin ne kehutut crv:n maasto-ominaisuudet ovat verrattuna maastoautoihin, joista nyt on puhe.


      • väärässä kokoluokassa

        Sorento on kokoluokaltaan ja hintaluokaltaan Citymaasturitasoa, Tosin sielläkin löytyy isompia kuten mm: Hyundai Santa Fe.
        Tuolla kaikkien maasturien mitat, Sorento on pienimmästä päästä:

        http://www.ajovalo.net/maasturien_mitat.htm

        Samoilta sivuilta löytyy myös maastokelpoisuustaulukko, Esim: Land Cruiser on eri luokassa maastokelpoisuudellaan.

        Hinnaltaan autot johon Sorento myyntiään vertaa painii aivan eri luokassa joten on ihan idiotismia laittaa Sorentoa edes sellaiseen vertailuun, ML MErsun lähtö on jossain 70000 Euton paremmalla puolella, sillähän ostaa kaksi Sorentoa, ei kai niitä nyt myydä yhtä paljon kun neljänkumpin sittareita, mutta sinä porukassahan Sorento ei myynnillä pärjääkkään.

        Delta Auto vois esittää seuraavassa mainoksessa Kia Magentiksen myynnin vrt: Mercedes E-sarja ja vaikka Volvo 60 ja 80 sarja, heh heh


      • massa....
        väärässä kokoluokassa kirjoitti:

        Sorento on kokoluokaltaan ja hintaluokaltaan Citymaasturitasoa, Tosin sielläkin löytyy isompia kuten mm: Hyundai Santa Fe.
        Tuolla kaikkien maasturien mitat, Sorento on pienimmästä päästä:

        http://www.ajovalo.net/maasturien_mitat.htm

        Samoilta sivuilta löytyy myös maastokelpoisuustaulukko, Esim: Land Cruiser on eri luokassa maastokelpoisuudellaan.

        Hinnaltaan autot johon Sorento myyntiään vertaa painii aivan eri luokassa joten on ihan idiotismia laittaa Sorentoa edes sellaiseen vertailuun, ML MErsun lähtö on jossain 70000 Euton paremmalla puolella, sillähän ostaa kaksi Sorentoa, ei kai niitä nyt myydä yhtä paljon kun neljänkumpin sittareita, mutta sinä porukassahan Sorento ei myynnillä pärjääkkään.

        Delta Auto vois esittää seuraavassa mainoksessa Kia Magentiksen myynnin vrt: Mercedes E-sarja ja vaikka Volvo 60 ja 80 sarja, heh heh

        Mihinkäs tuon Sorenton sijoittaisit jos ei isot maasturit kelpaa, kun autolla on massaa reilusti kolmatta tuhatta kiloa? Vertailu 500 kiloa kevyempiin autoihin on jotenkin omituista....ja mitä tulee Kia Magentikseen, sehän on sisätiloiltaan suurempi auto kuin E-mersu, volvo S60:stä puhumattakaan, eikä 2-litrainen crdi diesel häviä ollenkaan ominaisuuksissa mersun vastaavalle koneelle.... tai volvon....eli käytännössä, S60:ssä E-mersussa ja ainakin vanhassa S80:ssä takanaistuvan polvet kutittavat kuskin selkää...ja koreanihmeessä ei lähellekään...mutta sehän on sitä premiumia...


      • jaahas vai niin
        CR-V oikea vertailukohta kirjoitti:

        koko mainos. Jos Kia Sorento on ISO maasturi ja Delta-Auto vertaa sen kokoa ML:ään niin otetaanpa faktat pöytään: ML on 21.5 senttiä pidempi, 5 senttiä leveämpi ja 8.5 senttiä korkeampi sekä akseliväli 20 senttiä piedempi.
        Hyvä, Deltan mielestä siis em. autot ovan samankokoisia, vaikka ML on kokonaisuudessaan selvästi isompi. OK, verrataampi Honda CRV:tä ja Sorentoa: CR-V on 4 senttiä lyhyempi, 4 senttiä kapeampi ja 6 senttiä matalampi ja akseliväli 8 senttiä lyhyempi. Eli mitoissa mielestäni faktojen perusteella Sorento on lähempänä CR-V:tä kuin ML:ää. Ja kumpaa myydään enemmän: Sorentoa vai CR-V:tä.

        Aloituksessa joku (sinäkö?) peräänkuulutti koon lisäksi myös ominaisuuksien samankaltaisuutta. Jos se laitetaan vaatimukseksi, ei CR-V:hen voi verrata koska se on citymaasturi ja Sorento taas maasturi.

        Jos taas puhutaan pelkästä koosta, on sinulle vastattu jo edellä: johonkin se raja on vedettävä, jos maasturit jaetaan isoihin ja pieniin. Tässä tapauksessa Delta Auto on vetänyt rajan samalla tavalla kuin esim. puolueeton Euro NCAP. Eihän Delta ole missään väittänyt, että Sorento olisi yhtä iso kuin ML tai Land Cruiser, eihän?

        Onhan CR-V:kin isompi kuin Sportage, silti ne lasketaan samaan luokkaan.

        Jos jaottelu tehtäisiin kolmeen luokkaan, sitten Sorento kuuluisi sarjaan keskikokoiset ja Land Cruiser sarjaan isot. Mutta jos tehdään jako kahteen, voidaan se hyvin tehdä näin.

        Pitääkö toistaa, vai joko tämä yksinkertainen asia alkaa mennä jakeluun?


      • just joo
        väärässä kokoluokassa kirjoitti:

        Sorento on kokoluokaltaan ja hintaluokaltaan Citymaasturitasoa, Tosin sielläkin löytyy isompia kuten mm: Hyundai Santa Fe.
        Tuolla kaikkien maasturien mitat, Sorento on pienimmästä päästä:

        http://www.ajovalo.net/maasturien_mitat.htm

        Samoilta sivuilta löytyy myös maastokelpoisuustaulukko, Esim: Land Cruiser on eri luokassa maastokelpoisuudellaan.

        Hinnaltaan autot johon Sorento myyntiään vertaa painii aivan eri luokassa joten on ihan idiotismia laittaa Sorentoa edes sellaiseen vertailuun, ML MErsun lähtö on jossain 70000 Euton paremmalla puolella, sillähän ostaa kaksi Sorentoa, ei kai niitä nyt myydä yhtä paljon kun neljänkumpin sittareita, mutta sinä porukassahan Sorento ei myynnillä pärjääkkään.

        Delta Auto vois esittää seuraavassa mainoksessa Kia Magentiksen myynnin vrt: Mercedes E-sarja ja vaikka Volvo 60 ja 80 sarja, heh heh

        Mitä tulee kokoluokkaan, on sinulle vastattu aiheesta jo edellä, ks. esim. Euro NCAP-viite.

        Pidät ajovalo.netiä jonain auktoriteettina?? Kyseessä on autoharrastajan sivu, ja noihin sen maastokelpoisuustaulukoihin tulee suhtautua mitä suurimmalla varauksella. Esimerkiksi alennusvaihteettomat Santa Fe, X3 ja X5 ovat samassa lokerossa kuin aidot maasturit Sorento ja Pathfinder, Nissan X-Trail (vanha malli) on täysin perusteettomasti ylemmässä lokerossa kuin Sportage/Tucson ja niin edelleen... tuota voisi ruotia melko pitkälle. En myöskään äkkiseltään keksi mitään syytä sijoittaa Land Cruiseria Sorentoa paremmaksi, autojen järjestelmät ja rakenne ovat maastoajomielessä vastaavat.

        Ajovalo.netin tapauksessa on siis kyseessä yhden autoharrastajan oma arvio, joka poikkeaa monin kohdin vaikkapa minun arvioistani. Ja olen maastureihin perehtynyt.


      • CR-V on oikea vertailukohta
        vanhan Sorenton kirjoitti:

        mittoihin.
        Uusi on pituutta lukuunottamatta mersun mitoissa.
        Pituusero vaaksan verran =19cm.
        Akseliväli kuvastaa auton kokoa suunnilleen saman verran kuin ohjauspyörän halkaisija.
        Mitäs mopo painaa (crv) ja minkälaiset moottorit ja varsinkin ne kehutut crv:n maasto-ominaisuudet ovat verrattuna maastoautoihin, joista nyt on puhe.

        katso itse uuden Sorennon mitat www.kiamotors.fi ja ML:n vaikkapa Vehon sivuilta.


      • Ks. linkki

      • kyllä....

        land cruiser käytännön tasolla esim maastossa voittaa kian mennen tullen. Vetokyky on paperilla hyvä, mikä käytännössä?

        Puskurissa oli kerran mielenkiintoinen köydenvetotesti. Eli 1 tavallinen Land Cruiser VS 5 Henkilöautoa. Peruutamalla piti vetää köyttä eli köydet oli autojen etupuskurissa kiinni ja testattiin että missä on voimaa ja vetoa. Land Cruiser ihan kevyesti veti kaikkia 5 henkilöautoa, henkilöautot alkoivat sutimaan, ja mottoreista loppui teho, ja lopuksi henkilöautoista lennähti muovipuskurit ja hinauskoukut taivaan tuuliin. Kyllä siinä siis vetokykyä ja voimaa riittä.


      • kyllä
        vanhan Sorenton kirjoitti:

        mittoihin.
        Uusi on pituutta lukuunottamatta mersun mitoissa.
        Pituusero vaaksan verran =19cm.
        Akseliväli kuvastaa auton kokoa suunnilleen saman verran kuin ohjauspyörän halkaisija.
        Mitäs mopo painaa (crv) ja minkälaiset moottorit ja varsinkin ne kehutut crv:n maasto-ominaisuudet ovat verrattuna maastoautoihin, joista nyt on puhe.

        ettei kia maastossa ole kovin kummoisempi kuin CR-V. Ei löydy tasauspyörästöjen lukkoja, joustovaratkin ovat hieman pienemmät kuin isoissa maastureissa, ei löydy luistonestojärjestelmää joka toimii maastossa auton etenemistä edistävästi. Ei see maastoautona ole kovinkaan hyvä verrattuna esim. Uusi Land Cruiser tai mitsubishi pajero, LR discovery 3. Maasto ominaisuuksiltaan kia on edellämainittuihin verrattuna mopo.

        Vetokyky on edelleen paperilla hyvä, käytännössä en tiedä sanoa mitään, voi ollakin ihan hyvä.


      • on myös
        jaahas vai niin kirjoitti:

        Aloituksessa joku (sinäkö?) peräänkuulutti koon lisäksi myös ominaisuuksien samankaltaisuutta. Jos se laitetaan vaatimukseksi, ei CR-V:hen voi verrata koska se on citymaasturi ja Sorento taas maasturi.

        Jos taas puhutaan pelkästä koosta, on sinulle vastattu jo edellä: johonkin se raja on vedettävä, jos maasturit jaetaan isoihin ja pieniin. Tässä tapauksessa Delta Auto on vetänyt rajan samalla tavalla kuin esim. puolueeton Euro NCAP. Eihän Delta ole missään väittänyt, että Sorento olisi yhtä iso kuin ML tai Land Cruiser, eihän?

        Onhan CR-V:kin isompi kuin Sportage, silti ne lasketaan samaan luokkaan.

        Jos jaottelu tehtäisiin kolmeen luokkaan, sitten Sorento kuuluisi sarjaan keskikokoiset ja Land Cruiser sarjaan isot. Mutta jos tehdään jako kahteen, voidaan se hyvin tehdä näin.

        Pitääkö toistaa, vai joko tämä yksinkertainen asia alkaa mennä jakeluun?

        Maasturit ja citymaasturit jaotellaan usein myös maaasto ominaisuuksien perusteella. Onko ne kiassa muiden maastureiden tasolla?


      • veikkaan...
        kyllä kirjoitti:

        ettei kia maastossa ole kovin kummoisempi kuin CR-V. Ei löydy tasauspyörästöjen lukkoja, joustovaratkin ovat hieman pienemmät kuin isoissa maastureissa, ei löydy luistonestojärjestelmää joka toimii maastossa auton etenemistä edistävästi. Ei see maastoautona ole kovinkaan hyvä verrattuna esim. Uusi Land Cruiser tai mitsubishi pajero, LR discovery 3. Maasto ominaisuuksiltaan kia on edellämainittuihin verrattuna mopo.

        Vetokyky on edelleen paperilla hyvä, käytännössä en tiedä sanoa mitään, voi ollakin ihan hyvä.

        ...että aito maasturi Sorento on ilman muuta aivan toista luokkaa maasto-ominaisuuksiltaan kuin citymaasturi CR-V:

        - suurempi maavara
        - ALENNUSVAIHTEISTO (ehdoton oikean maastoauton kriteeri)
        - jäykkä taka-akseli pitää pyörät paremmin maakosketuksessa maastoajossa
        - erillisrunko maastoajon vaatimukset huomioiden (CR-V:ssä itsekantava)
        - keskilukolla varustettu neliveto (CR-V:ssä ei lukitusmahdollisuutta, vaan reagoi viiveellä, jonka pituutta usein kritisoidaan. Lisäksi CR-V:n voi ylikuumenemisen vuoksi sanoa itsensä irti kovemmassa käytössä)

        Uudessa sorentossa on luistonestojärjestelmä osana ESP:tä, millä perusteella väität ettei se edistä auton etenemistä maastossa? Vastaava ratkaisu on esim. Land Cruiserissa ja Land Rover Discoveryssä. Edeltävässä mallissa oli taka-akselilla viskolukko, mutta uudesta se on luistonestojärjestelmän myötä jätetty pois.

        Rinnastaminen CR-V:hen maasto-ominaisuusmielessä on yksiselitteisesti naurettava.


      • tuota
        veikkaan... kirjoitti:

        ...että aito maasturi Sorento on ilman muuta aivan toista luokkaa maasto-ominaisuuksiltaan kuin citymaasturi CR-V:

        - suurempi maavara
        - ALENNUSVAIHTEISTO (ehdoton oikean maastoauton kriteeri)
        - jäykkä taka-akseli pitää pyörät paremmin maakosketuksessa maastoajossa
        - erillisrunko maastoajon vaatimukset huomioiden (CR-V:ssä itsekantava)
        - keskilukolla varustettu neliveto (CR-V:ssä ei lukitusmahdollisuutta, vaan reagoi viiveellä, jonka pituutta usein kritisoidaan. Lisäksi CR-V:n voi ylikuumenemisen vuoksi sanoa itsensä irti kovemmassa käytössä)

        Uudessa sorentossa on luistonestojärjestelmä osana ESP:tä, millä perusteella väität ettei se edistä auton etenemistä maastossa? Vastaava ratkaisu on esim. Land Cruiserissa ja Land Rover Discoveryssä. Edeltävässä mallissa oli taka-akselilla viskolukko, mutta uudesta se on luistonestojärjestelmän myötä jätetty pois.

        Rinnastaminen CR-V:hen maasto-ominaisuusmielessä on yksiselitteisesti naurettava.

        En nyt sano että ihan CR-V:n tasoa. Kyllä varmasti voittaa, mutta ei kyllä pärjää vielä muille isoille maastureille. Siis mersun ML:n tasoa se varmaan tällä hetkellä on. Mutta jos vertaa Land Cruiser, Pajero, Discovery 3.....

        - jäykkä taka-akseli pitää pyörät paremmin maakosketuksessa maastoajossa
        - erillisrunko maastoajon vaatimukset huomioiden (CR-V:ssä itsekantava)
        Nämä kaksi asiaa eivät tee maasturistaa suoranaisesti yhtään parempaa. Saisinko perusteluja hieman tuohon erillisrunkoon.
        Vakiona kian jäykkä taka-akseli ei tarjoa yhtään parempia joustoja, kuin erillisjousitettukkaan tarjoaisi.
        Eli nämä kaksi edellämainittua ominaisuutta eivät paranna maasto ominaisuuksia, erillisrunko pienentää kanssa autoilijoiden turvallisuutta...

        Luistonesto on, mutta onko se kehitetty niin että se maastossa toimii hyvin ja mahdollistaa parhaan pidon. Näin tuossa sorento video, jossa kia oli hiekkakuopassa, täytyy todeta että oli pieni pettymys, mutta vika saattoi olla kuskissakin.


      • maasturi/citymaasturi
        on myös kirjoitti:

        Maasturit ja citymaasturit jaotellaan usein myös maaasto ominaisuuksien perusteella. Onko ne kiassa muiden maastureiden tasolla?

        Kialla on kaksi maasturimallia, Sorento ja Sportage. Näistä edellinen on aito maasturi ja jälkimmäinen citymaasturi. Luokittelu on näissä harvinaisen selvä:

        Sorento:
        - erillisrunko
        - jäykkä taka-akseli
        - alennusvaihteisto

        Sportage:
        - itsekantava kori
        - ei jäykkiä akseleita
        - ei alennusvaihteistoa

        Myös Sportagessa on keskilukko (ei itsestäänselvyys citymaasturissa).

        Luokittelu tehdään mielestäni "oikein" juuri näiden rakenteellisten seikkojen perusteella, vaikka lehdistössähän näkee jos jonkinlaista luokittelua. Sanoisin, että minimivaatimus aidolle maasturille on kiinteä keskilukko ja alennusvaihteisto. Jäykistä akseleista ja erillisrungosta voi vaikka tinkiäkin ja silti laskea auton maasturiksi, jos nuo kaksi kriteeriä täyttyvät.


      • näkemäni
        tuota kirjoitti:

        En nyt sano että ihan CR-V:n tasoa. Kyllä varmasti voittaa, mutta ei kyllä pärjää vielä muille isoille maastureille. Siis mersun ML:n tasoa se varmaan tällä hetkellä on. Mutta jos vertaa Land Cruiser, Pajero, Discovery 3.....

        - jäykkä taka-akseli pitää pyörät paremmin maakosketuksessa maastoajossa
        - erillisrunko maastoajon vaatimukset huomioiden (CR-V:ssä itsekantava)
        Nämä kaksi asiaa eivät tee maasturistaa suoranaisesti yhtään parempaa. Saisinko perusteluja hieman tuohon erillisrunkoon.
        Vakiona kian jäykkä taka-akseli ei tarjoa yhtään parempia joustoja, kuin erillisjousitettukkaan tarjoaisi.
        Eli nämä kaksi edellämainittua ominaisuutta eivät paranna maasto ominaisuuksia, erillisrunko pienentää kanssa autoilijoiden turvallisuutta...

        Luistonesto on, mutta onko se kehitetty niin että se maastossa toimii hyvin ja mahdollistaa parhaan pidon. Näin tuossa sorento video, jossa kia oli hiekkakuopassa, täytyy todeta että oli pieni pettymys, mutta vika saattoi olla kuskissakin.

        Tässä video, niin kuin näet niin toinen eturenkaista joka on maassa ja jolla on pitoa pysähtyy? Maastossa toimivan luistoneston pitäisi jarruttaa luistavaa pyörää jotta tämä pitävä pyörä veisi autoa eteen päin.

        Esim pajerossa on 2x 100% tasauspyörästön lukot, ja etu akselin hoitaa luistonesto. Pajero ei olisi pysähtynyt noin helposti. Discossa on keskilukko niin kuin kiassa, mutta discon luistonesto olisi pelastanut tilanteen, sama land cruiserissa.

        http://video.google.com/videoplay?docid=-7645891782049976505&q=Kia Sorento&total=166&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=3

        Mutta onko tämä sorento sitten vanha malli ? En tiedä onko uudessa asiaa korjattu.


      • maastossa
        tuota kirjoitti:

        En nyt sano että ihan CR-V:n tasoa. Kyllä varmasti voittaa, mutta ei kyllä pärjää vielä muille isoille maastureille. Siis mersun ML:n tasoa se varmaan tällä hetkellä on. Mutta jos vertaa Land Cruiser, Pajero, Discovery 3.....

        - jäykkä taka-akseli pitää pyörät paremmin maakosketuksessa maastoajossa
        - erillisrunko maastoajon vaatimukset huomioiden (CR-V:ssä itsekantava)
        Nämä kaksi asiaa eivät tee maasturistaa suoranaisesti yhtään parempaa. Saisinko perusteluja hieman tuohon erillisrunkoon.
        Vakiona kian jäykkä taka-akseli ei tarjoa yhtään parempia joustoja, kuin erillisjousitettukkaan tarjoaisi.
        Eli nämä kaksi edellämainittua ominaisuutta eivät paranna maasto ominaisuuksia, erillisrunko pienentää kanssa autoilijoiden turvallisuutta...

        Luistonesto on, mutta onko se kehitetty niin että se maastossa toimii hyvin ja mahdollistaa parhaan pidon. Näin tuossa sorento video, jossa kia oli hiekkakuopassa, täytyy todeta että oli pieni pettymys, mutta vika saattoi olla kuskissakin.

        ole niin väliä kanssa-autoilijoista ja ainakin itselleni oma turvallisuus on tärkein.
        Koeta hakea jotain älykkäämpää väiteltävää.


      • no mutta?
        maasturi/citymaasturi kirjoitti:

        Kialla on kaksi maasturimallia, Sorento ja Sportage. Näistä edellinen on aito maasturi ja jälkimmäinen citymaasturi. Luokittelu on näissä harvinaisen selvä:

        Sorento:
        - erillisrunko
        - jäykkä taka-akseli
        - alennusvaihteisto

        Sportage:
        - itsekantava kori
        - ei jäykkiä akseleita
        - ei alennusvaihteistoa

        Myös Sportagessa on keskilukko (ei itsestäänselvyys citymaasturissa).

        Luokittelu tehdään mielestäni "oikein" juuri näiden rakenteellisten seikkojen perusteella, vaikka lehdistössähän näkee jos jonkinlaista luokittelua. Sanoisin, että minimivaatimus aidolle maasturille on kiinteä keskilukko ja alennusvaihteisto. Jäykistä akseleista ja erillisrungosta voi vaikka tinkiäkin ja silti laskea auton maasturiksi, jos nuo kaksi kriteeriä täyttyvät.

        Miksi erillisrunko tekee maasturin ???

        Useissa isoissa nyky maastureissa sitä ei ole, koska se on ratkaisuna vanhan aikainen ja muille autoilijoille hengen vaarallinen. Maastossa se ei auta yhtään.

        Jäykkä akseli on periaatteessa joustovaroiltaan parempi, mutta ei se vakiomaasturissa merkitse yhtään mitään, esim. kian kohdalla. Jeep Wranlerissa on eri asia kun kallistuksen vakaajat saa pois päältä ja akseli on tosiaan joustava sen jälkeen.


      • erillisrunko
        maastossa kirjoitti:

        ole niin väliä kanssa-autoilijoista ja ainakin itselleni oma turvallisuus on tärkein.
        Koeta hakea jotain älykkäämpää väiteltävää.

        On ihan oikeasti todella vaarallinen jos törmäät pieneen henkilöautoon kylkeen.

        Ja kysyin vain perusteluja, Mikä tekee siitä paremman maastossa ?


      • mutta...
        tuota kirjoitti:

        En nyt sano että ihan CR-V:n tasoa. Kyllä varmasti voittaa, mutta ei kyllä pärjää vielä muille isoille maastureille. Siis mersun ML:n tasoa se varmaan tällä hetkellä on. Mutta jos vertaa Land Cruiser, Pajero, Discovery 3.....

        - jäykkä taka-akseli pitää pyörät paremmin maakosketuksessa maastoajossa
        - erillisrunko maastoajon vaatimukset huomioiden (CR-V:ssä itsekantava)
        Nämä kaksi asiaa eivät tee maasturistaa suoranaisesti yhtään parempaa. Saisinko perusteluja hieman tuohon erillisrunkoon.
        Vakiona kian jäykkä taka-akseli ei tarjoa yhtään parempia joustoja, kuin erillisjousitettukkaan tarjoaisi.
        Eli nämä kaksi edellämainittua ominaisuutta eivät paranna maasto ominaisuuksia, erillisrunko pienentää kanssa autoilijoiden turvallisuutta...

        Luistonesto on, mutta onko se kehitetty niin että se maastossa toimii hyvin ja mahdollistaa parhaan pidon. Näin tuossa sorento video, jossa kia oli hiekkakuopassa, täytyy todeta että oli pieni pettymys, mutta vika saattoi olla kuskissakin.

        Mitä Mersun ML:ään tulee, siitä on tietääkseni citymaasturi- ja maasturiversiot sikäli, että alennusvaihteisto on lisävaruste.

        Jos verrataan noihin mainitsemiisi isoihin, en väitä että Sorento olisi yhtä hyvä tai parempi, mutta en toisaalta helposti löydä rakenteellista syytä väittää huonommaksikaan. Pajerossa tosin on kiinteä taka-akselin lukko toisin kuin noissa muissa. Joustovaroista on vaikea löytää faktatietoa.

        Erillisrungon on perinteisesti ajateltu soveltuvan maastoajoon, jossa auton kori joutuu alttiiksi erilaiselle väännölle kuin normaaliajossa (esim. ristiriipunta). Sen merkityksestä voidaan varmasti kiistellä, mutta rakenteellisesti se on perinteinen maasturin tunnusmerkki.

        En ymmärrä väitettäsi, ettei Sorenton taka-akseli olisi maastoajoon parempi ratkaisu kuin erillisjousitetut pyörät. Yleinen totuus on, että jäykän taka-akselin avulla pyörien maakosketus säilyy paremmin, eikä Sorento varmaankaan tee tässä poikkeusta. Tästä syystä maastureissa on pääsääntöisesti pitäydytty ainakin yhdessä jäykässä akselissa, vaikka erillistuetuilla pyörillä saavutettaisiin paremmat maantieajo-ominaisuudet. Kommenttia tuosta totuudesta esim. tässä Jeep Patriot-arvostelussa (http://research.cars.com/go/crp/research.jsp?revid=50901&makeid=23&modelid=8373&year=2007&revlogtype=20§ion=reviews ):

        "Instead of the rear axle, which is typically a truck's low point, the Patriot's unibody and four-wheel-independent suspension put the minimum clearance up front. The independent rear end exhibits drawbacks in some situations, where its suspension travel seems limited when compared to the solid, non-independent axles that purists prefer for off-roading. Having a wheel way up in the air, as in the photos, looks cool, but the lower it drops below the body, the greater the chance of getting purchase on the terrain."

        Minäkin olen nähnyt yhden videon, jossa katurenkailla varustettu edellismallinen Sorento (jossa ei ole luistonestoa vaan taka-akselin viskolukko) oli hiekkakuopassa jumissa. Ei siinä ole mitään ihmettelemistä. Ensinnäkin pitäisi olla maastorenkaat, toiseksi niiden ilmanpainetta tulisi laskea hiekassa ajettaessa. Kolmanneksi, ei maasturikaan kaikkeen pysty. Kyllä sen Jeepinkin saa jumiin:
        http://www.iltalehti.fi/autot/200508253393556_au.shtml


      • lyhyesti
        näkemäni kirjoitti:

        Tässä video, niin kuin näet niin toinen eturenkaista joka on maassa ja jolla on pitoa pysähtyy? Maastossa toimivan luistoneston pitäisi jarruttaa luistavaa pyörää jotta tämä pitävä pyörä veisi autoa eteen päin.

        Esim pajerossa on 2x 100% tasauspyörästön lukot, ja etu akselin hoitaa luistonesto. Pajero ei olisi pysähtynyt noin helposti. Discossa on keskilukko niin kuin kiassa, mutta discon luistonesto olisi pelastanut tilanteen, sama land cruiserissa.

        http://video.google.com/videoplay?docid=-7645891782049976505&q=Kia Sorento&total=166&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=3

        Mutta onko tämä sorento sitten vanha malli ? En tiedä onko uudessa asiaa korjattu.

        Uusi video minulle, enkä ehtinyt kokonaan katsoa, mutta minusta näytti etulamppujen perusteella vanhalle mallille jossa ei ole luistonestoa, mutta taka-akselilla on viskoluistonrajoitin.

        Katurenkaat näytti autossa olevan = virhe, jos on tarkoitus hiekkakuopassa ajaa.


      • tuli vastattua
        no mutta? kirjoitti:

        Miksi erillisrunko tekee maasturin ???

        Useissa isoissa nyky maastureissa sitä ei ole, koska se on ratkaisuna vanhan aikainen ja muille autoilijoille hengen vaarallinen. Maastossa se ei auta yhtään.

        Jäykkä akseli on periaatteessa joustovaroiltaan parempi, mutta ei se vakiomaasturissa merkitse yhtään mitään, esim. kian kohdalla. Jeep Wranlerissa on eri asia kun kallistuksen vakaajat saa pois päältä ja akseli on tosiaan joustava sen jälkeen.

        Näihin tuli edellä jo kommentoitua.

        Joka tapauksessa Sorento on rakenteeltaan aito maastoauto, siitä ei pitäisi olla epäselvyyttä. Aitona maasturina sitä saa myös mainostaa.


      • pieni henkilöauto
        erillisrunko kirjoitti:

        On ihan oikeasti todella vaarallinen jos törmäät pieneen henkilöautoon kylkeen.

        Ja kysyin vain perusteluja, Mikä tekee siitä paremman maastossa ?

        maastossa?


      • ole..
        lyhyesti kirjoitti:

        Uusi video minulle, enkä ehtinyt kokonaan katsoa, mutta minusta näytti etulamppujen perusteella vanhalle mallille jossa ei ole luistonestoa, mutta taka-akselilla on viskoluistonrajoitin.

        Katurenkaat näytti autossa olevan = virhe, jos on tarkoitus hiekkakuopassa ajaa.

        Renkaiden kuviolla ei hiekassa ole suurta merkitystä. Renkaiden ilmanpaine on suuremmassa merkityskessä. Katurenkaillakin pääsee hiekassa hyvin, jos paine on tarpeeksi matala jolloin auto ei uppoa eikä kaivata niin helposti. Nelivedon toteutuksella myös erittäin suuri merkitys.


      • mitään........
        pieni henkilöauto kirjoitti:

        maastossa?

        Mutta erillisrunko, mitä hyötyä siitä on maastossa.

        Haittaa siitä on pienille henkilöautoille kun liikutaan maantiellä.


      • joooo.....
        mutta... kirjoitti:

        Mitä Mersun ML:ään tulee, siitä on tietääkseni citymaasturi- ja maasturiversiot sikäli, että alennusvaihteisto on lisävaruste.

        Jos verrataan noihin mainitsemiisi isoihin, en väitä että Sorento olisi yhtä hyvä tai parempi, mutta en toisaalta helposti löydä rakenteellista syytä väittää huonommaksikaan. Pajerossa tosin on kiinteä taka-akselin lukko toisin kuin noissa muissa. Joustovaroista on vaikea löytää faktatietoa.

        Erillisrungon on perinteisesti ajateltu soveltuvan maastoajoon, jossa auton kori joutuu alttiiksi erilaiselle väännölle kuin normaaliajossa (esim. ristiriipunta). Sen merkityksestä voidaan varmasti kiistellä, mutta rakenteellisesti se on perinteinen maasturin tunnusmerkki.

        En ymmärrä väitettäsi, ettei Sorenton taka-akseli olisi maastoajoon parempi ratkaisu kuin erillisjousitetut pyörät. Yleinen totuus on, että jäykän taka-akselin avulla pyörien maakosketus säilyy paremmin, eikä Sorento varmaankaan tee tässä poikkeusta. Tästä syystä maastureissa on pääsääntöisesti pitäydytty ainakin yhdessä jäykässä akselissa, vaikka erillistuetuilla pyörillä saavutettaisiin paremmat maantieajo-ominaisuudet. Kommenttia tuosta totuudesta esim. tässä Jeep Patriot-arvostelussa (http://research.cars.com/go/crp/research.jsp?revid=50901&makeid=23&modelid=8373&year=2007&revlogtype=20§ion=reviews ):

        "Instead of the rear axle, which is typically a truck's low point, the Patriot's unibody and four-wheel-independent suspension put the minimum clearance up front. The independent rear end exhibits drawbacks in some situations, where its suspension travel seems limited when compared to the solid, non-independent axles that purists prefer for off-roading. Having a wheel way up in the air, as in the photos, looks cool, but the lower it drops below the body, the greater the chance of getting purchase on the terrain."

        Minäkin olen nähnyt yhden videon, jossa katurenkailla varustettu edellismallinen Sorento (jossa ei ole luistonestoa vaan taka-akselin viskolukko) oli hiekkakuopassa jumissa. Ei siinä ole mitään ihmettelemistä. Ensinnäkin pitäisi olla maastorenkaat, toiseksi niiden ilmanpainetta tulisi laskea hiekassa ajettaessa. Kolmanneksi, ei maasturikaan kaikkeen pysty. Kyllä sen Jeepinkin saa jumiin:
        http://www.iltalehti.fi/autot/200508253393556_au.shtml

        Tuo erillisrunko, ja rungon jäykkyys jutut riippuu täysin autosta. Normaali auton korikin voi olla sitli jäykkä, ja maastossa ei pienestä joustosta haittaa ole, päin vastoin. No, mutta samapa tuo jos maasto ominaisuuksia ajattelee, että mikä runko siinä on kunhan pysyy kasassa.

        Taka akseli väitteestä en edelleenkään ole samaa mieltä jos kyse on vakio maasturista. Kyllähän rakennetussa maasturissa saavutetaan jäykillä akseleilla paremmat joustot ja sitä kautta pito, mutta ei se kian tapauksessa oleellisesti asiaa muuta, eli en pidä sitä maastoauton kriteerinä sen enempää. Onhan vanhoissa henkilöautoissakin jäykät akselit. Mutta tähän pätee sama kuin edelliseenkin ihan turhaa tästä väittelee, molemmat ratkaisut toimivat oikein toteutettuna. Jäykässä akselissa jos toinen ajaa kuoppaan, niin toinen kallistuu.

        Maastorenkaat on sinäänsä kyllä hyvät olla jos maastoon menee, mutta nyt puhuttiin vakio maasturista, olen nähnyt monen vakio maasturin etenevän hiekassa katurenkaillakin ja nousevan tuollaisia hiekkamäkiä. Toki merkitystä on ilmanpaineilla ja myös kuljettajalla. Ei maasturikaan kaikkeen pysty ei, mutta on niissä eroja, toiset menevät paremmin kuin toiset ihan vakiona.


      • sitä....
        tuli vastattua kirjoitti:

        Näihin tuli edellä jo kommentoitua.

        Joka tapauksessa Sorento on rakenteeltaan aito maastoauto, siitä ei pitäisi olla epäselvyyttä. Aitona maasturina sitä saa myös mainostaa.

        mutta totesimme vain että land cruiserin tasoiset autot ja sorenton tasoiset autot ovat aivan eri luokassa. Ei ihme että sorentoa myydään enemmän kun hinta ero on niin suuri ja jotain ison maasturin ominaisuuksia löytyy.

        Iso maasturi kumminkin, esim. Land cruiser tai pajero, on maasto ja veto ominaisuuksiltaan eri tasolla. Tilat ovat myös paljon suuremmat. Mutta se mikä kallistaa monen ostajan kian puoleen on se hinta. Pajerot ja land cruiserit eivät irtoa siihen hintaan, mutta eivät ne olekaan samassa luokassa.


      • kyllä kyllä
        joooo..... kirjoitti:

        Tuo erillisrunko, ja rungon jäykkyys jutut riippuu täysin autosta. Normaali auton korikin voi olla sitli jäykkä, ja maastossa ei pienestä joustosta haittaa ole, päin vastoin. No, mutta samapa tuo jos maasto ominaisuuksia ajattelee, että mikä runko siinä on kunhan pysyy kasassa.

        Taka akseli väitteestä en edelleenkään ole samaa mieltä jos kyse on vakio maasturista. Kyllähän rakennetussa maasturissa saavutetaan jäykillä akseleilla paremmat joustot ja sitä kautta pito, mutta ei se kian tapauksessa oleellisesti asiaa muuta, eli en pidä sitä maastoauton kriteerinä sen enempää. Onhan vanhoissa henkilöautoissakin jäykät akselit. Mutta tähän pätee sama kuin edelliseenkin ihan turhaa tästä väittelee, molemmat ratkaisut toimivat oikein toteutettuna. Jäykässä akselissa jos toinen ajaa kuoppaan, niin toinen kallistuu.

        Maastorenkaat on sinäänsä kyllä hyvät olla jos maastoon menee, mutta nyt puhuttiin vakio maasturista, olen nähnyt monen vakio maasturin etenevän hiekassa katurenkaillakin ja nousevan tuollaisia hiekkamäkiä. Toki merkitystä on ilmanpaineilla ja myös kuljettajalla. Ei maasturikaan kaikkeen pysty ei, mutta on niissä eroja, toiset menevät paremmin kuin toiset ihan vakiona.

        Aivan varmasti eroja etenemiskyvyssä löytyy niin maastureissa kuin citymaastureissakin. Tyydyn toteamaan, että Kian mallistossa Sorento on aito maasturi ja aivan perustellusti, kun taas Sportage on citymaasturi.

        Runkorakenne on merkittävä tekijä siinä, luokitellaanko auto esim. USA:ssa SUViksi eli maasturiksi (erillisrunko) vai crossover SUViksi eli citymaasturiksi (itsekantava). Yksiselitteisempi termi on "truck", jota käytetään käytetään USA:ssa vain erillisrunkoisista (suomennetaan usein virheellisesti kuorma-autoksi!). Olet ehkä oikeassa siinä, että maastureissakin suuntaus on enenevässä määrin kohti itsekantavia, joskin erityisvahvistettuja korirakenteita.

        Jäykkien akseleiden merkityksestä jäämme nyt nähtävästi eri linjoille. Oletko sitä mieltä, että maasturivalmistajat pitäytyvät jäykissä akseleissa muutamien off-roadia harrastavien autojaan virittelevien henkilöiden takia, vaikka näistä olisi vakiomaasturin omistajalle pelkkää haittaa?


      • mennyt
        mitään........ kirjoitti:

        Mutta erillisrunko, mitä hyötyä siitä on maastossa.

        Haittaa siitä on pienille henkilöautoille kun liikutaan maantiellä.

        puurot ja vellit sekaisin.


      • siksi
        kyllä kyllä kirjoitti:

        Aivan varmasti eroja etenemiskyvyssä löytyy niin maastureissa kuin citymaastureissakin. Tyydyn toteamaan, että Kian mallistossa Sorento on aito maasturi ja aivan perustellusti, kun taas Sportage on citymaasturi.

        Runkorakenne on merkittävä tekijä siinä, luokitellaanko auto esim. USA:ssa SUViksi eli maasturiksi (erillisrunko) vai crossover SUViksi eli citymaasturiksi (itsekantava). Yksiselitteisempi termi on "truck", jota käytetään käytetään USA:ssa vain erillisrunkoisista (suomennetaan usein virheellisesti kuorma-autoksi!). Olet ehkä oikeassa siinä, että maastureissakin suuntaus on enenevässä määrin kohti itsekantavia, joskin erityisvahvistettuja korirakenteita.

        Jäykkien akseleiden merkityksestä jäämme nyt nähtävästi eri linjoille. Oletko sitä mieltä, että maasturivalmistajat pitäytyvät jäykissä akseleissa muutamien off-roadia harrastavien autojaan virittelevien henkilöiden takia, vaikka näistä olisi vakiomaasturin omistajalle pelkkää haittaa?

        Ne pitäytyvät siksi että liian monella ostajalla on vahvoja ennakkoluuloja erillisjousitettua kohtaan. Monella saattaisi jäädä auto ostamatta koska he luulevat että sillä ei tee maastossa mitään kun ei ole jäykkiä akseleita enää. Erillisjousitusta käytetään mm. Pinframia maastopakettiautossa, joka on todella maastopakettiauto ja siltä näytääkin. Samoin USA:n armejan HMMV:t tai joku vastaava, kansan kielellä hummerit ovat erillisjousitettuja, mutta joustovaroiltaan kyllä erittäin huonoja. Mutta tämän "hummerin" tapaisen maasturin erillisjousituksella ja portaalinavoilla haetaankin maavaraa jolla pääsee panssarivaunun urissa. Maavaraa onkin 40cm. Jäykällä akselilla tarvitaan aivan valtavat renkaat jotta saavutetaan tuo maavara edes portaalinavoilla.

        Mutta vakio maasturissa jäykkä tai erillisjousitettu, erillisjousitus on oikein toteutettuna varmasti hyvä, esim. uusi Range Rover, joustaa varmasti paremmin kuin kia, mutta ei jälkeäkään jäykästä akselista. Jäykän akselin etu on se että nekin ostavat joilla on ennakkoluuloja erillisjousitusta kohtaan.


    • JaakkoNiska
      • ole...

        Saksalaistenkaan mielestä Sorento ei ole ML MErsun kokoluokkaa, eikä kenenkään muunkan mielestä joka osaa lukea mittanauhaa, Sorento on keskikokoinen sittari joka jäi sittaritestissä VIIMEISEKSI surkean alaarvoisen ajo ominaisuuksiensa vuoksi. Delta Laittaa Sorenton luokaan jonne sillä ei ole mitään asiaa.


      • voi toista
        ole... kirjoitti:

        Saksalaistenkaan mielestä Sorento ei ole ML MErsun kokoluokkaa, eikä kenenkään muunkan mielestä joka osaa lukea mittanauhaa, Sorento on keskikokoinen sittari joka jäi sittaritestissä VIIMEISEKSI surkean alaarvoisen ajo ominaisuuksiensa vuoksi. Delta Laittaa Sorenton luokaan jonne sillä ei ole mitään asiaa.

        Mitä sinä tästä täällä itket? Ota suoraan yhteyttä Deltaan tai maahantuojaan purkauksinesi! Haasta vaikka oikeuteen, niin saat selville kumpi on oikeassa!


      • mersu ja kia

        Kyllä tuon vanhan ML:n ja sorenton voi ihan hyvin pistää samaan luokkaan. Jos sinne ei sorentolla olisi asiaa, niin ei sitten mersullakaan.


    • vitsi on vitsi

      etuvetoista Kia Sportagea citymaasturiksi. Sportagessa on myös nelivetoisia citymaastureita, mutta hinnat alkaen malli on vain etuvetoinen eikä siin mikään citymaasturi.

      • Sportagen

        Maasto-ominaisuudet ole samaa gategoriaa kuin näiden muidenkin "sittareiden", kuten CR-V:n,X-trail:n ym.eli surkeat verrattuna esim. Sorentoon. Puhumattakaan rakenteesta.


      • Mitä tarkoitat
        Sportagen kirjoitti:

        Maasto-ominaisuudet ole samaa gategoriaa kuin näiden muidenkin "sittareiden", kuten CR-V:n,X-trail:n ym.eli surkeat verrattuna esim. Sorentoon. Puhumattakaan rakenteesta.

        Niin, Sportage ja kumppanit ovat citymaastureita ja sijoittuvat maasto-ominaisuuksiltaan maastoauton ja henkilöauton välimaastoon. Eivätkä muuhun edes pyri.


      • Onhan se noinkin

        Joo en minäkään lue etuvetoista Sportagea tai muutakaan vastaavaa autoa (monen merkin katumaasturin saa maailmalla etuvetoisena) varsinaiseksi citymaasturiksi, mutta eikö olisi aika hämmentävää mainostaa etuveto-Sportagea vaikka tila-autona ja nelivetoista katumaasturina? Niin tai näin, kyllä tuota SUV-nimitystä maailmalla käytetään yleisesti myös niistä versioista, joissa ei ole nelivetoa.

        Hämmästyttää, mikä tarve sinulla on tuollaiseen mollaamiseen. Olen aivan varma, etteivät nuo parjaamasti mainokset johda ketään harhaan. Aivan varmasti se Sportagen ostaja tarkistaa, onko tullut tilattua nelivetoauto vai ei. Ja se Sorenton ostaja vertailee kilpailijoihin, myös koon puolesta jos on tarpeen.


    • huono kopio

      Kia Sorento on huono kopio vanhasta ML Mersusta. Sorento jäi viimeisesksi citymaasturitestissä koska ei sovellu huonojen ajo ominaisuuksien takia keskustaliikenteeseen eikä maantielle, maastossa ainoastaan jotenkuten pärjää, kokoluokaltaan Sorento on alempaa keskitasoa oleva Cittari.

    • komea..

      Hienoa että Kia Sorento herättää ahdistusta kanssaautoilijoissa, onhan se todella komea ja huomiotaherättävän näköinen auto jossa on sitä malmia ja korkeutta vaikka muille jakaa ja omapaino on jotain järkyttävää...ei ei sitä pieneksi voi sanoa pahalla tahdollakaan.

      • tunteita..

        Herättää Sorento tunteita ajajassa ainakin, on se niin surkea ajettava kaupungissa ja maantiellä jossa ihmiset näillä halvoilla wanna be maastureilla ajelee,Maasturin hinta alkaa VIITOSELLA !!! Kian ohjaus kaupungissa on todettu erittäin huonoksi monssa testeissä.


      • Sorentolla
        tunteita.. kirjoitti:

        Herättää Sorento tunteita ajajassa ainakin, on se niin surkea ajettava kaupungissa ja maantiellä jossa ihmiset näillä halvoilla wanna be maastureilla ajelee,Maasturin hinta alkaa VIITOSELLA !!! Kian ohjaus kaupungissa on todettu erittäin huonoksi monssa testeissä.

        kolme vuotta, joten kokemusta autosta on kertynyt enemmän kuin tämän palstan mutu-itkijöille.
        Dieselin vaihdoin uuteen bensaversioon.
        En olisi samaan merkkiin vaihtanut, mikäli en olisi ollut tyytyväinen edelliseen.
        Reilun kahden vuoden ajossa ei mitään korjattavaa, huollot kohtuuhintaisia ja ainakin kohdallani palvelu asiallista.
        Hyvitys vaihdokista riittävä, edellisellä autolla ajo ei tullut kalliiksi.
        Automaatilla ajo kaupungissa erittäin miellyttävää, moottori hiljainen ja ohjaus kevyt.
        Hinta varusteineen alkaa VIITOSELLA, joten sinäkin luokittelet sen maasturiksi.
        Maissa, joissa autoilukulttuuri on eri tasolla kuin Suomessa, Sorento on jo arvostettu ja hyvin menestyvä tuote.
        Ymmärrän hyvin sen, että automyyjän suhtautuminen koeajolle pyrkivään, tonnin tojolla pihaan karauttavaan lippispäähän on nihkeää -->seuraus ryssittely.


      • somitsuhnien valinta
        Sorentolla kirjoitti:

        kolme vuotta, joten kokemusta autosta on kertynyt enemmän kuin tämän palstan mutu-itkijöille.
        Dieselin vaihdoin uuteen bensaversioon.
        En olisi samaan merkkiin vaihtanut, mikäli en olisi ollut tyytyväinen edelliseen.
        Reilun kahden vuoden ajossa ei mitään korjattavaa, huollot kohtuuhintaisia ja ainakin kohdallani palvelu asiallista.
        Hyvitys vaihdokista riittävä, edellisellä autolla ajo ei tullut kalliiksi.
        Automaatilla ajo kaupungissa erittäin miellyttävää, moottori hiljainen ja ohjaus kevyt.
        Hinta varusteineen alkaa VIITOSELLA, joten sinäkin luokittelet sen maasturiksi.
        Maissa, joissa autoilukulttuuri on eri tasolla kuin Suomessa, Sorento on jo arvostettu ja hyvin menestyvä tuote.
        Ymmärrän hyvin sen, että automyyjän suhtautuminen koeajolle pyrkivään, tonnin tojolla pihaan karauttavaan lippispäähän on nihkeää -->seuraus ryssittely.

        Sorento on köyhien SUomi Tsuhnien valinta kun ei rahaa riitä oikeaan huippu maasturiin "Land Cruiser, Pajero,Jeep Grand Cherokee,MB ML,Range jne... joutuu ottaman tollasen korean kiulun ja kuvitella olevansa parempiosainen vaikka on lähinnä naurettava neljänkympin "maasturissaan" heh heh


      • pitäisi
        Sorentolla kirjoitti:

        kolme vuotta, joten kokemusta autosta on kertynyt enemmän kuin tämän palstan mutu-itkijöille.
        Dieselin vaihdoin uuteen bensaversioon.
        En olisi samaan merkkiin vaihtanut, mikäli en olisi ollut tyytyväinen edelliseen.
        Reilun kahden vuoden ajossa ei mitään korjattavaa, huollot kohtuuhintaisia ja ainakin kohdallani palvelu asiallista.
        Hyvitys vaihdokista riittävä, edellisellä autolla ajo ei tullut kalliiksi.
        Automaatilla ajo kaupungissa erittäin miellyttävää, moottori hiljainen ja ohjaus kevyt.
        Hinta varusteineen alkaa VIITOSELLA, joten sinäkin luokittelet sen maasturiksi.
        Maissa, joissa autoilukulttuuri on eri tasolla kuin Suomessa, Sorento on jo arvostettu ja hyvin menestyvä tuote.
        Ymmärrän hyvin sen, että automyyjän suhtautuminen koeajolle pyrkivään, tonnin tojolla pihaan karauttavaan lippispäähän on nihkeää -->seuraus ryssittely.

        Koskaan kohdella asiakkaita eri arvoisesti. Ei koskaan, oli sitten mikä auto tahansa, mistä auto myyjä tietää että onko tällä varaa sorentoon vai ei? Ei mistään, tyhmä myyjä toki voi perustaa mielipiteensä siihen, mutta samalla voi antaa hyvin huonon kuvan liikkeestä ja menettää maksukykyisiä asiakkaita.

        Hinnasta en sano mitään, mutta ei sorento ole land cruiserin kanssa samalla tasolla. Land cruiserin hinta on korkeampi, mutta on siinä myös paljon enemmän autoa, meinaan maastossa pääsee paremmin jne. Hinta/laatu suhde kiassa on se hyvä puoli, mutta ei sillä vielä land cruiserin ominaisuuksia saa.


      • vs. Land Cruiser
        pitäisi kirjoitti:

        Koskaan kohdella asiakkaita eri arvoisesti. Ei koskaan, oli sitten mikä auto tahansa, mistä auto myyjä tietää että onko tällä varaa sorentoon vai ei? Ei mistään, tyhmä myyjä toki voi perustaa mielipiteensä siihen, mutta samalla voi antaa hyvin huonon kuvan liikkeestä ja menettää maksukykyisiä asiakkaita.

        Hinnasta en sano mitään, mutta ei sorento ole land cruiserin kanssa samalla tasolla. Land cruiserin hinta on korkeampi, mutta on siinä myös paljon enemmän autoa, meinaan maastossa pääsee paremmin jne. Hinta/laatu suhde kiassa on se hyvä puoli, mutta ei sillä vielä land cruiserin ominaisuuksia saa.

        Siis onhan selvää, että Land Cruiser on kooltaan Sorentoa isompi, mikä osittain oikeuttaa myös korkeamman hankintahinnan. Ei sitä syytä tarvitse yrittää ominaisuuksista hakea. Sitä paitsi Toyota on Kiaa kalliimpi myös citymaasturiluokassa (RAV4 vs. Sportage) vaikka ominaisuuksissa ei ole hintaeroa selittävää tekijää.


      • kirjoitus
        somitsuhnien valinta kirjoitti:

        Sorento on köyhien SUomi Tsuhnien valinta kun ei rahaa riitä oikeaan huippu maasturiin "Land Cruiser, Pajero,Jeep Grand Cherokee,MB ML,Range jne... joutuu ottaman tollasen korean kiulun ja kuvitella olevansa parempiosainen vaikka on lähinnä naurettava neljänkympin "maasturissaan" heh heh

        Oletko idiootti? Kirjoituksesi oli mieltä vailla.


      • ominaisuuksistakin hakea
        vs. Land Cruiser kirjoitti:

        Siis onhan selvää, että Land Cruiser on kooltaan Sorentoa isompi, mikä osittain oikeuttaa myös korkeamman hankintahinnan. Ei sitä syytä tarvitse yrittää ominaisuuksista hakea. Sitä paitsi Toyota on Kiaa kalliimpi myös citymaasturiluokassa (RAV4 vs. Sportage) vaikka ominaisuuksissa ei ole hintaeroa selittävää tekijää.

        Niin no no land cruiserissa enemmän kehitetty mm. nelivetoteknologiaa ja turvallisuustekniikkaa. Joten voi sitä osittain ominaisuuksistakin hakea. Land Cruiseri taitaa olla myös paremmin varusteltu.

        Saahan ladankin paljon kohtuullisempaan hintaan kuin mersun, mutta ominaisuudet, varustelut jne. ovat aivan eri tasolla.

        Ja kyllähän se japanilainen laatuauto voi olla selvästi kalliimpi


      • Nelivedosta ja muusta
        ominaisuuksistakin hakea kirjoitti:

        Niin no no land cruiserissa enemmän kehitetty mm. nelivetoteknologiaa ja turvallisuustekniikkaa. Joten voi sitä osittain ominaisuuksistakin hakea. Land Cruiseri taitaa olla myös paremmin varusteltu.

        Saahan ladankin paljon kohtuullisempaan hintaan kuin mersun, mutta ominaisuudet, varustelut jne. ovat aivan eri tasolla.

        Ja kyllähän se japanilainen laatuauto voi olla selvästi kalliimpi

        "Niin no no land cruiserissa enemmän kehitetty mm. nelivetoteknologiaa ja turvallisuustekniikkaa"

        Voitko perustella. Sorenton Euro NCAP -testitulos on neljä tähteä, kuten esim. Land Rover Discoverylläkin. Land Cruiserin törmäystestitulosta en löydä, mutta olettaisin sen olevan samaa tasoa.

        Sorenton nelivetotekniikka poikkeaa Land Cruiserin tekniikasta. Sorentossa on kaksi eri järjestelmää, halvempi on se yksinkertaisin mahdollinen, eli normaalisti takaveto ja kytettäessä kiinteä neliveto ilman keskitasausta. Kalliimpi on automaattisesti kytkeytyvä, keskilukolla varustettu. Land Cruiserissa taas on perinteinen, keskitasauspyörästöllä ja Torsen-luistonrajoituksella ja lukituksella varustettu jatkuva neliveto. Ratkaisut ovat erilaisia, mutta sekä Land Cruiserin ratkaisu että Sorenton halvempi ratkaisu ovat molemmat hyvin perinteisiä nelivedon toteutustapoja. Ja molemmissa autoissa on nykyisin akselilukkojen sijaan luistonesto paikkaamassa kyseistä puutetta.

        "Saahan ladankin paljon kohtuullisempaan hintaan kuin mersun, mutta ominaisuudet, varustelut jne. ovat aivan eri tasolla."

        Niin, ovatko ne ominaisuudet ja varustelu "aivan eri tasolla" näiden kahden auton välillä? Kummastakin löytyy myös eri varustetasoja.

        "Ja kyllähän se japanilainen laatuauto voi olla selvästi kalliimpi"

        Niin, Toyotalla on niin hyvä maine, että se voi laittaa hintoihin jo vähän ilmaakin.


      • no .....
        Nelivedosta ja muusta kirjoitti:

        "Niin no no land cruiserissa enemmän kehitetty mm. nelivetoteknologiaa ja turvallisuustekniikkaa"

        Voitko perustella. Sorenton Euro NCAP -testitulos on neljä tähteä, kuten esim. Land Rover Discoverylläkin. Land Cruiserin törmäystestitulosta en löydä, mutta olettaisin sen olevan samaa tasoa.

        Sorenton nelivetotekniikka poikkeaa Land Cruiserin tekniikasta. Sorentossa on kaksi eri järjestelmää, halvempi on se yksinkertaisin mahdollinen, eli normaalisti takaveto ja kytettäessä kiinteä neliveto ilman keskitasausta. Kalliimpi on automaattisesti kytkeytyvä, keskilukolla varustettu. Land Cruiserissa taas on perinteinen, keskitasauspyörästöllä ja Torsen-luistonrajoituksella ja lukituksella varustettu jatkuva neliveto. Ratkaisut ovat erilaisia, mutta sekä Land Cruiserin ratkaisu että Sorenton halvempi ratkaisu ovat molemmat hyvin perinteisiä nelivedon toteutustapoja. Ja molemmissa autoissa on nykyisin akselilukkojen sijaan luistonesto paikkaamassa kyseistä puutetta.

        "Saahan ladankin paljon kohtuullisempaan hintaan kuin mersun, mutta ominaisuudet, varustelut jne. ovat aivan eri tasolla."

        Niin, ovatko ne ominaisuudet ja varustelu "aivan eri tasolla" näiden kahden auton välillä? Kummastakin löytyy myös eri varustetasoja.

        "Ja kyllähän se japanilainen laatuauto voi olla selvästi kalliimpi"

        Niin, Toyotalla on niin hyvä maine, että se voi laittaa hintoihin jo vähän ilmaakin.

        Niin no en tiedä kyllä sanoa turvallisuudesta sitten että kumpi niistä on sillä saralla parempi. Maastureillehan harvoin annetaan täydet pitseet koska jalankulkija turvallisuus ei kuulemma ole hyvä.

        Nelivedoista, joo akselilukot on molemmissa korvattu luistonestolla. Mutta minusta vaikuttaa että toyotalla tähän asiaan on perehdytty enemmän, järjestelmää on kehitetty enemmän ja se toimii tehokkaasti. Luistonestojärjestelmän miinusksia on että se voi lämmetä ja se kuluttaa jarruja. Se on myös toimintavarmuudeltaan vielä vähän kiistelty. Huonosti toteutettuna, se voi pyäsyttää auton matkaneton esim. lumessa "ylitehokkuudellan", se pitäisi myös olla kytkettävissä pois. Toyotan järjestelmästä olen kuullut että se toimii hyvin maastossa. Kian järjestelmästä en ole vielä kuullut yhtään mitään joten paha sanoa...

        Mutta voihan maasto edellytyksiä vertailla toisellakin tavalla.
        Miten hyvät on sorenton kulmat, tulokulma, jättokulma sekä ylityskulma? Paljonko on maavaraa matalimmasta kohdasta? Paljonko sorento painaa? Paljonko on Sorenton kahluu syvyys?


      • Esim. lehdet
        no ..... kirjoitti:

        Niin no en tiedä kyllä sanoa turvallisuudesta sitten että kumpi niistä on sillä saralla parempi. Maastureillehan harvoin annetaan täydet pitseet koska jalankulkija turvallisuus ei kuulemma ole hyvä.

        Nelivedoista, joo akselilukot on molemmissa korvattu luistonestolla. Mutta minusta vaikuttaa että toyotalla tähän asiaan on perehdytty enemmän, järjestelmää on kehitetty enemmän ja se toimii tehokkaasti. Luistonestojärjestelmän miinusksia on että se voi lämmetä ja se kuluttaa jarruja. Se on myös toimintavarmuudeltaan vielä vähän kiistelty. Huonosti toteutettuna, se voi pyäsyttää auton matkaneton esim. lumessa "ylitehokkuudellan", se pitäisi myös olla kytkettävissä pois. Toyotan järjestelmästä olen kuullut että se toimii hyvin maastossa. Kian järjestelmästä en ole vielä kuullut yhtään mitään joten paha sanoa...

        Mutta voihan maasto edellytyksiä vertailla toisellakin tavalla.
        Miten hyvät on sorenton kulmat, tulokulma, jättokulma sekä ylityskulma? Paljonko on maavaraa matalimmasta kohdasta? Paljonko sorento painaa? Paljonko on Sorenton kahluu syvyys?

        Nuo lopussa kysymäsi seikat selviävät teknisistä tiedoista, mutta esimerkiksi luistoneston toimivuus akselilukon korvikkeena ei sitten selviäkään. Asiaa ei helpota autolehdistön laiskuus vertailutesteissä. Maasto-ominaisuuksien testaaminen tahtoo jäädä vähälle huomille.


      • testissä Sorento
        Esim. lehdet kirjoitti:

        Nuo lopussa kysymäsi seikat selviävät teknisistä tiedoista, mutta esimerkiksi luistoneston toimivuus akselilukon korvikkeena ei sitten selviäkään. Asiaa ei helpota autolehdistön laiskuus vertailutesteissä. Maasto-ominaisuuksien testaaminen tahtoo jäädä vähälle huomille.

        oli otettu mukaan 500 kg kevyempien sittareiden mukaan.
        Huoltohinnat ja polttoaineen kulutus pudottivat aivan yllättäen Sorenton viimeiseksi.
        Maastossa autoja ei käytetty lainkaan.
        Ajo-ominaisuudet oli arviosteltu asfalttitiellä ja sorapintaisella tiellä.
        Naurettava ja täysin hyödytön vertailu.


      • soratie
        testissä Sorento kirjoitti:

        oli otettu mukaan 500 kg kevyempien sittareiden mukaan.
        Huoltohinnat ja polttoaineen kulutus pudottivat aivan yllättäen Sorenton viimeiseksi.
        Maastossa autoja ei käytetty lainkaan.
        Ajo-ominaisuudet oli arviosteltu asfalttitiellä ja sorapintaisella tiellä.
        Naurettava ja täysin hyödytön vertailu.

        Minä ainakin käytän Asfalttilpintaisia teitä tai sitten sorateitä, ihmetteln jos tämä ei ole tärkeää ajo ominaisuuksien kannalta, missähän ne Sorenton ajo ominaisuuksien kehujat sitten tällä Sorentolla ajelee?????

        Hahh hahahaaaaa


      • naurattaa!
        soratie kirjoitti:

        Minä ainakin käytän Asfalttilpintaisia teitä tai sitten sorateitä, ihmetteln jos tämä ei ole tärkeää ajo ominaisuuksien kannalta, missähän ne Sorenton ajo ominaisuuksien kehujat sitten tällä Sorentolla ajelee?????

        Hahh hahahaaaaa

        Voisiko "maastureita" testata tiestön ulkopuolellakin?
        Kun naurustasi selviät ja jos älyn lahjasi muuhun riittävät, vastaa siihen!


      • metsäkone...
        naurattaa! kirjoitti:

        Voisiko "maastureita" testata tiestön ulkopuolellakin?
        Kun naurustasi selviät ja jos älyn lahjasi muuhun riittävät, vastaa siihen!

        Ehheeeeeh hahah haaaaaaaa

        Sorenton ajettavuus on surkea maanteillä ja sorateillä, maastossa hyvä kuten esimerkiksi hiekka aavikolla BHUAAAAAA hahahahhaaa, metässä sitäpaitsi EI saa ajaa autolla joten mitä helv...siis mitä tollasella autolla tekee???


      • luistonesto
        Esim. lehdet kirjoitti:

        Nuo lopussa kysymäsi seikat selviävät teknisistä tiedoista, mutta esimerkiksi luistoneston toimivuus akselilukon korvikkeena ei sitten selviäkään. Asiaa ei helpota autolehdistön laiskuus vertailutesteissä. Maasto-ominaisuuksien testaaminen tahtoo jäädä vähälle huomille.

        tässä udemmassa ns. facelift mallissa on Bosch:in kehittämä järjestelmä ja versionumero on 8. Esp on pääsy moottorin ohjaukseen ,ABS jarruihin, automaattisen nelivedon toimintaan ja ajonvakauden hallintaan! Kokemuskeni mukaan se myös tomii erittäin hyvin ,onhan sen kehittänyt huippuvalmistaja ,Bosch!


      • hullu paljon
        metsäkone... kirjoitti:

        Ehheeeeeh hahah haaaaaaaa

        Sorenton ajettavuus on surkea maanteillä ja sorateillä, maastossa hyvä kuten esimerkiksi hiekka aavikolla BHUAAAAAA hahahahhaaa, metässä sitäpaitsi EI saa ajaa autolla joten mitä helv...siis mitä tollasella autolla tekee???

        yllyttämistä tarvitse, mene hoitoon!


      • tarvitseville
        hullu paljon kirjoitti:

        yllyttämistä tarvitse, mene hoitoon!

        Hoitoa ja Psykologin ja erityisesti virkaholhoojan palveluja tarvitsee henkilö joka ostaa yli neljänkympin auton joka ei sovellu maantie eikä soratie ajoon niinkun Kia Sorento !!!

        RÖHÖNAURUAAAAAAA BHUAAAAAAHHAAAAAHHHAAAAAA


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1410
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1245
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1105
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1051
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe