Onko Hesassa erikseen ratikkakaistoja missä ei saa ajaa muut kuin raitiovaunut?
Ratikkakaistat??
4
886
Vastaukset
On. Seuraa tiemerkintöjä ja opasteita, niin selviää, mihin rakoon ei ole hyvä tunkea. Tulee orpo olo, jos eksyy korokkein eristetylle raitiovaunupysäkkialueelle ja yksi spora on takana ja toinen edessä, eikä tilaa ole. ;)
- liikenteessä
Taannoin joku lähti Ruoholahdessa kokeileman ja sattui olemaaan tietyö kiskojen alla. Siihen jäi auto kiskojen päälle killumaan renkaat tyhjän päällä.
- mä näin
kerran ku joku käänty ihan pokerina bulevardilta onkosenyt fredalle siis väärään suuntaan ja sinne se män. Tulikin nyt mieleen tolle Karpolle kysymys et eikö kielletty ajosuunta koske ratikoita (vai mikäköhän merkki siinä on - pitää joskus tsekata jos muistaa).
- Kukkahattutäti2
Raitiovaunukaista on erotettu sulkuviivoin ja lisäksi kiskojen yläpuolella roikkuu sininen neliön muotinen kilpi, jossa on ratikan kuva. Raitiovaunukaistaa ei saa käyttää ryhmittymiseen, kuten bussikaistaa. Raitiovaunukaista voi olla myös korokkeen erottama tai korokkeelle tehty.
Raitiovaunu saa esim. kääntyä vasemmalle (Mansku - Kaivokatu), vaikka risteyksessä on autoilla kääntymiskielto. Ratikka saa ajaa vasten "Kielletty ajosuunta"-merkkiä (esim. Aleksi Senaatintorin kohdalla Katajanokan suunnasta tullessa), myös "Moottorikäyttöisellä ajoeuvolla ajo" -kielletty sekä "Ajoneuvolla ajo kielletty" -merkkejä vasten se voi ajaa. Ratikka menee sinne, minne kiskot on vedetty. Ajolinjat ja -suunnat poikkeavat paljonkin ajoneuvojen ajolinjoista.
Raitovauhan ei ole ajoneuvo, ja laissa puhutaan vain raitiovaunusta. Esimerkkinä pätkä Tieliikenneasetuksesta:
Etuajo-oikeutettu tie
Merkki 211
Merkillä osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351