Kanaa kiinalaisittain

Mikä viini?

Mitä viiniä osaisitte suositella kiinalaisen kanaruoan kyytipojaksi? Hintaluokka n. 20-25 e. Otetaan vastaan sekä valkkari- että punkkuehdotuksia, rosee käy myös.

17

1888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruoan

      kanssa ei viini kovinkaan hyvin sovellu. Ja kiinalaisia kanaruokiakin on kymmeniä hyvinkin eri makuisia, joten ei sekään riitä vihjeeksi. Kiinalaisessa keittiössä käytettävät monet mausteet aiheuttavat sen, etteivät viinin parkkihapot ja tanniinit käyttäydy halutulla tavalla suussa.
      Suosittelen ehdottomasti oluen käyttöä kiinalaisessa ruokapöydässä. Jos haluaa juhlallisemman ja "hienomman" tunnelman, voi ostaa aitoa kiinalaista olutta, jota Alkosta saa ainakin paria laatua.
      Mutta jos ehdoin tahdoin haluaa viiniä, olisi aivan järjetöntä käyttää 20-25 euron hintaista! Täysin hukkaan menisi! Olisi pelkkää pröystäilyä, ja tuskin muut ruokailijat edes ymmärtäisivär viinin hinnan, ellet varta vasten kerro.
      Suosittelen siinä tapauksessa normaalia roseeviiniä, esim. Mateus Rosé, tai vastaavaa ransakalaista.
      Ja jos välttämättä haluat valko- tai punaviiniä, kelpää mikä tahansa 7-8 euron viini.

      • juntti

        Viini ei todellakaan ole ensisijainen juomavaihtoehto aasialaisen ruoan kumppaniksi. Olutta suosin minäkin, varsinkin maustetumman sapuskan kyytipojaksi. Suosituksia viinin suhteen tekisin kuitenkin muun kuin hintaluokan mukaan.
        Lähinnä vähiten sopivammasta päästä kehottaisin välttämään valkkareista tammisen paahtuneita Chardonnay viinejä, jotka eivät tahdo taipua itämaiseen makumaailmaan (Alkossa tosin näitä suositellaan yleisesti). Suositeltavampaa olisi hakeutua esimerkiksi uuden mantereen hapokkaiden Sauvignon Blanc viinien pariin (esim uusseelantilaiset, aussiviinit)tiukka hapokkuus yhdistettynä trooppiseen hedelmäisyyteen toimii usein tässä yhteydessä. Myös vähemmän tammiset Pinot Gris viinit sekä yleisesti Alsace viinit sekä Riesling tulevat kysymykseen. Oma suosikkini on Gewurtztraminen, jonka kukkeassa aromissa on oma ainutlaatuinen arominsa.
        Punkuista Cabernet Sauvignon ja Merlot ovat usein liian tanniinisia, ja yhdistettynä mausteisiin kaakkois-aasialaisiin makuihin tuottavat karvaan pettymyksen. Syrah, Shiraz hillomaisine aromeineen on hyväksi havaittu...
        Rosé-valikoima on Alkossa suppea, mutta suhteellisen mutkattomasti nämä tarjokkaat taipuvat useimpien kanaruokien seuraksi.
        Nämä ovat tietysti hyvin subjektiivisia näkemyksiäni kotikeittiöni äärestä, pohjautumatta mihinkään syvällisempään viinitietouteen. Arkiruokani koostuu pääsääntöisesti kaakkoisaasialaisista voimakkaasti maustetuista ruuista, joiden kanssa lähinnä viikonloppuisin saatan ottaa viiniä. Ehdottamasi hintaluokka tässä yhteydessä on liioittelua; laadukkainkin viini häviää taistelun aasialaisten makujen kirjolle, joten kympillä pärjäät mainiosti juomaostoksia suunnitellessasi. Alkossa on viime vuosina palvelu parantunut huomattavasti ja varsinkin suuremmissa kaupungeissa myymälöistä saa useinkin asiantuntevaa palvelua ja suosituksia.
        Laadukkaita oluita suosittelisin harkitsemaan ensisijaiseksi vaihtoehdoksi kuitenkin.


      • Suosittelija

        Erehdyin, kun tuossa edellä väitin, että Alkosta saa ostaa kiinalaista olutta. Tarkistin juuri Alkon nettisivuilta, enkä ainakaan löytänyt. Mutta on saanut, kun olen itse ostanut. Silti keskiolutvahvuisena saa suurimmista marketeista, esim. Citymarketista. Olen taas kerran ollut näkevinäni...
        Ainakin Helsingin kiinalaisravintoloissa näitä oluita on. On niissä jopa kiinalaisia viinejä; sekä valko- että puna-.
        Kiinalaisia olutmerkkejä ovat Tsingtao ja Zhujiang. Niitä olen juonut Suomessakin.


      • onainaihmeellisä
        juntti kirjoitti:

        Viini ei todellakaan ole ensisijainen juomavaihtoehto aasialaisen ruoan kumppaniksi. Olutta suosin minäkin, varsinkin maustetumman sapuskan kyytipojaksi. Suosituksia viinin suhteen tekisin kuitenkin muun kuin hintaluokan mukaan.
        Lähinnä vähiten sopivammasta päästä kehottaisin välttämään valkkareista tammisen paahtuneita Chardonnay viinejä, jotka eivät tahdo taipua itämaiseen makumaailmaan (Alkossa tosin näitä suositellaan yleisesti). Suositeltavampaa olisi hakeutua esimerkiksi uuden mantereen hapokkaiden Sauvignon Blanc viinien pariin (esim uusseelantilaiset, aussiviinit)tiukka hapokkuus yhdistettynä trooppiseen hedelmäisyyteen toimii usein tässä yhteydessä. Myös vähemmän tammiset Pinot Gris viinit sekä yleisesti Alsace viinit sekä Riesling tulevat kysymykseen. Oma suosikkini on Gewurtztraminen, jonka kukkeassa aromissa on oma ainutlaatuinen arominsa.
        Punkuista Cabernet Sauvignon ja Merlot ovat usein liian tanniinisia, ja yhdistettynä mausteisiin kaakkois-aasialaisiin makuihin tuottavat karvaan pettymyksen. Syrah, Shiraz hillomaisine aromeineen on hyväksi havaittu...
        Rosé-valikoima on Alkossa suppea, mutta suhteellisen mutkattomasti nämä tarjokkaat taipuvat useimpien kanaruokien seuraksi.
        Nämä ovat tietysti hyvin subjektiivisia näkemyksiäni kotikeittiöni äärestä, pohjautumatta mihinkään syvällisempään viinitietouteen. Arkiruokani koostuu pääsääntöisesti kaakkoisaasialaisista voimakkaasti maustetuista ruuista, joiden kanssa lähinnä viikonloppuisin saatan ottaa viiniä. Ehdottamasi hintaluokka tässä yhteydessä on liioittelua; laadukkainkin viini häviää taistelun aasialaisten makujen kirjolle, joten kympillä pärjäät mainiosti juomaostoksia suunnitellessasi. Alkossa on viime vuosina palvelu parantunut huomattavasti ja varsinkin suuremmissa kaupungeissa myymälöistä saa useinkin asiantuntevaa palvelua ja suosituksia.
        Laadukkaita oluita suosittelisin harkitsemaan ensisijaiseksi vaihtoehdoksi kuitenkin.

        hah hah haa,on meitä moneen junaan :)
        En voisi kuvitellakkaan juovani kanan kanssa olutta.
        Kuullostaa yhtä tyhmältä kuin esim hernekeitto viinin kanssa nautittuna.
        Punkkua tai valkkaria sen olla pitää!


      • olet niin
        onainaihmeellisä kirjoitti:

        hah hah haa,on meitä moneen junaan :)
        En voisi kuvitellakkaan juovani kanan kanssa olutta.
        Kuullostaa yhtä tyhmältä kuin esim hernekeitto viinin kanssa nautittuna.
        Punkkua tai valkkaria sen olla pitää!

        ruokasivistymätön, luulet nähtävästi, että pelkkä ruokalajin pääraaka-aine (tässä kana) ratkaisee kaikissa tapauksissa ruokajuoman.
        Nyt oli kyse KIINALAISESTA kanaruoasta, ja sen kanssa sopii ehdottomasti olut parhaiten, ei missään nimessä viini. Vain moukat juovat kiinalaisen ruoan kanssa viiniä.


      • vaikoeikö
        olet niin kirjoitti:

        ruokasivistymätön, luulet nähtävästi, että pelkkä ruokalajin pääraaka-aine (tässä kana) ratkaisee kaikissa tapauksissa ruokajuoman.
        Nyt oli kyse KIINALAISESTA kanaruoasta, ja sen kanssa sopii ehdottomasti olut parhaiten, ei missään nimessä viini. Vain moukat juovat kiinalaisen ruoan kanssa viiniä.

        voi pientä finninaamaa,onko rikos jos nautin viinistä niin paljon enemmän kinkki ruoan kanssa?
        Olut ei yksinkertaisesti sovi omaan makuuni.
        Onko se tosiaankin sivistymättömyyden merkki?
        Tiedän henkilöitä jotka inhoavat suklaata sekä mansikoita,onko sekin sivistymätöntä ?


      • Finnitön
        vaikoeikö kirjoitti:

        voi pientä finninaamaa,onko rikos jos nautin viinistä niin paljon enemmän kinkki ruoan kanssa?
        Olut ei yksinkertaisesti sovi omaan makuuni.
        Onko se tosiaankin sivistymättömyyden merkki?
        Tiedän henkilöitä jotka inhoavat suklaata sekä mansikoita,onko sekin sivistymätöntä ?

        >>>Kuullostaa yhtä tyhmältä kuin esim hernekeitto viinin kanssa nautittuna.


      • asiaselvä
        Finnitön kirjoitti:

        >>>Kuullostaa yhtä tyhmältä kuin esim hernekeitto viinin kanssa nautittuna.

        selvä homma !


    • saat valita

      Kuten edellinen, minäkin suosittelen rose-viiniä. Itse syön Espanjassa käydessäni mielelläni kiinalaisissakin ja vakiotilaus on espanjalainen Torres De Casta -rosado. Tämä on kuiva viini, maukas, mutta mieto ja käy läpi aterian.

      De Casta oli aiemmin Suomen Alkoissa sesonkituote, jota talviaikaan ei saanut lainkaan. Mateus Rose, jota tuossa ehdotettiin, on myös oikein hyvä valinta ja samaa mieltä olen edellisen kanssa, ettei viinistä kannata maksaa liikaa. Oma hintarajani kulkee siinä about 10-12 hujakoilla maksimissaan.

      Sekä Mateus Rose että Torres De Casta jäävät hyvän matkaa alle kympin; hinta-laatusuhde parempi kuin hyvä.

    • Raamatuntutkija*

      Jollei saa kanaa kiinalaisittain, voi tulla kinaa kaanalaisittain - ainakin Kaanaan häissä...

      • tutkimukseni

        Raamattua olen lueskellut minäkin. Muistan siellä kerrotun siitäkin ihmeteosta, kun J. Nasaretilainen ruokki viisi miestä ja kaksi kalaa viidellätuhannella leivällä.

        Muistaako joku, mitä viiniä tuolla aterialla juotiin?


      • Boskoop Glory
        tutkimukseni kirjoitti:

        Raamattua olen lueskellut minäkin. Muistan siellä kerrotun siitäkin ihmeteosta, kun J. Nasaretilainen ruokki viisi miestä ja kaksi kalaa viidellätuhannella leivällä.

        Muistaako joku, mitä viiniä tuolla aterialla juotiin?

        Jaakko Heinimäen näkemys sanoina:

        "Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa", hän sanoi kohotellessaan viimeisen kerran maljoja ystäviensä kanssa.

        Kirjassahan kerrotaan monesta perinteisestä viinistä paljon asioita, joita ei aina tule ajalelleeksi, kun etikettejä lukee. Tosi mielenkiintoinen kirja! Toi lainalause oli sivulta 25. Kyllä se varmaan jossain tuolla on, kun aikansa lukee;-)


      • jostain hiilarista tehty ti...
        tutkimukseni kirjoitti:

        Raamattua olen lueskellut minäkin. Muistan siellä kerrotun siitäkin ihmeteosta, kun J. Nasaretilainen ruokki viisi miestä ja kaksi kalaa viidellätuhannella leivällä.

        Muistaako joku, mitä viiniä tuolla aterialla juotiin?

        Biblia 1776 tekstistä.

        "Jes. 65:8
           
        Näin sanoo Herra: niinkuin viina löytään viinamarjoissa, ja sanotaan: älä sitä hävitä, sillä siinä on siunaus: juuri niin tahdon minä minun palveliani tähden tehdä, etten minä sitä kaikkea hävitä."


      • Boskoop Glory
        tutkimukseni kirjoitti:

        Raamattua olen lueskellut minäkin. Muistan siellä kerrotun siitäkin ihmeteosta, kun J. Nasaretilainen ruokki viisi miestä ja kaksi kalaa viidellätuhannella leivällä.

        Muistaako joku, mitä viiniä tuolla aterialla juotiin?

        2. Moos. 7:21
           
        Ja kala, jotka olivat virrassa, kuolivat, ja virta haisi, niin ettei Egyptiläiset saaneet juoda vettä virrasta. Ja veri oli koko Egyptin maalla.

        Matt. 17:27
           
        Mutta ettemme heitä pahentaisi, niin mene merelle, heitä onkes, ja ota se kala, joka ensin tulee ylös, ja avaa hänen suunsa, niin sinä löydät rahan: ota se, ja anna heille minun ja sinun edestäs.


      • Kaikki ei tienneet silloin ...
        tutkimukseni kirjoitti:

        Raamattua olen lueskellut minäkin. Muistan siellä kerrotun siitäkin ihmeteosta, kun J. Nasaretilainen ruokki viisi miestä ja kaksi kalaa viidellätuhannella leivällä.

        Muistaako joku, mitä viiniä tuolla aterialla juotiin?

        http://www.geocities.com/sttl86/Paratiisikala.html


      • Boskoop Glory
        Boskoop Glory kirjoitti:

        Jaakko Heinimäen näkemys sanoina:

        "Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa", hän sanoi kohotellessaan viimeisen kerran maljoja ystäviensä kanssa.

        Kirjassahan kerrotaan monesta perinteisestä viinistä paljon asioita, joita ei aina tule ajalelleeksi, kun etikettejä lukee. Tosi mielenkiintoinen kirja! Toi lainalause oli sivulta 25. Kyllä se varmaan jossain tuolla on, kun aikansa lukee;-)

        http://www.suomenkuvalehti.fi/sk-netti/lehdet/2003/sk-232003-aiheet/kirjailija-pappi-jaakko-heinimaki.aspx


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe