yliopistosta ammattikorkeaan?

kyllästynyt.-.

hei!

Onko täällä ketään joka on vaihtanut tylsän yliopiston ammattikorkeakouluun? Itse aloitin yliopistossa tänä syksynä ja olen jo huomannut ettei se todellakaan ole minua varten. Olisi mukava kuulla, onko muille käynyt samalla tavalla. Aion siis hakea ammattikorkeaan :)

13

1835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erias

      Mitä luet ja mihin vaihdat? Itsekin "vaihdan" humanistisesta taloustieteelliseen ku saan kandin paperit kasaan..

    • Innostunut.

      Saakos kysyä, miksi yliopisto ei ole sinua varten? Mikä kyllästyttää?

      Olin aikoinani innostunut, välillä tietysti kyllästynyt, nyt jo valmistunutkin. Ikinä en vaihtaisi pois yliopistoaikaani enkä maisterin titteliäni; ovat nimittäin nykyelämäni edellytys.

      Jos joku tulisi tarjoamaan nykyisen palkkani suuruista stipendiä, lähtisin kyllä oikein mielelläni vaikka ammattikorkeaan jotakin käsityöammattia oppimaan - jos olisi siis pelkkiä aikuisia kavereina. Mieluiten opiskelisin ihan jotain täysin ja kaikin puolin irrelevanttia ja vain uteliaisuuttani ja tiedonjanoani tyydyttävää aineyhdistelmää yliopistolla. :)

      • Mieti vielä

        Hullu oot jos vaihdat yliopistosta ammattikorkeaan!!

        Voi tsiisus sentään.


      • kyllästynyt.-.

        Kiitos mielenkiinnostasi. Yliopisto ei todella tunnu omalta paikalta. Ensinnäkin pääaineeni ei kinnosta minua tarpeeksi, enkä ole löytänyt muutakaan kamalan kiinnostavaa ainakaan vielä. Tärkein tekijä on kuitenkin se, että minusta luennot ym opiskelu tuntuu täysin turhanpäiväiseltä. En tiedä ovatko ne ajasta jäljessä, mutta arvostukseni yliopisto-opiskelua kohtaan on laskenut kuin lehmän häntä. Pidän opiskelusta yleensä ja haluaisinkin opiskella jotain joka minua todella kiinnostaa, ja johon minulla riittää motivaatiota. Kaipaan jotain käytännönläheisempää, jossa todella kokee oppivansa jotakin hyödyllistä. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysala kiinnostaa kovasti koska sitä kautta voi olla avuksi muille ihmisille ja itse arvostan sitä alaa todella. Lisäksi yliopisto on jotenkin masentava paikka, opiskelijat tuntuvat vetäytyneiltä eivätkä kovin seurallisilta. Myöskään esimerkiksi ryhmätöitä ei juuri tehdä, ja niistä esimerkiksi nauttisin. Halun käytännönläheisempää, sosiaalisempaa ja antoisampaa opiskelua. En kaipaa puutumista luennoilla, yksinäistä pänttäämistä ja turhanpanttina olemisen tunnetta.


      • bellel
        kyllästynyt.-. kirjoitti:

        Kiitos mielenkiinnostasi. Yliopisto ei todella tunnu omalta paikalta. Ensinnäkin pääaineeni ei kinnosta minua tarpeeksi, enkä ole löytänyt muutakaan kamalan kiinnostavaa ainakaan vielä. Tärkein tekijä on kuitenkin se, että minusta luennot ym opiskelu tuntuu täysin turhanpäiväiseltä. En tiedä ovatko ne ajasta jäljessä, mutta arvostukseni yliopisto-opiskelua kohtaan on laskenut kuin lehmän häntä. Pidän opiskelusta yleensä ja haluaisinkin opiskella jotain joka minua todella kiinnostaa, ja johon minulla riittää motivaatiota. Kaipaan jotain käytännönläheisempää, jossa todella kokee oppivansa jotakin hyödyllistä. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysala kiinnostaa kovasti koska sitä kautta voi olla avuksi muille ihmisille ja itse arvostan sitä alaa todella. Lisäksi yliopisto on jotenkin masentava paikka, opiskelijat tuntuvat vetäytyneiltä eivätkä kovin seurallisilta. Myöskään esimerkiksi ryhmätöitä ei juuri tehdä, ja niistä esimerkiksi nauttisin. Halun käytännönläheisempää, sosiaalisempaa ja antoisampaa opiskelua. En kaipaa puutumista luennoilla, yksinäistä pänttäämistä ja turhanpanttina olemisen tunnetta.

        Moi! Kuulostaa siltä, että olet valkannut opiskelualasi tietämättä siitä tarpeeksi. Minulla on kuule monta tuttua, jotka ovat vaihtaneet pääainetta ja koulua. Mutta ei se opiskelu yliopistossa ole kaikkialla mitään luennoilla istuskelua ja yksin pänttäämistä. esim. minä opiskelen puheviestintää, ja meillä perus- ja aineopinnot ovat lähinnä kontaktikursseja, joilla tehdään ryhmätöitä ja harjoituksia. Meillä on tiivis ryhmähenki ja ihmiset ovat tosi sosiaalisia ja meneviä. Itsenäisempi työskentely tutkimuksineen alkaa enemmänkin syventävien opintojen puolelle.

        Sen sijaan sosiologiaa opiskeleva kaverini on ollut tosi turhautunut koko ajan, koska koko perusopintopaketti on yhtä kurssia lukuun ottamatta pelkkää kirjojen pänttäämistä. Kaikki yliopistot eivät siis ole mätiä, mutta eroja on huimasti aineiden ja tiedekuntien kesken. Käsittääkseni yliopistossa sosiaali,- kasvatus-, ja hoiva-alojen opiskelu on erittäin intensiivistä, lukupiirejä, ryhmätöitä, pbl-harkkoja.

        Oletko saanut kunnollista opintojen ohjausta? Mulla oli myös aluksi kauheat motivaatio-ongelmat kun oma pääaine tuntui liian heppoiselta, kaipasin jotain raskaampaa ja teoreettisempaa. Mutta pidin sitten välivuoden, kävin töissä ja etsin sopivat sivuaineet. Nyt olen ihan tyytyväine valintoihini.

        Olen myös huomannut sellaisen jännän ilmiön, että lähes kaikille tulee opiskeluaikana sellainen kriisi, että oma aine, opiskelukaverit ja koulu ei miellytä.

        Mutta neuvoisin sinua selvittämään, kuka on oman tiedekuntasi ointo-ohjaaja? löytyykö teiltä urapolulle avittavaa psykologia? Kannattaisiko sinun pitää välivuosi ja tuumata, mitä elämältäsi haluat?

        tsemppiä! Kirjoittele tänne kuulumisiasi!


      • kyllästynyt.-.
        bellel kirjoitti:

        Moi! Kuulostaa siltä, että olet valkannut opiskelualasi tietämättä siitä tarpeeksi. Minulla on kuule monta tuttua, jotka ovat vaihtaneet pääainetta ja koulua. Mutta ei se opiskelu yliopistossa ole kaikkialla mitään luennoilla istuskelua ja yksin pänttäämistä. esim. minä opiskelen puheviestintää, ja meillä perus- ja aineopinnot ovat lähinnä kontaktikursseja, joilla tehdään ryhmätöitä ja harjoituksia. Meillä on tiivis ryhmähenki ja ihmiset ovat tosi sosiaalisia ja meneviä. Itsenäisempi työskentely tutkimuksineen alkaa enemmänkin syventävien opintojen puolelle.

        Sen sijaan sosiologiaa opiskeleva kaverini on ollut tosi turhautunut koko ajan, koska koko perusopintopaketti on yhtä kurssia lukuun ottamatta pelkkää kirjojen pänttäämistä. Kaikki yliopistot eivät siis ole mätiä, mutta eroja on huimasti aineiden ja tiedekuntien kesken. Käsittääkseni yliopistossa sosiaali,- kasvatus-, ja hoiva-alojen opiskelu on erittäin intensiivistä, lukupiirejä, ryhmätöitä, pbl-harkkoja.

        Oletko saanut kunnollista opintojen ohjausta? Mulla oli myös aluksi kauheat motivaatio-ongelmat kun oma pääaine tuntui liian heppoiselta, kaipasin jotain raskaampaa ja teoreettisempaa. Mutta pidin sitten välivuoden, kävin töissä ja etsin sopivat sivuaineet. Nyt olen ihan tyytyväine valintoihini.

        Olen myös huomannut sellaisen jännän ilmiön, että lähes kaikille tulee opiskeluaikana sellainen kriisi, että oma aine, opiskelukaverit ja koulu ei miellytä.

        Mutta neuvoisin sinua selvittämään, kuka on oman tiedekuntasi ointo-ohjaaja? löytyykö teiltä urapolulle avittavaa psykologia? Kannattaisiko sinun pitää välivuosi ja tuumata, mitä elämältäsi haluat?

        tsemppiä! Kirjoittele tänne kuulumisiasi!

        Hei!

        Kiitos kovasti mielipiteistänne, piristää kuulla vastaavia kokemuksia ja kannustusta. Tässä sitä puuskutetaan eteenpäin päivä kerrallaan, tosin tuntuu ettei mitään saa aikaiseksi ja jotkut tunnit jää väliin kun ei löydä motivaatiota mistään. Kotona makailukin on pidemmän päälle tylsää, haluaisi päästä tekemään jotain hyödyllistä. Välillä yliopisto-opiskelu sujuu hieman paremmin, mutta pääasissa se vaan ärsyttää ja masentaa. Sen kyllä tosiaan kanssa huomannut että "opettajat" eivät todellakaan osaa opettaa, tietävät varmaan kaiken mahdollisen omasta aineestaan mutta eivät osaa tai kenties halua(?) opettaa kunnolla. Ammattikorkeakouluun on nyt pistetty paperit hakuun, jospa vaikka saisi paikan. Muutoin en tiedä mitä tehdä. Onko sillä jotai väliä lopettaako opiskelut kesken vai tekeekö perusopinnot loppuun asti? Inhottaa tällainen epätietoinen olo.


      • Toinen kyllästynyt_
        kyllästynyt.-. kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos kovasti mielipiteistänne, piristää kuulla vastaavia kokemuksia ja kannustusta. Tässä sitä puuskutetaan eteenpäin päivä kerrallaan, tosin tuntuu ettei mitään saa aikaiseksi ja jotkut tunnit jää väliin kun ei löydä motivaatiota mistään. Kotona makailukin on pidemmän päälle tylsää, haluaisi päästä tekemään jotain hyödyllistä. Välillä yliopisto-opiskelu sujuu hieman paremmin, mutta pääasissa se vaan ärsyttää ja masentaa. Sen kyllä tosiaan kanssa huomannut että "opettajat" eivät todellakaan osaa opettaa, tietävät varmaan kaiken mahdollisen omasta aineestaan mutta eivät osaa tai kenties halua(?) opettaa kunnolla. Ammattikorkeakouluun on nyt pistetty paperit hakuun, jospa vaikka saisi paikan. Muutoin en tiedä mitä tehdä. Onko sillä jotai väliä lopettaako opiskelut kesken vai tekeekö perusopinnot loppuun asti? Inhottaa tällainen epätietoinen olo.

        Olisin voinut itse kirjoittaa tuon tekstin, koska aikalailla samantyyppiset fiilikset. Yliopistossa tökkii nimenomaan opiskelija-arki. Käyn massaluennoilla joilla kaikki kyhjöttävät omissa oloissaan ja opiskelu on kaikin puolin epäsosiaalista yksinpakerrusta. Minkäänlaista yhteisöllisyyttä ei pääse vahingossakaan syntymään. En ole vuosiin ollut missään niin ikävässä paikassa kuin yliopisto, on kuin makaisi jonkun haudan pohjalla.

        Mietiskelen itse, jaksaisinko lukea edes jonkinlaiset kandin paperit (en varsinaisesti edes tiedä, mitä haluaisin lukea).

        Joissain käytännön järjestelyissä on kyllä todella pölyttynyt meininki, esim. se, miten lukujärjestys on koottavissa (olin toisen asteen oppilaitoksessa ja siellä kaikki tarjonta oli syötetty tietokoneohjelmaan, joka ilmoitti helposti kaikki päällekkäisyydet). Yliopistolla on Niiin hienoa, kun voi kuluttaa pari tuntia selailemalla aineita eri opinto-oppaista ja käyttää tällaiseen turhaan lukujärjestyksen tekoon aikansa. Ja kurssipaikkoja ja toteutuksiakin muutetaan onneksi viime hetkellä ...

        Olen myös pitänytkin opiskelusta mutta tuntuu silti, että miinukset hakkaa plussat.


    • applepie80

      Hei! Olen kanssasi samaa mieltä ja vaihdoin tylsät opintoni sellaiseen alaan, joka minua kiinnostaa ja josta saan kunnon ammatin. En ole katunut päivääkään:)

      Tuntuu, että yliopistoja ei saa kritisoida, koska aina joku suuttuu ja tavallaan pitäisi olla tyytyväinen korkeimpaan mahdolliseen opetukseen, oli sen laatu sitten mikä tahansa. En yleistä vaan tämä koskee juuri humanistista tiedekuntaa. Toki sielläkin on muutama järkevä aine kuten logopedia.
      Kuitenkin opiskelu hum. tdk:ssa voi huonoimmillaan olla päämäärätöntä "tieteen" tekoa, jota sitten väkerretään 10 vuotta ja päädytään todella paska palkkaisiin töihin ja eikä voi edes hyväpalkkaisiinkaan hakea, koska on ylikoulutettu.
      Sitten kurssitarjonnan määrään: opintotukea on aika mahdotonta saada tällä tarjonnalla riittämään opintoviikkoja kun saa sellaiset 1/kurssi..ihan älytöntä.

      Lisäksi minua ihmetyttää se, että miksi yliopisto ei seuraa aikaansa? On ihmeellistä, että opetusmetodit ovat samat kuin 30 vuotta sitten ja monilla aloilla niin tärkeä informaatioteknologia ei sisälly opetukseen ollenkaan. Siis periaatteessa humanisti ei osaa työelämässä yhtään mitään eikä osaa edes käyttää kunnolla tietokonetta vaikka se onkin jopa tärkein työväline. Mitä virkoihin tulee, niin olen myös ihmetellyt opettajien ja proffien omistautumista ja sopivuutta tehtäviin, koska meidän laitoksella silloin aikoinaan sai välillä todella tylyä kohtelua ja yhteishenki oli aika huonoa. Hieman sellainen virheistä rankaistaan meiniki. Opetuksen ohjauksesta puhumattakaan...

      Sitten ne resurssit: siis tietokoneet ovat jostain 80-luvulta, monisteista ja printeistä sekä tietokoneen käytöstä on maksettava??? Opettajien virkoja lakkautetaan..jne.. Tämä tietysti valtion rahoituksesta kiinni.

      Noh, tässä muutama argumentti mitä voisi parantaa ainakin minun mielestäni, jotta saataisiin valmistuneiden määrä edes hieman ylemmäksi.

      Itse en kuitenkaan palaisi vaikka mikä olisi :D

      • olleh

        Aika aivuton kyllä olet jos oli niin kovin vaikeaa valita työllistämistä helpottavia sivuaineita ja tietotekniikkaa....


      • kerropa
        olleh kirjoitti:

        Aika aivuton kyllä olet jos oli niin kovin vaikeaa valita työllistämistä helpottavia sivuaineita ja tietotekniikkaa....

        sitten mistä sitä tietotekniikkaa valitsee kun juuri sanoin ettei sitä ole tarjolla missään? Tämä ei ollut edes minun pääasiallinen ongelma, koska olen aikoinani oppinut käyttikset täydellisesti kun opiskelin amk:ssa ennen yliopistoa. Sen jälkeen tein virheen ja menin yliopistoon, koska uskoin todella että siellä saisi hyvän tutkinnon ja asialliset puitteet opiskelulle.

        Ja sitten vielä jos kertoisit mitkä olisivat niitä helpottavia sivuaineita?

        Taidat itse olla melkoisen avuton ja sinulla tuntuu olevan vaikeaa kestää kritiikkiä-


      • olleh
        kerropa kirjoitti:

        sitten mistä sitä tietotekniikkaa valitsee kun juuri sanoin ettei sitä ole tarjolla missään? Tämä ei ollut edes minun pääasiallinen ongelma, koska olen aikoinani oppinut käyttikset täydellisesti kun opiskelin amk:ssa ennen yliopistoa. Sen jälkeen tein virheen ja menin yliopistoon, koska uskoin todella että siellä saisi hyvän tutkinnon ja asialliset puitteet opiskelulle.

        Ja sitten vielä jos kertoisit mitkä olisivat niitä helpottavia sivuaineita?

        Taidat itse olla melkoisen avuton ja sinulla tuntuu olevan vaikeaa kestää kritiikkiä-

        Informaatiotutkimus, tietojenkäsittelytiede, hypermedia, laskentatoimi, siinä mm. hyvä sivuaineita, joita olen itsekin opiskellut ja petrannut reilusti atk-taitojani. Mutta on se vaan joillekin vaikeaa ottaa se yliopiston opetusohjelma käteen ja katsoa, mitä aineita sieltä löytyy.


      • jahhaa
        olleh kirjoitti:

        Informaatiotutkimus, tietojenkäsittelytiede, hypermedia, laskentatoimi, siinä mm. hyvä sivuaineita, joita olen itsekin opiskellut ja petrannut reilusti atk-taitojani. Mutta on se vaan joillekin vaikeaa ottaa se yliopiston opetusohjelma käteen ja katsoa, mitä aineita sieltä löytyy.

        ja joillekin vammaisille taitaa olla vaikea ymmärtää että kaikissa yo:ssa ei ole tuota tarjontaa. kai nyt pässikin osaa lukea opinto-opasta ;D


      • olleh
        jahhaa kirjoitti:

        ja joillekin vammaisille taitaa olla vaikea ymmärtää että kaikissa yo:ssa ei ole tuota tarjontaa. kai nyt pässikin osaa lukea opinto-opasta ;D

        Jotkut miettivät jo ennen opintoihin hakeutumistaan sivuainevaihtoehtoja, mahdollisuutta päästä opiskelemaan niitä, työllistymistä, työelämässä vaadittavia taitoja jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe