asuntolaina ja muut luotot

veikko 1234

Miten pankki suhtautuu asuntolainan ottamiseen jos on muita luottoja?
meillä on vakituiset työpaikat, bruttotulot yhteensä 2000 2500= 4500e/kk
vakuudet lainalle henkilötakaajat.
rakennussuunnitelmat mielessä, lainaaa tultaisiin ottamaan n.220 000e

muita lainoja on n.40 000e

pyytäisin asiallisia vastauksia ja omia kokemuksia miten pankit suhtautuu, tällä hetkellä olemme osuuspankin jäseniä

7

4000

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsoo

Pankki katsoo, pystyttekö selviytymään lainoistanne. Teille tulisi yhteensä lainaa 260.000€, joka on teidän tuloillanne melkoisen paljon. Ja varautukaa myös siihe, että rakennusprojekteissa budjetti lähes aina ylittyy.

Jos laskee, että nettotulonne on n. 3000€/kk, niin lainanhoitokulut ovat suunnilleen 25 vuoden laina-ajalla semmoiset 1650€/kk, eli puolet nettotuloista. Saattaapi olla, että pankki hieman nikottelee.
      Mutta kysykää pankista. Siellähän se selviää.

• budjetti saa olla, jos

tuollaisesta lainasta selviää. Itse en noilla tuloilla ottaisi kuin 75 tonnia. Se on ehdoton maksimi, kun laskee sen toisen lainan vielä mukaan. Mitä 75 tonnilla saa? Pienen kaksion, vanhasta talosta. Sillä kyllä pärjää, jos on vaatimaton, eikä pröystäile.

• huomioon

se 40,000 mikä on muita lainoja niin nettotulonne
      antaa maksukyvyn asuntolainalle 1100-1200/kk.Sillä< saa noin 210,000 30 vuodeksi.Piempiä lainaaikoja eio toistaiseksi myönnetä.

• ufo

kyllä nyt kannattaa unohtaa lainan otto näillä tuloilla,teitenkin jos apukoulun matikalla laskee,voi kysyä minkälaisia lainoja vaan.

• Velkavanki

etteivät anna. Meillä bruttotulot reilut 5 tonnia ja meille olisi annettu "vain" 150 000. Mekin olemme op:n jäseniä. Emme olleet kyllä noin kallista ostamassakaan, mutta pyysimme kuitenkin tarjousta maksimimäärästä. Muita velkoja lainanottohetkellä oli noin 30 t edestä (auto- ja opintolainaa). Pankit ovat kiristäneet lainaehtoja ja katsovat entistä kriittisemmin kokonaisuutta toisin kuin pari vuotta sitten.

Loppujen lopuksi otimme lainaa 120 t, joka on mielestämme kohtuullinen meidän tuloille. Talous kestää jo aika hyvin erilaisia muutoksia. Isommatkaan koronnostot, toisen tilapäinen työttömyys, sairastuminen jne. ei heti aiheuta maksuongelmia.

En siis usko että saatte noin paljon lainaa. Tai vaikka saisitte, teinä en ottaisi.....

• alkuperäinen lisää asiaan

pankki myöntäsi lainan, tälläkin hetkellä meillä on 92000 asuntolainaa ja asustellaan kyllä mukavasti parivuotta vanhassa 70m2 kolmiossa.
        ja rakentaminen kun on suunnitteleilla perheenlisäyksen vuoksi.
        eli kyllä se pankki myöntää sitä lainaa vaikka on edellistäkin, kun on asiansa hoitanut.

• Velkavanki
        alkuperäinen lisää asiaan kirjoitti:

pankki myöntäsi lainan, tälläkin hetkellä meillä on 92000 asuntolainaa ja asustellaan kyllä mukavasti parivuotta vanhassa 70m2 kolmiossa.
        ja rakentaminen kun on suunnitteleilla perheenlisäyksen vuoksi.
        eli kyllä se pankki myöntää sitä lainaa vaikka on edellistäkin, kun on asiansa hoitanut.

mielenkiintoista... vaan ollaan mekin aina laina-asiamme hoidettu moitteetta, joten siitä tämä "rajaus" ei johdu.

En siltikään ottaisi noin paljoa lainaa. Tunnustaudun varovaiseksi ihmiseksi, joka haluaa pelata varman päälle. Yli 200 t velkaa 4500 bruttotuloilla on jo mielestäni melkoista rulettia. Oletteko esim. huomioineet, että vaimosi tulot tippuvat roimasti perheenlisäyksen johdosta? Noin iso laina teidän tuloilla tarkoittanee pitkää maksuaikaa, joten muutoksia/ylläreitä tulee varmasti. Vaan enpä minä teidän lainaanne maksa, joten päättäkää itse :) Onnea silti asunnonvaihtoonne ja perheenlisäyksin johdosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4881
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3051
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe