murresanoja?

el pedro

keskustelu töissä johti 50/50% vastaukseen sanasta verkkaisesti. puolet oli sitä mieltä ettå se tarkoittaa hitaasti ja puolet sitä mieltä että nopeasti. mikä on oikea vastaus???? mitä sana oikeasti tarkoittaa?

20

2644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elikkäs, edetään rauhallisesti, ei kiirehtien...

• verkkaisesti

tarkoittaa hitaasti, siis ei madellen kuitenkaan.

• anujohannes

verkkaisesti meinaa sujuvasti hyvää vauhtia ylläpitäen.
      googletin aiheesta sillä sana alkoi mietityttämään erinevien mielipiteiden myötä. tässä muutama lainattu lause :

Tarinan tunnelma on verkkainen.
      (Jukka Tilus: Kauas on pitkä matka)

Pelitahti vaan on harmittavan verkkainen.(Warhammerin 2. painosta)

Ykkösen rauhallisen verkkainen tarinankuljetuskin on poissa ja nyt tämä on aivan tavanomainen seikkailuraina.
      (valkohammas 2)

Verkkaisesti oli se elellyt, ja verkkaisesti lahoten teki se kuolemaa, niin että tammi. oli pitkään tämän maailman ja tuonpuoleisen välillä..

Verkkaisesti aamupuurot syötyämme suunnistimme kohti lounasta. ... Aamutoimet sujuivat totuttuun verkkaiseen tahtiin.

Lämmön täytyy kohota tasaisesti ja tarpeeksi verkkaisesti eikä astia saa kuumentua toispuoleisesti

Nykyisen sangen verkkaisesti keikkailevan YUP:n ainoa kesäesiintyminen on luvassa Provinssirockissa kesäkuussa

Hmmmm.

• anujohannes

eräs henkilö näkee sanan kuvaavan huonosti/vastahakoisesti.
        uuutta pähkinää purtavaksi :D

• el pedro

kiitos kaikista vastauksista. alle 30v ihmise mieltää kyseisen sanan nopeaksi ja yli 30v mieltävät taasen hitaasti. kokeilkaas omalla tyõ paikalla. pitäis vastaukset mennä ikähaarukasta riippuen 50/50... kiitos vielä!

• anujohannes
        el pedro kirjoitti:

kiitos kaikista vastauksista. alle 30v ihmise mieltää kyseisen sanan nopeaksi ja yli 30v mieltävät taasen hitaasti. kokeilkaas omalla tyõ paikalla. pitäis vastaukset mennä ikähaarukasta riippuen 50/50... kiitos vielä!

oikein hyvä. kiva olla avuksi :D

• Verkkamies

tästä verkkahousut jalkaan ja lähden hitaasti ja rauhallisesti lenkille.

• Minä kirjoituksesi vuoksi tajusin jotain suurta, pakko kertoa mitä...

Kas kun minulle joku mies joskus tokaisi että, nyt tehdäänkin tää "homma" verkkaisesti, minä mielessäni huudahdin että... jippii, nyt meitsi saa pitkää nautintoo, mutta pah pah...

"homma" oli ohi minuutissa, näin jälkikäteen ymmärrän että, meillä oli ilmeisesti näkemyseroja tuosta verkkaisuudesta, minä luulin että, hitaan rauhallisesti, hän taas... nopiasti kiirehtien, voihan vhitjat...

• YKS vaan.

-ilman turhaa kiirettä, jos ei sitten tarkoita verkaisia verkkareita? Kuka noista murresanoista tietää, kun savossa tuima on mietoa, kaakana ei olekaan lintu, vaan tarkoittaa, kaukana, jne.. Heh, taitaa olla sielläpäin, hoh?? Vaikeata on tämä ihmislajin asioiden sanallinen ulosanti ja sen tulkinta..

• mikhaildenisov

hitaisiin viittaa,aivan verkalleen tässä menee

• joskus törmännyt

sanan KEHTAA toisenlaiseen merkitykseen kuin omani,minusta se tarkoittaaa häveliästä tai ujoutta. Itäsuomessa ehkä erimerkitys?

• murresanoja

minusta se on hidas. Minulla on sana tuima joka minulla tarkoittaa tuima tuuli = kova tuuli mutta ystäväni joka on pohjois karjalasta sanoo tuima jos ruoka on suolatonta

• anujohannes
        murresanoja kirjoitti:

minusta se on hidas. Minulla on sana tuima joka minulla tarkoittaa tuima tuuli = kova tuuli mutta ystäväni joka on pohjois karjalasta sanoo tuima jos ruoka on suolatonta

on ilkeän näköinen. hän katsoi minua tuimasti

• jaksaa

eli jos sanot itä-suomessa en kehtaa, se tarkoitta en jaksa/ei huvita

• Soarjärveltä
        murresanoja kirjoitti:

murteessa "tuima" sapuskassa ei ole suinkaan "suolaton". Se on just päinvastoin. Eli emäntä on lorauttanut keitoksiin koko lailla ison annoksen suolaa.

Toinen, mutta erilainen on sellainen, että matkustin junalla Kuopioon. Vastapäätä istuskeli oikein missikilpailuihin kelvollinen naisihminen. Vieressäni sattui olemaan vielä paikka vapaana. Istahti siihen, tuijotteli aikansa ja sitten virkahti savoksi: "siinäpä vasta haaskan näköne naene".

Alta aikayksikön livahti veska ukon korville, itse ehdin väistelemään. Ja kommentti naiselta: "En taatusti ole haaska mihinkään karhujahtiin syötiksi"

• tuima ilme
        Soarjärveltä kirjoitti:

murteessa "tuima" sapuskassa ei ole suinkaan "suolaton". Se on just päinvastoin. Eli emäntä on lorauttanut keitoksiin koko lailla ison annoksen suolaa.

Toinen, mutta erilainen on sellainen, että matkustin junalla Kuopioon. Vastapäätä istuskeli oikein missikilpailuihin kelvollinen naisihminen. Vieressäni sattui olemaan vielä paikka vapaana. Istahti siihen, tuijotteli aikansa ja sitten virkahti savoksi: "siinäpä vasta haaskan näköne naene".

Alta aikayksikön livahti veska ukon korville, itse ehdin väistelemään. Ja kommentti naiselta: "En taatusti ole haaska mihinkään karhujahtiin syötiksi"

sanotaanhan tuima ilme.

• kehtaaminen tarkoittaa pohjoisessa jaksamista tai välittämistä ,. en kehtaa tarkoittaa en jaksa tai en nyt välitä alkaa ,.

• jaksaa kirjoitti:

eli jos sanot itä-suomessa en kehtaa, se tarkoitta en jaksa/ei huvita

,.oho ,. melkein samat sanat kuin omani ,.

• hitaasti tietenkin ,. vastaan vaikka ketju onkin vanha kuin Metusalem ,.

• Kuopiost

Se riippuu missä päin on syntynyt. Esim Savossa verkkaisesti tarkoittaa nopeaa tai nopeasti. Itse savolaisena ymmärrän tuon siis nopeana

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2328
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2203
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1514
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1427
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe