Asiakaspalautus

Arja...*

Jos palauttaa nettiyritykselle tavaraa ja saa palautuksesta postilta kuitin onko yrityksen pakko palauttaa rahat kuittia vastaan?

14

7688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AXbeebi

      Jos palautat yritykselle tavaraa niin pakkohan heidän on antaa rahasi takaisin. Tähän tulee poikkeus siinä vaiheessa jos palautat tuotteen sellaisessa kunnossa (eli käytetyssä kunnossa ilman pakkausta ja lappuja) että se voidaan laskea käytetyksi.

      • Arja...*

        Yritys väittää ettei posti ole toimittanut tavaraa takaisin yritykselle palautuksesta ja kuitista huolimatta.


      • joka tapauksessa
        Arja...* kirjoitti:

        Yritys väittää ettei posti ole toimittanut tavaraa takaisin yritykselle palautuksesta ja kuitista huolimatta.

        yrityksen pitää palauttaa maksu. Yritys saa periä saatavaansa postilta, jos/kun postin perille saapumisessa on virhe. Onhan niitä tapauksia ollut, että postia häviää, joku postinjakaja ottaa välistä jne..mutta en usko, että yrityksen vastuusta on pois. Viime kädessä postin korvattava yritykselle tai jopa sinulle...Mitä sitten lukee ehdoissa? Kuka on vastuussa?


      • AXbeebi
        joka tapauksessa kirjoitti:

        yrityksen pitää palauttaa maksu. Yritys saa periä saatavaansa postilta, jos/kun postin perille saapumisessa on virhe. Onhan niitä tapauksia ollut, että postia häviää, joku postinjakaja ottaa välistä jne..mutta en usko, että yrityksen vastuusta on pois. Viime kädessä postin korvattava yritykselle tai jopa sinulle...Mitä sitten lukee ehdoissa? Kuka on vastuussa?

        Niin silloin asia on Posti nja yrityksen välinen ja sinun on rahasi saatava pois. Yrityksen pitää maksaa rahat takaisin kuluttajalle 30 päivän kuluessa siitä kun lähetys on palautettu.

        Sano että ilmoitat kuluttajansuojaviranomaisille jos rahoja ei ala kuulua. Jos ei ole ihan humpuukifirma niin pitäis toimia.


      • ei todellakaan
        AXbeebi kirjoitti:

        Niin silloin asia on Posti nja yrityksen välinen ja sinun on rahasi saatava pois. Yrityksen pitää maksaa rahat takaisin kuluttajalle 30 päivän kuluessa siitä kun lähetys on palautettu.

        Sano että ilmoitat kuluttajansuojaviranomaisille jos rahoja ei ala kuulua. Jos ei ole ihan humpuukifirma niin pitäis toimia.

        Ole. Lähettäjä vastaa aina lähetyksestä. Eli jos yritys ei tuotetta ole saanut niin lähettäjä tekee tästä postiin katoamisilmoituksen. Sillä seurantanumerolla selviää kyllä missä kohtaa lähetys on hävinnyt. Jos se on luovutettu vastaanottajalle siitä on varmasti myöskin merkintä seurannassa.


      • asiakaspalautus
        ei todellakaan kirjoitti:

        Ole. Lähettäjä vastaa aina lähetyksestä. Eli jos yritys ei tuotetta ole saanut niin lähettäjä tekee tästä postiin katoamisilmoituksen. Sillä seurantanumerolla selviää kyllä missä kohtaa lähetys on hävinnyt. Jos se on luovutettu vastaanottajalle siitä on varmasti myöskin merkintä seurannassa.

        juuri näin, yritys tekee katoamisilmoituksen.
        huomioi ettei aloittaja sanonut menikö palautus pakettina vai kirjeenä. jos se meni kirjeenä niin siinä ei ole seurantanumeroa. kuitenkin se mahdollisesti voi löytyä, mutta tuo tosiaan on erona. yleensä kaikki alle kaks kiloset palautukset laitetaan kirjeenä.


      • siis:
        asiakaspalautus kirjoitti:

        juuri näin, yritys tekee katoamisilmoituksen.
        huomioi ettei aloittaja sanonut menikö palautus pakettina vai kirjeenä. jos se meni kirjeenä niin siinä ei ole seurantanumeroa. kuitenkin se mahdollisesti voi löytyä, mutta tuo tosiaan on erona. yleensä kaikki alle kaks kiloset palautukset laitetaan kirjeenä.

        Hommahan menee niin, että kyllä se yritys on vastuussa noista asiakaspalautuksista, lähtökohta laissahan on, ettei asiakkaan tarvitsisi edes kotoaan poistua, vaan yritys hoitaa noudon. Näissä nyt on erilaisia käytäntöjä, eikä se postiin kiikuttaminen ole kuluttajalta paljoa vaadittu..


      • AXbeebi
        ei todellakaan kirjoitti:

        Ole. Lähettäjä vastaa aina lähetyksestä. Eli jos yritys ei tuotetta ole saanut niin lähettäjä tekee tästä postiin katoamisilmoituksen. Sillä seurantanumerolla selviää kyllä missä kohtaa lähetys on hävinnyt. Jos se on luovutettu vastaanottajalle siitä on varmasti myöskin merkintä seurannassa.

        Eli jos aloittajalla on vain ihan tavallinen kuitti missä lukee mitä on maksanut lähetyksestä niin asia ei ole niin helppo.

        Luulin hänen tarkoittavan sitä lappua minkä saa, kun lähettää tuotteen asiakaspalautuksena takaisin.

        Kaikilla firmoillahan on tuo asiakaspalautussysteemi, joten se lappu minkä siitä saa on todisteena siitä että lähetys on lähetetty.

        Pelkällä normaalilla kuitilla on aika vaikea todistaa että se lähetetty oli juuri se firman paketti mikä on nyt hukassa.


      • Arja...*
        AXbeebi kirjoitti:

        Eli jos aloittajalla on vain ihan tavallinen kuitti missä lukee mitä on maksanut lähetyksestä niin asia ei ole niin helppo.

        Luulin hänen tarkoittavan sitä lappua minkä saa, kun lähettää tuotteen asiakaspalautuksena takaisin.

        Kaikilla firmoillahan on tuo asiakaspalautussysteemi, joten se lappu minkä siitä saa on todisteena siitä että lähetys on lähetetty.

        Pelkällä normaalilla kuitilla on aika vaikea todistaa että se lähetetty oli juuri se firman paketti mikä on nyt hukassa.

        Kyseessä on postista saatu asiakaspalautuskuitti.


    • Palautusoikeus?

      Onko palautusoikeus voimassa? Tai siis oliko palautusta lähetettäessä?

      Joka tapauksessa lähettäjä vastaa AINA lähetyksen lähettämisestä. Tässä tapauksessa lähettäjä olet sinä. Firman ei tarvitse palauttaa rahojasi ennen kuin lähetys löytyy tai posti myöntää virheensä. Jos lähetys ei löydy mutta Posti myöntää kadottaneensa sen niin vielä senkin jälkeen on epäselvää mitä lähetys oikeasti on sisältänyt joten asia on hyvin vaikea. Ota nyt ensin Postiin yhteyttä ja vaadi selvittämään lähetyksen katoaminen. Postilta on turha odottaa korvauksia, mutta aina on mahdollista että lähetys löytyy.

      • AXbeebi

        Itse ainakin verkkokauppiaana lähtisin siitä asetelmasta, että minä hoidan yhteydenpidon Postin kanssa, paitsi jos asiakas itse haluaa hoitaa sen.

        Varsinkin kun tässä tapauksessa asiakkaalla on postin antama asiakaspalautuskuitti. Silloin vastuu on siirtynyt Postille ja homma hoidetaan postin ja yritysasiakkaan välisenä asiana.
        Se pitäisikö rahat palauttaa onkin sitten kinkkisempi juttu. En suoraan sanoen osaa yhtänä sanoa mitä esim. itse tekisin tuossa tilanteessa, kun tuollaista ei ole koskaan minulle sattunut.

        Huuto.netin puolella asia toimii yleensä niin (yksityisten hlöiden välillä), että laitetaan tappio puoliksi, jos paketti/lähetys ei löydy.
        Tätä tuskin voi soveltaa kuitenkaan tähän tapaukseen :)


    • Näin se on.

      Yrityksen on palutettava maksamasi summa sinulle kokonaisuudessaan (tuotteen hinta postituskulut). Paketti ei missään nimessä ole sinun vastuullasi. Kun olet paketin postiin laittanut ja siitä asiakaspalutuskuitin saanut, asia on täysin postin ja yrityksen välinen asia
      -> Yritys ja Posti ovat sopimussuhteessa. Koska olet saanut kuitin _asiakaspalautuksesta_, yrityksellä on tällön postin kanssa tehty asiakaspalutussopimus.

      • Yrittäjäinen

        Yritys palauttaa asiakkaan maksaman summan postikuluineen, jos on aihetta eli palautus tapahtuu 14 vrk kuluessa tai tuote on viallinen. Paketti on AINA lähettäjän vastuulla. Jos pakettia ei löydy niin lähettäjä selvittää Postin kanssa tilanteen.

        Yritys ja posti ovat sopimussuhteessa, jos ovat sopimuksen tehneet; se ei ole itsestäänselvyys - kaikilla yrityksillä ei ole asiakaspalautussopimusta.
        Jokatapauksessa palautuksesta pitää aina sopia yrityksen kanssa, jos yritys ei ole muuta ohjetta antanut esim. nettisivuillaan.


    • Anonyymi

      jos lähetystä ei ole hyväksytty lentokone pitääkö palauttaa raha?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe