Asiakaspalautus

Arja...*

Jos palauttaa nettiyritykselle tavaraa ja saa palautuksesta postilta kuitin onko yrityksen pakko palauttaa rahat kuittia vastaan?

14

7649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AXbeebi

      Jos palautat yritykselle tavaraa niin pakkohan heidän on antaa rahasi takaisin. Tähän tulee poikkeus siinä vaiheessa jos palautat tuotteen sellaisessa kunnossa (eli käytetyssä kunnossa ilman pakkausta ja lappuja) että se voidaan laskea käytetyksi.

      • Arja...*

        Yritys väittää ettei posti ole toimittanut tavaraa takaisin yritykselle palautuksesta ja kuitista huolimatta.


      • joka tapauksessa
        Arja...* kirjoitti:

        Yritys väittää ettei posti ole toimittanut tavaraa takaisin yritykselle palautuksesta ja kuitista huolimatta.

        yrityksen pitää palauttaa maksu. Yritys saa periä saatavaansa postilta, jos/kun postin perille saapumisessa on virhe. Onhan niitä tapauksia ollut, että postia häviää, joku postinjakaja ottaa välistä jne..mutta en usko, että yrityksen vastuusta on pois. Viime kädessä postin korvattava yritykselle tai jopa sinulle...Mitä sitten lukee ehdoissa? Kuka on vastuussa?


      • AXbeebi
        joka tapauksessa kirjoitti:

        yrityksen pitää palauttaa maksu. Yritys saa periä saatavaansa postilta, jos/kun postin perille saapumisessa on virhe. Onhan niitä tapauksia ollut, että postia häviää, joku postinjakaja ottaa välistä jne..mutta en usko, että yrityksen vastuusta on pois. Viime kädessä postin korvattava yritykselle tai jopa sinulle...Mitä sitten lukee ehdoissa? Kuka on vastuussa?

        Niin silloin asia on Posti nja yrityksen välinen ja sinun on rahasi saatava pois. Yrityksen pitää maksaa rahat takaisin kuluttajalle 30 päivän kuluessa siitä kun lähetys on palautettu.

        Sano että ilmoitat kuluttajansuojaviranomaisille jos rahoja ei ala kuulua. Jos ei ole ihan humpuukifirma niin pitäis toimia.


      • ei todellakaan
        AXbeebi kirjoitti:

        Niin silloin asia on Posti nja yrityksen välinen ja sinun on rahasi saatava pois. Yrityksen pitää maksaa rahat takaisin kuluttajalle 30 päivän kuluessa siitä kun lähetys on palautettu.

        Sano että ilmoitat kuluttajansuojaviranomaisille jos rahoja ei ala kuulua. Jos ei ole ihan humpuukifirma niin pitäis toimia.

        Ole. Lähettäjä vastaa aina lähetyksestä. Eli jos yritys ei tuotetta ole saanut niin lähettäjä tekee tästä postiin katoamisilmoituksen. Sillä seurantanumerolla selviää kyllä missä kohtaa lähetys on hävinnyt. Jos se on luovutettu vastaanottajalle siitä on varmasti myöskin merkintä seurannassa.


      • asiakaspalautus
        ei todellakaan kirjoitti:

        Ole. Lähettäjä vastaa aina lähetyksestä. Eli jos yritys ei tuotetta ole saanut niin lähettäjä tekee tästä postiin katoamisilmoituksen. Sillä seurantanumerolla selviää kyllä missä kohtaa lähetys on hävinnyt. Jos se on luovutettu vastaanottajalle siitä on varmasti myöskin merkintä seurannassa.

        juuri näin, yritys tekee katoamisilmoituksen.
        huomioi ettei aloittaja sanonut menikö palautus pakettina vai kirjeenä. jos se meni kirjeenä niin siinä ei ole seurantanumeroa. kuitenkin se mahdollisesti voi löytyä, mutta tuo tosiaan on erona. yleensä kaikki alle kaks kiloset palautukset laitetaan kirjeenä.


      • siis:
        asiakaspalautus kirjoitti:

        juuri näin, yritys tekee katoamisilmoituksen.
        huomioi ettei aloittaja sanonut menikö palautus pakettina vai kirjeenä. jos se meni kirjeenä niin siinä ei ole seurantanumeroa. kuitenkin se mahdollisesti voi löytyä, mutta tuo tosiaan on erona. yleensä kaikki alle kaks kiloset palautukset laitetaan kirjeenä.

        Hommahan menee niin, että kyllä se yritys on vastuussa noista asiakaspalautuksista, lähtökohta laissahan on, ettei asiakkaan tarvitsisi edes kotoaan poistua, vaan yritys hoitaa noudon. Näissä nyt on erilaisia käytäntöjä, eikä se postiin kiikuttaminen ole kuluttajalta paljoa vaadittu..


      • AXbeebi
        ei todellakaan kirjoitti:

        Ole. Lähettäjä vastaa aina lähetyksestä. Eli jos yritys ei tuotetta ole saanut niin lähettäjä tekee tästä postiin katoamisilmoituksen. Sillä seurantanumerolla selviää kyllä missä kohtaa lähetys on hävinnyt. Jos se on luovutettu vastaanottajalle siitä on varmasti myöskin merkintä seurannassa.

        Eli jos aloittajalla on vain ihan tavallinen kuitti missä lukee mitä on maksanut lähetyksestä niin asia ei ole niin helppo.

        Luulin hänen tarkoittavan sitä lappua minkä saa, kun lähettää tuotteen asiakaspalautuksena takaisin.

        Kaikilla firmoillahan on tuo asiakaspalautussysteemi, joten se lappu minkä siitä saa on todisteena siitä että lähetys on lähetetty.

        Pelkällä normaalilla kuitilla on aika vaikea todistaa että se lähetetty oli juuri se firman paketti mikä on nyt hukassa.


      • Arja...*
        AXbeebi kirjoitti:

        Eli jos aloittajalla on vain ihan tavallinen kuitti missä lukee mitä on maksanut lähetyksestä niin asia ei ole niin helppo.

        Luulin hänen tarkoittavan sitä lappua minkä saa, kun lähettää tuotteen asiakaspalautuksena takaisin.

        Kaikilla firmoillahan on tuo asiakaspalautussysteemi, joten se lappu minkä siitä saa on todisteena siitä että lähetys on lähetetty.

        Pelkällä normaalilla kuitilla on aika vaikea todistaa että se lähetetty oli juuri se firman paketti mikä on nyt hukassa.

        Kyseessä on postista saatu asiakaspalautuskuitti.


    • Palautusoikeus?

      Onko palautusoikeus voimassa? Tai siis oliko palautusta lähetettäessä?

      Joka tapauksessa lähettäjä vastaa AINA lähetyksen lähettämisestä. Tässä tapauksessa lähettäjä olet sinä. Firman ei tarvitse palauttaa rahojasi ennen kuin lähetys löytyy tai posti myöntää virheensä. Jos lähetys ei löydy mutta Posti myöntää kadottaneensa sen niin vielä senkin jälkeen on epäselvää mitä lähetys oikeasti on sisältänyt joten asia on hyvin vaikea. Ota nyt ensin Postiin yhteyttä ja vaadi selvittämään lähetyksen katoaminen. Postilta on turha odottaa korvauksia, mutta aina on mahdollista että lähetys löytyy.

      • AXbeebi

        Itse ainakin verkkokauppiaana lähtisin siitä asetelmasta, että minä hoidan yhteydenpidon Postin kanssa, paitsi jos asiakas itse haluaa hoitaa sen.

        Varsinkin kun tässä tapauksessa asiakkaalla on postin antama asiakaspalautuskuitti. Silloin vastuu on siirtynyt Postille ja homma hoidetaan postin ja yritysasiakkaan välisenä asiana.
        Se pitäisikö rahat palauttaa onkin sitten kinkkisempi juttu. En suoraan sanoen osaa yhtänä sanoa mitä esim. itse tekisin tuossa tilanteessa, kun tuollaista ei ole koskaan minulle sattunut.

        Huuto.netin puolella asia toimii yleensä niin (yksityisten hlöiden välillä), että laitetaan tappio puoliksi, jos paketti/lähetys ei löydy.
        Tätä tuskin voi soveltaa kuitenkaan tähän tapaukseen :)


    • Näin se on.

      Yrityksen on palutettava maksamasi summa sinulle kokonaisuudessaan (tuotteen hinta postituskulut). Paketti ei missään nimessä ole sinun vastuullasi. Kun olet paketin postiin laittanut ja siitä asiakaspalutuskuitin saanut, asia on täysin postin ja yrityksen välinen asia
      -> Yritys ja Posti ovat sopimussuhteessa. Koska olet saanut kuitin _asiakaspalautuksesta_, yrityksellä on tällön postin kanssa tehty asiakaspalutussopimus.

      • Yrittäjäinen

        Yritys palauttaa asiakkaan maksaman summan postikuluineen, jos on aihetta eli palautus tapahtuu 14 vrk kuluessa tai tuote on viallinen. Paketti on AINA lähettäjän vastuulla. Jos pakettia ei löydy niin lähettäjä selvittää Postin kanssa tilanteen.

        Yritys ja posti ovat sopimussuhteessa, jos ovat sopimuksen tehneet; se ei ole itsestäänselvyys - kaikilla yrityksillä ei ole asiakaspalautussopimusta.
        Jokatapauksessa palautuksesta pitää aina sopia yrityksen kanssa, jos yritys ei ole muuta ohjetta antanut esim. nettisivuillaan.


    • Anonyymi

      jos lähetystä ei ole hyväksytty lentokone pitääkö palauttaa raha?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe