Mihin erityis lapset koulun jälkeen?

Vilijonkkatar

Minulla on 7v. poika joka alotti ekanluokan. pojallani on todettu Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, hyperkinesia,impulsiivisuus ja siihen liittyen samanaikaiset käytös-ja tunnehäiriöt.Nytten minun pitäisi aloittaa työt ja lapseni ei ole pärjännyt normaalissa iltapäiväkerhossa ja erityislapsille ei ole kuulemma omaa iltapäiväkerhoa. Mihin ihmeeseen saa lapsen koulun jälkeen hoitoon kun kaupungilta ei löydy paikkaa näille pienluokanlapsille???

22

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kettu.nen

      että sitten et mene töihin tai hankit hoidon yksityistä kautta. Nimim.kokemusta omaava.

    • hoksaa

      että joudut palkkaamaan hoiturin tietysti kotiin ihan itse. Ei aina voi odottaa muita tekemään asioita puolestaan.

    • .............

      Itse tein osa-aikaista eka luokan, nyt ainoastaan iltaa ja viikonloppua. Oikeastaan ainoa vaihtoehto kokonaistilanteessamme. Mutta eikös kunnalla ole jonkinlainen velvollisuus järjestää???

      • Vilijonkkatar

        Olen yksinhuoltaja ja sen takia illat ei käy ja nytten työnantaja joustaa aamusta mutta lapsi pääsee jo 11,45


    • ssssssss

      Pari vuotta sitten tuli voimaan laki, joka velvoittaa kuntaa järjestämään iltapäivähoitoa. Meidän kunnan iltapäivähoito erityisluokkalaisille järjestetään koulun vieressä olevassa päiväkodissa.

      Rupea soittelemaan ja kyselemään. Kysy koululta, kunnalta, sosiaaliviraston päivähoitopuolelta ym.

      • tilanne kun

        kunnassa näkyy olevan se, että soita suoraan sosiaalitoimenjohtajalle tmv. Jos alempi taso kerran on jo käyty läpi. Pienissäkin kunnissa on iltapäivähoitoa tarvitsevia kehitysvammaisia. Heidänkin hoitonsa on jollain tavalla järjestetty. Voi kyllä olla helpompi etsiä itse hoitaja ja hakea sitten kotitalousvähennystä työstä. Toki hakemus pitää sisältää syyt, miksei tavallinen kerho sovi. ?? asiasta ei siis ole hk. kokemusta.


      • siis juu
        tilanne kun kirjoitti:

        kunnassa näkyy olevan se, että soita suoraan sosiaalitoimenjohtajalle tmv. Jos alempi taso kerran on jo käyty läpi. Pienissäkin kunnissa on iltapäivähoitoa tarvitsevia kehitysvammaisia. Heidänkin hoitonsa on jollain tavalla järjestetty. Voi kyllä olla helpompi etsiä itse hoitaja ja hakea sitten kotitalousvähennystä työstä. Toki hakemus pitää sisältää syyt, miksei tavallinen kerho sovi. ?? asiasta ei siis ole hk. kokemusta.

        tarkistaa kotitalousvähennyksen saanti ehdot ensin.


      • onnin äiskä
        siis juu kirjoitti:

        tarkistaa kotitalousvähennyksen saanti ehdot ensin.

        Olen tehnyt yövuoroa pojan takia n.viitisen vuotta ja pojan ollessa tokaluokkalainen olin vuoden vuorotteluvapaalla. Yötyötä aion jatkaa vielä monta vuotta,ainekin niinkauan kun tarve vaatii ja kenties vielä kauemminkin jos vain jaksan.


      • Vilijonkkatar

        Minulle väitetään ettei laki määrää iltapäivähoitoa koululaiselle ja päivähoito kääntää selän asialle ja sossun puolta en ole viellä kokeillut/kysynnyt


      • Vilijonkkatar
        onnin äiskä kirjoitti:

        Olen tehnyt yövuoroa pojan takia n.viitisen vuotta ja pojan ollessa tokaluokkalainen olin vuoden vuorotteluvapaalla. Yötyötä aion jatkaa vielä monta vuotta,ainekin niinkauan kun tarve vaatii ja kenties vielä kauemminkin jos vain jaksan.

        Tekisin itse samoin jos minulla olisi se toinen puoliso. Olen meinaan yksin lastenkaa.


      • kyllä on IP
        Vilijonkkatar kirjoitti:

        Minulle väitetään ettei laki määrää iltapäivähoitoa koululaiselle ja päivähoito kääntää selän asialle ja sossun puolta en ole viellä kokeillut/kysynnyt

        erityislapsille. Kyseleppä vaan sosiaalitoimistosta, eikös se kuulu palvelusuunnitelmaankin? Tietysti pitää olla jonkinlainen päätös, että lapsi tarvii IP:tä.


    • omaishoitaja kesästä-07

      kun aloin suunnitella veljeni pois ottamista laitoksesta otin esille sosiaalityöntekijän luona käydessäni että ongelmana ovat päivä kun ite olen duunissa ja veljeä ei voi jättää yksin kovin pitkiksi ajoiksi, että jäänkö työttömänä kotiin vai saanko kotiin hoitajan, sain työllistämistuella ja ite sain valita että kuka tulee, kyllä noita työttömiä lähihoitajia on joka kunnassa, nyt meillä kotona hoitaja 6- 8 tuntia päivässä mun työaikojen mukaan suunnilleen, ja hyvin menee. ite en maksa senttiäkään tuosta, toinen vaihtoehto nimittäin olis että veljeni olisi toisella paikkakunnalla laitoksessa ja se on todella kallista kunnalle, ainut miinuspuoli on se että uusi työntekijä on otettava puolen vuoden välein, mutta löytyyhän noita työttömiä...

      • on vaikee

        uskoo, että työkykyisiä lähäreitä olisi roppakaupalla työttömänä. Isoissa kaupungeissa ainakaan. Täällä otetaan töihin kaikki kykenevät. Varsinkin kesällä paljon töitä. Toki joku alan opiskelija aina voi löytyä. Onnea vaan !


    • Jotain mietettä

      Lueskelin tätä lakitekstiä

      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20031136

      ja tulkitsin, että kunta ei ole velvollinen järjestämään ip-toimintaa, mutta jos sitä järjestetään, niin silloin pitää tarjota tasapuolisesti kaikille ekalukkalaisille, eli ei siitä sen kummempaa irtoa. Mitäpä, jos poikasi vain olisi siell normaalissa ip:ssä, koska on siihen oikeutettu, ja jos eivät pärjää, ryhtyvät toimenpiteisiin?

      Toinen asia on tämä hoitajan palkkaaminen. Tässä joitain ohjeita, kun itse palkkasin tuntemani pitkäaikaistyöttömän puolipäiväiseen työhön:

      Jos löytää sopivan henkilön, joka on oikeutettu korotettuun työllistämistukeen, saa työnantaja palkkatukea noin 980 euroa kuussa. Korotettuun tukeen oikeutettu voi tehdä lyhyitäkin päiviä. Jos sopii esim. työajaksi 20h/viikko, voi sopia, että palkka on 940 euroa/kk, jolloin henkilölle alkaa kerääntyä oikeus työttömyyskorvaukseen. Palkka pitäisi siis olla vähintään työehtosopimuksen minimi tai jos alalla ei ole sopimusta, 40xtyöttömyyspäiväraha = 40x23,50 = 940 euroa/kk.

      Henkilö maksaa verot TEL työttömyysvakuutusmaksun tuosta palkastaan. Työnantajalle tulee sivutulot, joiden laskuri löytyy mm. netistä osoitteessa
      http://www.yrittajat.fi/sy/calculus.nsf/Calculators?OpenForm&SalaryCalc

      Kulut siis olisivat laskurin mukaan kuukaudessa noin 1185€, josta saatte palkkatukea sen noin 980€, eli maksettavaksi jää 245€/kk.

      • Annio

        Kirjoitan: "Kulut siis olisivat laskurin mukaan kuukaudessa noin 1185€, josta saatte palkkatukea sen noin 980€, eli maksettavaksi jää 245€/kk."

        Siis, maksettavaa jää noin 205€. Mutta kesälomien kerääntymistä en tiedä, meneeko laskurissa jo tuohon summaan. Joopas joo.

        Toivon kuitenkin, että saat sinne ip-kerhoon avustajan lapsellesi, jos se olisi paras vaihtoehto. Kerrohan sitten miten asia etenee.


    • oikeuksia

      Kyllä tosiaankin kunnat on velvoitettu järjestämään ip hoidon eka luokkalaiselle. Älä lannistu, vaan vaadit sen järjestämisä. Meillä on ip kerhossa erityis lapsia muutama, ja ovat saaneet siihen avuksi avustajan. Näin se kuuluu sitten tehdä, jos ei omaa ryhmää löydy. Ota yhteys korkeimpaan tahoon, niin asia järjestyy. Ei ole teidän perheen vika, jos lapsella on erityis tarpeita. Lapselle kuuluu samat oikeudet kunnan taholta, kuin ns. normaaleille. Voimia sinulle sydämestäni toivon.

      • Vilijonkkatar

        Kiitos kovasti kaikille vastauksista ja kannustuksesta. Käyn taistoon asiasta. Onhan meilläkin oikeus tehdä töitä ja elättää perheemme.


    • kummastuttaa

      Iltapäiväkerhoon ja oma avustaja sinne mukaan. Näin toimitaan ainakin meidän kerhossa ja erityislapset ovat ensisijaisia pääsijöitä kerhoihin.
      Kummastuttaa jos lastasi ei oteta kerhoon...

    • viimeinen lause
    • Annio
      • Vilijonkkatar

        Hei! Parhaillaan etsimme ip-kerhoon henk.koht avustajaa kun saimme rahoituksen avustajaan sosiaalitoimelta pitkän taistelun jälkeen =)


      • Annio
        Vilijonkkatar kirjoitti:

        Hei! Parhaillaan etsimme ip-kerhoon henk.koht avustajaa kun saimme rahoituksen avustajaan sosiaalitoimelta pitkän taistelun jälkeen =)

        Hyvä, että asia järjestyy!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5913
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3605
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1913
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1512
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1398
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe