Suomalaiset panssarimiehet sodassa

Hitlor

Onko kenelläkään tietoa miten suomalaiset panssarimiehet suhtautuivat vaunuihinsa?

Pitivätkö enemmän Sotkasta vaiko sakemannien peleistä?

Haluaisin myös tietää hyviä kirjoja aihetta koskien.

8

1064

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • panssarivaunu-veteraanejamme kirjaa varten ja yleinen mielipide kaikilla on ollut, että Sotkat
      (T-34-76 ja T-34-85) olivat parasta mitä aseteollisuus tarjosi toisen maailman sodan aikana.
      Sturmi oli vaikeuksissa metsämaastossa ja Pzkfw IV
      ei soveltunut tänne myöskään. Neuvostoliittolaiset vaunut ovat sunniteltu huonoja kelejä varten.
      Lue: T-34 Mythical Weapon, Panssari-lehti.
      En usko Leopardien pärjäävän metsätaistelussa,
      koska vaunu ei pysty kääntämään valtavaa torniaan
      ahtaissa paikoissa.


      "Yksinkertaisuus on nerokasta"


      MarttyyriMallari-TTt

      • Hitlor

        Venäläiset rakentavat tankkinsa sodankäyntiä varten. Euroopassa otetaan huomioon suunnittelussa jopa ulkonäkö! mikä on täysin naurettavaa.


      • -strategi

        Leopard 2A4:n kanuuna on itseasiassa lähes metrin lyhyempi kuin T-72M1:n. Leopardin mitat ovat pituus 770cm, leveys 370cm ja pituus tykin kanssa 870cm. T-72:n mitat pituus 690cm, leveys 360cm ja pituus tykin kanssa 950cm. Leon torni on toki kookkaampi mutta eipä T-72:n pitkä putki tee siitä ainakaan näppärämmin käsiteltävää metsämaastossa. Voipi itseasiassa olla niinkin, että Leo on kätevämpi pyöritellä puiden seassa koska tornin/tykin pituus jakautuu tasaisemmin eteen ja taakse, toisin kuin T-72:n jonka torni on varsin mitätön tykkiin verrattuna eli kääntöympyrän lakipiste on kauempana.

        Koska T-72 oli PV:n virallisen liturgian mukaan oikein sopiva "meidän olosuhteisiin" niin voisi päätellä ettei Leopard nyt ainakaan tykin kääntymisen osalta yhtään huonompi ole.


      • näin on

        että kerrankin saadaan täysin pulueeton historiallinen kirja. Yksinkertaisuus ja nerous ei koske ihmistä, kuten MartyyriMallari-TTt:n kohdalla voimme todeta. Tosin hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.


      • näin on kirjoitti:

        että kerrankin saadaan täysin pulueeton historiallinen kirja. Yksinkertaisuus ja nerous ei koske ihmistä, kuten MartyyriMallari-TTt:n kohdalla voimme todeta. Tosin hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.

        Olen haastatellut lukuisia panssariveteraaneja ja minulla on satoja sodan aikaisia valokuvia suomalaisista panssarivaunuista. Missään aikaisemmin
        julkaistussa teoksessa en ole niitä nähnyt, eli kuvat ovat ennennäkemättömiä isolle yleisölle.
        Jonain päivänä julkaistaan mahtiteos suomen armeijan
        sotilaskalustosta 1918-1945.


        "Historiaa on vaalittava"


        MarttyyriMallari-TTt


    • BT-42

      Ainakin Erillisen Panssarikomppanian miehillä riitti remonttia ja murheita kotimaassa modattujen BT42 rynnäkkötykkien kanssa.Näin on ko. yksikön veteraanit henkilökohtaisesti minulle kertoneet.
      Kirjallisuutta Erkki Käkelän "Laguksen miehet -Marskin nyrkki " ja "Laguksen rynnäkkötykit"

      • ltn Sippel

        Nämä venäläisistä sotasaalisvaunuista ja T-34:n esiversiosta BT-7:stä Warkaudessa modifioidut BT-42 -rynnäkkötykit - ei siis panssarivaunut - tuhoutuivat käytännöllisesti katsoen Viipurin menetyksen yhteydessä.

        Ja kysymyksessä oli siis luutnantti Sippelin komentama Erillinen Rynnäkkötykkikomppania, joka oli erotettu erilliseksi yksiköksi panssaridivisioonan saatua Saksasta loppuvuonna 1943 StuG -rynnäkkötykkejä - 30 (29) kappaletta.


    • panssarimies

      "Viipurin viimeisenä päivänä 20.6.44 Sippel miehineen yritti 20. Pr:lle alistettuna parhaansa mukaan puolustaa kaupunkia jalkaväen irtautuessa omia aikojaan joka puolella. BT-42:n 114-millisen haupitsin ammukset kimpoilivat neuvostovaunujen pinnasta, joten tuli keskitettiin vihollisjalkaväkeen."

      "Luutnantti Sippelin komentovaunu oli asemissa lääninsairaalan luona, kun päätien suunnasta lähestyi Sotka. Ajaja, kersantti Virtanen, yritti ajaa mutkitellen pois tulen alta, mutta Kannaksenkadulla Virtanen tunsi tornin tärähtävän, jotain lentävän selkäänsä ja torninluukun kolisevan kauas kadulle. Sotkan 76-millinen kranaatti oli osunut, ja taakseen katsova Virtanen näki, että tornissa olleista oli jäljellä enää jalat."

      http://www.lariq.net/blogit/khilou/archives/002904.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      60
      1545
    2. 43
      924
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      901
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      65
      858
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      829
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      788
    7. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      53
      761
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      755
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      732
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      682
    Aihe