Johanneksen evankeliumi:
6:31 Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi.'"
6:32 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: EI MOOSES ANTANUT TEILLE SITÄ LEIPÄÄ TAIVAASTA, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän.
6:33 Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
Vanhan Testamentin "manna" ei Jeesuksen mukaan ollutkaan kotoisin Isän Taivaasta, vaan se oli enkelimaailman tuottama halpa kopio, synteettinen keinoravinne, joka vain ESIKUVALLISESTI viittasi TODELLISEEN Elämän Leipään.
UUSIN OIVALLUKSENI! VT:n manna ei ollut taivaasta!
4
159
Vastaukset
tuo nyt olisi?
Tietenkin oli kysymyksessä ihan oiekaa syötävää, fyysistä ainetta, jota syötiin niikuin yleensä syödään, ruoka apataan suuhun, milloin milläkin sosimella, ja joskus käsinkin.
Sanotaan, että siitä ermaa mannasta voi keittää vaikka nikuin mannapuuroa.
Taas se leipä, joa Jeesus antaa, on hengellistä, näkymätöntä, todellista elämän leipää.
"Ei ihminen elä ainoastaan "ruisleivästä, es.) vaan jokaisesta Sanasata joka lähtee Jumalan suusta." Elikkä Raamatun sanasta, joka juuri on Jeesuksen Hengen elävöittämänä sitä todellista elämän leipää.
Sinulle ehkä löytö oli uusi, mutta ero näiden , mannan ja Jeesuksen antaman elämän leivän suhteen on kyllä ollut uskovien perustietoa Raamatusta kautta aikojen!
Mutta onnea ja siunausta, että sinäkin sen löysit!- mannaa, siis
mannaryynejä. Raamattuhan tarkoittaa nimenomaan mannaryynejä, puhuessaan mannasta.
Pohjoinen kansa söi mannaa (mannaryynejä). Pohjoinen kansa taas = juutalaiset, jotka vaelsivat Suomen niemelle joskus ammoisina aikoina.
Koska iso nenä tuppasi paleltumaan pakkasella, evoluutio muovasti ison konkonenän litteämmäksi pottunokaksi. Hiusten tumma sävy muuttui hiekan vaaleaksi, joka sopi paremmin talven hankien väriin.
Mannaryynit taas ovat karkeaksi jauhettuja vehnän jyviä (graham).
Näin yksinkertaista on Raamatun tulkitseminen.
Ja raamatuntulkintani on muuten se ainoa oikea.
:) silimien alta pään ympäri sidottu kaulaliina on ollut pakkasella liian tiukalla ja nenä on jäätynyt littana-asentoon. Se on sitten seurannut perintönä seuraaville sukupolville. Tämä on se ainut ja oikia!
Korvike ravitsi silti 40 vuoden ajan, 2.Ms.16:35.
Se manna kuvaa aineellista hyvinvointia, mutta tarvitsemme syödä uskossa Jeesusta - iankaikkisen elämän leiväksi.
Mannassa on kuitenkin myös huolenpito-opetus.
2.Ms.16:25-32 :
25 Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
26 Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
27 Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
28 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
29 Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."
30 Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.
31 Ja Israelin heimo antoi sille nimen manna. Ja se oli valkean korianderinsiemenen kaltaista ja maistui hunajakakulta.
32 Ja Mooses sanoi: "Näin on Herra käskenyt: Ota sitä goomerin täysi säilytettäväksi sukupolvesta sukupolveen, että he näkisivät sen leivän, jolla minä olen ravinnut teitä erämaassa, johdattaessani teitä Egyptin maasta".
2.Ms.16:5-6
5 Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat."
6 Ja Mooses ja Aaron sanoivat kaikille israelilaisille: "Tänä iltana te tulette tietämään, että Herra on vienyt teidät pois Egyptin maasta,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?972018- 981478
- 1121187
- 771075
- 1211062
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51877
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58836- 36822
- 33723