Joonatan Jeesuksen esikuvana

JOONATAN JEESUKSEN ESIKUVANA - 1. Sam 18-31. luvut.

Äly sanoisi, että Daavid on Jeesuksen esikuva.
Mutta Henki valistaa, että Daavid on esikuva hurskaasta Jumalan lapsesta
ja Joonatan muistuttaa Jeesuksesta.
Joonatan on Saulin ja Daavidin välissä - Jeesus on maailman ja uskovan välissä.

Jooantan pelasti useita kertoja Daavidin hengen ja loppujen lopuksi antoi henkensä
Daavidin suvun puolesta. Daavid teki liiton vain Joonatanin kanssa, mutta Joonatan koko Daavidin suvun kanssa. Hän luopui kuninkaallisesta asemastaan vapaaehtoisesti - hänestähän piti tulla isänsä Saulin jälkeen kuningas.

1.Sam.18:3-4

3 Jonatan solmi Daavidin kanssa ystävyysliiton, sillä hän rakasti tätä kuin omaa henkeään.
[1. Sam. 20:8,16, 23:18; 2. Sam. 21:7]   
4 Hän riisui viittansa ja antoi sen Daavidille, samoin sotapaitansa, miekkansa, jousensa ja vyönsäkin.   

1. Sam 20:16-17

16 Niin Jonatan teki liiton Daavidin suvun kanssa ja sanoi: "Herra kostakoon Daavidin vihollisille!"
[1. Sam. 18:3 ]   
17 Ja Jonatan pyysi vielä Daavidiakin vannomaan heidän keskinäisen rakkautensa kautta, sillä hän rakasti Daavidia yhtä paljon kuin omaa henkeään.
[1. Sam. 18:1 ]   

Joonatan paljasti isänsä Saulin kavalat ja peitellyt aikeet Daavidille, aina - kuten Jeesus paljastaa henkien erottamisen lahjan kautta liittolaisilleen.

Ei Daavid pelännyt Saulin lähelle menemistä, vaan osasi tarvittaessa väistellä.
Eivät hurskaat pelkää maailmaa; he osaavat väistää pedon merkin ottamisen.

1. Sam. 18:9-11 :

9 Siitä hetkestä alkaen Saul katseli karsaasti Daavidia.   
10 Seuraavana päivänä Jumalan lähettämä paha henki valtasi Saulin, ja hän riehui hurmoksissa kotonaan. Daavid soitti tapansa mukaan harppua, mutta Saul puristeli keihästään.
[1. Sam. 16:14, 19:9]   
11 Saul ajatteli: "Minäpä naulitsen Daavidin seinään." Kahdesti hän kohotti keihäänsä, mutta Daavid väistyi sivuun.   

1. Sam. 19:9-12 :
9 Herran lähettämä paha henki yllätti taas Saulin. Saul istui kotonaan keihäs kädessä, ja Daavid soitti harppua.
[19:9,10: 1. Sam. 18:10,11]
10 Saul yritti naulita Daavidin seinään keihäällään, mutta Daavid väisti ja keihäs iskeytyi seinään. Daavid juoksi ulos ja pääsi pakoon. Samana yönä
11 Saul lähetti miehiä vartioimaan Daavidin taloa aikoen surmata hänet aamulla. Mutta Daavidin vaimo Mikal sanoi miehelleen: "Jos et hankkiudu turvaan tänä yönä, olet huomenna vainaja!"
[Ps. 59:1]
12 Mikal laski Daavidin alas ikkunasta, ja hän pakeni ja pelastui.

Psalmissa 59 Daavid paljastaa, ettei hän kostoa janonnut Saulille siltikään.
Meidänkin tulee ajatella vastustajiemme parasta, samalla kun etsimme itsellemme turvaa Herrassa.

Ps 59:12-13

12 (59:13) Joka sanalla, jonka he puhuvat, he tekevät syntiä. Johtakoon heidän ylpeytensä heidät ansaan, he ovat syytäneet kirouksia ja valheita.   
13 (59:14) Tehköön vihasi heistä lopun. Hävitä heidät! He saavat nähdä, että Jumala on Jaakobin hallitsija, valtias maan ääriin saakka.    

LIITTO PITÄÄ KUOLEMAN UHALLAKIN

Saul on valmis herjaamaan kaikkea Joonataniin liittyvää, koettaessaan saada Daavidin hengiltä. Kiivastuksissaan uskonnolliset vastustajatkin ovat valmiita herjaamaan kristinuskon perustotuuksia.

Mutta Joonatan ei ole lahjottavissa - eivätkä kristityt luovu uskonvanhurskausopista.
Eivät Paavalin aikaan, eivät Lutherin aikoihin - eivät myöskään tänään.

1. Sam. 20:30-34 :

30 Silloin Saul raivostui Jonatanille ja huusi hänelle: "Sinä petollisen nartun pentu! Tiedän kyllä, että sinä pidät yhtä tuon Iisain pojan kanssa häpeäksi itsellesi ja kirotulle äidillesi!

31 Mutta niin kauan kuin Iisain poika on hengissä, et sinä eikä sinun kuninkuutesi ole turvassa. Lähetä miehet hakemaan hänet heti tänne. Nyt hän on kuoleman oma!"
[1. Sam. 15:28]
32 Jonatan vastasi isälleen Saulille: "Miksi hänen täytyy kuolla? Mitä hän on tehnyt?"
[1. Sam. 19:4]

33 Silloin Saul kohotti keihäänsä häntä kohti uhaten tappaa hänet, ja Jonatan ymmärsi, että hänen isänsä oli päättänyt surmata Daavidin.
[1. Sam. 18:11, 19:10]

34 Jonatan lähti kiivastuneena pöydästä. Hän ei syönyt palaakaan koko uudenkuun juhlan toisena päivänä, sillä hän oli murheissaan Daavidin puolesta ja isänsä loukkaavien sanojen tähden.

armosta autuas

2

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas Antti

kyllä Daavid oli esikuva Jeesuksesta, koska Raamattu niin suoraan sanoo.

• Enpä ole jääräpäisenpää tyyppiä kohdannut - eikä tässäkään näemmä kohtaamista tapahtunut.

Aina pitää vängätä vastaan - ikäänkuin ei olisi olemassakaan Jumalaa, joka jokaisesta sanasta kerran tuomitsee - siis turhasta sanasta. Elämättömästä.

Kerropa: tehtiinkö liitto muka Joonatanin suvun kanssa. Ei tehty, vaan Daavidin suvun.
        Tällä tahdotaan vihjata israelilaisiin sukuihin ja koko maailmaankin.
        Entä kuka menetti henkensä siinä taistelussa saulilaisuutta so. maailman henkeä vastaan?

Kuka antoi varusteensa toiselle avuksi ja turvaksi?
        Kuka vakuutti olevansa valmis kuolemaan Daavidin suvun puolesta? Joonatan! Vaikka et kiukuttelevana vauveliinina voi Raamatun Sanaa myöntää!

Laki piiskatkoon sinut Kristuksen hoiviin!!!

Vielä:
        Te olette voittaneet maailman, uskonne kautta, opettaa Jeesus.
        Daavid voitti saulilaisuuden ja me olemme kuninkaallinen papisto.
        Joonatan kuvaa Jeesusta, joka tuli - kuten sana sanoo - palvelemaan, eikä palveltavaksi!
        Joonatan palveli Daavidia ja oli valmis kuolemaan koko Daavidin suvun puolesta.
        Jeesusta se kuvaa.

Daavid taistelee juuri silleen kuin uskovaisten tuleekin taistella Jumalan ja Jumalan kansan puolesta.

SITTEMMIN, KUNINKAANA, DAAVID ON MYÖS JEESUKSEN ESIKUVA

Hän muistaa liiton Joonatanin kanssa.

Daavid ja Mefiboset - 2.Sam.9. luku

1 Daavid kysyi: "Mahtaako Saulin suvusta olla enää jäljellä ketään, jolle voisin Jonatanin tähden osoittaa ystävyyttä?"
        2 Saulin talossa oli ollut Siba-niminen palvelija. Hänet kutsuttiin Daavidin luo, ja kuningas kysyi: "Oletko sinä Siba?" Hän vastasi: "Olen, herrani."
        3 Kuningas kysyi: "Eikö Saulin suvusta ole enää jäljellä ketään, jolle voisin osoittaa ystävyyttä, niin kuin Jumala vaatii?" Siba vastasi kuninkaalle: "On yksi, Jonatanin rampa poika."
        [2. Sam. 4:4]

4 Kuningas kysyi: "Missä hän on?" Siba sanoi: "Hän on Ammielin pojan Makirin talossa Lo-Dabarissa." [2. Sam. 17:27-29]
        5 Kuningas lähetti palvelijansa hakemaan hänet sieltä.
        6 Tultuaan kuninkaan luo Mefiboset, Saulin pojan Jonatanin poika, heittäytyi kunnioittavasti maahan hänen eteensä. Daavid sanoi: "Mefiboset!" Hän vastasi: "Olen palvelijasi."

7 Daavid sanoi hänelle: "Älä pelkää. Minä haluan osoittaa sinulle ystävyyttä isäsi Jonatanin tähden. Minä annan sinulle isoisäsi Saulin koko maaomaisuuden, ja saat aina syödä minun pöydässäni."
        [1. Sam. 20:15]
        8 Mefiboset kumarsi kunnioittavasti ja sanoi: "Mikä olen minä, sinun palvelijasi, kun käännyt tällaisen koiranraadon puoleen?" [1. Sam. 24:15]
        9 Kuningas kutsui luokseen Saulin palvelijan Siban ja sanoi hänelle: "Kaiken sen, mikä on kuulunut Saulille ja hänen suvulleen, minä annan herrasi pojalle.

10 Viljele poikiesi ja orjiesi kanssa hänen maataan ja korjaa sato, niin että herrasi poika saa siitä toimeentulonsa. Mefiboset, herrasi poika, saa kuitenkin aina syödä minun pöydässäni." Siballa oli viisitoista poikaa ja kaksikymmentä orjaa.
        [2. Sam. 19:18]
        11 Hän vastasi kuninkaalle: "Minä teen niin kuin herrani ja kuninkaani käskee." Siitä alkaen Mefiboset söi Daavidin pöydässä kuninkaan poikien joukossa.
        12 Mefibosetilla oli pieni poika, jonka nimi oli Miika. Koko Siban talonväki jäi Mefibosetin palvelukseen,

13 mutta Mefiboset itse asui Jerusalemissa, koska hän sai aina syödä kuninkaan pöydässä; ja hän ontui kumpaakin jalkaansa.

DAAVIDIN IKUINEN VALTAISTUIN

Puhut mieluummin Daavidin suvusta kuin Joonatanista? Kyllä se minulle sopii, puhutaan sitten siitä!

Joonatan pelasti lukuisia kertoja Daavidin hengen.
        Sen ansiosta Daavidin valtaistuin pysyy iäti.
        Sen vuoksi Jumala ei milloinkaan voi hylätä Israelin sukua!

Herra ei hylkää Daavidin jälkeläisiä - Jer 33:14-26 :

14 "Aika tulee", sanoo Herra, "jolloin minä täytän Israelin ja Juudan heimoille antamani lupauksen. [Jer. 29:10]
        15 Kun se aika koittaa, Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso. Hän saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.
        [Jes. 16:5; Jer. 23:5]
        16 Niinä päivinä Juuda saa avun, ja Jerusalem elää turvassa. Häntä kutsutaan tällä nimellä: 'Herra on meidän vanhurskautemme'."
        [Jes. 1:27; Jer. 23:6]

17 Näin sanoo Herra: "Aina on Israelin valtaistuimella istuva Daavidin jälkeläinen,
        [2. Sam. 7:16]
        18 ja aina tuovat leeviläiset papit minulle polttouhreja ja ruokauhreja ja valmistavat minulle teurasuhrit."
        19 Jeremialle tuli tämä Herran sana:

20 "Näin sanoo Herra: Minä olen tehnyt liiton päivän ja yön kanssa, antanut niille säädökseni, ja niin ne tulevat ja menevät ajallaan. Yhtä mahdotonta kuin teidän on rikkoa tätä liittoani,

21 yhtä mahdotonta on se, että minun liittoni palvelijani Daavidin kanssa rikkoutuisi. Minä olen luvannut, että hänen valtaistuimellaan aina hallitsee hänen jälkeläisensä. Rikkoutua ei voi myöskään minun liittoni LEEVILÄISTEN pappien kanssa, jotka toimittavat minulle palvelusta.

22 Niin kuin taivaan tähtien joukko on määrätön ja merenrannan hiekka mittaamaton, niin määrättömästi on oleva palvelijani Daavidin jälkeläisiä ja minulle palvelusta suorittavia leeviläisiä."
        [1. Moos. 15:5 | 1. Moos. 22:17]

23 Jeremialle tuli tämä Herran sana:
        24 "Oletko huomannut, mitä ihmiset puhuvat? He sanovat: 'Herra on hylännyt ne kaksi sukukuntaa, jotka hän valitsi.' Näin he halveksivat minun kansaani, ikään kuin se heidän mielestään ei olisikaan enää kansa.
        25 Mutta minä, Herra, sanon näin: Yhtä varmaa kuin on se, että minä olen tehnyt liiton päivän ja yön kanssa, antanut niille säädökseni ja määrännyt lait taivaalle ja maalle,

26 yhtä varmaa on se, että minä en hylkää Jaakobin enkä palvelijani Daavidin jälkeläisiä. Heistä minä valitsen kuninkaita hallitsemaan Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisiä. Minä armahdan kansaani ja käännän sen kohtalon."
        [5. Moos. 30:3]

Raamattu valehteee, sanonet. Leeviläinen pappeusko tulisi vielä? Potaskaa puhut, sinä já sinun raamattusi! Mutta kyllä se tulee!!

Jes 66:21-24 :

21 Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
        22 Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]

23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
        [Sak. 14:16]
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
        [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

armosta oksastettu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      101
      1785
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      59
      1160
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      442
      1129
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1043
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      58
      821
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      130
      814
    7. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      49
      766
    8. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      763
    9. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      708
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      681
    Aihe