Mitkä

käskyt?

Mistä tapahtumasta Mooses tässä kertoo?

5.Mooseksen kirja:
10:1   "Silloin Herra sanoi minulle: 'Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, ja nouse vuorelle minun tyköni; tee myös itsellesi puusta arkki.
10:2   Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin.'
10:3   Niin minä tein arkin akasiapuusta ja veistin kaksi kivitaulua, entisten kaltaista. Ja minä nousin vuorelle, kädessäni ne kaksi taulua.
10:4   Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, NE KYMMENEN SANAA, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.
10:5   Sitten minä käännyin ja astuin alas vuorelta ja panin taulut tekemääni arkkiin, niinkuin Herra oli minua käskenyt, ja siinä ne ovat.

24

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15 Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani." [21:15,16: Ap. t. 20:28; Piet. 5:2]
      16 Sitten hän kysyi toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Kaitse minun lampaitani."
      17 Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: "Olenko minä sinulle rakas?", ja hän vastasi: "Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun lampaitani.
      18 Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo." [21:18,19: 2. Piet. 1:14]
      19 Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."

Joka rakastaa Herraa, hänelle on tasan 2 käskyä.

1. Seuraa minua!
      2. Kaitse minun lampaitani!

• käskyä?

Matteuksen evankeliumi:
        19:18   Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',

Markuksen evankeliumi:
        10:19   Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi.'"

Luukkaan evankeliumi:
        18:20   Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi.'"

Ei näissäkään mainita "kymmentä käskyä"?

• Antti..

unohtuikos sinulta jo rakkaudenkin kaksoiskäskykin, 10 käskystä puhumattakaan...

• ole noin
        käskyä? kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:
        19:18   Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',

Markuksen evankeliumi:
        10:19   Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi.'"

Luukkaan evankeliumi:
        18:20   Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi.'"

pimee että et tietäisi, että nuo käskyt jotka kirjoitit tuohon, ne ovat kymmenestä käskystä otettuja, vaikka ei nyt olekkaan sanasta sanaan kymmentä kirjoitettu, luulisi nyt ihmisten vähän enempi ymmärtävän, vai jos on peite silmillä silloin selvän asiankin voi nähdä noin mustana.

• aminita "kymmenen käsk...
        käskyä? kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

Markuksen evankeliumi:

Luukkaan evankeliumi:

... sillä laintauluja ei saa pirstota.

jos yksi osa rikotaan, on rikottu koko kivitaulu.

saivarteluako ... ei, vaan Jumalan viisautta.

olal pykälöimättä - ja laittaa yhtenäisiksi tauluiksi.

yx Kirja-fani

• tienyt :)
        ole noin kirjoitti:

pimee että et tietäisi, että nuo käskyt jotka kirjoitit tuohon, ne ovat kymmenestä käskystä otettuja, vaikka ei nyt olekkaan sanasta sanaan kymmentä kirjoitettu, luulisi nyt ihmisten vähän enempi ymmärtävän, vai jos on peite silmillä silloin selvän asiankin voi nähdä noin mustana.

Mistä Jeesus olisi voinut tietää, mitkä ovat sinun "kymmenen käskyä"? Mitäs, jos Jeesus vaan luetteli malliksi muutamia vanhan liiton käskyjä, kun niitä ei vielä silloin ollut kukaan numeroinut ja kun raamatussa ei edes mainita, että niitä sinun käskyjä olisi kymmenen.

Miksi niissä mainitaan "älä varasta" ja "älä toiselta anasta". Onko nämä molemmat sinun kymmenessä käskyssä?

• on ,,
        tienyt :) kirjoitti:

Mistä Jeesus olisi voinut tietää, mitkä ovat sinun "kymmenen käskyä"? Mitäs, jos Jeesus vaan luetteli malliksi muutamia vanhan liiton käskyjä, kun niitä ei vielä silloin ollut kukaan numeroinut ja kun raamatussa ei edes mainita, että niitä sinun käskyjä olisi kymmenen.

Miksi niissä mainitaan "älä varasta" ja "älä toiselta anasta". Onko nämä molemmat sinun kymmenessä käskyssä?

kaikki kymmenessä käskyssä lue Moos.20:1-17 ehkä ymmärrät että siellä ne ovat kokonaan, joita Jeesus sitten otti kun Hän puhui, eihän Jeesuksella ollut uutta testamenttia, sehän on tullut jälkeen Jeesuksen, kaikki puheensa Jeesus otti vanhasta testamantita.

• lukeenut
        on ,, kirjoitti:

kaikki kymmenessä käskyssä lue Moos.20:1-17 ehkä ymmärrät että siellä ne ovat kokonaan, joita Jeesus sitten otti kun Hän puhui, eihän Jeesuksella ollut uutta testamenttia, sehän on tullut jälkeen Jeesuksen, kaikki puheensa Jeesus otti vanhasta testamantita.

Sinä esittelet "kymmentä käskyä", joista vain kaksi ovat käskyjä. Muuthan ovat selkeästi kieltoja. Olisi oikeampaa puhua "kymmenestä kiellosta".

Mistä olet löytänyt sen tiedon, miten sinun kiellot olisi jaettu kahteen tauluun? Ihmissuhdetaulu ja joku toinen?

2.Mooseksen kirja:
        20:1 Ja Jumala PUHUI kaikki nämä sanat ja SANOI:

******* MITÄÄN EI KIRJOITETTU TAULUIHIN **********

20:22 Ja Herra SANOI Moosekselle: "SANO israelilaisille näin: Te olette nähneet, että minä OLEN PUHUNUT teille taivaasta.
        20:23 Älkää tehkö jumalia minun rinnalleni; hopeaisia tai kultaisia jumalia älkää tehkö itsellenne.
        20:24 Tee minulle alttari maasta, ja uhraa sen päällä polttouhrisi ja yhteysuhrisi, lampaasi ja raavaasi. Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua.
        20:25 Mutta jos sinä teet minulle kivialttarin, niin älä rakenna sitä hakatusta kivestä; sillä jos sinä kosket taltallasi kiveen, niin sinä saastutat sen.
        20:26 Äläkä nouse portaita myöten minun alttarilleni, ettei häpysi sen päällä paljastuisi."

• vääntää
        lukeenut kirjoitti:

Sinä esittelet "kymmentä käskyä", joista vain kaksi ovat käskyjä. Muuthan ovat selkeästi kieltoja. Olisi oikeampaa puhua "kymmenestä kiellosta".

Mistä olet löytänyt sen tiedon, miten sinun kiellot olisi jaettu kahteen tauluun? Ihmissuhdetaulu ja joku toinen?

2.Mooseksen kirja:
        20:1 Ja Jumala PUHUI kaikki nämä sanat ja SANOI:

******* MITÄÄN EI KIRJOITETTU TAULUIHIN **********

20:22 Ja Herra SANOI Moosekselle: "SANO israelilaisille näin: Te olette nähneet, että minä OLEN PUHUNUT teille taivaasta.
        20:23 Älkää tehkö jumalia minun rinnalleni; hopeaisia tai kultaisia jumalia älkää tehkö itsellenne.
        20:24 Tee minulle alttari maasta, ja uhraa sen päällä polttouhrisi ja yhteysuhrisi, lampaasi ja raavaasi. Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua.
        20:25 Mutta jos sinä teet minulle kivialttarin, niin älä rakenna sitä hakatusta kivestä; sillä jos sinä kosket taltallasi kiveen, niin sinä saastutat sen.
        20:26 Äläkä nouse portaita myöten minun alttarilleni, ettei häpysi sen päällä paljastuisi."

mieleiseksesi mutta kyllä minä olen oppinut Kymmenen käskyä jo rippikoulussa, minä olen sitä mieltä että jos ei halua mitä hyväksyä itselleen, niin on edes rehellinen ja sanoo että noin se on, mutta minä en hyväksy sitä itselleni.
        Jumala rakastaa rehellisyyttä.

• rakastat?
        vääntää kirjoitti:

mieleiseksesi mutta kyllä minä olen oppinut Kymmenen käskyä jo rippikoulussa, minä olen sitä mieltä että jos ei halua mitä hyväksyä itselleen, niin on edes rehellinen ja sanoo että noin se on, mutta minä en hyväksy sitä itselleni.
        Jumala rakastaa rehellisyyttä.

Sinähän olet rakastunut siihen valheoppiin, jota sinulle syötettiin jo rippikoulussa. Eikö sinulla ole raamattua, miksi uskot kaikkien sanomiset, tarkista raamatusta.

Miksi et voi olla rehellinen edes itsellesi?

• vieläkin
        on ,, kirjoitti:

Jeesushan puhui Israelaisille käskyistä. Ei se, että ne kuuluvat israelalaisille tarkoita suinkaan, että ne kuuluisivat muille. Sitähän adventistit eivät ole millään kyenneet osoittamaan. Adventistit ovat laittomasti tuoneet toisen kansan lait kaikkien noudatettaviksi ihan ilman, että niin olisi käsketty kenenkään tekemään. Adventistit ovat pahimpia asioiden sekoittajia maailmassa. Itse he eivät tiedä eikä sallisi muidenkaan päästä totuuden tuntemiseen, ihan niinkuin on opetuksissa. Et voi väittämällä noin typerin perustein saada ketään uskomaan sinua. Adventismi on pakanauskonto amerikasta.

• Mutta Jeesus sanoo toisin

KÄSKY KUULU: PUHU VAIN YKSINKERTAISTA TOTUUTTA!

Matt 5:33-37

33 "Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'.
      [2. Moos. 20:7; 3. Moos. 19:12 | 4. Moos. 30:3 ; 5. Moos. 23:22]

34 Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
      [Jaak. 5:12 | Jes. 66:1; Ap. t. 7:49]

35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki.
      [Ps. 48:3]
      36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi.

37 Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.
      [2. Kor. 1:17 | Sir. 23:9-11].

• itse Jeesuksen esittäminä

Mark 10:19 - KÄSKYT OVAT NÄMÄ

Käskyt sinä tiedät: älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, älä riistä toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi."
        [2. Moos. 20:12-16 ; 5. Moos. 5:16-20 ; Room. 13:9]

• Se ratkaiseva koetinkivi

Mk 10:21
        Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." [Matt. 13:44,46; Luuk. 12:33; Ap. t. 2:45]

22 Mies synkistyi näistä sanoista. Hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

• ihan uusikin käsky
        Se ratkaiseva koetinkivi kirjoitti:

Mk 10:21
        Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." [Matt. 13:44,46; Luuk. 12:33; Ap. t. 2:45]

22 Mies synkistyi näistä sanoista. Hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

Joh. 13:34
        Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.

[Mark. 12:31 ; Joh. 15:12; 1. Joh. 3:11, 4:21]

• käskyjä enemmän!
        ihan uusikin käsky kirjoitti:

Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.

Matt 22:37-40 - Rakasta ainakin niitä, jotka suakin

37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

• vain toisen taulun
        itse Jeesuksen esittäminä kirjoitti:

Mark 10:19 - KÄSKYT OVAT NÄMÄ

Käskyt sinä tiedät: älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, älä riistä toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi."
        [2. Moos. 20:12-16 ; 5. Moos. 5:16-20 ; Room. 13:9]

eli sen, joka puhuu ihmisten välisistä suhteista.

• ystäväkeskeisyys
        käskyjä enemmän! kirjoitti:

Matt 22:37-40 - Rakasta ainakin niitä, jotka suakin

37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
        39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
        40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

VIHAMIES ON JUMALAN RAKKAUDEN KOHDE !!!

Matt. 5.

43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

• ihmetellyt
        ihan uusikin käsky kirjoitti:

Roomalaiskirje:
        13:9   Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Miksi jotkut väittävät, että olisi ollut olemassa vain "kymmenen käskyä"? Mikä muu tahansa, ei voi tarkoittaa pelkästään sapattikäskyä.

• vihamiehiä - mitäs teen?
        ystäväkeskeisyys kirjoitti:

VIHAMIES ON JUMALAN RAKKAUDEN KOHDE !!!

Matt. 5.

43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

Siks oon ottannu omakseni tään käskyn:

Matt 5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
        42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.

• luettua?
        vain toisen taulun kirjoitti:

eli sen, joka puhuu ihmisten välisistä suhteista.

Kerro, mistä olet löytänyt tiedon siitä, miten sinun "kymmenen käskyä" on tauluihin kirjoitettuna?

Ei ainakaan 2.Moos 34 kerro, mitkä käskyt kirjoitettiin toiseen ja mitkä toiseen tauluun. Kyyseessä olikin LIITON ehdot, eikä mitkään ihmisten väliset suhteet.

Arkissa on HERRAN LIITTO, eikä mitkään ihmissuhdetaulut.

• Eihä tuo pätkä kuvausta mistään todellisesta tapahtumasta vaan opetus ja kasvatustarkoituksiin kerrottu anekdootti, vertauskuvallinen kertomus, ote Pyhää tarinaa siitä kuinka juutalaiset saivat heimoja koossapitävän yhteiskuntajärjestyksensä jumalallisen lain kautta.

• niin...

Hyvät hoksottimet sinulla, kun huomasit, että ei ATEISTI tänne tositarinoita kirjoittelisi ;)

• niin... kirjoitti:

Hyvät hoksottimet sinulla, kun huomasit, että ei ATEISTI tänne tositarinoita kirjoittelisi ;)

Olkoonpa joku minkä valtakunnan -isti tahansa, hänen ohjenuoranaan on aina joku -ismi, jonka valossa hän "lukee" maailmaa ympärillään. Meikäläinen reppana kun ei vain ole oikein osannut koskaan istua kunnolla minkään -ismin rattaisiin. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      2013
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      184
      1558
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      152
      1384
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      97
      1308
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1198
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      938
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      902
    8. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      131
      825
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      817
    10. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      813
    Aihe