Lihaa kurittamalla taivaaseen?

Uskosta vanhurskas

Sellaista oppia on julistettu täällä viime aikoina, että Jeesuksen vanhurskaus joka USKOLLA omistetaan, ei riitä pelastamaan syntistä, vaan vasta lihan kurittaminen saa aikaan sen, että ihminen ansaitsee saada osakseen Jumalan armon.

Sellainen oppi joka opettaa ihmisen vanhurskautuvan uskon ja tekojen kautta yhdessä,
on omavanhurskautta, ja hölynpölyä.

Room. 3:19   Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille,

- että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
Room. 3:20   sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

Room. 3:21   Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

Room. 3:22   se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, ...

... jotka uskovat; ...

... sillä ei ole yhtään erotusta.

Room. 3:23   Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Room. 3:24   ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,


Room. 4:4   Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,

Room. 4:5   mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman,

- sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

12

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskosta vanhurskas

      Room. 3:23   Sillä ovat syntiä tehneet

      - ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      Room. 3:24   ja saavat vanhurskauden

      - hänen armostaan
      - sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

      Room. 3:25   jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      Room. 3:26   jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä,

      *) että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
      ______________

      Jumala on Hän joka vanhurskauttaa.

      Yksikään ihminen ei voi itseään, eikä ketään toista vanhurskautta. Ei teoillaan eikä tekemättä jättämisillään.

      Joka tällaisia haahuilee, hän pettää sillä ainoastaan itseään.

      Ketkä Jumala vanhurskauttaa?

      Ne joilla on USKO Jeesukseen.

    • Uskosta vanhurskas

      2. Kor. 3:15   Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
      2. Kor. 3:16   mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

      2. Kor. 3:17   Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

      2. Kor. 3:18   Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

      2. Kor. 4:1   Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu,
      2. Kor. 4:2   vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.
      ______________
      2. Kor. 4:3   Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,

      • Uskosta vanhurskas

        Joh. 3:14   Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        Joh. 3:15   että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

        Joh. 3:16   Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        Joh. 3:17   Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

        Joh. 3:18   Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita;

        - mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.


    • mitä hä?

      Oletko lukenut Paavalia, vai mistä olet saanut sellaisen käsityksen. Paavali kirjoittaa Korinttilaisille näin:

      25. Mutta jokainen joka kilvoittelee, kaikista hän itsensä pitää pois. Ne tosin sitä varten, että he katoovaisen kruunun saisivat; mutta me katoomattoman.
      26. Mutta en minä niin juokse kuin tietämättömän puoleen, ja minä kilvoittelen, ei niinkuin tuulta pieksäin.
      27. Vaan minä kuritan ruumistani ja painan sitä alas, etten minä, joka muille saarnaan, itse hyljättäväksi tulisi.

      • Oikein olet Paavaliasi oppinut.

        2. Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan,
        3. ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa.
        4. Hänen on pidettävä hyvää huolta perheestään, kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus.
        5. Jos joku ei osaa pitää huolta omasta perheestään, kuinka hän voisi huolehtia Jumalan seurakunnasta?
        6. Hän ei saa olla vastakääntynyt, jotta hän ei ylpistyisi eikä joutuisi tuomittavaksi Paholaisen kanssa.
        7. Hänen on nautittava myös ulkopuolisten arvonantoa, jottei hänestä puhuttaisi pahaa ja jottei hän lankeaisi Paholaisen virittämään ansaan.


      • Aaretti-Setä
        vihne kirjoitti:

        Oikein olet Paavaliasi oppinut.

        2. Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan,
        3. ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa.
        4. Hänen on pidettävä hyvää huolta perheestään, kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus.
        5. Jos joku ei osaa pitää huolta omasta perheestään, kuinka hän voisi huolehtia Jumalan seurakunnasta?
        6. Hän ei saa olla vastakääntynyt, jotta hän ei ylpistyisi eikä joutuisi tuomittavaksi Paholaisen kanssa.
        7. Hänen on nautittava myös ulkopuolisten arvonantoa, jottei hänestä puhuttaisi pahaa ja jottei hän lankeaisi Paholaisen virittämään ansaan.

        Ei anneta mahd. henkkoht. tunteiden kuitenkaan vaikuttaa.
        Aloitus oli aivan oikea sikäli, että lihan kuristus ei tarjoa tietä taivaaseen.

        Tässä kohden alkuajan kirkko meni jo 200-luvulla harhaan, kun se rupesi korostamaan asketismia ja kristityssä kasvavaa "pyhyyttä", joka teki hänet muka jumalallisemmaksi. Ortodoksit ovat tässä käsityksessä, josta Luther, onneksi osoitti tien ulos.
        Laestadiuskaan ei hengen hedelmiä asettanut miksikään ehdoksi, hän piti niistä tärkeimpänä parannusta.
        Hengen hedelmiä ei voi saada muuten kuin uskon kautta. Uskomiselle taas ei pidä laittaa mitään ennakkoehtoja; se on jokaisen katuvan oikeus.


      • Uskosta vanhurskas

        Gal. 2:19   Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

        Gal. 2:20   ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

        ------
        *) Gal. 2:21   En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        --------

        Gal. 3:1   Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?

        Gal. 3:2   Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:

        - lain teoistako saitte Hengen
        - vai uskossa kuulemisesta?

        Gal. 3:3   Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?


      • Luterilainenlukija
        Uskosta vanhurskas kirjoitti:

        Gal. 2:19   Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

        Gal. 2:20   ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

        ------
        *) Gal. 2:21   En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        --------

        Gal. 3:1   Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?

        Gal. 3:2   Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:

        - lain teoistako saitte Hengen
        - vai uskossa kuulemisesta?

        Gal. 3:3   Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?

        Hienoa! Selvää puhetta.
        Teosofien kannattaisi tutustua M. Lutherin "Galatalaiskirjeen selitykseen". Sley 2005.


      • Uskosta vanhurskas
        Uskosta vanhurskas kirjoitti:

        Gal. 2:19   Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

        Gal. 2:20   ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

        ------
        *) Gal. 2:21   En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        --------

        Gal. 3:1   Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?

        Gal. 3:2   Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:

        - lain teoistako saitte Hengen
        - vai uskossa kuulemisesta?

        Gal. 3:3   Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?

        Kol. 2:20   Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, ...

        - miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        Kol. 2:21   "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        ____________

        Kol. 2:22   - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta

        -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?

        Kol. 2:23   Tällä kaikella tosin on viisauden maine

        - itsevalitun jumalanpalveluksen
        - ja nöyryyden vuoksi
        - ja sentähden, ettei se ruumista säästä;

        *) mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu ...

        (kirj) HUOM!

        *** lihan tyydyttämiseksi. ***

        Kol. 3:1   Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa,

        - niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        Kol. 3:2   Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

        Kol. 3:3   Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;


      • Vilenin
        Uskosta vanhurskas kirjoitti:

        Kol. 2:20   Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, ...

        - miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        Kol. 2:21   "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        ____________

        Kol. 2:22   - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta

        -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?

        Kol. 2:23   Tällä kaikella tosin on viisauden maine

        - itsevalitun jumalanpalveluksen
        - ja nöyryyden vuoksi
        - ja sentähden, ettei se ruumista säästä;

        *) mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu ...

        (kirj) HUOM!

        *** lihan tyydyttämiseksi. ***

        Kol. 3:1   Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa,

        - niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        Kol. 3:2   Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

        Kol. 3:3   Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;

        Suomi24:lla puhutaan myös Adventtikirkosta.

        Tässä yhteisössä opetetaan samanlaista pyhyyden harhaa: älä syö sitä ja sitä, pidä juutalaisten sapatti.
        Yhteisön hengellisyys on muuten varsin pinnallista.
        Heidän mukaansa vain adventtiusko pelastaaa.


      • Uskosta vanhurskas
        Vilenin kirjoitti:

        Suomi24:lla puhutaan myös Adventtikirkosta.

        Tässä yhteisössä opetetaan samanlaista pyhyyden harhaa: älä syö sitä ja sitä, pidä juutalaisten sapatti.
        Yhteisön hengellisyys on muuten varsin pinnallista.
        Heidän mukaansa vain adventtiusko pelastaaa.

        Näitä piirteitä on, voisinpa melkein sanoa että kaikissa liikkeissä. Vähintään osa purukasta on tällaisia, joilla pitää olla päälle näkyvää erottautumista "muista" ihmisistä, että he uskoisivat.

        Nyt kun heitä tarkkaillaan sillä silmällä mitä Jumalan sana asiasta sanoo, niin uskovan pitäisi erottua siinä, että hän rakastaa lähimmäisiään, ei ainoastaan tuttuja ja samanmielisiä uskonystäviään, vaan kaikkia lähimmäisiään. Tämä on selkeä ja kiistaton Jeesuksen opetus.

        Niin kutsutut suruttomat, siis suruttomiksi leimatut ihmiset elävät monesti paljon parempaa elämää siinäkin mielessä, että heille "muut" ihmiset ovat hyvin saman arvoisia.

        Mistä sitten tulee tarve eristäytyä muista?

        Luultavimmin se tulee - pelosta, uhkan tunteesta. Pelätään kovasti "taudin" tarttuvan "heistä meihin siveisiin ihmisiin".

        Turvallisuuden tunnetta onkin paljon helpompi pitää yllä, kun ollaan "erilaisia" ja sitten samanmielitset kokoontuvsat pitämään hauskaa keskenään.

        Ihmisten pyrkimys pyhittyä näkyvän kehonsa osalta (rima on asetettu mahdottomaan) se tekee heistä tekopyhiä. Nimittäin uskoon tultuaankin ihminen on edelleen ihminen, kaikkine tarpeineen ja heikkouksineen. Jos ne pyritään kieltämään se ei johda totuuteen vaan valheessa elämiseen.


      • teutatess
        Vilenin kirjoitti:

        Suomi24:lla puhutaan myös Adventtikirkosta.

        Tässä yhteisössä opetetaan samanlaista pyhyyden harhaa: älä syö sitä ja sitä, pidä juutalaisten sapatti.
        Yhteisön hengellisyys on muuten varsin pinnallista.
        Heidän mukaansa vain adventtiusko pelastaaa.

        Sellaisia uskovaisia me ollaan, ei voi aivan tarkkaan sanoa mistä se johtuu, mutta kai siitä että me pönkitämme oman arvon tuntoa sillä, että tuomme esille näitä raadollisia seikkoja.
        Vain tässä,tai täällä tulet autuaaksi.
        Tässä uskossa kalliimmassa .
        Olen monesti tuonut esille, Aabrahamin kuinka hän uskoi ja se katsottiin hänelle vanhurskaudeksi .
        Ja mihin JUMALAAN uskomme, se on vieläkin sama Aabrahamin, Iisakin, Jaakobin JUMALAAN . Vain ja ainostaan HÄNEEN .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      108
      1723
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1123
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      158
      895
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      792
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      759
    7. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      704
    8. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      690
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      656
    10. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      44
      651
    Aihe