Useita rahastoja

Puuhastelija__

Olen tässä noin vuoden verran puuhastellut näiden rahastojen kanssa ja ainakin toistaiseksi positiivinen kuva tästä säästämismuodosta.

Onko rahastojen määrällä merkitystä? Entä hajauttamisella? Mitä muita asioita kannattaa ottaa huomioon?

Sen merkityksen määrällä olen huomannut, että jokin rahaston on miinuksilla, niin toinen on plussalla. Tuloksena kokonaisuus vielä plussalla. Yksinkertaista=)

Sijoitan pitkällä aikavälillä eli voisi sanoa kymmeniä vuosia eteenpäin. Tai ainakin tavoite on tehdä näin.

Itselläni on kuudessa eri rahastossa sijoitukset. Siellä on eurooppaa ja kauko-itää. Tulevaisuudessa kiinnostaisi Venäjä, Suomi ja ehkä ilmastorahasto. Myös uudet rahastot kiinnostavat. Ehkä niissä voi olla mahdollisuus tai ei. Mitään pikavoittoja en ole ajatellut vaan en viitsi pankkitileillä makuuttaa rahoja.

Suurin osa sijoituksistani on osakerahastoissa taisaisesti sijoitettuna. Korko osakerahastoa on myös.

Suora osakesijoittaminen tulee kysymykseen kun ensin perehtyy tähän rahastotoimintaan vielä paremmin ja sitten katsella osakekuviot.

Mottona on, että pelaa se mitä olet valmis häviämään. Joten suurempia tunnon tuskia ei vielä ole tullut.

9

1016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hylkää se

      Kyllä se on huono lähtökohta, että on valmis häviämään sijoituksensa kokonaan.

      Mielestäni pitää olla kunnianhimoa pyrkiä tuottoihin ja se on täysin mahdollista. Ainakaan rahastosijoittamisessa ei voi tulla eteen nopeaa, täydellistä romahdusta. Osakepuolella riskit ovat suuremmat, jos sijoitukset ovat harvoissa osakkeissa.

      Rahastosijoittamisessa täytyy seurata talouden valtavirtoja tarkasti ja siirtää varat sinne, missä tuottoa syntyy.

      Esimerkiksi tällä hetkellä on kaksi aluetta, missä kurssit kehittyväy selvästi parhaiten eli Aasia ja Latinalainen Amerikka. Aasiassa Intia ja Kiina sekä "Tiikerit" Korea, HongKong, Singapore, Taiwan.
      Näitä rahastoja on runsaasti tarjolla.Itselläni on Aasiasta Intia-rahasto ja 4 Tiikeriä-rahasto ja molemmat ovat paisuneet reilussa kuukaudessa 16-17 %.
      Aion tänään sijoittaa Luxemburgiin rekisteröityyn Latinalaisen Amerikan rahastoon myös.
      Erityisesti välttäisin sijoituksia USA-voittoisiin rahastoihin valuuttariskin ja muiden riskien vuoksi. Samoin en sijoittaisi Japaniin. Kiikun kaakun sijoittaisin Venäjälle ja Euroopan markkinoille. Nämä ovat minun näkemyksiä tällä hetkellä.

      • näkemykseni

        mukaan kannattaa vältellä aktiivisia rahastoja kuin ruttoa (ellei kyse oli tyyliin 50e/kk säästämisestä.)

        Jos sijoittaa kerralla vähintään muutamia satoja euroja, kannattaa sijoittaa ETF:iin. (Jos taas vähemmän niin indeksirahastoon, jos sellainen on tarjolla)

        ETF on siis osakekori. Eli vastaa sisällöltään ja riskiltään indeksiä. Käytännössä riski on sama kuin rahaston ja tuotto-odotus parempi pienempien kulujen takia.

        esim. EQ:n sivuilta löytyy ETF:stä.

        Niin ja sitä ilmastorahastoakin saa pienillä kuluilla ETF:nä.

        kannattaa tutustua ETF:iin kustannustehokkuuden takia.


      • tuotto tärkeintä
        näkemykseni kirjoitti:

        mukaan kannattaa vältellä aktiivisia rahastoja kuin ruttoa (ellei kyse oli tyyliin 50e/kk säästämisestä.)

        Jos sijoittaa kerralla vähintään muutamia satoja euroja, kannattaa sijoittaa ETF:iin. (Jos taas vähemmän niin indeksirahastoon, jos sellainen on tarjolla)

        ETF on siis osakekori. Eli vastaa sisällöltään ja riskiltään indeksiä. Käytännössä riski on sama kuin rahaston ja tuotto-odotus parempi pienempien kulujen takia.

        esim. EQ:n sivuilta löytyy ETF:stä.

        Niin ja sitä ilmastorahastoakin saa pienillä kuluilla ETF:nä.

        kannattaa tutustua ETF:iin kustannustehokkuuden takia.

        On aivan sama, mitkä ovat rahaston kulut. Mielestäni ehdottomasti tärkeintä ovat tuotot lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä.

        Toki on mukavaa, jos saa halvalla hyvän tuotteen. Itse olen valmis maksamaan saamistani palveluista. Tietysti tuoton ohessa haen edullisia ratkaisuja. Kulut voivat tulla takaisin jo yhden päivän runsaalla nousulla, esim. eilen Intia-rahastoni nousi lähes 4 % eli kahden vuoden hallinnointikulujen verran.

        Olen kyllä sitä mieltä, että hylkäämällä aktiivisesti hoidetut rahastot, hylkää samalla hyviä mahdollisuuksia kunnon tuottoihin.


      • Bauksiittisika

        Pääasia että on mieltänyt itselleen jonkinlaisen strategian. Tavoitteet voivat olla kovin yksilöllisiä. Tappiota ei kukaan liene sentään tavoittele (-vai kannattaisiko sekin joskus verotussyistä :))


      • näkemykseni
        tuotto tärkeintä kirjoitti:

        On aivan sama, mitkä ovat rahaston kulut. Mielestäni ehdottomasti tärkeintä ovat tuotot lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä.

        Toki on mukavaa, jos saa halvalla hyvän tuotteen. Itse olen valmis maksamaan saamistani palveluista. Tietysti tuoton ohessa haen edullisia ratkaisuja. Kulut voivat tulla takaisin jo yhden päivän runsaalla nousulla, esim. eilen Intia-rahastoni nousi lähes 4 % eli kahden vuoden hallinnointikulujen verran.

        Olen kyllä sitä mieltä, että hylkäämällä aktiivisesti hoidetut rahastot, hylkää samalla hyviä mahdollisuuksia kunnon tuottoihin.

        tarkoitinkin pitkän aikavälin sijoitusta.


      • käly
        näkemykseni kirjoitti:

        mukaan kannattaa vältellä aktiivisia rahastoja kuin ruttoa (ellei kyse oli tyyliin 50e/kk säästämisestä.)

        Jos sijoittaa kerralla vähintään muutamia satoja euroja, kannattaa sijoittaa ETF:iin. (Jos taas vähemmän niin indeksirahastoon, jos sellainen on tarjolla)

        ETF on siis osakekori. Eli vastaa sisällöltään ja riskiltään indeksiä. Käytännössä riski on sama kuin rahaston ja tuotto-odotus parempi pienempien kulujen takia.

        esim. EQ:n sivuilta löytyy ETF:stä.

        Niin ja sitä ilmastorahastoakin saa pienillä kuluilla ETF:nä.

        kannattaa tutustua ETF:iin kustannustehokkuuden takia.

        "Käytännössä riski on sama kuin rahaston ja tuotto-odotus parempi pienempien kulujen takia."

        mitä tarkoitat tuolla? siis ihan mielenkiinnosta haluan tietää minkälaisia kuluja rahastosäästämisestä aiheutuu?


    • mun taktiikka

      isompi summa takauutuottoisessa säästöössä ja sitten osan korkorahoista vuosittain hajutan eri rahastoihin , eipä ainakaan omat rahat pala:D) .nyt laitoin syksyllä korkotulon aasiaan ja heti 15% voittoa kuukaudessa lisää ja vuoden vaihteessa vielä asiakashyvitykset sijoitetaan johonkin rahastoon .eiköhän tuo kun aikansa tunkee joka rahastoon vuositain lisää , nii kaippa se joskus pullataikina paisuu tarpeeksi.

    • Itse aloitin tänä syksynä rahastosijoittamisen OP Raaka-aine -rahastolla. Laitoin siihen noin neljänneksen varoistani. Se on seilaillut mitä tahansa 40% ja -20% välillä eli ei mikään ihan varma juttu, mutta kun kysyin pankkitädeiltä mitä se tarkoittaa tälle rahastolle kun öljy, vehnä jne. kallistuu, niin tämä rahasto nousee, ja koska luotan noiden hyödykkeiden nousuun, laitoin siihen rahaa. Kehottivat kyllä pankissa hajauttamaan, mutta itse en keksinyt mitään muuta markkinatrendiä kuin kallistuva öljy ja ruoka.

      • mun taktiikka

        pitääpä laitta sinnekkin vuoden vaihteessa kun saan korot ja asiakashyvitykset .kyllä hajauttaminen kannattaa ainakin ajallinen hajuttaminen joka vuosi ostelen kaksi kertaa eri rahastoja .20 vuotta olisi tarkoitus ostella ja hajauttaa aina vuosittain eri rahastoihin ja pankkeihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1032
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      812
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      745
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      59
      738
    5. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      734
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      675
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      583
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      570
    9. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      528
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      502
    Aihe