Ote Pekka Ervastin kirjasta Vuorisaarna:
"— Mutta miksi kristinusko ei opeta jälleensyntymistä?
— Tarkoitatte kirkonoppia. Tähän vastaan seuraavalla tosiseikalla: vuonna 553 keisari Justinianuksen kokoonkutsuma kirkolliskokous Konstantinopolissa tuomitsi jälleensyntymisopin vaaralliseksi kerettiläisyydeksi, se joka opettaa sielun olemassaoloa ennen syntymää ja siitä johtuvaa kummallista uskoa, että sielu palaa maan päälle, hän olkoon kirottu!"
Kirkossa oli vähitellen vakiintunut usko ulkonaiseen vapahtajaan, mutta koska kristikunnassa oli monenlaisia lahkoja (joista emäkirkkokin alussa oli yksi) ja monenlaisia oppeja, täytyi vallassa olevan kirkon askel askeleelta määritellä ja vahvistaa oma maailmankatsomuksensa, omat dogminsa ja perintätietonsa ...
Jälleensyntymisoppi oli ensimmäisinä vuosisatoina useiden kristillisten lahkojen tunnustama oppi, jonka vasta valtaan päässyt lahko lopulta julisti kerettiläiseksi. Tämä vain historialliseksi selvitykseksi."
Tästä samasta syystä raamatusta poistettiin jälleensyntymään liittyvää tekstiä paljon. Miksiköhän näitä tekstejä ei ole lisätty takaisin vai eikö kristinusko tunnusta jälleensyntymää?
Jälleensyntyminen ja kristinusko
3
444
Vastaukset
- ava
Alla muutama asiaan paneutuneiden tutkijoiden laatima teksti koskien kristinuskon ja jälleensyntymisopin välistä suhdetta. Aihetta on tutkittu paljon ja tutkijat ovat asiasta kahta mieltä. Eräät oppineista ovat tutkimuksissaan tulleet siihen tulokseen, että karmaan sidottu jälleensyntymisoppi kuului alkukristillisyyteen - toiset taas ovat sillä kannalla ettei Justinianuksen kirkolliskokouksessa kielletty varsinaista karmallista jälleensyntymisoppia, vaan Origeneen ennaltaolemusoppi ja ennalleenpalauttamisoppi, jonka he - jotka siis kiistävät reinkarnaatio-opin kuuluneen alkukristillisyyteen - eivät katso sisältävän karmallista jälleensyntymisajatusta.
--------------------------------------------------
"Kristinuskoon kuulunut jälleensyntymisoppi kiellettiin lopullisesti 500-luvulla Konstantinopolin kirkolliskokouksessa. Kirkolliskokouksen laatima sanamuoto, jolla kiellettiin alkukristillisyyden hyväksymä reinkarnaatio-oppi, kuuluu näin :
"Se, joka tukee mystistä oletusta sielun aiemmasta olemassaolosta ja sen seuraamusten ( karma eli laki kylvöstä ja korjuusta ) viitoittamasta paluusta, olkoon kirottu (anateema).""
--------------------------------------------------
"Jälleensyntyminen ja kristinusko
Kristinuskon dogmit ihmetyttivät Dofriasta.
Hän pohti jälleensyntymisopin ja kristinuskon suhdetta.
Reinkarnaatio-oppi eli oppi jälleensyntymisestä oli kauan osa alkukristillisyyttä ja vasta vuonna 553 Konstantinopolin kirkolliskokouksessa kirkkoisät sanoutuivat irti reinkarnaatiosta.
Dofrias oli vakuuttunut siitä, että reinkarnaatio-oppi sekä syyn ja seurauksen laki läpäisevät todellisuuden. Niiden myötä toteutuu todellinen oikeudenmukaisuus.
Historiallisesti tähän yhteyteen liittyy sielujen pre-eksistenssikysymys. Konstantinopolin päätös on yhteydessä tähän kysymykseen.
Konstantinopolin kirkolliskokous v. 553 päätti tietyistä anateemoista eli kirkonkirouksista ja eräs näistä kohdistui Origeneen oppiin sielujen pre-eksistenssistä ja siihen liittyvästä reinkarnaatio-opista. Nyt sitouduttiin käsitykseen, jonka mukaan Jumala luo ihmissielun syntymähetkellä ja sielu elää vain kerran maan päällä kohdatakseen sitten lopullisen kohtalonsa viimeisellä tuomiolla.
Dofrias tarkisti kirjasta Konstantinopolin päätöksen tarkan sanamuodon.
"Jos joku kannattaa väitettä sielun tarunomaisesta preeksistenssistä ja siitä seuraavaa väitettä kauheasta takaisintulosta, hän olkoon kirottu."
--------------------------------------------------
"Mikäli tutustuu varhaisten kirkolliskokousten päätöksiin, huomaa, että jälleensyntymisopille merkittävä kokous oli Konstantinopolin toinen kirkolliskokous eli viides ekumeeninen kokous. Keisari Justianus - suuri filosofien vainoaja - kutsui kokouksen koolle v. 553 j.Kr. deviisillä "yksi keisari, yksi piispa, yksi uskonto".
Tässä kokouksessa julistettiin pannaan ne, jotka ajattelivat toisin kuin keisari ja hänen nimittämänsä piispat. Näin joutui alkuajan Jeesuksen opin tulkitsijan ja kristinuskon suurimpiin kuuluvan ajattelijan Origeneen pre-eksistenssi- ja siihen liittyvä jälleensyntymisoppi pannaan.
Se kohta anateemajulistuksissa, joka yleensä liitetään pre-eksistenssioppiin ja jälleensyntymisoppiin kuuluu:
"Jos joku kannattaa väitettä sielun tarunomaisesta pre-eksistenssistä ja siitä seuraavaa väitettä kauheasta (monstruous) takaisintulosta (kreik. apokatastasis), hän olkoon kirottu."
(Ydinihminen, s. 115, Sven Krohn)
--------------------------------------------------
"Voidaan kysyä: olisiko koko anateemajulistus ollut tarpeellinen ellei jälleensyntymisoppi olisi levinnyt alkukristikuntaan? Voiko "kauhea takaisintulo" tapahtua ilman sielujen pre-eksistenssiä?
Mitä Origenes opetti? Pre-eksistenssiselityksensä jälkeen Origenes sanoo (De prinsiipis, IV luku, 3.10.26):
"Sen tähden jokainen, joka laskeutuu maahan, määrätään kohtalonsa (karma) eli asemansa mukaan syntymään tähän maailmaan joko eri paikkoihin tai eri kansakuntiin tai eri toimialoihin tai erilaisiin vaikeuksiin tai hänet määrätään syntymään uskonnollisista tai ainakin hurskaista vanhemmista." (Ydinihminen)
Kun ottaa huomioon, että vielä tuhat vuotta valtiokirkon perustamisen jälkeen kirkko taisteli suuntauksia vastaan (gnostikot, katarit 1400-luvulla), joilla oli jälleensyntyminen filosofiassaan, ja lisäksi, kun 1-5 vuosisadalla on ollut melkoinen määrä opettajia, jopa kirkkoisiä, jotka ovat opettaneet jälleensyntymää luonnollisena osana uutta oppia, lienee turha kieltää jälleensyntymän ongelmaa varhaiskristinuskossa.
Ken tutustuu Raamatun syntyyn, ei ihmettele, ettei sieltä enää löydy muuta kuin rippeet jälleensyntymisajattelusta. "Oikeaoppisen" kirjan luominen kuului alkukirkon päätehtäviin. Jo luomisvaiheessa on huolehdittu siitä, ettei kirjassa ole kirkon mielestä väärää oppia. Kysymyksessä on alusta saakka ollut ( todistettu )sensurointi.
Jos on kriittisellä mielellä seurannut Raamatun käännöstyötä, huomaa, että kirjaa muutetaan (sensuroidaan) joka käännöksessä hieman enemmän kohti kirkon virallista tulkintaa."
--------------------------------------------------- hellohello
Tyytykää siihen mitä on nyt ja tänään. Tutkijoiden tulokset menevät monta kertaa ristiin.
Kun olet elänyt tämän lyhyen elämän, niin minne ajattelit ne tutkimustuloksesi viedä?
Mitä järkeä siinä on? Koska se ei ole nyt, tässä ja tänään, niin se on pelkkää turhuutta ja tuulen tavoittelua. Koska Jumala on kaikkivaltias, niin Raamattu sisältää juuri ne tiedot mitä siinä kuuluukin olla. Älä sinä ala väittämään vastaan.
Ihmiset ovat vain ihmisiä, ja kaikki asiat eivät edes kuulu ihmisille. Pitäisi tyytyä siihen mitä on, eikä tavoitella mahdottomuuksia. - ava
hellohello kirjoitti:
Tyytykää siihen mitä on nyt ja tänään. Tutkijoiden tulokset menevät monta kertaa ristiin.
Kun olet elänyt tämän lyhyen elämän, niin minne ajattelit ne tutkimustuloksesi viedä?
Mitä järkeä siinä on? Koska se ei ole nyt, tässä ja tänään, niin se on pelkkää turhuutta ja tuulen tavoittelua. Koska Jumala on kaikkivaltias, niin Raamattu sisältää juuri ne tiedot mitä siinä kuuluukin olla. Älä sinä ala väittämään vastaan.
Ihmiset ovat vain ihmisiä, ja kaikki asiat eivät edes kuulu ihmisille. Pitäisi tyytyä siihen mitä on, eikä tavoitella mahdottomuuksia.Kiitos viestistäsi.
Kirjoitit :"Tyytykää siihen mitä on nyt ja tänään", ja :"Ihmiset ovat vain ihmisiä, ja kaikki asiat eivät edes kuulu ihmisille. Pitäisi tyytyä siihen mitä on, eikä tavoitella mahdottomuuksia."
Aivan totta.
Totesit: "Tutkijoiden tulokset menevät monta kertaa ristiin."
Totta :-) Ihmisten mielipiteet tapaavat yleensäkin mennä ristiin.
Kysyit:"Kun olet elänyt tämän lyhyen elämän, niin minne ajattelit ne tutkimustuloksesi viedä?"
Eivät ne ole minun tutkimustuloksiani. En ole myöskään ajatellut viedä mitään tutkimustuloksia tai tilastoja täältä mukanani minnekään.
Meillä on oikeus käydä keskustelua ; tältä pohjalta vastasin itseäni kiinnostavaan viestiin. Siinä kaikki.
Sanoit minulle :"Älä sinä ala väittämään vastaan."
Minun ymmärtääkseni en väittänyt vastaan. En väittänyt mitään ; totesin että tutkijat ovat tästä asiasta kahta mieltä.
Aurinkoisia päiviä sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424320
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1384079- 643736
- 893576
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans333547Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe653351- 862921
- 542835
- 252636
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142344