kaksikielisyys

ei pakkoruotsille

Luulin että liberaalit nyt ainakin kannattaisivat, että Suomessa olisi vain yksi virallinen kieli, Suomi. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Useat liberaalit kannattavat kaksikielisyyttä maassa jossa on noin 94% enemmistö suomenkielisiä ja näin he kannattavat erään vähemmistöryhmän nostamista jalustalle. Ei kovin liberaalista ajattelua. Mistähän mahtaa olla kysymys?

10

997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putinvladimir

      .....muututa kolmikielisiksi : suomi, ruotsi ja venäjä !

    • ainakin...
      • jugi

        ..."antamalla kaikkien kukkien kukkia" ! ??


    • Liberaali.

      Lähinnä nämä helsingin pullamössö vempulat. Nämä samat vässykät ketä ryssi vanhan liberaali puolueen maineen tässä maassa.

    • liberalisti'

      Liberalismissa jokainen saa itse päättää kieliä opiskelee. Yksityiset Yliopistot saavat itse päättää sisäänottokriteerit, Ja kunnat saavat päättää mitä kielivaatimuksia asettavat virkamiehilleen.

      Kun liberaalit pääsevät valtaa pakkoruotsi poistuu ja tilalle tulee vapaus.

    • ***

      Suomi on kaksikielinen maa, hyväksy se. Turhat lapselliset jutut kannattaa jättää sanomatta. Tai onko kyse kateudesta?

      • Ritva Koivu

        Suomi kaksikielinen maa?

        Miksi se pitäisi hyväksyä? Siksikö, että lait ovat vinksallaan?

        Onko 95:5=50:50? Jos tuo on totta, niin sitten hyväksyn.


      • ***
        Ritva Koivu kirjoitti:

        Suomi kaksikielinen maa?

        Miksi se pitäisi hyväksyä? Siksikö, että lait ovat vinksallaan?

        Onko 95:5=50:50? Jos tuo on totta, niin sitten hyväksyn.

        kulta pieni kasva aikuiseksi ja hyväksy tosiasiat. (ja matematiikkaa kannattaa muuten vähän harjoitella krhmm..)


      • mitä sitten

        Miten kaksikielisyys ja pakko liittyvät toisiinsa?


      • kaksikielinen

        Itse olen kaksikielinen mutta en suomi-ruotsi.
        Minua kovasti kiinnostaa koska muutkin kielet saavat saman aseman kuin ruotsi. Jos suomi on kaksikielinen siitä syystä että täällä puhutaan vähän myös ruotsia niin puhutaan täällä vähän myös montaa muutakin kieltä. Suomi on oikeasti monikielinen maa. Jos joku prosenttimäärä otetaan rajaksi niin englanti puhuttuna kielenä on jo ohittanut ruotsin ja suomi pitäisi olla kaksikielinen suomi-englanti kieliparilla. Jos katsotaan puhujien äidinkielen määriä niin venäjä ja englanti alkavat hätyytellä ruotsia aika vakavasti. Ruotsilla on historiallisista ja poliittisista syistä tämä pakkokielen etu, mutta yhteiskunta muuttuu ja nykyisin pitäisi ruveta laskemaan uudelleen todellisia kielen puhumismääriä ja siinä saattaa ruotsille vaikeuksia löytää perusteita erityisasemansa pitämiseen. Nykyisille valveutuneille päättäjille ei ehkä kauaa enää riitä perusteeksi mainitsemasi: "Suomi on kaksikielinen maa, hyväksy se."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1253
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      976
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      919
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      899
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      884
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      790
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      781
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      769
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      768
    Aihe