Luulin että liberaalit nyt ainakin kannattaisivat, että Suomessa olisi vain yksi virallinen kieli, Suomi. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Useat liberaalit kannattavat kaksikielisyyttä maassa jossa on noin 94% enemmistö suomenkielisiä ja näin he kannattavat erään vähemmistöryhmän nostamista jalustalle. Ei kovin liberaalista ajattelua. Mistähän mahtaa olla kysymys?
kaksikielisyys
10
1013
Vastaukset
- putinvladimir
.....muututa kolmikielisiksi : suomi, ruotsi ja venäjä !
- ainakin...
tavoiteohjelman mukaan pakkoruotsia vastustetaan.
http://sp.liberaalit.fi/alasivut/tavoiteohjelma.aspx#kaksikielisyys- jugi
..."antamalla kaikkien kukkien kukkia" ! ??
- Liberaali.
Lähinnä nämä helsingin pullamössö vempulat. Nämä samat vässykät ketä ryssi vanhan liberaali puolueen maineen tässä maassa.
- liberalisti'
Liberalismissa jokainen saa itse päättää kieliä opiskelee. Yksityiset Yliopistot saavat itse päättää sisäänottokriteerit, Ja kunnat saavat päättää mitä kielivaatimuksia asettavat virkamiehilleen.
Kun liberaalit pääsevät valtaa pakkoruotsi poistuu ja tilalle tulee vapaus. - ***
Suomi on kaksikielinen maa, hyväksy se. Turhat lapselliset jutut kannattaa jättää sanomatta. Tai onko kyse kateudesta?
- Ritva Koivu
Suomi kaksikielinen maa?
Miksi se pitäisi hyväksyä? Siksikö, että lait ovat vinksallaan?
Onko 95:5=50:50? Jos tuo on totta, niin sitten hyväksyn. - ***
Ritva Koivu kirjoitti:
Suomi kaksikielinen maa?
Miksi se pitäisi hyväksyä? Siksikö, että lait ovat vinksallaan?
Onko 95:5=50:50? Jos tuo on totta, niin sitten hyväksyn.kulta pieni kasva aikuiseksi ja hyväksy tosiasiat. (ja matematiikkaa kannattaa muuten vähän harjoitella krhmm..)
- mitä sitten
Miten kaksikielisyys ja pakko liittyvät toisiinsa?
- kaksikielinen
Itse olen kaksikielinen mutta en suomi-ruotsi.
Minua kovasti kiinnostaa koska muutkin kielet saavat saman aseman kuin ruotsi. Jos suomi on kaksikielinen siitä syystä että täällä puhutaan vähän myös ruotsia niin puhutaan täällä vähän myös montaa muutakin kieltä. Suomi on oikeasti monikielinen maa. Jos joku prosenttimäärä otetaan rajaksi niin englanti puhuttuna kielenä on jo ohittanut ruotsin ja suomi pitäisi olla kaksikielinen suomi-englanti kieliparilla. Jos katsotaan puhujien äidinkielen määriä niin venäjä ja englanti alkavat hätyytellä ruotsia aika vakavasti. Ruotsilla on historiallisista ja poliittisista syistä tämä pakkokielen etu, mutta yhteiskunta muuttuu ja nykyisin pitäisi ruveta laskemaan uudelleen todellisia kielen puhumismääriä ja siinä saattaa ruotsille vaikeuksia löytää perusteita erityisasemansa pitämiseen. Nykyisille valveutuneille päättäjille ei ehkä kauaa enää riitä perusteeksi mainitsemasi: "Suomi on kaksikielinen maa, hyväksy se."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882