Vaihteistoöljy??

Stump

Kun ostin käytetyn autoni, oli sen manuaaliaskissa ATF-öljyt. No ajattelin vaihtaa, kun vaihteissa tuntui vaihtaessa pientä "vastahankaa", erityisesti kakkosvaihteella. Ei kuitenkaan rusahtelua. Eikös ne synkkarenkaat ole ne jotka tolleen hanaa vastaan jos eivät pysy kunnolla mukana ja tollanen väkisin survominen on niille haitallista.

No vaihdoin sitten uudet Valvolinen ATF:t, kun huolto-oppaassakin suositeltiin ATF:ää. Alkuun tuntuikin paljon paremmalta ja vaihteet meni silmään sutjakkaasti, mutta viikko pari kun kului niin taas tuntui yhtä nahkeelta vaihtaminen. Noin äkkiäkö ne ATF:n ominaisuudet muka heikkenee manuaalilootassa?

Kannattaisko ehkä siirtyä täyssynteettiseen 75W-90 GL-4-ööliin, eli rikonko sykrot näillä aateeäffillä ajan mittaan? Onko noissa MT-öljyissä eri merkeillä suuria eroja?

Redlinekin kävi mielessä, lukuisien kommenttien perusteella ne kun askiin iskisi niin vaihdelaatikko muuttuisi kuin uudeksi. Mutta kun se Redline maksaa ja köyhänä ennemmin tietysti kelpaisi joku hyvä budjettiratkaisu - itse autokaan ei kallis ollut... Vinkkejä?

35

11049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taffelia

      Ainakin vw:ssä kannattaa käyttää Castrolin TAF-X:ää, joka on myös "herkkä" pakkasöljy.

    • kova tomaatti-

      liemi Transmax Z mutta eipä ole tarkan talousmiehen valinta,kehuttu näkyy olevan kyllä.

      • sitroen.

        käsketään käyttää ATF-öljyä, käytä sitä äläkä missään nimessä GL-4:ä.
        Saattaa tulla tyyriiksi...

        Se kakkosen tahmeus todennäköisesti johtuu muusta syystä kuin öljystä.

        Halvin tapa on opetella kaksoiskytkentä ja alaspäin vaihtaessa lisäksi välikaasu.


      • Stump
        sitroen. kirjoitti:

        käsketään käyttää ATF-öljyä, käytä sitä äläkä missään nimessä GL-4:ä.
        Saattaa tulla tyyriiksi...

        Se kakkosen tahmeus todennäköisesti johtuu muusta syystä kuin öljystä.

        Halvin tapa on opetella kaksoiskytkentä ja alaspäin vaihtaessa lisäksi välikaasu.

        auto oli siis jaappanin ihmeellinen Mazda. Kakkosvaihdekin tuntui kyllä menevän paremmin päälle hetken aikaa kun vaihdoin ne uudet ATF:t?? Että eikös tämä nyt sitten viittaa siihen että öljyssä piilee se salaisuus :-) Vai meniskö muka ihan pääkopan piikkiin.

        Kun katsoin Valvolinen sivuilta sellaisella öljynvalinnan opastushommelilla, niin se näytti kyllä tälle autolle että menis manuaalilootaan ihan manuaaliaskin öljyt, elikkä ne 75W-90 GL-4:set. Kaipa sitäkin sitten uskaltaa laittaa, kun kerran on, eh, manuaalilaatikko?

        Enemmän mietityttää että häviäisikö noilla jäykemmillä MT-öljyillä se synkrojen vastustus vai toimiiko laatikko samalla lailla kuin näillä ATF:illäkin. Ja mites talvipakkasilla, manuaaliöljyhän on jäykempää?

        Olis kiva kuulla kokemuksia, jos joku on sattunut vaihtamaan ATF -> manuaaliöljyihin että vaikuttiko mitenkä käyttömukavuuteen...


      • Stump
        Stump kirjoitti:

        auto oli siis jaappanin ihmeellinen Mazda. Kakkosvaihdekin tuntui kyllä menevän paremmin päälle hetken aikaa kun vaihdoin ne uudet ATF:t?? Että eikös tämä nyt sitten viittaa siihen että öljyssä piilee se salaisuus :-) Vai meniskö muka ihan pääkopan piikkiin.

        Kun katsoin Valvolinen sivuilta sellaisella öljynvalinnan opastushommelilla, niin se näytti kyllä tälle autolle että menis manuaalilootaan ihan manuaaliaskin öljyt, elikkä ne 75W-90 GL-4:set. Kaipa sitäkin sitten uskaltaa laittaa, kun kerran on, eh, manuaalilaatikko?

        Enemmän mietityttää että häviäisikö noilla jäykemmillä MT-öljyillä se synkrojen vastustus vai toimiiko laatikko samalla lailla kuin näillä ATF:illäkin. Ja mites talvipakkasilla, manuaaliöljyhän on jäykempää?

        Olis kiva kuulla kokemuksia, jos joku on sattunut vaihtamaan ATF -> manuaaliöljyihin että vaikuttiko mitenkä käyttömukavuuteen...

        http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/

        Tossa siis se Valvolinen "öljyneuvoja".


      • tietoja

      • tarkoittavat
        sitroen. kirjoitti:

        käsketään käyttää ATF-öljyä, käytä sitä äläkä missään nimessä GL-4:ä.
        Saattaa tulla tyyriiksi...

        Se kakkosen tahmeus todennäköisesti johtuu muusta syystä kuin öljystä.

        Halvin tapa on opetella kaksoiskytkentä ja alaspäin vaihtaessa lisäksi välikaasu.

        kaksoiskytkentä ja välikaasu ?


      • nykyään?
        tarkoittavat kirjoitti:

        kaksoiskytkentä ja välikaasu ?

        Harmillista,niin paljon se helpottaa kiukuttelevan manuaalisen käsittelyä.
        Nythän mä sen hokasin miksi blondit jäävät risteyksiin arpomaan vaihteita.


    • Teppo

      Jos siirryt ATF:stä GL-4 vaihteistoöljyyn, niin öljyn viskositeetti nousee huomattavasti. ATF:llä tyypillisesti n. 35 cSt/40 °C ja GL-4 täyssynt. 75W90:llä n. 100 cSt/40 °C. Jähmepisteilä ei ole merkittävää eroa (onko ATF synteettinen vai mineraali ?).

      Yhtä taulukko katselin ja siinä osa manuaalimazdoista vaati automaatiöljyä ja osaan sopi myös tavallinen GL-4. Eli kannattaa varmaan kysyä ihan huollosta tai maahantuojan teknisestä neuvonnasta, mitä ne sinne suosittelevat.

    • ja heti!!!

      ATF pilaa synkat manuaalilootassa. Suositus sen käytössä mm. Mazdojen laatikoissa on nakkisodan ajoilta, jolloin ei oltu keksitty synteettisiä vaihteistoöljyjä kylmiin olosuhteisiin.
      Mikäli haluat ATF:n kylmäominaisuudet ilman synkkamurheita, erittäin hyvä valinta on RedLinen MTL(kallis, mutta erinomainen).

      Muuten suosittelen lämpimästi siirtymään oikeisiin synteettisiin vaihteistoöljyihin ja mieluiten yrittää vielä pienellä ajolla huuhdella ATF:ät mahdollisimman tarkkaan pois.

      • ensiasennuslaatua

        Ei nyt kuitenkaan kannata mitään pilipalimerkkejä vaihteistoonsa kaataa. Mobil, Castrol ja Shell ovat ainakin tunnettuja valmistajia, joiden tuotteita myös autonvalmistajat käyttävät.


      • riippuu autosta

        Jos ATF:ää suositellaan, se laatikko ei kunnolla toimi paksummilla. Eiköhän ne tehtaalla ole siihen sopivan öljyn valinneet.

        Omaan autooni suositellaan 10W40 MOOTTORIöljyä. Sitä aion käyttää jatkossakin, laatikko on sille suunniteltu.


      • meister69
        riippuu autosta kirjoitti:

        Jos ATF:ää suositellaan, se laatikko ei kunnolla toimi paksummilla. Eiköhän ne tehtaalla ole siihen sopivan öljyn valinneet.

        Omaan autooni suositellaan 10W40 MOOTTORIöljyä. Sitä aion käyttää jatkossakin, laatikko on sille suunniteltu.

        Juurikin niin kuin aikasemmin tuli jo sanottua. Punaista tomaattimehu Atf-öljyä on laitettu aikonaan muummoassa mazdan lootaan suomessa paremman kylmänkeston toivossa. Kun ei ollut vielä hyviä synteettisiä lootaöljyjä markkinoilla. Nyt sinne kelpaa synteetiset nyky manuaaliaski öljyt. Näin ainaksin 323 ja 626.


      • Stump
        meister69 kirjoitti:

        Juurikin niin kuin aikasemmin tuli jo sanottua. Punaista tomaattimehu Atf-öljyä on laitettu aikonaan muummoassa mazdan lootaan suomessa paremman kylmänkeston toivossa. Kun ei ollut vielä hyviä synteettisiä lootaöljyjä markkinoilla. Nyt sinne kelpaa synteetiset nyky manuaaliaski öljyt. Näin ainaksin 323 ja 626.

        ... nyt sitten Mobilalle ja kyselin asiaa, heillä kyllä lukee jossain vuoden 2005 tiedoissa että tällaseen Mazdaan suositellaan Mobilin täyssynteettistä ATF:ää edelleen?? Miksi, jos GL-4 öljyt on monen mielestä niin paljon parempia?


      • keskustelua aiheesta
        Stump kirjoitti:

        ... nyt sitten Mobilalle ja kyselin asiaa, heillä kyllä lukee jossain vuoden 2005 tiedoissa että tällaseen Mazdaan suositellaan Mobilin täyssynteettistä ATF:ää edelleen?? Miksi, jos GL-4 öljyt on monen mielestä niin paljon parempia?

        http://www.mazdago.net/index.php?topic=8371.0

        Se ATF on tarkoitettu automaattivaihteistoihin, siitä puuttuu synkronirenkaita suojaava aine mm.
        Itse en suosittelisi sen käyttöä, vaan mieluummin sitä ATF:n ominaisuuksilla varustettua RedLinen MTL:ää.


      • valimistajat hyvin?
        ensiasennuslaatua kirjoitti:

        Ei nyt kuitenkaan kannata mitään pilipalimerkkejä vaihteistoonsa kaataa. Mobil, Castrol ja Shell ovat ainakin tunnettuja valmistajia, joiden tuotteita myös autonvalmistajat käyttävät.

        Et varmaan tiedä paljoa, mikäli luulet RedLinen olevan jokin pilipalimerkki, muuten kyllä tekstisi on asiaa.

        Mazdan valmistaja ei ole se joka suosittelee ATF:ää, vaan sen suosituksen on muinoin antanut maahantuoja.


      • Stump
        keskustelua aiheesta kirjoitti:

        http://www.mazdago.net/index.php?topic=8371.0

        Se ATF on tarkoitettu automaattivaihteistoihin, siitä puuttuu synkronirenkaita suojaava aine mm.
        Itse en suosittelisi sen käyttöä, vaan mieluummin sitä ATF:n ominaisuuksilla varustettua RedLinen MTL:ää.

        Puhujia löytyy luonnollisesti puolesta ja vastaan.
        Itsestäkin kyllä tuntuu oudolta että vielä nykypäivänä manuaalilootaan laitettais automaattiöljyä.

        MUTTA jos minä sitten käyn GL-4-öljyt hakemassa, kai siinä nyt muukin kuin se paras Redline käy? Tuntuu että ne jotka nuo Redlinet on vaihtaneet ja kehuneet on kaikki käyttäneet aiemmin laatikkonsa lähes loppuun ATF-öljyillä, ei kai se ero GL4-öljyillä muuten hirveän massiivinen voi olla?

        Jos kaikissa GL4:sissa on kerran ne synkroja suojaavat kitka-aineet mukana niin kai ne vaihteet silloin menee paremmin silmään millä tahansa manuaaliaskin öljyllä kuin näillä liruilla ATF:illä. Luulisin.


      • Punainen Viiva
        valimistajat hyvin? kirjoitti:

        Et varmaan tiedä paljoa, mikäli luulet RedLinen olevan jokin pilipalimerkki, muuten kyllä tekstisi on asiaa.

        Mazdan valmistaja ei ole se joka suosittelee ATF:ää, vaan sen suosituksen on muinoin antanut maahantuoja.

        En henkilökohtaisesti tunne ketään valmistajaa.

        Luokittelen Redlinen TV-shop -luokkaan, koska ne saattavat olla viimeiset öljyt joita tarvitsee vaihdelaatikossa käyttää.

        Valmistaja kehuu olevansa joku kilpa-autoihin öljyjä tuottava yritys. Liittyykö kilpa-autoilu jotenkin kestävyyteen? Siinä harrastuksessa ei tarvitse keskittyä pitkän aikavälin ominaisuuksiin. Riittää että välineet saadaan kestämään lyhytaikaisia, mutta suuria voimia ja korkeita lämpötiloja sisältäviä käyttöoloja.

        Alkuperäisen kysyjän pointtina oli periaatteessa se, että kuinka saadaan loppuunajettu maksalaatikon vaihdekeppi liukumaan jouhevammin. Siihen käyttöön saattaa Redline olla hyvä. Mutta millä kustannuksella?

        Tarkoituksenani ei ole haastaa riitaa ja väittää, että Redline olisi jotenkin huono. Epäilyttää vaan kyseiset marginaalivalmistajat, joilla ei ole kokemusta tehdä tuotteita pitkäaikaiseen kuluttajakäyttöön.


      • Stump
        Stump kirjoitti:

        ... nyt sitten Mobilalle ja kyselin asiaa, heillä kyllä lukee jossain vuoden 2005 tiedoissa että tällaseen Mazdaan suositellaan Mobilin täyssynteettistä ATF:ää edelleen?? Miksi, jos GL-4 öljyt on monen mielestä niin paljon parempia?

        Se maksalaatikkoon suositeltu ööli oli siis Mobil ATF SHC, hinnasta päätellen ainakin maailman laadukkainta ATF-litkua (15e/litra).


      • synteettiset
        Stump kirjoitti:

        Puhujia löytyy luonnollisesti puolesta ja vastaan.
        Itsestäkin kyllä tuntuu oudolta että vielä nykypäivänä manuaalilootaan laitettais automaattiöljyä.

        MUTTA jos minä sitten käyn GL-4-öljyt hakemassa, kai siinä nyt muukin kuin se paras Redline käy? Tuntuu että ne jotka nuo Redlinet on vaihtaneet ja kehuneet on kaikki käyttäneet aiemmin laatikkonsa lähes loppuun ATF-öljyillä, ei kai se ero GL4-öljyillä muuten hirveän massiivinen voi olla?

        Jos kaikissa GL4:sissa on kerran ne synkroja suojaavat kitka-aineet mukana niin kai ne vaihteet silloin menee paremmin silmään millä tahansa manuaaliaskin öljyllä kuin näillä liruilla ATF:illä. Luulisin.

        Se ATF on tosiaan myrkkyä synkkarenkaille. RedLinen MTL on varustettu ATF:n ominaisuuksilla, mutta ei tee pahaa synkronoinnille.

        Jokin laadukas synteettinen lootaöljy kyllä hoitaa hommansa ihan hyvin. Mielestäni vaan kannattaa huuhdella ne vanhat ATF:ät hyvin pois, eli vaihdat suht pian öljyt vielä uudelleen.


      • kun kävin
        riippuu autosta kirjoitti:

        Jos ATF:ää suositellaan, se laatikko ei kunnolla toimi paksummilla. Eiköhän ne tehtaalla ole siihen sopivan öljyn valinneet.

        Omaan autooni suositellaan 10W40 MOOTTORIöljyä. Sitä aion käyttää jatkossakin, laatikko on sille suunniteltu.

        varaosakeskuksesta kyselemässä 626:seen uusia vaihteistoöljyjä, ihan korjaamopuolelta käytiin myyjän kanssa kysymässä asentajalta (joka ollut ennen Mazdalla töissä) ja ATF:ää kuulemma sinne manuaaliin laitetaan eikä muuta suositella, kun "näin on tehdas määrännyt". Tarkemmin suositus siis Mobil ATF 220.

        Kumpaa sitten mieluummin uskoo, Mazdan asentajia ja edustajia vaiko jotain netin kotiexperttejä - se lienee jokaisen oma valinta.


      • SUOSITTELE!
        kun kävin kirjoitti:

        varaosakeskuksesta kyselemässä 626:seen uusia vaihteistoöljyjä, ihan korjaamopuolelta käytiin myyjän kanssa kysymässä asentajalta (joka ollut ennen Mazdalla töissä) ja ATF:ää kuulemma sinne manuaaliin laitetaan eikä muuta suositella, kun "näin on tehdas määrännyt". Tarkemmin suositus siis Mobil ATF 220.

        Kumpaa sitten mieluummin uskoo, Mazdan asentajia ja edustajia vaiko jotain netin kotiexperttejä - se lienee jokaisen oma valinta.

        Se ATF suositus on peräisin maahantuojalta, ei tehtaalta.


      • äMTL
        synteettiset kirjoitti:

        Se ATF on tosiaan myrkkyä synkkarenkaille. RedLinen MTL on varustettu ATF:n ominaisuuksilla, mutta ei tee pahaa synkronoinnille.

        Jokin laadukas synteettinen lootaöljy kyllä hoitaa hommansa ihan hyvin. Mielestäni vaan kannattaa huuhdella ne vanhat ATF:ät hyvin pois, eli vaihdat suht pian öljyt vielä uudelleen.

        Onko tuo nyt sitten se maailman täydellisin öljy, jolla laatikko muuttuu käsiteltävyydeltään kuin uudeksi? Kellään mitään huonoa sanottavaa (paitsi ehkä hinnasta)? Pakkasellakin vaihteet luistaa?


      • täydellinen...
        äMTL kirjoitti:

        Onko tuo nyt sitten se maailman täydellisin öljy, jolla laatikko muuttuu käsiteltävyydeltään kuin uudeksi? Kellään mitään huonoa sanottavaa (paitsi ehkä hinnasta)? Pakkasellakin vaihteet luistaa?

        En ole moitteita lukenut mistään, tuskin kuitenkaan täydellinen on.
        Peugeotin laatikossa kyllä oli rahansa arvoista tavaraa. Vaihteisto toimi sujuvasti, myös pakkasilla.


      • olla vaarana
        täydellinen... kirjoitti:

        En ole moitteita lukenut mistään, tuskin kuitenkaan täydellinen on.
        Peugeotin laatikossa kyllä oli rahansa arvoista tavaraa. Vaihteisto toimi sujuvasti, myös pakkasilla.

        jos yhtäkkiä siirtyy vaikka mineraali-ATF:stä (täys)synteettiseen öljyyn paljon ajetulla vaihdelootalla, että se alkaa vuotamaan jostain vetarin tiivisteen välistä? Vaikka onhan se ATF melko juoksevaa kans... Yks negatiivinen kommentti ku löyty Redlinestä jossa oli vaihdon jälkeen heti alkanu loota vuotamaan.


      • olla niinkin
        olla vaarana kirjoitti:

        jos yhtäkkiä siirtyy vaikka mineraali-ATF:stä (täys)synteettiseen öljyyn paljon ajetulla vaihdelootalla, että se alkaa vuotamaan jostain vetarin tiivisteen välistä? Vaikka onhan se ATF melko juoksevaa kans... Yks negatiivinen kommentti ku löyty Redlinestä jossa oli vaihdon jälkeen heti alkanu loota vuotamaan.

        Tuohon vuoto asiaan en osaa sanoa mitään.
        Se Redlinen MTL:än pitäisi olla jokseenkin kuin ATF:ää, mutta ei tee pahaa synkronoinnille.
        Tuolla lisää tietoa:
        http://www.roadmachine.fi/mtl.html


    • ykkösvaihde

      ei ole edes synkronoitu, joten saat sen kytkettyä nopeassa vauhdissa vain välikaasulla tai raa'alla voimaalla (jälkimmäinen ei tosin ole suositeltavaa).

      • paskaa

        Olisiko jo aika vaihtaa vähän tuoreempaan kalustoon? 60-luvun jälkeen on ollut aika harvassa autot joiden ykkönen on synkronoimaton...


      • meneekö silmään
        paskaa kirjoitti:

        Olisiko jo aika vaihtaa vähän tuoreempaan kalustoon? 60-luvun jälkeen on ollut aika harvassa autot joiden ykkönen on synkronoimaton...

        No ittellä on tuossa kohta pari kuukautta vanha kinneri. En uskalla kyllä tyrkätä ykköstä silmään siitä vaan. Joskus huvikseni herkuttelin, niin ei ollut ottavainen. Väkisin ei pidä panna - oli kyseessä sitten mikä tahansa.


      • se meinaa
        paskaa kirjoitti:

        Olisiko jo aika vaihtaa vähän tuoreempaan kalustoon? 60-luvun jälkeen on ollut aika harvassa autot joiden ykkönen on synkronoimaton...

        jos pakki meinaa olla menemättä silmään ja pitää kierrättää jonkun ykkösvaihteen kautta? Kun auto on paikallaan, eihän silloin synkrojen kulumisella pitäis olla asiassa vaikutusta?


      • on se
        meneekö silmään kirjoitti:

        No ittellä on tuossa kohta pari kuukautta vanha kinneri. En uskalla kyllä tyrkätä ykköstä silmään siitä vaan. Joskus huvikseni herkuttelin, niin ei ollut ottavainen. Väkisin ei pidä panna - oli kyseessä sitten mikä tahansa.

        No juu, eihän se ykkönen yleensä silmään kovin herkästi mene jos vauhtia vähänkään enemmän on, mutta eipä mene muutkaan vaihteet. Koitappa joskus vaihtaa kakkoselle 80 km/h:n nopeudessa tai kolmoselle vaikka 130 km/h:n nopeudessa. Tuskin ovat kovinkaan ottavaisia...

        Jos se ykkönen olisi synkronoimaton, vaihteistosta olisi kuulunut melkoinen rutina heti kun yritit ykköstä vauhdissa silmään. Vaikka et voimaa käyttäisikään.


      • johdu...
        se meinaa kirjoitti:

        jos pakki meinaa olla menemättä silmään ja pitää kierrättää jonkun ykkösvaihteen kautta? Kun auto on paikallaan, eihän silloin synkrojen kulumisella pitäis olla asiassa vaikutusta?

        Ei ole synkronoinnista kyse ei. Tai siis siinä mielessä kyllä on että pakki edelleen on useimmissa autoissa synkronoimaton. Eiköhän siellä vaihteistossa rattaat vaan ole sellaisessa asennossa, ettei pakki tykkää mennä päälle. Jonkun muun vaihteen kautta kun kierrättää niin hammaspyörät sen verran kääntyvät että pakkikin menee jo päälle.


      • sitroen.
        johdu... kirjoitti:

        Ei ole synkronoinnista kyse ei. Tai siis siinä mielessä kyllä on että pakki edelleen on useimmissa autoissa synkronoimaton. Eiköhän siellä vaihteistossa rattaat vaan ole sellaisessa asennossa, ettei pakki tykkää mennä päälle. Jonkun muun vaihteen kautta kun kierrättää niin hammaspyörät sen verran kääntyvät että pakkikin menee jo päälle.

        tai kytkin ei irrota ja tarvitsee kytkinpolkimen vapaaliikkeen säätämistä.


      • nestekytkin
        sitroen. kirjoitti:

        tai kytkin ei irrota ja tarvitsee kytkinpolkimen vapaaliikkeen säätämistä.

        mitään säätämisiä tartte? Jos ei irrota kunnolla niin se on sillon kytkin lopussa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1569
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      72
      1370
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      219
      1332
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1291
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1100
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1019
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      950
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      848
    Aihe