Ulkoisella kasteriitillä ei ole merkitystä

Olen itse uskovainen kristitty ja kirkon jäsenenä kastettu aikoinani pienenä vauvana mutta uskoon tulin vasta 1996. En kuitenkaan tarvitse mitään uutta kasteriittiä vaikka tuo vauvakaste ei minua pelastanutkaan. Yhtä vähän pelastaa aikuiskastekaan.

Elämme nykyään Uuden Liiton ajassa, jossa Jeesus kastaa Pyhässä Hengessä ne, jotka tekevät parannuksen ja uskovat evankeliumin. He uudestisyntyvät ja heistä tulee Jumalan perheväkeä, taivasten valtakunnan kansalaisia (Ef. 2:19).

Vesikaste oli vain Vanhaan Liittoon kuuluva puhdistautumisriitti. Vaikka apostolit eivät sitä suositelleet käytettäväksi Uudessa Liitossa (Apt. 15. luku), tapa on sitkeästi pysynyt kristittyjen keskuudessa, ehkä ennen kaikkea kirkkojen vaikutuksesta, joiden on tärkeää saada jäsenluetteloonsa jokainen vastasyntynytkin.

On aika luopua Vanhan Liiton muinaisjäännöksistä ja astua sen jo kauan sitten korvanneeseen Uuden Liiton järjestykseen. Jeesus vahvisti Uuden Liiton omalla verellään. Ainoa sielun pelastava "vesikaste" on tuon veren kautta tapahtuva vanhurskauden peso, joka kääntymyksessä tapahtuu.

32

670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merkityksellisen

tarpeellinen ja tärkeä kun sen ymmärtää RAamatun valossa. Jeesus otti kasteen ja näinollen osoitti, että näin tulee tehdä myöskin Häneen uskovien. kasteessa syntyi myöskin uskovien ja seuarkuntayhteys.

• Kysehän on vain initiaatioriitistä. Kun liitytään johonkin seurakuntaan vauvana tai aikuisena.

Se vesikaste, joka pelastaa, sitä ei anna pappi, lukkari, talonpoika eikä kuppari, vaan Jeesus Kristus ja Pyhä Henki.

• armo

Helluntailaiset seuraavat Jeesusta kasteelle. Tässä näkyy hyvin Helluntailaisen kasteen sisälö joka ei ole varsinaisesti kristillinen sisällöllisesti, vaan sen perusta on Johanneksen kaste. Helluntailaiset menevät siis kasteelle jota ei ole enää ollut käytössä 2000 vuoteen. Edellä mainittu oli kaste joka on vanhan liiton kaste ja koski vain Juutalaisia ei pakanoita. Se oli kaste parannukseen. Se on kyllä yksi kristillisen kasteen esikuvista, mutta ei kristillinen kaste. Kristillinen kaste taas on kaste jonka Jeesus asetti koko maailmaa varten ylösnousemuksensa jälkeen. Se koskee meitä kaikkia. Helluntailaiset myös kieltävät kasteen tarpeellisuuden pelastukseen, koska heidän opetuksensa mukaan pelkkä usko pelastaa ja kaste on lähinnä pelkkä uskon tunnustus toimi julkisesti. Ei siis armoväline syntien anteeksisaamiseksi ja näin ollen osa pelastusta. Helluntailaiset voisivat miettiä, että jos he todella menevät Jeesuksen perässä kasteeelle niin mnevätkö he myös ristille Jeesuksen perässä sovittamaan maailman synnit? Kun tämä kasteen sisältö "uskovien kasteessa" on teillä edellä mainittu. Teologisesti Raamattu tuntee vain syntisten kasteen syntien anteeksi saamiseksi.

• näkökulmasta

katsottuna olet edelleen kastamaton uskovainen. Kaste on 'kivi', johon kompastut todenäköisesti usein, syynkin siihen tiedät. Kuuliaisuuden tie: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16).

• Olen hyvä ystävä monen luterilaisen ja helluntailaisen kanssa, eikä kasteesta ole koskaan tarvinnut tapella. Keskustelemme olennaisemmista asioista.

• ensimmäinen askel
        KTS kirjoitti:

Olen hyvä ystävä monen luterilaisen ja helluntailaisen kanssa, eikä kasteesta ole koskaan tarvinnut tapella. Keskustelemme olennaisemmista asioista.

kuuliaisuudessa Jumalan Sanalle on ottamatta. "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16).

"Olen hyvä ystävä monen luterilaisen ja helluntailaisen kanssa, eikä kasteesta ole koskaan tarvinnut tapella. Keskustelemme olennaisemmista asioista. "
        Hyvä juttu!

• ei voi olla totta

Ihan on pötyä, et kaste muka pelastaa. Jeesus pelastaa ei kaste. Uskokaa vaa minuva.
        Nuin!

• ensimmäinen askel kirjoitti:

kuuliaisuudessa Jumalan Sanalle on ottamatta. "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16).

"Olen hyvä ystävä monen luterilaisen ja helluntailaisen kanssa, eikä kasteesta ole koskaan tarvinnut tapella. Keskustelemme olennaisemmista asioista. "
        Hyvä juttu!

Jätät pois olennaisen osan tuosta jakeesta:

Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Eli siis kastamattomuus ei ole lippu kadotukseen, vaan uskon puute.

Vanhassa Bibliassa tuo koko kohta on muutenkin paremmin:

"Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan."

Minuthan ON KASTETTU. Jeesuksen kristuksen verellä uskon kautta.

• turhaa
        ensimmäinen askel kirjoitti:

Hyvä juttu!

ne otetaan piirileikissä.
        Ei kasteen eteen voi mitään tehdä, se annetaan armosta. Omat teot ei auta.Kuuliaisuus kuuluu luostariin.
        Usko kasvaa kuulemisesta ja Sanan kautta. Kilvoituksessa ollaan kuuliaisia, ei kastehetketkellä. Kaste otetaan vastaan yksin armosta Jumalan lahjana. KASTE ON LAHJA.

KASTE EI PELASTA!!!!!!!

KRISTUKSEN VERI PELASTAA, JOS KADUT SYNTEJÄSI : SAAT ANTEEKSI.

Et voi mitään tehdä Golgatan työn eteen.

• kuuliaisuudessa
        KTS kirjoitti:

Jätät pois olennaisen osan tuosta jakeesta:

Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Eli siis kastamattomuus ei ole lippu kadotukseen, vaan uskon puute.

Vanhassa Bibliassa tuo koko kohta on muutenkin paremmin:

"Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan."

Minuthan ON KASTETTU. Jeesuksen kristuksen verellä uskon kautta.

Jumalan Sanaa kohtaan on ottaa kaste, oikotietä ei ole.

"Jätät pois olennaisen osan tuosta jakeesta:"
        Jätin siksi, koska tiesin sinut uskovaksi.

"Minuthan ON KASTETTU. Jeesuksen kristuksen verellä uskon kautta."
        Kukaan toinen ei voi ottaa kuuliaisuuden askelia puolestasi, ei, jokainen ottaa ne itse, jos tahtoo Hänen jäljessään kulkea.

• seuraamusta siitä
        ei voi olla totta kirjoitti:

Ihan on pötyä, et kaste muka pelastaa. Jeesus pelastaa ei kaste. Uskokaa vaa minuva.
        Nuin!

että ihminen on tullut uskoon. Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen on pelastavaa uskoa, mutta kaste ei pelasta ketään. Jos näin olisi niin Suomen kansalaiset olivat kaikki pelastettuja, mutta ei se siltä vaikuta kun ympäsilleen katselee. Kasteella on siis toinen merkitys: se on "ulkopuolelle leirin(mailman) tulemista Jumalan lasten hengelliseen kotiin.

• KTS
        kuuliaisuudessa kirjoitti:

Jumalan Sanaa kohtaan on ottaa kaste, oikotietä ei ole.

"Jätät pois olennaisen osan tuosta jakeesta:"
        Jätin siksi, koska tiesin sinut uskovaksi.

"Minuthan ON KASTETTU. Jeesuksen kristuksen verellä uskon kautta."
        Kukaan toinen ei voi ottaa kuuliaisuuden askelia puolestasi, ei, jokainen ottaa ne itse, jos tahtoo Hänen jäljessään kulkea.

Kuuliasisuuden askel on OTETTU JO!

Uudestisyntyminen vedestä eli kaste on jo tapahtunut:

Johanneksen evankeliumi:
        3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Ei tähän ole enää mitään lisättävää paitsi pyhityselämä.

• seuraamusta siitä kirjoitti:

että ihminen on tullut uskoon. Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen on pelastavaa uskoa, mutta kaste ei pelasta ketään. Jos näin olisi niin Suomen kansalaiset olivat kaikki pelastettuja, mutta ei se siltä vaikuta kun ympäsilleen katselee. Kasteella on siis toinen merkitys: se on "ulkopuolelle leirin(mailman) tulemista Jumalan lasten hengelliseen kotiin.

...eikö mene perille. Se kaste ON JUURI siinä kääntymyksessä. Se kaste, joka pelastaa on VANHURSKAUTUS ja uudestisyntyminen.

Yhtä vähän kuin kauristen ja lampaitten veri voi syntejä ottaa pois, yhtä vähän siihen pystyy jokin ulkoinen kasteriitti. Se on vain esikuva uudestisyntymisen pesosta kuten nuo eläinuhritkin olivat.

Tiituksen kirje:
        3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

http://www.kolumbus.fi/kmalmirae/Loveland1/LL109 - Kaste.htm

• ei mene
        KTS kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:
        3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

perille kenellekään Raamattua ymmärtävälle kristitylle. Yksikään ihminen ei uudestisynny kasteessa koska niin ei Raamattu opeta. Jumalan sanan kautta ihminen uudestisyntyy uskottuaan Jeesukseen Kristukseen ja sitä sitten seuraa vesikaste.

• ei mene kirjoitti:

perille kenellekään Raamattua ymmärtävälle kristitylle. Yksikään ihminen ei uudestisynny kasteessa koska niin ei Raamattu opeta. Jumalan sanan kautta ihminen uudestisyntyy uskottuaan Jeesukseen Kristukseen ja sitä sitten seuraa vesikaste.

"Yksikään ihminen ei uudestisynny kasteessa koska niin ei Raamattu opeta. "

Jos tarkoitat ulkoista vesikastetta, niin en ole eri mieltä, vaan juuri tätä asiaa olen koko ajan kuula punaisena tässä tolkuttanut. Olipa se vauva- tai aikuiskaste, se ei pelasta.

"Jumalan sanan kautta ihminen uudestisyntyy uskottuaan Jeesukseen Kristukseen"

Täysin samaa mieltä

"ja sitä sitten seuraa vesikaste. "

Ei, vaan se juuri ON vesikaste.

• uskon
        KTS kirjoitti:

...eikö mene perille. Se kaste ON JUURI siinä kääntymyksessä. Se kaste, joka pelastaa on VANHURSKAUTUS ja uudestisyntyminen.

Yhtä vähän kuin kauristen ja lampaitten veri voi syntejä ottaa pois, yhtä vähän siihen pystyy jokin ulkoinen kasteriitti. Se on vain esikuva uudestisyntymisen pesosta kuten nuo eläinuhritkin olivat.

Tiituksen kirje:
        3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

http://www.kolumbus.fi/kmalmirae/Loveland1/LL109 - Kaste.htm

KASTE LAPSENA- se on Jumalan lahja.

Ei upotuskasteita, uskokaa jo.

• vanhemmat ottaa
        KTS kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:

Kuuliasisuuden askeleet lapsiensa puolesta, ei, jokaisen on otettava ne itse, jos mielii seurata Herraa.

"Johanneksen evankeliumi:
        3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan"
        Aamen. Näetkö, ihmisen on synnyttävä vedestä ja Hengestä, kukaan toinen ei voi tehdä päätöksiä muiden, kuin omasta puolestaan, voi ottaa ne vastaan, tai voi hyljätä ne.

• uskon kirjoitti:

KASTE LAPSENA- se on Jumalan lahja.

Ei upotuskasteita, uskokaa jo.

Sinäkin käsität minut väärin. Minut on lapsena kastettu ja liitetty ev.lut. seurakuntaan. Se on ihan hyvä asia mutta pelastuksen sain vasta uudestisyntymisessä. Siinä tuli se pelastava kaste Jumalalta, joka ei ole ihmikäsillä annettu.

En tarvitse mitään toista ulkoista kasteriittiä, koska en ole vaihtamassa kirkkoani mihinkään toiseen. Lapsikasteeni riittää. Jo silloin minut liitettiin kirkkoon ja aion myös pysyn siellä!

• uskon
        KTS kirjoitti:

Sinäkin käsität minut väärin. Minut on lapsena kastettu ja liitetty ev.lut. seurakuntaan. Se on ihan hyvä asia mutta pelastuksen sain vasta uudestisyntymisessä. Siinä tuli se pelastava kaste Jumalalta, joka ei ole ihmikäsillä annettu.

En tarvitse mitään toista ulkoista kasteriittiä, koska en ole vaihtamassa kirkkoani mihinkään toiseen. Lapsikasteeni riittää. Jo silloin minut liitettiin kirkkoon ja aion myös pysyn siellä!

minulle. Hyvä. Juuri niin, ei mitään kasteriittiä tarvita. Täysin samaa mieltä kanssasi.
        Pelastuksen koin minäkin uudestisyntymässä. On ihanaa olla Jumalan lapsi. Sinua siunaten, uskon!

• kaste kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen. Jeesus käski kastaa ne, jotka sanan saarnan kautta uskovat Jeesukseen ja uudestisyntyvät. Kaste ei sellaisenaan pelasta, mutta se on osa evankeliumia ja uskovaisen tulee mennä uskovien upotus kasteelle Raamatun mukaan, apostolien opetuksen mukaan.
      Älä siis opeta omia oppejasi ja eksytä ihmisiä pois evankeliumista.

• Raamatussa ei lue mitään Mainitsemastasi aikuiskasteesta.

Raamatussa kerrotaan aikuisena kastettavan vain niitä joita ei ole ennen kastettu isän pojan ja pyhän hengen nimeen.

Apostolitkin lähtivät Pietarin ja Paavalin johdolla levittämään lapsikastetta.

• eipäsjuupas keskustelua
        Pe.ku kirjoitti:

Raamatussa ei lue mitään Mainitsemastasi aikuiskasteesta.

Raamatussa kerrotaan aikuisena kastettavan vain niitä joita ei ole ennen kastettu isän pojan ja pyhän hengen nimeen.

Apostolitkin lähtivät Pietarin ja Paavalin johdolla levittämään lapsikastetta.

kasteesta. Kyllä se TOTUUS on kuitenkin niin, että Raamatussa ei tunneta YHTÄÄN sylivauvakastetta.Se on ihmisen oma keksintö. Raamattu tuntee ainoastaan uskovien kasteen, eli uskonratkaisun tehneet kastettiin alkuseurakunnan aikana ja siitä eteenpäin. Helluntaipäivänä Pietari julistaa: "TEHKÄÄ PARANNUS(ymmärrettävä ikä) JA OTTAKOON(itse henkilökohtaisesti)KUKIN TEISTÄ KASTEEN JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN" (Ap. t. 2:38). Enemmän tulee uskoa ja totella Raamatun ilmoitusta kuin VALTIOKIRKON harhaoppia sylilapsikasteesta.

• armo

Jeesus antoi opetuslapseksi tekemisen välineeksi kasteen. Nyt sinä vaadit ihmiseltä sellaista joka ei lähde ihmisestä itsestä edellytyksenä kasteelle pääsyyn, eli ihmisen on uudesti synnyttävä jotenkin muuten Jumalan asettamien armovälineiden ulkopuolella, jotta pääsisi niistä osallisiksi. Apostolien esimerkin mukaan evankeliumin julistaminen synnyttää ihmisessä pelastuksen nälkää ja janoa. Tämä on pelastavaa uskoa jossa ihminen on herätyksen tilassa, mutta hän ei vielä ole kastettu kristitty (hänen pelastus ei ole vielä varmalla pohjalla). Pelastetun usko on jatkossa vasta kasteen saaneella ihmisellä kun hänestä on tullut kristitty. Usko (pelastetun) on kasteen lahja, koska se on Jumalan teko. Herättävän uskon vaikuttaa Evankeliumi ihmisessä. Idea on siinä, että sen minkä Evankeliumi vaatii, niin sen se myös lahjoittaa tai synnyttää (usko). Jos pelastus kerran tulee armosta ilman ansioita. Jos herätyksen tilassa olevalta vaaditaan pelastetun uskoa edellytyksenä pääsynä suorittamaan "uskovien kaste" uudestisyntyneenä ja pelastuneena ilman kristilistä kastetta ollaan asiat käännetty päälaelleen.

• Markku Tampio

uskovien upotuskastetta Vanhan liiton aikaiseen lakiliittoon, johonka apostolit viittaavat ympärileikkauksellaan Ap.t. 15 luvun sanomassa, niin olet eksynyt pois totuudesta. Ja ellet kykene tarkastelemaan asiaa kokonaisuudessaan Uuden Testamentin kaikkien asiaa valottavien kirjoitusten perusteella, niin olet tosiaankin sokea ja likinäköinen luterilaisen lapsikastesakramentin edustaja, jonka ei pidä laisinkaan käydä opettamaan kasteasioita kenellekään.

Kasteasiaa tutkittaessa ja siitä mielipiteensä ilmaistessa itsekunkin täytyy olla puolueeton kannanotoissaan, koska Raamatun sanakin on puolueeton.

Eihän Jumala katso henkilöön silloin, kun hän kutsuu syntistä ihmistä seuraamaan omaa Poikaansa, Jeesusta.

Kuinka sinä nyt silti vetoat omaan lapsikastetapahtumaasi, ellei kasteasialla ole mielestäsi mitään merkitystä uskoa ja uudestisyntymää koskien?

Uskovien upotuskaste ei ole Vanhaan Liittoon kuuluva puhdistautumisriitti, vaan Jeesuksen itsensä asettama hyvän omantunnon pyyntö Jumalalle, niinkuin on kirjoitettu:
      "Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
      Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: 'Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt". (Matteus 3:16-17).

Kun ihminen, joka on saanut armon Jumalan silmissä ja on hänen armonsa mukaan saanut tulla uskoon, lähtee seuraamaan Jeesusta, niin hän saa hyvän omantunnon siitä, että seuraa Jeesusta aivan kirjaimellisesti Raamatun sanan ottaen kaikessa siinä, mitä Jeesus teki. Ja kasteasia on aivan ensimmäinen askel tällä kuuliaisuuden tiellä.
      Mitä Jeesus sitten Pyhän Henkensä kautta uskovan elämään tuo, on yksilöllistä, kunhan uskova pitää kiinni Raamatun kirjoitusten opetuksesta elämässään ja toimii kirjoitusten neuvojen mukaan.
      Sillä enemmän uskovien tulee kuunnella Jumalaa, kuin ihmisten pölinöitä.

• "Kuinka sinä nyt silti vetoat omaan lapsikastetapahtumaasi"

En ole vedonnut siihenkään. Totesin vain, ettei siitä haittaakaan ole. Se on jäsenyyden merkki. Minä olisin kristitty siinäkin tapauksessa, että minua ei olisi pienenä kastettu ja vaikka en kuunaan päivänä kuuluisi sen paremmin kirkkoon kuin mihinkään muuhunkaan seurakuntayhteisöön koskaan, missään.

• PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...

Missä apostolien teoissa 15luvussa puhutaan sanaakaan kasteesta?Siellä puhutaan ympärileikkauksesta,jolla ei ole mitään tekemistä vesikasteen kanssa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• PROFEETTA ?

etkä ymmärrä. Miten sen selität.

• armo

Tuo saatu kaste on ollut sinulle tarpeellinen pelastukseen, koska uudestisyntyminen ja kaste kuuluvat Raamatun mukaan yhteen. Pelastus ei ole varmalla pohjalla jos ihmiseltä puuttu usko tai kaste. Raamatun opetuksen mukaan molemmat tarvitaan. Usko ei ihmisessä pääse vaikuttamaan oikealla tavalla jos ihminen tulee pelkästään kastetuksi ja jää heitteille. Tämä on meidän kansan kirkomme keskuudessa valitettavaa kun on kyse sylilapsien kastamisesta. Jeesus ei käskenyt tekemään pelkkiä kastettuja, vaan kastamaan ja opettamaan. Vika ei ole kuitenkaan kasteessa tai kastettavissa, vaan ihmisten toiminnassa. Itse olen myös lapsena kastettu, mutta olin pitkän aikaa ilman kunnolista seurakunta yhteyttä ja opetusta. Nyt asia on onneksi toisin. Kiitos Jumalalle.

• Helluntaiseurakunta

koska helluntaipäivänä uskooontulleet ottivat kasteen ja syntyi seurakuntayhteys.Kaikki muut seurakunnat ja kirkkokunnat ovat muotoutuneet jälkeen helluntain tapahtumia. Olen myöskin sitä mieltä, että USKO JA KASTE KUULUVAT YHTEEN. "Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva" (Mark. 16:16). Pitää ymmärtää oikein sanojen merkitys. Kasteen siis "saa" sellainen henkilö, joka sen itse pyytää. Näin sen tulee tapahtua upottamalla veden sisään koko ihminen. Se on oikea kaste. Alkuseurakunnan aikana ja siitä eteenpäin ei ollut kastamattomia kristittyjä. Usko ja kaste kuuvat yhteen.

• armo
        Helluntaiseurakunta kirjoitti:

koska helluntaipäivänä uskooontulleet ottivat kasteen ja syntyi seurakuntayhteys.Kaikki muut seurakunnat ja kirkkokunnat ovat muotoutuneet jälkeen helluntain tapahtumia. Olen myöskin sitä mieltä, että USKO JA KASTE KUULUVAT YHTEEN. "Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva" (Mark. 16:16). Pitää ymmärtää oikein sanojen merkitys. Kasteen siis "saa" sellainen henkilö, joka sen itse pyytää. Näin sen tulee tapahtua upottamalla veden sisään koko ihminen. Se on oikea kaste. Alkuseurakunnan aikana ja siitä eteenpäin ei ollut kastamattomia kristittyjä. Usko ja kaste kuuvat yhteen.

Teologiaa tehtäessä on muistettava, että opin ratkaisee alkuteksti eivät Raamatun käännökset. Alkutekstissä ei esim. esiinny sanaa "ottaa" tai "itse", tai esim. "kastattaa itsensä". Evankeliumeissa kun on kysymys kasteen "ottamisesta", niin alkuteksti on säänöllisesti passiivissa. Kyse on alkutekstin mukaan kasteen saamisesta, eli kastetuksi tulemisesta. Se ei siis ole vaatimus uskovalle vaan saamista. Mark.16:16 sanojen merkitys on monelle tuntematon Helluntailaisten keskuudessa, koska kyseinen kohta painotta sitä mitä ihmisellä tulisi olla ollakseen pelastunut, eli tulisi olla usko ja kaste. Helluntailaisuudessa keskitytään kuitenkin asioiden ja sanojen perkkäiseen järjestys kysymykseen ja itse sisältö kielletään. Helluntailaisuudessa usko pelastaa ja kastetta ei pelastukseen tarvita. Kasteelle pääsyn edellytys on uudestisyntyminen, eli sellaisena kasteelle meneminen jonka Jumala on vasta kasteessa luvannut tehdä ihmiselle. Näin kasteen Jumalallinen sisältö on vaihtunut inhimilliseen sisältöön, eli kasteesta on tullut ihmisen teko Jumalalle julkisesti seurakunnan edessä. Uskon tunnustus toimi jossa ihminen ei saa muuta kuin tunnustaa ja todistella uskoaan julkisesti ihmisten edessä. Alkuseurakunnalla oli tilanteesta riippuen erilaisia kaste tapoja. Raamattu ei opeta, että vain yksi kaste tapa esim. upottaminen olisi vain oikea tapa. Nykyaikaisella Helluntaiseurakunnalla ei ole suoraa linkkiä alkuseurakuntaan, vaan se on syntynyt herätyksen pohjalta USA:ssa noin 100 vuotta sitten. Heluntailaiseuuden uus opillisia piirteitä ovat vesi ja Pyhän Hengen kasteen erottaminen toisistaan. Tätä ei Raamattu tai alkuseurakunta kuitenkaan opeta. Raamattu ei opeta, että Pyhä Henki saadaan esim. "läpikiittämällä", eli erilaisilla teoilla ja antaumuksilla tienattua joskun myöhemmin vesi kasteen jälkeen. Pyhä Henki lahjoitetaan uskovalle eikä sitä voi tienata itse.

• 2Puolustaja

Jos Jumala on tullut Pyhän Henkensä kautta ihmiseen asumaan. Niin se riittä ihmiselle pelastukseksi. Niinkuin joskus aikaisemmin olen todennut ja se voidaan myös Paavalin kirjoituksista todeta. Paavali ei omien sanojensa mukaan kastanut kovin monia. Mutta julisti puhdasta väärentämätöntä evankeliumia paljon suuremmalle joukolle kuin oli kastanut ihmisiä.

• armo

Paavali kyllä liittää vahvasti kristillisen kasteen pelastukseen ja kristityksi tulemiseen, sekä seurakuntaan liittämiseen liittyväksi välineeksi. Uudessa testamentissa ei alkuseurakunnassa tunnettu kastamatonta kristittyä. Se on käsiitteenä täysin mahdoton, mutta koska Heluntailaisuudessa erotellaan uudestisyntyminen, vesi kaste, Pyhän Hengen saaminen (myöhemmin tapahtuvana ilmiönä) on asiat selitettävä näin, eli ihminen syntyy vain Hengestä sisäisesti omilla "ratkaisulla", mutta ei saa vielä Pyhää Henkeä. Eikä kasteelle jää mitään virkaa tässä opissa. Se on lähinnä vaatimus (inhimillinen toimitus) joka uskovan on suoritettava. Helluntailaisuudessa kun on muutenkin erilaiset pelastus ehdot eri ikäisille ihmisille. Ihminen syntyy automaattisesti pelastettuna ilman Pyhää Henkeä, kastetta, uskoa. Jossain vaiheessa ihminen kuitenkin tulee vastuulliseksi Jumalan edessä ja tarvitsee pelastuakseen uskon. Teologisesti Helluntailaisen vanhurskauttamisopin ja pelastusopin ydin on: mikä on vastuullinen ikä? Asiaan ei ole pystytty yksiselitteisesti vastaamaan. Pelastus ehdot katsotaankin yleensä henkilökohtaisesti jokaisen kohdalla erikseen, eli koska ihmiseltä ruvetaan edellyttämään "uskon ratkaisua" Jumalan edessä kun automaattinen pelastus on loppumassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      50
      2621
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1320
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe