Ehtoollisesta

aristo tele

Roomalaiskatolinen kirkko tunnustaa Kristuksen ruumiin ja veren todellisen läsnäolon ehtoollisessa, mutta opettaa, että leipä ja viini muuttuvat siinä olemuksensa puolesta Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (muuttumis- eli transsubstantiatio-oppi). Luterilainen kirkko sitä vastoin pitää kiinni siitä, että Raamatun mukaan leipä ja viini eivät ehtoollisessa kadota niille ominaista luonnetta, vaan pysyvät leipänä ja viininä, mutta että "leivässä, leivän kanssa ja leivän alla" me saamme Kristuksen tosi ruumiin. Kysymyksessä on sakramentillinen yhtymys.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolon saa aikaan virkaanvihitty pappi hänelle virkaanvihkimyksen sakramentissa annetun kyvyn johdosta.

Luterilainen kirkko sitä vastoin opettaa, ettei virkaanvihkimys anna sellaista kykyä, vaan Kristuksen ruumiin ja veren todellinen läsnäolo perustuu Kristuksen asetukseen ja tapahtuu asetus-sanojen voimasta. Eri asia on sitten se, että pastorit ovat Jumalan seurakunnan huoneenhaltijoita, joiden tehtävänä on antaa Jumalan palvelijoille ajallaan heidän ruokaosansa (Luuk. 12:42) ja jotka ovat "Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoita" (1 Kor. 4:1) ja joille siis kuuluu sakramentin toimittaminen.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että jokaisessa ehtoollisen vietossa Kristus uhrataan uudestaan papin toimesta. Luther nimitti sellaista oppia "lohi-käärmeen pyrstöksi". Kristus on uhrattu vain kerran. Ehtoollinen antaa meille hänen kertakaikkisen uhrinsa hyödyn.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että myös käytön ulko-puolella on oikea sakramentti ja että papin siunaamat leipä ja viini ovat muuttuneet pysyvästi Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, vaikka niitä ei nautittaisikaan. Myös kreikkalaiskatolisella kirkolla on harha tässä kohden.

17

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Léon

      seikkaan (ajan puute).

      Ennen kuin Jeesus sanoi "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni", leipä ja viini olivat leipää ja viiniä. Ne muuttuivat vasta sanojen voimasta. Jeesus, joka on Elävä Jumalan Sana, sai voimallaan näkyvät aineet muuttumaan.

      Samoin käy, kun katolinen pappi lausuu asetussanat. Hän Kristuksen persoonassa lausuu ne, ja muuttuminen tapahtuu. Sanojen lausumisen hetkellä tapahtuu muuttuminen. Ja se, mikä on muuttunut, ei enää palaudu ennalleen. Jumalan sana ei tyhjänä palaja, joten siunatut leivät ovat Kristuksen ruumis ja siunattu viini on Kristuksen totinen veri.

      Hassulta kuulostaa tuo mainitsemasi luterilainen oppi "leivässä, leivän kanssa ja leivän alla". Ikään kuin yritettäisiin vakuuttaa, joten siihen pitäisi lisätä vielä "leivän yllä", "leivän ympärillä" jne. Että nyt ihan varmasti Kristuksen ruumis olisi joka paikassa.

      Jokaisessa eukaristian vietossa Kristuksen kertakaikkinen sovitustyö (ristinkuolema) tuodaan läsnäolevaksi nykyhetkeen. Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti ja Hänen voittonsa on tarkoitettu kaikille ihmisille kaikkina aikoina. Ei siinä uhrata mitään "lisää" ikään kuin Kristuksen uhri ei riittäisi. Tämä on niin yleinen harhaluulo, että ihan hirvittää. Miksi ette ota tarkemmin selvää, mitä katolinen kirkko opettaa? Kristus itse tulee eukaristian vietossa läsnäolevaksi. Capito?

    • Yosef4

      Ja mehän tiedämme että roomalaiskatolinen kirkko on aina oikeassa.

      • Kalparitari

        Se on tosiaan hyvä tietää.


      • Anonyymi

        Ja mehän tiedämme että roomalaiskatolinen kirkko on aina oikeassa.

        KUoripojat sylkeen pappien sperm....hyi hyi pedodofiilit


    • Korjaus

      Väite Kristuksen uudelleen uhraamisesta ehtoollisessa on puppua. Katolinen kirkko ei sellaista opeta.

      • veren evankeliumi

        Kenelle kuuluu Jeesuksen veri katolisessa ehtoollisessa?


      • Majejo
        veren evankeliumi kirjoitti:

        Kenelle kuuluu Jeesuksen veri katolisessa ehtoollisessa?

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.


      • että jäljellejäävän
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        viinin ja leivän ehtoolliskalkista nauttivat loppuun palveluksen toimittava pappi ja/tai diakoni! Ihmetelkää sitä...


      • ihan ortodoksi
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!


      • eukaristia
        ihan ortodoksi kirjoitti:

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?


      • theoforos
        ihan ortodoksi kirjoitti:

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!

        Kyllä se kuivataan, tai paremminkin odotetaan, että se kuivaa itsestään, ennen kuin se laitetaan säilytyslippaaseen. Jos se laitettaisiin sinne suoraan, se saattaisi ehkäpä jopa homehtua... :)


      • Majejo
        eukaristia kirjoitti:

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?

        Kun uskova menee ottamaan vastaan Kristuksen ruumiin eli pyhän Kommuunion, hänen tulisi olla valmistautunut hyvin. Rippi (jos on tehnyt kuolemansyntiä tai muutenkin hyvä säännöllisesti, esim kerran kuussa), paasto (meillä se on nykyään kanonisen lain mukaan vain tunti ennen Kommuuniota... ennen oli kolme, jopa enemmänkin, kuten ilm ortodokseilla 12h?) ja rukous kuuluvat asiaan. Itse tilanteessa Novus Ordo missae eli se nykyään yleinen muoto roomalaista liturgiaa edellyttää uskovaa sanomaan "amen" , kun pappi antaa p. Hostian uskovan kielelle (tai kädelle).
        Trenton messussa eli ns "vanhassa messussa" uskova polvistuu Kommuuniolle ja sen voi vastaanottaa yksinomaan kielelle. Pappi sanoo: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam in vitam aeternam" Uskova ottaa vastaan Jumalansa ja sitten poistuu rukoilemaan kiitosrukouksiaan paikalleen. Voi, mikä autuuden täyttämä hetki se onkaan!
        Rukoilkaamme maailman rauhan puolesta.


      • eukaristia
        Majejo kirjoitti:

        Kun uskova menee ottamaan vastaan Kristuksen ruumiin eli pyhän Kommuunion, hänen tulisi olla valmistautunut hyvin. Rippi (jos on tehnyt kuolemansyntiä tai muutenkin hyvä säännöllisesti, esim kerran kuussa), paasto (meillä se on nykyään kanonisen lain mukaan vain tunti ennen Kommuuniota... ennen oli kolme, jopa enemmänkin, kuten ilm ortodokseilla 12h?) ja rukous kuuluvat asiaan. Itse tilanteessa Novus Ordo missae eli se nykyään yleinen muoto roomalaista liturgiaa edellyttää uskovaa sanomaan "amen" , kun pappi antaa p. Hostian uskovan kielelle (tai kädelle).
        Trenton messussa eli ns "vanhassa messussa" uskova polvistuu Kommuuniolle ja sen voi vastaanottaa yksinomaan kielelle. Pappi sanoo: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam in vitam aeternam" Uskova ottaa vastaan Jumalansa ja sitten poistuu rukoilemaan kiitosrukouksiaan paikalleen. Voi, mikä autuuden täyttämä hetki se onkaan!
        Rukoilkaamme maailman rauhan puolesta.

        Kiitos vastauksestasi. Rauha maailmalle!


      • ennen ehtoollista
        eukaristia kirjoitti:

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?

        joka kuuluu Messun kaavaan, joten jokainen katolilainen sanoo sen ennen ehtoollisen vastaanottamista:

        "Herra, en ole sen arvoinen, että tulet luokseni. Lausu vain sana, niin minä paranen."


      • Anonyymi

        Tekeekö Kristuksen ainutkertainen uhri ikään kuin aikamatkan 2000 vuoden takaa Israelista tänne meille? Katolilaiset, korjatkaa ja oikaiskaa mikäli olen ymmärtänyt väärin!


      • Anonyymi

        Väite Kristuksen uudelleen uhraamisesta ehtoollisessa on puppua. Katolinen kirkko ei sellaista opeta.

        Noh,papit ottavat lapsi uhrit sitten ne kuoripojat kammariin..


      • Anonyymi
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        Olet uskonnolinen siis,haluatko lasta kosketella kuin Katoliset Papit ja Paavi?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      129
      3597
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1855
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1651
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1362
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      114
      1203
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      91
      1202
    7. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1079
    8. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      964
    9. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      28
      962
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      98
      942
    Aihe