Ehtoollisesta

aristo tele

Roomalaiskatolinen kirkko tunnustaa Kristuksen ruumiin ja veren todellisen läsnäolon ehtoollisessa, mutta opettaa, että leipä ja viini muuttuvat siinä olemuksensa puolesta Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (muuttumis- eli transsubstantiatio-oppi). Luterilainen kirkko sitä vastoin pitää kiinni siitä, että Raamatun mukaan leipä ja viini eivät ehtoollisessa kadota niille ominaista luonnetta, vaan pysyvät leipänä ja viininä, mutta että "leivässä, leivän kanssa ja leivän alla" me saamme Kristuksen tosi ruumiin. Kysymyksessä on sakramentillinen yhtymys.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolon saa aikaan virkaanvihitty pappi hänelle virkaanvihkimyksen sakramentissa annetun kyvyn johdosta.

Luterilainen kirkko sitä vastoin opettaa, ettei virkaanvihkimys anna sellaista kykyä, vaan Kristuksen ruumiin ja veren todellinen läsnäolo perustuu Kristuksen asetukseen ja tapahtuu asetus-sanojen voimasta. Eri asia on sitten se, että pastorit ovat Jumalan seurakunnan huoneenhaltijoita, joiden tehtävänä on antaa Jumalan palvelijoille ajallaan heidän ruokaosansa (Luuk. 12:42) ja jotka ovat "Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoita" (1 Kor. 4:1) ja joille siis kuuluu sakramentin toimittaminen.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että jokaisessa ehtoollisen vietossa Kristus uhrataan uudestaan papin toimesta. Luther nimitti sellaista oppia "lohi-käärmeen pyrstöksi". Kristus on uhrattu vain kerran. Ehtoollinen antaa meille hänen kertakaikkisen uhrinsa hyödyn.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että myös käytön ulko-puolella on oikea sakramentti ja että papin siunaamat leipä ja viini ovat muuttuneet pysyvästi Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, vaikka niitä ei nautittaisikaan. Myös kreikkalaiskatolisella kirkolla on harha tässä kohden.

17

1467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Léon

      seikkaan (ajan puute).

      Ennen kuin Jeesus sanoi "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni", leipä ja viini olivat leipää ja viiniä. Ne muuttuivat vasta sanojen voimasta. Jeesus, joka on Elävä Jumalan Sana, sai voimallaan näkyvät aineet muuttumaan.

      Samoin käy, kun katolinen pappi lausuu asetussanat. Hän Kristuksen persoonassa lausuu ne, ja muuttuminen tapahtuu. Sanojen lausumisen hetkellä tapahtuu muuttuminen. Ja se, mikä on muuttunut, ei enää palaudu ennalleen. Jumalan sana ei tyhjänä palaja, joten siunatut leivät ovat Kristuksen ruumis ja siunattu viini on Kristuksen totinen veri.

      Hassulta kuulostaa tuo mainitsemasi luterilainen oppi "leivässä, leivän kanssa ja leivän alla". Ikään kuin yritettäisiin vakuuttaa, joten siihen pitäisi lisätä vielä "leivän yllä", "leivän ympärillä" jne. Että nyt ihan varmasti Kristuksen ruumis olisi joka paikassa.

      Jokaisessa eukaristian vietossa Kristuksen kertakaikkinen sovitustyö (ristinkuolema) tuodaan läsnäolevaksi nykyhetkeen. Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti ja Hänen voittonsa on tarkoitettu kaikille ihmisille kaikkina aikoina. Ei siinä uhrata mitään "lisää" ikään kuin Kristuksen uhri ei riittäisi. Tämä on niin yleinen harhaluulo, että ihan hirvittää. Miksi ette ota tarkemmin selvää, mitä katolinen kirkko opettaa? Kristus itse tulee eukaristian vietossa läsnäolevaksi. Capito?

    • Yosef4

      Ja mehän tiedämme että roomalaiskatolinen kirkko on aina oikeassa.

      • Kalparitari

        Se on tosiaan hyvä tietää.


      • Anonyymi

        Ja mehän tiedämme että roomalaiskatolinen kirkko on aina oikeassa.

        KUoripojat sylkeen pappien sperm....hyi hyi pedodofiilit


    • Korjaus

      Väite Kristuksen uudelleen uhraamisesta ehtoollisessa on puppua. Katolinen kirkko ei sellaista opeta.

      • veren evankeliumi

        Kenelle kuuluu Jeesuksen veri katolisessa ehtoollisessa?


      • Majejo
        veren evankeliumi kirjoitti:

        Kenelle kuuluu Jeesuksen veri katolisessa ehtoollisessa?

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.


      • että jäljellejäävän
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        viinin ja leivän ehtoolliskalkista nauttivat loppuun palveluksen toimittava pappi ja/tai diakoni! Ihmetelkää sitä...


      • ihan ortodoksi
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!


      • eukaristia
        ihan ortodoksi kirjoitti:

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?


      • theoforos
        ihan ortodoksi kirjoitti:

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!

        Kyllä se kuivataan, tai paremminkin odotetaan, että se kuivaa itsestään, ennen kuin se laitetaan säilytyslippaaseen. Jos se laitettaisiin sinne suoraan, se saattaisi ehkäpä jopa homehtua... :)


      • Majejo
        eukaristia kirjoitti:

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?

        Kun uskova menee ottamaan vastaan Kristuksen ruumiin eli pyhän Kommuunion, hänen tulisi olla valmistautunut hyvin. Rippi (jos on tehnyt kuolemansyntiä tai muutenkin hyvä säännöllisesti, esim kerran kuussa), paasto (meillä se on nykyään kanonisen lain mukaan vain tunti ennen Kommuuniota... ennen oli kolme, jopa enemmänkin, kuten ilm ortodokseilla 12h?) ja rukous kuuluvat asiaan. Itse tilanteessa Novus Ordo missae eli se nykyään yleinen muoto roomalaista liturgiaa edellyttää uskovaa sanomaan "amen" , kun pappi antaa p. Hostian uskovan kielelle (tai kädelle).
        Trenton messussa eli ns "vanhassa messussa" uskova polvistuu Kommuuniolle ja sen voi vastaanottaa yksinomaan kielelle. Pappi sanoo: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam in vitam aeternam" Uskova ottaa vastaan Jumalansa ja sitten poistuu rukoilemaan kiitosrukouksiaan paikalleen. Voi, mikä autuuden täyttämä hetki se onkaan!
        Rukoilkaamme maailman rauhan puolesta.


      • eukaristia
        Majejo kirjoitti:

        Kun uskova menee ottamaan vastaan Kristuksen ruumiin eli pyhän Kommuunion, hänen tulisi olla valmistautunut hyvin. Rippi (jos on tehnyt kuolemansyntiä tai muutenkin hyvä säännöllisesti, esim kerran kuussa), paasto (meillä se on nykyään kanonisen lain mukaan vain tunti ennen Kommuuniota... ennen oli kolme, jopa enemmänkin, kuten ilm ortodokseilla 12h?) ja rukous kuuluvat asiaan. Itse tilanteessa Novus Ordo missae eli se nykyään yleinen muoto roomalaista liturgiaa edellyttää uskovaa sanomaan "amen" , kun pappi antaa p. Hostian uskovan kielelle (tai kädelle).
        Trenton messussa eli ns "vanhassa messussa" uskova polvistuu Kommuuniolle ja sen voi vastaanottaa yksinomaan kielelle. Pappi sanoo: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam in vitam aeternam" Uskova ottaa vastaan Jumalansa ja sitten poistuu rukoilemaan kiitosrukouksiaan paikalleen. Voi, mikä autuuden täyttämä hetki se onkaan!
        Rukoilkaamme maailman rauhan puolesta.

        Kiitos vastauksestasi. Rauha maailmalle!


      • ennen ehtoollista
        eukaristia kirjoitti:

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?

        joka kuuluu Messun kaavaan, joten jokainen katolilainen sanoo sen ennen ehtoollisen vastaanottamista:

        "Herra, en ole sen arvoinen, että tulet luokseni. Lausu vain sana, niin minä paranen."


      • Anonyymi

        Tekeekö Kristuksen ainutkertainen uhri ikään kuin aikamatkan 2000 vuoden takaa Israelista tänne meille? Katolilaiset, korjatkaa ja oikaiskaa mikäli olen ymmärtänyt väärin!


      • Anonyymi

        Väite Kristuksen uudelleen uhraamisesta ehtoollisessa on puppua. Katolinen kirkko ei sellaista opeta.

        Noh,papit ottavat lapsi uhrit sitten ne kuoripojat kammariin..


      • Anonyymi
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        Olet uskonnolinen siis,haluatko lasta kosketella kuin Katoliset Papit ja Paavi?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2415
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1383
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe