Ehtoollisesta

aristo tele

Roomalaiskatolinen kirkko tunnustaa Kristuksen ruumiin ja veren todellisen läsnäolon ehtoollisessa, mutta opettaa, että leipä ja viini muuttuvat siinä olemuksensa puolesta Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (muuttumis- eli transsubstantiatio-oppi). Luterilainen kirkko sitä vastoin pitää kiinni siitä, että Raamatun mukaan leipä ja viini eivät ehtoollisessa kadota niille ominaista luonnetta, vaan pysyvät leipänä ja viininä, mutta että "leivässä, leivän kanssa ja leivän alla" me saamme Kristuksen tosi ruumiin. Kysymyksessä on sakramentillinen yhtymys.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolon saa aikaan virkaanvihitty pappi hänelle virkaanvihkimyksen sakramentissa annetun kyvyn johdosta.

Luterilainen kirkko sitä vastoin opettaa, ettei virkaanvihkimys anna sellaista kykyä, vaan Kristuksen ruumiin ja veren todellinen läsnäolo perustuu Kristuksen asetukseen ja tapahtuu asetus-sanojen voimasta. Eri asia on sitten se, että pastorit ovat Jumalan seurakunnan huoneenhaltijoita, joiden tehtävänä on antaa Jumalan palvelijoille ajallaan heidän ruokaosansa (Luuk. 12:42) ja jotka ovat "Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoita" (1 Kor. 4:1) ja joille siis kuuluu sakramentin toimittaminen.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että jokaisessa ehtoollisen vietossa Kristus uhrataan uudestaan papin toimesta. Luther nimitti sellaista oppia "lohi-käärmeen pyrstöksi". Kristus on uhrattu vain kerran. Ehtoollinen antaa meille hänen kertakaikkisen uhrinsa hyödyn.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että myös käytön ulko-puolella on oikea sakramentti ja että papin siunaamat leipä ja viini ovat muuttuneet pysyvästi Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, vaikka niitä ei nautittaisikaan. Myös kreikkalaiskatolisella kirkolla on harha tässä kohden.

17

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Léon

      seikkaan (ajan puute).

      Ennen kuin Jeesus sanoi "tämä on minun ruumiini" ja "tämä on minun vereni", leipä ja viini olivat leipää ja viiniä. Ne muuttuivat vasta sanojen voimasta. Jeesus, joka on Elävä Jumalan Sana, sai voimallaan näkyvät aineet muuttumaan.

      Samoin käy, kun katolinen pappi lausuu asetussanat. Hän Kristuksen persoonassa lausuu ne, ja muuttuminen tapahtuu. Sanojen lausumisen hetkellä tapahtuu muuttuminen. Ja se, mikä on muuttunut, ei enää palaudu ennalleen. Jumalan sana ei tyhjänä palaja, joten siunatut leivät ovat Kristuksen ruumis ja siunattu viini on Kristuksen totinen veri.

      Hassulta kuulostaa tuo mainitsemasi luterilainen oppi "leivässä, leivän kanssa ja leivän alla". Ikään kuin yritettäisiin vakuuttaa, joten siihen pitäisi lisätä vielä "leivän yllä", "leivän ympärillä" jne. Että nyt ihan varmasti Kristuksen ruumis olisi joka paikassa.

      Jokaisessa eukaristian vietossa Kristuksen kertakaikkinen sovitustyö (ristinkuolema) tuodaan läsnäolevaksi nykyhetkeen. Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti ja Hänen voittonsa on tarkoitettu kaikille ihmisille kaikkina aikoina. Ei siinä uhrata mitään "lisää" ikään kuin Kristuksen uhri ei riittäisi. Tämä on niin yleinen harhaluulo, että ihan hirvittää. Miksi ette ota tarkemmin selvää, mitä katolinen kirkko opettaa? Kristus itse tulee eukaristian vietossa läsnäolevaksi. Capito?

    • Yosef4

      Ja mehän tiedämme että roomalaiskatolinen kirkko on aina oikeassa.

      • Kalparitari

        Se on tosiaan hyvä tietää.


      • Anonyymi

        Ja mehän tiedämme että roomalaiskatolinen kirkko on aina oikeassa.

        KUoripojat sylkeen pappien sperm....hyi hyi pedodofiilit


    • Korjaus

      Väite Kristuksen uudelleen uhraamisesta ehtoollisessa on puppua. Katolinen kirkko ei sellaista opeta.

      • veren evankeliumi

        Kenelle kuuluu Jeesuksen veri katolisessa ehtoollisessa?


      • Majejo
        veren evankeliumi kirjoitti:

        Kenelle kuuluu Jeesuksen veri katolisessa ehtoollisessa?

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.


      • että jäljellejäävän
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        viinin ja leivän ehtoolliskalkista nauttivat loppuun palveluksen toimittava pappi ja/tai diakoni! Ihmetelkää sitä...


      • ihan ortodoksi
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!


      • eukaristia
        ihan ortodoksi kirjoitti:

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?


      • theoforos
        ihan ortodoksi kirjoitti:

        Jo Ehtoollisen valmistamisessa otetaan ehtoollisleivästä osanen sairaan tai kuolevan kotona yms toimitettavassa ehtoollisessa nautittavaksi. Tähän osaseen laitetaan myös muutama tippa pyhitettyä viiniä kalkista.
        Voisitte käväistä esim. ortodoksi.net-sivustolla tarkistamassa asioita, ennen kuin kerrotte niitä täällä totena!

        Kyllä se kuivataan, tai paremminkin odotetaan, että se kuivaa itsestään, ennen kuin se laitetaan säilytyslippaaseen. Jos se laitettaisiin sinne suoraan, se saattaisi ehkäpä jopa homehtua... :)


      • Majejo
        eukaristia kirjoitti:

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?

        Kun uskova menee ottamaan vastaan Kristuksen ruumiin eli pyhän Kommuunion, hänen tulisi olla valmistautunut hyvin. Rippi (jos on tehnyt kuolemansyntiä tai muutenkin hyvä säännöllisesti, esim kerran kuussa), paasto (meillä se on nykyään kanonisen lain mukaan vain tunti ennen Kommuuniota... ennen oli kolme, jopa enemmänkin, kuten ilm ortodokseilla 12h?) ja rukous kuuluvat asiaan. Itse tilanteessa Novus Ordo missae eli se nykyään yleinen muoto roomalaista liturgiaa edellyttää uskovaa sanomaan "amen" , kun pappi antaa p. Hostian uskovan kielelle (tai kädelle).
        Trenton messussa eli ns "vanhassa messussa" uskova polvistuu Kommuuniolle ja sen voi vastaanottaa yksinomaan kielelle. Pappi sanoo: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam in vitam aeternam" Uskova ottaa vastaan Jumalansa ja sitten poistuu rukoilemaan kiitosrukouksiaan paikalleen. Voi, mikä autuuden täyttämä hetki se onkaan!
        Rukoilkaamme maailman rauhan puolesta.


      • eukaristia
        Majejo kirjoitti:

        Kun uskova menee ottamaan vastaan Kristuksen ruumiin eli pyhän Kommuunion, hänen tulisi olla valmistautunut hyvin. Rippi (jos on tehnyt kuolemansyntiä tai muutenkin hyvä säännöllisesti, esim kerran kuussa), paasto (meillä se on nykyään kanonisen lain mukaan vain tunti ennen Kommuuniota... ennen oli kolme, jopa enemmänkin, kuten ilm ortodokseilla 12h?) ja rukous kuuluvat asiaan. Itse tilanteessa Novus Ordo missae eli se nykyään yleinen muoto roomalaista liturgiaa edellyttää uskovaa sanomaan "amen" , kun pappi antaa p. Hostian uskovan kielelle (tai kädelle).
        Trenton messussa eli ns "vanhassa messussa" uskova polvistuu Kommuuniolle ja sen voi vastaanottaa yksinomaan kielelle. Pappi sanoo: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam in vitam aeternam" Uskova ottaa vastaan Jumalansa ja sitten poistuu rukoilemaan kiitosrukouksiaan paikalleen. Voi, mikä autuuden täyttämä hetki se onkaan!
        Rukoilkaamme maailman rauhan puolesta.

        Kiitos vastauksestasi. Rauha maailmalle!


      • ennen ehtoollista
        eukaristia kirjoitti:

        Onko Suomessa tapana katolisessa kirkossa ehtoollisella, etta ehtoollisen saajan odotetaan lausuvan jokin tietty rukous samaan aikaan, kun ehtoollista jaetaan? Mika on rukouksen sisalto (littyyko uskontunnustukseen tai siihen, etta ymmartaa ehtoollisessa kysymyksessa olevan mysteerin)? Lausutaanko rukous latinaksi?

        joka kuuluu Messun kaavaan, joten jokainen katolilainen sanoo sen ennen ehtoollisen vastaanottamista:

        "Herra, en ole sen arvoinen, että tulet luokseni. Lausu vain sana, niin minä paranen."


      • Anonyymi

        Tekeekö Kristuksen ainutkertainen uhri ikään kuin aikamatkan 2000 vuoden takaa Israelista tänne meille? Katolilaiset, korjatkaa ja oikaiskaa mikäli olen ymmärtänyt väärin!


      • Anonyymi

        Väite Kristuksen uudelleen uhraamisesta ehtoollisessa on puppua. Katolinen kirkko ei sellaista opeta.

        Noh,papit ottavat lapsi uhrit sitten ne kuoripojat kammariin..


      • Anonyymi
        Majejo kirjoitti:

        Kristuksen Ruumiin ja Veren voivat ottaa vastaan P. Kommuniossa kaikki armon tilassa olevat katolilaiset (ja joissain tietyissä tapauksissa, poikkeuksellisesti, myös ortodoksit).
        P. Kommuunio ei ole kenenkään "oikeus", se on lahja, jonka Kristus, Jumala, on lahjoittanut ihmiskunnalle, ajasta aikaan, kunnes hän taas tulee.
        Toinen asia on, että perinteisesti kalkkia eli Kristuksen verta ei ole jaettu kansalle. Ihminen ottaa vastaan koko Kristuksen myös ottaessaan vastaan P.Hostian. Kalkki-kommuunion on ajateltu läikkyvän eli sakrileegion vaara on melko helposti olemassa. Samoin, jos konsekroitua viiniä (Kristuksen verta) jaetaan isolle seurakunnalle, entisaikaan se olisi tullut tosi kalliiksi. Myös mahdollisen ylitse jäävän, pyhitetyn viinin eli Kristuksen veren, säilytys olisi ongelma. Tiedän, että Ortodoksit sekoittavat kalkin ja pyhitetyn leivän ja sitten kuivaavat tämän ylijäävän, tabernaakkelissa säilytettävän, sairaille jaettavaksi tai muuten liturgian ulkopuolella jaettavaksi. Myös katolisessa messussa on nykyään mahdollista jakaa kalkkia tai dipata (pappi dippaa) P.Hostia kalkkiin ja jakaa kielikommuunio kaikille.

        Olet uskonnolinen siis,haluatko lasta kosketella kuin Katoliset Papit ja Paavi?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      138
      4330
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      334
      2169
    3. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      2044
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1871
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1790
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      456
      1770
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      479
      1604
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1429
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      476
      1330
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1316
    Aihe