Minulla on oma Oy, jonka omistan 100%:sesti. En ole vielä maksanut palkkaa itselleni, mutta yritykseni maksaa YEL:n.
Kun yritykseni maksaa minulle palkkaa, niin pitääkö palkkani päälle maksaa vielä YEL:n lisäksi joitakin muita sosiaalikuluja, kuten normaaleissa työsuhteissa, vaikka olen siis yrittäjä?
Saisinko tietoa, että mitä mahdollisia sosiaalimaksuja pitää maksaa, ja miten ne lasketaan? Löytyykö tästä myös tietoa jostakin netissä?
Yrittäjän palkka Oy:ssä
5
1350
Vastaukset
- nostama palkka
Kun yrittäjällä on YEL-vakuutus, tarkoittaa tämä siis sitä, ettei yrittäjä kuulu myöskään yleisen työttömyysturvan piiriin. Ja kun ei kuulu yleisen työttömyysturvan piiriin, ei kuulu myöskään pakollisen tapaturmavakuutuksen piiriin. Tämä yhtälö tarkoittaa sitä, ettei yrittäjälle maksetusta palkasta makseta sen enempää Tyel-maksua, kuin pakollista työttömyysturvamaksua.
sosiaaliturvamaksu maksetaan kyllä, sen suuruushan on (yleisesti pienemmissä yrityksissä) 2,951%.
Tuosta tapaturmavakuutuksesta; kannattaa silti huolehtia se yrittäjän tapaturmavakuutusasia kuntoon. - voisi olla
hyvä paikka tsekkailla vaikka vierailutunnuksilla
- milloin maksettava
Onko rajoitteita sille, ettei voisi tehdä näin:
1.tk:n palkka lokakuulta -07 maksetaan marraskuussa -07 eli 2 tk:n puolella. Jääkö nuo lomapalkkavelan tapaisesti jonnekin palkkavelkoihin esille kirjanpitoon ja tilinpäätökseen? Kohdistunevat kuitenkin 1. tilikaudelle rasittamaan tulosta?
Tarkoitus olisi nollata 1. tk:n pieni tulos palkanmaksulla, (jota ei vielä ole valitettavasti kertaakaan tehty)
Onko verottajalla joku päivämäärä milloin esimerkiksi heinäkuussa-07 tehdyn työn palkka on viimeistään maksettava. En löytänyt googlaamalla.
Vuosi-ilmoituksessa nämä ilmoitellaan silti maksupäivän mukaan.- tätä
työkorvausta, Eihän yrittäjä nosta palkkoja tai lomakorvuksia tms. Nostat yrityksestäsi sen mitä se pystyy ja jos jätät seuraavalle tilikaudelle osan maksuista se merkitään varaukseksi.
- meillä näin
Maksamme yrittäjälle ja hänen yrityksessä toimivalle puolisolleen kerran vuodessa (joulukuun lopulla) koko vuoden (ko tilikauden) palkat.Meillä on Oy ja tilintarkastaja eikä kukaan mielestäni määrää yrittäjää milloin hänen on itselleen palkka maksettava.Voihan olla tilikausi jolloin ei yksinkertaisesti pysty nostamaan palkkaa.Jos taas haluaa määrittää jonkun esim kuukausipalkan itselleen ja yritys ei sitä pystykään maksamaan voi sen halutessaan kirjata palkkaveloiksi.Tätä ei tarvitse tehdä jos ei halua.Kyllä yrittäjä itse määrittelee palkkansa,voisihan olla että joku vuoso et esim työskentele niin paljon yrityksessä jolloin palkka pienempi.Jos merkitset palkkanauhaan että ko palkka on lokakuulta 07 (ja tilikausi katkeaa lokakuun lopussa ) se merkitään palkkaveloiksi.Voit myös maksaa marraskuulla esim puolta suuremman palkan jolloin se kirjautuu uuden tilikauden kuluiksi.Saman rahanhan saat luki tilinauhassa mitä tahansa.
Vuosi-ilmoitus menee taas vuositasolla (ei liity yrityksen tilikauteen).Esim vuonna 2007 MAKSETUT palkat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829