Myyrmannin

pommi räjähti viisi vuotta ...

117

20246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reaaliajassa..

      muistan tapauksen hyvin kun seurasin sitä reaaliajassa netissä, mm irkissä.
      se tekijähän paljastui jo ennen kuin viranomaiset siitä tiedottivat.

      • Tosi on=

        Mitä pisempi tolppa sen himmeempi valo???


    • Oltiin

      Missäkö olin? Citymarketin hedelmätiskillä, joten voi sanoa että seurasin todellakin reaaliajassa alkuhetket.
      Tilanteesta muistaa enemmän kuin haluaisi, mutta elämä jatkuu meidän osalta.

    • Ramon P

      Torremolinosissa katselin tavanmukaisia tv-uutisia ja se oli silloin pääuutinen.

    • Vara-Elmo

      Möykkyä murjaisemassa!

    • hernes

      ketä se nyt kiinnostaa lisää vaan vastaavia.kaikki kerrataan vanhat asiat moneen kertaan menee vaan hyvää tilaa hukkaan tuollaisissa ilmoituksissa..

      • Anonyymi

        Taas pitää kysyä oliko ihan pakko nostaa asiaa esiin, taas joku kaistapää saa vettä myllyynsä ja taas poksahtaa jossain, näitä meillä riittää, kaheleita, ihan ilman moisia vanhojen kaiveluita.


    • seder

      Millon se taphtui?

    • joku kakka

      tietty kotoo

    • pommin räjäytys

      Te vaan ette muista, ettei poliisi koskaan suostunut kertomaan miten se pommi räjähti.

      • rajahti yllattaen repussa

        Jokin sai pommin rajahtamaan, tarkalleen ei tiedeta rajayttiko tekija sen itse, vai oliko se silkka vahinko sattuma.

        Kaikki ei Petrilla ollut kotona, oli jo kauan ollut masentuneen oireita. Silloin ei ihminen osaa elaa rationalismisesti.
        Harmi etta nama masentuneet eivat saa hoitoa ajoissa. Miksei ystavat ja laheiset huomaa. Miksi hiljaisia usein syrjitaan, jatetaan yksin ? Miksei kysyta mita kuuluu ?


    • Ylimatruusi

      Armeijassa Turun pansiossa, mietin vain onkohan siellä mahdollisesti omia tuttuja tapahtuma hetkellä!

      • keijo escudo

        ..porin suuntaan menossa junalla. heräsin vähän ennen kokemäkeä ja huomasin, että puhelimessa oli toistakymmentä puhelua, koska asuin myyrmannin lähellä ja kävin aika usein siellä.


    • testi ...

      Muistattekos miten paljon paskalehdet kirjoittivat huuhaata Petristä aluksi?

    • eurotettu

      Olin lentokoneessa, laskeutumassa Helsinki-Vantaan kentälle ja ihmettelin hälytysajoneuvojen määrää ilmastakäsin... Tervetuloa takaisin Suomeen!

    • yö baarissa

      täydessä kännissä.

    • kun uutisista tuli

      tämä järkyttävä uutinen.
      Kyllä se pisti vähän miettimään, että miten suomessa tälläinen on mahdollista.
      Kyllä se vieläkin koskettaa, varsinkin kun asia otetaan taas esille.

    • yrittänyt muistella

      tuolloin asuin tampereen hervannassa, radiosta kuuntelin jutun etenemistä ja päättymistä. Odotan seuraavaa paukkua !
      On minulla muisto tapauksesta, kasetilla laulu, tai siinä enemmänkin kerrotaan pikkuliikemies takalan tapaus,
      "nyt räjähti, maaherran talo palaa, tässä menee sanattomaksi" jne jne.

    • kaivella ?

      Aivan turhaa aiheuttaa edelleen mielipahaa uhriksi joutuneille !

    • Ozzmo....

      mutta ennemmin minä sitä selvittelen kuin bb:n "käänteitä2

    • funis

      just silloin...

      tuli nähtyä iha tarpeex semmosta mitä ei sois kelleen

    • seikku

      olin silloin länsi-rannikolta vierailulla"stadissa" ja tapahtuma hetkellä Jumbossa shoppailemassa. Siellä en vielä tiennyt asiasta mitään, mut majapaikassa oli jo tietoa, myös uutisissa.
      Kovin kaihersi epätietoisuus oliko omia sukulaisia ollut uhreina.
      Seuraavana päivänä selvisi,et olis voinu olla:yksi töissä(olikin saikulla, onneksi!!), toiset peruivat lähdön viime hetkellä.
      Siinä oli aika huokaista helpotuksesta.
      Voimia teille kaikille joilla oli joku läheinen/jotka olitte itse tapahtuma hetkellä paikanpäällä.

      • pamautti

        -sen pommin,olin silloin matkalla kaverin kanssa,myrtziin ostoksille,mutta kaverin autosta puhkes rengas juuri kun vaihdettiin sitä porintien,kupeessa ni silloin hälytysajoneuvoja meni ja tuli joka suunnasta..onnex hajos rengas..


    • Min'9

      Olin 9vuotias kun rähjdys tapahtui olin isäni kanssa katsomassa uusia vaatteita itselleni lähdimme onneksi n,20min a9ika semmin pois myyrmannista ennen kuin räjähti katsoimme tv uutisia hermostuneena,näin sen mäkkärin pellen joka haavottui.Onneks en vastannut kyllä isäni kysmykseen että olisimme olleet siellä vielä pitempään,sain valkoisen koiran yhdestä kaupasta siellä ja eräs tuttava sanoi että se oli ''enkelikoira'' joka suojeli minua.olen uskonut siihen aina.onneksi oli tuuria.
      Olisin varmaan kuollut tai haavoittunut jos olisimem olleet 20minsaa pitempään siellä.

    • riepupino

      himassa, nautin tavallisesta löhöilystä, kun äitee soitti ja kertoi uutisen...

    • -j--

      järkytys ja kohta helpotus siskoni oli silloin 8kk raskaana ja onneksi eivät sinä kyseisenä perjantai iltana menneetkään ostoksille perheineen myyrmanniin vaikka olivat suunnitelleet heillä kävi SUURI ONNI!

      -Mutta kaikenlaisia kaistapäisiä vitun idiootteja pitää olla jotka tollaisiin ratkaisuihin päätyvät ja saattavat sivulliset hengenvaaraan siis mikä helvettii näitä ihmisiä riepoo?????

      • asölkda

        syyhän oli sen muijan joka ajoi ton miesparan hulluuteen.. kuten tyypillistä!!


    • siis mitäs

      siitä mis olin ??

    • asuvat

      -Räjähdyshetkellä olimme kotona ja tieto meille tuli vasta tuntia myöhemmin,kun tutut Martinlaaksosta soittivat huolissaan,että mahdoimmeko olla paikalla kauppakeskuksessa.Olimme olleet siellä paria tuntia aikaisemmin ostoksilla ja katselimme mm.kun "Pelle" puhalteli lapsille ilmapalloja ja taitteli niitä solmuun.-Räjähdyksen ääni ei kuulunut lainkaan tähän Solkikujan suuntaan emmekä kiinnittäneet myöskään huomiota ambulanssien ääniin.Jostain syystä nautimme täydellistä rauhaiseloa tuon murhenäytelmän tapahtuessa aivan kotinurkillamme?-Ehkä oli hyvä niin,sillä se järkyttävä näky olisi ollut jatkuvasti mielessä asioidessamme päivittäin lähikaupassamme Myyrmannissa.Monet ystävämme olivat myös viime hetkillä "pelastuneet" tästä tuhoisasta tilanteesta.Joillekin oli tullut viivytys tai este lähteä ostoksille ja jotkut olivatkin muuttaneet aiottua kulkusuuntaa asioidessaan juuri Myyrmannin eri liikkeissä,joku oli juuri poistunut ulko-ovesta ja eräs päättikin kiertää toiseen apteekkiin,kun lastenvaunujen kanssa oli työlästä nousta räjähdyspuolen sisäänmenoportaita ylös.-Suru ja osanotto on tietysti yhteinen meille kaikille ihmishenkien menetyksistä ja vakavasti vammautuneista.Voimia heille ja läheisilleen!

    • katsosvain

      pommin räjähtäessä olin noin 1 km päässä myyrmannista ja oltiin kavereiden kanssa heidän pihallaan joten räjähdys kuului kunnolla ja kovaa. säikähdettiin koska oltiin aikasemmin aikeissa lähteä myyrmanniin mutta onneks pysyteltiin vain kavereiden pihalla.

      • palikka

        Olin matkalla myyrmaniin kehä1:stä, kun mieleeni välähti että jos nyt menen sinne emme kerkiä enään saunaan ja niin seuraavasta liittymästä palasin kotia kohti... Onneksi sillä jos olisin hakenut lapsen kummitädin martinlaaksosta matkalla, olisimme olleet kaikki 3 paikalla juuri tuolloin.


    • myyrmannissa

      Olin silloin myyrmannissa,istuin samoilla penkeillä 12min aikaisemmin ja poistuin kauppakeskuksesta koska lähdin asiakaskäynnille puhelimen soitua.

      • toijalan

        Olin toijalan juna-asemalla kun ihmettelin että tuliko maanjäristys kun mää tärisi se olikin se pommi


      • todella
        toijalan kirjoitti:

        Olin toijalan juna-asemalla kun ihmettelin että tuliko maanjäristys kun mää tärisi se olikin se pommi

        tyhmä, voi vit....


    • lokakuun 2002 äiskä

      Jorvin sairaalassa synntysosastolla tarkistuksessa. Koko toiminta lääkäreiden osalta pysähtyi ja minut tutkittiin vasta puolen yön jälkeen vaikka olin mennyt sinne jo klo 18. Mutta eipä tuo minua haitannut :) Poika syntyi 10 päivää tuon jälkeen

      • dfdfdf

        Opiskelin englantia. Voi niitä aikoja.. olin silloin kymmenen.


      • mieli sairas
        dfdfdf kirjoitti:

        Opiskelin englantia. Voi niitä aikoja.. olin silloin kymmenen.

        Äitini oli n. tuntia ennen Tarjoustalossa hakemassa kanervia eli juuri siellä yläkerrasssa,missä lasikatto putosi viattomien ihmisten niskaan haavoittaen monia. Kitararyhmästäni Jarmo oli juuri maksanut Mustan Pörssin kassalla ja laittamassa kuittia lompakkoon, kun tekijä Petri Gerdt lensi kaaressa lasista läpi. Juuri hänen ruumista ei heti alkuun pystytty varmuudella tunnistamaan, joten tekijä ei ainakaan ollut poliisin tiedossa, kuin vasta myöhemmissä tutkimuksissa. Räjäyttäjähän kävi Tikkurilan kauppakeskus Tikkurissa aluksi, mutta päätyi sitten Myyrmanniin tuhoisin seurauksin. Kaveri oli Hong Kongissa töissä Hakkilassa ja kuulemma tunnollinen, mutta hiljainen ja syrjäänvetäytyvä kaveri, mikä oli täysin havaittavissa koripallojoukeensakin kuvasta.Exääni oli juuri menossa Hartwall Areenalle Horse Showhun, kun ihmetteli, kun kamalasti eri hälytysajoneuvoja menee joka suunnalta Myyrmäkeen.Itse kuulin asiasta uutisista kaiken aikaa. Lähetän kaikille uhrien omaisille voimia jaksaa eteenpäin ja hyvää syksyn jatkoa.


    • olimme juuri lähteneet

      kauppakeskuksesta, kun sielä räjähti. Emme olleet kuulleet mitään sillä olimme autossa ja vasta kun olin kotona kuulin uutisista mitä oli juuri tapahtunut. Olin järkyttynyt, sillä olimme poistuneet tuon räjähdystapahtumapaikan kautta ja muistan vieläkin sen pellen joka puhalteli ilmapalloja siinä paikalla jonka ohi menimme. Aivan sairasta kun ajattelee, että se oli vain kymmenestä minuutista kiinni. Vieläkin kun muistelen sitä, tuntuu todella pahalta.

    • Olin intistä lomilla. Ei sitä voinut uskoa todeksi, mutta se oli sitä.

    • Juoppo oppo

      Olin juomassa kiljua joka oli juuri valmistunut ja hyvää oli.

    • maron

      Taisin itse olla koulussa kun kuulin siitä.. se oli aika järkyttävä uutinen.. kuka hullu vaarantaa viattomien ihmisten henkiä keskellä kauppa keskusta? mielisairas ihminen sellaista tekee.

    • ....

      Tiedän, Myyrmannin pommi-isku järkytti meitä kaikkia mutta tämä vuosijuhla pistää myös miettimään että tollaista tapahtuu joka päivä, melkein joka 12.tunti maailmassa.

    • Booth

      Leirillä, kaveri sai viestin räjähdyksestä mutta ei enempää tietoa.. kelailitiin jo että kyseessä on terrori-isku.

      • ihmettelen ;oO

        Myyrmäkeläiset on ottanut tän jotenkin omana juttuna. Kun mä asun lähellä ja olin katsomassakin ja plaap plaap plaa... Mitä sitten? Pitäiskö munkin keuhua et hengailin teininä Myrtsis ja olin Myyrmannin avajaisissa. Ja sit kavereiden kanssa aina iltaisin oltiin Pelikaanissa pelaamassa. Ja mun isä soitti heti mulle,etten vaan oo just nyt Myyrmannissa. Olkaa ihmiset onneissaan kun teille ei sattunut mitään. Mitäpä jos pommi oiskin lauennut bussissa jolla Petri tuli Myrtsiin? Jos ois ollu sen vieressä sillon istumassa? Tai jos se ois posahtanut Mellunmäessä tai Tiksissä oiden kautta hän kulki Manniin? Vittu,onnex en ollut paikalla!!!! Olin sillon kundikaverilla ja teksti tv:llä luki tulipalo Myyrmannissa kaasuvuodon takia. Kunnes kympin uutisissa kerrottiin enemmän kuolleista ja pommista.... Mut hitto jos se oiskin pamahtanut Tikkurissa. Mä käyn siellä nykyään useammin. Herranjumala sehän ois ollu mun kotia lähempänä. Jestas mitä selityksiä!!!! Sama missä asut lähellä vai kaukana tapahtuapaikasta. Onneksi ei sulle käynyt mitään. Mä sytytän kynttilän muistoksi näille menehtyneille. Pitäiskö mun lällättää et yx oli oma tuttuni. Mitä sitten,kaikkia se voi koskettaa.


    • ...humalassa!

      Aamulla en tiennyt mistä heräsin.

      • ...edes,

        mitä tuli tehtyä??


    • ...

      Ei mitään mielikuvaa, missä olin ja mitä tein. Taaksepäin kun laskee vuosissa, niin taisin olla silloin työttömänä. Muistan vain sen, ettei tapahtuma niinkään järkyttänyt vaan suhtauduin siihen ennemmin kuin viihteeseen ylensäkin.

    • go on keeper

      Roskaa koko juttu. Vitustako muistan missä sillon olin. Kauko-idässä on tänäkin vuonna kuollut tuhansia lapsia taifuuneissa. Joku latvasta laho Petri Gerdt ei jaksa kiinnostaa

      • ole kuule

        sitten hiljaa... meitä muita (joita tämä kyseinen asia kiinnostaa) ei kuule kiinnosta pätkääkään se, että juuri SINUA ei kiinnosta. Kiinnostavaa, eikö vain?


    • kathirn

      kotona olin ja radiosta kuulin,että myyrmannissa on räjähtänyt pommi.Järkytyin aika syvästi silloin.Vein paikalle kynttilän silloin palamaa.Oli paljon mielessä silloin.

      • Leijona.40

        Just tulin Myyrmannista kotiin ja aukaisin television ja kuulin että Myyrmannissa oli räjähtänyt menin ihan sokkiin kun ajattelin että siellä olin vähän aikaa sitten,en vieläkään voi mennä koko kauppakeskukseen jotenkin jäi sellainen pelko.


      • kaveri kuoli siellä
        Leijona.40 kirjoitti:

        Just tulin Myyrmannista kotiin ja aukaisin television ja kuulin että Myyrmannissa oli räjähtänyt menin ihan sokkiin kun ajattelin että siellä olin vähän aikaa sitten,en vieläkään voi mennä koko kauppakeskukseen jotenkin jäi sellainen pelko.

        Kaveri kuoli siellä silloin, 36 vuotias kaunis nainen, jonka tytär oli kuukasia teholla, selvisi ja selvisi siitä!!!!


    • vaihdossa

      Kanadassa, kun pommi-isku tapahtui. Ihmettelin, kun puhelimeen alkoi tulla viestejä tyyliin "Me ollaan kunnossa, ei oltu siellä.". siinä vähän aikaa ihmettelin, että mistä on kyse.. Kunnes sain yhtyden Suomeen ja netistäkin seurasin tapahtumia.

    • Satun asumaan vain parin kilometrin päässä Myyrmannista. Silloin oli perjantai ja olin kotiutunut töistä. Mielessäni kävi ajatus, lähtisikö ostoksille Myyrmanniin. Sitten muistin, että tarvitsen vain ruokaa ja kävin paikallisella ostarilla. Myöhemmin illalla tuli tyttöystäväni käymään ja istuimme iltaa kotonani. Kahdeksan tienoilla kuulin läheltä ambulanssin ääntä, mutten kiinnittänyt siihen suurta huomiota, sillä hälytysajoneuvoja kulkee tienoilla tuon tuostakin.

      20.30 avasin TV:n rutiininomaisesti, katsoakseni pääuutislähetyksen. Onnettomuuden uhrien hoito oli silloin juuri alkanut, eikä syystä ollut vielä tietoakaan. Tyrmistyin kun tajusin, että uutiskuvaa näytettiin melkein naapurista!! Sen jälkeen katsoimmekin kaikki illan uutislähetykset. Tapani prosessoida tällaisia uutisia on kerätä niin paljon tietoa kuin mahdollista.

      Seuraavana iltana olin jo paikan päällä katsomassa. Poliisi oli eristänyt koko kauppakeskuksen teknisen tutkinnan vuoksi, mutta iso piha sen edessä oli täynnä kynttilöitä, kukkia ja kortteja. Tapasin pari nuorta, jotka kertoivat olleensa aivan lähellä räjähdyksen sattuessa...välissä ollut portaikko kaiteineen pelasti heidät.

      Arvelin, että asia koskettaa jollakin tavoin myös työyhteisöäni. Olin oikeassa: yksi työtoverini oli ollut kolmannessa kerroksessa ja joutui psyykkisen järkytyksen vuoksi sairaslomalle. Toisen työtoverin tytär sai räjähdyksessä hauleja jalkaansa ja joutui terveyskeskukseen. Kuulin myös pikkutytöstä, joka oli käynyt läheistä koulua. Hän oli yksi räjähdyksessä surmansa saaneista.

      • ripa...

        Olin kesämökillä ja tulin verkoilta ja laitoin matka tv;n auki ja tuli ylimääräinen uutis lähetys ja ajattelin ettei kai ne terroristit ole jo suomessa perhonen


    • KIKI  

      JOS TEKSTIT PITÄISI PAIKKANSA, OLISI NOIN 10% SUOMALAISITA OLLUT SILLOIN PAIKANPÄÄLLÄ :)

      JÄNNÄÄ MITEN HAETAAN HUOMIOTA HUUTELEMALLA TÄÄLLÄ "MÄKIN OLIN SIELLÄ"

    • kehossa

      En minä vaan ystäväni on ollut muutaman metrin päässä räjähdyksestä ja hänessä on niin paljon hauleja ettei niitä leikata pois.
      aika hurjaa. Hänellä on paniikkikohtauksia ym. kurjaa.
      itse asuin tampereella silloin enkä muista mitä juur silloin tein.

    • taisin

      olla

    • naapurin lihamyllyllä

      Köyhät on eväät näissä kysymyksissä. Mikähän viehätys näissä piilee, haluaisin tietää? Ja, mitä hyötyä näitte vanhojen asioitten jauhamisesta on???

    • mintsu.AGENTS

      sairaalassa kun olin synnyttänyt lapseni sinä päivänä päivällä.
      Kuulin siittä pommista vasta seuraavana päivänä.
      Joten Myyrmanninpommi poika minulla :=) .

    • 987654321

      Kun muistella ikäviä asioita, luulis nyt jotain muutakin keskustelun aiheita olevan??????

      • on tekemista

        tai Hirosiman pommi rajadys, tai...
        Puhutaan me Suomalaiset omista merkittavista tapahtumistamme, vai !


      • sitten

        tulit tänne palstalle kirjoittelemaan, jos sua ei kiinnosta, pidä sitten omat mielipitees, ei sulla ole mitään käsitystä mitä siellä tapahtu ja kuinka monelle ihmiselle siitä tuli lopun ikäinen vamma. mee pesääs ja hyssyttele, muuten olin itse näkemässä sen kaaoksen, nuku jo omaa untas!!!!!


      • selviydyin

        näin, kun äiti kantoi jo ehkä kuollutta lastaan ja huusi, en unohda sitä ikinä, tilanne oli hirvittävän kaottinen!!! olen itse menettänyt toisesta korvasta kuulon ja ystäväni sai hauleja sirpaleita kehoonsa. Kuinka täällä joku kehtaa kertoa missä olivat naimassa tai juomassa viinaa tai nauttineensa koko räjähdyksestä, pitäis sensuroida noi p-puheet tuolta. Voimia edelleen niille, jotka menettivät omaisensa tai loukkaantuivat pahemmin kuin minä.


      • 87654321
        sitten kirjoitti:

        tulit tänne palstalle kirjoittelemaan, jos sua ei kiinnosta, pidä sitten omat mielipitees, ei sulla ole mitään käsitystä mitä siellä tapahtu ja kuinka monelle ihmiselle siitä tuli lopun ikäinen vamma. mee pesääs ja hyssyttele, muuten olin itse näkemässä sen kaaoksen, nuku jo omaa untas!!!!!

        jostain muusta? Miksi pitää "ruokkia" aina ja vaan naitä negatiivisia aiheita, ei se ketään helpota täällä, koska täällä asiantuntijat (ns) ovat mutu tuntumalla, onhan noita ammattiauttajia, jos todella olit paikalla.....?.....!!!


      • sua
        87654321 kirjoitti:

        jostain muusta? Miksi pitää "ruokkia" aina ja vaan naitä negatiivisia aiheita, ei se ketään helpota täällä, koska täällä asiantuntijat (ns) ovat mutu tuntumalla, onhan noita ammattiauttajia, jos todella olit paikalla.....?.....!!!

        tää asia ei todellakaan kiinnosta, miks sitten olet täällä lukemassa näitä juttuja??? Joillekkin voi olla hyväkin "jutella2 tuskaansa pis, Suomi24 muilla sivuilla löytyy varmaan sullekkin sopivat palstat, mee sinne tai halaamaan puita metsään tai ihan minne halust, mut älä roiku täällä, kun sua ei kiinnosta


      • lomailija
        sua kirjoitti:

        tää asia ei todellakaan kiinnosta, miks sitten olet täällä lukemassa näitä juttuja??? Joillekkin voi olla hyväkin "jutella2 tuskaansa pis, Suomi24 muilla sivuilla löytyy varmaan sullekkin sopivat palstat, mee sinne tai halaamaan puita metsään tai ihan minne halust, mut älä roiku täällä, kun sua ei kiinnosta

        saa sanoa mielipiteensä, ihmeen töykeään sävyyn vastaat toiselle.


      • tammipuu
        selviydyin kirjoitti:

        näin, kun äiti kantoi jo ehkä kuollutta lastaan ja huusi, en unohda sitä ikinä, tilanne oli hirvittävän kaottinen!!! olen itse menettänyt toisesta korvasta kuulon ja ystäväni sai hauleja sirpaleita kehoonsa. Kuinka täällä joku kehtaa kertoa missä olivat naimassa tai juomassa viinaa tai nauttineensa koko räjähdyksestä, pitäis sensuroida noi p-puheet tuolta. Voimia edelleen niille, jotka menettivät omaisensa tai loukkaantuivat pahemmin kuin minä.

        suren räjäyttäjän mielen synkeyttä, hän oli hyvin yksinäinen ja onneton ihminen.


      • sensuroida
        selviydyin kirjoitti:

        näin, kun äiti kantoi jo ehkä kuollutta lastaan ja huusi, en unohda sitä ikinä, tilanne oli hirvittävän kaottinen!!! olen itse menettänyt toisesta korvasta kuulon ja ystäväni sai hauleja sirpaleita kehoonsa. Kuinka täällä joku kehtaa kertoa missä olivat naimassa tai juomassa viinaa tai nauttineensa koko räjähdyksestä, pitäis sensuroida noi p-puheet tuolta. Voimia edelleen niille, jotka menettivät omaisensa tai loukkaantuivat pahemmin kuin minä.

        tällaiset p-puhe kyselyt ylipäänsä. Aivan järjetöntä mässäilyä toisten ihmisten pahoinvoinnilla ja paskoilla muistoilla. Tuntuu että kaikilla "selvinneillä" ja uhrien kumminkaimanaapurinkissanomistajalla on jonkinlainen tarve brassailla näillä selviytymistarinoilla.


    • Hedelmäpommi

      Olin salibandytreeneissä Rajatorpan Let's Go:ssa.

    • blondi-72hki

      laivalla.

      Aamulla hieman tunnelma latistui kun luimme lehdet.

      Siihen aikaan kävimme siellä aina kaupassa..

      Ystävä oli sieltä hetki aikaisemmin lähtenyt pois,toisen piti mennä mutta onneksi muuttikin mielensä ja kolmas kaveri tai siis tuttu loukkaantui.

    • pasi

      olin kotona noin kaksikilometriä tapahtuma paikalta. olin sanonut vaimokkeelle että mennäänkö myyrmanniin kun siellä oli joku tarjous ja ei sitten lähdettykään kun sitä tarjous tuotetta ei tarvittu.

    • analyst

      Tulin töistä Helsingistä junalla Myyrmäkeen. Mietiskelin matkalla, että kävisinkö ostamassa lapselleni (3v) Cittarista talvihaalarin vai kävisinkö ensin kotona ja tulin vasta sen jälkeen takaisin Myyrmanniin.

      Onneksi valitsin ensimmäisen vaihtoehdon, koska ehdin poistua sieltä n. 1/2 tuntia ennen räjähdystä. Jos olisin tullut lapseni kanssa sinne, olisimme olleet siellä juuri räjähdyksen aikana.

      Kotona katsoin uutisia ja huomasin mitä oli tapahtunut. Sydän alkoi jyskyttämään ihan sikana. Taas kerran oli joku tuolla ylhäällä suojellut henkeäni.

      Edellinen kerta oli nuorempana, kun käytin ensimmäisen kerran autossa takapenkillä turvavyötä. En silloin löytänyt vyötä penkkien välistä, mutta jatkoin etsimistä pimeässä autossa. Silloinkin oli joku kohtalo pelissä, koska löysin turvavyön ja olen vielä elävien kirjoissa. Kolarissa automme meni ihan muusiksi, kun rattijuoppo törmäsi autoomme.

    • Tuon elokuvan kävin aiemmin katsomassa elokuvateatterissa. Myyrmannin pommi-iskun takia tuo elokuva ja päivämäärä ovat piirtyneet muistiini.

    • Einari-73

      Ajelen taksia ja muistan kun ajoin asiakasta lentoasemalta Saviolle ja olimme melkein perillä, kun uutinen räjähdyksestä tuli radiosta ensikertaa. Ei meinannu ottaa todesta, vaan ajatteli että kyseessä ollu vaan harjotus, jota selostetaan, mutta pian totuus selvisi.

    • juuri silloin

      sovittelin uusia kenkiä ja äkkiä kuului karmea pamaus ja ihmettelin mitä se voi olla

      Menin katsomaan pamauksen suuntaan ja näin verta ja ihmisen osia seinillä ja tajusin heti että pommihan se oli

      Ei siinä mitään menin kotiin ja kuuntelin radiosta ja televisiosta mitä asiasta kerrotaan

      • NIMI OLIKAAN?

        Oliko se joku Petri Gerdt tai vastaava?
        Kai räjäyttäjän kuvan voisi näyttää,kun ylläpitokin mässää aiheella???


      • juuri silloin
        NIMI OLIKAAN? kirjoitti:

        Oliko se joku Petri Gerdt tai vastaava?
        Kai räjäyttäjän kuvan voisi näyttää,kun ylläpitokin mässää aiheella???

        ilmeisesti näin räjäyttäjän ruumiin osia.


      • kotkanpesä
        juuri silloin kirjoitti:

        ilmeisesti näin räjäyttäjän ruumiin osia.

        säälitti juuri tämä räjäyttäjä. Miten synkkää hänen elämänsä olikaan, kun piti mennä tekemään tuollaista.


    • jensullaaa

      Olin kotona katsomassa lempi ohjelmaani tuhkimo tarinaa!!!!

    • Irish

      ..olin matkalla iltavuorosta kotiin ja Hakamäen risteyksessä ihmettelin kun ambulansseja meni läjä ohi.. kohta soikin puhelin - kamu Irlannista soitti ja kysyi olenko ok kun oli uutisista kuullut räjähdyksestä..

    • JKPaasi

      Pari minuuttia aiemmin kävelin räjähdyspisteen ohi perheen kanssa. Paukun sattuessa oli onneksi liukuportaat välissä. Lattia notkahti ja korvat lukkiutuivat.... ovesta paalutorille ihmettelemään mitä tapahtui. Mitään hajoavaa lasia tai muuta en muista.

    • nyt tämän

      .. asian voisi antaa jo olla?
      Aletaan taas menemään samaa pisteeseen kuin esim. Prinsessa Dianan miljoonannet muistelot. Kuinka monta ihmistä VUODEN aikana kuolee auto-onnettomuudessa? Ja kuinka kauan sitä puidaan lehdissä? Kerran tai ei ollenkaan.
      Joo, olihan se PRINSESSA mutta ei helvetti. Kuollu ja kuopattu, mitä sitä märehtimään enään ja miettimään että olikos se nyt sitten se kuski joka oli kännissä vai oliko se jopa ihan suunniteltu juttu.
      Sama tämän asian kanssa. Sillä liialisella miettimisellä ei saa paljon muuta aikaseks kun pahaa mieltä ihan kaikille ja ihan turhia lööppejä ja skuuppeja.
      Mitä luulette, haluaako pomminräjäyttäjän perhe miettiä tätä asiaa?
      Entä uhrien perheet?
      Olen koko pienen elämäni ihmetellyt ihmisten (eritoten suomalaisten) tapaa juuttua tällaisiin asioihin. Pitää puida monia kymmeniä vuosia jotain asiaa, mikä nyt ei välttämättä edes liity millään tavalla itseensä. Ja vaikka liittyisikin, niin elämä jatkuu.
      Ellei sitä ehdoin tahdoin lopeta.

      • KOKO KUUKAUSI !

        Kylläpäs ovat uutisaiheet vähissä, kun vanhoja tongitaan. Lapsellista ottaa esille tätä vanhaa asiaa. Kirjoittakaa jotakin asiaakin välillä.


    • kyllä

      menee jo niin yli hilseen, että hohhoijaa.
      Pitäiskö sitten seuraavaks keskustella vaikka jokaisen ihan henkilökohtasista traagisista tapahtumista? Kenen mummo kuoli ja mihin? Milloin SINÄ meinasit kuolla ja milloin SINULLA meinasi pamahtaa paskat housuun?
      Sallikaa mun nauraa, haluisin kyllä tavata tämänkin kyselyn keksijän ihan kasvotusten.

    • Kyllikki*

      OLIN PASKALLA.

      • se ite

        paska lens sun silmille... ja toivon mukaan lens


    • MAUTONTA PENKOA MENNEITÄ

      Tunnen tämän pommin tehneen pojan isän henkilökohtaisesti. Olen hänen työtoverinsa ja siksi ihmetten yleensä miksi tällaista asiaa vielä halutaan penkoa.

      Vähiin on tämän nettisivuston jutunaiheet menneet jos ei sivistyneempää ja fiksumpaa jutunaihetta ole. Parempi sulkea sivusto kuin penkoa tätä asiaa vielä omaisten ym. tuskaa jälleen lisäten.

      Tämä pojan isä oli sairaslomalla yli vuoden ja onneksi hän sai voimaa palata jälleen töihin johon työkolleegat hänet tukien takaisin tervetulleena ja lämpimästi toivottivat.

      MIETTIKÄÄ OLISKO TEISTÄ KÄYMÄÄN SAMA MURHE JA IHMISTEN KUISKUTTELU LÄPI????

      TSEMPPIÄ GERDIN PERHEELLE JA TYÖKOLLEEGALLE!!

      • myöskin

        tämäkin kanta. Varmaan on vanhemmilla ja sisarella todella paha olla, hienoa. että olette olleet isän ja perheen tukena, koska hekin ovat omalla tavallaan uhreja: Toivotan heillekin jaksamista ja hyvää syksyn ja alkutalven jatkoa. Toivottavasti tämä on viimeinen keskustelu Myyrmannin tapahtumista tällä palstalla.


      • ...

        myöskin minä olen. Olen valtavan pahoillani Gerdin perheen kohdalle osuneessa katastrofissa. Emmehän edes tiedä, mikä oli loppujen lopuksi syy asiassa. En tunne perhettä, mutta sukulaisiani on ollut heidän lähellään asumassa (kun en tiedä Gerdien nykyistä asumista). Hirveän paha mieli on siitä, että perhettä on syyllistetty ja aivan turhaan. Nykyään ihmiset janoavat toisten parjaamista ja heikot ihmiset lyödään joukolla lyttyyn ja ollaan tuomiolla toisten erehdyksistä ja onnettomuuksista. Mistä me tiedämme, mikä edes oli loppujen lopuksi se tilanne, mitä tapahtui. - Olisin iloinen, jos voisit sanoa minulta, tuntemattomalta ihmiseltä, terveisiä heille ja Jumalan siunausta ja voimia. Olen heitä paljon ajatellut ja rukoillutkin heidän puolestaan. Meidän on vain jätettävä kaikki asianosaiset Jumalan käteen. On annettava käsi suuren Jumalan käteen. Siunausta myös sinulle ja kiitos, kun rohkeasti toit esiin viestisi.


      • työkaveri
        ... kirjoitti:

        myöskin minä olen. Olen valtavan pahoillani Gerdin perheen kohdalle osuneessa katastrofissa. Emmehän edes tiedä, mikä oli loppujen lopuksi syy asiassa. En tunne perhettä, mutta sukulaisiani on ollut heidän lähellään asumassa (kun en tiedä Gerdien nykyistä asumista). Hirveän paha mieli on siitä, että perhettä on syyllistetty ja aivan turhaan. Nykyään ihmiset janoavat toisten parjaamista ja heikot ihmiset lyödään joukolla lyttyyn ja ollaan tuomiolla toisten erehdyksistä ja onnettomuuksista. Mistä me tiedämme, mikä edes oli loppujen lopuksi se tilanne, mitä tapahtui. - Olisin iloinen, jos voisit sanoa minulta, tuntemattomalta ihmiseltä, terveisiä heille ja Jumalan siunausta ja voimia. Olen heitä paljon ajatellut ja rukoillutkin heidän puolestaan. Meidän on vain jätettävä kaikki asianosaiset Jumalan käteen. On annettava käsi suuren Jumalan käteen. Siunausta myös sinulle ja kiitos, kun rohkeasti toit esiin viestisi.

        Kiitokset molemmille jotka vastasitte kirjoitukseeni. On ilo huomata että sympaattisia ja järkeviä. myös toisen tunteita ja osaanottoa tuntevia ihmisä on.

        Se tuo voimaa taas huomenissa kun aamulla tapaan mainitsemani henkilön töissä. Elämä jatkuu ja on jatkuttava vastoinkäymisistä huolimatta ja hänen voimansa on ihailtavaa silloin kun itsellänikin on heikkoja päiviä ja ajattelen että jokin pikkuasia tuntuu painavan.


      • AMI12

        Olin myös räjäyttäjän isän kanssa samassa työpaikassa ja kovin oli isän kirja täyttä fiktiotta alusta loppuun. Tutkintapöytäkirjoista luettavista faktat.Isän ja pojan välit erittäin huonot.


      • ami12345

        Isä oli erittäin ankara poikaansa kohtaan ja insinööri....


    • mutta...

      tiiän muutaman jotka sattu olemaan just kys hetkenä myyrmannissa.

    • TheSmasher

      Me oltiin juuri matkustamassa isämme luo vantaalle junalla, ja kun astuimme junasta pihalle, ambulanssit ja paloautot juuri lähtivät. Kun pääsimme isän luo, saimme selville että myyrmanni oli räjähtänyt

    • halua muistaa

      Miksi asialla pitäisi mässäillä?Aina on suomi24:ssa näitä "Missä olit kun Diana kuoli?" ym. typerää.Miksi muistella tuollaisia asioita?Eikö paremminkin pitäisi pohtia,mitä yhteiskunnassa voisi muuttaa,ettei tuollaisia pommeja tulisi enempää?Kamalaksi on mennyt touhu kouluissa ja jopa työpaikoillakin,kun jotkut päättävät olevansa muita parempia ja voivansa kohdella muita ihan niin kuin huvittaa.Ei ihme,että tällaisia epätoivoisia tekoja sitten tulee.Minunkin luokallani koulussa oli näitä omissa oloissaan viihtyviä poikia,joilla ei ollut kavereita.Monikohan heistä kykenisi epätoivoisiin tekoihin...?Kauhistuttaa ajatellakin...

      Niin että älkää ihmiset kauhistelko,vaan pitäkää huolta toisistanne.Älkää vaan sortuko syrjimiseen,se voi pilata ihmisen elämän ihan kokonaan.

    • OLLA

      Kakalla

    • kauppakeskuksessa

      Tuntui todella pahalta: (

    • Aiheita taitaa riittää

      Mitähän jos tehtäisiin jotain rakentavia ehdotuksia, eikä tämänlaatuista roskakeskustelua.

    • Mies33

      Oltiin muijan kanssa menossa myyrmanniin ostoksille mutta olin vastaan ja mentiin toiseen kauppaan, sen jälkeen kuultiin että siellä oli räjähtänyt, en tiedä miten lähellä hengenlähtö on ollut.

      • MR:EXCELLENT

        Olin kotona sillon. Se kotikemistien forum on myös muille aiheuttanut ongelmia jossa gert oli, esim monta kättä on räjähtänyt niitten aineitten takia.


    • Viisi vuotta sitten olin kaupassa, kun kuulin radiosta, mitä oli tapahtunut. Itse Myyrmannissa en ole käynyt koskaan. Muistan kun joltakin kysyttiin, pitäisikö nyt kauppakeskuksia pelätä. Turhaahan se olisi, voihan sitä jäädä esim. auton alle.
      Tapahtumana jää historiaan ikävällä tavalla silti tuo 11.10.2002. :(

    • silloin

      oli kuolema melko lähellä etten lähtenyt myrtsiin vaan meninkinkin prismaan vaikka tarkoituskin oli lähteä myrtsiin päivällä. oli kyllä aikaamoinen kokemus se!!!

    • Mie olin silloim opiskelee jäkes. Kyl sen pommin jälkeen ihokarvat nousi pystyy ku kävi myrtsis, mut ee ennää

    • aivan järkkyttävä tapaus!tulin kotia töistä ja ensimmäinen uutinen oli räjähtäny oli joku kaasupullo!ja sitten joku itsemurhakanditaatti liikenteessä oli!en usko että tämä jää vielä tähän!

    • minä vaan

      olin israelissa, ku paikalliset kaverit soitti ja sano että helsingissä on räjäytetty itsemurha pommi. oli aika hämmentyny olo. ja tottakai paniikki onko kaikki läheiset ok. tuntui että aika ja paikka -asiat on nyt sekaisin.

    • joskus näkevä

      Krp sai tietää kauttani kuinka monta kuolonuhria tapahtuneesta tulee kokonaisuudessaan. Myös senkin,että muitakin mutta pienempiä jysäyksiä tulee tämän jälkeen tapahtumaan tavalla tai toisella kotomaassa. Nämä asiat toteutuivat, muttei se, että näin että mies tuli pommi mukanaan lentokoneesta, mies oli tumma, ulkomaalainen. Epäilin nimittäin terrorismia näkemäni perusteella. Näin selvänäköisesti myös räjähdystarkan paikan kauppakeskuksessa portaikon luona. En ole siellä koskaan käynyt. Muistan vieläkin kun katsoin tekstiteeveetä juuri tapahtuneesta ja tiesin tulevan kuolonuhrien määrän, joka tiedettiin paljon myöhemmin tapahtuneesta.

    • hullun työtä

      Ei kannata tunteilla tuollaisen turhan jutun kanssa.

      • tunteilutarvetta

        Hesalaisten tyhmää tunteilua muistella koko vähäistä tapahtumaa. Mediatapahtuma, ei muuta. Paykologit pääsevät dramatisoimaan ja tuomaan itseään tykö.
        Koko mediadraama lisää neurooseja.
        Onneksi vain hesalaisille.


      • ohna
        tunteilutarvetta kirjoitti:

        Hesalaisten tyhmää tunteilua muistella koko vähäistä tapahtumaa. Mediatapahtuma, ei muuta. Paykologit pääsevät dramatisoimaan ja tuomaan itseään tykö.
        Koko mediadraama lisää neurooseja.
        Onneksi vain hesalaisille.

        Se oli Vantaalla eikä missään "Hesassa".


      • samaa
        ohna kirjoitti:

        Se oli Vantaalla eikä missään "Hesassa".

        Minulle ainakin kaikki nämä Vantaat,hesat,Espoot ja muut on yhtä ja samaa suurta kokonaisuutta,jossa asuu pinnallisia ihmisiä,jotka katsovat BB:tä ja ihmettelevät mikseivät kaikki halua asua Hesassa... :D


    • mama-07

      jep, kauhea tapahtuma oli.olin lahdessa ja asuin sillä hetkellä ihan myyrmannin lähellä.ja avomies oli sillä hetkellä samassa koulussa kuin tämä räjäyttäjä.mutta edelleen epäilen, että räjäytys olisi ollut tahallinen...mut eihän sitä voi koskaan tietää.paska juttu, mut asialle ei voi mitään.ja turha sitä on menneitä muistella, varsinkin tollasia.

    • Vieläkin kauhistuttaa

      Olin itse kotona Espoossa Leppävaarassa, mutta mieheni ja poikani olivat lähteneet ostamaan pojalle urheiluvälineitä.Lähtivät ostamaan niitä silloisesta Myyrmannin TOP-SPORT myymälästä. Tekivät kuitenkin uuden päätöksen matkalla ja lähtivät Jumboon. Jos näin ei olisi ollut olisivat he ehkä pommin uhreja molemmat.

    • Nimetön

      10 sekunttia ennen räjähdystä itse olin juuri siiinä kavereittenkanssa,onneksi sanoin että lähen nyt himaan. Juoksin bussiin apteekin puolelta ja HETI kun olen bussin ovilla sisällä, niin mutsi soittaa et "OKS KAIKKI KUNNOSSA, myyrmannissa räjähtipommi" en ois tässä ellen ois menny siihen bussiin.

    • Pihla

      Kuuntelin radiosta tapahtunutta ja se oli melkein kuin kopio omasta vuodentakaisista kauhunhetkistä. Ero oli siinä ettei muita kuollut kuin pommintekijä. Tapahtui myös Suomessa. Päivä meni itkuksi... Se oli hyvää terapiaa, vaikka muut ihmettelivät voimakasta reaktiotani..:D

    • Anonyymi

      Nyt kun Myyrmannista on 20 vuotta niin en tiedä.. Juorukellot vaiekoot ainakin. Täällä ei juoruilu auta. Voimia kaikille.

    • Anonyymi

      llo

    Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      423
      2954
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2276
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      348
      1976
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1893
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1747
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1140
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe