uskonnon opetuksesta

pitäisi luopua

ja siirtyä uskontojen opetukseen. Eli opetettaisiin tasapuolisesti kaikkia uskontoja, näin jokaiselle jäisi aikuis iällä, kun on tarpeeksi kypsä päättämään, mahdollisuus hakeutua sen uskontokunnan, tai olla hakeutumatta, hoiviin kun itse haluaa. Nykyisellä systeemillä kaikkia yritetään aivopestä kristinuskoon päiväkodeista lähtien.

18

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roniina

      veit sanat suustani...olen aivan samaa mieltä...
      esimerkiksi olen aina ollut lapsen kastamista vastaan koska aikuiskasteen kun aikuinen ottaa niin se tietää mihin se ryhtyy ja etenkin mitä se merkitsee...

    • kikke

      Käsittääkseni uskonnon opetuksen pitäisikin nykyään olla nimenomaan eri uskontojen opetusta. Ja vieläpä silleen tasavertaisena, että mitään uskontoa ei saisi "markkinoida" toista parempana.
      Se, että Suomessa on valtionuskontona kristinusko ja kirkkona luterilainen (ja ortodoksinen) kirkko aiheuttaa sen, että uskonnon "opetusta" on päiväkodeissa yms. Tuo ei liity koulun ussan opetukseen kumminkaan...

      Eikö sun koulussa ole vaihtoehtona elämänkatsomustietoa? Sellanen pitäis olla tarjolla silloin, jos kolme oppilasta niin haluavat. Ehtona taitaa kyl vielä olla se, että on eronnut kirkosta. Kysypä rehtorilta / opelta näistä, jos koet ussan opetuksen noin ahdistavana!

    • Seppo Harmanen

      7-luokkalainen tyttäreni esitteli uskonnon kirjaansa, joka käsitteli suuria maailmanuskontoja. Jo 13-vuotiaana hänellä on perustiedot uskonnoista ja hyvä niin. Uskonnonopetus on varsin laajasti sivistävää ja Suomen ratkaisu muihin maihin verrattuna hyvä. On enemmän kuin todennäköistä, että Euroopan muut maat seuraavat Suomen mallia. Tietoa uskontojen kentästä tarvitaan.

      • jotainn

        tuo on ylimitoitettua kehumista, monet vuodet on käsitelty lähe spelkästään raamatun tarinoita ja jeesus-juttuja

        ja tosiaan, miksi ei kerrota, että myös ilman mitään uskontoa pärjää mainiosti?!


      • Okey
        jotainn kirjoitti:

        tuo on ylimitoitettua kehumista, monet vuodet on käsitelty lähe spelkästään raamatun tarinoita ja jeesus-juttuja

        ja tosiaan, miksi ei kerrota, että myös ilman mitään uskontoa pärjää mainiosti?!

        Ei opettaja voi sanoa, että ilman uskontoa pärjää loistavasti. Se olisi jo mielipide, johon oppilaita pyrkii taivuttamaan. Toki ateismia käsitellään koulussa yhtenä alueena.


      • haloo!
        Okey kirjoitti:

        Ei opettaja voi sanoa, että ilman uskontoa pärjää loistavasti. Se olisi jo mielipide, johon oppilaita pyrkii taivuttamaan. Toki ateismia käsitellään koulussa yhtenä alueena.

        Uskonto se vasta mielipide onkin, jota suorastaan pakkosyötetään jo tahaiästä lähtien!


    • ja ateismi

      Uskonnottomuus j ateismi pitää myös tuoda esiin, jos katsomusasioita koulussa käsitellään.. Nyt ateismi ja uskonnottomuus on tabu, jota kierretään, josta vaietaan esim. koulun uskonnon oppikirjoissa, vaikka ns. vieraita uskontoja esitelläänkin tiedollisesti

      • Näin on asiat

        Peruskoulun uskonnon opetus on luterilaisen uskon opetusta, koska suurin osa suomalaisista lapsista kuuluvat kyseiseen yhteisöön ja heille opetetaan "omaa uskontoa". Jos vanhemmat eivät halua, että lapset osallistuvat uskonnon opetukseen, voi kysyä miksi kuuluvat kirkkoon. Uskonnon opetusta ei voi kieltää lapselta, jos kuuluu luterilaiseen kirkkoon.
        Jos lapsi ei kuulu kirkkoon on hänelle järjestettävä elämänkatsomustaidon opetusta vanhempien niin halutessa. Jos jonkin tietyn uskonnon edustajia on vähintään kolme, on heille järjestettävä oman uskonnon opetusta.
        Tällainen on Suomen laki.


      • täsmennystä
        Näin on asiat kirjoitti:

        Peruskoulun uskonnon opetus on luterilaisen uskon opetusta, koska suurin osa suomalaisista lapsista kuuluvat kyseiseen yhteisöön ja heille opetetaan "omaa uskontoa". Jos vanhemmat eivät halua, että lapset osallistuvat uskonnon opetukseen, voi kysyä miksi kuuluvat kirkkoon. Uskonnon opetusta ei voi kieltää lapselta, jos kuuluu luterilaiseen kirkkoon.
        Jos lapsi ei kuulu kirkkoon on hänelle järjestettävä elämänkatsomustaidon opetusta vanhempien niin halutessa. Jos jonkin tietyn uskonnon edustajia on vähintään kolme, on heille järjestettävä oman uskonnon opetusta.
        Tällainen on Suomen laki.

        "Jos lapsi ei kuulu kirkkoon on hänelle järjestettävä elämänkatsomustaidon opetusta vanhempien niin halutessa."

        Vanhempien ei tarvitse enää erikseen haluta - siten kuin oli asia ennen 1.8.2003. Nyt pitää sanoa, että oppilaalle on järjestettävä elämänktsomutiedon opetusta, mikäli vanhemmat eivät muuta halua. Koulu sis tarjoaa ensisijaisest ET:oa; ennen koulu tarjosi ensisijaisesti UE:oa kaikille.

        Jos jossain koulussa on käytössä vielä vanha tapa ohjata uskonnotomien lapsia uskonnon opetukseen, se pitäisi välittömästi lopettaa ja siirtyä lain edellyttämään menettelyyn.


      • Miksi ihmeessä

        uskontotunnilla pitäisi käsitellä uskonnon puutumista ja uskontoihin kielteisesti suhtautuvien ihmisten mielipiteitä? Ei musiikin tunnillakaan käsitellä epämusikaalisten musiikin vihaajien mielipiteitä, vaan opiskellaan musiikkia ja kerrotaan suurista säveltäjämestareista.

        ET ateismin propagoijana pitäisi mielestäni kokonaan lopettaa kouluistamme. Miksi tuhlata aikaa tyhjän puhumiseen? Ateistien lapset vapautettakoon kokonaan katsomusopetuksesta.


      • kysymyss
        Miksi ihmeessä kirjoitti:

        uskontotunnilla pitäisi käsitellä uskonnon puutumista ja uskontoihin kielteisesti suhtautuvien ihmisten mielipiteitä? Ei musiikin tunnillakaan käsitellä epämusikaalisten musiikin vihaajien mielipiteitä, vaan opiskellaan musiikkia ja kerrotaan suurista säveltäjämestareista.

        ET ateismin propagoijana pitäisi mielestäni kokonaan lopettaa kouluistamme. Miksi tuhlata aikaa tyhjän puhumiseen? Ateistien lapset vapautettakoon kokonaan katsomusopetuksesta.

        Katsomukset jakaantuvat uskonnollisiin ja uskonnnotomiin.

        Uskonnollisen katsomusten välilläkin on eroja, monet niistä pitävät muita kuin omaansa vääränä. Nin jotkut uskonnot suhtautuvat kielteisesti toisiin, silti niitäkin opetetaan..

        Kuuluu leisisvistykseen titä jotain eri uskonnoista ja myös uskonnottomista katsomuksista. Miksi pitäisi indoktrinoida lapsia sanomalla heille tai antamalla ymmärtää, että ei ole uskonnottomuutta.


      • vaatii uskoa
        Miksi ihmeessä kirjoitti:

        uskontotunnilla pitäisi käsitellä uskonnon puutumista ja uskontoihin kielteisesti suhtautuvien ihmisten mielipiteitä? Ei musiikin tunnillakaan käsitellä epämusikaalisten musiikin vihaajien mielipiteitä, vaan opiskellaan musiikkia ja kerrotaan suurista säveltäjämestareista.

        ET ateismin propagoijana pitäisi mielestäni kokonaan lopettaa kouluistamme. Miksi tuhlata aikaa tyhjän puhumiseen? Ateistien lapset vapautettakoon kokonaan katsomusopetuksesta.

        Ateismikin perustaa käsityksensä tiettyihin olettamuksiin, jotka vaativat uskoa. Ateisti uskoo ettei Jumalaa ole.

        Kaikki me olemme siis enemmän tai vähemmän uskovaisia. Ihmisen yksi ominaisuus on kyky uskoa johonkin, halusimme tai emme.


      • Näin on asiat
        täsmennystä kirjoitti:

        "Jos lapsi ei kuulu kirkkoon on hänelle järjestettävä elämänkatsomustaidon opetusta vanhempien niin halutessa."

        Vanhempien ei tarvitse enää erikseen haluta - siten kuin oli asia ennen 1.8.2003. Nyt pitää sanoa, että oppilaalle on järjestettävä elämänktsomutiedon opetusta, mikäli vanhemmat eivät muuta halua. Koulu sis tarjoaa ensisijaisest ET:oa; ennen koulu tarjosi ensisijaisesti UE:oa kaikille.

        Jos jossain koulussa on käytössä vielä vanha tapa ohjata uskonnotomien lapsia uskonnon opetukseen, se pitäisi välittömästi lopettaa ja siirtyä lain edellyttämään menettelyyn.

        Kyllä, tottakai vanhemmat saavat päättää, MUTTA jos perhe kuuluu luterilaiseen kirkkoon, on koulun luterilainen uskonnon opetus juuri heidän omaa uskontoaan. Tällöin vanhemmat eivät vain voi päättää ettei lapsi osallistu uskonnon opetukseen. Siitä ei niin vain luisteta, jos siltä tuntuu. Uskontokuntiin kuulumattomillahan on ihan eri asia. Heille tarjotaan suoraan elämänkatsomustietoa.

        On myös tärkeää huomata, ettei koulussa nykyisin saa enää "harjoittaa" uskontoa, ei edes uskonnon tunnilla. Huomio on kohdistunut entistä enemmän moraalisiin ja eettisiin asioihin, joiden käsittelyssä esim. Raamatun kertomukset ovat erittäin hyviä. Myös uskonnon tunnilla lapsille kerrotaan eri vaihtoehtoja joihin ihmiset uskoo. Opettaja ei saa antaa vain yhtä ainoaa oikeaa selitystä oppilaille.


      • sotia
        Näin on asiat kirjoitti:

        Kyllä, tottakai vanhemmat saavat päättää, MUTTA jos perhe kuuluu luterilaiseen kirkkoon, on koulun luterilainen uskonnon opetus juuri heidän omaa uskontoaan. Tällöin vanhemmat eivät vain voi päättää ettei lapsi osallistu uskonnon opetukseen. Siitä ei niin vain luisteta, jos siltä tuntuu. Uskontokuntiin kuulumattomillahan on ihan eri asia. Heille tarjotaan suoraan elämänkatsomustietoa.

        On myös tärkeää huomata, ettei koulussa nykyisin saa enää "harjoittaa" uskontoa, ei edes uskonnon tunnilla. Huomio on kohdistunut entistä enemmän moraalisiin ja eettisiin asioihin, joiden käsittelyssä esim. Raamatun kertomukset ovat erittäin hyviä. Myös uskonnon tunnilla lapsille kerrotaan eri vaihtoehtoja joihin ihmiset uskoo. Opettaja ei saa antaa vain yhtä ainoaa oikeaa selitystä oppilaille.

        Emmehän me aikuiset ole valvomassa mitä uskontotunneilla puhutaan. Siellähän voi joku kiihkouskovainen opettaja aivopestä lapsia. Olen kuullut, että näinkin on käynyt.


    • ja Euroopan

      kulttuuriin kuuluu kristinuskon, antiikin uskontojen ja jossain määrin myös juutalaisuuden ja islamin tuntemus. Ei uskonnonopetusta voi kouluista lopettaa, mutta pitää harkita millä tavalla uskontoja opetetaan. Nythän jokainen uskonnollinen ryhmä saa järjestää omaa opetusta kouluissamme.

    • puusilima_

      "opetus"(pakotus) pitäisi lopettaa kokonaan. vai luuletko tasapuolisen uskontojen opetuksen onnistuvan? uskontojahan on erilaisia jotain 6000...

      • ei tosiaan

        onnistu, selvähän se, mutta kuten muissa kirjoituksissa tästä aiheesta on jo sanottu on se kuitenkin osa, ainakin historiaamme, joten ei sitä kokonaan poiskaan voisi jättää. Joissain vastauksissa myös tuli esiin se varsinainen perus ongelma, eli vanhemmat päättävät opiskelevatko heidän lapsensa vain luterilaista uskontoa. Jos kouluissa opettettaisiin, niin tasapuoliseti kuin mahdollista, kaikkia uskontoja voisivat lapset aikuistuttuaan itse päättää omasta uskostaan tai uskomattomuudestaan.


    • Harmistunut isä

      Seuraava ei vastaa varmaan sanasta sanaan totuutta, mutta kuvailen millaisia asioita lapset koulussa lukevat ja hekään eivät varmaan asiaa opettele sanasta sanaan, pilkulleen oikein.

      Luin 4.-luokkalaisen lapseni uskonnon kirjaa, jossa kerrottiin Daavidista. Daavid oli pieni paimentolainen, josta tuli suuri sankari, kun hän HALKAISI PÄÄN Goljatilta ja HAKKASI PÄÄN IRTI. Sittemmin kuningas Saul YRITTI AMPUA JOUSELLA DAAVIDIN, koska oli hänelle kateellinen. Saul myös yritti HEITTÄÄ KEIHÄÄLLÄ PÄÄHÄN Daavidia. DAAVID JULISTETTIIN LAINSUOJATTOMAKSI JA YRITETTIIN TAPPAA.

      Myöhemmin Daavid valittiin kuninkaaksi ja hän VOITTI USEITA TAISTELUITA Jumalan suosiossa. Sittemmin Daavd ALKOI TIRKISTELLÄ ALASTOMIA NAISIA SALAA HEIDÄN PESEYTYESSÄÄN. Daavid PAKOTTI PALVELIJOIDENSA AVULLA NAIMISISSA OLEVAN NAISEN LUOKSEEN JA PANI HÄNET PAKSUKSI. Lisäksi Daavid TAPATTI NAISEN MIEHEN lähettämällä hänet taistelukentille etulinjoihin. Myöhemmin DAAVID HANKKI USEITA VAIMOJA ALISTETUISTA HEIMOISTA.

      E.m. Daavid oli Jumalan suosiossa viisautensa vuoksi. Tällaisesta Jumalasta opetetaan lapsia? Eikö modernin ajan elämänkatsomustieto olisi nykypäivää muinaisten alkukantaisten paimentolaisheimojen pöljien uskomusten sijasta? Kauhistuin todella nähdessäni, että lapsillemme opetetaan tullaisen toiminnan ihannointia jumalan suosiessa sitä. Eikö kallojen halkaisut ja pään irrottaminen ole asioita, joita ei tarvitsisi opettaa meidän lapsillemme?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      3508
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

      En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1526
    3. Miksi ihmeessä?

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1259
    4. Ootko huomannut miten

      pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1222
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

      Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      978
    6. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

      Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      971
    7. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      953
    8. Kuinka kauan

      Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      57
      832
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

      Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      91
      788
    10. Se olisi ihan

      Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      745
    Aihe