Lehdet eivät saa kaunista syysväriä, vaan ovat ruskeat ja kuivettuvat oksiin.
Vihreissä lehdissä on pyöreitä mustia läiskiä.
Elukka? Virus? Jatkuuko vaiva ensi vuonna?
Vaahteranlehdet
2
837
Vastaukset
- luin...
...että vaahteran lehtien mustat, keltareunaiset laikut aiheuttaa tervatäplätauti, joka on melko yleinen sienitauti. Tauti ei kuitenkaan aiheuta vaahteralle suurempia kasvutappioita eikä tapa puuta. Taudin leviämistä voi ehkä vähentää hävittämällä pudonneet lehdet esim. polttamalla.
Olisiko kyse ehkä tästä taudista.- ellit
Tervatäplätauti (Rhytisma acerinum) on yleinen laikkutauti vaahteran lehdillä. Täplät ovat isoja, tummia ja niiden reunat kellertävät.
Tauti ei ole vaahteralle erityisen haitallinen. Laikut toki heikentävät lehtien yhteyttämistä, mutta ne runsastuvat vasta kesän lopulla, jolloin puu jo luonnostaan alkaa valmistautua talvilepoon. Laikut eivät siis tapa taimiasi, vaan ensi keväänä niihin tulee uudet, terveet lehdet.
Maahan pudonneet laikkuiset lehdet voi esimerkiksi polttaa, jotta tauti-itiöt eivät leviä taimiin seuraavana vuonna.
Jos taimien läheisyydessä on paljon vaahteroita, tautia esiintyy jatkossakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893298
- 623057
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332550- 802333
- 802313
- 962066
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j371945- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201653Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311509