Kaipaan hyviä neuvoja 100€/kk sijoittamista varten. Pienistä puroista syntyy säästöjä, mutta miten parhaiten? Eläkevakuutukseen en halua sijoittaa, kokemus siitä on huono.
mihin sijoittaa 100€ kuussa?
13
2135
Vastaukset
- kaikki Kiinaan
Pane oman pankkisi Kiina-rahastoon ja jos sellaista ei ole, niin hae toisesta pankista tuo rahasto.
Tuottoa alkaa kertyä välittömästi. Ja sivuille ei tarvitse vilkuilla.- Metallicaptain
En laittais nyt kiinaan, kiina haiskahtaa pörssikuplalta. Romahdus voi olla lähellä.
Osta suoraan osakkeita hajauttaen aina vuoden välein tuhannella eurolla kerrallaan. Pörssi on helppo mesta. Osakekursseja ei kukaan pysty ennustamaan, siksi tuotto on kaikille sama!!! Rahastossa lahjoittaa jopa kolmanneksen pitkän aikavälin tuotosta ilman mitään todellista vastinetta. Riskin hajautus eri toimialojen osakkeisiin on se mikä pörsissä pitää tehdä. Ja ostetut osakkeet täytyy pitää yli 5 vuotta. Koska osakekursseja ei voi enustaa siksi osakekursseja ei tarvitse seurata jatkuvasti. - kysyn vaan
Metallicaptain kirjoitti:
En laittais nyt kiinaan, kiina haiskahtaa pörssikuplalta. Romahdus voi olla lähellä.
Osta suoraan osakkeita hajauttaen aina vuoden välein tuhannella eurolla kerrallaan. Pörssi on helppo mesta. Osakekursseja ei kukaan pysty ennustamaan, siksi tuotto on kaikille sama!!! Rahastossa lahjoittaa jopa kolmanneksen pitkän aikavälin tuotosta ilman mitään todellista vastinetta. Riskin hajautus eri toimialojen osakkeisiin on se mikä pörsissä pitää tehdä. Ja ostetut osakkeet täytyy pitää yli 5 vuotta. Koska osakekursseja ei voi enustaa siksi osakekursseja ei tarvitse seurata jatkuvasti.Rahastossa saa suoraan 60-170 osakkeen hajautuksen riippuen rahastosta.
Miten sijoitat suoraan Kiinaan tai Intiaan. Varmasti on vaikeaa, asiantuntematonta ja vaivalloista!
Oma Intia-rahastosijoitus on vajaan kahden kk:n vanha ja tuottoa on kertynyt nyt 27 %. Taidan lunastaa sen tänään, koska mulle riittää tuo tuotto vuodeksi.
Kiina-rahastosijoitukseni on vähän nuorempi ja tuottoa jo yli 20 %. Sekin riittäisi jo, mutta en aivan vielä lunasta.
Mistä suorista osakesijoituksista maallikko saa tällaisia tuottoja?
Amerikka miinuksella, Eurooppa miinuksella, Pohjoismaat ja Suomi miinuksella. Ainoa tuottava alue on Pacific eli Itä-Aasia, Australia, Uusi Seelanti!
Miten kapteeni teet sijoitusbisnestä näille markkinoille suoraan osakkeisiin?
Itse teen kyllä rahastojen kautta napin painalluksella. Maksan palveluista rahastoyhtiölle pienen siivun. He ovat sen ansainneet. Saa erinomaista palvelua. Ja jos ei ole tyytyväinen, nappia painamalla rahasto vaihtyy toiseksi kaikkina pankkipäivinä, kaikkialla maailmassa. - -Teukka-
kysyn vaan kirjoitti:
Rahastossa saa suoraan 60-170 osakkeen hajautuksen riippuen rahastosta.
Miten sijoitat suoraan Kiinaan tai Intiaan. Varmasti on vaikeaa, asiantuntematonta ja vaivalloista!
Oma Intia-rahastosijoitus on vajaan kahden kk:n vanha ja tuottoa on kertynyt nyt 27 %. Taidan lunastaa sen tänään, koska mulle riittää tuo tuotto vuodeksi.
Kiina-rahastosijoitukseni on vähän nuorempi ja tuottoa jo yli 20 %. Sekin riittäisi jo, mutta en aivan vielä lunasta.
Amerikka miinuksella, Eurooppa miinuksella, Pohjoismaat ja Suomi miinuksella. Ainoa tuottava alue on Pacific eli Itä-Aasia, Australia, Uusi Seelanti!
Itse teen kyllä rahastojen kautta napin painalluksella. Maksan palveluista rahastoyhtiölle pienen siivun. He ovat sen ansainneet. Saa erinomaista palvelua. Ja jos ei ole tyytyväinen, nappia painamalla rahasto vaihtyy toiseksi kaikkina pankkipäivinä, kaikkialla maailmassa."Oma Intia-rahastosijoitus on vajaan kahden kk:n vanha ja tuottoa on kertynyt nyt 27 %. Taidan lunastaa sen tänään, koska mulle riittää tuo tuotto vuodeksi."
Ihan mielenkiinnosta, miten sijoitat edelleen myyntirahasi, jos ainoa tuottava alue on Pacific?
"Mistä suorista osakesijoituksista maallikko saa tällaisia tuottoja?"
Aika monesta, mutta indeksiin sijoittamalla olisi Intiasta saanut parin kuukauden jänteellä 35-40% prosentin tuoton. - -Teukka-
kysyn vaan kirjoitti:
Rahastossa saa suoraan 60-170 osakkeen hajautuksen riippuen rahastosta.
Itse teen kyllä rahastojen kautta napin painalluksella. Maksan palveluista rahastoyhtiölle pienen siivun. He ovat sen ansainneet. Saa erinomaista palvelua. Ja jos ei ole tyytyväinen, nappia painamalla rahasto vaihtyy toiseksi kaikkina pankkipäivinä, kaikkialla maailmassa."Kiina-rahastosijoitukseni on vähän nuorempi ja tuottoa jo yli 20 %. Sekin riittäisi jo, mutta en aivan vielä lunasta."
Millä tahansa Kiina-indeksillä on saanut viime kuussa saanut 30% ja parissa kuukaudessa 40%!
"Itse teen kyllä rahastojen kautta napin painalluksella. Maksan palveluista rahastoyhtiölle pienen siivun. He ovat sen ansainneet. Saa erinomaista palvelua. Ja jos ei ole tyytyväinen, nappia painamalla rahasto vaihtyy toiseksi kaikkina pankkipäivinä, kaikkialla maailmassa."
En puhuisi ihan pienestä siivusta, jos puhutaan 10-20% parissa kuukaudessa. No, ehkei se ihan koko vuotta jatku...mutta suosittelisin painamaan sitä nappia aika nopeasti. - sen paljastavat
-Teukka- kirjoitti:
"Oma Intia-rahastosijoitus on vajaan kahden kk:n vanha ja tuottoa on kertynyt nyt 27 %. Taidan lunastaa sen tänään, koska mulle riittää tuo tuotto vuodeksi."
Ihan mielenkiinnosta, miten sijoitat edelleen myyntirahasi, jos ainoa tuottava alue on Pacific?
"Mistä suorista osakesijoituksista maallikko saa tällaisia tuottoja?"
Aika monesta, mutta indeksiin sijoittamalla olisi Intiasta saanut parin kuukauden jänteellä 35-40% prosentin tuoton.Tarkistin Intian (Mumbayn pörssin) historiallisista kurssitiedoista, miten indeksi on kehittynyt rahastoani vastaavana aikana.
Tilasto paljastaa, että indeksi on kehittynyt täsmälleen eli 27 % samassa tahdissa rahastoni kanssa. Indeksirahastosta ei olisi ollut mitään hyötyä.
-Teukalle vielä, että Intiassa on muitakin pörssejä mm. Indian National Srock Exchance. En tiedä miten rahastoni olisi käynyt sen indeksiin verrattuna. Mumbay on kuitenkin Intian ykköspörssi. - mahdoton
-Teukka- kirjoitti:
"Kiina-rahastosijoitukseni on vähän nuorempi ja tuottoa jo yli 20 %. Sekin riittäisi jo, mutta en aivan vielä lunasta."
Millä tahansa Kiina-indeksillä on saanut viime kuussa saanut 30% ja parissa kuukaudessa 40%!
"Itse teen kyllä rahastojen kautta napin painalluksella. Maksan palveluista rahastoyhtiölle pienen siivun. He ovat sen ansainneet. Saa erinomaista palvelua. Ja jos ei ole tyytyväinen, nappia painamalla rahasto vaihtyy toiseksi kaikkina pankkipäivinä, kaikkialla maailmassa."
En puhuisi ihan pienestä siivusta, jos puhutaan 10-20% parissa kuukaudessa. No, ehkei se ihan koko vuotta jatku...mutta suosittelisin painamaan sitä nappia aika nopeasti.Kiina-indeksillä ei ole mitään merkitystä, koska Kiinaan sijoittaminen on mahdotonta. Eivät myöskään rahastot pysty sijoittamaan Kiinaan.
Kiinaan (siis manner-Kiinaan) voi kahden kiinalaisen pörssin kautta sijoittaa vain kourallinen läntisiä suurpankkeja, jotka ovat saaneet erikoisluvan siihen. Muilla ei ole asiaa Kiinan pörsseihin.
Kun puhutaan Kiinaan sijoittamisesta, silloin puhutaan yleensä HongKongin pörssin kautta tapahtuvasta sijoittamisesta. Manner-Kiinakin päästää tipoittain osakkeita HongKongin pörssiin ja sieltä rahastotkin niitä ostavat ja myyvät. Luonnollisesti Kiina-rahastot pitävät salkussaan myös HongKongin pörssiosakkeita ja vielä lisäksi Taiwanin pörssin kautta ostettavia Taiwanin osakkeita.
Jotta asia tulisi selväksi, niin ns. Kiina-rahastot ovatkin seuraavanlaisia:
- HongKongin pörssistä hankittuja Kiina-osakkeita
- HongKongin pörssistä hankittuja HongKongilaisyhtiöiden osakkeita
- Taiwanin pörssistä hankittuja taiwanilaisosakkeita (Formosan Kiina)
Kiinalaisia yksittäisiä osakkeita jos haluaa ostaa, se voi tapahtua vain HongKongin pörssissä.
Vielä yksi selvennys. Talousssivuilla esiintyy manner-Kiinan pörssien indeksejä. Niillä ei ole mitään merkitystä. Kiinalaisyhtiöt ostavat toistensa osakkeita, kun niille tulvii rahaa joka tuutista. Siksi manner-Kiinan osakkeiden arvostus on aivan pilvissä.
HongKongin pörssissä noteerattavat Kiina-osakkeet on hinnoiteltu hillitymmin, niiden p/e suhde on läntisten yhtiöiden luokkaa.
-Teukalle vielä, että on aika vaikea päätellä, millainen on indeksin mukainen nousu "kiinalaisilla" osakemarkkinoilla. Ainakin jos sijoittaa sinne jonkun indeksin mukaan, pitää olla aika tarkkana, mistä on kysymys. - -Teukka-
mahdoton kirjoitti:
Kiina-indeksillä ei ole mitään merkitystä, koska Kiinaan sijoittaminen on mahdotonta. Eivät myöskään rahastot pysty sijoittamaan Kiinaan.
Kiinaan (siis manner-Kiinaan) voi kahden kiinalaisen pörssin kautta sijoittaa vain kourallinen läntisiä suurpankkeja, jotka ovat saaneet erikoisluvan siihen. Muilla ei ole asiaa Kiinan pörsseihin.
Kun puhutaan Kiinaan sijoittamisesta, silloin puhutaan yleensä HongKongin pörssin kautta tapahtuvasta sijoittamisesta. Manner-Kiinakin päästää tipoittain osakkeita HongKongin pörssiin ja sieltä rahastotkin niitä ostavat ja myyvät. Luonnollisesti Kiina-rahastot pitävät salkussaan myös HongKongin pörssiosakkeita ja vielä lisäksi Taiwanin pörssin kautta ostettavia Taiwanin osakkeita.
Jotta asia tulisi selväksi, niin ns. Kiina-rahastot ovatkin seuraavanlaisia:
- HongKongin pörssistä hankittuja Kiina-osakkeita
- HongKongin pörssistä hankittuja HongKongilaisyhtiöiden osakkeita
- Taiwanin pörssistä hankittuja taiwanilaisosakkeita (Formosan Kiina)
Kiinalaisia yksittäisiä osakkeita jos haluaa ostaa, se voi tapahtua vain HongKongin pörssissä.
Vielä yksi selvennys. Talousssivuilla esiintyy manner-Kiinan pörssien indeksejä. Niillä ei ole mitään merkitystä. Kiinalaisyhtiöt ostavat toistensa osakkeita, kun niille tulvii rahaa joka tuutista. Siksi manner-Kiinan osakkeiden arvostus on aivan pilvissä.
HongKongin pörssissä noteerattavat Kiina-osakkeet on hinnoiteltu hillitymmin, niiden p/e suhde on läntisten yhtiöiden luokkaa.
-Teukalle vielä, että on aika vaikea päätellä, millainen on indeksin mukainen nousu "kiinalaisilla" osakemarkkinoilla. Ainakin jos sijoittaa sinne jonkun indeksin mukaan, pitää olla aika tarkkana, mistä on kysymys.No joo, ei tietenkään ole olemassa yhtä "Kiina-indeksiä". Vertailukohdaksi otin tässä pari euromääräistä ETF:ää, jotka sijoittavat juuri Hong Kongin pörssiin. (indeksi DJ China Offshore ja Hang Seng China Enterprise) Joten eiköhän ne ole ihan samalla viivalla pankkien Kiina-rahastojen kanssa ja niihin voi kuka tahansa sijoittaa.
Mitä manner-Kiina on viime aikoina tuottanut, sitä en tiedä ja turha sitä on vertaillakaan.
"Ainakin jos sijoittaa sinne jonkun indeksin mukaan, pitää olla aika tarkkana, mistä on kysymys."
Varmaan suurin osa, joka sijoittaa "Kiinaan" indeksin mukaan, tietää paremmin mistä on kysymys, kuin sijoittaja, joka ostaa pankista Kiina-rahastoa, eikö? - -Teukka-
sen paljastavat kirjoitti:
Tarkistin Intian (Mumbayn pörssin) historiallisista kurssitiedoista, miten indeksi on kehittynyt rahastoani vastaavana aikana.
Tilasto paljastaa, että indeksi on kehittynyt täsmälleen eli 27 % samassa tahdissa rahastoni kanssa. Indeksirahastosta ei olisi ollut mitään hyötyä.
-Teukalle vielä, että Intiassa on muitakin pörssejä mm. Indian National Srock Exchance. En tiedä miten rahastoni olisi käynyt sen indeksiin verrattuna. Mumbay on kuitenkin Intian ykköspörssi.Kai niitä on muitakin, mutta tämä on ainoa Intia-ETF, jonka itse tiedän:
http://www.bloomberg.com/apps/cbuilder?ticker1=INR:FP - Kiinasta
-Teukka- kirjoitti:
No joo, ei tietenkään ole olemassa yhtä "Kiina-indeksiä". Vertailukohdaksi otin tässä pari euromääräistä ETF:ää, jotka sijoittavat juuri Hong Kongin pörssiin. (indeksi DJ China Offshore ja Hang Seng China Enterprise) Joten eiköhän ne ole ihan samalla viivalla pankkien Kiina-rahastojen kanssa ja niihin voi kuka tahansa sijoittaa.
Mitä manner-Kiina on viime aikoina tuottanut, sitä en tiedä ja turha sitä on vertaillakaan.
"Ainakin jos sijoittaa sinne jonkun indeksin mukaan, pitää olla aika tarkkana, mistä on kysymys."
Varmaan suurin osa, joka sijoittaa "Kiinaan" indeksin mukaan, tietää paremmin mistä on kysymys, kuin sijoittaja, joka ostaa pankista Kiina-rahastoa, eikö?Kyllä minä luulen, että Kiina-tietous keskimäärin on heikkoa tavallisen sijoittajan näkökulmasta.
En kuitenkaan epäile esimerkiksi rahastojen salkunvetäjiä tai suursijoittajia.
Rahastoissa on se etu, että saa käyttöönsä sellaista asiantuntemusta, jota itse ei pysty hankkimaan. Esim. itsellä on OP-Kiina rahasto, jonka salkunhoito on JPMorganin hallussa ja tuo rahasto käytännössä sama kuin JF China rahasto. Luotan kyllä näihin enemmän kuin suomalaisiin salkunhoitajiin. Vertailussa totesin, että tämä OP-rahasto oli tuottanut kaksinkerroin verrattuna Nordeaan, joka hoitaa itse salkkua. Se on kyllä iso ero ja kuvastaa asiantuntemusta toisaalta ja ei asiantuntemusta toisaalta. - -Teukka-
Kiinasta kirjoitti:
Kyllä minä luulen, että Kiina-tietous keskimäärin on heikkoa tavallisen sijoittajan näkökulmasta.
En kuitenkaan epäile esimerkiksi rahastojen salkunvetäjiä tai suursijoittajia.
Rahastoissa on se etu, että saa käyttöönsä sellaista asiantuntemusta, jota itse ei pysty hankkimaan. Esim. itsellä on OP-Kiina rahasto, jonka salkunhoito on JPMorganin hallussa ja tuo rahasto käytännössä sama kuin JF China rahasto. Luotan kyllä näihin enemmän kuin suomalaisiin salkunhoitajiin. Vertailussa totesin, että tämä OP-rahasto oli tuottanut kaksinkerroin verrattuna Nordeaan, joka hoitaa itse salkkua. Se on kyllä iso ero ja kuvastaa asiantuntemusta toisaalta ja ei asiantuntemusta toisaalta.Kysyisin sinulta, mitä iloa maksaa huippuyhtiön "asiantuntemuksesta", jos siitä ei saa rahoilleen tuottoa?
Seuraavassa JPMorganin Greater China rahasto, jota OP-Kiina ilmoittaa käyttävänsä:
http://www.bloomberg.com/apps/cbuilder?ticker1=JPGCAAU:LX
Laitapa huviksesi rinnalle iSharesin ETF (symbol: FXI:US) Reilun kolmen vuoden tuotot JPMorgan 170%, iShares 300%...
Tämäkin iso ero ja kertoo siitä, että molemmilta löytyy varmasti asiantuntemusta. Toinen vain veloittaa siitä enemmän kuin toinen. - noteerataan
-Teukka- kirjoitti:
Kysyisin sinulta, mitä iloa maksaa huippuyhtiön "asiantuntemuksesta", jos siitä ei saa rahoilleen tuottoa?
Seuraavassa JPMorganin Greater China rahasto, jota OP-Kiina ilmoittaa käyttävänsä:
http://www.bloomberg.com/apps/cbuilder?ticker1=JPGCAAU:LX
Laitapa huviksesi rinnalle iSharesin ETF (symbol: FXI:US) Reilun kolmen vuoden tuotot JPMorgan 170%, iShares 300%...
Tämäkin iso ero ja kertoo siitä, että molemmilta löytyy varmasti asiantuntemusta. Toinen vain veloittaa siitä enemmän kuin toinen.Tuo mainitsemasi tieto on arvokasta uutta tietoa minulle. Haen koko ajan näitä uusia mahdollisuuksia tuottojen lisäämiseen. Aina ei vaan haaviin satu kaikki olennainen tieto.
Itse asiassa olen vasta juuri alottanut Kiina-rahastoon sijoittamisen ja perehtymiseni taso ei ole kovin hyvä.
Kaikenlainen tietojen vaihto on arvokasta. Noteeraan vinkkisi mielihyvällä. - -Teukka-
noteerataan kirjoitti:
Tuo mainitsemasi tieto on arvokasta uutta tietoa minulle. Haen koko ajan näitä uusia mahdollisuuksia tuottojen lisäämiseen. Aina ei vaan haaviin satu kaikki olennainen tieto.
Itse asiassa olen vasta juuri alottanut Kiina-rahastoon sijoittamisen ja perehtymiseni taso ei ole kovin hyvä.
Kaikenlainen tietojen vaihto on arvokasta. Noteeraan vinkkisi mielihyvällä.Kiitoksia vaan, vaikka en nyt puhuisi "löydöstä". Kiina-ETFt ovat kaikki melko lailla samanlaisia. Ja "asiantuntemuksesta" mainitessani yritin olla hieman sarkastinen. JPMorganista tulee mielikuva joukosta ahkeria analyytikkoja, vaikka todellinen sijoitusstrategia on hyvinkin passiivinen ja varovainen (lue: indeksiä seuraava)
Vielä kuitenkin muistutus valuuttakursseista kansainvälisten (indeksi)rahastojen vertaamisessa. Eli vertaa vain samassa valuutassa noteerattuja rahastoja/indeksejä, usein niistä onkin kaksi versiota, euro- ja dollarimääräiset.
Suomalaisten yhtiöiden Kiina-rahastoja voi verrata vaikka näihin (Bloombergissa: DJCHOEX:GR ja ASI:FP) Löytyvät Indexchangelta (nyk. iShares) ja Lyxorilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839