Akut, kaapelit, pakkanen

Kärsii kai kysellä

Olen säilyttänyt viimeiset 5-6 vuotta akkuja talvet veneessä. Mitään ongelmia ei ole ollut. Olen ladannut ne syksyllä ja talvellakin olen pitänyt laturia päällä pariin kertaan lauhojen kelien aikaan jotta ottavat hyvin virtaa.
Jotkut sanovat että kaapelit pitää irrottaa. Miksi? Minä en ole koskaan irrottanut. Jos niiden kautta "karkaa" virtaa sehän on vain hyväksi. Akuissahan pitää olla elämää talven aikanakin, purkausta ja latausta siis.

20

3909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylmässä

      Kyllä ne akut tarkenevat kylmässä ihan hyvin, kun niissä on vain riittävästi virtaa, etteivät ne jäädy.
      Minullakin on veneen ja asuntovaunun akut ollut vuosia kylmässä ulkovarastossa, latauksen olen suorittanut kolmisen kertaa talven aikana ja hyvin ovat säilyneet.
      Akunkengät kyllä kannattaa irrottaa talveksi, kaiken varalta, nimittäin joittenkin laitteitten, esimerkiksi radion muisti kuluttaa virtaa vähän, joka riittää tyhjentämään akut muutamaan viikkoon ja tällöin akut tulevat jäätymään piloille.

    • pois

      Eivät ne akut mitään käyttöä talven aikana kaipaa. Kaapelien irrotus on tarkoitettu estämään vuotovirrat kosteita pintoja pitkin. Siihen liittyy myös suositus akun pinnan pyyhkimiseksi, sillä akun kantta pitkin voi karata yllättävänkin suuri virta suoraan navasta toiseen. Ja siitä kylmästä akut vain pitävät.

      • manager67665423

        Akun kantta pitkin karata virta navasta toiseen??

        Haloo? Ai akku purkaa itsensä pintaa pitkin navasta toiseen.. Huh huh.. Toivottavasti et ole mikään asiantuntija muualla kuin täällä omasta mielestäsi, kirjoituksinesi.
        Mahdoton yhtälö. Laita vaikka jakoavain napojen väliin, niin näät miten se purkaa virtaa. Taitaa lentää koko akku *********: uun.

        Akut lämpöiseen ja keväällä yksi lataus jos siltä tuntuu, ja eikun hytistä taas käyntiin!


      • noin...
        manager67665423 kirjoitti:

        Akun kantta pitkin karata virta navasta toiseen??

        Haloo? Ai akku purkaa itsensä pintaa pitkin navasta toiseen.. Huh huh.. Toivottavasti et ole mikään asiantuntija muualla kuin täällä omasta mielestäsi, kirjoituksinesi.
        Mahdoton yhtälö. Laita vaikka jakoavain napojen väliin, niin näät miten se purkaa virtaa. Taitaa lentää koko akku *********: uun.

        Akut lämpöiseen ja keväällä yksi lataus jos siltä tuntuu, ja eikun hytistä taas käyntiin!

        Siis akun kantta pitkin voi kulkea uskomattoman iso virta. Aavistus happojäämiä ja ilman kosteutta vain siihen tarvitaan. Eipä tietty ongelma niinkään suljettujen akkujen kanssa. Estettävissäkin pyyhkäisemällä akun kannet syksyllä. Ja akut pitää todella enemmän kylmästä kuin lämpimästä. Ei tohon erityistä asiantuntijuutta tarvittu, tämä kaikki on yleisessä jaossa olevaa tietoa. Minäkin noi tiesin.

        Yhden kohdan sentään tiesit oikein. Akun voi saada silmilleen laittamalla sen jakoavaimen napojen väliin. Kaikki muu tietosi oli päin....


      • sivusta..
        manager67665423 kirjoitti:

        Akun kantta pitkin karata virta navasta toiseen??

        Haloo? Ai akku purkaa itsensä pintaa pitkin navasta toiseen.. Huh huh.. Toivottavasti et ole mikään asiantuntija muualla kuin täällä omasta mielestäsi, kirjoituksinesi.
        Mahdoton yhtälö. Laita vaikka jakoavain napojen väliin, niin näät miten se purkaa virtaa. Taitaa lentää koko akku *********: uun.

        Akut lämpöiseen ja keväällä yksi lataus jos siltä tuntuu, ja eikun hytistä taas käyntiin!

        nyt vaan testaamaan, eli kastele akun pinta vaikka akkuvedellä kokonaan ja jätä se talveksi varastoon. Sekään ei kyllä vastaa todellista tilannetta, jossa kosteutta on tullut ajan myötä itsestään. Huh huh tosiaankin?? Joo tökkää vaan itse se jakari napoihin ja sulle käy niinkun serkulle, että munia myöten katoaa lahkeet farkuista, sekä käsistä ja naamasta nahka ja autotallista ikkunat ja ovien lukot vaihtoon.


    • laturia leudolla

      Juuri samalla tavalla olen toiminut. Aika moista turhaa punnertelua niiden siirtely. Tietysti jos ei ole mahdollisuus ladata talvella, niin asia on vallan toinen. Silloinkin viileässä säilytys on akulle parempi kuin lämmin tila, edelytyksenä että lataus on "tapissa".

    • Joakim

      Ei akun pitäisi kaivata purkamista ja lataaminenkin on tarpeen vain, jos akku ei ole pysynyt täytenä. Itse säilytän akut veneessä, kaapelit kiinni, mutta pääkatkaisijat auki, jolloin ei virtaa mene lainkaan minulla. Viime talvena kävin pariin kertaan mittaamassa akkujen jännitteen ja totesin, ettei ole tarpeen ladata.

      • oikea asiantuntija.

        Kyllä on taas tavallisen pöllöö sakkia muka asiantuntijoina. Ettekö ole tosiaan kuulleet, että akku purkaa itseään ihan sama onko se kylmässä vai kuumassa. Parhaiten tämän huomaa pienten esim mopon akkujen kanssa. Nehän on kevällä ihan tyhjiä, ellei niitä ladata talvella. Se on vaan sähkö sellasta, kuin kannettu vesi kaivossa. Ja kerran tyhjäksi purkautunut akku ei ota enää kuin 60-70% maksimikapasiteetista virtaa vastaan, joten kyllä niitä kannattaa talvella ainakin parin kuukauden välein latailla, jos aikoo samoilla akuilla mahdollisimman pitkään pärjätä.


      • usko tai älä
        oikea asiantuntija. kirjoitti:

        Kyllä on taas tavallisen pöllöö sakkia muka asiantuntijoina. Ettekö ole tosiaan kuulleet, että akku purkaa itseään ihan sama onko se kylmässä vai kuumassa. Parhaiten tämän huomaa pienten esim mopon akkujen kanssa. Nehän on kevällä ihan tyhjiä, ellei niitä ladata talvella. Se on vaan sähkö sellasta, kuin kannettu vesi kaivossa. Ja kerran tyhjäksi purkautunut akku ei ota enää kuin 60-70% maksimikapasiteetista virtaa vastaan, joten kyllä niitä kannattaa talvella ainakin parin kuukauden välein latailla, jos aikoo samoilla akuilla mahdollisimman pitkään pärjätä.

        Ensinnäkin 12V lyijyakun nimellisjännite on täyteen varatulla akulla 12,81V ja jos latauslaitteella ylläpidetään suurempaa jännitettä akku latautuu, tai yhtä suurta jännitettä, ei akku purkaannu eli tyhjene. Muussa tapauksessa akku siis tyhjenee ajassa, jonka pituus on kiinni mm. akun kunnosta ja iästä sekä ympäristön lämpötilasta sekä myös jo

        Akku on täysin varautunut kun akkuhapon ominaispaino on 1,28g/cm3 ja tätä pienempi ominaispaino on alivarautuneella akulla. Sulfatoituminen alkaa heti välittömästi kun varaustila alenee.

        Akku on viimeistään ladattava seisomisaikana, kun sen napajännite on laskenut arvoon 12,4V.

        Akkua (lyijy) olisi tyhjennettävä sekä ladattava silloin tällöin, jotta starttausta varten oleva hetkellinen virtamäärä (kapasiteetti) ei vähene. Teoreettisesti ajatellen lyijyakku ei kulu vaan puhdistautuu tyhjennyksessä ja latauksessa, jos nämä tietenkin tapahtuvat peräkkäisinä toimenpiteinä. Mutta käytännössä akku kuluu latauksessa sekä tyhjentämisessä, eli teet miten vain akku menettää elinaikaansa. Tärinä on akun vihollinen numero yksi.

        Täyteen varattu akku säilyy viileässä parhaiten ja kaapelit irrotettuna. Akku tulisi säilytyksen aikana olla ehdottoman puhdas, ettei napojen välille muodostu likaisuudesta jännitesiltaa. Sekä täydessä varauksessa.

        Akkua ei pitäisi tuoda sisätiloihin talvisäilytykseen vaan huolehtia kerran pari latauksesta talven aikana. Akku itsepurkautuu nopeiten lämpimässä, itsepurkautuminen hidastuu lämpötilan laskiessa.

        Täysin varautunut akku kestää 67 asteen pakkasen jäätymättä, mutta alivarautunut akku jäätyy pienemmässäkin pakkasessa. Tyhjä akku on melkein veden jäätymiseen verrattavissa.

        Kannattaa myös lueskella aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tässä malliksi yksi netistä löytyvä artikkeli: http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf
        Siitä löytyy myös useassa eri lähteessä esitetty käyrä, josta on luettavissa, että täyteen ladattu hyväkuntoinen akku itsepurkautuu 10C lämpötilassa vuodessa n. 20% kun taas 20C n. 40% ja 40C jo 4 kuukaudessa 60%.

        Tuo Joakimin esittämä toteama on hyvinkin uskottava eli uusi hyväkuntoinen akku ei alle 10C lämpötilassa säilytyskauden aikana (esim. 6 kk) menetä itsepurkautumall kuin ehkä n. vajaat 10% kapasiteetistaan, jolloin napajännite on luokkaa 12,65-12,70V. Lataaminen ei tällöin ole täysin tarpeellista, mutta varmuuden vuoksi toki sen voi ja hyväkin tehdä.


      • Joakim
        usko tai älä kirjoitti:

        Ensinnäkin 12V lyijyakun nimellisjännite on täyteen varatulla akulla 12,81V ja jos latauslaitteella ylläpidetään suurempaa jännitettä akku latautuu, tai yhtä suurta jännitettä, ei akku purkaannu eli tyhjene. Muussa tapauksessa akku siis tyhjenee ajassa, jonka pituus on kiinni mm. akun kunnosta ja iästä sekä ympäristön lämpötilasta sekä myös jo

        Akku on täysin varautunut kun akkuhapon ominaispaino on 1,28g/cm3 ja tätä pienempi ominaispaino on alivarautuneella akulla. Sulfatoituminen alkaa heti välittömästi kun varaustila alenee.

        Akku on viimeistään ladattava seisomisaikana, kun sen napajännite on laskenut arvoon 12,4V.

        Akkua (lyijy) olisi tyhjennettävä sekä ladattava silloin tällöin, jotta starttausta varten oleva hetkellinen virtamäärä (kapasiteetti) ei vähene. Teoreettisesti ajatellen lyijyakku ei kulu vaan puhdistautuu tyhjennyksessä ja latauksessa, jos nämä tietenkin tapahtuvat peräkkäisinä toimenpiteinä. Mutta käytännössä akku kuluu latauksessa sekä tyhjentämisessä, eli teet miten vain akku menettää elinaikaansa. Tärinä on akun vihollinen numero yksi.

        Täyteen varattu akku säilyy viileässä parhaiten ja kaapelit irrotettuna. Akku tulisi säilytyksen aikana olla ehdottoman puhdas, ettei napojen välille muodostu likaisuudesta jännitesiltaa. Sekä täydessä varauksessa.

        Akkua ei pitäisi tuoda sisätiloihin talvisäilytykseen vaan huolehtia kerran pari latauksesta talven aikana. Akku itsepurkautuu nopeiten lämpimässä, itsepurkautuminen hidastuu lämpötilan laskiessa.

        Täysin varautunut akku kestää 67 asteen pakkasen jäätymättä, mutta alivarautunut akku jäätyy pienemmässäkin pakkasessa. Tyhjä akku on melkein veden jäätymiseen verrattavissa.

        Kannattaa myös lueskella aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tässä malliksi yksi netistä löytyvä artikkeli: http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf
        Siitä löytyy myös useassa eri lähteessä esitetty käyrä, josta on luettavissa, että täyteen ladattu hyväkuntoinen akku itsepurkautuu 10C lämpötilassa vuodessa n. 20% kun taas 20C n. 40% ja 40C jo 4 kuukaudessa 60%.

        Tuo Joakimin esittämä toteama on hyvinkin uskottava eli uusi hyväkuntoinen akku ei alle 10C lämpötilassa säilytyskauden aikana (esim. 6 kk) menetä itsepurkautumall kuin ehkä n. vajaat 10% kapasiteetistaan, jolloin napajännite on luokkaa 12,65-12,70V. Lataaminen ei tällöin ole täysin tarpeellista, mutta varmuuden vuoksi toki sen voi ja hyväkin tehdä.

        Entisen veneen akku ehti 6 vuotiaaksi ennen veneen myyntiä. Sen jännite ei laskenut talven aikana alle 12,6 V:n lataamatta.

        Nykyisessä veneessä on kaksi akkua, joista toisen uusin vuosi sitten ja toisen ikää en tiedä. Uudempi pysyi ~12,7 V tasolla (oli jotain 12,84 pari päivää latauksen jälkeen) ja vanhempi tippui vajaaseen 12,6 V (ei nouse ladattunakaan yli 12,7 V).

        Jännitteet mitattu Fluken mittarilla. 10 € mittareilla voi tulla 0,1-0,2 V virhe, joka on jo liikaa ko. hommaan.

        Akut eivät ole olleet mitään AGM tai muita erikoisakkuja vaan halpoja perusakkuja (uusin suljettu).


      • näinhän se menee
        oikea asiantuntija. kirjoitti:

        Kyllä on taas tavallisen pöllöö sakkia muka asiantuntijoina. Ettekö ole tosiaan kuulleet, että akku purkaa itseään ihan sama onko se kylmässä vai kuumassa. Parhaiten tämän huomaa pienten esim mopon akkujen kanssa. Nehän on kevällä ihan tyhjiä, ellei niitä ladata talvella. Se on vaan sähkö sellasta, kuin kannettu vesi kaivossa. Ja kerran tyhjäksi purkautunut akku ei ota enää kuin 60-70% maksimikapasiteetista virtaa vastaan, joten kyllä niitä kannattaa talvella ainakin parin kuukauden välein latailla, jos aikoo samoilla akuilla mahdollisimman pitkään pärjätä.

        kokemusta on


      • Asiantuntija
        näinhän se menee kirjoitti:

        kokemusta on

        Se vaan sattuu olemaan niin, että lyijyakun itsepurkautuminen riippuu lämpötilasta. Akku purkautuu 20 asteessa kaksi kertaa nopeammin kuin 10:ssä eli jos puolessa vuodessa akun kapasiteetissa häviää huoneenlämmössä 20%, niin 10:ssä hävikki on vain 10%.


    • On oikea ratkaisu

      Automaattilaturi akkuihin kiinni, niin ei tarvitse käydä latailemassa talven aikana. Muutenkin kiinteästi asennettu automaattilaturi on hyvä, niin on aina akut täydessä iskussa ajoon lähtiessä.

      12 Voltin järjestelmään saa automaattilatureita todella huokeasti, 24 Voltin järjestelmään maksavat hiukan enemmän.

      • FrankZane

        Monessa talvisäilytyspaikassa katkaistaan sähköt talveksi, jolloin automaattilaturin käyttö ei oikeen onnistu.


      • aurinkopaneli
        FrankZane kirjoitti:

        Monessa talvisäilytyspaikassa katkaistaan sähköt talveksi, jolloin automaattilaturin käyttö ei oikeen onnistu.

        Yksi vaihtoehto akkujen täytenä pitämiseen on aurinkopaneli. Vaikka latausvirta onkin talvella naurettavan pieni se riittää hyvinkin akkujen itsepurkautumisen kompensoimiseen.

        Viime talvena yllätykseni oli suuri kun havaitsin, että valkoisen keskiraskaan pressunkin alla kaksi 50W aurinkopaneliani lataili akkuja riittävästi.


      • koko akku
        FrankZane kirjoitti:

        Monessa talvisäilytyspaikassa katkaistaan sähköt talveksi, jolloin automaattilaturin käyttö ei oikeen onnistu.

        Elkää helvetissä laittako automaattilaturia veneakkuihin. Ensinnäkin ko laturit on tarkoitettu yleensä sisätiloihin jossa niitä valvotaan päivittäin. Veneessä (kylmä varasto) akut hikoilevat sään mukaan = oikosulkuvaara. Automaatti jauhaa vedet pois ja kennot jäävät kuiville = akku sökönä.
        Useimmissa telakointipaikoissa on kielletty valvomattomien sähkölaitteiden käyttö = oltava itse paikalla.


      • Eroja...
        koko akku kirjoitti:

        Elkää helvetissä laittako automaattilaturia veneakkuihin. Ensinnäkin ko laturit on tarkoitettu yleensä sisätiloihin jossa niitä valvotaan päivittäin. Veneessä (kylmä varasto) akut hikoilevat sään mukaan = oikosulkuvaara. Automaatti jauhaa vedet pois ja kennot jäävät kuiville = akku sökönä.
        Useimmissa telakointipaikoissa on kielletty valvomattomien sähkölaitteiden käyttö = oltava itse paikalla.

        Onko aina pakko ostaa se clas ohlssonin halvin.


    • asiaan akuista

      No mutta onhan se selvä että akkujen kaapelit kannattaa talveksi ottaa navoista irti. Se on myös turvallisuuskysymys. Akut ovat tällöin myös helposti talvella ladattavissa.
      Hyväkuntoiset ja täydessä latauksessa olevat akut kestävät yli talven, mutta melko varmasti vaativat keväällä lataamisen. On totta että akut säilyvät viileässä paremmin kuin lämpöisessä. Kuitenkin -0 tai kylmenpi ei ole akuille hyväksi. Läpimässä siis huoneenlämpöisessä tai lämpöisempää tapahtuu monesti akun kuivumista. Kuivilla oleva kenno menettää varauskykyään heti. On myös tunnustettava että sellaiset 120 -140 AH akut on melko murikoita ja hankalia tuoda veneeltä talveksi pois. Ehkäpä juuri näistä seikoista johtuen ne sinne veneseen helposti jätetäänkin. Olkoon siis siellä, kaapelit irroitetuna ja täyteen ladattuina, tarksitetaan nesteet ja ladataan ainakin kerran talvella.

      • wwq

        Mitäs alle 0 astetta tekee ladatulle akulle säilytyksessä muka. Pakkanen vaikuttaa akkuun siten, että sen virrananto ja ottokyky ovat huonompia. Säilytyksessä näillä ei ole merkitystä.


    • takana

      akku jäänyt aina veneeseen ulos enkä ole sitä ikinä ladannut. Keväällä moottori aina käynnistynyt.Ensikaudelle tulee uusi akku koska sähkölaitteita tuli tälle kaudelle ostettua enemmän kuin moottori kerkesi latamaan uisteluvauhdilla ja akku pääsi useasti aika tyhjäksi ja on nyt tiensä päässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe