Videopelit tekevät lapset hulluiksi

Tohtori,,

Amerikkalainen tohtorismies sanoi näin ja uskottovahan se on.
Videopelit tekevät lapset väkivaltaiseksi,tietenkin pitää olla ennestään jotain piilevää mielisairautta jos pelit saa lapset noin käyttäytymään.

Mutta parempi katsoa kuin katua,itse en anna lasteni pelata mitään väkivaltapelejä,suosimme lautapelejä.
Miten itse,suositteko väkivaltapelejä,onko lapsenne jo puukottanut jotain?
http://pelaajalehti.com/2007/10/17/amerikkalainen-tohtori-videopelit-saavat-lapset-vakivaltaisiksi/

167

16561

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkahattuinen Täti

Oon ollu niin huolissani Homo Sapiensin väkivaltaisuudesta nyt ja historiassa. Se kaikki huoli on nyt pois pyyhkäisty! Videopelit on selitys pahalle. Nih.

• Tohtori,,

Eihän tuo ole selitys kaikkeen väkivaltaan mutta osaan nuorten lisääntyneeseen väkivaltaan,typerys!

• Chuili
        Tohtori,, kirjoitti:

Eihän tuo ole selitys kaikkeen väkivaltaan mutta osaan nuorten lisääntyneeseen väkivaltaan,typerys!

Siis eihän noista videopeleistä opi muuta kuin että jos ampuu jotakuta niin se sattuu sen siinä oppi jne

• Lady-Dee

Nyt kun kaikille meidän virheille on löytynyt syy, videopeliteollisuus!

• Väärin
        Tohtori,, kirjoitti:

Olet väärässä, nimittäin yleinen väkivalta on LASKENUT viimeiset parikymmentä vuotta. Tämä tohtori on taas näitä tutkijoita....

• syy
        Lady-Dee kirjoitti:

Nyt kun kaikille meidän virheille on löytynyt syy, videopeliteollisuus!

Lisäksi paljon muita.

• opi mitään
        Chuili kirjoitti:

Siis eihän noista videopeleistä opi muuta kuin että jos ampuu jotakuta niin se sattuu sen siinä oppi jne

Tässäkin peli jossa on vain päätöntä mäiskimistä.

Pelikin on suomennettu niin surkuhupaisasti ettei opi edes englantia.

• turhaa-huijausta

No, tämähän riippuu kuinka väkivaltaisia pelejä lapsien antaa pelata ja kuinka paljon. Jos antaa lapsen pelata Doomia 24/7 eikä tehdä muuta niin eihän siitä muuta kuin haittaa ole. Esimerkiksi Battlefield 1 on todella hyvä oppimaan historiaa ja olla itse mukana sodassa. Jos ei halua lapsensa puukottavan ketään niin antaa vaikka pelata Die Hardia Playstation ykkösellä... Ei kaikki väkivalta johdu peleistä.

• oli niitä

commodoreja sillon kun lapset oli pieniä ja pelasivat niillä koko ajan. Kolme niistä on nyt linnassa puukotuksista ja yksi ehdonalaisessa petoksesta. (just se joka käytti aina pelatessa jotain ihmeen huijauskoodeja)

• Tohtori,,

Olispa tutkimus tehty jo tuolloin,heeh hehe

• Noloa
        Tohtori,, kirjoitti:

Olispa tutkimus tehty jo tuolloin,heeh hehe

Tais olla sarkasmia.

• on huijareita

meillä
        Kirjoittanut: oli niitä 17.10.2007 klo 12.21

commodoreja sillon kun lapset oli pieniä ja pelasivat niillä koko ajan. Kolme niistä on nyt linnassa puukotuksista ja yksi ehdonalaisessa petoksesta. (just se joka käytti aina pelatessa jotain ihmeen huijauskoodeja)...........juu u ehkä niin mutta se huijas ja sain vääristyneen kuvan....

joten katsokaa tätä pelistä otettua kuvaa ja kauhistuakaa

http://mirror.servut.us/flash/rave3.swf

• Yleisnero

Minkä ihmeen takia niitä muuten vieläkin kutsutaan VIDEOpeleiksi? Vain VIDIOOTTI tekee niin. Ne ovat tietsikkapelejä, pleikkaripelejä tai muita sellaisia. Video on kuollut. KUOLLUT!

• Tohtori,,

niitä just.

• sitä

• JaXxX

VIDEOpeleiksi niitä enää vain kutsuvat seniilit vanhat mummot ja papat (esim. Tohtori,,) joilla ei ole hajuakaan mitä termit kuten FPS, CS, Lag, KB tai muut tällaiset ovat.

Te, jotka ette ole eläissänne pelanneet edes yhtä kunnon peliä ja tulette tänne meitä pelaavia ihmisiä sättimään saisitte hävetä ja mennä virkkamaan tai leikkimään käpylehmillä tai mitä teidän nuoruudessanne nyt tehtiinkään.

Minä kuulkaas otan nyt oikein kunnon session GTAta ja en TODELLAKAAN meinannut seota sen jälkeen ja mennä kadulle ammuskelemaan ketään.

Terv. 23v Heikki Helsingistä.

• Anonyymi
        JaXxX kirjoitti:

VIDEOpeleiksi niitä enää vain kutsuvat seniilit vanhat mummot ja papat (esim. Tohtori,,) joilla ei ole hajuakaan mitä termit kuten FPS, CS, Lag, KB tai muut tällaiset ovat.

Te, jotka ette ole eläissänne pelanneet edes yhtä kunnon peliä ja tulette tänne meitä pelaavia ihmisiä sättimään saisitte hävetä ja mennä virkkamaan tai leikkimään käpylehmillä tai mitä teidän nuoruudessanne nyt tehtiinkään.

Minä kuulkaas otan nyt oikein kunnon session GTAta ja en TODELLAKAAN meinannut seota sen jälkeen ja mennä kadulle ammuskelemaan ketään.

Terv. 23v Heikki Helsingistä.

No tämä on sitä asiaa, miks et oo joku viisas tohtori

• professori

W A N H A !!

• Miettikää

Tiedätkö tunteen, kun kuvaruudussa näkyy "oma kätesi" pitämässä puukkoa tai asetta. Sinä tähtäät tai pistät puukolla ihmisen. Veri lentää, samoin ihmisen kappaleet pieninä palasina ja taas sait pisteitä. Mitä enemmän tapat, sitä enemmän saat pisteitä. Veri roiskuu ja päät hajoavat kappaleiksi. Pelaat samaa peliä päivittäin tuntitolkulla.
      Kokeile pelata, jos inhokäyräsi sallii.
      Pimeetä, ketä varten tuollaisia pelejä tehdään?

Mitä luulette, vaikuttaako ihmiseen mitenkään, jos katsoo 365 kertaa peräkkäisinä päivinä saman kauhuelokuvan esim. Ring?

• no hui

No tuon pelin keksit kyllä itse, jos joku tuollaista menisi tekemään niin eiköhän se kiellettäisi monessa maassa. Ja olette taineet unohtaa kaikki ne tutkimukset, joissa kerrotaan pelaamisen parantavan eri aisteja. Ja tietysti peleistä myös oppii, englantia ja historiaa erityisesti. Että miettikääpä sitä.

• pelaaja33

Vanhemmat kauhistelevat pelien sisältöä, koska se on heille jotain uutta, mitä heillä ei lapsuudessa ollut. Nyt pelaamisesta on tullut arkipäivää, ikään katsomatta (tietenkään K18 peliä EI saisi pelata alle 18-vuotias!). Onneksi suurin osa ihmisistä osaa varmasti erottaa pelin sisällön ja oikean maailman toisistaan.

Valitettavasti nämä väkivaltapelit nyt vain sattuvat olemaan se suurin kassamagneetti ja ehkä myös toimivin pelillinen idea. Itseäni ei kylläkään kiinnosta pelin väkivalta tippaakaan, vaan hyvät grafiikat ja muu visuaalisuus.

• just just...

pitäs olla nuppi jo vähä sekasin jos kattoo vuoden joka päivä saman leffan...

• Pelejä paljon pelannut
        no hui kirjoitti:

No tuon pelin keksit kyllä itse, jos joku tuollaista menisi tekemään niin eiköhän se kiellettäisi monessa maassa. Ja olette taineet unohtaa kaikki ne tutkimukset, joissa kerrotaan pelaamisen parantavan eri aisteja. Ja tietysti peleistä myös oppii, englantia ja historiaa erityisesti. Että miettikääpä sitä.

Et ole tainut Postalia tai Soldier Of Fortunea pelata. Postalissa kidutetaan, rääkätään ja tapetaan mitä erilaisimmilla aseilla ja tavoilla. Ihmisiä ja eläimiä ei ole säästelty. Soldier of fortunessa taas kuolemananimaatiot pyritään näyttämään mahdollisiman tarkasti. Esim kun ammut haulikolla mahaan niin se repeää ja suolet valuvat ulos ja kun ammut uudestaan tapahtuu vielä pahempaa.

• niinpä just
        just just... kirjoitti:

pitäs olla nuppi jo vähä sekasin jos kattoo vuoden joka päivä saman leffan...

Elokuva katsotaan yleensä kerran, kyllä.
        Mutta, entä pelit? Samaa sadistista suolestamista pelataan päivittäin monta tuntia. Miettikääpä sitä. Ketä varten sellaiset pelit on tehty?
        Ovat kuin paholaisen kätten töitä.

• siten

ei ihmisiin!

• uros899

Tiedätkö tunteen, kun näkökentässä näkyy oma kätesi pitämässä "puukkoa" tai "asetta". Sinä tähtäät tai pistät puukolla ihmisen. "Veri lentää", samoin "ihmisen kappaleet" pieninä palasina ja taas sait pisteitä. Mitä enemmän tapat, sitä enemmän saat pisteitä. Veri roiskuu ja päät hajoavat kappaleiksi. Leikit samaa leikkiä päivittäin tuntitolkulla.

Pimeetä, ketä varten tuollaisia leikkejä keksitään?

Poikia varten, niin on aina ollut. Pojat purkavat evoluution kehittämää tarvetta leikkiä sankaria. Ennen oli miekat ja jouset, nyt pistoolit ja rynkyt. Joskus vain ruudulla, joskus koko näkökentässä, kumpi on helpompi sekoittaa muuhun elämään? Poikien leikit valmistavat aikuisuutta varten: kilpailuviettiä, häviämistä, voittamista, kunnioittamista, kovuutta kestämään kovia tilanteita, kaikkea ei voi saada, rationaalisuutta, tunteiden hillintää/hallintaa.

Käsittääkseni yleensä surmien takaa aina löytyy sosiaalisia ongelmia: väkivaltainen isä, sulkeutunut persoona... Pelit ovatkin terveitä varten.

• Kuismanen

sellaista peliä niin kukakohan sen on sille ostanut? Käyttäkää harkintakykyä kun ostatte lapsillenne pelejä jos niin hirvittää.

• nuori vaimo

Olen toki tiennyt tuon jo kauan. Hölmö on se, joka väittää, että peleillä ei olisi minkäänlaista vaikutusta niiden pelaajaan - vieläpä lapseen.

Olen nähnyt tuttavapiirissäni monen monta tapausta liittyen väkivaltapeleihin tai väkivaltaelokuviin ja lapsiin. Eräässäkin perheessä lapsen pelasivat ja katsoivat mitä kamalinta tarjontaa. Ei mennyt kauaa, kun jo hakkasivat koulukavereita ja tekivät muita kolttosia. Kun vanhemmat hermostuneena ottivat pelit ja videot pois, ei mennyt kovin kauaa, kun lapset muuttuivat jälleen normaaleiksi ihmisiksi...

Sitten on eräs tapaus, jossa sisarusparvessa kaksi lapsista viihtyy väkivaltaviihteen parissa ja yksi katsoo remonttiohjelmia. Remonttiohjelmia katseleva ruuvaa kirjahyllyt nurin, ja väkivaltaa katseleva kiusaa muita sisaruksia (myös kuristaa, lyö ja potkii).

Eräs 6-vuotias lapsi on katsellut vanhempiensa kanssa Alienit sun muut, ja on tänä päivänä aivan hermoheikko! Se nyt tuskin on yllättävää kenellekään (paitsi vanhemmille). Jostain syystä ne ikärajatkin on säädetty...

Ja näitä esimerkkejä riittää. Paljon.

• 17-v kolli

Vanhemmissa itsessään on noissa tapauksissa vika kun antavat lapsiensa väkivaltapelejä/elokuvia katsella. Ei niitä k-18 silpomispelejä ala-ikäisille myydä, niissä on ikärajat, aivan kuten elokuvissakin.

• ikään katsomatta
        17-v kolli kirjoitti:

Vanhemmissa itsessään on noissa tapauksissa vika kun antavat lapsiensa väkivaltapelejä/elokuvia katsella. Ei niitä k-18 silpomispelejä ala-ikäisille myydä, niissä on ikärajat, aivan kuten elokuvissakin.

EI OLE!!!!!!

ETSIKÄÄ MUITA MIELENKIINNON KOHTEITA!!!

SUOJELKAA ITSEÄNNE NÄILTÄ RIIVATUN PAHOILTA VIIHDELATAUKSILTA!!!

ETSIKÄÄ VASTAPAINOKSI PEHMEITÄ ASIOITA!!!

TASAPAINOISTA ELÄMÄÄ, JOSSA ON SIJAA MONIPUOLISUUDELLE!!!

• Nimetön
        ikään katsomatta kirjoitti:

EI OLE!!!!!!

Itse aina puran paineita peleillä. Joskus pistän Postalia koneeseen ja rellestän ja joskus ajelen hienolla autolla tuhatta ja sataa. Eikös se sitten ole parempi että tekee noita tempauksia peleissä kuin oikeassa elämässä?

• on kyse
        Nimetön kirjoitti:

Itse aina puran paineita peleillä. Joskus pistän Postalia koneeseen ja rellestän ja joskus ajelen hienolla autolla tuhatta ja sataa. Eikös se sitten ole parempi että tekee noita tempauksia peleissä kuin oikeassa elämässä?

ns. "tappopeleistä", niin niitä ei todellakaan saisi pelata kasvuiässä olevat lapset.(Varttuneemmat pelatkoon,jos siltä tuntuu...Vaikka ei sittenkään suositeltavaa.)Tunnen erään pojan,joka on niin sekaisin väkivaltaisista peleistä ja elokuvista,että hän ei enää puhukaan oikeastaan mistään muusta kuin väkivallasta ja tappamisesta...

• petersawmassacre

EI OLE!!!!!!

silpominen suoraan sanottuna miellyttää minua. oikeassa elämässä en tuota tule kuitenkaan varmuudella toteuttamaan edes villeimmissä fantasioissani. ja mitä aiemmin sanoin ikä-rajoista, pätee edelleen, kasvu-ikäiset eivät ole useimmiten 18-vuotta täyttäneitä ja täten eivät edes saa pelata väkivaltaisia pelejä.

666
        - bittisilpuri

• Nimetön
        on kyse kirjoitti:

ns. "tappopeleistä", niin niitä ei todellakaan saisi pelata kasvuiässä olevat lapset.(Varttuneemmat pelatkoon,jos siltä tuntuu...Vaikka ei sittenkään suositeltavaa.)Tunnen erään pojan,joka on niin sekaisin väkivaltaisista peleistä ja elokuvista,että hän ei enää puhukaan oikeastaan mistään muusta kuin väkivallasta ja tappamisesta...

Saattaapi olla "eräällä pojalla" korvien välissä sitten vikaa. Ja se ei taasen voi johtua peleistä. Siellä on saattanut olla perheessä jotakin. On saattanut nähdä pihalla jotakin. Se ei voi aina olla niitten pelien vika. Itsekkin olen pienestä naperosta asti pelannu pelejä ja olen elänyt sen verran monta vuotta että olen nähnyt monien pienien naaperoiden pelaavan erittäinkin väkivaltaisia pelejä ja ei näytä mitään vaikuttavan heihin.

• SÄÄ NY
        on kyse kirjoitti:

VITTU!!! itse olen 13 ja oon pelannu varmaa kaikkii gta sarjan pelejä kolmososasta alkaen mitä on tähän mennessä ilmestyny ja oon kattonu kill pillei summuita enkä silti juokse puukko, konekivääri, kertasinko tms. kädessä kadulla, päin vastoin mun käytös oli 6-luokan viimesessä todituksessa 9, et SHOW FUCKIN WHAT!!!???

• himopelaaja
        on kyse kirjoitti:

olen pelannu melkein peliä kuin peliä mitä tietokoneella vaan pystyy. huvittavaa tässä on se että naapurin täti tuli joskus hakemaan lapsensa (14vee pojat) mun luota pois pelaamasta (olin noin 15wee) kun se kuulemma on haitallista heidän kehitykselle: noh, nykyään (8 vuotta myöhemmin) olen valmistumassa kunnialliseen ammattiin, asun poissa kotoa ja elän muutenkin kunnollisesti (armeijat ja koulut käyty kunnialla) ja ne pojat, jotka eivät saaneet pelata pelejä ovat: sivareita, työttömiä kaljan juojia ja tupakanpolttajia ja asuvat kotonaan kun eivät muuta osaa.. 'ainakaan tässä tapauksessa ei pelaamisesta ole ollut haittaa eikä ole muutenkaan mikäli ihmisellä on kaikki ruuvit tiukalla .

• Nimetön

EI OLE!!!!!!

rauhoituhan nyt eukko ja mene sinä ainakin pois niistä väkivaltapelien ääreltä ja mene virkkaamaan. se rauhoittaa.

• Nimetön
        SÄÄ NY kirjoitti:

VITTU!!! itse olen 13 ja oon pelannu varmaa kaikkii gta sarjan pelejä kolmososasta alkaen mitä on tähän mennessä ilmestyny ja oon kattonu kill pillei summuita enkä silti juokse puukko, konekivääri, kertasinko tms. kädessä kadulla, päin vastoin mun käytös oli 6-luokan viimesessä todituksessa 9, et SHOW FUCKIN WHAT!!!???

Itse olen 14 ja kutosen päättötodistuksessa keskiarvo 9.6 ja käyttäytyminen TÄYSI 10!!!

Ja silti pelaan ammuskelupelejä, HUI, GTA pelejä, HUI kauhistus.

• nuori vaimo
        17-v kolli kirjoitti:

Vika toki on vanhemmissa, kun antavat harrastaa ja katsella sellaista - tietenkin. Pointtini olikin se, että viihde todella vaikuttaa lapseen.

Ne pelit muuten eivät ole silpomispelejä, eivätkä elokuvat ihan Fight Clubin luokkaa, mutta silti lasten reaktiot ovat selkeät.

On vaikea sanoa, mihin vetää raja. Kill Billiin, Pulp Fictioniin vai entistä väkivaltaisempiin lastenohjelmiin...

• Uskovainen nro.1

Olet nähnyt monta, mutta ovatko kaikki? Tunnetko heidät kaikki ja heidän menneisyytensä. Tämä on turhaa sonnan jauhamista ja nyt en ole varma pitääkö ikä tarkkaan paikkaansa, että alle 12 vuotialla on aivot siinä kasvuvaiheessa että on hyvin herkkä kaikelle tulevalle tiedolle ja erittäin altistuva täten myös videopeleille. Samoin kuin alle 4 vuotias ei ymmärrä muotoja ja asioiden matkaa toisesta.

• Anonyymi

kyllä niitä esimerkkejä voi vaikka kuinka paljon keksiä, mutta onko oikeita esimerkkejä kenelläkään. on esim tutkittu että liian tiukka ja liian löysä kasvatustyyli aiheuttaa lapsissa väkivaltaa. jos et pistä lapselle rajoja, ja se saa sen käyttäytymään väkivaltaisesti, ja lapsi pelaa myös pelejä, onhan se käytös helppo yhdistää niihin peleihin

• Anonyymi
        himopelaaja kirjoitti:

olen pelannu melkein peliä kuin peliä mitä tietokoneella vaan pystyy. huvittavaa tässä on se että naapurin täti tuli joskus hakemaan lapsensa (14vee pojat) mun luota pois pelaamasta (olin noin 15wee) kun se kuulemma on haitallista heidän kehitykselle: noh, nykyään (8 vuotta myöhemmin) olen valmistumassa kunnialliseen ammattiin, asun poissa kotoa ja elän muutenkin kunnollisesti (armeijat ja koulut käyty kunnialla) ja ne pojat, jotka eivät saaneet pelata pelejä ovat: sivareita, työttömiä kaljan juojia ja tupakanpolttajia ja asuvat kotonaan kun eivät muuta osaa.. 'ainakaan tässä tapauksessa ei pelaamisesta ole ollut haittaa eikä ole muutenkaan mikäli ihmisellä on kaikki ruuvit tiukalla .

Minä entisenä ala-asteen opettajana olen nähnyt aivan toista: ne lapset, jotka eivät pelanneet K18-pelejä tai katsoneet K18-elokuvia, olivat hyvin koulussa pärjääviä ja hyvin koulussa käyttäytyviä oppilaita, kun sitten taas rajattoman kasvatuksen saaneet lapset pärjäsivät heikosti ja käytöskin huonoa.

Tämä ikärajojen noudattaminen näkyy luokkakysymyksenä. Koulutetuissa perheissä pidetään ikärajoista kiinni, lapset ovat koulussa pärjääviä kun sitten taas matalammin koulutetut eivät välitä, mitä lapset pelaavat ja katsovat, koulussa häiriköidään, kotona eletään kuin pellossa ja lounaalla nautitaan eineksiä. Näille vanhemmille on tärkeintä, etteivät lapset "häiritse" heitä.

• minä vaan

Minä en pelaa mitään väkivaltapelejä =D Netti jalkapalloa ja jääkiekkoa vain...

• totuus on tarua julmempi

Hienoa, että otit artikkelin esille. Vitsailet kuitenkin vakavalla asialla, ehkä asia ei kosketa sinua mitenkään ja siksi tunnet aiheen vitsiksi.

Ei tarvitse olla ennestään piilevää mielisairautta. Terroristitkin ovat aivopestyjä, eivät piilevästi sairaita mieleltään. Mieti, että opettajat, erikoistuneet lääkärit ym. opiskelleet paljastuvat terroristi-iskuissa pahoiksi terroristeiksi.
      Miettikää, miten ihmisten ajatuksiin pystytään vaikuttamaan.

Menkääpä kuuntelemaan verkostomarkkinointitilaisuuksiin hurmoksellista aivopesua, uskonlahkojen kokouksiin, esimerkkejä löytyy paljon, joissa ihmisen alitajuntaan kyetään vaikuttamaan. Mitä herkempi vastaanottaja on, sitä nopeammin aivopesu tehoaa.

Me tavanomaiset tunnemme ylpeyttä itsestämme, jos kykenemme sanomaan puhelinmynnissä -Kiitos ei tällä kertaa.

• Tällanen vaan

Ei se ihan niin mene, että kun lapsi pelaa väkivaltaista peliä, niin hänestä tulee väkivaltainen ja alkaa piekseen muita. Itse olen pennusta asti pelannut Resident Evileistä Grand theft autoon ja Unreal Tournamenteista Flat Outiin, enkä ole vielä tähän mennessä ikään edes ketään lyönyt tai muutenkaan tarkoituksella satuttanut fyysisesti. Kyllä olen itse ainakin osannut tiedostaa jo pienestä asti että pelit ovat fiktiota, eikä ne toimi oikeassa elämässä , tai ettei toista saa lasauttaa haulikolla päin naamaa, vain koska pelissä niin tehdään. Kyllä se on jossain muualla se vika kuin pelissä jos peleistä ottaa mallia. Mutta tämähän on vain oma näkemykseni asiasta ;)

• tosi väkivaltainen tietokon...
        Tällanen vaan kirjoitti:

Ei se ihan niin mene, että kun lapsi pelaa väkivaltaista peliä, niin hänestä tulee väkivaltainen ja alkaa piekseen muita. Itse olen pennusta asti pelannut Resident Evileistä Grand theft autoon ja Unreal Tournamenteista Flat Outiin, enkä ole vielä tähän mennessä ikään edes ketään lyönyt tai muutenkaan tarkoituksella satuttanut fyysisesti. Kyllä olen itse ainakin osannut tiedostaa jo pienestä asti että pelit ovat fiktiota, eikä ne toimi oikeassa elämässä , tai ettei toista saa lasauttaa haulikolla päin naamaa, vain koska pelissä niin tehdään. Kyllä se on jossain muualla se vika kuin pelissä jos peleistä ottaa mallia. Mutta tämähän on vain oma näkemykseni asiasta ;)

Todellakin täytyy olla jo muutenkin vähän ruuvit löysällä jos pelistä ottaa mallia ja lähtee kadulle ihmisiä lahtaamaan, kyllä sen nyt terve ihminen(lapsikin) tajuaa ettei tosielämässä noin voi tehdä. Pelien ikärajoja tulisi tietenkin kunnioittaa, ihan perheen pienimmille ei kaikki pelit tietenkään sovellu. Ite pelannu tietokoneilla jostain 4 vuotiaasta asti, nyt 21v. En ole työtön väkivaltarikollinen, enkä ikinä ole harkinnutkaan lähteväni imitoimaan jotain väkivaltaista peliä tosielämässä.
        Tosta vielä kun jengi syyttää pelejä siitä, että pikkupojat käyttäytyy väkivaltasesti koulussa. Varmaan oma lapsuus päässy unohtumaan jo? Pojat on AINA nahistelleet ja tappeleet keskenään, tuskinpa se nykyään on alkanu mistään peleistä johtumaan. Mun puolesta vois kaikenmaailman maailmanparantajat keskittyä vaikka kitkemään perheväkivaltaa, täällä on vähän pahempiakin juttuja kun tietokonepelit..

• vanhemmat...

että pelit eivät ole automaattisesti pikkupojille sopivia (aivan kuten kaikki piirretytkään eivät ole tehty lapsia varten), vaan niissä on IKÄRAJAT.
      Himopelaajana olen surullinen, että 5-vuotias pelaa k-18 peliä ja vanhemmat syyttävät itse peliä, eivätkä katso peiliin...

• sprg_

mikäköhän siinä on, että lapsilleen pelejä ostavat vanhemmat eivät osaa katsoa lainkaan pelin sisältöä. Lukutaidottomillekin on laitettu ohjeistava ikärajamerkintä esim. k18.
      Videopeleissä, kuten elokuvissakin löytyy niin lapsille kuin aikuisillekin suunnattuja tuotoksia. Vanhempien vastuulle jää antavatko he lapsensa katsoa väkivaltaa. Parasta tosin olisi unohtaa pelikonsolit ja opettaa lapset leikkimään...

• 14 v

"Parasta tosin olisi unohtaa pelikonsolit ja opettaa lapset leikkimään..."

Pitäiskö niitten lasten leikkiä sitten vielä isompinakin?...

• sprg_
        14 v kirjoitti:

"Parasta tosin olisi unohtaa pelikonsolit ja opettaa lapset leikkimään..."

Pitäiskö niitten lasten leikkiä sitten vielä isompinakin?...

pitäis.

• 14 v
        sprg_ kirjoitti:

pitäis.

ei pikkasen oo noloa, että tällänen 14 v leikkii jotain pikkukersojen leikkejä?
        en tiedä kuinka vanha sä oot, mutta en usko, että sä leikit jotain.

• kielikuvitusta

Joittenki lähteitten mukaan väkivaltaset pelit ei saa aikaan väkivaltasia ihmisiä, vaan väkivaltasia pelejä tekeviä ihmisiä.

• pelin tekijät

"väkivaltasia pelejä tekeviä ihmisiä."

Eiköhän ne pelin tekijät tee vain sitä, mistä saa eniten rahaa. Pelin aihesisältö tulee yleensä tuottajalta, joka tutkii etukäteen mikä on nyt "in" ja mistä voisi saada eniten voittoa ts. he ovat tavallisia bisnesmiehiä.

• Joku

no ei tasan tee , tv se on joka ne väkivaltaisiks tekee , kaiken mailman lasten ohjelmat :/

• miiinäääääääh

olen samaa mieltä kanssasi se on tv

• Irezum

Lapsen täytyy olla jo muutenkin tyhmä, jos ryhtyy väkivaltaiseksi pelien takia. Ainakin teini-iässä se on jo huolestuttavaa, muutama esimerkki on samalla luokalla kanssani.

• peliguru

jos lapsi oppii pienestä pitäen pelaamaan sieltä saa vaikutteita hyvin mitkä näkyy myös siivilissä
        pitää olla semmosia peläjä missä ei ole väkivaltaa
        tai muita haitta puolia --- onhan peli lapsilla muitakin hyviä puolia ne oppii muita nopeammin koulussa ja pärjää muita oppilaita peremmin
        se näkyy arvosanoissa jos on ihan nörtti poika..
        tämä varmaa

• Irezum
        peliguru kirjoitti:

jos lapsi oppii pienestä pitäen pelaamaan sieltä saa vaikutteita hyvin mitkä näkyy myös siivilissä
        pitää olla semmosia peläjä missä ei ole väkivaltaa
        tai muita haitta puolia --- onhan peli lapsilla muitakin hyviä puolia ne oppii muita nopeammin koulussa ja pärjää muita oppilaita peremmin
        se näkyy arvosanoissa jos on ihan nörtti poika..
        tämä varmaa

Luulisi normaalin ihmisen älyävän mikä on oikein ja mikä ei katsomalla muiden käyttäytymistä, oli saanut vaikutteita lapsuudesta tai ei.

• -STOP_
        Irezum kirjoitti:

Luulisi normaalin ihmisen älyävän mikä on oikein ja mikä ei katsomalla muiden käyttäytymistä, oli saanut vaikutteita lapsuudesta tai ei.

Mssä vika tämän hetkiseen liikennekulttuuriin.
        Kännissä, kovaa, ilman korttia, varastetulla autolla?
        KILPA-AUTOILUN IHASTELEMISESSA , RALLIPELEISSÄ

• Paksukaula
        -STOP_ kirjoitti:

Mssä vika tämän hetkiseen liikennekulttuuriin.
        Kännissä, kovaa, ilman korttia, varastetulla autolla?
        KILPA-AUTOILUN IHASTELEMISESSA , RALLIPELEISSÄ

Vaan vika on Kuskissa jolla on jotain vikaa ollut korvien välissä

• jts

Meinaako tämä sitä että jos pelaan jotain ralli/rata-autoilu peliä niin ajan oikeassa elämässäkin tuhatta ja sataa..? pyh paskapuhetta sanon minä mutta täytyy myöntää että kai nuilla peleillä jonkinlainen vaikutus käyttäytymiseen joillakin ihmisillä on, toisilla enemmän toisilla vähemmän.

• peliguru

yksi fakta on että pelit vie mennesään mukanaan
        niihin jää kiinni jos ei pidä tiukkaa kuria
        päivässä 1-2 tuntia olisi hyvä raja jos alkaa menee siitä yli tulee ongelmia normaali elämän kanssa aikaa ei riitä enään mihinkään ei edes kouluun ei työhin ei mihinkään muuhun kuin pelaamiseen että kannattaa valita työ tai pelit --> kohtuus kaikessa
        loppuu aamu väsymys lapsilla.. ja yksi mikä huollestuttaa on nuorien kunto se täysin rapakunto
        colaa sipsejä suklaata kaikkea paskaa kun syö olo on kuin madolla -> joko possu tai luikun laiha

• yhen sisko
        peliguru kirjoitti:

yksi fakta on että pelit vie mennesään mukanaan
        niihin jää kiinni jos ei pidä tiukkaa kuria
        päivässä 1-2 tuntia olisi hyvä raja jos alkaa menee siitä yli tulee ongelmia normaali elämän kanssa aikaa ei riitä enään mihinkään ei edes kouluun ei työhin ei mihinkään muuhun kuin pelaamiseen että kannattaa valita työ tai pelit --> kohtuus kaikessa
        loppuu aamu väsymys lapsilla.. ja yksi mikä huollestuttaa on nuorien kunto se täysin rapakunto
        colaa sipsejä suklaata kaikkea paskaa kun syö olo on kuin madolla -> joko possu tai luikun laiha

ne ei muista ees peseytyä, niil on kaikki sekasin, ei ne muista mennä nukkumaan ne pelaa koko ajan. koulussa ne ei käy melkei koskaan. niitten himassa mutsit rähjää niille siitä koko aikasesta pelaamisesta, ei ne voi sille pelaamisellee mitää ne ei näe sitä omaa pelaamista ongelmana.viikonloppusi jätkät kerääntyy yhtee kaikilla on koneet ja ne pelaa kaikki yöt.päivät ne nukkuu.viikolla ne on päivät väsyneitä ne ei jaksa mennä kouluu. ei niitte himassa oo kukaa ajantasalla poissaoloista sun muusta.

• Nimetön
        yhen sisko kirjoitti:

ne ei muista ees peseytyä, niil on kaikki sekasin, ei ne muista mennä nukkumaan ne pelaa koko ajan. koulussa ne ei käy melkei koskaan. niitten himassa mutsit rähjää niille siitä koko aikasesta pelaamisesta, ei ne voi sille pelaamisellee mitää ne ei näe sitä omaa pelaamista ongelmana.viikonloppusi jätkät kerääntyy yhtee kaikilla on koneet ja ne pelaa kaikki yöt.päivät ne nukkuu.viikolla ne on päivät väsyneitä ne ei jaksa mennä kouluu. ei niitte himassa oo kukaa ajantasalla poissaoloista sun muusta.

yhdyn edellä puhujaan. kaveri oli kans just tollanen että haisi aina hielle ja lanitti kaikkien nörttien kans eikä ikinä koulussa käyny. mikä kumma joillaki on että ne pelit on elämääki suurempi asia? tulee kyllä itelläki pelattua kaikkia auto pelejä mutta en minä yö myöhään kuitenkaan jystä pelejä.. on nimittäin parempaaki tekemistä kuten harrastukset yms.

• Ainakaan

Lapseni on saanut pelata millaisia pelejä lystää ihan pienestä pitäen ja sama homma elokuvien kanssa, eikä hän ole väkivaltanen ollenkaan! Pikemminkin hän on tosi rauhallinen ja mielummin selvittää riidat puhumalla, kuin tappelemalla. Harrastaa metsästystä sekä omistaa aseen, mutta viisaasti ja turvallisesti hän sitäkin käyttää.

• Äitili

Mä olen innostunut pelaamaann poikien pelejä salaa kun ne menee nukkumaan. Musta on huvittavaa murskata niitä kalloja kun kuuluu sellanen rusahdus, kaikki kellä on vähänkin älyä tietää ettei oikeesti ihmisestä tule yhtä paljon verta kuin niissä peleissä, eikä ihmiset mene niin moneen osaan. Ihmisessähän on viisi litraa verta, peleissä on moninkertasesti. Grafiikasta tykkään kanssa, se on niin aidon näköistä ja muutenkin niissä väkivaltapeleissä on aito tunnelma.
        Peleissä tulee tarkaksi ampujaksi, munkin tekis mieli lähteä joskus radalle kokeilee aitoa asetta, metsästyskin on alkanu kiehtomaan.
        Pelit kehittää tarkkuutta.

• Nyt kyllä repesin
        Äitili kirjoitti:

Mä olen innostunut pelaamaann poikien pelejä salaa kun ne menee nukkumaan. Musta on huvittavaa murskata niitä kalloja kun kuuluu sellanen rusahdus, kaikki kellä on vähänkin älyä tietää ettei oikeesti ihmisestä tule yhtä paljon verta kuin niissä peleissä, eikä ihmiset mene niin moneen osaan. Ihmisessähän on viisi litraa verta, peleissä on moninkertasesti. Grafiikasta tykkään kanssa, se on niin aidon näköistä ja muutenkin niissä väkivaltapeleissä on aito tunnelma.
        Peleissä tulee tarkaksi ampujaksi, munkin tekis mieli lähteä joskus radalle kokeilee aitoa asetta, metsästyskin on alkanu kiehtomaan.
        Pelit kehittää tarkkuutta.

"Peleissä tulee tarkaksi ampujaksi" EI jeesus! :D Naurettavin juttu mitä ikinä olen kuullut.

• Muistan et samasta aiheesta juteltiin jo 80-luvun puolivälissä..vanhoina hyvinä commodore-64 ja kasettiasema aikoihin.. *nostalgiaa* ..jolloin itsekkin junnuna pelasi yhtä jos toista..

Pelaan kyllä edelleenkin aina ku vaa kiireiltäni ehdin, PS2 nykyään, lempipeleihini kuuluvat: koko resident evil-sarja sekä kaikki silent hill-pelit, sekä lukematon määrä sota/strategia/kauhupelejä...rentouttavaa ja leppoisaa ajanvietettä.. =) suosittelen!

Omien lapsieni annan pelata ja katsoa ainoastaan pelejä ja elokuvia joita heidän ikänsä sallii.
      En esim antaisi 6v lapsen katsoa Dawn of the dead-leffaa!! Noudattakaa ikärajoja niin ei tu ongelmia...ellei se muksu ole jo ennestään ongelmainen tai jotenkin yliherkkä..

Alkuperäseen kirjoitukseen palatakseni sanoisin, että ongelma ei niinkään ole se mitä lapset katsovat ja pelaavat, vaan se että KUINKA KAUAN KATSOVAT JA PELAAVAT!!
      Ei ole tervettä nuoren lapsen olla töllön ääressä tuntikausia päivässä, vaikka ei muuta katsoisi ku pikku-2:sta, ni kyl murhanhimo rupee heräämään ku Ransua tarpeeks kauan kattelee! ;D

TV ja pelit ovat silloin paikallaan kun ei ole mitään OIKEAA tekemistä, ne eivät ole se olemassaolon tarkoitus!
      Lakatkaa hysterisoimasta turhista ja potkikaa ne laiskat muksunne sohvilta ylös ja ulos harrastamaan ja liikkumaan! Ja voisitte samalla itse mennä mukaan.. =)

• 14 v

Mä oon pelannu jo kauan "väkivaltaisia pelejä" enkä oo muuttunu yhtään väkivaltaiseksi tai hulluksi.
      Mikkään saatanan jenkkipellet eivät tiedä mistään mitään.

• heittää

kommentoi leppoisasti hän.

• 14 v
        heittää kirjoitti:

kommentoi leppoisasti hän.

kukkahatut.

• olet säästynyt,

se ei tarkoita, ettäkö muut säästyisivät! Minä tunnen monta tapausta, jossa peleillä on selkeä vaikutus nuorten käytökseen.

Jos ne eivät vaikuta sinuun, se ei tarkoita, etteivätkö ne voisi vaikuttaa toisiin.

Sitä paitsi kukaan nuori ei ikinä myönnä tai edes itse tajua, vaikka ne pelit olisivat vaikuttaneet millä tavalla. Vaikka tottahan se on, että suurin osa nuorista säilyy järjissään, vaikka pelejä pelaakin. Osaan se kuitenkin vaikuttaa erittäin haitallisesti.

• just joo
        olet säästynyt, kirjoitti:

se ei tarkoita, ettäkö muut säästyisivät! Minä tunnen monta tapausta, jossa peleillä on selkeä vaikutus nuorten käytökseen.

Jos ne eivät vaikuta sinuun, se ei tarkoita, etteivätkö ne voisi vaikuttaa toisiin.

Sitä paitsi kukaan nuori ei ikinä myönnä tai edes itse tajua, vaikka ne pelit olisivat vaikuttaneet millä tavalla. Vaikka tottahan se on, että suurin osa nuorista säilyy järjissään, vaikka pelejä pelaakin. Osaan se kuitenkin vaikuttaa erittäin haitallisesti.

monta tapausta? Sitten saa varmaan kysyä mistä tiedät syyn olleen peleissä?

Toisaalta jos kyseessä oli jotain ihan pieniä natiaisia, jotka jostain syystä pelasivat jotain k18 pelejä päivät pitkät niin en ihmettele, mutta muuten kyllä epäilen suuresti, että terve ihminen muuttuisi pelin takia aggressiiviseksi.

• ja tunnen
        just joo kirjoitti:

monta tapausta? Sitten saa varmaan kysyä mistä tiedät syyn olleen peleissä?

Toisaalta jos kyseessä oli jotain ihan pieniä natiaisia, jotka jostain syystä pelasivat jotain k18 pelejä päivät pitkät niin en ihmettele, mutta muuten kyllä epäilen suuresti, että terve ihminen muuttuisi pelin takia aggressiiviseksi.

Juu, kyllä tiedän monta tapausta, ja tiedän myös syyn olleen väkivaltapeleissä.

Omassa perheessänikin oli tapaus, jolloin pikkuveikkani alkoi muuttua kiukkuavaksi ja äkäiseksi (toisinaan jopa aggressiiviseksi), ja kyllähän se syykin löytyi - oli alkanut pelata väkivaltapelejä salaa! Eikä kyseessä ollut mitkään K18-pelit.

No, kun "kielin" vanhemmille ja asia laitettiin järjestykseen, veljenikin alkoi muuttua rauhallisemmaksi. Ja on muuten tänä päivänä erittäin kunnollinen nuori mies (14-vuotias), jonka perään ei tarvitse pahemmin kysellä. Osaa käyttää itsekin järkeään, toisin kuin suurin osa muista luokkalaisistaan.

• vanhemmat.................

veemäiset kaverit kaikki paska elokuvat jne.

• 14 v

M"utta parempi katsoa kuin katua,itse en anna lasteni pelata mitään väkivaltapelejä,suosimme lautapelejä.
      Miten itse,suositteko väkivaltapelejä,onko lapsenne jo puukottanut jotain?"

Joo mä oon pelannu niin paljon Hitmania, että on pakottava tarve puukottaa.
      ...ja vitut

• mies24v

Täytyy tunnustaa, että kyllä jotkut räiskintäpelit voivat saada "pään kiehumaan", mutta vain liikaa pelattuna. Tämä "liikaa" on useita tunteja päivässä, jolloin kaikki muu ympärillä tuntuu unohtuvan.

Seurauksena voi olla, että pelikuvat tulevat uniin ja joskus jopa ulkona kävellessä tuntuu kuin olisi vielä pelissä. Myös huimausta saattaa esiintyä. Tämä on vaarallinen tilanne sinänsä, jos kyseessä on vielä väkivaltaisuuteen taipuva henkilö (joka OIKEASTI saattaisi tehdä jotain hullua).

Ei siinä mitään, kyllä pelaaminen on hyvä ja kehittävä harrastus kaiken ikäisille, mutta vain sopivasti nautittuna, korkeintaan tunnin päivässä.

• 14 v

kuka nyt noin vähän pelaa?!

• 13v
        14 v kirjoitti:

kuka nyt noin vähän pelaa?!

siis tunti on niin vitun vähän aikaa!!! mä ainkin pelaan aina jotai väh 2 tuntii ain putkee jos pelaan

• Gamer247

Perkele oon istunut koneen ääressä jo kohta 9 tuntia Pelaillen räiskintäpelejä kavereitten kanssa, eikä tunnu missään!!!!!

• pelaaja 551

Kyllä nyt on kaikki kukkahattu tädit, täti-moonikat liikenteessä, tietysti ihan pelaajiakin täällä näyttää olevan, tervehdys heille.

mutta asiaan, mikä kirottu siinä on että pelit joka on uusi media joutuu aina syynin alle kun jollain jollain pässillä naksahtaa päässä, kyllä niitä murhia, tappoja, väkivaltaa, varkauksia, epärehellisyyttä on ennenkin tapahtunut... katsokaa kristittyjä, keskiajalla polttivat "noitia" roviolla, puhumattakaan paavin määräämistä ristiretkistä "pyhäänmaahan" kaapatakseen jerusalemin takaisin "väärä-uskoisilta" en edes aloita puhumaan espanjan uskonpuhdistuksista, menisi liian karuksi tälle foorumille... eikö jo tämän pohjalta voisi kieltää raamatun? aivopesee selvästi ihmisiä väkivaltaisiksi kuolaaviksi idiooteiksi jotka kaikessa pyhyydessään tappavat "vääräuskoisia" ja rukoilevat asioita näkymättömältä "isältä" taivaista....

ja nyt mietitte että yleistän vähä turhan paljon, ehkä... mutta niin yleistetään pelaajiakin heti kun jollain narkkarilla napsahtaa päässä ja sattuu omistamaan yhden pelin.

entäs sadut... oi nuo sadut joita pikkupoikana tuli luettua, kuten... punahilkka...

ensin punahilkka menee metsässä jossa sitä tulee vastaan puhuva susi, sen jälkeen susi menee ja syö isoäidin... syö elävältä, kuvitelkaa tilanne... ja sitten myöhemmin metsästäjä tulee ja ampuu sudelta aivot seinille ja avaa sen mahan ja tadaa, isoäiti hyppää pirteänä susi paran silvotusta massusta... kuvitelkaapa tämä...

entäs sitten lumikki... myrkytetty omena, paha äitipuoli, juonimista, ja sitten vielä tämä lumikki spawnaa takaisin henkiin...

eikö satuja sitten pitäisi kieltää, ihan selvästihän saduista johtuu jo tuhansien vuosien sodat, väkivaltaisuudet, joukkomurhat ja levottomuudet...

kieltäkää kaikki, uskonnot, sadut, televisiot, radiot, silti niitä väkivaltaisuuksia tapahtuu ei yhtään sen enempää eikä yhtään sen vähempää.

• mäROnski5 acco

Yhdyn pelaaja 551sen puheisiin. On se niin ääliömäistä touhua kun syyttää pelejä tästä kaikesta. Jotkut eläkeläiset, työttömät yms. kenellä ei ole mitään tekemistä alkavat ryhtymään "salapoliiseiksi" yms.kun ei ole muutakaan tekemistä.

• Minä täällä näin...

Itse en ole koskaan "seonnut" peleistä enkä edes tunne sellaista kuka olisi ja peleistä on ollut paljon hyötyäkin esim. olen oppinut englantia, oppinut tutustumaan ihmisiin ja paljon muuta ja joskus olen löytänyt ystäviä peleistä.

• 14 v

mä oon pelannu ensimmäisen kerran 6 vuotiaana Quakea
      ja siitä huolimatta mun "rikosrekisteri" näyttää tältä:

tapot: 0
      murhat: 0
      ra*********: 0
      pahoinpitelyt: 0
      varkaudet: 0

• Pelejä kaikenlaisia

Viestistäsi saa vihjaavan kuvan, ettei olekaan muita videopelejä kuin väkivaltapelejä; "itse en anna lasteni pelata mitään väkivaltapelejä,suosimme lautapelejä". On siellä tietokonepeleissäkin paljon paljon pelejä, jotka eivät ole väkivaltaisia tai muutenkaan haitallisia lapsille. Ikärajoitukset ovat olemassa ihan tarkoituksella (huom huom). En kiistä etteikö lautapelin pelaaminen perheen kanssa olisi mukavaa, sosiaalista ynnä muuta. Mutta entäpä sitten kun lapsi tai nuori on yksin. Videopelit ovat hyvä vaihtoehto ajankuluksi, jos vaikka ulkona on kurja sää eikä sinne pääse temmeltämään. Otsikkosi on myös todella vääristynyt eli juuri niinkuin sanoin, eivät läheskään kaikki videopelit ole väkivaltaisia.

• OH NOES!!

Ei tätä paskaa taas...

• loukata

mutta melko huvittavan lauseen olet vääntänyt:

" Amerikkalainen tohtorismies sanoi näin ja uskottovahan se on."

Jos minä olisin tohtori ja sanoisin mielipiteeni jostain asiasta, niin sitten koko kansa uskoisi sanaani

• Suomalainen mies

Täyttä pötyä. Kyllä siinä tarttee olla jo valmiiksi sairas jos jotain menee esim. puukottamaan.

Videopelit ovat parempaa sosiaalista toimintaa (digitaalista urheilua) ja videopeleissä ei tule valituksi viimeisenä joukkueeseen ja fyysistä kiusaamista tai jopa väkivaltaa ei pääse syntymään toisin, kuin peruskoulun koululiikunnassa.

• teini-iässä

Emme me suomalaiset tuollaisesta pelien pelaamisesta miksikään muutu. Amerikkalaisista en tiedä mutta me emme ole sen väkivaltaisempia pelasimme sitten niitä pelejä tai emme. Täyttä typeryyttä tuollaiset nk. tohtorin sanelemat tutkimustulokset ja johtopäätökset.

• Duke nukem

Roskaa koko juttu, olen pelanut ala-asteelta saakka erillaisilla pelikonsoleilla ja tietokoneella, enkä ole millään tavalla väkivaltainen ja olen pian 30-vuotias. Ei terve lapsi sekoa peleistä, jos sekoaa niin sitten täytyy olla päässä jotain jo valmiiksi vialla.

• pelaaja11

Haitallisia voivat olla lapsille (ja lapsenmielisille), mutta sitähän varten peleissä on ikärajat. Oppikaa noudattamaan niitä.

• joo_111

annan lapseni pelata gta sa:ta

• gta rules

on se gta ihan hyvä peli (etenkin san andreas) itse olen 13 ja pelaan gta-pelejä enkä silti tee mitään yöllisiä ryöstö tai murharetkiä SHOW FUCKIN WHAT!!!???

• sssss-111

pidä sä homo turpas kii!!! vitun pervo

• shit

hevonpaskaa. pelit ei tee lapsist väkivaltasii

• UUTTA...

Kyllähän tämä on tässä kymmenen vuoden aikana varsinkin kouluissa ja päiväkodeissa nähty. Eikä pelkästään ne pelit , vaan myös tuo TV. ns lasten "viihde" ja piirretyt.
      Pienet ja vähän isommatkin lapset apinoit suoraan sitä menoa ja huutoa mitä niissä on.

• apinaaa

No älää.. ei toi varmaa mikää kauheen uus juttu ollu..

• lord_juhani9

Vielä kun meikäläisellä oli Ps2, niin siinä todennäköisesti yli 80 prosenttia oli yli 15-vuotiaille tarkoitettuja pelejä. Tuolloin olin 10-14-vuoden ikäinen. K-18 pelejä niistä taisi olla 10-20%, eikä rikosrekisterissäni ole ainakaan vielä ( AIVAN SIIS EI AINAKAAN VIELÄ!!!!!!!!!!!!! KJIÄH KJIÄH!!!!!!!! ) merkintöjä. Tietenkin pelien koko idea on tehdä sellaista mitä ei muussa elämässä voi tehdä tai saa tehdä. GTA 3:ssa oli aina mukavaa posautella kranaateilla väkijoukkoja ja heittää parit molotovikoktailit kermaksi kakun päälle. Poliisit saikin jo hakattua pesäpallomailalla ja ankaran tappopäivän päätteeksi tuli hankittua linja-auto ja oopperamusiikki täysillä päällä murskaamaan lentäviä viattomia ihmisruumiita. Ah voi niitä aikoja. Oi kultainen lapsuus, jää unholaan...

Oikeastaan pelit itsessään eivät vaikuta lapsiin ( ja nuoriin ) muuten, kuin asenteen kautta. Jos ihminen suhtautuu alunperin kriittisesti pelinsä todellisuuteen, mutta nautii siitä itse pelinä, niin siitä ei voi tulla ongelmia hänen kehitykselleen. Toinen asia tietenkin on, jos lapsi elää väkivallan hyväksymässä ympäristössä.

• Pelaaja-__--

Eiköhän se pelaaja ole kuitenkin itse syypää pelaamiseensa, käyttäytymiseeensä jne.

Kyllähän niissä peleissä ne ikärajat on kuulkaa aika tarkkaan mietitty, ja niiden mukaan kannattaa ihan suosiolla toimia, varsinkin jos lapsi alkaa matkia pelissä tehtyjä juttuja, esim. esittää ampuvansa kaveria jne.

• little nemo

Agressiiviset purkaaki agressiot tappopeleissä, ni ne ei mee sitte potkii mummoja.

• ei ole

peleissä vaan vanhemmissa jotka eivät senvertaa tajua että nykyään suurinta osaa peleistä ei ole tarkoitettu lapsille, eikä sitä tunnu tajuavan moni muukaan. On täysin naurettavaa väittää että ihmisten väkivaltaisuuden voisi selittää videopeleillä, samaa sanottiin Rock musiikista, elokuvista jne. Oliko Hitlerin aikaisilla Saksalaisilla, Hunneilla, Ristiretkiläisillä tai Roomalaisilla jotain noista edellisistä? Silti verta on vuodatettu surutta koko ihmiskunnan historian. Nyt 2000 lukua elettäessä voisi katsoa peiliin ja koettaa korjata yhteiskunnan ongelmia, kuten työttömyyttä, koulu/työpaikka kiusaamista, köyhyyttä, syrjäytymistä jne. eikä kaataa kaikkien sekopäiden rikoksia viihdeteollisuuden niskaan.

• Manhunt2

Kaverin isä toi sen losista, se on alkuperäinen versio, siitä on sensuroitu osia muualla maailmassa.
      Faija takavarikoi sen. mä en saa pelata sitä. Saaks vanhemmat ottaa multa pelin pois kun mä sain sen tuliaiseksi? Mä en pitäny kauheesti siitä pelistä sen raakuuden takii, pelotti mennä nukkumaa. mutta haluan pitää sitä pelihyllyssä pelien joukossa ja lainata kavereille. Faija meuhkas sitä sadistiseks tappopeliks.

• MrMario

Olen yläasteelainen poika. Monet luokkalaiseni pelaavat pelejä, joissa ammutaan, mutta en ole nähnyt heissä juurikaan mitään erityisen väkivaltaista tekemässä. Ainahan pojilla pientä nahistelua syntyy, eikö, mutta siihen eivät ole pelit vaikuttaneet.
      Itse olen pelannut videopelejä aktiivisesti n. 4-3 vuotta, pääasiassa ikärajalleni soveltuvia sellaisia. Pelit ovat välttävän hyvää ajanvietettä, niistä saa paljon keskustelua aikaan kaveripiirissä sekä internetisä erilaisten foorumien välityksellä. Ne eivät kuitenkaan saisi olla pääasiallinen ajanviete.

Siinä oli oma, asiallinen käsitykseni videopeleistä. Back to the topic:
      Mielestäni aihetta on käsitelty todella paljon, ja kaikkein käsittämättömin asia on, että keskustelussa ei olla oikeastaan edetty mihinkään. Aina tulee nurkan takaa joku, joka ei ole edellisestä keskustelusta ottanut vaaria tai ei ole kuullut edellisestä mitään.
      Pelaajana mielestäni tärkein vastuu on vanhemmilla. Uudet ajat, uudet haasteet. Se ei ole niin vaikeaa katsoa sitä pelin kantta, että mikäs ikäraja siinä onkaan. Ikäraja ei tarkoita, että tämän asteista (lue: tämän ikäiselle sopivaa) väkivaltaa tämä peli sisältää, vaan ikärajan määrää monta asiaa. (Enemmän tietoa ikärajoista osoitteessa http://www.pegi.info/fi/index/ ) Anna vaikka lapsesi selittää, että mitä siinä pelissä tehdään, jos asia huolestuttaa sinua. Lapselle se ei välttämättä saata tuntua mukavalta, mutta jos ikäraja on hänelle sopiva, asian voi mielestäni unohtaa, sen verran hyvä tämä nykyinen PEGI-järjestelmä on. Eri asia voi olla, jos sinulla on joku tietty uskonnollinen vakaumus tai jotain vastaavaa.

Huhhuh, tuli taas kirjoitettua. Ei ehkä suoraan liity aiheeseen, mutta kuitenkin.

• onkos sellaisia?

Tiettekö ku on niitä sodanvastaisia elokuviakin.

Mä oon tyhmä ku mä nään sodanvastaisessa elokuvassa pelkästään sen sodan.
      Näkisin varmaa väkivallanvastaisessa väkivaltapelissäkin vaa sen väkivallan.

• kokemuksesta...

Kyllä se on niin että aika paljon väkivaltaa löytyy ihan perus tv ohjelmista...
      nykyään ei lapset kattele tao taoo tai muumeja vaan katellaan hämähäkkimiehet ja pokemonit ym.
      Kyllä niissä on väkivalta aika suuressa osassa...

• NeluuleetietävänsäkaikestaK...

Amerikkalaiset uskoo ihan kaiken mitä niille syöttää ja nuo "tiedemiehet" puhuyvat paskaa pelkästään rahan takia!! koko manner pitäs hävittää kokonaan jurta jaksaen ja taas maailma ois parempi.. I HATE USA!!!!

• vesipyssy

Suomalaisilla tenavilla on leikkipyssyt. Amerikkalaisilla tenavilla on oikeat aseet, jolla ne paukuttelee toisistaan ilmat pihalle. Mutta amerikkalaiset peliversiot ovatkin rankempia.

• peliäpeliä

Joo,ennen pelejä ei ollu väkivaltaa ollenkaan vaan kaikki oli pelkkää rauhaa ja ruusuilla tanssimista.
      Amerikkapaskaa taas oikein täysillä,se on niin kaksinaismoralistinen maa (niinkuin kohta suomikin) että porukka sekoaa jo kunnolla kun ei tiedä mikä on oiken ja väärin.
      Oliskohan semmonen väkivallaton peli kiva ja kehittävä jossa yritettäs riistää jokainen luonnonvara kehitysmaasta keinoja kaihtamatta ja tulla miljardimieheksi??sehän on oikein eikö niin.

• paska.......

sitä syytä videopeleistä löydä, miksi jotkut nuoret käyttäytyisivät väkivaltaisesti. Päin vastoin: Vastaavassa tutkimuksessa todettiin että videopelit vähentävät nuorten agressiivisuutta kun saavat purkaa itseänsä videopelien kautta..

• entiset kaverit

Kaveri uppoutu peleihin. Me ei olla nähty sitä kahten vuoteen. Se pelaa koko ajan liikkumatta missään.

• Nimetön

mun isomummo rupes leikkimää napeilla ja se katos enkä oo nähny sitä kymmeneen vuoteen.

• taas tätä samaa

Tämä on taas tätä aivan samaa huuhaata mitä on suollettu konservatiivien taholta viimeisen vuosikymmenen ajan. Tottakai siellä aivoissa näkyy aktiviteettia jos lapsi/henkilö joutuu aivoja käyttämään pelejä pelatessaan. Tämä kaikkihan on seurausta ihmisten pakonomaisesta tarpeesta pakoilla vastuun kantamista lapsiensa henkisen hyvinvoinnin kohdalla. Oikean moraali/etiikka kasvatuksen saanut lapsi ei lähde ihmisten keskuuteen käyttäytymään väkivaltaisesti pelattuaan väkivaltapelejä.

En tunne ketään nuorta, joka olisi väkivaltapeleisä saanut tämän tohtori Bartelin väittämiä väkivaltaisia käyttäytymismalleja peleistä ja soveltanut niitä käytännössä.

Koittakaa nyt vain takoa se tosiasia päähänne, että lapsistanne ei tule yht-äkkiä, taianomaisesti väkivaltaisia sosiopaatteja videopelejä pelaamalla. Huolehtikaa ennemmin siitä seurasta missä lapsenne liikkuvat ja millaisia moraalikäsitteitä heille opetatte.

• psykopaattijohto

haluaakin väkivaltaisen maailman jossa se saa tappaa surutta muita

• Tappanu tuhansia GTAssa

Tottahan se on, että kaiken maailman huumehörhöilläkin on varaa videopeleihin huumeiden ohella. Pelailevat niitä ja saavat kunnon aggret ja power buustit ja sitten: äräräräräräärärärräärärär.

• Hyundai Acc(id)ent

Mä oon pelannu koko ikäni ties mitä väkivaltapelejä ja kattonu satoja k-15 leffoja ja en oo tappanut ketään. Kaikista peleistä otetaan huomioon lähinnä pahat uutiset ja tollaisia pelienvihaajia on ties kuin monta. Niistä suurin osa ei ole varmaankaan koskenutkaan ikänään mihinkään pelikoneeseen. Se on vaan tämmöstä ennakkoluuloa ja pelkoa, ku ei oo omassa lapsuudessa ollu tämmöistä upeutta. Kuitenki vanhempien kannattais valvoa lapsiaan ja selittää niille, mikä on oikein ja mikä väärin. Ne kaikki ammuskelijat on ollu jotain sairaita ja niiden vanhemmat on vaan ostanu niille poxit ja menny töihi lojumaan 24/7 ja niiden lapset vaan pelas ja otti malliks. Vanhempien pitäs huolehtia enemmän lapsistaan. Mä oon muute oppinu sikana enkkua peleistä ja oon melkein meijän luokan paras enkussa. Zidäbaidzi oon wazda 12!

• mamma69

olen samaa mieltä että väkivaltaset pelit tekee lapsista väkivaltasia ja elokuvat on sama juttu.vanhempien kuuluis tarkistaa mitä pelejä lapset pelaa...sitten ihmetellää mistä johtuu hakkaamiset,rikollisuus ja välinpitämöttömyys kun ei ajatella et kun lapset saa oikean kotikasvatuksen kuten minä olen niin ei ole rikosrekisteriä eikä muita ongelmia.miksi pittee tehä lapsia jos ei niistä osaa huolehtia vaa elämä on liian holtitonta.en omista lapsia vielä mut minä ainakin pidän pirun tarkan kurin kuhan se päivä koittaa meidän elämäs.

• liika on liikaa

24/7 commandoren tikkupeliä voi saada ihmisen sekoamaan siinä kuin väkivaltapelikin.
      Liika on liikaa kaikessa.

• Ainstaini

"Lapsi on terve kun se leikkii"...joo. Sitä on tuota tutkijaa ja tohtoria joka lähtöön ja se tekee siitä mielenkiintoisen, että kaikki ovat mielestään oikeassa.
      "Kun lapsi pelaa väkivaltapelejä, toimivat hänen aivot eri tavalla"-sanoo tutkijat.
      Muistan pentuna kun TV-ohjelman jälkeen panin viitan selkään ja oltiin niin Supersankaria, ettei paremmasta väliä. Hypittiin puissa, ammuttiin isän tekemällä puupistoolilla ja raatoja tuli kasapäin. Tietenkin pikku vahinkoja sattui ja mustelmia tuli, mutta eikö pikkupojilla aina. Ammuttiin niin saatanasti ja vielä tässä hengissä ollaan eikä ole poliisia tarvinnut.
      On selvää ettei kovin nuorten ole soveliasta katsella tappoelokuvia tai pelata pelejä, joissa tapetaan niin että lattia lainehtii verestä.
      Lapsen on saatava olla lapsi leikkimällä nukeilla, pikkuautoilla ja saatava olla myös supersankari, jonka toimenkuvaan kuuluu lyödä roistot maahan. Kaikkea sopivassa suhteessa.
      Tietokoneajan tultua on lapset oppineet esim.Englanninkieltä sujuvasti jo ennen eka luokalle menoa. Ajatelkaa...englantia jo ennen eka luokkaa. Meillä aikoinaan opeteltiin sitä vasta ns.yläluokalla, eikä se suju oikein vieläkään.
      Ajatellaampa asiaa toisella tavalla, eli miten muuttuu aikuisen aivotoiminta eri tilanteissa; Isi katselee mamman kanssa koskettavaa draamaa, jossa elämän tuoman tuskan murtama aviomies saattaa rakkaan vaimonsa viimeiseen lepoon. Itkua, hammasten kiristystä, kaipuuta ja aahh kun koskettaa, että oikein veri päähän pakkautuu.
      Yön pimeinä tunteina isi katselee salaa perheeltään rankkaa pornofilmiä, jossa mies pistelee...niin....mihinkähän se veri nyt pakkautuu.
      Tai jospa aivotoiminta muuttuu eri tavalla, kun me Oikeat aikuiset oikein Oikean luvan kanssa saamme hakea Alkosta ison viinapullon ja tempaista sen nopeasti naamaan. Isillä tulee mieleen jo aika pian vieraat naiset, vanhat murheet, selvittämättömät asiat...niitähän meillä "Oikeesti Aikuisilla" seilaa päässä pilvin pimein. Lapsi seuraa vierestä kun isi pieksää äiskää ja päästelee suusta milloin mitäkin lapsen korville sopimatonta ja illan päätteksi ihan oikea poliisi tulee ja vie isin oikeesti putkaan.
      Lyhyesti; Kannatta aikuisten oikeesti keskittyä ensin vain aikuisten aivotoimintaan ja antaa lasten leikkiä omia leikkejään. Siinä aikuisten tarkkailemisessa on työmaata yllin-kyllin.

• järki käteen

Samaa mieltä. Ei ne väkivaltaiset (niin ja mikä lasketaan ns "väkivallaksi"? suhteellista...)pelit tee lapsesta yksinään yhtään mitään. Enemmän varmasti vaikuttaa lapsen aivoihin muu kotona tapahtuva, mm. nyt väkivaltaiset vanhemmat. Jos kotona on muuten kaikki kunnossa ja lapsella muutakin tekemistä kuin tietokonepelit (pelasipa sitten jonain päivänä useammankin tunnin), niin enpä usko että peleistä on yhtään mitään haittaa...

• tän mukaan hullu

"Tohtori Bartel ottaa kampanjaansa mukaan myös Clevelandin kouluammuskelun ja kertoo sen olevan suoraa vaikutusta väkivaltaisista videopeleistä – vailla muita todisteita kuin oma näkemyksensä."

no vittu tähän o lupaavaa... ja tätä si pitää uskoa: pelaa peliä ja mee myöhemmi vankilaan vai ?
      aikamoist scheissee...

• Tämmöinen vaan

Kaikki väkivaltahan alkoi elokuvista. Esim The Warriors elokuvan myötä nuorisojengit kasvoivat hurjasti USA:ssa. Ja siitä voidaan päätellä, että väkivalta nousi samalla. Mutta peleissä on sama asia. Väkivalta nousee kun lapset pelaavat esim K-18 pelejä. Mutta vanhempien vika se on jos lapset saavat pelata väkivalta pelejä.

• Roomalaiset

jo muinoin katsoivat Spartacusta ja saivat idean äärimmäisen väkivaltaisiin gladiaattori taisteluihin ja ristiin naulitsemisiin. Puhumattakaan Natsien keskitysleireistä, mitä lie väkivaltapeliä ovat pelanneet.

• tempuli

Aikuiset eivät välitä pelien ikärajoista. Onneksi omat vanhempani välittävät pelien ikärajoista. Itse pelaan vain yhtä 13k peliä ja siinäkin ikärja johtuu koska pitää osata englantia.

http://www.pegi.info

• trailereita
      • hu huu

Puoustelijat, heittäkääpä kommenttia edelliseen.

• Luoja.

Kamalaa jos lapseni saisi tuollaisen käsiinsä... kuten olisi kamalaa jos saisi käsiinsä Hostelin, Sawin, Hills have eyesin, Cannibal Holocaustin yms. Kun näitä kaikkia yhdistää se että ovat alle 18 vuotiailta kiellettyjä, eivätkä olleenkaan lapsille tarkoitettuja. Ja kyllä terve aikuinen erottaa kauhu pelit ja elokuvat todellisuudesta. Kyseinen peli on sitäpaitsi kielletty tai leikattu (kiitos kaltaistesi kiihkoilijoiden) lähes joka maassa, joten esimerkki ei ole kovin hyvä.

• hu huu kirjoitti:

Puoustelijat, heittäkääpä kommenttia edelliseen.

Noh, kuten joku jo sanoikin.

K-18

Muuta ei tarvitse sanoa.

• gigge
        Luoja. kirjoitti:

Kamalaa jos lapseni saisi tuollaisen käsiinsä... kuten olisi kamalaa jos saisi käsiinsä Hostelin, Sawin, Hills have eyesin, Cannibal Holocaustin yms. Kun näitä kaikkia yhdistää se että ovat alle 18 vuotiailta kiellettyjä, eivätkä olleenkaan lapsille tarkoitettuja. Ja kyllä terve aikuinen erottaa kauhu pelit ja elokuvat todellisuudesta. Kyseinen peli on sitäpaitsi kielletty tai leikattu (kiitos kaltaistesi kiihkoilijoiden) lähes joka maassa, joten esimerkki ei ole kovin hyvä.

Kuka kaupasta nykyään ostaa mitään, netistä saa kaiken ilmaiseksi. Joka jätkällä on kaikki pelit imutettuna.

• DarthVenom

Olen pelannut videopelejä yli 15 vuotta. Olen nyt 18. Olen pelannut kaikkia genrejä räiskinnästä strategiaan. Olin lapsena ujo,syrjäänvetäytyvä ja epävarma. Tulevan psykopaatin tunnusmerkit,vai mitä?
      Minun pitäisi istua nyt linnassa elinkautista moottorisahalla tehdystä paloittelumurhasta,koska pelasin 8-vuotiaana Doom 2:sta.
      TODELLISUUS:Tätä kirjoittaa hyvin opinnoissaan edistyvä nuori mies,joka tietää mitä haluaa elämältään. Pelaaminen on ulkona liikkumisen ja lukemisen ohella rakkain harrastukseni.
      On hyvä,että valvot lastesi pelaamista mutta älä mene liian pitkälle ja ota selvää pelaamiseen liittyvistä asioista. Lapsesi näkevät väkivaltaa muistakin lähteistä:uutisista,elokuvista,kirjoista,
      urheilussa, sarjakuvista,luontodokumenteista.... jne.
      Oikeastaan ainoa tapa suojella lapsia väkivallan näkemiseltä on sulkea heidät tynnyriin. Mielestäni
      onkin parempi opettaa lapsille,miten väkivaltaan pitää suhtautua. Mutta kuka heille sen opettaa,jos vanhemmat ovat suurimman osan aikaa töissä tai jossakin muualla? Minulle on jäänyt sellainen maku,että nykymenolle yritetään löytää syntipukkia,jotta ei tarvitsisi katsoa peiliin.

• huom. sitaatit

Kaikista ei kuitenkaan tule alkoholisteja. Ryyppääminen on kyllä riskitekijä alkoholisoitumiselle.

• siinä se

ainahan kaikkea liioitellaan, minäkin olen pelannut varmaan 10-vuotiaasta asti gta-pelejä (VAAU) ja nyt olen 16, enkä istu nuorisovankilassa, vaan ajan suht hyvällä kevarilla ilman rahahuolia ja koulut sujuu erittäin hyvin

• Kill Bill City

USAssa on eniten murhia väkilukuun verrattuna

joten ei kaveri ihan mikään Dr Huuhaa ole !

• Eiköhän USAn sijoittuminen korkealle väkivaltatilastoissa johdu ihan jostain muusta kuin peleistä.

• MrMario
        i.l.e kirjoitti:

Eiköhän USAn sijoittuminen korkealle väkivaltatilastoissa johdu ihan jostain muusta kuin peleistä.

Kun katsoo vaikka jotain Hauskoja Kotivideoita, niin sieltähän ne jenkkien hassunhauskat toilailut tulee esille... Toinen kaatuu pahannäköisesti moottoripyörällä niin muut vaan nauraa.

• mutta vaikuttavat

Kun minä katsoin/pelasin ensimmäisen kerran raakaa väkivaltaa, se tuntui kamalalta. Alkoi oksettaa ja tuli huono olo.

Nyt katson/pelaan vielä pahempaa väkivaltaa, eikä se tunnu missään. Edes kauhistuttavat uutiset eivät enää tunnu missään, toisin kuin ennen.

Ihminen turtuu. Siitä voi sitten vetää johtopäätökset, miten se vaikuttaa normaaliin elämään. Joskus huonosti, joskus ei mitenkään merkittävästi - enhän minäkään ole ketään tappanut.

En silti yritä väittää, etteikö pelit ja elokuvat vaikuttaisi minuun MITENKÄÄN. Koska ne vaikuttavat. Normaali ihminen on vaikutteille altis.

• nekku

Siis tuohan on aivan täyttä paskaa. Siis tottakai jos on lapsella valmiiksi päässä vikaa niin väkivaltaiset pelit todennäköisesti aiheuttavat väkivältaista käytöstä ja tietenkin jos lapsi ei muuta tee kuin pelaa väkivaltaisia pelejä 24/7. Mutta vastuu onkin niillä vanhemmilla jotka varmasti pystyvät vaikuttamaan siihen mitä jokin 5 vuotias pelaa. Siitä vanhemmat normaalit lapset kyllä ymmärtävät jo pelin ja todellisuuden erot.
      Ja tuon tutkimuksen tehneen kaverin todisteetkin ovat niin vakuuttavia, "vailla muita todisteita kuin oma näkemyksensä", että eihän tuota voi uskoa kuin jonkinsortin idiootit.

• !!!!

aivan sama onko 5v vai 12v.
      jos on esim. yhtä jaksosesti vaikka 2tuntia koneella niin lapsesta tulee äkäinen.
      ei tarvi olla ku joku lasten peli ja jos siinä esim. häviää koko ajan niin se tekee kiukkuseksi!!!

• see

tekee kiukkuiseksi lapsen vaikka pelaisit afrikan tähteä hänen kanssaan kaksi tuntia ja hän häviää joka kerta. Kyllähän Räikkönenkin viskoo kypäräänsä pitkin tienoota kun ferrari leviää alle. Taitaa Kimi olla pelannut liikaa väkivaltapelejä ?

• sgsgfds
        see kirjoitti:

tekee kiukkuiseksi lapsen vaikka pelaisit afrikan tähteä hänen kanssaan kaksi tuntia ja hän häviää joka kerta. Kyllähän Räikkönenkin viskoo kypäräänsä pitkin tienoota kun ferrari leviää alle. Taitaa Kimi olla pelannut liikaa väkivaltapelejä ?

:) hyvä että joku muukin on kanssani samaa mieltä. tosiasia se on.

• Pelaaja445

Ensimmäiset pelit olivat commadore 64 pelit, vaikka grafiikka oli vähän alempi tasoista, silti pelit olivat hyviä. Seuraavaksi siirryinkin nintendoon, lempipelini turtlesi jossa mätkittiin tyyppejä kumoon. Sen jälkeen siirryin super nintedoon ja lempipelini sillä on donkey kong ja mario. Sen jälkeen hankittiin tietokone ja sillä pelasin ensimmäisenä quakea. Mahtava peli. Olin sinä aikana jotain 8-10 vuotias ja en tullut väkivaltaiseksi taikka muutenkaan hulluksi vaikka pätkein peliä putkeen monta tuntia. Niin ja varsinkin delta forceakin pätkein monta tutkia putkeen siinä sivussa.

Sen jälkeen taisikin tulla half life, siinäkin taisi mennä monta tuntia pelaillessani sitä kun tykkäsin pelata putkeen. Bugs life oli aika pökö peli. :) Heroes of might and magickkejakin pelailin jossain välissä ja edelleenkään en ollut väkivaltainen. Sitten 9-12 vuotiaana pelasin soldier of fortunea, mahtava peli. Niin ja 9-12 vuotiaana pelasin myös quake 2 versiota. Postalin demonkin asensin mutta en päässyt läpi kun en tiennyt miten mennä, enkä vieläkään tiedä miten se mennään läpi. :)

Severancen ostin aika samoihin aikoihin. The thing pelin ostin sitten silloin kun se tuli kauppoihin. Se oli aika hyvä peli myös, taisinkohan olla 13 vuotias kun se the thing tuli kauppoihin. 3d-kortti oli paska sinä aikana niin piti pelata hopean näköisenä sitä, mutta veret kuitenkin näkyi selvästi että jotain väriä kuitenkin. ;)

Sitä pitää olla päässä jo alunperin vikaa jonkin vertaa jos peleistä tulee väkivaltaseksi tai muuten rupeaa ammuskeleen ihmisiä kumoon.

Minä olen todisteena että pelit ei tee ihmisestä hullua vaikka kuinka paljon pelaisia verikekkeri pelejä. Ihminen pitää jo alunperin olla sairas jollain tavalla että pelit vaikuttaisivat siihen.

Ensiksi kannattaa lähteä uskontoja karsimaan pois toiminnasta, koska sieltä ne kaikkein hulluimmat löytyy. Selatkaa suomi24.fi palstoja niin tulee monta hullua uskovaista vastaan.

• Kelpo_Epeli

Eikä mitään oo vaikuttanu, eniten epäilisin et ne väkivaltaset tyypit etsiytyy väkivaltapelejä pelaamaan ja normaalit pelaa ajankulukseen ... muna vai kana, väitelköön siittä ne jotka viittii ...

• Kuismanen

Tai no ehkä jos se lapsi on jo muutenkin mielenvikainen. Mä olen esimerkiksi pelannut niitä GTA-pelejä (GTAIII ja noin pois päin)jostain 10-vuotiaasta asti enkä todellakaan ole väkivaltainen. Sen lapsen täytyy kyllä olla mutenkin päästä viallaan että ne pelit lisäisivät sen väkivaltaisuutta.

• Kuismanen

Se merkintä on niissä peleissä jotta vanhemmat eivät ostaisi niitä pelejä lapsilleen. Ne ovat aikuisille tarkoitettu. Jos joku napero pelaa sellaista peliä niin joku aikuinenhan sen sille on ostanut. Turha syyttää pelejä.

• ......

Olen pelannut melko paljon väkivaltapelejä ja olen kyllä erittäin väkivallanvastainen. Just joo.

-15 v. poika-

• pelata..

joitain aivottomia pelejä!
      Suosittelisin hankkimaan elämän tai jotain..
      En kyllä aio viettää minuuttiakaan joidenkin tyhmien pelien parissa!

• Yhdyn kyllä sen tohtorin kommenttiin kyllä pelit vaikuttavat lapsiin ja niiden

käyttäytymiseen paljonkin ei minun tarvitse mennä itseäni pitemmälle kyllä pelit vaikuttivat minuunkin ja elokuvat ovat myös yksi juttu mikä myös vaikuttaa.

Itse olen pelannut Doom 3d peliä sitä aikaisempaa versiota minun mielestäni se on raaka koska se perustuu tappamiseen tapat demoneita, ihmissotilaita jotka ovat paholaisen puolella ja peliin on lisätty vahvasti saatananpalvomismerkkejä.

Nyt kun on tullut ulos se uusin DOOM peli se on vielä todentuntuisempi kuin edeltäjät siinä oikeasti kun ammut ihmistä tai hirviötä veri roiskuu tai heität kranaatin tai moottorisahan niin se on aivan sama kun joku heittää kranaatin sinun omiin jalkoihin niin kyllä siinä menee kappaleiksi tai joku heiluttaa moottorisahaa ja leikkaa vaikka minulta tai sinulta käden poikki ja veri vuotaa.

Siinä pelissä on mukana saatananpalvonta rinnalla kulkien ja matka vie aina tuonelaan asti suoraan paholaisen luo.

Ja mitä tulee taas peliin nimeltä Duke Nukem 3D, joka on jo vanha ja ei ole ihan niin aito kuin Doom pelit, mutta aika hyvin se tulee perästä.

Siinä ei ole mitään saatanapalvontaa, mutta siinä on taas lisätty naisia jotka strippaa ja keikuttaa takamusta ja kun menet viereen ja painat action eli toimintanappulaa, niin sinä tarjoat hänelle rahaa ja hän vilauttaa paidan alta sinulle rintoja.

Esim. Max Payne on pelkkää ammuskelua, verta lentää aika miedosti vaikka heittää kranaatin ihminen ei mene lihoiksi, mutta siihen on lisätty pesäpallomaila jolla voi hakata ja jätkä lentää… Siis samanlailla lentää kuin kranaatista.

Eli sitten vasta löytyy verta maasta tai minne se nyt sitten lensikään se ihminen.

Ja huumeita on siinä myös mukana sekä samalla särkylääkkeitä joudut syömään saadaksesi lisää energiaa eli suomeksi pysyä hengissä.

Tämmöisiä pelejä löytyy PC eli tietokoneelta, Playstation, Xbox ja myös Nintendon puolelta sekä samankaltaisia. Ja harvoin enää löytyy nimeltä mainiten kunnollisia pelejä, jotka ei olisi verellä mässäilty, pornolla, väkivallalla tai sitten noituudella.

Esimerkiksi mielestäni Harry Potterissa ohjataan lapsia noituuden tielle salakavalasti sekä GTA (Grand Theft Auto) tässä pelissä olet rikollinen ja varastat autoja, hakkaat kenet haluat, ostat aseita ja tapat ihmisiä, jotka viedään sitten sairaalaan ja ihmiset hajoaa lihoiksi ja harrastetaan prostituutiota.

Tämmöisiä pelejä on tullut vain lisää… lasten aivot pestään väkivallalla ja seksuaalisuudella tai sanotaanko näin suoraan että pornotuotannolla. Tämmöisilläkö peleillä meidän lasten tulisi pelata?

Suosittelen lapsille pelattaviksi urheilupuolelta olevia pelejä esim. auto, kalastus, yleisurheilu ja golf pelejä yms. muita mietoja pelejä.

Ja ikäsuositus olisi hyvä vielä varmistaa huolella ja kysyä myyjältä pelistä tarkemmin että kuinka paljon peli sisältää ei toivottua materiaalia ja mielestäni olisi hyvä ensin itse vanhempien tutustua peleihin tarkemmin ja vaikka itse pelata ensin ja näin varmistaa pelin pelattavuus.

Sillä ikärajoja on nykyään valitettavasti menty alentamaan, eli niihinkään ei voi luottaa kokonaan.

Itse pelaan nykyään myös urheilupelejä, Star Wars pelejä myös lego versiona, ainoastaan Star Wars: Repulic commando on semmoinen peli, jota en antaisi lasten pelata alle 16v ikäiset, en yhtään vasta kun on täyttänyt 16v niin vasta sitten. Hieman raaka peli.

Disney:n tekemiä pelejä ja kristillisiä pelejä esimerkiksi nimeltä Catechumen suosittelen lasten pelata vasta kun ovat 12- vuotiaita, koska siinä on paljon englantia eikä perustu väkivaltaan.

Päinvastoin näyttää suuunnan kohti Raamatun lukemista jos itse haluaa, Ominous Horizons on yksi hyvä kristillinen peli.

Siinä paha on rikkonut Raamatun osiin ja sinun täyttyy etsiä kaikki Raamatun sivut ja koota se jotta raamattu saadaan julkaistua kaikkialle maailmaan.

Tämä peli soveltuu jo 9-12 vuotiaille ja näitä pelejä voi ostaa ainoastaan kristillisestä kaupasta.

Pelatkaa lasten kanssa yhdessä pelejä oli ne sitten tietokonepelejä tai pelikonsolipelejä (Playstation, Xbox ja Nintendo).

Yhdessä pelaamisesta jää lapselle hyvät muistot vanhempien kanssa yhdessäolosta ja näytätte omille lapsille kuinka paljon te rakastatte heitä ja toisianne. Näin lapsista tulee tasapainoisia ja kunnioittavat teitä vanhempia ja jopa uskaltavat kertoa teille asiasta kuin asiasta ilman että tarvitsee pelätä omia vanhempiaan.

Kirjoittanut 25-vuotias naimisissa oleva nuorimies joka on pyrkimässä nuoriso-ohjaaja koulutukseen ensi vuoden keväällä 2008.

• tackar o pockar

Sinulla on realiteetit hallussa,
        ja valmiina silmää lasten ja nuorten parhaaksi, jota toivoisi vanhemmillakin olevan.
        Olet valinnut tärkeän työsaran ja opinnot alalle.
        Hieno homma, onnea pääsykokeisiin.

• Itse en kristillisiä aivopesupelejä ostaisi lapsilleni ikänä.

Muuten suhtautumisesi peleihin kuulostaa kyllä tosi terveeltä.

• peliaddikteja...

Näin pitkä ketju yhdessä vuorokaudessa todistaa että kyse on herkästä asiasta. Olisiko niin että peliriippuvaiset täällä yrittävät vakuutella tappopelien haitattomuutta yhtä kiihkeästi kuin tupakoitsijat uskottelevat että tupakka ei aiheuta keuhkosyöpää - ainakaan heille!

• Tai voisiko se johtua siitä, että asiasta tietämättömät kukkahattutädit ja -sedät puhuvat asiasta, josta eivät tiedä mitään? Jos julistaisin, että alkoholia juovat tulevat hulluiksi 10 vuoden sisällä ja ketju saisi paljon vastauksia alkoholia nauttivilta, tarkoittaisiko se, että osuin oikeaan?

Itse olen pelannut pelejä 5- vuotiaasta lähtien ja pelaamiseni määrä on kasvanut vuosi vuodelta arvosanojeni kanssa. Yläasteen lopulla olin koulun parhaita (ja ehkä eniten pelaavia) oppilaita 9,8 keskiarvolla. Eikös sekin ole pelien vika? Lukiossa arvosanani ovat pysyneet aikalailla ennallaan. Pelien vika sekin.

On todistettu, että pelejä pelaavat kirurgit ovat jopa 25% nopeampia ja tarkempia operaatioissaan kuin pelaamattomat. Lisäksi pelaaminen kehittää silmän ja käden yhteispeliä ja omien kokemuksieni pohjalta pelaavat ihmiset ovat yleisesti ottaen jopa älykkäämpiä kuin pelaamattomat. Pelaamisen hyödyt ovat moninaisia, mutta en tähän hätään muista kuin pari.

Jos miljoonasta pelaajasta yksi puukottaa kaverin niin onko vika peleissä vai yksilössä ja tämän vanhemmissa?

Ihan oikeasti: älkää puhuko asioista joista ette tiedä. Niin älkääkö ostako Olli 8 veelle sitä K-18 GTA 3:sta Anttilasta synttärilahjaksi. Peleistä on tullut täydellinen syntipukki vastuutaan vältteleville vanhemmille.

Ilkka 18v
        Himopelaaja vuodesta 1995

• vaan

v*tuttaa niin s*atanasti kun kaiken maailman kiihkoilijat, kukkahattutädit ja varsinkin SINÄ luulette tietävänne peleistä ja niiden haitallisuudesta niin p*rkeleesti ikinä kuitenkaan yhtään peliä kokeilematta. katotaan uudestaan 20v päästä kun teidät kaikki on kuopattu ja meidän sukupolvemme jyllää että mitä mieltä silloin ollaan pelaamisesta ja sen haittavaikutuksista kuhan ensin päästään näistä ennakkoluuloista eroon.

muistahan katsella sieltä pilvenreunalta sitten!

terv. minä joka pelaan kun kiireiltäni ehdin.

• tässä keskustelussa!
        i.l.e kirjoitti:

Tai voisiko se johtua siitä, että asiasta tietämättömät kukkahattutädit ja -sedät puhuvat asiasta, josta eivät tiedä mitään? Jos julistaisin, että alkoholia juovat tulevat hulluiksi 10 vuoden sisällä ja ketju saisi paljon vastauksia alkoholia nauttivilta, tarkoittaisiko se, että osuin oikeaan?

Itse olen pelannut pelejä 5- vuotiaasta lähtien ja pelaamiseni määrä on kasvanut vuosi vuodelta arvosanojeni kanssa. Yläasteen lopulla olin koulun parhaita (ja ehkä eniten pelaavia) oppilaita 9,8 keskiarvolla. Eikös sekin ole pelien vika? Lukiossa arvosanani ovat pysyneet aikalailla ennallaan. Pelien vika sekin.

On todistettu, että pelejä pelaavat kirurgit ovat jopa 25% nopeampia ja tarkempia operaatioissaan kuin pelaamattomat. Lisäksi pelaaminen kehittää silmän ja käden yhteispeliä ja omien kokemuksieni pohjalta pelaavat ihmiset ovat yleisesti ottaen jopa älykkäämpiä kuin pelaamattomat. Pelaamisen hyödyt ovat moninaisia, mutta en tähän hätään muista kuin pari.

Jos miljoonasta pelaajasta yksi puukottaa kaverin niin onko vika peleissä vai yksilössä ja tämän vanhemmissa?

Ihan oikeasti: älkää puhuko asioista joista ette tiedä. Niin älkääkö ostako Olli 8 veelle sitä K-18 GTA 3:sta Anttilasta synttärilahjaksi. Peleistä on tullut täydellinen syntipukki vastuutaan vältteleville vanhemmille.

Ilkka 18v
        Himopelaaja vuodesta 1995

Noniin lopulta saatiin kommenttia joltain muultakin kun siltä äärikiihkoilevalta kukkahattutädiltä!

Kiitos! :D

• HERRANJUMALA

TEIDÄN KANSSANNE!

"Näin pitkä ketju yhdessä vuorokaudessa todistaa että kyse on herkästä asiasta. Olisiko niin että peliriippuvaiset täällä yrittävät vakuutella tappopelien haitattomuutta"

Ihan perus maalaisjärjelläkin luulisi ihmisen tajuavan että Suomi24:ssä on eniten nuoria aikuisia, noin 18-25 vuotiaita miehiä ja naisia. He kuuluvat niin sanottuun pelaaja-sukupolveen, jossa noin 85% ihmisistä pelaa tai on kokeillut pelaamista sen joissain muodoissa. Tottakai keskustelu, jossa vanhat mummelit ennakkoluulojensa kanssa puhuvat pelaamisesta kaiken väkivallan aloittavana hirmutekona, nostaa tunteet pintaan. Tämä ei suinkaan johdu siitä että he kaikki olisivat himopelaajia jotka pelaavat vain ja ainoastaan väkivaltapelejä.

t: kagheera 56v.

• nuori vaimo
        HERRANJUMALA kirjoitti:

TEIDÄN KANSSANNE!

"Näin pitkä ketju yhdessä vuorokaudessa todistaa että kyse on herkästä asiasta. Olisiko niin että peliriippuvaiset täällä yrittävät vakuutella tappopelien haitattomuutta"

Ihan perus maalaisjärjelläkin luulisi ihmisen tajuavan että Suomi24:ssä on eniten nuoria aikuisia, noin 18-25 vuotiaita miehiä ja naisia. He kuuluvat niin sanottuun pelaaja-sukupolveen, jossa noin 85% ihmisistä pelaa tai on kokeillut pelaamista sen joissain muodoissa. Tottakai keskustelu, jossa vanhat mummelit ennakkoluulojensa kanssa puhuvat pelaamisesta kaiken väkivallan aloittavana hirmutekona, nostaa tunteet pintaan. Tämä ei suinkaan johdu siitä että he kaikki olisivat himopelaajia jotka pelaavat vain ja ainoastaan väkivaltapelejä.

t: kagheera 56v.

Ihan perusmaalaisjärjelläkin luulisi tajuavan, että myös nuoret voivat nähdä syy- ja seuraussuhteen.

Kuka täällä on väittänyt, että pelit ovat kaiken pahan alku ja juuri? Tyhmähän se on, joka niin väittää.

Kuitenkin peleillä/elokuvilla on vaikutusta ihmisen psyykkeeseen, toimintamalleihin ja asenteisiin; erityisesti kehittyvillä nuorilla ja lapsilla. Ota nyt järki käteen ja mieti!

Terveisin
        nuori vaimo, parikymppinen

• vsv-völ

Nykyajan väkivaltapelit ovat aivan samanlaisia kuin väkivaltavideoita. jos pelit ovat hyväksi, niin silloin elokuvatkin ovat

• Paksukaula
      • Katsoin tuossa yks päivä tuon linkin myös pelien ikä rajat meni siinä suunnilleen 16 - K-18 välillä.

• Gamer247

Entäs sitten jos jenkeistä tulee taas joltain "tohtorismieheltä" ilmoitus että kukkien kasvattaminen lisää syöpäriskiä. Varmaan menette uskomaan senkin

• konttoritero

Pelaan usein Half-Lifeä, Counter Strikeä, yms ampumapelejä, ja käytösnumeroni on aina ollut vähintään 9, enkä ole (ainakaan vielä ;D) tappanut ketään. Selitäppä se jos filosofiasi mukaan mun pitäisi olla "hullu ja väkivaltainen"

• UUghhhhhhhhhh!!!

se On!

Ei tarvita Sicors Sistersejä eikä twistereitä! Jos on uhattu saksilla-iskemisellä! Kun on lapsena uhattu, ei vanhempanakkaan voi välttää kiusauksia, sillä ilmo sattui varastamaan sen Villapaidan,

kun Sauli jo pääsi pitkästä-niemestä!

Mitenmenee työ-oikeus??????????????

• yjhyjt

täytyy olla ennestään jo hulluu jos pelit pistää nupin sekaisin, sama vaikka on 5v.

Suotta pelejä aina morkataan, jos et ole huomannut niin kaikki hourupäiden tutkijoiden tulokset tulevat just Usa:sta taikka englannista, ei kannata ottaa tosissaan... minäkin olisin jo elinkautista kakkua lusimassa jos lapsena olisi mennyt väkivaltaviihde päähän, kattelin jo konttauiässä nimittäin verisimpiä kauhurainoja mitä on nähty, samoin selain jo silloin "aikuiskirjallisuutta" eikä tullut raiskaajaa vaan perheellinen ja täysipainoinen äijä:)

• JÄRKI -HOI!!!

ETTä ettei pennuilla riitä järki käsittelemään kriisitilanteita kypsällä tavalla, joten he kantavat mukanaan oppimiaan USUTTEITA, ja nimenomaan peleistä saatuja mielikuvia ja toimintatapoja.

On suorastaan PÖYRISTYTTÄVÄÄ IDIOTISMIA, jos näitä joudutaan yhä tutkimaan, ja vänkäämään, jopa uhraten miljoonia euroja, että saadaan selville TÄYSIN PÄIVÄNSELVÄ ASIA:

• digihiki

Diboxit tekevät aikuiset hulluksi.

Lapset sentään osaa niitä päivititellä.

Videopelit olivat jo kaiken paha ja juuri jo 80-luvulla. Silti semmoisia meitin huusholliin hankittiin.

Space Invaders vastaan Spede.

Tohtoreita tarvittiin silloinkin vaaroista varoittamaaan. Videonauhurit kävivät kaupaksi. Kestivätkin ne jopa lasten käsittelyä.

• Hjeps...

ja sotapeliä ja en ole ollut ikinä edes tappelussa. Että voisin sanoa itseäni ennemmin nynnyks kun väkivaltaseks. Tiedä sitten onko se hyvempi vai huonompi juttu.

Pelit on kuitenkin mun elämälle jo pelattu eipä pahemmin jaksa enää kiinnostaa.

• 18+14

Pitäähän doctoreiden ja muiden tyhjäntoimittajien jotain sanoa työpaikkansa pitimiks. Ei siellä saa hiljaa istua nököttää.

• im a ten killer
        18+14 kirjoitti:

Pitäähän doctoreiden ja muiden tyhjäntoimittajien jotain sanoa työpaikkansa pitimiks. Ei siellä saa hiljaa istua nököttää.

the one oon 7 ja pelaan css ja kaikkee muuta veristä eikä oo mitään tapahtunu vitun läski homo

• tunnettu tuska

Onko tästä tehty tutkimusta, onko pelejä pelaavat tehneet enemmän esim puukotuksia, kuin pelejä pelaamattomat? Enemmän vaikuttaa TV, minusta se ei tee väkivaltaiseksi, että painelee näppäimistön nappeja.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      111
      1229
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      258
      977
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe