Uudestisyntyminen vedestä ja hengestä.

Johanneksen evankeliumi:
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Mikäli ihminen tulee Pyhän Hengen vaikutuksesta ns. herätyksen tilaan, hän tuntee katumusta entisestä elämästään, pahoista teoistaan ja ajatuksistaan ja tunnustaa lopulta syntisyytensä suullisesti Jumalalle (tai toiselle kristitylle). Tätä kutsutaan ripittäytymiseksi.

Seuraava vaihe on synninpäästö tai "parannus", jossa joko pappi tai vastaava ripin vastaanottaja tai vaikka itse Jumala julistaa asianomaisen synnit anteeksi Jeesuksen nimessä.

Tätä seuraa "uudestisyntyminen vedestä" eli vanhurskauttaminen. Kyse ei ole ulkoisesta vesikasteesta, joka on vain tämän psykologisen tapahtuman ulkoinen kuva. Kyse on siitä, että saatuaan Jumalalta anteeksi, henkilö antaa myös itse vastavuoroisesti anteeksi muille ihmisille ja pysyy tässä anteeksiantamuksen tilassa:

Matteus:
6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Efesolaiskirje:
4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

Tällöin henkilö on varsinaisesti Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä vanhurskautettu "Pistos", eli "uskollinen" tai kuten usein sanotaan "uskovainen". Henkilö saa itselleen ns. "Pyhän Hengen sinetin":

Efesolaiskirje:
1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Jeesuksen vertaus armottomasta palvelijasta (Matt:18:23-35) kertoo siitä, kuinka henkilö oli edennyt tuohon synninpäästön vaiheeseen mutta ei vastavuoroisesti itse antanut anteeksi omalle velalliselleen eli ei antanut Jumalan "kastaa" itseään puhdistavassa elämän vedessä, siinä Jeesuksen Kristuksen veressä joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.

Uudestisyntymistä vedestä seuraa sitten uudestisyntyminen hengestä, joka on pitkä prosessi. Siinä ihminen Sanan ja rukouksen avulla "pyhittyy", saavuttaa mahdollisesti armolahjoja ja yksinkertaisesti kasvaa Kristuksessa kohti Pyhän Hengen täyteyttä.

Pyhän Hengen täyteyden saavuttaneet seurakuntalaiset kuuluivat ns. "vanhimmistoon" ja heitä kutsuttiin arvonimellä "Teleios" (Täydellinen):

1.Korinttolaiskirje:
2:6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten (teleios) seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,

2. Korinttolaiskirje:
13:9 Sillä me iloitsemme, kun me olemme heikot, mutta te olette voimalliset; sitä me rukoilemmekin, että te täydellisiksi (teleios) tulisitte.
13:11 Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi (teleios), ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.

Filippiläiskirje:
3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä (teleios), tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.

43

832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baptisma

      Jeesus puhui Nikodemukselle heti oman kastensa jälkeen kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä vedestä ja Hengestä. Uudestisyntymisen peso on kaste. Jeesuksenkin liharuumiin piti syntyä uudesti, jotta liha meni taivaaseen. Muutoin liha ja veri ei peri Jumalan valtakuntaa. Jeesus puhuu ensin itsestään, jos "joku" ei synny vedestä ja Hengestä, tarkoittaen itseään. Sitten laajentaa uudestisyntymisen tarkoittamaan kaikkia ihmisiä aina lapsista asti. Lihasta syntyy liha, eli lapsi, jonka on myös uudestisynnyttävä vedestä ja Hengestä.

      Raamatussa sanat ovat niiden alkuperäisissä merkityksissä, jos muuta ei sanota. Jos kyse on vertauksesta, niin silloin puhuja ja tai kirjoittaja aina sanoo, että tässä kohtaa tuo ja tuo sana tarkoittaakin muuta kuin perusmerkitys.
      Nikodemukselle puhuessaan mitään muuta sanojen perusmerkityksen lisäksi ei tuoda esille.

      • "Uudestisyntymisen peso on kaste"

        Asia on pikemminkin niinpäin, että kaste on uudestisyntymisen peso.

        Muutoin olen jokseenkin samaa mieltä kunhan lähdemme siitä, että vedellä kastamisessa ei ole mitään magiaa.


      • asiaa.
        KTS kirjoitti:

        "Uudestisyntymisen peso on kaste"

        Asia on pikemminkin niinpäin, että kaste on uudestisyntymisen peso.

        Muutoin olen jokseenkin samaa mieltä kunhan lähdemme siitä, että vedellä kastamisessa ei ole mitään magiaa.

        Kristillinen kaste on kaste, jossa veden lisäksi on sana ja Pyhä Henki, sekä Kristuksen veren osallisuus.

        "Sinä päivänä, jona te siitä syötte, te kuolette" hengellinen kuolema
        "Syntinen oli jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun."

        Ihmisen syntilangennut henki herää eloon ja uudestisyntyy kasteessa yhdessä Kristuksen kanssa ja alkaa elää uutta elämää Kristuksen ruumiissa. Uudestisyntyminen kasteessa vedestä ja Hengestä.

        Jos ihminen olisi uudestisyntynyt ennen kastetta, niin eihän sellaisen enää tarvitsisi kuolla kasteen yhteydessä, joka jo olisi uudestisyntynyt. Kukaan ei ole uudestisyntynyt ennen kastetta.

        Room.6
        3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, JOTTA MEKIN ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.


      • asiaa. kirjoitti:

        Kristillinen kaste on kaste, jossa veden lisäksi on sana ja Pyhä Henki, sekä Kristuksen veren osallisuus.

        "Sinä päivänä, jona te siitä syötte, te kuolette" hengellinen kuolema
        "Syntinen oli jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun."

        Ihmisen syntilangennut henki herää eloon ja uudestisyntyy kasteessa yhdessä Kristuksen kanssa ja alkaa elää uutta elämää Kristuksen ruumiissa. Uudestisyntyminen kasteessa vedestä ja Hengestä.

        Jos ihminen olisi uudestisyntynyt ennen kastetta, niin eihän sellaisen enää tarvitsisi kuolla kasteen yhteydessä, joka jo olisi uudestisyntynyt. Kukaan ei ole uudestisyntynyt ennen kastetta.

        Room.6
        3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, JOTTA MEKIN ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

        En minä puhu ulkoisesta initiaatioriitistä, vaan siitä todellisesta vesikasteesta, jossa se vanha Aatami hukutetaan.


      • sanaa.
        KTS kirjoitti:

        En minä puhu ulkoisesta initiaatioriitistä, vaan siitä todellisesta vesikasteesta, jossa se vanha Aatami hukutetaan.

        Room.6
        3 "Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, JOTTA MEKIN ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista."


      • sanaa. kirjoitti:

        Room.6
        3 "Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, JOTTA MEKIN ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista."

        Sanon Amenen tuole tekstille. Mistä tässä oikein kiistellään?

        Minä siunaan kasteen, jonka sain Jumalalta uudestisyntymisen yhteydessä.


      • baptisma
        KTS kirjoitti:

        Sanon Amenen tuole tekstille. Mistä tässä oikein kiistellään?

        Minä siunaan kasteen, jonka sain Jumalalta uudestisyntymisen yhteydessä.

        "Henki, vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa". Varo irtohenkien antamia uudestisyntymisen ja valaistumisen kokemuksia, ne eivät ole kristillinen kaste.

        Jeesus asetti vain yhden kasteen ja siihen liittyy aina vesi yhtenä luomisen elementtinä mukaan. Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

        Uudessa liitossa on vain yksi kaste, jossa Jumala toimii ja tekee liiton kastettavan kanssa.

        1. Piet. 3:21
           
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]


      • baptisma kirjoitti:

        "Henki, vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa". Varo irtohenkien antamia uudestisyntymisen ja valaistumisen kokemuksia, ne eivät ole kristillinen kaste.

        Jeesus asetti vain yhden kasteen ja siihen liittyy aina vesi yhtenä luomisen elementtinä mukaan. Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

        Uudessa liitossa on vain yksi kaste, jossa Jumala toimii ja tekee liiton kastettavan kanssa.

        1. Piet. 3:21
           
        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

        En minä mistään valaistumiskokemuksesta puhunut. Puhuin kristillisestä uudestisyntymisestä, joka on ihan luonnollinen asia eikä siihen tarvitse liittyä mitään tunteenpurkauksia eikä taivaitten aukenemisia.


    • Pee-Hoo

      Otan tähän Jeesuksen ja Nikodeemuksen keskustelun jotta Jeesuksen sanojen alkuperäinen merkitys paljastuisi ymmärrettävästi Pyhän Hengen valaisemana.


      (Joh 3:1 "Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
      2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
      3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
      "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
      4 Nikodeemus sanoi hänelle:
      "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
      5 Jeesus vastasi:
      "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
      7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.!
      8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.")


      Monilla kristityillä on virheellinen käsitys siitä, mitä on "vedestä" syntyminen! Se on luonnollinen syntymä äidin kohdusta. Asia käy ihan selvästi ilmi, kun lukee Jeesuksen ja Nikodeemuksen keskustelua läpi enemmänkin kuin yhden jakeen kerrallaan. (Joh 3:3-8.)


      Jeesuksen oppi on, että päästäkseen sisälle taivasten valtakuntaan, ihmisen on siis:

      1) synnyttävä äidistään! (muutenhan häntä ei ole olemassa)!

      a) on siis synnyttävä lihasta ja tultava lihaksi eli ihmiseksi (jae- 6)

      b) on siis synnyttävä vedestä, mikä on laspiveden keskeltä syntymistä (jae- 5)


      Ja sitten:
      2) synnyttävä uudeksi Jumalan ihmiseksi, eli uudeksi luomukseksi- (2Kor 5:17) (Efe 4:24) (1Joh 5:1) (Joh 1:12-13)

      a) Tämä siis tapahtuu Jumalan vaikuttaman uskon kautta ottamalla "sana" = Herra Jeesus vastaan! (1Tess 1:2-7)(1Tess 2:13) (1Piet 1:23) (Joh 1:12-13)

      b) Vauvana poisnukkuneet syntyvät uudesti ylhäältä kuolleiden ylösnousemuksessa! (Matt 19:28) vrt. (Tiit 3:5) sama substantiivi "palingenesia")

      Näin kukaan ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa eikä päästä sinne sisälle, ellei hän synny uudesti ylhäältä, mutta siis sitä ennen on synnyttävä ihmiseksi tietysti äidin kohdusta! Uudesti syntyminen ei ole sama tapahtuma kuin äidin kohdusta syntyminen, sillä "uudestisyntyminen" on Jumalan "Hengestä ja Sanan kautta syntymistä"! (Joh 3:8) (Jaak 1:18)



      Juutalaisille oli outoa se, etteivät he kelpaa taivasten valtakuntaan luonnollisen syntymän ja uskonnon harjoittamisen seurauksena, vaan, että myös heidänkin pitää syntyä uudesti ylhäältä!

      Kreikankielessä on tässä kohden käytetty adverbia "anothen", joka on suomeksi "ylhäältä/uudestaan/ alusta asti"! Sana on johdettu adverbista "ano", joka on suomeksi: "ylös/ylhäällä". (sanan pääte -then ilmaisee liikettä pois jostakin)! Jeesus sanoi olevansa "ylhäältä" ja hän loi rukoillessaan silmänsä ylös taivaaseen, Jumalaa kohti. (Joh 8:24 Joh 11:41)

      "Anothen" merkitsee "alusta asti" (Luuk 1:3 "ylhäältä lähtien"). Matteus ja Markus käyttävät sitä samaa sanaa, kun kuvaavat temppelin esiripun repeytymistä - ylhäältä alas asti! (Matt 27:51; Mar 15:38.) Seuraavan kerran sana esiintyy Uudessa Testamentissa Jeesuksen puheessa Nikodeemukselle. (Joh 3:3,7) Molemmissa jakeissa on sama sana "anothen", joka on käännetty vuoden 1938 käännökseen sanayhdistelmällä "uudesti ylhäältä"! Kääntäjät ovat halunneet välttää tällä keinoin kääntäjien keskuudessa tunnetun ongelman, pitäisikö sana kääntää "uudesti" vai "ylhäältä". Paras käännösvaihtoehto on löydettävissä luonnollisesti Johanneksen evankeliumista, eli siitä, missä merkityksessä Johannes käyttää sitä sanaa muualla.

      Jakeessa Joh 3:31 sanotaan: "Hän, joka tulee ylhäältä =(anothen), on ylitse kaikkien"!

      Jakeessa Joh 19:31 Jeesus kertoo, ettei Pilatuksella olisi mitään valtaa hänen ylitseen, ellei sitä olisi annettu hänelle "ylhäältä -(anothen)"!

      Jakeessa Joh 19:23 sotilaat repivät Jeesuksen ihokkaan, joka oli saumaton ja kudottu yhteen "ylhäältä -(anothen) alas asti"! Näiden kohtien perusteella oikealta käännökseltä näyttäisi "syntyä ylhäältä" eikä siis "syntyä uudesti"!

      Myös Jaakob käyttää sanaa "anothen" merkityksessä "ylhäältä", kun hän puhuu "ylhäältä tulevasta" viisaudesta- (Jaak 3:15,17)! Näin ollen siis Jeesus puhui "ylhäältä syntymisestä" eikä uudestisyntymisestä, vaikka nämä tarkoittavatkin periaatteellisesti yhtä ja samaa asiaa.

      Oikeastaan "uudestisyntyminen" on hieman virheellinen käännös muissakin vastaavissa kohdissa, missä on käytetty eri sanoja samasta asiasta. Sanatarkka käännös on verbinä "syntyä uudeksi" ja substantiivina "uudeksisyntyminen".

      Sanaa "palingenesia" käytetään kaksi kertaa, jakeissa- Tiit 3:5 ja Matt 19:28. Jälkimmäinen kuvaa ruumiin ylösnousemusta ja muuttumista uudeksi. (vrt. 1Kor 15:45-58.) Paavali käyttää sitä sanaa kirjoittaessaan Tiitukselle uudestisyntymisen (palingenesia) pesusta ja Pyhän Hengen uudistuksesta (anakainosis)!

      Uudistus on sisällisen ihmisen laadullinen uudistuminen, joka on meneillään jatkuvasti kristityn elämässä. (Room 12:2) (2Kor 4:16) (Kol 3:10)

      Pietari käyttää verbiä "anagennao", mikä tarkoittaa "uudeksi synnyttämistä/syntymistä"! (1Piet 1:3, 23)

      Näiden termien merkitys on se, että ihmisestä tulee kokonaan uusi ihminen sisällisen ihmisen puolesta. (Efe 4:20-24; Kol 3:10-11). Jeesukseen uskova ihminen on "uusi luomus", joka ajattelee, tuntee ja tahtoo eri tavalla kuin ennen uudeksisyntymistään. (2Kor 5:17; Gal 6:15)

      Ihmisestä on tullut Jumalan kuva ja Kristuksen kaltainen sisällisen ihmisen puolesta. (1Joh 4:17) 1Joh 3:9-10) (2Kor 3:17-18). Mitä enemmän me kasvamme uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, sitä enemmän uusi ihminen saa meissä sijaa ja me muistutamme sisäisen ihmisen puolesta Kristusta: "Kristus saa meissä muodon". (Gal 4:19) (Efe 4:11-16).

      Mitäkö ylhäältä syntyminen vielä tarkoittaa? Sitä, että tekijä, joka synnyttää meidät ylhäältä, tulee itsekin ylhäältä! Johannes Kastaja sanoi, että "hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien" (Joh 3:31). Tämä on siis puhetta Pyhästä Hengestä ja Kristuksesta, jonka Jumala oli lähettänyt ja täyttänyt Pyhällä Hengellä julistamaan Jumalan valtakuntaa. (Joh 1:29-34)(Joh 3:27-36)

      Jeesus tuli ylhäältä, meni takaisin ylös Isän tykö ja lähetti ylhäältä Pyhän Hengen, joka synnyttää ihmiset ylhäältä "sanan kautta"! (Joh 14:14-28) (Joh 16:7-16,27) (Joh 17:5) (1Kor 15:45).

      Viittaus Jumalan sanojen kautta syntymiseen on nähtävissä muuallakin Johanneksen evankeliumissa ja myös Pietarin sekä Jaakobin kirjeissä. (Joh 3:34) (Joh 5:24-25) (1Piet 1:23) (Jaak 1:18).

      Pietari sanoo, että Jumala on synnyttänyt meidät uudeksi pysyvän siemenen eli Jumalan sanan kautta! (1Piet 1:23,3)

      Raamatussa sanotaan myös se, että Jumalan sana puhdistaa, pyhittää ja pelastaa. (Joh 15:3) Joh17:17) (Apt 11:14) (Efe 5:26) (Jaak 1:21)!

      Jeesuksen sanat ovat Henki ja ovat Elämä. (Joh 6:63). Ne ovat iankaikkisen elämän sanat. (Joh 6:68). Jumala vuodattaa Henkeään ihmisiin "sanansa kautta" - (Snl 1:23)! Usko syntyy Kristuksen sanan kuulemisen kautta- (Room 10:17)! Jeesuksen sanojen vastaanottaminen tai torjuminen ratkaisee iankaikkisen kohtalon- (Joh 12:42-50) (Joh14:20-24) (Joh 5:37-47)

      Voimme siis päätellä näistä kohdista, että Jumalan "SANA" ja Henki pitävät täydelleen yhtä keskenään! Siellä, missä on Jumalan "SANA", Herran tai hänen palvelijansa suusta lähteneenä, on siellä myös Jumalan Henki!

      Tuleeko "kastevesi ylhäältä" vai onko se alhaalta, maan päältä? Kastevesihän on luonnollista vettä ja peräisin - alhaalta! Jumalan "SANA" tulee sen sijaan ylhäältä ja niihin enkelitkin halajavat katsahtaa, kun evankeliumia Pyhässä Hengessä julistetaan- (Matt 3:17) (Matt 17:5) (5Moos 32:1-2) (1Piet 1:12) (vrt. Efe 3:8-10)

      Jumalan sana on myös puhdasta, toisin kuin "luonnollinen kastevesi". Jumalan sana on "seitsenkertaisesti puhdistettua, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan" - (Psa 12:7)!

      Ylhäältä syntyminen" ja "Hengestä syntyminen" tarkoittavat samaa asiaa, eli Jumalan sanan ja Jumalan Hengen kautta syntymistä! Vedestä syntyminen tarkoittaa puolestaan samaa kuin lihasta syntyminen, eli lapsiveden kautta äidin kohdusta syntymistä "lihaksi". (Joh 3:3-8). Näin Jeesuksen puhe Nikodeemukselle avautuu ilman ristiriitoja ja se voidaan ymmärtää kirjaimellisesti.


      Jumalatonhan ei muutu kasteessa: Jos kastat jumalattoman, ei hän muutu siitä yhtään miksikään, vaan jopa voi suuttua ja poillastua ja käydä päälle jos hänet väkisin kastetaan! Mutta jos joku ottaa vastaan Jumalan ylhäältä lähettämän "SANAN" ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin hän muuttuu sisällisen ihmisen puolesta uudeksi Hengen pyhityksessä Kristuksen kaltaiseksi, vaikka häntä ei koskaan vedellä kastettaisi!

      "Vesikasteella" ei siis ole "uudeksisynnyttävää" taikavoimaa, vaikka sen aikana Jumalan sanaa kuinkakin luettaisiin ja seurakunta kastettavan puolesta rukoilisi! Jos vain olet rehellinen itsellesi, niin joudut tunnustamaan tämän asian todeksi!


      Vanhana syntyminen: Jeesus ja Nikodeemus puhuivat vanhan ihmisen uudestisyntymisestä. (Joh 3:1-8.) Tässähän ei ole viittausta vauvojen kohtaloon! Jos vauvat voivat syntyä uudesti kuolleistanousemisen hetkellä, niin hekin syntyvät silloin uudesti ylhäältä.- (Matt 19:28). Kukaan ei pelastu sen johdosta, että syntyy luonnolliseksi ihmiseksi, mutta luonnollinen syntymähän tarvitaan ennen Hengestä syntymistä, jotta ihminen olisi olemassa!

      Vain lihasta syntynyt voi syntyä myöhemmin Jumala sanasta ja Hengestä! Lihasta syntyminen, eli luonnollinen syntyminen ei tarkoita kuitenkaan automaattisesti kadotukseen joutumista. Miten vauvat voisivat olla vastuussa siitä, millaisiksi syntyvät ja mitä tekevät, kun eivät vielä mistään mitään ymmärrä eivätkä siis ole vastuussa omasta syntymisestään?



      Vesikastetta on puolustettu oikeaksi selitykseksi Jeesuksen sanoissa Nikodeemukselle myös Johanneksen kirjeen eräällä kohdalla, mikä puuttuu vuoden 1938 käännöksestä ja mahdollisesti myös alkuperäisestä kirjeestä, jolloin kyse olisi myöhemmästä lisäyksestä. (Joh 3:5) Sen ei silti tarvitse olla sitä: sanan opetus ei vääristy tästä, vaikka se lisäystä olisi.

      (1. Joh kirje 5:7 "Sillä kolme todistavat taivaassa:
      Isä, Sana ja Pyhä Henki; ja nämä kolme ovat yhtä.

      8 Ja kolme on, jotka todistavat maan päällä: Henki, vesi ja veri; ja ne kolme ovat yhtä.)

      Jakeiden 1Joh 5:7-8 puuttuvien osien alkuperä on kyseenalainen. Net Bible toteaa, ettei sitä ole lainkaan varhaisimmissa käsikirjoituksissa. Sanat löydetään ensi kerran 900-luvulta peräisin olevasta käsikirjoituksesta, missä ne on merkitty marginaaliin - ei itse tekstiin. Tämän jälkeen sanat on siirretty kopioissa vähitellen tekstin lomaan ikään kuin ne olisivat olleet mukana alkuperäisessä Johanneksen kirjeessä.

      Ei ole kuitenkaan mitään todisteita, että näin olisi ollut. Kyse on mahdollisesti katolisen kirkon tekemästä lisäyksestä, jonka avulla on puolustettu kolminaisuusoppia.

      Vaikka jakeet olisivat kuuluneet kokonaisuudessaan alkuperäiseen Johanneksen kirjeeseen, ei niiden avulla voida selittää perustellusti Jeesuksen puhetta Nikodeemukselle vedestä syntymisestä siten, että vesi tarkoitti kaste vettä. Kun laitat kirjeen sanat vastaamaan toisiaan eri jakeissa, niin saat sanoille seuraavat vastineet.

      - Isä = Henki
      - Sana = vesi
      - Pyhä Henki = veri

      Näin se, mikä todistaa taivaassa, todistaa myös maan päällä ja nämä kaikki pitävät keskenään yhtä. Isän vastine maan päällä on Pyhä Henki, joka todistaa Jeesuksesta. -(Joh 15:26-27) (Joh 16:13-16) (Joh 14:24-28)

      Sanan- eli Jumalan Pojan- (Ilm 19:13) (Joh 1:1-3,14) -vastine maan päällä on Jumalan "SANA", jonka kautta saamme todistuksen Kristuksesta ja voimme ottaa vastaan. -(Room 10:17) (1Tess 1:5-6) (1Tess 2:13)

      Pyhän Hengen vastine maan päällä on - veri, koska veri virtaa Kristuksen ruumiin suonissa! Seurakunta on kuva Kristuksen ruumiista ja me uskovat olemme hänen ruumiinsa jäseniä rakentuen Pyhässä Hengessä Jumalan huoneeksi. (Efe 1:22-23) (Efe 2:10-22) (Kol 1:18) (1Kor 12:3-31). Niin kuin ruumis ilman juoksevaa verta on kuollut, on myös seurakunta ilman Pyhää Henkeä kuollut.

      Näin Raamatun vertaukset sopivat yhteen ja kertovat meille totuuden. Vauvojen kastamista tämä kohta ei millään tavalla puolusta vaan pikemmin sitä, että "vesi" on vertaus Jumalan "Sanasta"!

    • hartonen

      "vedestä" sana tarkoittaa todellakin kristillistä kastetta.

      1. väitetään että "vedestä" tarkoittaisi pyhää henkeä. No tämähän johtaisi siihen että joh 3:5 olisi itseasiassa: "joka ei synny hengestä ja hengestä ei voi päästä Jumalan valtakuntaan"

      2. virheellisesti myös väitetään että sana "vedestä" tarkoittaisi Jumalan sanaa. Sillä tällöin efesolaiskirjeen kohta luvusta 5 jakeesta 25-27 saisi täysin hullun merkityksen ja rakenteen joka siis kuuluu seuraavasti:

      "..Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi VEDELLÄ JA SANALLA voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä."

      SIIS JOS "VEDELLÄ" TARKOITTAISI JUMALAN SANAA NIIN EDELLÄ SANOTTAISIIN ETTÄ: "..pesi sen puhtaaksi SANALLA JA SANALLA.." MUTTA TÄSSÄHÄN EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ.

      • Kuten sanoin tuossa aloituksessani se vedestä syntyminen tarkoittaa sitä hetkeä, jolloin annamme sydämissämme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Se on se "vesikaste".

        Matteus
        6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
        6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.


      • selityksiä riittää

        Ei kait Jeesus jätä noin tärkeää asiaa teidän selittelyjen varaan?
        Jeesu puhuu koko luvussa "syntymisestä ylhäältä",
        ei alhaalta vedestä.
        Tuossa kohdassa Jeesus käyttää vedestä sanaa "hydor"
        joka on vesi.
        Jos Hän olisi tarkoittanut kastetta, Hän olisi käyttänyt sanaa "baptisma".

        Joh 6:63
        "Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat Henki ja elämä."
        Jeesuksen sanat EIVÄT OLE NESTETTÄ, vettä!


    • Matti E Simonaho

      Sielullinen ja maallinen syntyminen



      1.

      Tällä sivulla selvitän sielullisen ja maallisen syntymisen niinkuin se minulle on selvitetty. Minä en kerro kaikkea yksityskohtia, vaan keskityn siihen mikä on tärkeintä tietää ja minkä nykyihmiselle on helppo sisäistää.

      2.

      Lapsi saa sielun Sielujen Valtakunnasta hedelmöityksen yhteydessä. Se on hänen sielullinen syntymäpäivä. Jokaisella lapsella on sielu ennen maallista syntymää.

      3.

      Elaia : Luoja Sielusta on useita eri nimiä ja se on henkilökohtainen. Henkilökohtainen sielu on sidottu Kansansieluun joka puolestaan on sidottu Sielujen Valtakuntaan jossa on kansan ensimmäinen Äiti ja kansan ensimmäinen Isä ja kaiken alkuperä on Elaia..

      4.

      Elaia : Luoja Lapsi viettää ensimmäiset 9-10 kuukautta Elaian "pyhässä temppelissä" ja Elaian "pyhässä kastevedessä"; Äidin kohdussa. Kaikki muut ulkopuoliset ratkaisut ovat tekopyhiä ja harhaanjohtavia, sillä mikään niistä ei ole Elaian luoma.

      5.

      Elaia : Luoja Jokaisen syntyneen lapsen kautta, lapsen koko suku, ja suvun kautta kansa johon lapsi kuuluu, on kastettu Sielujen Valtakunnan nimiin ja Elaian nimeen.

      6.

      9-10 kuukautta myöhemmin lapsi syntyy maalliseen elämään ja se on lapsen maallinen syntymäpäivä. Lapsella ei tässä vaiheessa ole mieltä mihin ulkopuolinen on vaikuttanut tai voi vaikuttaa, mutta hänellä on sielu; Lapsi on suojattu.

      7.

      Koska mieltä ei ole, mitään väärää ja vääristynyttä ei ole lapsessa; Lapsi on täysin puhdas. Kaikki mitä lapselle sanotaan tai mitä lapselle tehdään, kaiken sen kuulee ja näkee Sielujen Valtakunta.

      8.

      Riippumatta siitä mitä opetetaan, ja kuinka pyhiä kirjoitukset väitetään olevan joista opetetaan, niin se mitä sinä omin silmin todistat koskien lapsen syntymää, se on kiistaton totuus minkä Elaia on kirjoittanut ammoisista ajoista saakka.

      9.

      Ihmisen mieli rakentuu "maallisen minän" ja "sielullisen minän" väliin ulkopuolelta tulevista kokemuksista ja opeista. Mieli on ruumiillinen ja näin ollen se on kuoleva.

      10.

      Vaikka sinä olet maallisesti aikuinen, olet jossain vaiheessa ollut vastasyntynyt lapsi. Sielu jonka olet saanut Sielujen Valtakunnasta, se ei kadonnut; Kaikki mitä todistat koskien esimerkiksi lapsen syntymää, se on kirjoitettu sinuun.

      11.

      Elaia : Luoja Kaikki naisen ulkopuoliset kasteet ovat pakanallisia koska ne ei ole Elaiasta. Kun aikuinen haluaa "syntyä uudelleen", osa sitä uudelleensyntymistä ja valastumista on, että kieltää kaikki harhaanjohtavat opit.

      12.

      Kaikista yksinkertaisin kuvaus ihmisestä kronologisessa järjestyksessä on että ihminen on sielullinen, ruumillinen ja mielellinen. Mieli kuolee kun ihminen kuolee, mutta sielu elää aina edellyttäen että on pitänyt kinni siitä mitä on.

      13.

      Kun ihminen kuolee, hän kuolee päinvastaisessa järjestyksessä kun on syntynyt. Toisin sanoen, hän kuolee ruumiillisesti joka on ensimmäinen kuolema. Jos sielu ei ole elävä, hän kokee toisen kuoleman. Mutta jos sielu on elävä, se on ikuisesti elävä ja sidottu sielulliseen sukupuuhun.

      14.

      Tuomaan evankeliumi Henkilö, vanha päiviltään, ei epäröi kysyä viikon vanhalta lapselta elämän paikasta, ja tämä henkilö tulee elämään. Sillä monet ensimmäisistä tulevat viimeisiksi, ja heistä tulee yksi.

      15.

      Vanhus pitelee vastasyntynyttä lapsensa lasta sylissään. Viisaudessaan hän ymmärtää, että pinnallisesti katsottuna hän ja lapsi on eri, mutta maallisesti ja sielulliseti heidät on sidottu toisiinsa, ja ne siteet eivät ikinä katoa.

      16.

      Vanhus ymmärtää, että lapsessa on menneisyys; kaikki ne jotka ovat ennen häntä olleet. Lapsessa on nyt, tämä hetki kun he ovat maallisesti ja sielullisesti yhtä. Ja hänen lapsessa ja lapsenlapsessa jota hän pitelee, on tulevaisuus.

      17.

      Sinä, joka tänään harhaanjohdettuna ja sokeana opetat, että kirjan mukaan nainen ei saa edustaa minua, mutta kuule nämä varoituksen sanat;

      18.

      Elaia : Luoja Jokainen sielu on sidottu Sielujen Valtakuntaan Elaian ja ihmisen välillä tehdyn Liiton ja sen Ehtojen mukaan - ei kirjaan. Kieltämällä naisen, olet laittanut sielusi kirjan kansien väliin. Sinä olet kieltänyt Liiton ja kaiken sen mikä on pyhää. Olet kieltänyt kaiken mikä yleensä on tehnyt olemassaolosi mahdolliseksi.

      19.

      Elaia : Luoja Laittamalla sielusi kirjan kansien väliin, sinä olet kieltänyt vanhempasi, ja sukusi, ja kansasi, ja Sielujen Valtakunnan, ja Elaian Pyhän Liiton, ja IO Käskyä.

      20.

      Puhut itsesi lämpimäksi iankaikkisesta elämästä, mutta kieltämällä naisen, sinä kiellät sen, koska jokainen sielu juurtuu Elaian Liittoon ja iankaikkiseen elämään. Tee parannus, tai kohtalosi on oppisi mukaan; Sinua ei ole.


      http://kivi.suomalaiset.org/suomalaiskirje.pl?nayta=syntyminen

    • Nikodeemus ei ymmärrä Jeesuksen puhetta ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä (Joh. 3:5-9) ja kysyy: ”Kuinka tämä voi tapahtua” (9).
      Jeesus vastaa: Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä” (10).

      Minkä perusteella Nikodeemuksen- Israelin opettajan- oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?

      • että Jeesus

        puhui "syntymisestä ylhäältä" eikä alhaalta, vedestä.
        Hän vielä toistaa saman asian seuraavassa jakeessa:
        "Mikä on Hengesyä syntynyt, on henki.

        Nikodeemus luuli, että Jeesus tarkoitti jotain
        konkreettista, näkyvää asiaa, kuten lapsikasteeseen
        uskovatkin olettavat.
        Mutta Jeesus puhui HENGESTÄ, eikä materiasta!


      • water.
        että Jeesus kirjoitti:

        puhui "syntymisestä ylhäältä" eikä alhaalta, vedestä.
        Hän vielä toistaa saman asian seuraavassa jakeessa:
        "Mikä on Hengesyä syntynyt, on henki.

        Nikodeemus luuli, että Jeesus tarkoitti jotain
        konkreettista, näkyvää asiaa, kuten lapsikasteeseen
        uskovatkin olettavat.
        Mutta Jeesus puhui HENGESTÄ, eikä materiasta!

        Vesi on materiaalia. Sana tulee lihaksi, siksi Nikodemus ei sitä ymmärtänyt, mitä kasteessa tapahtuu.

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

        Jeesus puhui maallisesta vedestä (water) ja Pyhästä Hengestä.

        "Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?"


      • puhui kasteesta?
        water. kirjoitti:

        Vesi on materiaalia. Sana tulee lihaksi, siksi Nikodemus ei sitä ymmärtänyt, mitä kasteessa tapahtuu.

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

        Jeesus puhui maallisesta vedestä (water) ja Pyhästä Hengestä.

        "Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?"

        Jeesus puhuu Nikodeemukselle uudestisyntymisestä:
        vesi= on Jumalan sana (usko tulee kuulemisesta...) ja Henki on Pyhä Henki, joka tulee uudestisyntyvään ihmiseen, josta tulee Pyhän Hengen temppeli.
        Raamatulla ei voi perustella lapsikastetta, koska sitä ei siellä ole. Mutta kirkkoisäthän ovat sen ottaneet opikseen sillä, että kun ei siitä ole mitään niin silloin se voi yhtä hyvin voinut ollakin... Parempi pitäytyä vaan siinä mitä Raamatussa oikeesti on.


      • Joh.3
        puhui kasteesta? kirjoitti:

        Jeesus puhuu Nikodeemukselle uudestisyntymisestä:
        vesi= on Jumalan sana (usko tulee kuulemisesta...) ja Henki on Pyhä Henki, joka tulee uudestisyntyvään ihmiseen, josta tulee Pyhän Hengen temppeli.
        Raamatulla ei voi perustella lapsikastetta, koska sitä ei siellä ole. Mutta kirkkoisäthän ovat sen ottaneet opikseen sillä, että kun ei siitä ole mitään niin silloin se voi yhtä hyvin voinut ollakin... Parempi pitäytyä vaan siinä mitä Raamatussa oikeesti on.

        Älä vaihda Jeesuksen suuhun muuta, mitä sieltä on sanottu. Pieninkään piirto Jeesuksen sanoista ei saa kadota, saatikka,että muutan niitä ihan toisiksi.

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

        Raamatun periaate on, että sanat ovat niiden perusmerkityksessä, jos puhuja tai kirjoittaja ei muuta sano.

        Jeesuksen käyttämä ilmaisu "elävä vesi"; ei sekään sanoja tarkoittanut, vaan Henkeä.

        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

        Vai meinaatko, että Jeesuksen rinnasta vuoti verta ja sanoja?

        Joh. 19:34
        vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä."

        "Henki, vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa"

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.


      • ylempää...
        Joh.3 kirjoitti:

        Älä vaihda Jeesuksen suuhun muuta, mitä sieltä on sanottu. Pieninkään piirto Jeesuksen sanoista ei saa kadota, saatikka,että muutan niitä ihan toisiksi.

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

        Raamatun periaate on, että sanat ovat niiden perusmerkityksessä, jos puhuja tai kirjoittaja ei muuta sano.

        Jeesuksen käyttämä ilmaisu "elävä vesi"; ei sekään sanoja tarkoittanut, vaan Henkeä.

        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

        Vai meinaatko, että Jeesuksen rinnasta vuoti verta ja sanoja?

        Joh. 19:34
        vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä."

        "Henki, vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa"

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        Lukisitko tuosta vähän ylempää nimim, Pee-Hoo,n kirjoituksen "Vedestä ja Hengestä"!


      • Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

        "Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
        "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä voimme siis ajatella olevan vanhatestamentillinen lähtökohta.
        --
        Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
        Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
        Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
        Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

        Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
        Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

        Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).


      • te yritääte
        Tapio522 kirjoitti:

        Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

        "Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
        "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä voimme siis ajatella olevan vanhatestamentillinen lähtökohta.
        --
        Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
        Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
        Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
        Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

        Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
        Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

        Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).

        saada perusteet lapsikasteelle.
        Nämä VT:n papithan oli jo ympärileikattu.
        Eikös se ympärileikkaus ollut teille kasteen
        esikuva?
        Ei tässä vihmottu "kaikkea kansaa", kuten lähetys-
        käskyssä edellytetään.
        Eikä Jeesus maininnut vanha-testamentillisesta
        pappisvihkimyksestä! Se seremonia kuului vain
        leeviläisille, kun taas pelastus ja kaste kuuluu
        kaikille kansoille.
        Jeesus toistaa monta kertaa 3. luvussa: Teidän
        täytyy syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ!!!
        EI VEDESTÄ, alhaalta!


      • puhdistus
        Tapio522 kirjoitti:

        Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

        "Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
        "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä voimme siis ajatella olevan vanhatestamentillinen lähtökohta.
        --
        Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
        Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
        Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
        Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

        Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
        Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

        Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).

        Kaste on synnintä puhdistamiseksi ja pesemiseksi. Siinä todellakin kastettava erotetaan pois maailmasta ja luovutetaan Jumalan valtakuntaan.
        Ihminen uudestisyntyy vedestä ja Hengestä kasteessa. Raamattu liittää uudestisyntymisen peson kasteeseen. Näin Raamattu opettaa.

        Jumalan sana kuuluu aina mukaan kasteeseen. Jumalan sana ei ole kasteesta erillinen asia, kuten eräät yrittävät opettaa. On täysin väärin vaihtaa kasteen vesi sanaksi, niinkuin eksyttäjät TIETOISESTI tekevät. Sana/sana ja vesi, ja Henki kuuluvat kasteeseen. Ne pitävät yhtä ja todistavat yhdessä.

        25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, VEDELLÄ PESTEN, (=KASTE)
        sanan kautta,
        27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

        Morsiusseurakunta. KAIKKI ON KASTETTU JA PUETTU KRISTUKSEEN. (se on vakava paikka uskonlahkoille, jotka jättää lapsensa kastamattomiksi maailmaan!)

        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.


      • kasteesta
        te yritääte kirjoitti:

        saada perusteet lapsikasteelle.
        Nämä VT:n papithan oli jo ympärileikattu.
        Eikös se ympärileikkaus ollut teille kasteen
        esikuva?
        Ei tässä vihmottu "kaikkea kansaa", kuten lähetys-
        käskyssä edellytetään.
        Eikä Jeesus maininnut vanha-testamentillisesta
        pappisvihkimyksestä! Se seremonia kuului vain
        leeviläisille, kun taas pelastus ja kaste kuuluu
        kaikille kansoille.
        Jeesus toistaa monta kertaa 3. luvussa: Teidän
        täytyy syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ!!!
        EI VEDESTÄ, alhaalta!

        Jeesus toistaa monta kertaa 3. luvussa: Teidän
        täytyy syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ!!!
        EI VEDESTÄ, alhaalta!   Joka asiasta
        te yritääte 20.10.2007 klo 09.26
        ---

        Kyllä minun Raamattuni mukaan Jeesus sanoo näin:

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
        7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'

        Lihasta syntyy liha eli lapsi. Kastaa pitää.


      • huomaat, että
        kasteesta kirjoitti:

        Jeesus toistaa monta kertaa 3. luvussa: Teidän
        täytyy syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ!!!
        EI VEDESTÄ, alhaalta!   Joka asiasta
        te yritääte 20.10.2007 klo 09.26
        ---

        Kyllä minun Raamattuni mukaan Jeesus sanoo näin:

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
        7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'

        Lihasta syntyy liha eli lapsi. Kastaa pitää.

        Jeesus ei puhunut kasteesta mitään!

        Hän puhui uudestisyntymisestä YLHÄÄLTÄ, ei alhaalta
        vedestä.


      • huomaan.
        huomaat, että kirjoitti:

        Jeesus ei puhunut kasteesta mitään!

        Hän puhui uudestisyntymisestä YLHÄÄLTÄ, ei alhaalta
        vedestä.

        olet valheen herran palvelija...

        2. Piet. 3:5
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        Maailman luomisessa luotiin elävä sielu. Henki liikkui vetten yllä.

        Kasteessa Jumalan sanalla ("Minä kastan sinut...nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen") luodaan iankaikkisesti elävä ja uudestisyntynyt sielu vedestä ja Hengestä!

        "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDESTÄ (WATER) JA HENGESTÄ, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."


      • tuota Jeesuksen
        huomaan. kirjoitti:

        olet valheen herran palvelija...

        2. Piet. 3:5
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        Maailman luomisessa luotiin elävä sielu. Henki liikkui vetten yllä.

        Kasteessa Jumalan sanalla ("Minä kastan sinut...nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen") luodaan iankaikkisesti elävä ja uudestisyntynyt sielu vedestä ja Hengestä!

        "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDESTÄ (WATER) JA HENGESTÄ, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

        lausetta:
        "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

        Tuossahan ei puhuta kasteesta mitään.
        Joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ,(EI ALHAALTA) ei
        voi nähdä taivasten valtakuntaa.


      • vesitiivis
        Joh.3 kirjoitti:

        Älä vaihda Jeesuksen suuhun muuta, mitä sieltä on sanottu. Pieninkään piirto Jeesuksen sanoista ei saa kadota, saatikka,että muutan niitä ihan toisiksi.

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

        Raamatun periaate on, että sanat ovat niiden perusmerkityksessä, jos puhuja tai kirjoittaja ei muuta sano.

        Jeesuksen käyttämä ilmaisu "elävä vesi"; ei sekään sanoja tarkoittanut, vaan Henkeä.

        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

        Vai meinaatko, että Jeesuksen rinnasta vuoti verta ja sanoja?

        Joh. 19:34
        vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä."

        "Henki, vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa"

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        täällä myös lukemista
        http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=8103&start=1305


      • Joh.3:5
        vesitiivis kirjoitti:

        täällä myös lukemista
        http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=8103&start=1305

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
           
        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.
           
        5 Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.


      • kopioiminen sujuu
        Joh.3:5 kirjoitti:

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
           
        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.
           
        5 Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.

        hyvin , kun kopsaat tuta samaa Raamatunjaetta
        kymmeniä kertoja.
        Etkö osaa muuta kohtaa ?


      • Matti E Simonaho
        Joh.3:5 kirjoitti:

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
           
        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.
           
        5 Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.

        Katso alkuperäinen teksti


    • maan päällä

      "Sillä kaikki Jumalasta syntynyt voittaa mailman, ja tämä on se voitto, joka voittaa mailman, meidän uskomme. Kuka se on, joka voittaa mailman, jollei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
      Hän on se, joka tuli veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoasti vedessä, vaan vedessä ja veressä; Henki on se, joka todistaa, koska henki on totuus.
      Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki, vesi ja veri; ja nämä kolme pitävät yhtä." (1 Joh.5:4-8; Saarisalo)

      5:6 "Vesi ja veri" viittaavat Jeesuksen kasteeseen ja kuolemaan. Väärät opettajat lienevät sononeet: "Hän tuli veden kautta", millä he tarkoittivat, että taivaallinen Kristus yhtyi ihmiseen Jeesukseen (vrt.2:22) kasteessa. Mutta he jatkoivat: "Hän ei tullut veren kautta", millä he tarkoitiivat, että taivaallinen Kristus jätti Jeesus-ihmisen ennen ristinkuolemaa. ( Saarisalo; alaviitteenä teks.)

      NÄITÄ KOLMEA EI SAA EROTTAA: VETTÄ, VERTA, JA TOTUUDEN HENKEÄ. Nämä kolme kuuluvat erottamattomasti YHTEEN: ja todistavat YHDESSÄ: SAMASTA Kristuksesta Jeesuksesta.

      Gnostilaiset, spiritualistit, Antroposofit ja monet muut vastaavat liikkeet, pyrkivät purkamaan esitetyn kolmiyhteyden, ja opettavat siten "toista Kristusta" ja "toista Jeesusta".
      Siis korjaa opetuksesi terveen opin muotoon, jos moitetta on.

      • Puhdistuksesta

        Ruumiin, sielun ja hengen saastutuksesta.


      • vastaus siihen

      • yritti keskiajalla

        kastaa väkisin. Ellei siihen suostunut, meni henki
        ja veri roiskui. Vedellä pestiin pois veriset jäljet.
        Jäljet peloittavat!


      • raamatusta tietoa kaipaava
        yritti keskiajalla kirjoitti:

        kastaa väkisin. Ellei siihen suostunut, meni henki
        ja veri roiskui. Vedellä pestiin pois veriset jäljet.
        Jäljet peloittavat!

        Niin, sanotaanko raamatussa jotenkin, että vedestä syntyminen, Joh.3:5, tarkoittaisikin sanasta syntymistä?
        Onko siis jossain esimerkkiä, että "vesi" -sanaa käytetään "sana" -sanan vastineena?


      • kirjoittaa samasta
        raamatusta tietoa kaipaava kirjoitti:

        Niin, sanotaanko raamatussa jotenkin, että vedestä syntyminen, Joh.3:5, tarkoittaisikin sanasta syntymistä?
        Onko siis jossain esimerkkiä, että "vesi" -sanaa käytetään "sana" -sanan vastineena?

        asiasta.
        Jaak 1:18
        "Tahtonsa mukaan Hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset."

        Joh 6:63
        "Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat Henki ja elämä."

        Ef 5:26
        "Kristus rakasti seurakuntaa....että Hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen , vedellä pesten, Sanan
        kautta."

        Joh 4:14
        Joka juo sitä vettä, jota minä anna, se ei isoa
        eikä janoa.


      • vedestä
        kirjoittaa samasta kirjoitti:

        asiasta.
        Jaak 1:18
        "Tahtonsa mukaan Hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset."

        Joh 6:63
        "Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat Henki ja elämä."

        Ef 5:26
        "Kristus rakasti seurakuntaa....että Hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen , vedellä pesten, Sanan
        kautta."

        Joh 4:14
        Joka juo sitä vettä, jota minä anna, se ei isoa
        eikä janoa.

        ei ilman vettä(water) ole mitään luotu
        2. Piet. 3:5
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
           
        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.


      • mitä kirjoitat?
        vedestä kirjoitti:

        ei ilman vettä(water) ole mitään luotu
        2. Piet. 3:5
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
           
        5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.

        2. Piet. 3:5
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        Huom. JUMALAN SANAN VOIMASTA!

        Ja Jumala SANOI: Tulkoon valkeus!


      • ei tyhjästä
        mitä kirjoitat? kirjoitti:

        2. Piet. 3:5
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        Huom. JUMALAN SANAN VOIMASTA!

        Ja Jumala SANOI: Tulkoon valkeus!

        Kasteessa on aina Sana ja sana mukana veden lisäksi.

        Ei luotu tyhjästä, vaan vedestä.

        Samoin kasteessa tarvitaan vettä. "vedestä ja Hengestä".

        2. Piet. 3:5
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"


      • tyhmä?
        ei tyhjästä kirjoitti:

        Kasteessa on aina Sana ja sana mukana veden lisäksi.

        Ei luotu tyhjästä, vaan vedestä.

        Samoin kasteessa tarvitaan vettä. "vedestä ja Hengestä".

        2. Piet. 3:5
        "Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        "JUMALAN SANAN VOIMASTA"

        Alussa Jumala loi taivaan ja MAAN!

        ALUSSA MAA OLI AUTIO ja TYHJÄ!


      • nyhjästä
        tyhmä? kirjoitti:

        "JUMALAN SANAN VOIMASTA"

        Alussa Jumala loi taivaan ja MAAN!

        ALUSSA MAA OLI AUTIO ja TYHJÄ!

        Ei tyhjästä mitään voi luoda.

        1. Moos. 1:2
        Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.

        uudestiluominen/uudestisyntyminen/kaste

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.


      • tyhmä? kirjoitti:

        "JUMALAN SANAN VOIMASTA"

        Alussa Jumala loi taivaan ja MAAN!

        ALUSSA MAA OLI AUTIO ja TYHJÄ!

        Nimimerkki: "tyhmä"? kirjoittaa:
        "Oletko vähän tyhmä"?
        --
        Kannattaako ketään leimata tyhmäksi?
        Muistanet viidennen käskyn ”Älä tapa ”..

        Selittäessään viidettä käskyä Vuorisaarnassaan Matt. 5:21-26)Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
        ”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
        ”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
        ”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”

        Meillä jokaisella on ihmisarvo, eikä sitä tule turhentaa. Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme.
        Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.
        Kannattaa miettiä sanomisiaan!


      • sanoo tyhmäksi
        Tapio522 kirjoitti:

        Nimimerkki: "tyhmä"? kirjoittaa:
        "Oletko vähän tyhmä"?
        --
        Kannattaako ketään leimata tyhmäksi?
        Muistanet viidennen käskyn ”Älä tapa ”..

        Selittäessään viidettä käskyä Vuorisaarnassaan Matt. 5:21-26)Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
        ”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
        ”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
        ”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”

        Meillä jokaisella on ihmisarvo, eikä sitä tule turhentaa. Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme.
        Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.
        Kannattaa miettiä sanomisiaan!

        sellaista, joka ei toimi Hänen sanansa mukaan.
        Vrt Viisi tyhmää neitsyttä.

        Millä muulla termillä voi nimittää sellaista, joka
        väittää, että "tyhjyys "on samaa kuin vesi?

        No tietenkin "satusetä" olisi aivan yhtä hyvä termi
        näille ihmisille, jotka lisäävät Raamattuun omia
        olettamuksiaan veden maagisesta voimasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8227
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5211
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5196
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3831
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3031
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2747
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2491
    Aihe