Johanneksen evankeliumi:
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikäli ihminen tulee Pyhän Hengen vaikutuksesta ns. herätyksen tilaan, hän tuntee katumusta entisestä elämästään, pahoista teoistaan ja ajatuksistaan ja tunnustaa lopulta syntisyytensä suullisesti Jumalalle (tai toiselle kristitylle). Tätä kutsutaan ripittäytymiseksi.
Seuraava vaihe on synninpäästö tai "parannus", jossa joko pappi tai vastaava ripin vastaanottaja tai vaikka itse Jumala julistaa asianomaisen synnit anteeksi Jeesuksen nimessä.
Tätä seuraa "uudestisyntyminen vedestä" eli vanhurskauttaminen. Kyse ei ole ulkoisesta vesikasteesta, joka on vain tämän psykologisen tapahtuman ulkoinen kuva. Kyse on siitä, että saatuaan Jumalalta anteeksi, henkilö antaa myös itse vastavuoroisesti anteeksi muille ihmisille ja pysyy tässä anteeksiantamuksen tilassa:
Matteus:
6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Efesolaiskirje:
4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,
Tällöin henkilö on varsinaisesti Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä vanhurskautettu "Pistos", eli "uskollinen" tai kuten usein sanotaan "uskovainen". Henkilö saa itselleen ns. "Pyhän Hengen sinetin":
Efesolaiskirje:
1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
Jeesuksen vertaus armottomasta palvelijasta (Matt:18:23-35) kertoo siitä, kuinka henkilö oli edennyt tuohon synninpäästön vaiheeseen mutta ei vastavuoroisesti itse antanut anteeksi omalle velalliselleen eli ei antanut Jumalan "kastaa" itseään puhdistavassa elämän vedessä, siinä Jeesuksen Kristuksen veressä joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Uudestisyntymistä vedestä seuraa sitten uudestisyntyminen hengestä, joka on pitkä prosessi. Siinä ihminen Sanan ja rukouksen avulla "pyhittyy", saavuttaa mahdollisesti armolahjoja ja yksinkertaisesti kasvaa Kristuksessa kohti Pyhän Hengen täyteyttä.
Pyhän Hengen täyteyden saavuttaneet seurakuntalaiset kuuluivat ns. "vanhimmistoon" ja heitä kutsuttiin arvonimellä "Teleios" (Täydellinen):
1.Korinttolaiskirje:
2:6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten (teleios) seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
2. Korinttolaiskirje:
13:9 Sillä me iloitsemme, kun me olemme heikot, mutta te olette voimalliset; sitä me rukoilemmekin, että te täydellisiksi (teleios) tulisitte.
13:11 Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi (teleios), ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
Filippiläiskirje:
3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä (teleios), tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
Uudestisyntyminen vedestä ja hengestä
8
259
Vastaukset
Hyvin selvä kohta on tämä:
Ap.t. 2
37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
Pyhä Henki annettiin ensimmäisen helluntain jälkeen kätten päällepanon kautta:
Ap. t. 8:17
Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]
Syntien anteeksiantoa ei ole ilman upotuskasteen liittoa.
Jotta syntyisi uudesti vedestä on otettava kaste syntien anteeksisaamiseksi. Sitä seuraa Pyhän Hengen lahja, joka annetaan kätten päällepanon kaittaa. Se on tosiaan pitkä prosessi. Hengestä syntyminen ja pahasta puhdistuminen tapahtuu Pyhän Hengen vaikutuksesta. Sitä on sanottu myös tulikasteeksi.- missa Raamatunkohdassa
sanotaan-?--------Syntien anteeksiantoa ei ole ilman upotuskasteen liittoa./// kuten sanot ylla... olen utelias..please
missa Raamatunkohdassa kirjoitti:
sanotaan-?--------Syntien anteeksiantoa ei ole ilman upotuskasteen liittoa./// kuten sanot ylla... olen utelias..please
Ap.t. 2
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
Upotuskastetta ei tässä erikseen mainita, sillä tuolloin oli täysin selvää, että kaste tehtiin upottamalla. Sen síjaan kasteen välttämättömyys tuosta ilmenee.missa Raamatunkohdassa kirjoitti:
Ap. t. 22:16
Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]missa Raamatunkohdassa kirjoitti:
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
Kaste ei ole ainoa ehto syntien anteeksisaamiseksi. Siksi edellä oleva sanonta " teidät pelastaa nyt kaste" ei ole täsmällinen.
Ennen kastetta tulee uskoa ja tehdä parannus. Samoin kasteen liitto toimiin jatkossakin vain, jos usko ja parannus ovat mukana.- tehdä
Tapani1 kirjoitti:
Ap. t. 22:16
Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]myos vaikka pesuvadissa?kuten tuossa sanotaan..
/// anna pestä syntisi pois.'///
- Crypticall
Joillain se tapahtuu hetkessä, hyvin nopeasti ja sen aiheuttama tunnekuohu on silloin valtava. Joillain se tapahtuu hitaasti, jolloin se vain omaksutaan vähä vähältä ilman suurta mullistusta. Jumala huomioi jokaisen ihmisen persoonan ja toimii sen mukaan.
Kuten edellinen vastaaja sanoo, niin muodollinen vesikastekin tulee otetavaksi, jos sitä ei ole jo ottanut. - mieti sitä!
Johanneksen evankeliumi:
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.--------------Jos ajattelet luomiskertomusta, voit ymmärtää tuon kohdan uudella tavalla.Siellähän sanotaan näin;;1.Mooseksen kirja:
1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat." --------------------------------->>>> Jeesus esitti kompalausuntoja muulloinkin! Minä ymmärrän tuon kohdan Jeesuksen puheesta siten, että ellei ihminen synny ihmiseksi ensin ja sitten Hengestä, hän ei ole kokonainen UUSI LUOMUS. vesi kuvaa lapsivettä. Juutalaisilla kasteessa oli Mooseksen liiton poispesua jotta HEKIN pääsivät uudelleen lapsen asemaan. VERRATAAMPA Jeesukseen! Jeesuksen kaste tehtiin Jordanilla siksi, että hän JORDANIN veden kautta liittyi MOOSEKSEEN. Moosekselle oli Jordan raja jota Mooses ei saanut ylittää. Jeesus otti ikäänkuin viestikapulan Moosekselta tuon kasteensa välityksellä vertauskuvaksi että hän jatkoi siitä rajasta eteenpäin joka Moosekselle oli kielletty. Mooses opetti vieraalla maalla ja Jeesus luvatussa Maassa. Lihaamme, joka kohdun vedessä kasvaa, on kuin tuo vieras maa ja henki on meissä sitä luvattua maata. Molemmat tarvitään syntymään hengelliseksi ihmiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 694642
- 1053515
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj383276Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262668- 492663
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52149- 222034
- 1991950
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3981571Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91458