Miksi omaa uskontoa

ei saisi opettaa koulussa/p...

Jos vanhemmat haluavat kastaa lapsensa kristillisen kirkon jäseneksi, miksi ihmeessä heille ei saisi silloin myös opettaa omaa uskontoaan? Opetuksen piiriin pitäisi kuulua kaiken logiikan mukaan myös hartaudet, rukoileminen jne. Nykyään ihmiset känisevät ettei kristitylle lapselle saa opettaa kristinuskoa. Samalla logiikalla suomalaiselle lapselle ei saisi opettaa suomen kieltä. Haloo?

Jos lapselle ei saa opettaa että Jumala ja Jeesus ovat elossa ja rukoukset kuullaan ja Raamattu on totta, älkää kastako lasta kristityksi. Itse uskovana ajattelen, että se olisi hirmu surullista, mutta samalla on käsittämätöntä, että vanhemmat tosta vaan kastelevat lapsia luterilaisiksi, vaikkievat edes tajua, mikä pointti kasteessa on. Se ei ole nimenanto, vaikka yleensä myös nimi julkistetaan siinä yhteydessä. Herätys!

18

733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.Koistinen

      Hei,

      saahan nykyisen uskonnonvapauslain ja uskonnonopetusta koskevien asetusten mukaan omaa uskontoa opettaa juuri mainitsemallasi tavalla. Uskonnonopetus, jossa on tällainen uskonnon harjoittamisesta nouseva kokemuksellinen elementti, on myös tehokkasta ja mieliinpainuvaa; se avaa uskonnon syvempää merkitystä ja sisältöä oppilaille juuri kokemuksellisella tasolla, ei pelkästään tiedollisella tasolla.

      Tätä periaatetta toteuttavat antamiesi esimerkkien mukaan täysin esim. ortodoksit ja islaminuskoiset, joille on myös omat viralliset opetussuunnitelmansa.

      Se, että luterilaiseen uskonnonopetukseen osallistuvat kirkkoon kuuluvat nuoret tai heidän vanhempansa napisevat siitä, että jotkin luterilaista uskontoa opettavat opettajat toteuttavat samanlaista periaatetta, on mielestäni lain kannalta hieman hämmentävää. Ymmärrän ilmiön kuitenkin täysin siitä näkökulmasta, että suurin osa luterilaista uskonnonopetusta saavista nuorista ja heidän vanhemmistaan omaa jotakuinkin yhdentekevän ja tietämättömän suhteen luterilaisen kirkon uskoon, vaikka ovatkin kirkon jäseniä. Tästä syystä koetaan, että kirkko "aivopesee nuoria" tai "tyrkyttää uskontoa".

      Kirkko tai kirkon opit eivät kuitenkaan nykyisin määrittele laillisessa mielessä uskonnonopetuksen sisältöä eikä opetustapaa ja se, miten ilmiöitä käsittelee uskonnontunnilla, onkin jätetty nykyisessä laissa melko pitkälti opettajan oman harkinnan ja mieltymysten varaan. Ainoa asia, missä kirkon näkemykset varsinaisesti näkyvät uskonnonopetuksessa on se, että kyse on juuri oman uskonnon opetuksesta, jonka on tällöin tarkastelunäkökulmaltaan tarkoitus olla omaan uskontoon ja sen näkemyksiin perehtyvää.

      Muita katsomuksia oman uskonnon opetuksessakin on silti tarkoitus lähestyä puolueettomasti ja suvaitsevaisuutta kehittäen, sen lisäksi, että niitä käsitellään oman uskonnon näkökulmasta käsin. Nämähän eivät suinkaan ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Itse katsoisin, että vaikka opettajalla on tässä mielessä liikkumavaraa opetustyylissään, niin olisi silti suotavaa, että opettaja koettaisi parhaansa mukaan toteuttaa asiatasolla neutraalia näkökulmaa sen lisäksi, että kertoo, miten opetettava oppilaiden oma uskonto asian näkee. Tällainen lähestymistapa on usein vähiten provosoiva. Sillä on yleensä suosiollisin vastaanotto oppilaiden keskuudessa ja se täyttää sekä oman uskonnon opetuksen tarkoituksen että kouluopetuksen kulttuurisen yleissivistävyyden ja ns. "älyllisen rehellisyyden" vaatimuksen. Älyllisellä rehellisyydellä tarkoitan juuri sitä, ettei tarkastelu ole asiatasolla yksipuolista tai pelkkiä oman uskonnon näkökulmia korostavaa, vaan myös muut näkökulmat ja oman uskonnon näkemysten kritiikki tuodaan oppilaiden tietoisuuteen. Perustan tämän näkemykseni ajatukseen siitä, että (mikään)usko ei todellisessa mielessä voi olla aitoa tai rehellistä, jos se juoksee karkuun omia epäkohtiaan ja niistä nousevia kysymyksiä. Epäily on osa uskoa, kuten kirkkoisä Augustinuskin totesi. Lisäksi olisi arveluttavaa, jos kritiikkiä ja epäkohtia ei nostettaisi oppilaiden tietoisuuteen; tässä olisi kyse selvästi indoktrinaatiosta ja jonkinlaisesta totalitaarisesta kontrollista vapaan ajatuksen ja järjenkäytön yli. Tällainen ei sovellu koulumaailmaan, eikä sitä kristinuskokaan näkemykseni mukaan kannata.

      Vain tällä tavalla oppilas voi mielestäni aidosti ja rehellisesti muodostaa oman katsomuksensa asioiden suhteen. Oppilaan oman uskonnollisen ja sekulaarin maailmankatsomuksen rakentuminen ja sen tukeminen on myös opetussuunnitelmien keskeinen ydinajatus uskonnonopetuksen osalta. Opetussuunnitelmissa ei myöskään katsota, että siinä olisi mitään paheksuttavaa, jos oppilaan katsomus muodostuu tästä opettavasta omasta uskonnosta eriävään suuntaan.

      Tämän ja esiin nostamasi asianlaidan (sen, että uskonnonharjoitus uskonnonopetuksen osana koetaan vieraana) takia luulen, että uskontojen opetus koululaitoksessa tulee kehittymään oman uskonnon opettamisesta ainakin joidenkin kurssien osalta yleisempään uskonnonopetukseen, josta on tarkoituksellisesti karsittu "oman uskonnon" ajatus pois. Tässä olisi mielestäni se hyvä puoli, että joillakin uskonnonkursseilla voitaisiin luopua oppilaiden jakamisesta opetusryhmiin uskonnollisen vakaumuksen mukaan ja saada kaikki erilaisista uskonnollisista ryhmistä olevat oppilaat samaan luokkatilanteeseen keskustelemaan asioista ja opiskelemaan niitä yhdessä. Tämä jos mikä toteuttaisi kokemuksen tasolla sitä opetussuunnitelmien ajatusta, että katsomusaineiden (uskonnot, elämänkatsomustieto, filosofia) tulisi antaa valmiuksia ymmärtää eri kulttuureista ja uskonnollisista taustoista peräisin olevia ihmisiä. Tälle on mielestäni myös selvää globalisaation ja kulttuurien kohtaamisen(jopa yhteentörmäyksen) väistämättömyydestä nousevaa kysyntää.

      Olen kylläkin samaa mieltä kanssasi siitä, että on hieman kyseenalaista, että ihmiset, joille kristinusko ei merkitse mitään, kuuluvat kirkkoon. Tämän voi kokea halveksuvana suhtautumisena, jonkinlaisena "vesittämisenä", niitä kohtaan, jotka uskovat ja kuuluvat kirkkoon ajatuksella. Toisaalta ulkoa päin on kyseenalaista myös arvioida toisen uskoa ja varmasti on paljon myös niitä, jotka eivät koe itseään vahvasti "uskovaisiksi" tai ole seurakunta-aktiiveja, mutta jotka haluavat silti kuulua kirkkoon ja kastaa lapsensa, koska kokevat sen jonkinlaisena turvaverkkona tai omaan identiteettiinsä kuuluvana seikkana, eli toisin sanoen kokevat itsensä jossain mielessä kristityiksi kuitenkin. Kaikki oppilaat tai oppilaiden vanhemmat eivät suinkaan vastusta nykyisenlaista uskonnonopetusta tai sitä, että uskonnontunneilla oppilaat saavat myös kokemuksellista oppia omasta uskonnostaan uskonnon harjoittamisen kautta. Useinkin kovaäänisin vastustus nousee juuri oppilaiden taholta, ei niinkään vanhempien. Oppilaiden vastustus nousee usein siitä, että he kokevat, etteivät ole saaneet valita, ja sen takia uskonnonopetus koetaan uskonnon tuputtamisena. Vinha perähän tässä onkin siinä mielessä, että alle 18-vuotias ei voikaan valita, vaan on huoltajansa suostumuksesta riippuvainen siinä, voiko erota kirkosta (ja liittyä halutessaan johonkin toiseen uskonnolliseen ryhmään) ja siirtyä elämänkatsomustiedon (tai jonkin muun uskonnon) opetukseen.

      • Aloittaja

        Kirjoituksessasi oli paljon asiaa, kiitos pitkästä viestistäsi. Korjaisin vain yhden jutun...opetukseen ei saa nykyään enää sisällyttää rukousta tai uskonnon harjoittamista. Toisaalta esim. pääsiäishartaudet ja joulukirkot ovat yhä useissa kouluissa traditioina, ja hyvä niin!

        Esim. rukouksen saa kyllä opettaa, mutta nimeomaan rukoilla ei saisi(onko sillä eroa?)En itse opettajana koe, että minun pitäisi saada nimenomaisesti hartauksia tai rukouksia luokassani harjoittaa, kyse ei ole nyt siitä. Toisaalta en kuitenkaan ymmärrä, miksei kristitylle lapselle olisi vain luonnollista rukoilla koulussakin(niinkuin kaikkialla muuallakin)omaa Jumalaansa? Mutta opetus ei siis enää saa olla tunnustuksellista.

        Muiden uskontojen opetuksessa tietääkseni (esim. islam) uskonnon harjoittaminen on ihan asiaan kuuluvaa. Mutta kristityillä siis ei, ja ihmettelenkin juuri tätä kristityssä maassamme..


      • P.Koistinen
        Aloittaja kirjoitti:

        Kirjoituksessasi oli paljon asiaa, kiitos pitkästä viestistäsi. Korjaisin vain yhden jutun...opetukseen ei saa nykyään enää sisällyttää rukousta tai uskonnon harjoittamista. Toisaalta esim. pääsiäishartaudet ja joulukirkot ovat yhä useissa kouluissa traditioina, ja hyvä niin!

        Esim. rukouksen saa kyllä opettaa, mutta nimeomaan rukoilla ei saisi(onko sillä eroa?)En itse opettajana koe, että minun pitäisi saada nimenomaisesti hartauksia tai rukouksia luokassani harjoittaa, kyse ei ole nyt siitä. Toisaalta en kuitenkaan ymmärrä, miksei kristitylle lapselle olisi vain luonnollista rukoilla koulussakin(niinkuin kaikkialla muuallakin)omaa Jumalaansa? Mutta opetus ei siis enää saa olla tunnustuksellista.

        Muiden uskontojen opetuksessa tietääkseni (esim. islam) uskonnon harjoittaminen on ihan asiaan kuuluvaa. Mutta kristityillä siis ei, ja ihmettelenkin juuri tätä kristityssä maassamme..

        oikeassa olet. Tunnustuksellistahan opetus ei enää lain mukaan ole, vaan oman tunnustuksen mukaista. Kiitos tarkennuksesta.

        Eli rukoileminen tai vaikkapa virsien laulaminen uskonnontunnilla on sallittua nimenomaan opetustarkoituksessa, ei itsetarkoituksellisena uskonnonharjoittamisena. Itse olen ymmärtänyt tämän niin, että esim. virren saa laulaa/laulattaa silloin kun se nivoutuu loogisesti tunnin muuhun sisältöön -> siinä on jotain, mikä oppilaiden on tarkoitus oppia. Esim. virren "hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan" (Dietrich Bonhoefferin tekemä virsi) laulaminen kun käsitellään kirkkohistoriassa saksan kirkkotaistelua ja toisen maailmansodan aikaista kirkkojen toimintaa euroopassa jne.

        Tämä uskonnon harjoittaminen opetuksen osana on kyllä varsinkin luterilaisessa uskonnonopetuksessa vaikea aihe ja raja on ehkä viisasta vetää maltillisemmin jos ei halua aina olla napit vastakkain oppilaiden tai heidän vanhempiensa kanssa. Oma tulkintani laista ja asetuksista on kuitenkin se, että juuri tällainen opetuksen sisältöä palveleva kokemuksellisuuus, joka nousee jonkinasteisesta uskonnon harjoittamisesta ns. "kokeilumielessä" on kuitenkin jopa suotavaa. Tämä tulee kuitenkin ulottaa koskettamaan kaikkea opetusta, myös vaikkapa vieraiden uskontojen opetusta maailmanuskontojen kurssilla. Samalla periaatteella voidaan kokea jotakin syvempää toisista uskonnoista tutustumalla siihen, kuinka niitä harjoitetaan.

        Olen kyllä samaa mieltä kanssasi siinä, että itse en myöskään koe esim. virsien laulamista tuntien aluksi tai oppitunnin aloittamista rukouksella oleellisena tai tarpeellisena uskonnonopetuksen osana (toisin kuin esim. ortodoksit usein tekevät), sillä se ei mielestäni kuulu aivan koulumaailmaan. Otinkin esimerkin esiin lähinnä juuri keskustelun aloittajan kyselyn takia.

        Käytäntö tosiaan tuntuisi osoittavan, että laki ja asetukset ovat erilaiset uskonnonopetuksen osalta vaikkapa islamilaisille ja ortodokseille, kuin luterilaisille, vaikka näinhän ei suinkaan ole.


    • FosterOvermann

      On kuvattavaa, jo lähtökohdaksi lastensuojelulliselta kannalta, että lapsia liitetään mihinkään uskontoihin.
      Mieti psykologiselta kannalta, miltä lapsesta tuntuu, kun pelotellaan helvetillä?
      Eikä "lapsi" saa itse päättää uskontoaan edes lukioon mennessään. Suomessako uskonnonvapaus? Suomessa uskonnonvapaus alkaa 18-vuotiaana.
      Miten nukutte yöllä?

      • Aloittaja

        ..puolestasi, sillä sinulle on joku hyvin väärällä tavalla yrittänyt takoa joskus uskoa nuppiisi. Mutta kuka tällä ketjussa on nyt sellaisesta väkivallasta puhunut?

        Minä uskon (ja olen käytännön työssäni sen nähnyt), että lapsi on luonnostaan hyvin lähellä Luojaansa, ja kokee luonnollisena ja turvallisena Jumalasta puhumisen. Sinun kohdallasi kyse on ollut pelottelusta, mikä ei tosiaankaan ole Raamatun mukaista, eikä siten myöskään kristinuskon mukaista.

        Jos vanhemmat eivät usko lapsensa tarvitsevan uskonnon opetusta, heillä on siihen oikeus. Mutta jos vanhemmat päättävät liittää lapsensa esim. ev.lut.kirkkoon, he loogisesti ajateltuna samalla haluavat että lapsi elämässään saa uskontonsa mukaista opetusta. Tähän kuuluu opetus siitä että Jumala ja Jeesus ovat olemassa. Ei siinä ole mitään tuputtamista.

        Suuri vastuu lasta opettavalla aikuisella kyllä todellakin on, minkäänlaista henkistä vääntämistä suuntaan tai toiseen ei voi sallia. Myös lapsella on lupa ja oikeus sanoa oma, eriäväkin, mielipiteensä. Ja myös sellaista mielipidettä on aikuisen arvostettava ja annettava lapselle lupa omaan mielipiteeseensä. Tällaista koulun uskonnonopetuskin on parhaimmillaan, sellaista sen ainakin tulisi olla.


      • FosterOvermann
        Aloittaja kirjoitti:

        ..puolestasi, sillä sinulle on joku hyvin väärällä tavalla yrittänyt takoa joskus uskoa nuppiisi. Mutta kuka tällä ketjussa on nyt sellaisesta väkivallasta puhunut?

        Minä uskon (ja olen käytännön työssäni sen nähnyt), että lapsi on luonnostaan hyvin lähellä Luojaansa, ja kokee luonnollisena ja turvallisena Jumalasta puhumisen. Sinun kohdallasi kyse on ollut pelottelusta, mikä ei tosiaankaan ole Raamatun mukaista, eikä siten myöskään kristinuskon mukaista.

        Jos vanhemmat eivät usko lapsensa tarvitsevan uskonnon opetusta, heillä on siihen oikeus. Mutta jos vanhemmat päättävät liittää lapsensa esim. ev.lut.kirkkoon, he loogisesti ajateltuna samalla haluavat että lapsi elämässään saa uskontonsa mukaista opetusta. Tähän kuuluu opetus siitä että Jumala ja Jeesus ovat olemassa. Ei siinä ole mitään tuputtamista.

        Suuri vastuu lasta opettavalla aikuisella kyllä todellakin on, minkäänlaista henkistä vääntämistä suuntaan tai toiseen ei voi sallia. Myös lapsella on lupa ja oikeus sanoa oma, eriäväkin, mielipiteensä. Ja myös sellaista mielipidettä on aikuisen arvostettava ja annettava lapselle lupa omaan mielipiteeseensä. Tällaista koulun uskonnonopetuskin on parhaimmillaan, sellaista sen ainakin tulisi olla.

        Mutta eihän pienellä lapsella ole mitään sananvaltaa siihen, että liitetäänkö hänet johonkin kirkkoon.
        Ja pahinta on, että edes lukioikäiset nuoret eivät saa päättää omista valinnoistaan.


      • meinaa mitään
        FosterOvermann kirjoitti:

        Mutta eihän pienellä lapsella ole mitään sananvaltaa siihen, että liitetäänkö hänet johonkin kirkkoon.
        Ja pahinta on, että edes lukioikäiset nuoret eivät saa päättää omista valinnoistaan.

        kenenkään kohdalla, kuuluuko kirkkoon, vai ei. Ainoa haitta on kirkollisvero. Siitäkin pääsee eroon eroamalla kirkosta, vaikka netin kautta.

        Kirkkoon kuuluminen ei vie ihmistä taivaaseen, ei edes tee kristittyä.

        Kansankirkko (evlut) on porttokirkko, ei ole uskollinen alkukielelle.

        T; Jumalanhullu


      • FosterOvermann
        meinaa mitään kirjoitti:

        kenenkään kohdalla, kuuluuko kirkkoon, vai ei. Ainoa haitta on kirkollisvero. Siitäkin pääsee eroon eroamalla kirkosta, vaikka netin kautta.

        Kirkkoon kuuluminen ei vie ihmistä taivaaseen, ei edes tee kristittyä.

        Kansankirkko (evlut) on porttokirkko, ei ole uskollinen alkukielelle.

        T; Jumalanhullu

        mikseivät nuoret saa itse päättää asioistaan?


      • onkin omituista
        FosterOvermann kirjoitti:

        mikseivät nuoret saa itse päättää asioistaan?

        >>mikseivät nuoret saa itse päättää asioistaan?


    • yksityisasiana

      "Jos vanhemmat haluavat kastaa lapsensa kristillisen kirkon jäseneksi, miksi ihmeessä heille ei saisi silloin myös opettaa omaa uskontoaan?"

      Saavathan he opettaa, mutta verovairoilla ylläpidetyn koulun ei pitäisi sitä tehdä. Uskonasioiden tulisi olla perheen ja yksilön ykityisasioita.

      "Opetuksen piiriin pitäisi kuulua kaiken logiikan mukaan myös hartaudet, rukoileminen jne."

      Uskonnon harjoittaminen, kuten rukoilu, on vielä vähmmän suotavaa jukisissa kouluissa kuin kognitiivinen "opetus", koska se on hyvin ykityinen asia.

      "Nykyään ihmiset känisevät ettei kristitylle lapselle saa opettaa kristinuskoa."

      Kyllä, mutta tätä "käninää" tulisi lisäta, jota lakia muuettaisiin ja että kuntien/koulujen käytännöt tulisivat kaikkien uskonnonvapautta paremmin noudattaviksi.

      • ole vähemmän suotavaa

        julkisissa kouluissa. Päinvastoin hartaudet ovat aina kuuluneet suomalaisten koulujen ohjelmaan. Nykyään on niin paljon uskonnottomia ja toisuskoisia esim muslimeja, ettei kouluissa enää järjestetä kaikille yhteisiä hartaustilaisuuksia, mutta toki uskontotunnilla saa rukoilla ja se on aivan asiaan kuuluvaa. Uskonto ei ole mikään yksityisasia, vaan mitä suurimmassa määrin yhteisöllinen asia.

        Kirkkoon kuulumattomille ei kuulu mitä uskontotunneilla tehdään. Ei ole teidän asianne ottaa kantaa siihen asiaan.


      • Maaginenkasipallo
        ole vähemmän suotavaa kirjoitti:

        julkisissa kouluissa. Päinvastoin hartaudet ovat aina kuuluneet suomalaisten koulujen ohjelmaan. Nykyään on niin paljon uskonnottomia ja toisuskoisia esim muslimeja, ettei kouluissa enää järjestetä kaikille yhteisiä hartaustilaisuuksia, mutta toki uskontotunnilla saa rukoilla ja se on aivan asiaan kuuluvaa. Uskonto ei ole mikään yksityisasia, vaan mitä suurimmassa määrin yhteisöllinen asia.

        Kirkkoon kuulumattomille ei kuulu mitä uskontotunneilla tehdään. Ei ole teidän asianne ottaa kantaa siihen asiaan.

        "Kirkkoon kuulumattomille ei kuulu mitä uskontotunneilla tehdään."

        Eikös koulun uskonnon tunneilla ole tarkoitus käsitellä uskontoja noin yleensä - ei siis keskityä kristinuskoon? Ainakin omassa nuoruudessani käytiin läpi islamit ja jehovat yms. Kyseessä on siis yleis-sivistävä oppiaine jonka opetuksessa ei pitäisi ottaa kantaa siihen mikä uskonnoista on "oikea" - valitettavasti uskonnonopetusta käytetään nimenomaan kristinuskon "levitykseen".


    • puusilima_

      "Jos lapselle ei saa opettaa että Jumala ja Jeesus ovat elossa"

      ja sinulla/opettajalla ym. on varma tieto siitä että noi on elossa? eikös ainassi toinen kuollut n. 2000 vuotta sitten?
      haluatko itse että lapsellesi opetetaan valheellista/epävarmaa tietoa ilman kyseenalaistuksia TÄYTENÄ TOTUUTENA? minä en ainakaan halua.

      • on elossa!

        Kuoli kyllä, mutta heräsi henkiin, eikä kuolemalla ole enää Häneen eikä Jeesuksen omiin mitään valtaa.

        Näin Raamattu opettaa. Ja juttelen lisäksi Jeesuksen kanssa päivittäin, ja hyvin elossa tuntuu olevan. Kysäsepä itsekin!:)


    • ei ole pointtia

      lapsia kastamalla ei tehdä heistä kristittyjä! Kristitty on Jeesuksen Kristukseen uskonsa tunnustava, asian ymmärtävä, Jumalan Sanasta ja hnegestä uudestisyntynyt henkilö. Lapsesta ei ole siihen, eikä Raamattu opetakaan kastamaan lapsia, vaan uskovia Kristittyjä.

      Raamatusssa ei myöskään ole aikuiskastetta, vaan ja ainoastaan uskovien kaste. Piste.

      tv:Jumalanhullu

      • puusilima_

        edelleen saatana. käy vaikka atte palstalta tsekkaamassa ja vastaamassa viestiini...


      • Jeesus ei ole
        puusilima_ kirjoitti:

        edelleen saatana. käy vaikka atte palstalta tsekkaamassa ja vastaamassa viestiini...

        saatana, saatana on langennut enkeliruhtinas, joka halusi tulla Jumalan vertaiseksi. Olen käynyt ateistipalstalla vissiin turhankin monesti.


    • totuuttako?

      "Jos vanhemmat haluavat kastaa lapsensa kristillisen kirkon jäseneksi, miksi ihmeessä heille ei saisi silloin myös opettaa omaa uskontoaan?"

      Ikävä kyllä joku on esittänyt asiansa huonosti tai se on ymmärretty väärin. Kyse ei ole siitä ettei uskontoaan saisi opettaa. Sen taka jo uskonnonvapaus (jonka toivoisin tosin takaavan myös vapauden olla uskonnoton). Kyse on siitä, että uskontoa ei tulisi opettaa verovaroin kaikkien yhteisessä oppilaitoksessa. Koulussa on tarkoitus opettaa tietoa. Uskonto on uskomusaisaa. Tällä haen takaa sitä, että pienemmille oppilaille on yhtä totta se että 1 1=2 ja se että uskontotunnilla kerrottotaan että on Jumala ja Jeesus. Asia pitäisi mennä niin, että 1 1=2 ja evankelisluterilaisessa uskossa, joka on Suomen valtauskonto, opettetaan että on Jeesus ja Jumala, islamilaiset uskoo Allahiin jne. Uskonnollinen kasvatus (mukaanlukien hartaudet, virret ja rukoukset) on kodin ja seurakunnan tehtävä. Vaikka säälinkin lapsia joille kerrotaan "totuuksia", kun he eivät ole vielä valmiita epäilemään, ettei kaikki heidän kuulemansa ole absoluuttisesti totta (vrt. joulupukki).

      "Samalla logiikalla suomalaiselle lapselle ei saisi opettaa suomen kieltä. Haloo?"
      Tästähän ei ole kyse, kuten edellä selitin. Suomalaiselle lapselle tulee opettaaa suomen kieltä- jotta hän oppisi kommunikoimaan. Samoin ranskankieliselle ranskaa jne. Uskonnon tunnuksellinenopetus ei kuitenkaan ole asia jota ilman ihmisen elämä huomattavasti vaikeutuisi. Uskonnottomat ihmiset eivät ole keskimäärin sen vajavaisempia kuin uskonnolliset.

      "Itse uskovana ajattelen, että se olisi hirmu surullista, mutta samalla on käsittämätöntä, että vanhemmat tosta vaan kastelevat lapsia luterilaisiksi, vaikkievat edes tajua, mikä pointti kasteessa on."
      Tästä olen samaa mieltä. Nimen anto on täysin eri asia ja lapselle voi antaa nimen ja pitää nimiäiset aivan hyvin ilman kirkollisia toimituksia ja seurakuntaan liittämistä. Tässä yksi syy miksi kouluissa pitäisi opettaa ennemmin tietoa eri uskonnoista, tietoa yhteiskunnasta ja moraalia ja etiikkaa. Viimeistä mielellään vuorovaikutuksen kautta niin, että oppilaat todella joutuisivat miettimään asioita ja keskustelemaan niistä. Perustan tämän siis siihen, että on vanhempia, jotka eivät tiedä miten nimenanto tapahtuu jos lasta ei kasteta - mennään sitten siitä mistä aita on matalin. Tai eivät edes tule ajatelleeksi että sellainen on mahdollista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3620
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      70
      1915
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      64
      1027
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe