Vuosi 1989, mitä muistat?

Tutkija 86

Mitä muistat vuodesta 1989?

Mitä muistoja tai kokemuksia sinulle tulee mieleen maailmalta ja Suomesta vuodelta 1989? Mediamaailma? Miten suhtauduttiin CD:hn? Uusimpaan James Bond elokuvaan? Mitä musiikkimaailmalla kuului? Huhuja, juoruja?
Mitä poliitttisesti radikaalia tapahtui? Mitä automaailmassa tapahtui, mistä Tekniikan Maailma raportoi? Ihan mitä vain mieleesikään tulee kyseisestä vuodesta, kirjoita siitä minlle edes lauseen verran. Mitä enemmän, sen enemmän sutat minua.

Teen omaa tutkimusta vuodesta 1989 ja olisi mukava saada ihan ihmisten omia muistamia tietoja siltä vuodelta. Eli jos kirjoittettava tuntuu tulevan enemmänkin, mailaa minulle.

Kiitos jo etukäteen.

21

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asddddsaaaaa

olin silloin 1 v. eli en siis muista mitään. on mulla kyllä tietynlainen kuva 80-luvusta, mutta se ei tietenkään ole sama asia kuin se, että oikeasti olisi elänyt ja kokenut 80-luvun...

• mmjklms

Itä-euroopan kommunistisysteemi kaatui..Jammu-setä kohautti...jääkiekossa elettiin punakoneen huippukautta ja tepsin valtakautta...suomessa meni valtion taloudessa lujaa..

• se katosi!

Rakkain leluni katosi!

• Ninja26

Olin ekaluokalla...

• en kauheesti muista, ku olin sillo 2v :D

• mmjklms

batman - leffa tuli ensi - iltaan.JA JAMMU JÄRKYTTI SUOMEA..MARTTI TALVELA KUOLI..

• Anonyymi
        mmjklms kirjoitti:

batman - leffa tuli ensi - iltaan.JA JAMMU JÄRKYTTI SUOMEA..MARTTI TALVELA KUOLI..

Niihä se järkytti, mut mitään ei opittu,

• kultajuhlaa

Naiset ottivat hiihdossa kolmoisvoittoja ja kylän oma poika Puikkosen Janne hyppäsi kultaa betonista.

• 40v

Ekassa vakituisessa kokoaikaisessa työpaikkassa. Vapaa ja työaika meni ravintoloissa. Silloin oli nousukausi.
      Kuunneltiin kasetteja ja äänitettiin radiosta. Eppu Normaali, Popeda.
      Nyt ei tuu äkkiseltään muuta mieleen.

• Anonyymi

Leena Lehtinen ja Aki Matilainen. Radiomafian Salovaara...

• *Pia*

Ihana vuosi itselleni...seurustelin Janne nimisen "pojan" kanssa olin 21 vuotias. Billy Joelilta ilmestyi loistava biisi We didn't start the fire, ostin sen ensin vinyyli sinkkuna ja sen jälkeen storm front cd:nä jolla tuo kyseinenkin biisi oli. Vakituisessa työssä Helsingin keskustan suuressa tavaratalossa. Kaivarin konsertit tulevat mieleen myös..

Koiviston toinen presidenttikausi oli menossa. Anneli Saariston La dolce vita valittiin Suomea edustamaan Euroviisuihin 1989.
      Kesäkuussa -89 Kiinassa tapahtui tämä "Taivaallisen rauhan aukion verilöyly" jos nyt ihan oikein sen muistan ja myös että Berliinin muurin murtaminen alkoi kyseisenä vuonna. Ceausescu syöstään pois vallasta Romaniassa loppuvuodesta-89 jonka seurauksena maassa olikin jonkinasteinen "sisällissota". tuolloin myös Ceausescun pariskunta teloitettiin joulukuussa -89. Katolisen kirkon päämies paavi Johannes Paavali II käväisi Suomessa vierailulla 1989. Aika tapahtumarikas vuosi kaiken kaikkeaan ja tuossa vain se mitä mä itse muistan.. Ihanaa aikaa se itselle oli...oli nuori ja hehkee ja muutenkin ah..saispa elää vielä tuon vuoden uudestaan.. =))))

• MMMM

ELETTIIN NOUSUKAUTTA < 1989-1992..AJANJAKSO

• Anonyymi
        MMMM kirjoitti:

ELETTIIN NOUSUKAUTTA < 1989-1992..AJANJAKSO

Ennen lamaa Suomi oli yksi maailman rikkaimmista maista. Se ei näköjään joillekin sopinut.

• En muista muuta kun itteni kukkamekossa viisivuotiaana kesällä ravintolan terassilla! Ainoa asia, mikä on jäänyt vuodesta -89 mieleen kunnolla...

• &lt;&lt;&lt;&lt;

NOUSUKAUSI SUOMALAISESSA YHTEISKUNNASSA

• Anonyymi

EIKÖ V 1987-1992 OLLU SITÄ SUOMEN KRAPULAKAUTTA JA OSITTAIN NEUVOSTOLIITON HAJOAMISTA EDELTÄVÄÄ AIKAKAUTTA

• Anonyymi

Olin 9-10-vuotias silloin. Ensimmäisenä tulee mieleen Taivaallisen rauhan aukion verilöyly ja Ceausescun kuolema. CD-levyistä en silloin vielä tiennyt mitään, en ollut varmaan kuullutkaan että sellaisia on olemassa.
      Oman elämän henkilökohtaisista tapahtumista muistan paljonkin, mutta niitä ei viitsi tähän kirjoittaa.

• Anonyymi

Elektromusiikin aikakausi alkoi muuntua teknoksi.

• Anonyymi

EIKÖ VUOS 1989 PÄÄTTYNYT KOMMUNISMIN KAATUMISEEN

• Anonyymi

Ritari ässä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4280
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2161
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1701
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1425
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1078
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    Aihe