Glykolit koneeseen

Volvo-Penta C271 V-8

Onko kenelläkään kokemusta miten ajetaan glykolit raakavesijäähdytteiseen Volvo-Pentaan?

Pitääkö pakosarjoita laskea vedet jostain propusta vai riittääkä jäähdytysnesteen kierrätys?

Pitääkö termostaatti poistaa ennnen työn aloittamista?

Onko vetolaitteessa vesipumppua vai onko se koneen keulanpuolella? Eli voiko jäähdytysnesteen "syöttää" koneen kilpeen kiinnitetystä vesiletkusta vai pitääkö se laittaa vetolaitteen vedenottoaukoista?

13

9814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A-36

      Itse teen raakavesijäähdytteisen dieselini kanssa siten, että ensin poistan termostaatin (muuten vesi-glykoli seos menee suoraan pakosarjaan ainankin suurimmalta osiltaan).
      Termostaattikotelo takaisin tiukasti, muuten glykoliseosta on koko konehuone täynnä.
      Sitten irroitan raakavesiletkun läpivientiventtiilistä. Letkun pään laitan ämpäriin, missä vesi-glykoli seos. Kone käyntiin ja kun ämpäri on likipitäen tyhjä ,niin sammutan koneen. Itselläni näkee hyvin myös pakoputkesta, milloin glykoli on kiertänyt koko koneen läpi ja syrjäyttänyt vanhat jäähdytysvedet.

      • A-36

        Etpä voikkaan vedenoton letkua laittaa ämpäriin, jos sinulla tulee vesi perävetolaitteen kautta.
        Toivottavasti saat vastauksen joltakin paremmin Volvon konetta tuntevalta. Tuntuisi kuitenkin fiksulta, että huuhtelisit suolat (jos vene siis on merellä) pois myös vetolaitteesta eli imisit glykolit sitä kautta sisään. Termostaatti on kuitenkin poistettava joka tapauksessa, jotta saat glykolit koneen sisälle.


      • 4.236M

        Jos on makeavesijäähdytteinen moottori niin silloihan ei termostaattia tarvitse iroittaa koska se on glykoli vedessä muutenkin.

        Tarkistaa vaan pakkasen kestävyyden moottorin jäähdytysvesikierrosta ja ajaa ns. raakavesipuolelle glykolit niin menee talven yli.


      • A-36
        4.236M kirjoitti:

        Jos on makeavesijäähdytteinen moottori niin silloihan ei termostaattia tarvitse iroittaa koska se on glykoli vedessä muutenkin.

        Tarkistaa vaan pakkasen kestävyyden moottorin jäähdytysvesikierrosta ja ajaa ns. raakavesipuolelle glykolit niin menee talven yli.

        kysyjällä, kuten minullakin on Raakavesi eli merivesijäähdytteiset moottorit eli termari on otettava pois, jotta saa kanteen ja lohkoon glykolia. Makeavesijäähdytteisessä riittää tuo glykoliseoksen ajaminen lämmönvaihtimen läpi.


    • R K-S

      laske vesi pois plokista ja pakosarjoista. ime pakkasneste sisään vedenimuletkusta (vetolaitteesta pumpulle menevä.)

      • lohkossa ja pakosarjassa?

        Onko lohkon venttiili missä, samoin pakosarjoissa?

        Kiertääkö vesi startatessa vai pitääkö kone käynnistää?


      • R K-S
        lohkossa ja pakosarjassa? kirjoitti:

        Onko lohkon venttiili missä, samoin pakosarjoissa?

        Kiertääkö vesi startatessa vai pitääkö kone käynnistää?

        Hanki itsellesi moottorisi ohjekirja.Se helpottaa aisoita aika paljon.


    • veden poistoproput

      pakosarjoista sekä lohkon alareunasta, V8 molemmin puolin. Kun on tyhjentynyt, laita glykoliseos vaikka korvalapuilla menemään vedenoto aukoista, käynnistä kone, anna käydä kunnes pakoputkesta tulee nestettä.(varaa seosta ainakin 10 litraa) Pelkkä nesteen kierrätys ei riitä, siitä termostaatti pitää huolen.

    • _villeX_

      Mihinkä nuo glykolit laitetaan keväällä, lasketaan mereen?

      • on alle 50% seos voi laskea luontoon.


      • tgbsaedgtikpöä'
        arvo-poika kirjoitti:

        on alle 50% seos voi laskea luontoon.

        Ei glykoleja mihinkään luontoon saa laskea. Ongelmajäte piste on oikea osoite. Sen voi kyllä ottaa seuraavana talvenakin käyttöön, ei se yhdessä talvessa pilalle mee.


      • qwertyuiopxcvbnm,
        tgbsaedgtikpöä' kirjoitti:

        Ei glykoleja mihinkään luontoon saa laskea. Ongelmajäte piste on oikea osoite. Sen voi kyllä ottaa seuraavana talvenakin käyttöön, ei se yhdessä talvessa pilalle mee.

        Piti vielä lisätä että http://www.volvo.com/volvopenta/finland/fi-fi/marineengines/operators_manual/ ja tuolta saa käyttöohjeita joista löytyy yhtä ja toista hyödyllistä tietoa.


      • tgbsaedgtikpöä' kirjoitti:

        Ei glykoleja mihinkään luontoon saa laskea. Ongelmajäte piste on oikea osoite. Sen voi kyllä ottaa seuraavana talvenakin käyttöön, ei se yhdessä talvessa pilalle mee.

        asia,niin tiedät enemmän!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      244
      4288
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      120
      2744
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2502
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      85
      1529
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1476
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1199
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1117
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      986
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      983
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      173
      965
    Aihe