Onko kenelläkään kokemusta miten ajetaan glykolit raakavesijäähdytteiseen Volvo-Pentaan?
Pitääkö pakosarjoita laskea vedet jostain propusta vai riittääkä jäähdytysnesteen kierrätys?
Pitääkö termostaatti poistaa ennnen työn aloittamista?
Onko vetolaitteessa vesipumppua vai onko se koneen keulanpuolella? Eli voiko jäähdytysnesteen "syöttää" koneen kilpeen kiinnitetystä vesiletkusta vai pitääkö se laittaa vetolaitteen vedenottoaukoista?
Glykolit koneeseen
13
9814
Vastaukset
- A-36
Itse teen raakavesijäähdytteisen dieselini kanssa siten, että ensin poistan termostaatin (muuten vesi-glykoli seos menee suoraan pakosarjaan ainankin suurimmalta osiltaan).
Termostaattikotelo takaisin tiukasti, muuten glykoliseosta on koko konehuone täynnä.
Sitten irroitan raakavesiletkun läpivientiventtiilistä. Letkun pään laitan ämpäriin, missä vesi-glykoli seos. Kone käyntiin ja kun ämpäri on likipitäen tyhjä ,niin sammutan koneen. Itselläni näkee hyvin myös pakoputkesta, milloin glykoli on kiertänyt koko koneen läpi ja syrjäyttänyt vanhat jäähdytysvedet.- A-36
Etpä voikkaan vedenoton letkua laittaa ämpäriin, jos sinulla tulee vesi perävetolaitteen kautta.
Toivottavasti saat vastauksen joltakin paremmin Volvon konetta tuntevalta. Tuntuisi kuitenkin fiksulta, että huuhtelisit suolat (jos vene siis on merellä) pois myös vetolaitteesta eli imisit glykolit sitä kautta sisään. Termostaatti on kuitenkin poistettava joka tapauksessa, jotta saat glykolit koneen sisälle. - 4.236M
Jos on makeavesijäähdytteinen moottori niin silloihan ei termostaattia tarvitse iroittaa koska se on glykoli vedessä muutenkin.
Tarkistaa vaan pakkasen kestävyyden moottorin jäähdytysvesikierrosta ja ajaa ns. raakavesipuolelle glykolit niin menee talven yli. - A-36
4.236M kirjoitti:
Jos on makeavesijäähdytteinen moottori niin silloihan ei termostaattia tarvitse iroittaa koska se on glykoli vedessä muutenkin.
Tarkistaa vaan pakkasen kestävyyden moottorin jäähdytysvesikierrosta ja ajaa ns. raakavesipuolelle glykolit niin menee talven yli.kysyjällä, kuten minullakin on Raakavesi eli merivesijäähdytteiset moottorit eli termari on otettava pois, jotta saa kanteen ja lohkoon glykolia. Makeavesijäähdytteisessä riittää tuo glykoliseoksen ajaminen lämmönvaihtimen läpi.
- R K-S
laske vesi pois plokista ja pakosarjoista. ime pakkasneste sisään vedenimuletkusta (vetolaitteesta pumpulle menevä.)
- lohkossa ja pakosarjassa?
Onko lohkon venttiili missä, samoin pakosarjoissa?
Kiertääkö vesi startatessa vai pitääkö kone käynnistää? - R K-S
lohkossa ja pakosarjassa? kirjoitti:
Onko lohkon venttiili missä, samoin pakosarjoissa?
Kiertääkö vesi startatessa vai pitääkö kone käynnistää?Hanki itsellesi moottorisi ohjekirja.Se helpottaa aisoita aika paljon.
- veden poistoproput
pakosarjoista sekä lohkon alareunasta, V8 molemmin puolin. Kun on tyhjentynyt, laita glykoliseos vaikka korvalapuilla menemään vedenoto aukoista, käynnistä kone, anna käydä kunnes pakoputkesta tulee nestettä.(varaa seosta ainakin 10 litraa) Pelkkä nesteen kierrätys ei riitä, siitä termostaatti pitää huolen.
- _villeX_
Mihinkä nuo glykolit laitetaan keväällä, lasketaan mereen?
- tgbsaedgtikpöä'
arvo-poika kirjoitti:
on alle 50% seos voi laskea luontoon.
Ei glykoleja mihinkään luontoon saa laskea. Ongelmajäte piste on oikea osoite. Sen voi kyllä ottaa seuraavana talvenakin käyttöön, ei se yhdessä talvessa pilalle mee.
- qwertyuiopxcvbnm,
tgbsaedgtikpöä' kirjoitti:
Ei glykoleja mihinkään luontoon saa laskea. Ongelmajäte piste on oikea osoite. Sen voi kyllä ottaa seuraavana talvenakin käyttöön, ei se yhdessä talvessa pilalle mee.
Piti vielä lisätä että http://www.volvo.com/volvopenta/finland/fi-fi/marineengines/operators_manual/ ja tuolta saa käyttöohjeita joista löytyy yhtä ja toista hyödyllistä tietoa.
tgbsaedgtikpöä' kirjoitti:
Ei glykoleja mihinkään luontoon saa laskea. Ongelmajäte piste on oikea osoite. Sen voi kyllä ottaa seuraavana talvenakin käyttöön, ei se yhdessä talvessa pilalle mee.
asia,niin tiedät enemmän!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2444288Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1202744Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412502Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?851529Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161476- 481199
- 781117
- 45986
- 59983
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En173965