Milloin helvetti luotiin?

Piip

En löydä vanhasta testamentista helvettiä vaikka kuinka etsin. Voisko joku pasteta jonkun jakeen, jos löytää. Vai onko nyt niin, ettei helvettiä ollutkaan VTn aikaan?

Koko VT keskittyy muutenkin vain Israelin kansan ylemmyyteen, sodankäynteihin, sukuluetteloihin ja jumalanpalvelusmenoihin. VTssä ihmisen tulee pysyä vanhurskaana, josta palkkana on sitten menestys, terveys jne. Mutta puhutaanko siellä mitään kuolemanjälkeisestä palkasta? Helvettiä ei mainita VTssä ollenkaan, Saatana vain muutaman kerran. Kun taas kristinuskossa helvetti on hyvin todellinen ja merkittävä paikka, jossa Saatana kiusaa vääräoppisia ikuisesti.

Oli todella hämmentävää tehdä tämä huomio. Onko helvetti ja Saatana lähinnä UTn apostolien keksintö, joka on ollut hyvä apuväline kristinuskon levityksessä?

17

551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julius..

"Oli todella hämmentävää tehdä tämä huomio. Onko helvetti ja Saatana lähinnä UTn apostolien keksintö, joka on ollut hyvä apuväline kristinuskon levityksessä?"

Lyhyesti ja ytimekkäästi tähän että kyllä, se on vain apostolien keksintö.

• tähtipöllö

Näitä valheen selittäjiä näyttää olevan Suomi pullollaan! Harhaoppiset jehovantodistajat tulevat tänne valheitaan levittämään!

Paavali joutui jo aikoinaan puolustamaan evankeliumia ja sanomaan, että EVANKELIUMI EI OLE IHMISTEN MUKAISTA:

Gal. 1:11
        "Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi EI OLE IHMISTEN mukaista;"

Fil. 1:16
        "... koska tietävät, että minut on pantu evankeliumia PUOLUSTAMAAN,"

EVANKELIUMI KERTOO TOTUUDEN IHMISEN KADOTEUSTA TILASTA, mihin Jumala on lähettänyt PELASTUKSEN POIKANSA JEESUKSEN KRISTUKSEN RISTIN KUOLEMAN KAUTTA!

Joh.3:18-
        "Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
        21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
        "

Joh.3:16

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi."

Monet ajattelevat jo väärin, että IHMINEN ON KAIKEN KESKIPISTE JA ONNISTUT SEKÄ ANSAINNUT PELASTUKSEN AUTOMAATTISESTI. Ihminen on syntienlangennut ja ON matkalla ikuiseen helvettiin... mutta Jumala valmisti vielä ARMOSSAAN (PYYTEETTÖMÄSSÄ RAKKUDESSAAN) MAHDOLLISUUDEN PELASTUA TAIVAASEEN!!!!!!!!!!!!!!!

... niille jotka tekevät parannuksen ja uskova JEESUKSEEN:

Joh.14:1-

"Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
        2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
        3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
        4 Ja mihin minä menen-tien sinne te tiedätte."
        5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
        6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

VAIN YHDESSÄ NIMEESSÄ JA PERSOONASSA ON PELASTUS.

Ap. t. 4:10,12

"teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta... Eikä ole PELASTUSTA yhdessäkään toisessa; sillä EI OLE taivaan alla MUUTA nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Miksi pitää kaikki Raamatun sanat vääntää vääräksi? Miksi pitää Jumalasta tehdä valehtelija?

Raamatussa 100 %:n varmuus Helvetin olemassaolosta. Jeesus on totuus, Hän ei päästänyt yhtään valhetta, Hän ei tehnyt yhtään syntiä, siksi Jeesus pelastaa syntisiä tänään ja Jerusalemissa kalliohauta on tyhjä, Hän on ylösnousemuksellaan kuolleista todistanut sen, että Hän valmistamansa pelastus on voimassa.

Helvetti on RAAMATUN SUURI TOTUUS:

Tulinen järvi Ilm. 20:15

Syvyys ilm. 20:3

Tulta ja tulikiveä Ps.11:6

Kuluttava tuli Jes. 33:14

Itkun paikka Matt. 13:41-42

Vaivan paikka Luuk.16:23

Tulinen pätsi Matt. 13:42

Kirouksen paikka Ilm. 16:11

Paikka ilman lepoa Ilm. 14:11

Pimeyden paikka Matt.25:30

Siellä huudetaan apua Luuk. 16:24

Ei enää mahdollisuutta parannukseen. Matt.12:32

Iankaikkinen rangaistus Matt. 12:46

Pureskelevat kieltään Ilm.16:10

Jumalan vihan paikka Ilm. 14:10

Perkeleen ja hänen enkeleittensä paikka Matt.25:41

Sammumaton tuli Mark. 9:48

Iankaikkinen hehku Jes. 33:14

Ne, jotka siellä ovat,
        eivät haluasi
        rakkaittensa tulevan sinne. Luuk.16:28

Ilm. 21:8:

Pelkurien paikka

epäuskoisten paikka

saastaisten paikka

murhaajien paikka

huorintekijöiden paikka

velhojen paikka

epäjumalanpalvelijain paikka

valehtelijoiden paikka"

Syy, miksi Jeesus kuoli ristillä myös
        sinun syntiesi tähden, mutta vain parannuksen ja uskon kautta jokainen ihminen pelastaisi helvetin tuomiolta, Joh.3:16

Paikkana helvetti on olemassa 100 % varmuudella, ja siellä viettää ikuisuuden ne, joille Jumalan Pojan tarjoama uskon kautta saatava armahdus synneistä ei kelpaa. Siis ihminen tuomitsee itsenä helvettiin olemalla niin ylpeä ja hylkäämällä tämän Jeesuksen kalliilla verellä maksaman pelastuksen mahdollisuuden.

Ihmisen suurin synti on:"SYNNIN, KOSKA HE EIVÄT USKO MINUUN" Joh. 16:9

Vain yksi vilpitön sydämen rukous Jeesuksen puoleen ja syntisi pyyhitään Jeesuksen lahjan kautta pois, minkä Hän valmisti sinulle ristillä.

Lue. Room. 10:9-13, Joh.1:12-13, Mark.1:15, 1.Piet. 1:23, ja saat aloittaa uuden elämän Jumalan lapsena, ilman mitään KADOTUS TUOMIOTA:

"Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista." Room. 8:1-2

• lyhyesti.

Helvetin kehitti n. 3000 vuotta sitten saksalaissyntyinen britti Adolf Hellman.

• ihmisten tekemä, sillä helvetiksi on alettu kutsua Jerusalemin muurien ulkopuolelle muodostunutta kaatopaikkaa, johon myös kuolemaantuomittuja on viety kitumaan.

Kuolemantuomioitakin lienee ollut ankaria, jolloin tuomittu on joko kivitetty tai poltettu ja siinä uhri on menehtynyt muutamassa minutissa. Sitten on ollut "paljon ankarampi" tuomio naulita tuomittu ristille, josta hänet Mooseksen lain mukaan on ennen yön tuloa pitänyt päästää alas ristiltä.

Jotta tuomittu ei lähtisi omille teilleen kävelemään, elossa olevilta tuomituilta on ollut tapana katkoa sääriluut ja viedä kreikaksi Gehenna, hepreaksi Hinnom -nimiselle kaatopaikalle joka on suomennettu sanalla helvetti. Siellä korppikotkat ja muut haaskaeläimet ovat odottaneet, milloin uskaltavat käydä itkevän ja hammasta purevan uhrin kimppuun. Sitkeätekoiset ja karaistuneet uhrit ovat saattaneet kitua useita vuorokausia.

Jos on samalla kertaa ollut useita ristiinnaulittuja, ovat sitoneet niitä käsistään yhteen nippuun, osa kuolleita, osa eläviä. Elossa olevat ovat tietenkin valittaneet, josta ehkä on Paavalin kuvaannollinen lainaus: "Minä viheliäinen ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (Rm.7:24). Siellä ne ovat muiden roskien ja töryn keskellä palaneet ja lahonneet, jossa "tuli ja mato" näyttivät hallitsevan "iankaikkisesti."

Vaikea minun on sitäkään uskoa, että kaiken tuon kauheuden jälkeen nuo uhrit joutuisivat tuonpuoleisessa vielä uuteen helvetinryöpytykseen. Raamattu kertoo hyvin paljon myös tekojen mukaisesta lopullisesta tuomiosta, jolloin jopa Kuolema ja Tuonela tyhjennetään, ja siellä olleet tuomitaan "kukin tekojensa mukaan." Rm.2:6, Ilm.18:6-8, ja 20:12,13).

• Paavalihan oli niitä hahmoja jotka hoiteli kivityshommia ja kidutusta.

Paavali hyväksyi myös marttyyri Stefanuksen teloittamisen.

• Lontoossa

Leo Meller
      Jumalan profeetta vieraili Lontoossa toukokuussa. Tapahtui odottamatonta: parlamenttitalon kello Big Ben pysähtyi 90 minuutuksi - jollaista ei tapahtunut edes toisen maailmansodan pommituksissa!    

• ei ole vielä ketään

Kyllä VT:n puolella löytyy kirjoituksia siitä kirouksesta, esim psalmeissa, mitä synnintekijää seuraa.
      Tulinen järvihän on vasta viimeisen tuomion jälkeen, jonne kaikki jotka eivät ota vastaan Jumalan valmistamaa pelastusta joutuu kukin tekojensa mukaan. Eli rangaistuksellakin on asteensa. Ja saatana ei kiusaa siellä ketään, eikä muutkaan demonit, vaan nuo kaikki ovat siellä kärsimässä tuomioitaan joista saatanalla varmasti on suurin.
      Apostolithan vei ilosanomaa Jeesuksesta, ei helvetistä. Ilosanomaa Jumalan armosta, jonka avulla me voimme muuttua.

• Piip

VTssä kiroukset kohtaavat ihmistä hänen eläessään. Eivät tuonpuoleisessa.

Koko kristinuskon ydin on siinä että pitää uskoa tietyt asiat että pääsee taivaaseen, koska muuten joutuu helvettiin. Helvetti on aivan olennainen osa kristinuskoa. Helvettiä ei kuitenkaan löydy juutalaisten opista eli VTstä. Miksei?

Kummallista on että nimenomaan evankeliumeissa, jotka ovat ILOSANOMAA, ovat ainoat raamatun kohdat, Paavalin kirjeiden ohella, joissa puhutaan helvetistä ja kadotuksesta.

• on siinä
        Piip kirjoitti:

VTssä kiroukset kohtaavat ihmistä hänen eläessään. Eivät tuonpuoleisessa.

Koko kristinuskon ydin on siinä että pitää uskoa tietyt asiat että pääsee taivaaseen, koska muuten joutuu helvettiin. Helvetti on aivan olennainen osa kristinuskoa. Helvettiä ei kuitenkaan löydy juutalaisten opista eli VTstä. Miksei?

Kummallista on että nimenomaan evankeliumeissa, jotka ovat ILOSANOMAA, ovat ainoat raamatun kohdat, Paavalin kirjeiden ohella, joissa puhutaan helvetistä ja kadotuksesta.

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Joh 3:16
        Meidän tehtävä on ainoastaan tuntea syntimme ja syntisyytemme ja uskoa, että Jumala on sovittanut syntimme Jeesuksessa Kristuksessa. Eipä tuo nyt monimutkaista ole. Eli tietty asia pitää vastaanottaa ja Pyhä Henkihän kaiken sen jälkeen eläväksi tekee, ei ihminen itsessään pysty puristamaan uskoa itsessään. Katso ja tutki vaikka raamatustasi. Mitä kohtia tarkoitat evankeliumeissa missä puhutaan helvetistä? Itku ja hammastenkiristys -paikka ei vielä ole helvetti. Jeesus tuli tuomaan elämän ja yltäkylläisyyden ja tien Isän luo. Hän haluaakin että katsomme sitä mitä Hän tarjoaa meille ja suostuisimme pelastetuiksi. Eihän Jumala ole helvettia luonut ihmistä varten vaan saatanaa ja hänen demoneitaan varten. Jotka rakastaa pimeyttä saavat sitä mitä rakastavat, onko se epäoikeudenmukaista. Ihmisille on siis annettu evankeliumi ja Jumalan hyvyys vetää kaikkia ihmisiä puoleensa: ihminen voi itse valita missä viettää iankaikkisuutensa, Jumala ei sinne ketään pakota.
        Kyllä syyn ja seurauksen laki koskee vielä meitäkin: mitä kylvämme sitä niitämme.

• Piip
        on siinä kirjoitti:

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Joh 3:16
        Meidän tehtävä on ainoastaan tuntea syntimme ja syntisyytemme ja uskoa, että Jumala on sovittanut syntimme Jeesuksessa Kristuksessa. Eipä tuo nyt monimutkaista ole. Eli tietty asia pitää vastaanottaa ja Pyhä Henkihän kaiken sen jälkeen eläväksi tekee, ei ihminen itsessään pysty puristamaan uskoa itsessään. Katso ja tutki vaikka raamatustasi. Mitä kohtia tarkoitat evankeliumeissa missä puhutaan helvetistä? Itku ja hammastenkiristys -paikka ei vielä ole helvetti. Jeesus tuli tuomaan elämän ja yltäkylläisyyden ja tien Isän luo. Hän haluaakin että katsomme sitä mitä Hän tarjoaa meille ja suostuisimme pelastetuiksi. Eihän Jumala ole helvettia luonut ihmistä varten vaan saatanaa ja hänen demoneitaan varten. Jotka rakastaa pimeyttä saavat sitä mitä rakastavat, onko se epäoikeudenmukaista. Ihmisille on siis annettu evankeliumi ja Jumalan hyvyys vetää kaikkia ihmisiä puoleensa: ihminen voi itse valita missä viettää iankaikkisuutensa, Jumala ei sinne ketään pakota.
        Kyllä syyn ja seurauksen laki koskee vielä meitäkin: mitä kylvämme sitä niitämme.

Palstalla on helvettiuskoisia ja ei-helvettiuskoisia, siis ihminen voi tai ei voi joutua helvettiin. Kumpaa olet? Joka tapauksessa kommenttisi on tyypillistä uskisläppää joka ei selvitä ongelmaa ollenkaan.

• uskoo Jumalaan
        Piip kirjoitti:

Palstalla on helvettiuskoisia ja ei-helvettiuskoisia, siis ihminen voi tai ei voi joutua helvettiin. Kumpaa olet? Joka tapauksessa kommenttisi on tyypillistä uskisläppää joka ei selvitä ongelmaa ollenkaan.

Kysyit kumpaa olen? Olen ehdottomasti sitä mieltä, että helvetti on tosiasia. Mutta uskon ydinasia ei ole helvetti vaan Jeesus! Varmasti kaikki uskovat kristityt uskoon näin.
        Mikäköhän sun ongelma on?

• Piip
        uskoo Jumalaan kirjoitti:

Kysyit kumpaa olen? Olen ehdottomasti sitä mieltä, että helvetti on tosiasia. Mutta uskon ydinasia ei ole helvetti vaan Jeesus! Varmasti kaikki uskovat kristityt uskoon näin.
        Mikäköhän sun ongelma on?

• .......

Nämä hellarit siinä mielessä että kaikki väittävät tietävänsä totuuden ja edes perusjutuista ei kuitenkaan olla samaa mieltä :D
      Noita väittelyitä on myös huvittava seurata kun kukaan ei tuo omia mielipiteitään esille omin sanoin vaan pommitetaan toisia koko ajan erinäisillä raamatun säkeillä.
      Ja kaiken tämän jälkeen kuitenkin yhteen ääneen toitottavat että ei raamatussa mitään ristiriitoja ole.

• jänniä

Mikäköhän on sun mielestä perusjuttu? Mistä uskovat ei ole samaa mieltä?
        Ei uskovat tuomitsee, että uskovat/ hellarit ovat aivopestyjä joille on pumpattu aivopesu saarnatuolista, joilla ei ole omia mielipiteitä ja sitten kun mielipiteitä vaihtaa (josko ne nyt täällä palstalla oikeesti edes on hellareita) sanotaan ett kuin ne ei oo samaa mieltä edes perusasioista? Mitä te pidätte sitten perusasiana? Mikäköhän on usko tärkein asia?

• olevan ristiriitoja, mutta Raamattu myös selvästi sanoo Jumalan puhuneen ihmisiä vastaan ironisesti, jolloin "te ette ole minun lapsiani", tarkoittaakin "elävän Jumalan lapset" ja meille annetuille lupauksille on annettu paljon parempi vakuus kuin katoavaisten asioiden kautta vannotut meitä vastaan olevat kirjoitukset. Vertaa seuraavia jakeita:

2. Kor. 1:20
        "Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä »on»; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden »amen», Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme".

Kol. 2:14
        "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin".

• jeesus1
        ekivaari kirjoitti:

olevan ristiriitoja, mutta Raamattu myös selvästi sanoo Jumalan puhuneen ihmisiä vastaan ironisesti, jolloin "te ette ole minun lapsiani", tarkoittaakin "elävän Jumalan lapset" ja meille annetuille lupauksille on annettu paljon parempi vakuus kuin katoavaisten asioiden kautta vannotut meitä vastaan olevat kirjoitukset. Vertaa seuraavia jakeita:

2. Kor. 1:20
        "Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä »on»; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden »amen», Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme".

Kol. 2:14
        "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin".

raamatussa helvettiä ei sen nimellä sanota. vaan se on gehenna eli enkelien kaatopaikka jossa syntiset ihmiset vailla jeesusta kristusta ja langenneet eli pimeyden enkelit heitetään kärsimään ikuisiksi ajoiksi. lukekaas johanneksen ilmestyksen viimeisimpiä sivuja siellä juuri kerrotaan että tämä paikka sytytetään tuleen ja sinne joutuvat kaikki ne jotka eivät ole kirjoitettu elämän kirjaan. myös itse luoja jeesus puhui tästä paikasta opetuslapsilleensa evankeliumeissaaansa.

eli elämän kirjasta puhutaan siten taas että jokainen joka ottaa vastaan herran jeesuksen kristuksen elämäänsä eli uskon, niin hänen uskonsa(uskollisuuutensa) kautta on nimikin kirjoitettu elämänkirjaan taivaassa ja on täten myös taivas kelpoinen.

jeesus on kristus amen!

• jeesus1 kirjoitti:

raamatussa helvettiä ei sen nimellä sanota. vaan se on gehenna eli enkelien kaatopaikka jossa syntiset ihmiset vailla jeesusta kristusta ja langenneet eli pimeyden enkelit heitetään kärsimään ikuisiksi ajoiksi. lukekaas johanneksen ilmestyksen viimeisimpiä sivuja siellä juuri kerrotaan että tämä paikka sytytetään tuleen ja sinne joutuvat kaikki ne jotka eivät ole kirjoitettu elämän kirjaan. myös itse luoja jeesus puhui tästä paikasta opetuslapsilleensa evankeliumeissaaansa.

eli elämän kirjasta puhutaan siten taas että jokainen joka ottaa vastaan herran jeesuksen kristuksen elämäänsä eli uskon, niin hänen uskonsa(uskollisuuutensa) kautta on nimikin kirjoitettu elämänkirjaan taivaassa ja on täten myös taivas kelpoinen.

jeesus on kristus amen!

Jumalan viisaus ja oikeamielisyys on se elämän kirja! Joka ei pääse maistamaan uudestisyntymän kautta Kristusta, kuolee ja katoaa kuin omaan turmelukseensa syntynyt eläin, [2.Piet.2:12] mutta joka on Hengestä syntynyt, ei ikinä kuole:

Johannes 11
        25 "Jeesus sanoi hänelle: »Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?»"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      252
      2328
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1704
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      50
      1379
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      51
      1057
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      846
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      15
      827
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      810
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      788
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      786
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe