Suomi oikeusvaltio?

FosterOvermann

Suomessahan pitäisi olla uskonnonvapaus.
Mutta Suomessahan uskonnonvapaus alkaa vasta
18-vuotiaana.
Eivätkö muka lukioon menevät nuoret ole tarpeeksi älykkäitä tekemään oman uskonvalintansa?
Lain mukaan, jos kuuluu kirkkoon, niin koulussa ja lukiossa opetetaan uskontoa, ja jos ei, niin elämänkatsomustietoa.
Ja jos tahtoo erota kirkosta, tarvitsee siihen vanhempien luvan, mikä taas ei monilla syvästi uskonnollisten vanhempien ansiosta ole mahdollista.
Siis kukin voi uskoa mitä haluaa, mutta jos ei voi virallisesti olla sitä mitä on ja omatunto käskee, miten asia eroaa keskiajan uskontopakosta, kysyn vaan?

Alaikäisilläkin pitäisi olla ihmisoikeudet.

23

1563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaaleppi

      samaa mieltä.

      On omituista, että monet sanovat, että lapsi on sitten täysi-ikäisenä oikeutettu (!!!) tekemään oman valintansa. Mikä valinta se on, jos päiväkodista asti on tuputettu totuutena tuota kristinuskoa? Aivopesun voima on suuri. Mielestäni se on rikollista toimintaa, tosin Suomen lain erityisessä suojeluksessa.

      Tulipa mieleen, että jos minulla olisi pieniä lapsia ja keksisin ihan oman uskonnon ja väittäisin tämän kaiken olevan TOTTA ja lapset siitä sitten päiväkodissa kertoisivat tyyliin: "Teidän jutut on tyhmiä, meidän äiti tietää".

      Jos vaikka minun uskonnossani olisi olentoja jotka tekevät vaikka mitä, kun niiltä pyytää ja niiden nimet ovat Asjf, Ifgaå, Ty ja Eil ja jos ne suututtaa, niin sitten tapahtuu kamalia, niin mitä luulet, kuinka kauan kestäisi ennen kuin olisi sosiaaliviranomaiset ovikelloa rimputtamassa.

      • FosterOvermann

        Heh, no kuulostaa tuo ihan järkevältä uskonnolta. Samanlaisiahan mielikuvitusolentoja ne kaikissa uskonnoissa on. Ifgaå teitä siunatkoon. =)


      • Kaaleppi
        FosterOvermann kirjoitti:

        Heh, no kuulostaa tuo ihan järkevältä uskonnolta. Samanlaisiahan mielikuvitusolentoja ne kaikissa uskonnoissa on. Ifgaå teitä siunatkoon. =)

        samalta pohjalta kaikki. Näkyvää yritetään selittää näkymättömillä voimilla.

        Mutta se on pahempi juttu, että sillä usein pilataan ihmisen ainukertainen elämä. Niitä ahdistuneita on jo ihan riittämiin, tai oikeammin sanoen, niitä uskontojen takia ahdistuneita ei saisi olla ainuttakaan.

        En ymmärrä, miksi laki sallii erilaisten uskontojen gurujen hääriä lasten kimpussa. Uskonnoilla on jokin kummallinen koskematon suoja tässä yhteiskunnassa. Ottaa päähän, kun aina viitataan siihen, että vanhemmilla on kasvatusvastuu ja vanhemmat päättävät mitä uskontoa lapsi edustaa.

        Eikä se kuulu lastensuojelun piiriin millään lailla, vaikka lapsi ahdistuisi näistä jutuista.

        Lastensuojelussa puututaan vain niihin tapauksiin, missä kyseesä on päihteet tai ruumiilinen väkivalta, mutta tuollainen uskonnollinen henkinen väkivalta sivuutetaan täysin. Eikä tästä asiasta edes puhuta julkisuudessa!

        Ifgaå sinullekin.


      • FosterOvermann
        Kaaleppi kirjoitti:

        samalta pohjalta kaikki. Näkyvää yritetään selittää näkymättömillä voimilla.

        Mutta se on pahempi juttu, että sillä usein pilataan ihmisen ainukertainen elämä. Niitä ahdistuneita on jo ihan riittämiin, tai oikeammin sanoen, niitä uskontojen takia ahdistuneita ei saisi olla ainuttakaan.

        En ymmärrä, miksi laki sallii erilaisten uskontojen gurujen hääriä lasten kimpussa. Uskonnoilla on jokin kummallinen koskematon suoja tässä yhteiskunnassa. Ottaa päähän, kun aina viitataan siihen, että vanhemmilla on kasvatusvastuu ja vanhemmat päättävät mitä uskontoa lapsi edustaa.

        Eikä se kuulu lastensuojelun piiriin millään lailla, vaikka lapsi ahdistuisi näistä jutuista.

        Lastensuojelussa puututaan vain niihin tapauksiin, missä kyseesä on päihteet tai ruumiilinen väkivalta, mutta tuollainen uskonnollinen henkinen väkivalta sivuutetaan täysin. Eikä tästä asiasta edes puhuta julkisuudessa!

        Ifgaå sinullekin.

        Se on sairasta lastensuojelulliselta kannalta, pikkulasten pelottelu helvetillä. Ei se ole lapselle (eikä kyllä fundamentalisteillekaan) mikään abstrakti paikka, vaan aivan tosi. Evoluutio on ohjelmoinut ihmisen niin, että lapsi tottelee aina aikuista. Miljoonien vuosien evoluutio suosi lajia, jossa lapsuus on pitkä, mutta neuvot kuten "älä työnnä kättä sapelihammastiikerin suuhun" tai "älä hyppää jyrkänteeltä" otetaan tosissaan. Joten Suomessa ja eräissä muissa maissa, uskonasioistaan saa päättää vasta 18-vuotiaana, jolloin lapsi on jo uskonnon vanki, jos on ollakseen. Ja koska Suomenlla on valtionkirkko, johon suurin osa ihmisistä kuuluu, joten 1 1=hyötyä kirkolle.


      • puusilima_
        Kaaleppi kirjoitti:

        samalta pohjalta kaikki. Näkyvää yritetään selittää näkymättömillä voimilla.

        Mutta se on pahempi juttu, että sillä usein pilataan ihmisen ainukertainen elämä. Niitä ahdistuneita on jo ihan riittämiin, tai oikeammin sanoen, niitä uskontojen takia ahdistuneita ei saisi olla ainuttakaan.

        En ymmärrä, miksi laki sallii erilaisten uskontojen gurujen hääriä lasten kimpussa. Uskonnoilla on jokin kummallinen koskematon suoja tässä yhteiskunnassa. Ottaa päähän, kun aina viitataan siihen, että vanhemmilla on kasvatusvastuu ja vanhemmat päättävät mitä uskontoa lapsi edustaa.

        Eikä se kuulu lastensuojelun piiriin millään lailla, vaikka lapsi ahdistuisi näistä jutuista.

        Lastensuojelussa puututaan vain niihin tapauksiin, missä kyseesä on päihteet tai ruumiilinen väkivalta, mutta tuollainen uskonnollinen henkinen väkivalta sivuutetaan täysin. Eikä tästä asiasta edes puhuta julkisuudessa!

        Ifgaå sinullekin.

        joo, lastensuojelu ei puutu hihhulismiin mutta mitenkähän tuo alkaisi puuttua jos aloittaisin "käänteisen-kristinuskon"(saatananpalvonnan) harjoittamisen kotona ja lapset siitä sitten päiväkodissa juttelisi? :D

        itse olen hoitanut hihhulismin tälleen: erotin lapseni kirkosta ja päiväkodissa olen kieltänyt kaikenlaiset uskonnolliset saarnat ja muut hulluudet.
        kouluikään kun päästään niin sitten aletaan tapella asiasta vielä enemmän kun on lakisääteinen(pakko) opettaa jotain uskistelua tai ettiä. no uskontoa EI opeteta jos sitä EI ole TODISTETTU todeksi(pelkät jutut ei riitä). toisaalta aion kyllä tapella ihan oikeudessa asti et:n opetuksestakin. siellähän käydään näitä hulluuksia läpi kuitenkin jollain tavalla. jos taas siellä opetetaan fysiikkaa niin sit en kiellä sitä. jos taan mitään uskistelua niin siihen sitten sisällytetään SAMANVERRAN kaikkia 6000 uskontoa joita maailmassa on, mukaan lukien saatananpalvonta, voodoo ym. noituudet jne. ateismia unohtamatta(joka EI ole uskonto).
        jos siihen ei pystytä niin mitään puolueellista hihhulointiakaan ei silloin tule suorituttaa lapsen herkälle(manipuloitavalle) mielelle. mulla on kyllä vara tapella oikeudessa sen verran :D
        ja varmistuksena vielä voin kertoa lapsilleni että ne kaikki uskonnot on hullujen mielikuvituksen tuotetta ja niihin ei pidä uskoa. tämähän onnistuu helposti koska isä&äiti ON JUMALA lapsen silmissä.

        olipas kivaa taas avautua. anteeksi "värikäs" kielenkäyttö, mutta kun ärsyttää tuo pakkosyöttö ja manipulointi johon itsekin olen pienenä joutunut.


      • benedi
        Kaaleppi kirjoitti:

        samalta pohjalta kaikki. Näkyvää yritetään selittää näkymättömillä voimilla.

        Mutta se on pahempi juttu, että sillä usein pilataan ihmisen ainukertainen elämä. Niitä ahdistuneita on jo ihan riittämiin, tai oikeammin sanoen, niitä uskontojen takia ahdistuneita ei saisi olla ainuttakaan.

        En ymmärrä, miksi laki sallii erilaisten uskontojen gurujen hääriä lasten kimpussa. Uskonnoilla on jokin kummallinen koskematon suoja tässä yhteiskunnassa. Ottaa päähän, kun aina viitataan siihen, että vanhemmilla on kasvatusvastuu ja vanhemmat päättävät mitä uskontoa lapsi edustaa.

        Eikä se kuulu lastensuojelun piiriin millään lailla, vaikka lapsi ahdistuisi näistä jutuista.

        Lastensuojelussa puututaan vain niihin tapauksiin, missä kyseesä on päihteet tai ruumiilinen väkivalta, mutta tuollainen uskonnollinen henkinen väkivalta sivuutetaan täysin. Eikä tästä asiasta edes puhuta julkisuudessa!

        Ifgaå sinullekin.

        Valtiota hyödyttävä ja Jumalalle mieluisaa uskonnon opetusta voisi olla esim Profeetta Jesajan säkeet ja näky: Jes.1:2

        " Kuulkaa, taivaat, ota korviisi, maa, sillä Herra puhuu: Minä kasvatin lapsia, sain heidät suuriksi, mutta he luopuivat minusta"

        " Voi syntistä sukua, raskaasti rikkonutta kansaa, pahantekijäin siementä, kelvottomia lapsia! He ovat hyljänneet Herran, pitäneet Israelin pyhää pilkkanansa, he ovat kääntyneet pois" (jae 4)

        " Mihin pitäisi teitä vielä lyödä, kun yhä jatkatte luopumustanne?
        Koko pää on kipeä, koko sydän sairas" (jae 5)

        " Peseytykää puhdistukaa pankaa pois pahat tekonne
        minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä (16)
        " Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa,...

        Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra.
        Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat,( vanhat verityöt) tulevat ne lumivalkeiksi, vaikka ne ovat purppuranpunaiset ( tuoreet verityöt), tulevat villanvalkoisiksi" Jes. 1: 18

        Kristinuskon tehtävänä on opettaa lapsia tekemään hyvää, eikä pahaa, jos joku muuta opettaa , se ei ole kristinuskoa, ja se pitäisi poistaa sellainen opetus.


      • uskonnonopetukseen
        puusilima_ kirjoitti:

        joo, lastensuojelu ei puutu hihhulismiin mutta mitenkähän tuo alkaisi puuttua jos aloittaisin "käänteisen-kristinuskon"(saatananpalvonnan) harjoittamisen kotona ja lapset siitä sitten päiväkodissa juttelisi? :D

        itse olen hoitanut hihhulismin tälleen: erotin lapseni kirkosta ja päiväkodissa olen kieltänyt kaikenlaiset uskonnolliset saarnat ja muut hulluudet.
        kouluikään kun päästään niin sitten aletaan tapella asiasta vielä enemmän kun on lakisääteinen(pakko) opettaa jotain uskistelua tai ettiä. no uskontoa EI opeteta jos sitä EI ole TODISTETTU todeksi(pelkät jutut ei riitä). toisaalta aion kyllä tapella ihan oikeudessa asti et:n opetuksestakin. siellähän käydään näitä hulluuksia läpi kuitenkin jollain tavalla. jos taas siellä opetetaan fysiikkaa niin sit en kiellä sitä. jos taan mitään uskistelua niin siihen sitten sisällytetään SAMANVERRAN kaikkia 6000 uskontoa joita maailmassa on, mukaan lukien saatananpalvonta, voodoo ym. noituudet jne. ateismia unohtamatta(joka EI ole uskonto).
        jos siihen ei pystytä niin mitään puolueellista hihhulointiakaan ei silloin tule suorituttaa lapsen herkälle(manipuloitavalle) mielelle. mulla on kyllä vara tapella oikeudessa sen verran :D
        ja varmistuksena vielä voin kertoa lapsilleni että ne kaikki uskonnot on hullujen mielikuvituksen tuotetta ja niihin ei pidä uskoa. tämähän onnistuu helposti koska isä&äiti ON JUMALA lapsen silmissä.

        olipas kivaa taas avautua. anteeksi "värikäs" kielenkäyttö, mutta kun ärsyttää tuo pakkosyöttö ja manipulointi johon itsekin olen pienenä joutunut.

        jos eivät kuulu kirkkoon. Ei siinä ole mitään tappelemista, vaan se on itsestään selvyys. Millä vuosituhannella oikein elät?


    • vaatimuksia

      Uskonnottomien etujärjestö Vapaa-ajattelijain liitto ry. on vaatinut/esittänyt uskonnollisesta asemastaan päättämisen itsemääräämisoikeuden ikärajaa 15 vuoteen. Toki rajan laskeminen 16 vuoteenkin olisi parannus, mutta kaikki eivät esim. lukiota aloittaessaan ole vielä täyttäneet 16 vuotta (täyttävät vasta syksyllä). Ev.lut. kirkko aikooo antaa seurakuntavaaleissa äänioikeuden 16-vuotiaille.

      Lähettäkää postia kansanedustajille, niin nille joista diggaatte kuin muillekin, joilla on kuitenkin päätösvaltaa. Olette tulevia äänestäjiä.. etunimi.sukunimi at eduskunta.fi

      Kirkosta eroamisen lisääntminen myös tukee kirkon erityisaseman poitamispyrkimyksiä

      • Rousto Ville

        Minä erosin kirkosta jo nuorena,Ilman mitään meteliä,Menin Helsingissä väestörekisteritoimistoon,.Pohj,Hesp,katu 15.Otin hyllystä lomakkeen ,täytin sen,vein vikailijalle,näytin passiani,Virk,sanoi Tämä selvä:,sanoin,Kiitos::Kompaakaan lastani ei ole kastettu,eikä ristitty :Nimet niillä on,Kun lapsi syntyi,tuli virastosta paperi:täyttäkää tämä,laittakaa nimi:postimaksu maksettu;;Kun lapset meni kouluun ilmoitin uskonto:EV.LUT.Saivat uskonnonopetusta kuten toisetkin,Eivä taida tietää vieläkään,etteivät kuulu ns,kirkkoon. Näin se käy pojat Perhana ::ttu.


      • FosterOvermann

        Mutta rajojen pitäisi olla toisinpäin: 10-vuotiaana saisi LIITTYÄ uskontoon vanhempien luvalla, ja itse saisi liittyä 15-vuotiaana.
        Tämänhetkinen järjestelmä on inhottava, pikkulapsia saadaan pelotella mielinmäärin helvetillä, koska isukki ja äityli niin lapsiraukalleen tahtovat.
        Eihän lapsia erotella koulussa senkään mukaan, mihin puolueeseen vanhemmat kuuluvat.


      • tosiaankin
        Rousto Ville kirjoitti:

        Minä erosin kirkosta jo nuorena,Ilman mitään meteliä,Menin Helsingissä väestörekisteritoimistoon,.Pohj,Hesp,katu 15.Otin hyllystä lomakkeen ,täytin sen,vein vikailijalle,näytin passiani,Virk,sanoi Tämä selvä:,sanoin,Kiitos::Kompaakaan lastani ei ole kastettu,eikä ristitty :Nimet niillä on,Kun lapsi syntyi,tuli virastosta paperi:täyttäkää tämä,laittakaa nimi:postimaksu maksettu;;Kun lapset meni kouluun ilmoitin uskonto:EV.LUT.Saivat uskonnonopetusta kuten toisetkin,Eivä taida tietää vieläkään,etteivät kuulu ns,kirkkoon. Näin se käy pojat Perhana ::ttu.

        "Kun lapset meni kouluun ilmoitin uskonto:EV.LUT.Saivat uskonnonopetusta kuten toisetkin,"

        Mielenkiintoista... Muuten hyvä kertomus, mutta tuossa koulujutussa pääsi tulemaan kaunusvirhe (- siis vain minun mielestäni).. Kyllähän lapsesi olisivat päässeet uskonnonopetukseen, vaikka olisit kertonut totuudenkin...


      • Nimetön

        niin tästä asiasta olen täysin eri mieltä. Pitäisi lähteä siitä, että ketään ei saa liittää alaikäisenä mihinkään uskontokuntaan. Tämän pitäisi olla se lähtökohta. On täysin väärin, että alaikäinen juridisesti sidotaan johonkin järjestöön, eikä voi siitä erotakaan ilman vanhempien lupaa. Koulussa on pakko opiskella uskontoa ja opiskeluaikaisista ansioista menee kirkollisvero. On ihan älytöntä lähteä pikku askelin viemään tätä asiaa eteenpäin. Ei kun täydellä volyymilla, eikä anneta periksi!!! Ise olen saanut eräältä kansanedustajalta todistajien läsnäollessa lupauksen, että hän omalta osaltaan puhuu eduskunnassa uskonnottomien asioista.


      • vaatimuksiaa
        Nimetön kirjoitti:

        niin tästä asiasta olen täysin eri mieltä. Pitäisi lähteä siitä, että ketään ei saa liittää alaikäisenä mihinkään uskontokuntaan. Tämän pitäisi olla se lähtökohta. On täysin väärin, että alaikäinen juridisesti sidotaan johonkin järjestöön, eikä voi siitä erotakaan ilman vanhempien lupaa. Koulussa on pakko opiskella uskontoa ja opiskeluaikaisista ansioista menee kirkollisvero. On ihan älytöntä lähteä pikku askelin viemään tätä asiaa eteenpäin. Ei kun täydellä volyymilla, eikä anneta periksi!!! Ise olen saanut eräältä kansanedustajalta todistajien läsnäollessa lupauksen, että hän omalta osaltaan puhuu eduskunnassa uskonnottomien asioista.

        Hei,
        olen kyllä perusvaatmuksesta samaa mieltä ja liittokin on ohjelmassaan, jonka nimi on kulttuuriohjelma.

        Tuo on ehkä hieman niin kuin taktinen kysymys, pitääkö silti esittää edes pikkuparannuksia. Voisi tietyti olla niinkin, että vaatimalla pääasiaa jotkut muut sitten keksivät sen pikkuparannuksen, jos suurta rysäystä ei kuitenkaan sillä kertaa saada aikaan..

        Minusta liiton pitää enemmän muistuttaa perustavoitteestaan, ja lienee sen tehnytkin, ja itse kukin voi vaatia omalta (ja muiltakin) kansanedustajalta sekä isoa muutosta että halutessaan myös "vain" tuota ikärajan laskemista.


    • Huhhahhei

      koko asiassa on se, että koska kirkollisvaalien äänestysprosentti alkaa valua jo melko noloihin lukemiin, on kirkko haluamassa äänestysikäräjan laskemista kuuteentoista vuoteen. Mielestäni vähimmäisvaatimuksena tuolle pitäisi olla se, että kuusitoistavuotias saa myös halutessaan erota kirkosta, ilman että siihen voi vaikuttaa yhtään kukaan/mikään, vanhemmat mukaanluettuina. Kirkkohan ei kuitenkaan tuota niele, mikä tekee asiasta entistäkin löyhkäävämpää.

      • Nimetön

        että ketään ei saa liittää kirkkoon ilman hänen lupaansa, kouluista pitää poistaa uskonnonopetus, päiväkodeista myös ja laki pitää rustata täysin uusiksi.Ei tätä asiaa minun elinaikanani korjata, jos lähdetään pienin askelin eteenpäin. Uskonnonvapauslaki saatiin aikaan kovan väännön jälkeen vuonna 1923, eikä sen jälkeen ole tapahtunut juuri mitään. Mitä me oikein pelkäämme? Ei kun meteliä peliin!!!


      • Huhhahhei
        Nimetön kirjoitti:

        että ketään ei saa liittää kirkkoon ilman hänen lupaansa, kouluista pitää poistaa uskonnonopetus, päiväkodeista myös ja laki pitää rustata täysin uusiksi.Ei tätä asiaa minun elinaikanani korjata, jos lähdetään pienin askelin eteenpäin. Uskonnonvapauslaki saatiin aikaan kovan väännön jälkeen vuonna 1923, eikä sen jälkeen ole tapahtunut juuri mitään. Mitä me oikein pelkäämme? Ei kun meteliä peliin!!!

        jonkinlainen opetus uskonnoista (siis hiukan eri asia kuin nykyinen uskonnonopetus!) pitäisi olla olemassa. Ei tarvitse kuin katsoa ison veden taakse, kun näkee tulokset siitä, mitä seuraa, kun uskontojen opetusta ei kontrolloida valtion taholta yhtään mitenkään. Kouluihin tungetaan kreationismia, scientologiaa yms huuhaata.


    • harjoittaa

      vaihtamalla uksoaan jo 16-vuotiaana.

      • FosterOvermann

        ei niin voi laillisesti tehdä yksinään. Eli ei voi itse vaihtaa virallista uskoaan, vaan sen ikäinen tarvitsee ainakin vanhempien luvat kaksin kappalein, mikä taas voi olla monilla mahdotonta, sillä ne samat vanhemmathan ovat hänet alunperin siihen kirkkoon liittäneet.


      • Uskonnoton
        FosterOvermann kirjoitti:

        ei niin voi laillisesti tehdä yksinään. Eli ei voi itse vaihtaa virallista uskoaan, vaan sen ikäinen tarvitsee ainakin vanhempien luvat kaksin kappalein, mikä taas voi olla monilla mahdotonta, sillä ne samat vanhemmathan ovat hänet alunperin siihen kirkkoon liittäneet.

        Mua ei ole kastettu,en ole käyny riparia ja vanhemmat opettivat olemaan uskomatta lastentarhassa ja koulussa kerrottuihin Jeesus ymv.satuihin.Kävin ala-asteella uskontotunneilla kuudenteen luokkaan saakka yleissivistyksen takia.Elämmehän kuitenkin luterilaisessa maassa,jossa valtaosa ihmisistä on ns.nelipyörä-kristittyjä ja pitävät kirkon tuputtamaa humpuukia esim.kastetta,riparia,kirkkohäitä ja papin suorittamaa hautaan siunausrituaalia tärkeänä.Olin onnesta soikeena teini-ikäisenä kun muut laukkasivat rippikoulussa ja leireillä ja mun ei tarvinnu mennä.Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni siitä,että rohkaisivat kyseenalaistamaan yleisesti hyväksyttyjä kristinuskon tyrkyttämiä järjettömyyksiä ja kannustivat itsenäiseen ajatteluun.Ajattelen ehkä liiankin kriittisesti,en pysty nykyään kuuntelemaan minkäänlaista uskonnolista,poliittista,filosofista,ideologista tms. jargonia.Niissä kaikissa kun tuntuu olevan sellainen perustavaa laatua oleva vika,ettei yksikään käytännön tasolla toimi.En kuitenkaan koe elämääni mitenkään henkisesti köyhäksi vaan päinvastoin,johtuen mielestäni juuri tästä saamastani kotikasvatuksesta.EI USKONTOA LAPSILLE!


      • Kössönöm

        vaikka kuinka paljon puhuttu siitä, että uskonnonvapaus ei koske alaikäistä, uskontokuntaan kuuluvan on käytävä uskonnonopetuksessa. Näin se vaan on, ellei lakeja muuteta ja kirkkoa ja valtiota eroteta toisistaan.


      • nuorena
        Uskonnoton kirjoitti:

        Mua ei ole kastettu,en ole käyny riparia ja vanhemmat opettivat olemaan uskomatta lastentarhassa ja koulussa kerrottuihin Jeesus ymv.satuihin.Kävin ala-asteella uskontotunneilla kuudenteen luokkaan saakka yleissivistyksen takia.Elämmehän kuitenkin luterilaisessa maassa,jossa valtaosa ihmisistä on ns.nelipyörä-kristittyjä ja pitävät kirkon tuputtamaa humpuukia esim.kastetta,riparia,kirkkohäitä ja papin suorittamaa hautaan siunausrituaalia tärkeänä.Olin onnesta soikeena teini-ikäisenä kun muut laukkasivat rippikoulussa ja leireillä ja mun ei tarvinnu mennä.Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni siitä,että rohkaisivat kyseenalaistamaan yleisesti hyväksyttyjä kristinuskon tyrkyttämiä järjettömyyksiä ja kannustivat itsenäiseen ajatteluun.Ajattelen ehkä liiankin kriittisesti,en pysty nykyään kuuntelemaan minkäänlaista uskonnolista,poliittista,filosofista,ideologista tms. jargonia.Niissä kaikissa kun tuntuu olevan sellainen perustavaa laatua oleva vika,ettei yksikään käytännön tasolla toimi.En kuitenkaan koe elämääni mitenkään henkisesti köyhäksi vaan päinvastoin,johtuen mielestäni juuri tästä saamastani kotikasvatuksesta.EI USKONTOA LAPSILLE!

        taitaa nyt kaduttaa? Mitä oikein yrität todistella itsellesi?


    • alioppilas

      alaikäisillä olla uskonnonvapaus jos sitä ei ole kirkkoonkuuluvilla aikuisillakaan.
      Jos kuulut kirkkoon niin automaattisesti velvoitetaan esim.lukiossa osallistumaan uskonnonharjoitukseen.

      Kristinusko on fasismia.

      • Kössönöm

        olla uskonnonvapaus ja kirkko ja valtio pitäisi täydellisesti erottaa toisistaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe