Herpes varoittaa tulostaan(?)

Miten kenelläkin?

Kirjoitin tämän viestin yhden keskustelun jatkoksi, mutta nostankin sen omaksi aiheekseen, sillä haluaisin tosiaan kuulla muiden kokemuksia.

Eli... olisi tosi mielenkiintoista kuulla, minkälaisia taudin aktivoitumisesta varoittavia oireita saatte.

Kirjoissa mainitaan, miten ensioireet tuntuvat kuumotuksena ja kutinana, mutta omalta osaltani voin kertoa, että kutinan ilmennyttyä tauti on jo selkeästi esillä. Usein havaitsen vaivan ensin silmilläni, sitten vasta tuntemuksena.

Olen huomannut, että joskus ennen taudin aktivoitumista tunnen hermosärkyä, mutta en ole ihan varma tämän oireen luotettavuudesta, sillä hermosärkyä tuntuu joskus muutoinkin.

Nyt viime aikoina olen alkanut yhdistää selkeästi lisääntyneen virtsaamistarpeen herpeksen ensioireiksi. Onko kukaan muu huomannut tällaista?

Olen todella epäonninen tyyppi, sillä minulla tauti on aktiivisena 1-3 kertaa kuukaudessa, ja tätä on jatkunut noin 15 vuotta. Tämä on vaikuttanut elämääni todella paljon, mutta olen kuitenkin onnellinen ymmärtäväisestä puolisosta ja ihanasta lapsesta.

6

1397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oireilee

Mulla hepen tule ilmenee lähinnä n päivää ennen sen tuloa kihelmöintinä ja kutinana alapäässä (välillä tuntuu myös nivusissa arkuutena). tosi lievänä kylläkin mutta sen jo tietää että näppylä tulossa. mulla on aika "helppo" eli tulee yksi pieni näppylä joka lähtee n neljän päivän sisällä pois, enkä pistä muuta kuin bebantenia. Lähinnä henkisesti stressaava kuin fyysisesti. oletko kokeillut estolääkitystä? mulla oli hepe pois melkein vuoden ja yhtäkkiä alkoi oireilla kuukauden sisällä parikin kertaa. lääkäri ehdotti estolääkitystä millä saisi herpeksen kuriin, joten ensi viikolla ois tarkoitus mennä sellaista hakemaan ja toivottavasti auttaa :)

• tarpeen vaatiessa

Estolääkityksellä tauti pysyy loitolla. Käytin sitä pari vuotta, mutta sitten lääkäri suositteli, etten söisi sitä jatkuvasti. Oli aika surullista, kun pitkän tauon jälkeen oireilu alkoi taas kiusata elämää. Tauti jopa pääsi leviämään vielä uusiin kohtiin.

Lääkäri kehotti ottamaan lääkettä heti kun oireet alkavat, mutta totesin, ettei siitä ole enää siinä vaiheessa mitään hyötyä, paranemiseen menee yhtä paljon aikaa kuin ilman lääkettäkin. Nyt toimin niin, että aloitan lyhyen jakson estolääkitystä aina tarpeen vaatiessa, kun on tiedossa jotain sellaista, mitä herpes ei saisi pilata, esim. loma, matka, juhlat tms.

Estolääkitys on mahtava keksintö (kallis tosin!), mutta tautia se ei valitettavasti paranna...

• ???
        tarpeen vaatiessa kirjoitti:

Estolääkityksellä tauti pysyy loitolla. Käytin sitä pari vuotta, mutta sitten lääkäri suositteli, etten söisi sitä jatkuvasti. Oli aika surullista, kun pitkän tauon jälkeen oireilu alkoi taas kiusata elämää. Tauti jopa pääsi leviämään vielä uusiin kohtiin.

Lääkäri kehotti ottamaan lääkettä heti kun oireet alkavat, mutta totesin, ettei siitä ole enää siinä vaiheessa mitään hyötyä, paranemiseen menee yhtä paljon aikaa kuin ilman lääkettäkin. Nyt toimin niin, että aloitan lyhyen jakson estolääkitystä aina tarpeen vaatiessa, kun on tiedossa jotain sellaista, mitä herpes ei saisi pilata, esim. loma, matka, juhlat tms.

Estolääkitys on mahtava keksintö (kallis tosin!), mutta tautia se ei valitettavasti paranna...

Minkä hintaista tuo estolääkitys on ja onko se ihan suun kautta otettava tabletti?
        Pysyykö hepe koko sen ajan pois kun estolääkitys on päällä ja onko siinä jotain sivuvaikutuksia..?
        Mulle lääkäri sanoi että jos rupeen sellaista syömään voi hepe hyvällä tuurilla ymmärtää pysyä poissa kauankin vaikka estolääkitys lopetetaankin, mutta taitaa olla aika tapaus kohtaista..Hyvä kuitenkin tietää että on myös tuollainenkin mahdollisuus jos esim. lähtee lomalle niin ei olisi kauhean mukavaa että hepe ilmoittaa tulostaa juuri silloin.On tää kyllä aika perseestä, mutta kaikkeen varmaan tottuu kun on pakko..

• eri hintaisia...
        ??? kirjoitti:

Minkä hintaista tuo estolääkitys on ja onko se ihan suun kautta otettava tabletti?
        Pysyykö hepe koko sen ajan pois kun estolääkitys on päällä ja onko siinä jotain sivuvaikutuksia..?
        Mulle lääkäri sanoi että jos rupeen sellaista syömään voi hepe hyvällä tuurilla ymmärtää pysyä poissa kauankin vaikka estolääkitys lopetetaankin, mutta taitaa olla aika tapaus kohtaista..Hyvä kuitenkin tietää että on myös tuollainenkin mahdollisuus jos esim. lähtee lomalle niin ei olisi kauhean mukavaa että hepe ilmoittaa tulostaa juuri silloin.On tää kyllä aika perseestä, mutta kaikkeen varmaan tottuu kun on pakko..

Itse käytän Acloviria, joka on kai halvinta. Muistaakseni 60 tablettia maksaa nykyään vähän alle 40 euroa. Estolääkitykseksi näitä otetaan 1 tabletti aamulla ja 1 illalla, mielellään aika tarkasti aina samaan aikaan.

Sivuvaikutuksia en ole huomannut. Tauti pysyy poissa, ainakin näkyvät oireet. En voi kuitenkaan olla ajattelematta, että jos se kuitenkin erittää virusta... Ja mulla oireet alkavat takuuvarmasti parin viikon kuluessa lääkityksen lopettamisesta.

Vettä pitää juoda lääkettä otettaessa ja muutenkin paljon, koska muuten kai saattaa vaikuttaa munuaisiin. Jostain myös luin, että asikloviiriin kehittyy helposti resistenssi, toivottavasti niin ei käy!

Tauti on tosiaan hirveä. Mutta ehkä on toivoa, että se jossain vaiheessa väsyy tulemaan... Koita jaksaa, kyllä tämän kanssa oppii elämään!

• veron
        eri hintaisia... kirjoitti:

Itse käytän Acloviria, joka on kai halvinta. Muistaakseni 60 tablettia maksaa nykyään vähän alle 40 euroa. Estolääkitykseksi näitä otetaan 1 tabletti aamulla ja 1 illalla, mielellään aika tarkasti aina samaan aikaan.

Sivuvaikutuksia en ole huomannut. Tauti pysyy poissa, ainakin näkyvät oireet. En voi kuitenkaan olla ajattelematta, että jos se kuitenkin erittää virusta... Ja mulla oireet alkavat takuuvarmasti parin viikon kuluessa lääkityksen lopettamisesta.

Vettä pitää juoda lääkettä otettaessa ja muutenkin paljon, koska muuten kai saattaa vaikuttaa munuaisiin. Jostain myös luin, että asikloviiriin kehittyy helposti resistenssi, toivottavasti niin ei käy!

Tauti on tosiaan hirveä. Mutta ehkä on toivoa, että se jossain vaiheessa väsyy tulemaan... Koita jaksaa, kyllä tämän kanssa oppii elämään!

Mulla herpes vaivannu nelisen vuotta, ekat puol vuotta kiusas pari kertaa sitten jostain syystä ärsyyntyi ja rupes kiusaamaan jatkuvalla syötöllä.
        Viikko meni irvistellessä ja aina kun tuntu että parantu niin alko rumba alusta. Estolääkityksen sain lääkäriltä oitis, lääke muistaakseni aclovir.
        Kaksi vuotta söin 2tablettia päivässä kunnes toinen lääkäri sano että kannattaa kokeilla 1tabletti pv, kuulemma usein riittää. Ja kas, riittää! Heti kun annostusta muutin niin oireet tuli mutta meni nopee ohi. Mulla muutenkin rakkula tulee kylläkin jos vaikka vaan yhden pillerin unohdan, mutta niin se on aina käyttäytynyt. Mitään sivu vaikutuksia ei ole ja tauti pysyy kurissa ihan siedettävästi, noin 1-2krt vuodessa lievää oiretta. Joten jos käytät estoa 2tbl pv:ssä niin suosittelen kokeilemaan annostuksen puolitusta. Kivampi kukkarolle ja miksi syödä 2 jos 1 riittää. tsemppiä kaikille kanssa sisarille ja veljillekin. :)

• tai kutita...

Itselläni on ollut herpes nyt n. puoli vuotta ja oireilee aina ennen kuukautisia eli kerran kuussa. Onneksi yleensä on tullut aika huomaamaton rakkula, jonka huomaan vasta kun vessassa käydessä saattaa vähän kirpaista.

Yhden kerran on ollut primäärin jälkeen kipeämpi ja sitkeämpi rakkula, joka tuntui päivää ennen nivuskipuna (primääriherpeksessä oli sietämätön nivuskipu ja imusolmukkseen turvotus pari viikkoa). Mitään kutinaa tai kuumotusta ei ole ollut, joten lääkitystä en ole käyttänyt.

Kohta pitäisi kuukautisten taas alkaa, katsotaan onko parin kuukauden monivitamiinin syönnistä apua (sisältää sinkkiä enemmän kuin pelkkä sinkkitabletti). Itselläni herpes taitaa aktivoitua vain hormonitoiminnasta, silä olen ollut tänä aikana pahassa vatsataudissa sekä flunssassa, jotka eivät onneksi aktivoineet herpestä vaikka niin pelkäsin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe