GAMALIELIN NEUVO
Apt. 5:34-42
--
5:34 Mutta neuvostossa nousi eräs fariseus, nimeltä Gamaliel, lainopettaja, jota koko kansa piti arvossa, ja hän käski viedä miehet vähäksi aikaa ulos.
5:35 Sitten hän sanoi neuvostolle: "Israelin miehet, kavahtakaa, mitä aiotte tehdä näille miehille.
5:36 Sillä ennen näitä päiviä nousi Teudas, sanoen jokin olevansa, ja häneen liittyi noin neljäsataa miestä; hänet tapettiin, ja kaikki, jotka olivat häneen suostuneet, hajotettiin, ja he joutuivat häviöön.
5:37 Hänen jälkeensä nousi Juudas, galilealainen, verollepanon päivinä ja vietteli kansaa luopumaan puolellensa; hänkin hukkui, ja kaikki, jotka olivat suostuneet häneen, hajotettiin.
5:38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
5:39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
5:40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.
5:41 Niin he lähtivät pois neuvostosta iloissaan siitä, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden.
5:42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.
--
Nyt asioiden kulkuun puuttuu toisen puolueen edustaja GAMALIEL, joka edusti fariseuksia ja oli lainopettaja.
Hän oli kansan suosiossa (34). Tähän asti lähinnä saddukeukset olivat olleet tukahduttamassa uutta liikettä.
Gamaliel oli merkittävä mies. Hänen oppilaanaan oli myös Tarsosta kotoisin oleva nuori mies nimeltään SAUL (Paavali).
Gamaliel varoittaa käyttämästä kovia otteita syytettyjä kohtaan (35,38,39) .
Hän ottaa esimerkiksi Teudaksen ja Juudaksen, jotka kapinoivat roomalaisia vastaan(36,37). Heidän kävi huonosti. Gamaliel lausui varoituksen sanan.
Ei ollut mitään syytä vastustaa apostoleja.
Jos heidän hankkeensa oli vain ihmisistä, niin se tyhjiin raukenee (38).
Jos taas kyse oli Jumalan työstä, niin sitä oli turhaa, jopa vaarallista vastustaa (39).
Pieksämisen jälkeen apostolit vapautetaan (41). Vaikka heitä kielletään julistamasta evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta, he eivät vaikene (42).
Tänäänkin, jopa tällä palstalla, on niitä, jotka vastustavat evankeliumin esillä pitämistä. Heidänkin olisi hyvä ottaa vaarin Gamalielin ohjeista ja varoituksista: ” Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan."
Me olemme päässeet tästä ilosanomasta osallisiksi Jeesuksen Kristuksen kautta.
Tämä ilosanoma on annettu myös sitä varten, että julistaisimme sitä muillekin? Kristus on syntiemme Sovittaja. Hänen turvissaan saan olla, kun minut on kastettu hänen omakseen ja uskon häneen.
--
1. Myös isämme uskoivat ennen
ja kylvivät, leikkasivat.
Me saarnaamme aikojen mennen
kuin isämme saarnasivat.
”On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
on lähellä Kristuksen valtakunta.
Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
ja suostukaa armahdukseen”.
(Virsi 178:1)
Gamalielin neuvo, Apt. 5.34-42
5
254
Vastaukset
- nämä vastustavat
Jumalan sanaa, vaikka ovat kiihkoilevinaan Jumalan puolesta, nämä sunnilaiset.
- Jumalan sana
>>>Herääkin kysymys miksi
nämä vastustavat Jumalan sanaa, vaikka ovat kiihkoilevinaan Jumalan puolesta, nämä sunnilaiset. - myös hyvää työtä,
Jumalan sana kirjoitti:
>>>Herääkin kysymys miksi
nämä vastustavat Jumalan sanaa, vaikka ovat kiihkoilevinaan Jumalan puolesta, nämä sunnilaiset.kun uskoon tulleet saavat tarkistaa Jumalan sanasta
heidän väiteensä turhiksi, ja näin kasvaa ja lujittua Jumalan ja sanansa tuntemisessa.
Ylistys Herralle Jeesukselle! myös hyvää työtä, kirjoitti:
kun uskoon tulleet saavat tarkistaa Jumalan sanasta
heidän väiteensä turhiksi, ja näin kasvaa ja lujittua Jumalan ja sanansa tuntemisessa.
Ylistys Herralle Jeesukselle!Ef. 6:17 puhuu Hengen miekasta.
Se tarkoittaa Jumalan Sanaa.
Vapahtajammekin turvautui Jumalan Sanaan torjuessaan perkeleen kavalat ehdotukset (Luuk.4:1-13).
Samoin meidänkin ainut turvamme ja paras aseemme on luja tukeutuminen Jumalan Sanaan.
---
Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin”.
(virsi 385:5).- Jumalan sanan
Tapio522 kirjoitti:
Ef. 6:17 puhuu Hengen miekasta.
Se tarkoittaa Jumalan Sanaa.
Vapahtajammekin turvautui Jumalan Sanaan torjuessaan perkeleen kavalat ehdotukset (Luuk.4:1-13).
Samoin meidänkin ainut turvamme ja paras aseemme on luja tukeutuminen Jumalan Sanaan.
---
Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin”.
(virsi 385:5).varmalla peruskalliolla.
Älkäämme seuratko mitään taruja ja sepitelmiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4943977Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483816Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303049Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582068
- 1051760
- 1321624
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.421308Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71208