Focke-Wulf Fw 190 ja Suomi

Hitlor

Osaako kukaan valaista asiaa miksei suomeen ostettu Focke-Wulf Fw 190 koneita? Olivatko mersut halvempia vai mikä oli syynä?

Kirjallisuutta asiaa koskien voi myös suositella.

6

1155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mersuista hyvä diili

      Tuossa vaiheessa sotaa nahkahousuilla saattoi olla omaakin tarvetta FW:lle joka oli kaikin tavoin mersua parempi hävittäjä paitsi suurissa korkeuksissa.

      Ainakin Me109G oli huomattavan halpa valmistaa. Sodan alussa britit totesivat mersun vaativan kolmanneksen yhden Spitfiren työmäärästä ja brittihävittäjän kokoonpano vaati koulutettuja lentokoneinsinöörejä. Helpon kokoonpanon lisäksi mersun huolto kenttäolosuhteissa oli huomattavasti Focke Wulfia helpompaa.

      En usko että suomalaisilla oli mahdollisuutta paljon ruksia listalta tänne tarjottuja hävittäjiä koska kaupan ehdot olivat muutenkin aika edulliset. Suomeen myytiin tietty määrä lentokunnossa olevia mersuja eli pudonneiden tai tuhoutuneiden tilalle toimitettiin uusi. Tuossa oli kyse pikemminkin aseveljelle tarjotusta leasingista kuin oikeasta kaupasta.

      • Kuulemma

        Focke-Wulf -koneita ei myyty Suomelle.

        >mersun huolto kenttäolosuhteissa oli huomattavasti Focke Wulfia helpompaa.<

        Joo, vaihdettiin moottori ja laitettiin se entinen tehdaskunnostukseen. Moottorin ikä saksalaisten mukaan oli noin 40 tuntia taisteluolosuhteissa ja sitten tehtaalle kunnostettavaksi. Vaati kovasti kuljetuskapasiteettia tuollainen rahtaaminen jostain Lapin perukoilta tai Norjasta Saksaan. Siellä tehtailla tehtiin isot koneremontit.
        Kone oli rakennettu alun perinkin siten, että moottorin vaihtaminen oli suhteellisen helppoa.

        Suomalaiset tosin lenteli niillä pitkälle 1950 -luvulle ja tuntimäärät oli ihan jotain muuta.


      • 20 tuntia max
        Kuulemma kirjoitti:

        Focke-Wulf -koneita ei myyty Suomelle.

        >mersun huolto kenttäolosuhteissa oli huomattavasti Focke Wulfia helpompaa.<

        Joo, vaihdettiin moottori ja laitettiin se entinen tehdaskunnostukseen. Moottorin ikä saksalaisten mukaan oli noin 40 tuntia taisteluolosuhteissa ja sitten tehtaalle kunnostettavaksi. Vaati kovasti kuljetuskapasiteettia tuollainen rahtaaminen jostain Lapin perukoilta tai Norjasta Saksaan. Siellä tehtailla tehtiin isot koneremontit.
        Kone oli rakennettu alun perinkin siten, että moottorin vaihtaminen oli suhteellisen helppoa.

        Suomalaiset tosin lenteli niillä pitkälle 1950 -luvulle ja tuntimäärät oli ihan jotain muuta.

        Sodan loppuvaiheen tehokkaimpiin kuuluvan mäntämoottorin eli Typhoonin Napier Sabren käyttötunnit tulivat täyteen jo 20 tunnin palveluksen jälkeen minkä ansiosta koneet päätyivät käyttökieltoon about viisi minuttia rauhan solmimisen jälkeen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre

        Myös Me 262:n suihkumoottoreiden käyttötunnit olivat tuota luokkaa mutta se ei ollut varsinaisesti mikään ongelma koska koneet harvemmin selvisivät noin pitkään muutenkaan.


      • Kuulemma kirjoitti:

        Focke-Wulf -koneita ei myyty Suomelle.

        >mersun huolto kenttäolosuhteissa oli huomattavasti Focke Wulfia helpompaa.<

        Joo, vaihdettiin moottori ja laitettiin se entinen tehdaskunnostukseen. Moottorin ikä saksalaisten mukaan oli noin 40 tuntia taisteluolosuhteissa ja sitten tehtaalle kunnostettavaksi. Vaati kovasti kuljetuskapasiteettia tuollainen rahtaaminen jostain Lapin perukoilta tai Norjasta Saksaan. Siellä tehtailla tehtiin isot koneremontit.
        Kone oli rakennettu alun perinkin siten, että moottorin vaihtaminen oli suhteellisen helppoa.

        Suomalaiset tosin lenteli niillä pitkälle 1950 -luvulle ja tuntimäärät oli ihan jotain muuta.

        Totta, Suomen Ilmavoimissa mersuilla sentään päästiin n. sadan tunnin käyttöikään, lähinnä koska hätätehojen käyttö oli kielletty ja kaikki MW-ruiskutussysteemit oli raksittu koneista pois.


      • Kappe Jorhunen
        Kollimaattori kirjoitti:

        Totta, Suomen Ilmavoimissa mersuilla sentään päästiin n. sadan tunnin käyttöikään, lähinnä koska hätätehojen käyttö oli kielletty ja kaikki MW-ruiskutussysteemit oli raksittu koneista pois.

        Aivan niin. Sinänsä surkea tilanne, että Mersuilla jouduttiin ylipäätänsä lentämään pitkälle 50-luvulle - meinaan ne olivat aika rapeassa kunnossa jo tuossa vaiheessa. Toisaalta kun mitään muutakaan ei ollut, niin niillä oli pakko pärjätä. Eipä niillä tietenkään enää käyttöarvoa ollut tositilannetta ajatellen, mutta pitiväthän ne nyt ainakin ilmavoimien liekkiä elossa...


    • ...ulkopuolelle.

      FW 190 oli hyvä kone, mutta kallis. Mersu oli tuotantoystävällinen, ja siksi oli palveluskäytössä 1936-68 eri maissa.

      Suomen suuri virhe oli Fokkereiden hankkiminen ennen sotia. Saksa tarjosi Messerschmittille hankintakilpailun hävinnyttä Heinkel 112:ta, mutta "oli liian kallis".
      http://www.sci.fi/~fta/zimbo-01_fin.htm

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3277
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1112
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1062
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      978
    7. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      890
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe