Osaako kukaan valaista asiaa miksei suomeen ostettu Focke-Wulf Fw 190 koneita? Olivatko mersut halvempia vai mikä oli syynä?
Kirjallisuutta asiaa koskien voi myös suositella.
Focke-Wulf Fw 190 ja Suomi
6
1155
Vastaukset
- mersuista hyvä diili
Tuossa vaiheessa sotaa nahkahousuilla saattoi olla omaakin tarvetta FW:lle joka oli kaikin tavoin mersua parempi hävittäjä paitsi suurissa korkeuksissa.
Ainakin Me109G oli huomattavan halpa valmistaa. Sodan alussa britit totesivat mersun vaativan kolmanneksen yhden Spitfiren työmäärästä ja brittihävittäjän kokoonpano vaati koulutettuja lentokoneinsinöörejä. Helpon kokoonpanon lisäksi mersun huolto kenttäolosuhteissa oli huomattavasti Focke Wulfia helpompaa.
En usko että suomalaisilla oli mahdollisuutta paljon ruksia listalta tänne tarjottuja hävittäjiä koska kaupan ehdot olivat muutenkin aika edulliset. Suomeen myytiin tietty määrä lentokunnossa olevia mersuja eli pudonneiden tai tuhoutuneiden tilalle toimitettiin uusi. Tuossa oli kyse pikemminkin aseveljelle tarjotusta leasingista kuin oikeasta kaupasta.- Kuulemma
Focke-Wulf -koneita ei myyty Suomelle.
>mersun huolto kenttäolosuhteissa oli huomattavasti Focke Wulfia helpompaa.<
Joo, vaihdettiin moottori ja laitettiin se entinen tehdaskunnostukseen. Moottorin ikä saksalaisten mukaan oli noin 40 tuntia taisteluolosuhteissa ja sitten tehtaalle kunnostettavaksi. Vaati kovasti kuljetuskapasiteettia tuollainen rahtaaminen jostain Lapin perukoilta tai Norjasta Saksaan. Siellä tehtailla tehtiin isot koneremontit.
Kone oli rakennettu alun perinkin siten, että moottorin vaihtaminen oli suhteellisen helppoa.
Suomalaiset tosin lenteli niillä pitkälle 1950 -luvulle ja tuntimäärät oli ihan jotain muuta. - 20 tuntia max
Kuulemma kirjoitti:
Focke-Wulf -koneita ei myyty Suomelle.
>mersun huolto kenttäolosuhteissa oli huomattavasti Focke Wulfia helpompaa.<
Joo, vaihdettiin moottori ja laitettiin se entinen tehdaskunnostukseen. Moottorin ikä saksalaisten mukaan oli noin 40 tuntia taisteluolosuhteissa ja sitten tehtaalle kunnostettavaksi. Vaati kovasti kuljetuskapasiteettia tuollainen rahtaaminen jostain Lapin perukoilta tai Norjasta Saksaan. Siellä tehtailla tehtiin isot koneremontit.
Kone oli rakennettu alun perinkin siten, että moottorin vaihtaminen oli suhteellisen helppoa.
Suomalaiset tosin lenteli niillä pitkälle 1950 -luvulle ja tuntimäärät oli ihan jotain muuta.Sodan loppuvaiheen tehokkaimpiin kuuluvan mäntämoottorin eli Typhoonin Napier Sabren käyttötunnit tulivat täyteen jo 20 tunnin palveluksen jälkeen minkä ansiosta koneet päätyivät käyttökieltoon about viisi minuttia rauhan solmimisen jälkeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre
Myös Me 262:n suihkumoottoreiden käyttötunnit olivat tuota luokkaa mutta se ei ollut varsinaisesti mikään ongelma koska koneet harvemmin selvisivät noin pitkään muutenkaan. Kuulemma kirjoitti:
Focke-Wulf -koneita ei myyty Suomelle.
>mersun huolto kenttäolosuhteissa oli huomattavasti Focke Wulfia helpompaa.<
Joo, vaihdettiin moottori ja laitettiin se entinen tehdaskunnostukseen. Moottorin ikä saksalaisten mukaan oli noin 40 tuntia taisteluolosuhteissa ja sitten tehtaalle kunnostettavaksi. Vaati kovasti kuljetuskapasiteettia tuollainen rahtaaminen jostain Lapin perukoilta tai Norjasta Saksaan. Siellä tehtailla tehtiin isot koneremontit.
Kone oli rakennettu alun perinkin siten, että moottorin vaihtaminen oli suhteellisen helppoa.
Suomalaiset tosin lenteli niillä pitkälle 1950 -luvulle ja tuntimäärät oli ihan jotain muuta.Totta, Suomen Ilmavoimissa mersuilla sentään päästiin n. sadan tunnin käyttöikään, lähinnä koska hätätehojen käyttö oli kielletty ja kaikki MW-ruiskutussysteemit oli raksittu koneista pois.
- Kappe Jorhunen
Kollimaattori kirjoitti:
Totta, Suomen Ilmavoimissa mersuilla sentään päästiin n. sadan tunnin käyttöikään, lähinnä koska hätätehojen käyttö oli kielletty ja kaikki MW-ruiskutussysteemit oli raksittu koneista pois.
Aivan niin. Sinänsä surkea tilanne, että Mersuilla jouduttiin ylipäätänsä lentämään pitkälle 50-luvulle - meinaan ne olivat aika rapeassa kunnossa jo tuossa vaiheessa. Toisaalta kun mitään muutakaan ei ollut, niin niillä oli pakko pärjätä. Eipä niillä tietenkään enää käyttöarvoa ollut tositilannetta ajatellen, mutta pitiväthän ne nyt ainakin ilmavoimien liekkiä elossa...
- ...ulkopuolelle.
FW 190 oli hyvä kone, mutta kallis. Mersu oli tuotantoystävällinen, ja siksi oli palveluskäytössä 1936-68 eri maissa.
Suomen suuri virhe oli Fokkereiden hankkiminen ennen sotia. Saksa tarjosi Messerschmittille hankintakilpailun hävinnyttä Heinkel 112:ta, mutta "oli liian kallis".
http://www.sci.fi/~fta/zimbo-01_fin.htm
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103277GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531112Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351062- 60978
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27890- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872