mikä koulutus täytyy olla tuohon tietokoneasentajan ammattitutkintoon. esim. lukio jne.
tietokoneasentajan ammattitutkinto ja mikä koulutus
12
5107
Vastaukset
- läpäistä tutkinnon? :D
Ei onnistu! Sun pitää OPISKELLA alaa, ei tohon ammattitutkintoon päästä noin vaan. Tai voi päästä mutta ei läpäise hyväksytysti.
Mullakin vastaava koulutus menossa ja kaikkea opitaan sähkötekniikan, analogisen elektroniikan, atk:n, tietotekniikan laitepuolen, digitaalitekniikan, tietoliikenteen ym. alalta.
Eli varsin vaativa juttu eikä sovi jos meinaa mennä asenteella "kyllähän mä nyt jonkun excelin hanskaan". Ei riitä excelin perusosaaminen, pitää osata ja tietää muutakin.- markus94
mitä tutkintoja tuohon tarvitaan että läpäseen? ja onko tuo oikea koulutus tietokone huoltoon jne.
- kouluttautua esim.
markus94 kirjoitti:
mitä tutkintoja tuohon tarvitaan että läpäseen? ja onko tuo oikea koulutus tietokone huoltoon jne.
ammiksessa tai vastaavassa koulutuspaikassa, esimerkiksi vaikkapa jossain AmiEdussa tai Adultassa tms. Asentaja on asentaja eli ammattimies ja sellaiseksi pääsee vain ko. ammattiin tähtäävän koulutuksen kautta. Eli toisinsanoen tuota tietokoneasentajan ammattitutkintoa ei voi päästä suorittamaan ns. takaoven kautta vaan on kuljettava se pitkä tie, 2-3 vuotta riippuen suorituspaikasta.
Varsinaisesti ainakin ammattikouluissa nykyään puhutaan elektroniikkalinjasta jossa voidaan erikoistua tietokoneasentajaksi, tietoliikenneasentajaksi tms.
Ammattikoulu on se tie johon sun kannattaa pyrkiä, näköjään olet vielä 13 joten sulla on hyvin aikaa tätä miettiä ennenkuin saat peruskoulun päästötodistuksen. Ammattikouluun suositan sua sitten sen jälkeen hakemaan. Koska asut Helsingissä niin löytyy ainakin Vallilan ja Käpylän Heltech joissa tapahtuu tietotekniikkaan liittyvää opetusta ja suositan yhteishaussa hakemaan noihin, mikäli sua sitten 16 v täytettyäsi vielä kiinnostaa nämä hommat. - siinä meni
markus94 kirjoitti:
Sähköturvallisuus3 on pahin tutkinto.
Lisäksi Windows XP asennus, 2003 Serverin asennus ja gonffaus, laitetekniikkaa ja huolto / korjaus, verkottaminen kaapeleilla niiden mittaus ja dokumentointi, Officen asennus verkkoasennuksena ja gonffaus käyttäjille.
Ei paha. Pikkasen joutuu Lontoota lukeen ja laskeen binäärinä sekä hexana.
Mulla ainakin näyttöinä kaikki kokeet, eli koulu ulkopuoliset valvojat. - mulla kestää 2 v
siinä meni kirjoitti:
Sähköturvallisuus3 on pahin tutkinto.
Lisäksi Windows XP asennus, 2003 Serverin asennus ja gonffaus, laitetekniikkaa ja huolto / korjaus, verkottaminen kaapeleilla niiden mittaus ja dokumentointi, Officen asennus verkkoasennuksena ja gonffaus käyttäjille.
Ei paha. Pikkasen joutuu Lontoota lukeen ja laskeen binäärinä sekä hexana.
Mulla ainakin näyttöinä kaikki kokeet, eli koulu ulkopuoliset valvojat.Tosin mä olenkin ihan ammattikoulussa.
Sähkötekniikka on kyllä osin aika paha, ei niissä sähkön peruslaskuissa jotka on helppoja (johtimen poikkipinta-alan laskut, komponenttien laskut, Ohmin laki ym. vastaavat piece of cake) vaan esim. lämpövaikutuslaskut, resistiivisyys ja johtavuus, kaapelikelojen laskut ym.
Digitaalitekniikka ei ole vielä alkanut, hieman pelottaa miten sitä osaa laskea hexana ja binäärinä. - markus94
mulla kestää 2 v kirjoitti:
Tosin mä olenkin ihan ammattikoulussa.
Sähkötekniikka on kyllä osin aika paha, ei niissä sähkön peruslaskuissa jotka on helppoja (johtimen poikkipinta-alan laskut, komponenttien laskut, Ohmin laki ym. vastaavat piece of cake) vaan esim. lämpövaikutuslaskut, resistiivisyys ja johtavuus, kaapelikelojen laskut ym.
Digitaalitekniikka ei ole vielä alkanut, hieman pelottaa miten sitä osaa laskea hexana ja binäärinä.kun menen vaikka verkkokauppa.comiin huoltoon niin käyn 2-3 vuoden koulutuksen ja sitten olen tietokoneasentaja. tarvitaanko lukion papereita tuohon lisäksi ja onko tuo esim. huoltoon hyvä tutkinto?
- lukio on turha.
markus94 kirjoitti:
kun menen vaikka verkkokauppa.comiin huoltoon niin käyn 2-3 vuoden koulutuksen ja sitten olen tietokoneasentaja. tarvitaanko lukion papereita tuohon lisäksi ja onko tuo esim. huoltoon hyvä tutkinto?
En minäkään ole lukiota käynyt, silti opiskelen tietoliikenne/tietokoneasentajaksi. Ei ammikseen läheskään aina vaadita lukiota, lukiopohjaiset linjat on erikseen mutta peruslinjat erikseen eli peruskoulu riittää.
On olemassa vielä yksi vaihtoehto ammikselle (eli sun tapauksessa Heltechille) ja Amiedu/Adulta-tyyppisille kursseille. Nimittäin oppisopimus. Hankaluus on vaan löytää firma joka suostuisi ottamaan kisällikseen (oppipojakseen) ja maksamaan vielä tälle harjoitteluajan palkkaakin. Hommahan tossa oppisopimuksessa on se että niinkuin entisajan kisällitkin, niin tuossa opitaan työssä eli tehdään työtä koneiden parissa harjoitellen, välillä käydään opiskelemassa jossain oppilaitoksessa teoriaa ja taas töihin käsiksi.
Se hyvä homma on että jos oppisopimukseen pääsee ja saa sen firman kiinnostumaan siitä, niin siitä siis maksetaan harjoittelijan palkkaa opiskelijalle, paitsi teoria-ajalta josta saa kai jotain päivärahaa, ja samalla oppii työtä tehdessä. Kun sä itse teet jotain hommaa niin sä opitkin ehkä parhaiten. - Pege81
markus94 kirjoitti:
kun menen vaikka verkkokauppa.comiin huoltoon niin käyn 2-3 vuoden koulutuksen ja sitten olen tietokoneasentaja. tarvitaanko lukion papereita tuohon lisäksi ja onko tuo esim. huoltoon hyvä tutkinto?
Lukiota ei tarvitse käydä, mikäli ei itse näe sitä tarpeelliseksi. Lukion käynti on silloin tarpeen, jos aikoo lähteä AMK:hon. Myös ammattikoulututkinnon suorittamisen jälkeen on mahdollsita hakea AMK:hon.
En ole itsekkään käynyt lukiota, ja työskentelen tällä hetkellä IT-alalla lähitukihenkilönä. Ammattikoulun kävin vuosina 97-2000, juuri tuossa aiemmissa viesteissä mainitussa Heltechissä, ja myöhemmin opiskelin datanomi tutkinnon. - sisäsiid3ri
kouluttautua esim. kirjoitti:
ammiksessa tai vastaavassa koulutuspaikassa, esimerkiksi vaikkapa jossain AmiEdussa tai Adultassa tms. Asentaja on asentaja eli ammattimies ja sellaiseksi pääsee vain ko. ammattiin tähtäävän koulutuksen kautta. Eli toisinsanoen tuota tietokoneasentajan ammattitutkintoa ei voi päästä suorittamaan ns. takaoven kautta vaan on kuljettava se pitkä tie, 2-3 vuotta riippuen suorituspaikasta.
Varsinaisesti ainakin ammattikouluissa nykyään puhutaan elektroniikkalinjasta jossa voidaan erikoistua tietokoneasentajaksi, tietoliikenneasentajaksi tms.
Ammattikoulu on se tie johon sun kannattaa pyrkiä, näköjään olet vielä 13 joten sulla on hyvin aikaa tätä miettiä ennenkuin saat peruskoulun päästötodistuksen. Ammattikouluun suositan sua sitten sen jälkeen hakemaan. Koska asut Helsingissä niin löytyy ainakin Vallilan ja Käpylän Heltech joissa tapahtuu tietotekniikkaan liittyvää opetusta ja suositan yhteishaussa hakemaan noihin, mikäli sua sitten 16 v täytettyäsi vielä kiinnostaa nämä hommat.Tutkinnon saa jos läpäisee 5kpl näyttökokeita hyväksytysti.
Kolme niistä on pakollisia ja kaksi valinnaista. Jos rahaa riittää niin sillä pärjää, ikävä kyllä.
Näyttökokeet ostetaan Alvarilta ja vaikka ne ovat tutkintolautakunnan virallisesti hyväksymiä ja ajavat asiansa niin siinä on se ongelma että erilaisia näyttökoetestejä ei ole olemassa kovinkaan suurta poolia per näyttö.
Eli jos jollain on pätäkkää uhrata tuohon niin ei tartte kuin käydä näyttökokeessa, failata -> ja käydä uudestaan kunnes menee läpi.
Jossain vaiheessa tulee sitten sama näyttö vastaan minkä on jo kerran tehnyt (ja opetellut kotona varta vasten sen ulkoa).
Kokeet maksoivat muistaakseni 250€ kpl. Käytännössä siis ei tarvitse käydä mitään koulua sekuntiakaan jos pystyy todistamaan ammattitaitonsa näyttökokeissa.
Ja järjestelmässä on tuo ikävä porsaanreikä millä joku jolla ei ole pikkurahan puutetta voisi suorittaa tutkinnon ilman sitä riittävää ammattitaitoakin.
Eri asia että lähtisikö joku rikas porvaripelle vääntämään jotain ammattitutkintoa väkisin läpi. Eiköhän se kaveri golffailis vaan jetset kavereidensa kanssa karibialla.
Mutta se että näyttökoe maksaa 250€/kpl ja että niitä tarvitaan viisi että tutkinto on täysi, tarkoittaa sitä että harva lähtee ilman sitä koulutusta niitä suorittamaan.
Niiden kylkiäisinä näyttökoe kuuluu usein koulutukseen mukaan, sisältäen yleensä ilmaisen uusinnankin.
Opiskelijoille näyttökokeet ovat lisäksi halvempia jos uusinnat loppuu kesken tai jos ottaa osaa koulutuksen ulkopuoliseen näyttökokeeseen.
Ihan helpolla ilman vaadittavaa ammattitaitoa tutkintoa ei siis saa. Täysin ummikkona voi olla vaikea päästä näytöistä läpi vaikka yrittäisi montakin kertaa ja se sama vaikka tulisi uudestaankin. :D
Mutta vaativuustasosta vielä sen verran että asioihin perehtyneillä ammattilaisilla ei pitäisi olla ongelmia jos on niitä töitä tehnyt sen verran että yleisimmät skenaariot on tulleet vastaan.
Idea siinä että tutkinnon voi saada pelkästään näyttökokeilla ilman koulutusta onkin juuri siinä että joku jolla on se ammattitaito jo olemassa voi virallistaa osaamisensa suorittamalla vain vaadittavat näytöt.
Järjestelmän "vika" on nyt se että Alvarilla ei ole tarpeeksi erilaisia ja nykyaikaisisia näyttökokeita varastossa.
Samat kuulemma pyörii siellä vuosikaupalla. Ei ole kuin ajan kysymys milloin joku keksii että hei, mähän oon käynyt siinä ja siinä näyttökokeessa, kerronpa testikysymykset ja käytännön tehtävän vaatimukset vaikka tällä foorumilla..
Sitten jos haluaa vaativampia testejä niin valmistajakohtaiset sertifikaatit tulee seuraavaksi, yleisesti ottaen ne on kaikki vaativampia mitä ammattitutkinnon näyttökokeet. - Sisäsiid3ri
mulla kestää 2 v kirjoitti:
Tosin mä olenkin ihan ammattikoulussa.
Digitaalitekniikka ei ole vielä alkanut, hieman pelottaa miten sitä osaa laskea hexana ja binäärinä.Tietokoneasentajan ammattitutkinnossa keskitytään kumminkin enemmän siihen IT puoleen -vaikkakaan ei riittävästi.
Silti sen verran että tutkinnonvaatimuksiin ja koulutuksen opetussuunnitelmiin kuuluvat muut kuin IT-alan asiat jää suht perustasolle.
En muista enää miten noiden sähkötekniikan opiskelujen kanssa meni mutta pienellä tsemppaamisella sujui vaikka se puoli ei kiinnostanutkaan. Eli se että tiedät sanan "lämpövaikutuslasku" kertoo jo sen että sulla ei ole sillä puolella mitään ongelmia koska noin perusteellista tietoa ei vaadita -ainakaan näyttökokeissa mikä on se ratkaiseva pointti useimmille.
- awfwew
er w3w2e
- wftwgt
toi on es joknnene
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965