Omistan osakeyhtiön.
Olen perustanut sen juuri ja kaikki on vielä epäselvää. Netistä saa todella huonosti tietoa.
Haluan nostaa heti palkkaa siitä ulos 2000€ itselleni.
Olen hakenut YEL-vakuutusta ja se on matkalla postissa. Eli en ole vielä saanut sitä. Tiedän kuitenkin YEL-maksun määrän.
* Kun nostan palkan, niin mille tilille maksan henkilökohtaiset verot?
* Mihin maksan sosiaaliturvamaksun 2,951% maksetuista palkoista?
* Miten menettelen YEL:n kanssa?
* Pitääkö minun maksaa vielä jotakin muuta tai tehdä jotakin ilmoituksia?
Palkan maksaminen itselle
5
1355
Vastaukset
- gfdgfdg
Jos yrityksesi on ilmoittautunut työnantajarekisteriin, niin verottaja lähettää sinulle tiedot verojen sosturva maksamista varten. Itse maksaminen hoituu kätevästi verkkopankissa.
- ennakkoperintärekisteriin...
ja verovirasto lähettää sinulle nipun kuukausi-ilmoituslomakkeita ( palkka, pidätetty ennakko ja sotu samalla lomakkeella ) ja ilmoittaa tilinumeron ja viitenumeron, joilla maksat nuo maksut aina palkanmaksua seuraavan kuukauden 10 päivään mennessä. Samaan päivään mennessä on tehtävä ilmoitus maksetusta palkasta ja pidätyksistä.
YEL laput lähettänee sinulle vakuutusyhtiö. - osakeyhtiöstä
Perusasioita;
Otat siis yellin. Se erotetaan tästä aiheesta kokonaan. Maksat vakuutusyhtiön kanssa sopimasi työtuloon perustuvaa eläkemaksua vakuutysyhtiölle, heidän lähettämänsä laskun mukaan.
Nostat palkkaa 2000,00
Jos ei ole verokorttia,hankit sen verotoimistosta. Pidätät palkasta verot.
Sotumaksu 2,951% bruttopalkasta.
Mikäli et ole ilmottautunut säännölliseksi palkanmaksajaksi = työnantajarekisteriin, saat vero.fi sivuilta, kohdasta lomakkeet, maksulapun= oma-alotteisesti maksettavat verot, josta löydät tarvittavat tilinumerot ja maksuohjeet.
Palkanmaksukuukattua seuraavan kk:n 10 päivä pitää nuo verot sotu tilittää verottajalle tuota em. lomaketta käyttäen. Jos ilmoittauduit työnantajarekisteriin, saat lomakkeita verottajalta postissa. Mutta, jos eivät ehdi tähän ensimmäiseen maksupäivään, pitää sinun tuolla lomakkeella huolehtia oma-aloitteisesti tuo maksu. Korkoa lasketaan heti, jos on päivänkin myöhässä.
Jos olet ilmottautunut säännölliseksi palkanmaksajaksi, pitää sinun tehdä palkkailmitus kuukausittain; verottaja siis lähettää ne laput.
Jos et ole ilmottautunut, pitää sinun tehdä vasta vuoden lopussa yhteenveto sinulle maksetuista palkoista. Tämä pitää tehdä, vaikka tekisit tuon kuukausi-ilmoituksenkin.
Muita ns. normaaleja työntekijältä perittäviä maksuja (työttömyys ja tyel-maksu) et palkastasi pidätä.- Kiitos tiedosta!
Loistavaa!
Kiitos tiedosta! - Jenna....
Kiitos tiedosta! kirjoitti:
Loistavaa!
Kiitos tiedosta!Hei
Yksi vaihtoehto on hankkia jokin kattava taloushallinon ohjelma, joka kerää kaikki maksut ja verot itsessään, eikä sinun tarvitse niitä itse miettiä. Mulla on käytössä ProCountor (maksaa mulla 20 e kuussa käyttää minulle) ja teen sillä käytännössä katsoen kaiken. Liiketoiminta on siis vielä erittäin pienimuotoista. Kaikki ilmoitukset voi tehdä ProCountorin kautta. Käy katsomassa www.procountor.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232