adventismi-palstalla, liittyen Raamatun väitettyyn pilkkuvirheeseen.
Adventisti kertoi vastauksessaan, että Raamatun alkukielisistä kirjoituksista puuttuvat pisteet ja pilkut kokonaan, ja ainoastaan kääntäjien toimesta ne ovat sitten eri maitten kielelle käännettyyn tekstiin lisätty käännöstyön ohessa.
Nyt kysyn samaa asiaa helluntailaisuus-palstaa lukevilta helluntailaisilta, vapaakirkollisilta ja luterilaisilta, että ovatko kaikki uskontokunnat ja uskonsuunnat samaa mieltä asiassa adventistien kanssa pilkkujen ja pisteitten puuttumisesta alkukielen kirjoituksista?
Kysäisin asiasta tuolla
10
267
Vastaukset
- IslaLumia
Samaa mieltä. Järkevältä kuulostaa.
hebreankielistä Biblia Hebraica- Vanhan Testamentin kirjoituksia Mooseksen kirjoista ja profeetoista. Siinä olevat pisteet ja pilkut näyttävät kuuluvan enemmän kirjaimiin kuluviin osina kuin välimerkkeinä. Toinen huomio on se, että ainakaan minä en erota hebreankielisestä kirjoituksesta ISOJA alkukirjaimia.
- hansutuulia
että meidän kaikkien muistama Mikael Agricola, joka käänsi Raamatun suomeksi, vaikutti myös kieliopillisesti oikeinkirjoitukseen.
- to..
hansutuulia kirjoitti:
että meidän kaikkien muistama Mikael Agricola, joka käänsi Raamatun suomeksi, vaikutti myös kieliopillisesti oikeinkirjoitukseen.
nyt sentään alkukielten kielioppiin tai oikeinkirjoitukseen voinut vaikuttaa. Ei näitä merkkejä ollut muinaisissa kirjoituksissa.,!? jne kaikki oli yhtä pätkää, kappalejakokin puuttui.
- hansutuulia
to.. kirjoitti:
nyt sentään alkukielten kielioppiin tai oikeinkirjoitukseen voinut vaikuttaa. Ei näitä merkkejä ollut muinaisissa kirjoituksissa.,!? jne kaikki oli yhtä pätkää, kappalejakokin puuttui.
Et tainnut lukea mitä tarkoitin.
- to...
hansutuulia kirjoitti:
Et tainnut lukea mitä tarkoitin.
oikeassa, juosten vastattu minulta.
- to....
pilkkuja tai pisteitä, nämä välimerkit ovat varsin myöhäinen lisä. Tämä on tosiasia eikä vastaajan uskontokunta vaikuta asiaan millään tavoin.
Välimerkkien paikkaa vaihtelemalla saadaan aikaan mielenkiintoisia raamatun tulkintoja. Taitavat jotkut tarkoituksella tehdä siinä muutoksia pelastus oppiinkin. Viittaus aloittajan huomioon.
- Markku Tampio
jo aiheeseen liittyen vihjeensä, jota ajattelin kysyä näin jatkoon..
Ryövärin ollessa Golgatalla ristillä, hän pyysi Jeesusta muistamaan häntä valtakunnassaan..
Raamatun sanakohta: Luukas 23:43 on kirjoitettu vuoden 33/38 käännöksessä näin: "Niin Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa".
Nyt jotkut advarit väittävät jakeessa olevan pilkkuvirheen, että Jeesuksen vastaus olisi tällainen: Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä: sinun pitää oleman minun kanssani paratiisissa.
Tämä jälkimmäisellä tavalla ilmaistu asia koskee mielestäni, (asian noin ollen), vain tuota Golgatan päivän tapahtumaa, eikä jälkipolvia, mutta ensimmäisessä 33/38 käännöksessä se on lupaus Jeesusta seuraaville helluntailaisille, vapaakirkollisille ja luterilaisille jälkipolville Jumalan armosta henkilöön katsomatta.väittämään olen adv. opetuksessa törmännyt MT:n tavoin vuosikymmeniä sitten. Siinähän muokkaavat omaa pelastusoppiaan, jota raamattu ei mielestäni tue.
Siellä missä iankaikkisuus on opetettu ulos, ei ole aikaa odottaa myöskään lupausten tai uhkan, eli kadotuksen olemassaoloa.
Sama sana iankaikkisuudesta koskee kummankin täyttymystä. Kadotus ei ole vain kuivien oksien polttopaikka niinkuin Malakian kirjaa jossain tulkitaan Jumalattomien kohdalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184371Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5032380Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421941Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.161530- 771525
- 1591483
- 10921
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34798- 65778
- 106777