KIVITAULUT. Miksi tällä palstalla ei edes tiedetä, mitä kivitauluihin oli kirjoitettu? Raamatussa mainitaan vain nämä kymmenenä käskynä.
2.Mooseksen kirja:
34:1 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, jotka sinä murskasit.
34:2 Ole siis huomenaamuksi valmis; ja nouse huomenaamuna Siinain vuorelle ja seiso siellä minua vastassa vuoren huipulla.
34:3 Mutta älköön kukaan nousko sinne sinun kanssasi, älköönkä ketään näkykö koko vuorella; lampaitakaan ja karjaa älköön käykö laitumella vuoren vaiheilla."
34:4 Ja Mooses veisti kaksi kivitaulua, entisten kaltaista. Ja varhain seuraavana aamuna Mooses nousi Siinain vuorelle, niinkuin Herra oli häntä käskenyt, ja otti ne kaksi kivitaulua käteensä.
34:5 Niin Herra astui alas pilvessä, ja Mooses asettui siellä hänen läheisyyteensä ja huusi Herran nimeä.
34:6 Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa,
34:7 joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
34:8 Niin Mooses kumartui nopeasti maahan ja rukoili ja sanoi:
34:9 "Herra, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, niin käyköön Herra meidän keskellämme. Sillä tämä on tosin niskurikansa, mutta anna anteeksi meidän pahat tekomme ja syntimme ja ota meidät perintöosaksesi."
34:10 Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
34:11 Noudata, mitä minä tänä päivänä käsken sinun noudattaa. Katso, minä karkoitan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
34:12 Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
34:13 vaan kukistakaa heidän alttarinsa ja murskatkaa heidän patsaansa ja hakatkaa maahan heidän asera-karsikkonsa.
34:14 Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.
34:15 Älä siis tee liittoa maan asukasten kanssa, ettet, kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä ja uhraavat jumalillensa ja kutsuvat sinua, sinä söisi heidän uhristaan,
34:16 ja etteivät heidän tyttärensä, kun sinä otat heitä pojillesi vaimoiksi ja kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä, viettelisi sinun poikiasikin haureudessa kulkemaan heidän jumaliensa jäljessä.
34:17 Älä tee itsellesi valettuja jumalankuvia.
34:18 Vietä happamattoman leivän juhlaa: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana, aabib-kuussa, sillä aabib-kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä.
34:19 Kaikki, mikä avaa äidinkohdun, on minun; samoin myös kaikki sinun karjasi urospuolet, raavaittesi ja lampaittesi ensiksisynnyttämät.
34:20 Mutta aasin ensiksisynnyttämä lunasta lampaalla, mutta jos et sitä lunasta, niin taita siltä niska. Jokainen esikoinen pojistasi lunasta. Ja tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen.
34:21 Kuusi päivää tee työtä, mutta lepää seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä.
34:22 Ja vietä viikkojuhla, kun leikkaat nisusi uutisen, ja korjuujuhla vuoden vaihteessa.
34:23 Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.
34:24 Sillä minä karkoitan kansat sinun tieltäsi ja laajennan sinun alueesi; eikä kukaan ole himoitseva sinun maatasi, kun sinä kolme kertaa vuodessa vaellat tullaksesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen.
34:25 Älä uhraa minun teurasuhrini verta happamen leivän ohella. Ja pääsiäisjuhlan uhrista älköön mitään jääkö yli yön seuraavaan aamuun.
34:26 Parhaat maasi uutisesta tuo Herran, sinun Jumalasi, huoneeseen. Älä keitä vohlaa emänsä maidossa."
34:27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa."
34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne KYMMENEN sanaa. (KÄSKYÄ, 1992 käännöksessä).
Otetaan
41
608
Vastaukset
- Hyvä, että
joku vaivautuu lukemaankin itse Raamattua eikä vain höpötä mitä on kuullut toisten höpöttävän.
- sinulle...
Olet ensimmäinen, joka on edes vaivautunut lukemaan, mitä yritän sanoa ja ymmärtänyt, mitkä ovat raamatussa mainitut "kymmenen käskyä".
Saahan sitä uskonnonvapauden nimissä uskoa lutteriin ja elleniin, mutta silloin joudutaan vääristelemään raamattua, että saadaan tukea niille opeille.
Ajatus siitä, että "todelliset" kymmenen käskyä löytyvät 2Moos 34.12-26 on jo vuonna 1773 tullut saksalaisen kirjailijan Johann Wolfgang Goethen kynästä. Lähes sata vuotta myöhemmin Julius Wellhausen, yksi liberaaliteologian isistä, tuli samaan tulokseen... joten täytyy kunniaksesi sanoa, ettet ole ollenkaan huonossa seurassa. Olivathan niin Goethe kuin Wellhausen nerokkaita miehiä - vaikka tuskin kaikkein hengellisimpiä.
Mainittu laki (Ex 34) on varsin mielenkiintoinen eikä kontekstissaan yhtään helppo selittää - ainakaan jos on kovin fundamentalisti mieleltään. Sen verran tästä aiheesta on tehty tutkimusta, että sille on annettu oma nimikin, "kultillinen dekalogi."
Kannattaa kuitenkin huomata seuraavat seikat:
1. Jos hyväksyy sen, että Ex. 34.12-26 on se oikea dekalogi joutuu väistämättä päätymään liki kaikkiin kriittisen teologian lakia koskevien väitteiden hyväksymiseen. Tässä tapauksessahan sen, mitä yleisesti kutsutaan kymmeneksi käskyksi täytyy olla myöhäisempi tuote ja Mooseksen kirjojen täytyy perustua useampaan lähteeseen jne. Luulisin tälle palstalle kirjoittavien, olivat sitten adventisteja tai heidän vastustajiaan, kuuluvan oppositioon, kun kysymys on Raamatun muotokritiikistä.
2. Mainitussa "kultillisessa dekalogissa" on 13 positiivista ja 7 negatiivista käskyä. Kymmentä niistä ei saa kuin saksia käyttämällä. Eli ei ei tämä lakikokoelma, vaikka vilpittömästikin yrittäisi, oikein kuulosta juuri NIILTÄ kymmeneltä joihin Raamattu muuten useampaan otteeseen viittaa.
3. Koska 2Moos 34 on vähän epämääräinen voi selvyydeksi lukea vaikkapa 5Moos 4.4-5.22 (eikä tämä ole ainoa todiste vaikka onkin kaikkein selkein).
Teksi alkaa sanoin "Tämä on se laki..."
"Herra puhui teille vuorella tulen keskeltä kasvoista kasvoihin..."
"Näin Herra puhui: Minä olen Herra sinun Jumalasi..."
Sitten seuraa aivan se perinteinen kymmenen käskyä.
Kuvaus päättyy sanoihin: "Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle."
Eli mikäs se kymmenen käskyä olikaan??? Taitaa ainakin minun ääneni mennä niiden perinteisten puolelle.
Kai- sehän on selvää
Viitatessasi kymmeneen käskyyn, viittaat siten myös niiden antamisen ajankohtaan. Ja käskyjen antamisen myöntäminen Siinailla annetuksi on vastoin Ellen G. Whiten opetuksia. Jos EGWn todetaan opettaneen käskyistä väärin, tulee samalla kyseenalaiseksi kaikki muutkin lakiin liittyvät adventtikirkon opit. Täällä on kaikkien adventistien johtomiesten kesken hyväksytty ne viestit, joissa väitetään käskyjen olleen samansisältöisinä voimassa Paratiisista lähtien. Kyse on laillisuuspolusta, joka on tärkeää olla oikein, koska eri polkuja pääsemme täysin erilaisiin sovitusoppeihin. Huomaan sinun viittaavan kirjoitusten osoittamaan käsitykseen. Miksi sitten opillisesti saatat hyväksyä sen opillisen rakennelman, joka Ellenin opetusta moudatettaessa ei ole Raamatussa kerrotun lakipolun mukaisesti oikeaa?
- sitten perustu
moniin lähteisiin. Koko VT:llahan on suuressa osin yleis-itämainen pohja. Eihän Jahve-uskonto ole syntynyt missään tyhjiössä vaan aineksia siihen on otettu vähän sieltä ja täältä, jotka sitten on muokattu heprealaisten omintakeiseksi tuotokseksi.
- arkissa
Eivät he olisi osanneet arkkiin laittaa juuri niitä käskyjä, joita sinä yrität syöttää. Eihän niitä ollut silloin vielä valittu eikä numeroitu.
1.Kuningasten kirja:
8:21 Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on se Herran liitto, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."
2.Aikakirja:
6:11 Ja minä olen sijoittanut siihen arkin, jossa on se Herran liitto, minkä hän teki israelilaisten kanssa." - kymmenen sanaa
5.Mooseksen kirja:
10:1 "Silloin Herra sanoi minulle: 'Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, ja nouse vuorelle minun tyköni; tee myös itsellesi puusta arkki.
10:2 Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin.'
10:3 Niin minä tein arkin akasiapuusta ja veistin kaksi kivitaulua, entisten kaltaista. Ja minä nousin vuorelle, kädessäni ne kaksi taulua.
10:4 Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, NE KYMMENEN SANAA, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.
10:5 Sitten minä käännyin ja astuin alas vuorelta ja panin taulut tekemääni arkkiin, niinkuin Herra oli minua käskenyt, ja siinä ne ovat.
Missä kerrotaan, että niitä sinun käskyjä olisi KYMMENEN ??????????? - kiitos...
kymmenen sanaa kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
10:1 "Silloin Herra sanoi minulle: 'Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, ja nouse vuorelle minun tyköni; tee myös itsellesi puusta arkki.
10:2 Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin.'
10:3 Niin minä tein arkin akasiapuusta ja veistin kaksi kivitaulua, entisten kaltaista. Ja minä nousin vuorelle, kädessäni ne kaksi taulua.
10:4 Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, NE KYMMENEN SANAA, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.
10:5 Sitten minä käännyin ja astuin alas vuorelta ja panin taulut tekemääni arkkiin, niinkuin Herra oli minua käskenyt, ja siinä ne ovat.
Missä kerrotaan, että niitä sinun käskyjä olisi KYMMENEN ???????????Hyvä, että samalla selvitit, että nerokkuus ja hengellisyys eivät kulje käsi kädessä. Tutkimattomat ovat herran tiet, toisille hän suo ylenpalttisesti järkeä ja joihinkin pumppaa vain pyhää henkeä.
- oikeasti kiellot
UT:sta löytyy myös ÄLÄ-käskyjä. Ovatko nämä vähäarvoisempia kuin jumalan israelilaisille antamat käskyt VT:ssa? Osa on molemmissa :)
4:7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'ÄLÄ kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'"
5:36 ÄLÄKÄ vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, ÄLÄKÄ käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
6:2 Sentähden, kun annat almuja, ÄLÄ soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
5:36 Mutta Jeesus ei ottanut kuullakseen, mitä puhuttiin, vaan sanoi synagoogan esimiehelle: "ÄLÄ pelkää, usko ainoastaan."
8:26 Ja hän lähetti hänet hänen kotiinsa sanoen: "ÄLÄ edes poikkea kylään."
6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, ÄLÄ häneltä kiellä ihokastasikaan.
6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, ÄLÄKÄ vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
8:50 Mutta sen kuultuaan Jeesus sanoi hänelle: "ÄLÄ pelkää; usko ainoastaan, niin hän paranee."
12:32 ÄLÄ pelkää, sinä piskuinen lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan.
14:8 "Kun joku on kutsunut sinut häihin, ÄLÄ asetu aterioimaan ensimmäiselle sijalle; sillä, jos hän on kutsunut jonkun sinua arvollisemman,
14:12 Ja hän sanoi myös sille, joka oli hänet kutsunut: "Kun laitat päivälliset tai illalliset, ÄLÄ kutsu ystäviäsi, ÄLÄ veljiäsi, ÄLÄ sukulaisiasi ÄLÄKÄ rikkaita naapureita, etteivät hekin vuorostaan kutsuisi sinua, ja ettet sinä siten saisi maksua.
10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä ÄLÄ sinä sano epäpyhäksi."
23:5 Ja Paavali sanoi: "En tiennyt, veljet, että hän on ylimmäinen pappi; sillä kirjoitettu on: 'Kansasi ruhtinasta ÄLÄ kiroa'."
11:18 niin ÄLÄ ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
12:21 ÄLÄ anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.
14:15 Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. ÄLÄ saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut.
14:20 ÄLÄ ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
7:21 Jos olet kutsuttu orjana, ÄLÄ siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
7:27 Jos olet sidottu vaimoon, ÄLÄ pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, ÄLÄ pyydä itsellesi vaimoa.
5:1 ÄLÄ nuhtele kovasti vanhaa miestä, vaan neuvo niinkuin isää, nuorempia niinkuin veljiä,
5:19 ÄLÄ ota huomioosi syytettä vanhinta vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa.
5:22 ÄLÄ ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.
5:23 ÄLÄ enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.
12:5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, ÄLÄ pidä halpana Herran kuritusta, ÄLÄKÄ menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
1:11 Rakkaani, ÄLÄ seuraa pahaa, vaan hyvää. Joka hyvin tekee, se on Jumalasta; joka pahoin tekee, se ei ole Jumalaa nähnyt.
22:10 Ja hän sanoi minulle: "ÄLÄ lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä. - puheenollen
kymmenen sanaa kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
Missä kerrotaan, että niitä sinun käskyjä olisi KYMMENEN ???????????Eivätkö juutaiset itse mahtaisi olla parhaita lakinsa selittäjiä ja asiantuntijoita. Onhan laki heille annettu, heidän kulttuurissaan "eletty2 ja heidän kielellään kirjoitettu. Vaikka kristinusko onkin juutalaisena lhkona syntynyt, se toki on vieraantunut niin kauaksi alkuperästään, että tuskin tavoittaa alkuperäisiä merkityksiä. Lisäksi on olemassa monituhatvuotinen merkityserojen kuilu kultturellisten ja kielellisten erojen lisäksi.
- kymmenen käskyä?
Laki on yksi kokonaisuus. Mistä olet saanut tietoosi, mitkä ovat lain sisällä olevat numeroidut kymmenen käskyä? Ei jeesus sellaisista käskyistä mitään maininnut. Miten on mahdollista, että vain 10 käskyä olisi jäänyt voimaan, kun raamatussa ei sellaista kerrota? Raamattu ei tiedä sinun dekalogistasi yhtään mitään.
Jeesus mainitsi esim. tällaiset käskyt
'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
'Älä tee huorin.'
'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan.'
'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi.'
'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'"
Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', sehän on selvää kirjoitti:
Viitatessasi kymmeneen käskyyn, viittaat siten myös niiden antamisen ajankohtaan. Ja käskyjen antamisen myöntäminen Siinailla annetuksi on vastoin Ellen G. Whiten opetuksia. Jos EGWn todetaan opettaneen käskyistä väärin, tulee samalla kyseenalaiseksi kaikki muutkin lakiin liittyvät adventtikirkon opit. Täällä on kaikkien adventistien johtomiesten kesken hyväksytty ne viestit, joissa väitetään käskyjen olleen samansisältöisinä voimassa Paratiisista lähtien. Kyse on laillisuuspolusta, joka on tärkeää olla oikein, koska eri polkuja pääsemme täysin erilaisiin sovitusoppeihin. Huomaan sinun viittaavan kirjoitusten osoittamaan käsitykseen. Miksi sitten opillisesti saatat hyväksyä sen opillisen rakennelman, joka Ellenin opetusta moudatettaessa ei ole Raamatussa kerrotun lakipolun mukaisesti oikeaa?
Samaa mieltä siitä, että EGW on paras pitää tästä keskustelusta pois. Riittää, kun katsotaan, mitä Raamattu sanoo.
Kaikymmenen sanaa kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
Missä kerrotaan, että niitä sinun käskyjä olisi KYMMENEN ???????????- lapsellinen?
Kai_A kirjoitti:
Yritätkö ihan väittää, että "kymmenen sanaa (käskyä)" tarkoittaisi jotain muita käskyjä kuin Liiton ehtoja? Arkissa on "Herran Liitto". Kivitaulut ovat Liiton taulut
Kuka poimi raamatusta joitakin käskyjä ja numeroi ne. Kas kummaa, kun niitäkin on 10 muuteltuna! - myös....
Kai_A kirjoitti:
että Luther´in ns. kymmenen käskyä olisivat Jumalan laki. Siinä tapauksessa sinä et tiedä mitään Raamatun kirjoituksista ja voin olettaa, että Luther on sinun jumalasi.
- liittoon?
5.Moos
4:12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
4:13 Ja hän ilmoitti teille LIITTONSA, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
4:14 Ja minun Herra silloin KÄSKI OPETTAA TEILLE KÄSKYT ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne. sitten perustu kirjoitti:
moniin lähteisiin. Koko VT:llahan on suuressa osin yleis-itämainen pohja. Eihän Jahve-uskonto ole syntynyt missään tyhjiössä vaan aineksia siihen on otettu vähän sieltä ja täältä, jotka sitten on muokattu heprealaisten omintakeiseksi tuotokseksi.
Niin kaipa Raamatusta itäisiä maita ja lähteitäkin löytyy, mutta ne, jotka pelkästään niitä tuijottavat eivät eivät yleensä enää näe siinä sanaa pelastuksesta Kristuksessa tai ilmoitusta Jumalan tahdosta.
Kaiarkissa kirjoitti:
Eivät he olisi osanneet arkkiin laittaa juuri niitä käskyjä, joita sinä yrität syöttää. Eihän niitä ollut silloin vielä valittu eikä numeroitu.
1.Kuningasten kirja:
8:21 Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on se Herran liitto, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."
2.Aikakirja:
6:11 Ja minä olen sijoittanut siihen arkin, jossa on se Herran liitto, minkä hän teki israelilaisten kanssa."kymmenen sanaa kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
Missä kerrotaan, että niitä sinun käskyjä olisi KYMMENEN ???????????Kai_A kirjoitti:
Sorri tietokoneeni näppis näyttää tuottavan tukkukaupalla ylimääräisiä b kirjaimia... niihin ei sisälly mitään minun tarkoittamaani viestiä :)
liittoon? kirjoitti:
5.Moos
4:12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
4:13 Ja hän ilmoitti teille LIITTONSA, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
4:14 Ja minun Herra silloin KÄSKI OPETTAA TEILLE KÄSKYT ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.Otin vain kantaa siihen, mitkä kymmenen käskyä ovat, en siihen miten ne UTn valossa pitäisi tulkita.
Siinain liittoon en kuulu. Sen sijaan luotan UTn sanaan: "Minun armoni riittää sinulle..." (2K 12.9)
Kaioikeasti kiellot kirjoitti:
UT:sta löytyy myös ÄLÄ-käskyjä. Ovatko nämä vähäarvoisempia kuin jumalan israelilaisille antamat käskyt VT:ssa? Osa on molemmissa :)
4:7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'ÄLÄ kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'"
5:36 ÄLÄKÄ vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, ÄLÄKÄ käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
6:2 Sentähden, kun annat almuja, ÄLÄ soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
5:36 Mutta Jeesus ei ottanut kuullakseen, mitä puhuttiin, vaan sanoi synagoogan esimiehelle: "ÄLÄ pelkää, usko ainoastaan."
8:26 Ja hän lähetti hänet hänen kotiinsa sanoen: "ÄLÄ edes poikkea kylään."
6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, ÄLÄ häneltä kiellä ihokastasikaan.
6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, ÄLÄKÄ vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
8:50 Mutta sen kuultuaan Jeesus sanoi hänelle: "ÄLÄ pelkää; usko ainoastaan, niin hän paranee."
12:32 ÄLÄ pelkää, sinä piskuinen lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan.
14:8 "Kun joku on kutsunut sinut häihin, ÄLÄ asetu aterioimaan ensimmäiselle sijalle; sillä, jos hän on kutsunut jonkun sinua arvollisemman,
14:12 Ja hän sanoi myös sille, joka oli hänet kutsunut: "Kun laitat päivälliset tai illalliset, ÄLÄ kutsu ystäviäsi, ÄLÄ veljiäsi, ÄLÄ sukulaisiasi ÄLÄKÄ rikkaita naapureita, etteivät hekin vuorostaan kutsuisi sinua, ja ettet sinä siten saisi maksua.
10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä ÄLÄ sinä sano epäpyhäksi."
23:5 Ja Paavali sanoi: "En tiennyt, veljet, että hän on ylimmäinen pappi; sillä kirjoitettu on: 'Kansasi ruhtinasta ÄLÄ kiroa'."
11:18 niin ÄLÄ ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
12:21 ÄLÄ anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.
14:15 Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. ÄLÄ saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut.
14:20 ÄLÄ ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
7:21 Jos olet kutsuttu orjana, ÄLÄ siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
7:27 Jos olet sidottu vaimoon, ÄLÄ pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, ÄLÄ pyydä itsellesi vaimoa.
5:1 ÄLÄ nuhtele kovasti vanhaa miestä, vaan neuvo niinkuin isää, nuorempia niinkuin veljiä,
5:19 ÄLÄ ota huomioosi syytettä vanhinta vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa.
5:22 ÄLÄ ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.
5:23 ÄLÄ enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.
12:5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, ÄLÄ pidä halpana Herran kuritusta, ÄLÄKÄ menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
1:11 Rakkaani, ÄLÄ seuraa pahaa, vaan hyvää. Joka hyvin tekee, se on Jumalasta; joka pahoin tekee, se ei ole Jumalaa nähnyt.
22:10 Ja hän sanoi minulle: "ÄLÄ lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä.Ensinnäkin Raamatussa niin Uudessa kuin Vanhassakin testamentissa on käskyjä sekä kielteisessä "älä" muodossa kuin positiivisessa muodossa. Yleensä negatiivisia käskyjä on helpompi noudattaa ja ne antavat enemmän vapautta kuin positiiviset käskyt.
Toiseksi UTssäkin (samoin kuin tietenkin VTssä) on käskyjä, jotka eivät enää ole voimassa. Ap.t. 15.20 kieltää epäjumalille uhratun lihan ja 1Kor 8 Paavali sanoo, ettei sillä ole väliä, mikäli se ei loukkaa heikkouskoisia. Samoin 1Kor 11.1ss Paavali edellyttää naisilta pitkää tukkaa ja hunnutusta, mistä liki kaikki kristityt ovat (mielestäni aivan oikein) luopuneet.
UT kuitenkin itse antaa hyvät osviitat sen ratkaiseen, mikä on merkityksellistä ja mikä ei. UTssä käskyjen ytimeksi muodostuu rakkaus Jumalaan ja rakkaus lähimmäiseen ja jokaiselle UTta lukevalle pitäisi olla selvää, että "käskyt" tai "Jumalan tahto" tai "kristillinen etiikka" sisältää paljon enemmän kuin pelkät kymmenet käskyt.
Kymmenestä käskystä on UTssä noin tusinan verran suoria lainauksia, joista liki kaikki ovat myönteisiä - eli osoittavat niillä olevan pysyvää arvoa. Näin UTn perustalla monet kristityt (muutkin kuin Adventistit) ovat sitä mieltä, että kymmenen käskyä kuuluvat myös UTn ilmoitukseen.
UTn etiikan ytimeen päästään kuitenkin vasta, kun mukana on itse Herra, joka muun muassa sanoi: "Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne..." (Jh 13.34) (Minkä käskyn rikkomisista tältä palstalta löytyisi miljoonittain esimerkkejä - ainakin siltä tuntuu, kun joskus harvoin tänne eksyn...:)
Kaikymmenen käskyä? kirjoitti:
Laki on yksi kokonaisuus. Mistä olet saanut tietoosi, mitkä ovat lain sisällä olevat numeroidut kymmenen käskyä? Ei jeesus sellaisista käskyistä mitään maininnut. Miten on mahdollista, että vain 10 käskyä olisi jäänyt voimaan, kun raamatussa ei sellaista kerrota? Raamattu ei tiedä sinun dekalogistasi yhtään mitään.
Jeesus mainitsi esim. tällaiset käskyt
'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
'Älä tee huorin.'
'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan.'
'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi.'
'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'"
Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',- samoinkuin
Kai_A kirjoitti:
Samaa mieltä siitä, että EGW on paras pitää tästä keskustelusta pois. Riittää, kun katsotaan, mitä Raamattu sanoo.
KaiEGWllä tietysti tarkoitetaan myös hänen oppiaan. Miten et sitä viestissä ymmärtänyt? Jeesus on myös yhtä kuin Hänen opetuksensa. Miksi Adventismissa on enemmän Ellenin tulkintaa kuin kristinuskon totuudellisuutta. Kristinuskoa on se, mukä on alkuperäistä Jeesuksen ja apostolien sanomaa. Älä sekoita sitä nykyiseen merkitykseen, joka annetaan koko joukolle nimikristittyjen perinnäisiä opetuksia. Ja adventismi kuuluu samaan väärien joukkoon kuin nuo muutkin väärin perustein kristinuskona pidetyt harhaantuneet opit. Elleniltä adventismiin otetut opit antavat joka asiaan toiset merkitykset kuion kristinuskoon kuuluvat omat opit. Adventismi on hapatusta ja toimii hapatuklsen tavoin opeissanne. Ei ole mikään ihme, että adventistit ovat muiden joukossa kaikkein nukkavieruinta joukkuetta.Kollektiivisesti!
- tuntevan hyvin
Kai_A kirjoitti:
Niin kaipa Raamatusta itäisiä maita ja lähteitäkin löytyy, mutta ne, jotka pelkästään niitä tuijottavat eivät eivät yleensä enää näe siinä sanaa pelastuksesta Kristuksessa tai ilmoitusta Jumalan tahdosta.
Kaikanaanilaisten heimojen El-uskonnon kehittymisen juutalaiseksi Jahve-uskonnoksi, joka on lähes täysin tämänpuoleisuuteen ja israelin kansaan liittyvää mutta josta kasvaa ja kehittyy pikkuhiljaa myös se ajattelu, joka puhkeaa universaaliksi, myös tuonpuoleiseen tähtääväksi kristilliseksi pelastususkonnoksi "keisari Augustuksen aikana".
lapsellinen? kirjoitti:
Yritätkö ihan väittää, että "kymmenen sanaa (käskyä)" tarkoittaisi jotain muita käskyjä kuin Liiton ehtoja? Arkissa on "Herran Liitto". Kivitaulut ovat Liiton taulut
Kuka poimi raamatusta joitakin käskyjä ja numeroi ne. Kas kummaa, kun niitäkin on 10 muuteltuna!Tunnustan olevani sen verran lapsellinen, että satun uskomaan kivitauluissa olleen liiton ehdot juuri sellaisena kuin ne ovat 5M 4-5. Samaa perinteistä 10 käskyä edellyttää 5M 10, onhan siinä selvä viittaus siihen, että Jumala puhui nämä käskyt (vrt. 2M 19&20 ja 5M 5).
Näin epäselväksi tekstiksi jää 2M 34 tai vaikka 24, joiden kummankaan pohjalta ei käy oikein selväksi, mitä niissä kivitauluissa oli. Jos haluat roikkua 2M luvussa 34 niin joudut joko yksinkertaisesti leikkaamaan pois Raamatustasi muutaman luvun 5. Mooseksen kirjasta tai lähtemään muotokritiikin kelkkaan, jossa Mooses, Siinai ja Egyptistä lähtö ovat legendaa ja käskyistä on varhaisempia ja myöhäisempiä versioita ja niiden lopullinen editointi ajoittuu eksiiliin tai sen jälkeen.
Lutheriahan ei tarvita siihen, että pitää perinteistä kymmentä käskyä oikeina kymmenenä käskynä. Asia löytyy riittävän selvästi Raamatusta ja jos joku haluaa sekaantua kirkkohistoriaan voi nähdä selvän perinteisiä käskyjä tukevan linjan Augustinuksesta vaikka Billy Grahamiin. Ja joka etsii soraääniä löytää niitä alkaen Wellhausenista tämän palstan kirjoittajiin...
Käskyjen numerointi tuntuu jostakin syystä myös hiertävän ja onhan siinä pieniä eroja, jotka eivät tietenkään itse sisältöön vaikuta.
Perinteisiä numerointitapoja on neljä:
Juutalainen - käskyjen prologi on 1. käsky, älä pidä muita jumalia äläkä tee itsellesi jumalankuvaa yhdessä 2. käsky.
Ortodoksinen - prologi on osa 1. käskyä.
Roomalaiskatolinen ja luterilainen - prologista jumalakuvakieltoon on 1. käsky, viimeinen käsky jaettu.
Perinteinen protestanttinen (paitsi luterilaisuus) - prologi erikseen, älä pidä muita jumalia 1. käsky.
Jos haluaa, niin edelläolevan saa tietenkin kuulostamaan kauhean monimutkaiselta. Sitähän se ei ole. Teksi on kaikissa versioissa sama!
Ehkä tämän keskustelun höysteeksi saan vielä laittaa Uudesta Testamentista käskyn, joka mielestäni on yksi tärkeimmistä koko Raamatussa ja jota ainakin minä tarvitsen liki päivittäin muistuttamaan siitä että, kun Jeesus on Vapahtajani, ei ole syytä pikku (tai isommistakaan) jutuista niuhottaa:
"Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa! Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on jo lähellä." (Fil 4.4s)
Kaipuheenollen kirjoitti:
Eivätkö juutaiset itse mahtaisi olla parhaita lakinsa selittäjiä ja asiantuntijoita. Onhan laki heille annettu, heidän kulttuurissaan "eletty2 ja heidän kielellään kirjoitettu. Vaikka kristinusko onkin juutalaisena lhkona syntynyt, se toki on vieraantunut niin kauaksi alkuperästään, että tuskin tavoittaa alkuperäisiä merkityksiä. Lisäksi on olemassa monituhatvuotinen merkityserojen kuilu kultturellisten ja kielellisten erojen lisäksi.
Kyllähän juutalaiset ovat hyviä lakinsa tulkitsijoita ja jättäisimmekin asian silleen ellei Jeesus olisi tulkinnut lakia vielä paremmin ja vahvistanut sitä ja antanut sille paljon juutalaisuutta syvemmän merkityksen.
Esim alkuperäinen merkitys käskylle "älä tee huorin" oli se, ettei avioliitossa ollut nainen saanut olla missään avioliiton ulkopuolisessa suhteessa (koska oli miehensä omaisuutta).
Mieheltä sama käsky kielsi vain toisen miehen vaimon kanssa makaamisen, mutta koska juutalaisuus (aina keskiajalle asti) salli moniavioisuuden se ei kieltänyt mieheltä muita avioliiton ulkopuolisia suhteita.
Jeesus kuitenkin vahvistaa tämän käskyn ja antaa sille vuorisaarnassa paljon juutalaista tulkintaa syvemmän merkityksen: "joka katsoo naista himoiten, on jo tehnyt huorin..." Nyt käskyn voi tulkita tarkoittavan samaa miehille ja naisille - mutta kumottu sitä ei ole.
En siis oikeastaan suosittele sitä, että käskyjen merkitystä opeteltaisiin juutalaisilta. Parempi katsoa Jeesuksen opetusta ja Paavalin kirjeitä.
Lisäksi kymmenen käskyä ovat sikäli mainiot, että mainitut aika kulttuurierot eivät ole niiden ajankohtaisuutta murtaneet.
Kaisamoinkuin kirjoitti:
EGWllä tietysti tarkoitetaan myös hänen oppiaan. Miten et sitä viestissä ymmärtänyt? Jeesus on myös yhtä kuin Hänen opetuksensa. Miksi Adventismissa on enemmän Ellenin tulkintaa kuin kristinuskon totuudellisuutta. Kristinuskoa on se, mukä on alkuperäistä Jeesuksen ja apostolien sanomaa. Älä sekoita sitä nykyiseen merkitykseen, joka annetaan koko joukolle nimikristittyjen perinnäisiä opetuksia. Ja adventismi kuuluu samaan väärien joukkoon kuin nuo muutkin väärin perustein kristinuskona pidetyt harhaantuneet opit. Elleniltä adventismiin otetut opit antavat joka asiaan toiset merkitykset kuion kristinuskoon kuuluvat omat opit. Adventismi on hapatusta ja toimii hapatuklsen tavoin opeissanne. Ei ole mikään ihme, että adventistit ovat muiden joukossa kaikkein nukkavieruinta joukkuetta.Kollektiivisesti!
Puhut valitettavasti jostakin, joka on minulle vierasta ja jota en pysty kommentoimaan. Minä kun olen aina ajatellut niin, että saan sanoa Aamen tai Halleluja kun joku Luther tai Billy Graham, Wesley, Moody, tai Muroma hyvin esittävät armon riittävyyttä ja kuuliaisuuden osuutta uskon tiellä ja olen samalla ajatellut että se on myös ihan oikeaa adventismia.
Kai- sinua!
Kai_A kirjoitti:
Arkissa ei sanota olevan Luther´in kymmenen käskyä.
1.Kuningasten kirja:
8:21 Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."
2.Aikakirja:
6:11 Ja minä olen sijoittanut siihen arkin, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki ISRAELILAISTEN."
Olisi aika omituista, HERRAN LIITTO kuuluisi meille, kun emme edes kuulu siihen liittoon. Joten arkissa ei ole mitään meille kuuluvaa. - tiedossamme jo
Kai_A kirjoitti:
Puhut valitettavasti jostakin, joka on minulle vierasta ja jota en pysty kommentoimaan. Minä kun olen aina ajatellut niin, että saan sanoa Aamen tai Halleluja kun joku Luther tai Billy Graham, Wesley, Moody, tai Muroma hyvin esittävät armon riittävyyttä ja kuuliaisuuden osuutta uskon tiellä ja olen samalla ajatellut että se on myös ihan oikeaa adventismia.
KaiKyllä tuo on tiedossamme, eikä menettelylläsi ole mitään tekemistä Raamatun sanasta oppimisen kanssa.(5.moos.18:9)> Älkää ottako selkoa siinä maassa asuvien kansojen jumalista älkääkä kyselkö, miten nuo kansat palvelivat jumaliaan.
- kuni.....
Kai_A kirjoitti:
On eri asia tutkia Raamattua ja sen yhteydessä myös lain merkitystä. Mutta Apostolien opetus oli täysin toista kuin adventtikirkon. Jeesus opetti juutalaisia, ollen itsekin Israelin lain alainen ympärileikkaustaan myöten. Siten oli luonnollista, että Jeesus juutalaisia opettaessaan opetti myös käskyjen noudattamisen. Kuuluuhan Israelin Liitto vieläkin lihalliselle Israelille maallisena lakina. Mutta Kristinusko on hengellinen, eikä hengellinen ihminen ole yhtäkuin lihallinen. Adventismissa on sekaisin sekä vanhat että uudet viinit. Omapahan on asianne itsenne kohdalla, mutta kaikille joille optatte väärää sanomaanne, kaikista näistä olette myös vastuussa. Ja väärintekijä, jolla on monta uhria tunnollaan, on huonossa asemassa. Eikä siinä helpota sekään, että on muitakin yhtä huonosti läksynsä lukeneita!
- tiatomiäs
sinua! kirjoitti:
1.Kuningasten kirja:
8:21 Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."
2.Aikakirja:
6:11 Ja minä olen sijoittanut siihen arkin, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki ISRAELILAISTEN."
Olisi aika omituista, HERRAN LIITTO kuuluisi meille, kun emme edes kuulu siihen liittoon. Joten arkissa ei ole mitään meille kuuluvaa.Etkö tiedä, että Kai A. ei usko Raamatun puhuvan totta? Hän uskoo, että Raamatun sijaan Ellen G. Whiten puheet olivat totta. Kai a:han uskoo niinkuin Ellen opetti, mutta Ei Raamattua mistään kohden.
- koska vihaat
samoinkuin kirjoitti:
EGWllä tietysti tarkoitetaan myös hänen oppiaan. Miten et sitä viestissä ymmärtänyt? Jeesus on myös yhtä kuin Hänen opetuksensa. Miksi Adventismissa on enemmän Ellenin tulkintaa kuin kristinuskon totuudellisuutta. Kristinuskoa on se, mukä on alkuperäistä Jeesuksen ja apostolien sanomaa. Älä sekoita sitä nykyiseen merkitykseen, joka annetaan koko joukolle nimikristittyjen perinnäisiä opetuksia. Ja adventismi kuuluu samaan väärien joukkoon kuin nuo muutkin väärin perustein kristinuskona pidetyt harhaantuneet opit. Elleniltä adventismiin otetut opit antavat joka asiaan toiset merkitykset kuion kristinuskoon kuuluvat omat opit. Adventismi on hapatusta ja toimii hapatuklsen tavoin opeissanne. Ei ole mikään ihme, että adventistit ovat muiden joukossa kaikkein nukkavieruinta joukkuetta.Kollektiivisesti!
Jumalan lakia. Rakkaus syntiin on motiivisi.
- yhteistä
Kai_A kirjoitti:
Tunnustan olevani sen verran lapsellinen, että satun uskomaan kivitauluissa olleen liiton ehdot juuri sellaisena kuin ne ovat 5M 4-5. Samaa perinteistä 10 käskyä edellyttää 5M 10, onhan siinä selvä viittaus siihen, että Jumala puhui nämä käskyt (vrt. 2M 19&20 ja 5M 5).
Näin epäselväksi tekstiksi jää 2M 34 tai vaikka 24, joiden kummankaan pohjalta ei käy oikein selväksi, mitä niissä kivitauluissa oli. Jos haluat roikkua 2M luvussa 34 niin joudut joko yksinkertaisesti leikkaamaan pois Raamatustasi muutaman luvun 5. Mooseksen kirjasta tai lähtemään muotokritiikin kelkkaan, jossa Mooses, Siinai ja Egyptistä lähtö ovat legendaa ja käskyistä on varhaisempia ja myöhäisempiä versioita ja niiden lopullinen editointi ajoittuu eksiiliin tai sen jälkeen.
Lutheriahan ei tarvita siihen, että pitää perinteistä kymmentä käskyä oikeina kymmenenä käskynä. Asia löytyy riittävän selvästi Raamatusta ja jos joku haluaa sekaantua kirkkohistoriaan voi nähdä selvän perinteisiä käskyjä tukevan linjan Augustinuksesta vaikka Billy Grahamiin. Ja joka etsii soraääniä löytää niitä alkaen Wellhausenista tämän palstan kirjoittajiin...
Käskyjen numerointi tuntuu jostakin syystä myös hiertävän ja onhan siinä pieniä eroja, jotka eivät tietenkään itse sisältöön vaikuta.
Perinteisiä numerointitapoja on neljä:
Juutalainen - käskyjen prologi on 1. käsky, älä pidä muita jumalia äläkä tee itsellesi jumalankuvaa yhdessä 2. käsky.
Ortodoksinen - prologi on osa 1. käskyä.
Roomalaiskatolinen ja luterilainen - prologista jumalakuvakieltoon on 1. käsky, viimeinen käsky jaettu.
Perinteinen protestanttinen (paitsi luterilaisuus) - prologi erikseen, älä pidä muita jumalia 1. käsky.
Jos haluaa, niin edelläolevan saa tietenkin kuulostamaan kauhean monimutkaiselta. Sitähän se ei ole. Teksi on kaikissa versioissa sama!
Ehkä tämän keskustelun höysteeksi saan vielä laittaa Uudesta Testamentista käskyn, joka mielestäni on yksi tärkeimmistä koko Raamatussa ja jota ainakin minä tarvitsen liki päivittäin muistuttamaan siitä että, kun Jeesus on Vapahtajani, ei ole syytä pikku (tai isommistakaan) jutuista niuhottaa:
"Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa! Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on jo lähellä." (Fil 4.4s)
KaiKyllä juttu on niin, että niitä joita sanotaan olevan KYMMENEN, on KYMMENEN.
Ei Raamatussa kerrota, että niitä sinun esittelemiä ÄLÄ-kieltoja olisi kymmenen.
5. Moos. 4:13
Ja hän ilmoitti teille LIITTONSA, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne KYMMENEN KÄSKYSANAA; ja hän kirjoitti ne kahteen KIVITAULUUN.
2. Moos. 34:28
Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti TAULUIHIN LIITON SANAT, ne KYMMENEN SANAA.
5. Moos. 10:4
Ja hän kirjoitti TAULUIHIN SAMAN, minkä edellisellä kerralla, ne KYMMENEN SANAA, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.
Arvostan juutalaisuutta, sillä tulevaisuus on ennenmuuta heidän.
Mutta teidän täytyy ottaa vastaan Messiaanne!
Hän psitää paremmaksi kuin Mooses. Hän vaatii tosi PYHYYTTÄ - ja antaa sen lahjana.
Matt. 5:22
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
[3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15]- ylifariseus
Pojilla tieteellistä tekstiä käskyistä.
Ylifariseus älähtää jo vähemmästäkin. kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka esikuvallisesti viittasivat Kristukseen kumoutuivat Ristillä.
Vanhaa uhripalvelusta teurastettuine karitsoineen ei jatka enää Juutalaisetkaan, sillä heillä ei ole temppeliä tätä tarkoitusta varten, jossa synnit sovitetaan.
Jos joku uskoo tuhat vuotiseen rauhan-valtakuntaan eläinuhreineen on se aika ohitettu yli 2000 vuotta sitten, Israelin hyljätessä Messiaansa.
Lain-taulut löytyvät lain-arkista etsikää ne, niin loppuu väittely.
Tämä vastaus riittänee kaikille väittelijöille. - yllätys...
ylifariseus kirjoitti:
Ylifariseus älähtää jo vähemmästäkin. kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka esikuvallisesti viittasivat Kristukseen kumoutuivat Ristillä.
Vanhaa uhripalvelusta teurastettuine karitsoineen ei jatka enää Juutalaisetkaan, sillä heillä ei ole temppeliä tätä tarkoitusta varten, jossa synnit sovitetaan.
Jos joku uskoo tuhat vuotiseen rauhan-valtakuntaan eläinuhreineen on se aika ohitettu yli 2000 vuotta sitten, Israelin hyljätessä Messiaansa.
Tämä vastaus riittänee kaikille väittelijöille.Arkissa ei sanota olevan Luther´in kymmenen käskyä.
1.Kuningasten kirja:
2.Aikakirja:
Olisi aika omituista, että HERRAN LIITTO kuuluisi meille, kun emme edes kuulu siihen liittoon. Joten arkissa ei ole mitään meille kuuluvaa. - huonosti pärjäätte
ylifariseus kirjoitti:
Tämä vastaus riittänee kaikille väittelijöille.31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan. ---------------------------------------------------Raamattu jo sellaisenaan opettaa meille noin tuhat ketaa enemmän totuutta kuin sitä on adventismin tulkinnoissa. Teidän tulkintanne ovat kamalan kelvottomia! Miksette vähän pinnistäisi tulosta? Jumala kirjoitti omalla sormellaan lain kivitauluihin. Mutaa luopasi ihmisille UUDEN LIITON, jossa JUMALA KIRJOITTA OMALLA SORMELLAAN LAIN ihmisen sisimpään. Tässä ei käytetäNYTKÄÄN ihmistä kirjoittajana. Eikä varsinkaan adventistia. Sekö teitä noin harmittaa vaiko mikä??? Mitä paremmin ihmiset uskovat Evankeliumin sanan, sitä ryppyisemmäksi ja vähälukuisemmiksi adventistit muuttuvat! yllätys... kirjoitti:
1.Kuningasten kirja:
2.Aikakirja:
Olisi aika omituista, että HERRAN LIITTO kuuluisi meille, kun emme edes kuulu siihen liittoon. Joten arkissa ei ole mitään meille kuuluvaa.En vieläkään oikein ymmärrä, kuka tässä vanhaan liittoon haikailee. Kristillinen käsitys käskyistä nousee Jeesuksen ja Paavalin opetuksesta.
Arkissa ei todellakaan ole Lutherin kymmentä käskyä vaan Jumalan käskyt... taitavat kyllä olla aika lähellä toisiaan, koska 5M 22 mukaan juuri nämä kirjoitettiin kivitauluihin ja 5M 10.4,5 mukaan nämä saman käskyt uudelleenkirjoitettuna pantiin arkkiin... hmmm tai arkkuun niinkuin sitä nyt kutsutaan.
Siis olisiko olemassa joku Raamatusta nouseva peruste sille, että Kuningasten kirjan tai Aikakirjan käskyt ja arkku olisivat jotakin muuta?
Kai- jotain...
Kai_A kirjoitti:
En vieläkään oikein ymmärrä, kuka tässä vanhaan liittoon haikailee. Kristillinen käsitys käskyistä nousee Jeesuksen ja Paavalin opetuksesta.
Arkissa ei todellakaan ole Lutherin kymmentä käskyä vaan Jumalan käskyt... taitavat kyllä olla aika lähellä toisiaan, koska 5M 22 mukaan juuri nämä kirjoitettiin kivitauluihin ja 5M 10.4,5 mukaan nämä saman käskyt uudelleenkirjoitettuna pantiin arkkiin... hmmm tai arkkuun niinkuin sitä nyt kutsutaan.
Siis olisiko olemassa joku Raamatusta nouseva peruste sille, että Kuningasten kirjan tai Aikakirjan käskyt ja arkku olisivat jotakin muuta?
KaiLiitontaulut, -ehdot ja -arkku kuuluvat vain liittoon hyväksytyille, kuten liiton merkkikin :)
- mietit
Kai_A kirjoitti:
En vieläkään oikein ymmärrä, kuka tässä vanhaan liittoon haikailee. Kristillinen käsitys käskyistä nousee Jeesuksen ja Paavalin opetuksesta.
KaiKysy juutalaisilta, mitä oli liitonarkussa, niin asia selviää. Minä tein niin ja nyt tiedän :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä313507- 1231399
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111321- 711048
- 581041
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871026olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26967Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38941Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67920Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78875