Neurotol Slown annostus

pohtija

Sain Neurotol Slowta lihasnykäyksiin. Lääke vaikuttaa erinomaisesti n. 3 tuntia sen otosta ja vaikutus kestää n. 2 tuntia. Sen jälkeen oireet palaavat. Kuitenkin reseptissä sanotaan, että lääkettä pitää ottaa vain kaksi krt päivässä, aamuin ja illoin. Olen ottanut siis 1-2 tablettia kerrallaan.

Olisko kellään neuvoja, miten mun kannattaisi muuttaa annostusta? Voiko sitä ottaa esim. 3 tunnin välein?

14

4369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ML(L)

      myöskin Neurotol Slowta ja kyllä noudattaisin lääkärin antamia ohjeita eli sitä otetaan aamuin ja illoin.Neurotol Slown ns puoliintumisaika on hidas (Duodecimin lääkeopas) eli noin 15-30 tuntia joten kyllä sen vaikutusaikakin pitäisi olle pidempi kuin vain mainitsemasi muutama tunti.Kestää kyllä jonkin viikon ennenkuin Neurotol Slowlla saavutetaan ns hoitoainepitoisuus jota seurataan verikokeella.Ehkä annostuksesi sitten on liian pieni tai sitten tarvittava aika hoitoainepitoisuuteen ei ole vielä kulunut.Juttele lääkärisi kanssa.Minä kyllä en menisi itse myöskään muuttelemaan annostusta koska karbamatsepiinilla on niin paljon haittavaikutuksia mitä pitää seurata.Terveisin MLL

      • Kärsimystä

        Minä jätin koko lääkkeen pois ! Ei auttanut minulla. Kärsin viikkokausia ja minulla ei epilepsiaa, eikä kaksois mieliala häitiötä, eikä muitakaa sairauksia mitä siinä on lueteltu !


    • Telle

      3 tunnin välein! Mitä tarkoittaa 1-2 tablettia kerallaan (montako mg:aa)? Kyllä se lääkemäärä on vakio, siis tarkasti yksi aamulla ja yksi illalla (tai ehkä 2x2, jos ohjeistus on senmukainen); muutoin elimistö menee sekaisin. Noudata ihmeessä lääkärin ohjeita ja ole kärsivällinen. Nimenomaan NS on esim. maksalle haitallinen. Omani lopetettiin maksa-arvojen takia. Kai sinun veriarvojasi seurataan?

      • Maksaentsyymiarvojen haittavaikutukset ovat Neurotolin ja Neurotol Slown yhdet haittavaikutukset.Itselläni on jo maksaentsyymiarvo noussut 135 kun ohjearvo on muistaakseni 60.Kuinka korkealle Telle sinulla annettiin nousta ennenkuin lääkettä vaihdettiin?Muistaakseni olet kirjoittanut että sinulla on Keppra monoterapiana.Neurologini puhui tästä vaihtoehdosta ja saattaa olla että minullakin on tulevaisuudessa vain Keppra.No aika näyttää.Tällä hetkellä popsitaan kuitenkin molempia (annostuksella Keppra 2*500 mg ja NS aamuisin 300 mg ja iltaisin 400).Oma neurologini sanoi että maksa-arvoa voidaan katsoa vielä tuonne luokkaan 200-300 mutta ei sen yli.

        Tämän monikirjavan sairaushistoriani aikana (epilepsiani on vain seuraus v 05 tehdystä aivoleikkauksesta) olen kyllä huomannut että neurologeillakin on eri mielipiteitä siksi olisi mielenkiintoista tietää mitä maksa-arvoa Telle sinun oma neurologisi piti rajana.Terveisin MLL


      • pohtija

        Joo, aloin syödä noita n. viikko sitten ja oon nostanut annosta pikkuhiljaa. Nostin siis just siksi kun tuntuu, että vaikutus kestää niin vähän aikaa ja sen jälkeen oireet on kahta kauheemmat. Aiemmin otin lääkettä vain tosi tarpeeseen, mutta lääkäri oli sitä mieltä että kannattaa ottaa säännöllisesti, jos näinkin pienestä annoksesta on apua. Voi sitä taivaallista tunnetta niinä muutamana tuntina, kun oireet katoaa melkein kokonaan...

        Eli alotin 100 mg/2 krt päivässä, välillä oon ottanut 150 mg aamulla ja 200 illalla. Oon vaan huolissani justiin siitä, kun vaikutusta tuntuu olevan, mutta se kestää noin vähän aikaa. Maksakokeisiin pitäisi mennä kuulemma n. kk:n säännöllisen käytön jälkeen.


      • pohtija kirjoitti:

        Joo, aloin syödä noita n. viikko sitten ja oon nostanut annosta pikkuhiljaa. Nostin siis just siksi kun tuntuu, että vaikutus kestää niin vähän aikaa ja sen jälkeen oireet on kahta kauheemmat. Aiemmin otin lääkettä vain tosi tarpeeseen, mutta lääkäri oli sitä mieltä että kannattaa ottaa säännöllisesti, jos näinkin pienestä annoksesta on apua. Voi sitä taivaallista tunnetta niinä muutamana tuntina, kun oireet katoaa melkein kokonaan...

        Eli alotin 100 mg/2 krt päivässä, välillä oon ottanut 150 mg aamulla ja 200 illalla. Oon vaan huolissani justiin siitä, kun vaikutusta tuntuu olevan, mutta se kestää noin vähän aikaa. Maksakokeisiin pitäisi mennä kuulemma n. kk:n säännöllisen käytön jälkeen.

        ilman muuta vain se lääkärin määräämä annos aamuin illoin ja säännöllisesti koska vain siihen säännöllisyyteen karbamatsepiinin (jota Neurotol slow sisältää) teho perustuu.

        Toivotaan ettei tuolla annoksella ole vaikutusta maksaentsyymiarvoihin ja että säännöllisesti käytettynä se vaikuttaa lihasnykäyksiisi poistaen tai estäen niiden tulon. Terveisin MLL


      • Telle
        MLL kirjoitti:

        Maksaentsyymiarvojen haittavaikutukset ovat Neurotolin ja Neurotol Slown yhdet haittavaikutukset.Itselläni on jo maksaentsyymiarvo noussut 135 kun ohjearvo on muistaakseni 60.Kuinka korkealle Telle sinulla annettiin nousta ennenkuin lääkettä vaihdettiin?Muistaakseni olet kirjoittanut että sinulla on Keppra monoterapiana.Neurologini puhui tästä vaihtoehdosta ja saattaa olla että minullakin on tulevaisuudessa vain Keppra.No aika näyttää.Tällä hetkellä popsitaan kuitenkin molempia (annostuksella Keppra 2*500 mg ja NS aamuisin 300 mg ja iltaisin 400).Oma neurologini sanoi että maksa-arvoa voidaan katsoa vielä tuonne luokkaan 200-300 mutta ei sen yli.

        Tämän monikirjavan sairaushistoriani aikana (epilepsiani on vain seuraus v 05 tehdystä aivoleikkauksesta) olen kyllä huomannut että neurologeillakin on eri mielipiteitä siksi olisi mielenkiintoista tietää mitä maksa-arvoa Telle sinun oma neurologisi piti rajana.Terveisin MLL

        350 olivat omat arvoni, nousivat sitten 368:aan. Miltei heti kun NS:ta alettiin vähentää, arvoni palautuivat normaalitasolle. Tai sanotaan noin kuukauden kuluttua. Mutta tippumista tapahtui jo aiemmin. Kyllä mielestäni noissa maksa-arvo -jutuissa kannattaa olla kovana! Mielestäni on terveyden vaarantmista, että ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota tuollaisiin asioihin. Minulla oli n. 2 kk:n välein verikokeet, joista olen nyttemmin saanut lausunnot, ja ne olivat kaikki näyttäneet 350! Kukaan ei puhunut minulle mitään, itse valitin alaselkäkivuista. Joiden syyksi myöhemmin diagnosointiin maksa-arvot. En halua enää lääkkeitä, jotka suodattuvat maksan kautta!

        Olen joutunut kulkemaan pitkän tien monen eri neurologin kautta, kunnes sitten onnekseni oma neurologini sanoi, että 350 on liikaa.

        Lisäksi olen sitä mieltä, että jos tuo käsittääkseni 75:n raja ylittyy, on syytä tutkia, mistä on kysymys.


      • pohtija
        MLL kirjoitti:

        ilman muuta vain se lääkärin määräämä annos aamuin illoin ja säännöllisesti koska vain siihen säännöllisyyteen karbamatsepiinin (jota Neurotol slow sisältää) teho perustuu.

        Toivotaan ettei tuolla annoksella ole vaikutusta maksaentsyymiarvoihin ja että säännöllisesti käytettynä se vaikuttaa lihasnykäyksiisi poistaen tai estäen niiden tulon. Terveisin MLL

        Mahtaakohan olla yleistä, että lääke vaikuttaa hoidon alussa "aaltoillen"?


      • Telle kirjoitti:

        350 olivat omat arvoni, nousivat sitten 368:aan. Miltei heti kun NS:ta alettiin vähentää, arvoni palautuivat normaalitasolle. Tai sanotaan noin kuukauden kuluttua. Mutta tippumista tapahtui jo aiemmin. Kyllä mielestäni noissa maksa-arvo -jutuissa kannattaa olla kovana! Mielestäni on terveyden vaarantmista, että ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota tuollaisiin asioihin. Minulla oli n. 2 kk:n välein verikokeet, joista olen nyttemmin saanut lausunnot, ja ne olivat kaikki näyttäneet 350! Kukaan ei puhunut minulle mitään, itse valitin alaselkäkivuista. Joiden syyksi myöhemmin diagnosointiin maksa-arvot. En halua enää lääkkeitä, jotka suodattuvat maksan kautta!

        Olen joutunut kulkemaan pitkän tien monen eri neurologin kautta, kunnes sitten onnekseni oma neurologini sanoi, että 350 on liikaa.

        Lisäksi olen sitä mieltä, että jos tuo käsittääkseni 75:n raja ylittyy, on syytä tutkia, mistä on kysymys.

        vastauksesta.Onpahan vähän referenssiä jotta tietää toisen neurologin mielipiteen.Ehkei se maksa sano itseään irti jos nuo arvot jäävät tuohon 135...

        Kai joka lääkkeellä on haittavaikutuksensa.Muuten tuo NS tuntuu sopivan itselleni ja sitä käytetäänkin käsittääkseni juuri tällaisiin paikallisalkuisiin (kuten minulla pääkopan sisällä oleva leikkausarpi)epilepsiakohtauksiin.Terveisin MLL


      • Telle
        pohtija kirjoitti:

        Mahtaakohan olla yleistä, että lääke vaikuttaa hoidon alussa "aaltoillen"?

        että lääkkeen pysyväisvaikutukseen menee jopa kuukausia, siis lääkkeen vaikutus alka hiljalleen. Ja varsinkin Neurotol Slow voi aiheuttaa pitkäaikaisia sivuvaikutuksia. Kyllä monet muutkin lääkkeet.

        Itseltäni on nivel- ja lihasjäykkkyyden takia alettu vähentää Keppraa, mutta sekin tapahtuu kuukauden syklissä, jotta elimistö ehtii tottua muutokseen.

        Muistan kun aloin syödä NS:ta, olin pitkään sairaamman oloinen kuin ilman lääkettä. Ja sivuoireet olivat melkoiset ainakin 3 kk:n ajan (ripulointi, pahoinvointi, pyörrytys). Kyllä ne tuntemukset sitten tasaantuivat, mutta jo moneen kertaan mainitsemani maksa-arvot (ja jatkuva ripulointi) estivät lääkkeen käytön osaltani. Lisäksi kohtaukset eivät pysyneet kurissa.


      • Anonyymi

        Oikeastaan parempi kuollakin kun kestää tätä kipua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan parempi kuollakin kun kestää tätä kipua.

        Kaikista kokemistani karbamatsepiineista NS oli vähäoireisin eli ylivoimaisesti paras. Siinäkin esiintyi hyponatremiaa samoin kuin okskarbatsepiineissa ja monissa muissakin epilepsialääkkeissä. Maksa-arvojen kanssa ei ollut koskaan ongelmia, sillä olin ja olen absolutisti.


    • sauvatar

      on hidasvaikutteinen lääke,
      joten sitä EI voi ottaa kuin
      vain aamuisin ja iltaisin.
      Soita lääkärillesi ja kysy
      onko mahdollista annosta hieman nostaa.

    • Kärsimys

      Minun annostus aamulla, päivällä ja illalla ja kokoajan lievä kouristukset jatkuvat. Nyt lääkärin neuvo lisätä varovasti annostusta. Ostin apteekista pillerin puolittajan ja alan annostella 1/4 osa tabletin lisäyksellä tai otan useammin kuin kolme kertaa päivässä. Yhtä kärsimystä !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2664
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    Aihe