Armolahjoja on n. 25

43

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on oppinut
    • todé

kuitenkin ns. henkilahjat (kielilläpuhumiset ym.) erilleen. Ovathan ne kuitenkin täysin riippumattomia uskovan luonteesta, lahjakkuudesta jne.

Paavali, joka opettaa korinttolaisille henkilahjoista mm. 1. Korinttolaiskirjeessä, pitää pelastusta kuitenkin suurimpana Jumalalta, Pyhältä Hengeltä, tulleena armolahjana.

• Minä näen asian sillä tavalla, että kaikki nuo 25 lueteltua lahjaa ovat nimenomaan henkilahjoja. Ne eivät siis ole "synnyinlahjoja" vaikka usein ne saattavat tukea toisinaan. Esimerkiksi synnynnäinen laulaja kuten Viktor Klimenko luonnollisesti uskoon tultuaan saa Pyhältä Hengeltä lisää tukea tämän synnyinlahjansa käyttämisessä.

Samanlaisen 24-25 armolahjalistan ovat tahoillaan tehneet myös mm. pastori Eero Junkkaala ja kirkon lähetystyöntekijä Juha Väliaho. Kumpikin on kirjoittanut tahoillaan kirjan nimeltä "Armolahjat".

Junkkaala rohkaisee jokaista seurakuntalaista löytämään rukouksen avulla omat armolahjansa.

• todé
        KTS kirjoitti:

Minä näen asian sillä tavalla, että kaikki nuo 25 lueteltua lahjaa ovat nimenomaan henkilahjoja. Ne eivät siis ole "synnyinlahjoja" vaikka usein ne saattavat tukea toisinaan. Esimerkiksi synnynnäinen laulaja kuten Viktor Klimenko luonnollisesti uskoon tultuaan saa Pyhältä Hengeltä lisää tukea tämän synnyinlahjansa käyttämisessä.

Samanlaisen 24-25 armolahjalistan ovat tahoillaan tehneet myös mm. pastori Eero Junkkaala ja kirkon lähetystyöntekijä Juha Väliaho. Kumpikin on kirjoittanut tahoillaan kirjan nimeltä "Armolahjat".

Junkkaala rohkaisee jokaista seurakuntalaista löytämään rukouksen avulla omat armolahjansa.

olen edelleen sitä mieltä, että taito ajaa pyörällä (heh) tai avustaa köyhiä (siinä en ole hyvä) eivät ole henkilahjoja , vaan ne kuuluivat kaikkinensa kategoriaan "armolahjat".
        Jaan siis termin "armolahjat" henkilahjoihin ja ns. syntymälahjoin tai opittuihin taitoihin.

Henkilahjat eivät ole syntymälahjoja, eikä niitä voida oppia keneltäkään, ja se asia erottaa juuri ne muista Jumalan armollisista lahjoista. Vai oletko milloin viimeksi kuullut profetoivaa vauvaa?

• todé kirjoitti:

olen edelleen sitä mieltä, että taito ajaa pyörällä (heh) tai avustaa köyhiä (siinä en ole hyvä) eivät ole henkilahjoja , vaan ne kuuluivat kaikkinensa kategoriaan "armolahjat".
        Jaan siis termin "armolahjat" henkilahjoihin ja ns. syntymälahjoin tai opittuihin taitoihin.

Henkilahjat eivät ole syntymälahjoja, eikä niitä voida oppia keneltäkään, ja se asia erottaa juuri ne muista Jumalan armollisista lahjoista. Vai oletko milloin viimeksi kuullut profetoivaa vauvaa?

En ole kuullut profetoivasta vauvasta mutta en myöskään polkupyörää ajavasta vauvasta, joten se siitä.

Teologiassa korostetaan, että syntymälahjat ja henkilahjat pitää erottaa toisistaan. Nuo 25 ovat Raamatun mukaan kaikki sellaisia, joihin Pyhä Henki antaa voiman eikä suinkaan geenit.

• todé
        KTS kirjoitti:

En ole kuullut profetoivasta vauvasta mutta en myöskään polkupyörää ajavasta vauvasta, joten se siitä.

Teologiassa korostetaan, että syntymälahjat ja henkilahjat pitää erottaa toisistaan. Nuo 25 ovat Raamatun mukaan kaikki sellaisia, joihin Pyhä Henki antaa voiman eikä suinkaan geenit.

vauva mitä todennäköisemmin oppii ajamaan pyörällä, kun häntä siihen opetetaan. Profetoiminen ei vain käy päinsä, vaikka olisi myöhemmällä iällä kyse kuinka lahjakkaasta puhujasta tahansa. Ei käy profetoiminen, vaikka pyöräilijä opiskelisi meteorologiaa tai psykologiaa tai muuta tietämistä.
        Vain Pyhä Henki antaa ko. armolahjan ja ihan silkasta armosta.

• todé kirjoitti:

vauva mitä todennäköisemmin oppii ajamaan pyörällä, kun häntä siihen opetetaan. Profetoiminen ei vain käy päinsä, vaikka olisi myöhemmällä iällä kyse kuinka lahjakkaasta puhujasta tahansa. Ei käy profetoiminen, vaikka pyöräilijä opiskelisi meteorologiaa tai psykologiaa tai muuta tietämistä.
        Vain Pyhä Henki antaa ko. armolahjan ja ihan silkasta armosta.

On mahdollista avata psyykkisiä aisteja ja "oppia" ennustamaan. Siinä ei kuitenkaan silloin ole kyse ennustamisesta Pyhän hengen voimalla.

Ja turha tuota polkupyörää on tunkea tähän asiaan. Tiedät, ettei sitä ole listalla.

• todé
        KTS kirjoitti:

On mahdollista avata psyykkisiä aisteja ja "oppia" ennustamaan. Siinä ei kuitenkaan silloin ole kyse ennustamisesta Pyhän hengen voimalla.

Ja turha tuota polkupyörää on tunkea tähän asiaan. Tiedät, ettei sitä ole listalla.

Tarkoitin pyörällä ajamisella kaikkia niitä lahjoja, jotka ovat opittavissa tai ovat syntymälahjoja, niitäkin, joita Junakkaala pitää henkilahjoina.

Pyhän Hengen voima eli Jumalan voima on "eri voima".
        En sano tätä ollenkaan kehuskellen, vaan nöyränä tyttönä.

• Jouppi_

Ei Raamatussa tehdä mitään erotteluja "armolahjojen" ja "henkilahjojen" välillä. Siellä annetaan ymmärtää, että nämä ovat yksi ja sama asia: Pyhä Henki jakaa armolahjat niin kuin hyväksi näkee. Pyhän Hengen antama armolahja on henkilahja. Aivan samaa 'kharismata' (armolahja) sanaa on käytetty sekä 1. Kor. 12 lahjoista kuin Room. 12 ja Ef. 4 lahjoista.

Kuitenkaan mikä tahansa kyky ei ole armolahja. Armolahjoja ovat ne Jumalan antamat erityiskyvyt, joiden on Raamatussa sanottu olevan armolahjoja. Raamattu käyttää armolahja-sanaa 22 lahjasta. Kuitenkin Raamatussa on mainittu kolme erityistä kykyä, joita ei ole suoraan sanottu armolahjoiksi, mutta jotka on esitetty samoissa luetteloissa armolahjojen kanssa. Nämä ovat saastaisten henkien karkoittaminen, ilmestyksen lahja ja (hengellisen) laulun lahja. Olisi perin epäjohdonmukaista, jos nämä eivät olisi samalla tavoin armolahjoja kuin muut luetteloiden mainitsemat lahjat. Esimerkiksi, jos joku saa Jumalalta kuvallisen näyn/ilmestyksen, se ei olisi armolahja, mutta jos hän saa sanallisen sanoman eli profetian, se sitten olisikin armolahja. Tällainen on epäjohdonmukaista. Mielestäni on oikeutettua puhua (noin) 25 Raamatun armolahjasta.

• valonlapsi75

sotkea armolahjoja ja seurakuntavirkoja..armolahjat on selkeästi eroiteltu 1kor 12 luvussa, seurakuntavirat ovat myös Jumalan armosta niiden kantajille suotu muttei ne varsinaisia armolahjoja ole. Tämän turhan moni sekoittaa, tärkein armolahja on tietysti ikuinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa room. 6:23

• Raamattu kuitenkin antaa ymmärtää, että kutakin seurakuntavirkaa varten on olemassa tiettyjä virkaan soveltuvia armolahjoja.

Esimerkiksi seurakunnan paimenelle eli pastorille ovat hyödyllisimpiä sellaiset kuin Tiedon sanat, Viisauden sanat, Johtamisen lahja, Paimenen lahja, Opettamisen lahja ja Seurakunnan hallitsemisen lahja.

• Kokouksissa käynyt

Miten käsität tämän armolahjan tehdä voimallisia tekoja?
      Onko ne voimallist teot niitä ainoastaan jotka ovat jo tapahtuneet jo silloin Raamatun aikoihin, ei siis yhtään tekoa lisää?
      Siis vaikkapa tunturit Levin ja Luoston voi vaihtaa paikkaa tuolla armolahjalla se olisi ok.
      Kuitenkin kaatumiset kokouksissa olisivat saatanasata.
      siis oma kantasi asiaan?

• Minulla ei ole mitään lisättävää eikä poistettavaa noihin sanoihin, millä Mikko Satama tuota asiaa luonnehtii:

"Voimallisten tekojen armolahjan saaneen henkilön kautta Jumala vaikuttaa yliluonnollisia ihmeitä kuten kuolleiden heräämistä, luonnonvoimien hallitsemista, myrkkyjen tehottomaksi tekemistä, ruuan moninkertaistumista ja erinäisiä muita luonnonlaeista poikkeavia tekoja kuten esim. veden päällä kävelemistä. Voimallisten tekojen armolahja on harvinainen, mutta sitäkin tärkeämpi. Se nimittäin tuo Jumalan vallan ja voiman esiin vastaansanomattomalla tavalla ja palvelee siten erityisesti evankeliumin julistusta. Voimatekojen lahjan haltijalle ihmeet ovat “helppoja”. Toisin sanoen niiden aikaansaamiseksi ei tarvitse tehdä ponnistuksia eikä käyttää mitään erityistä menetelmää. Tämä piirre erottaa usein aidon voimatekojen lahjan huijareista. Voimatekojen armolahjan haltija on kuitenkin täysin riippuvainen Jumalasta, sillä hän itse ei saa ihmeitä aikaan vaan Jumala, joka on lahjan antanut. Ihmetekojen lahja nousee muita lahjoja herkemmin päähän, joten sen käytössä vaaditaan poikkeuksellista nöyryyttä."

Ehkä lisäisin sen, ettei rukous ole koskaan mikään ihmeautomaatti mutta se on sen verran tehokas väline, että olen usein hieman leikilläni sanonut, että olkaa varovaisia sen suhteen, mitä rukoilette, sillä useimmiten se toteutuu juuri siten kuin te toivotte.

;)

• Kokouksissa käynyt
        KTS kirjoitti:

Minulla ei ole mitään lisättävää eikä poistettavaa noihin sanoihin, millä Mikko Satama tuota asiaa luonnehtii:

"Voimallisten tekojen armolahjan saaneen henkilön kautta Jumala vaikuttaa yliluonnollisia ihmeitä kuten kuolleiden heräämistä, luonnonvoimien hallitsemista, myrkkyjen tehottomaksi tekemistä, ruuan moninkertaistumista ja erinäisiä muita luonnonlaeista poikkeavia tekoja kuten esim. veden päällä kävelemistä. Voimallisten tekojen armolahja on harvinainen, mutta sitäkin tärkeämpi. Se nimittäin tuo Jumalan vallan ja voiman esiin vastaansanomattomalla tavalla ja palvelee siten erityisesti evankeliumin julistusta. Voimatekojen lahjan haltijalle ihmeet ovat “helppoja”. Toisin sanoen niiden aikaansaamiseksi ei tarvitse tehdä ponnistuksia eikä käyttää mitään erityistä menetelmää. Tämä piirre erottaa usein aidon voimatekojen lahjan huijareista. Voimatekojen armolahjan haltija on kuitenkin täysin riippuvainen Jumalasta, sillä hän itse ei saa ihmeitä aikaan vaan Jumala, joka on lahjan antanut. Ihmetekojen lahja nousee muita lahjoja herkemmin päähän, joten sen käytössä vaaditaan poikkeuksellista nöyryyttä."

Ehkä lisäisin sen, ettei rukous ole koskaan mikään ihmeautomaatti mutta se on sen verran tehokas väline, että olen usein hieman leikilläni sanonut, että olkaa varovaisia sen suhteen, mitä rukoilette, sillä useimmiten se toteutuu juuri siten kuin te toivotte.

;)

Hyvä, olen kanssasi samoilla linjoilla asioista.

Hankalaksi nuo ihmeet joita tapahtuu näinäkin päivinä tekee se. Jos ei kuulu vaikkapa Helluntaiseurakuntaan ja kokee ihmeitä ne onkin sitten helposti saatanasta, tuota on minulle joskus syötetty.
        Mutta jos helareiden sisällä seurakunnassa tapahtuu ihme se on varmasti Jumalasta ja niinhän se onkin, en edes väitä.
        Kummastuttaa vain joidenkin uskovien ymmärrys.

• Kokouksissa käynyt kirjoitti:

Hyvä, olen kanssasi samoilla linjoilla asioista.

Hankalaksi nuo ihmeet joita tapahtuu näinäkin päivinä tekee se. Jos ei kuulu vaikkapa Helluntaiseurakuntaan ja kokee ihmeitä ne onkin sitten helposti saatanasta, tuota on minulle joskus syötetty.
        Mutta jos helareiden sisällä seurakunnassa tapahtuu ihme se on varmasti Jumalasta ja niinhän se onkin, en edes väitä.
        Kummastuttaa vain joidenkin uskovien ymmärrys.

Jos hellarit ovat sanoneet tuollaista, niin silloin lähestytään jo kulttiuskontoa. Kultin tunnusmerkki on se, että "vain meidän porukassa voi kulkea oikeaan suuntaan ja vain meidän porukassa tapahtuu Jumalan ihmeitä".

• Kadun*Nainen

absoluuttinen sävelkorva nr. 26.

• Siellä sivulla lukee sen olevan Jumalan antama.

Oikeastihan sen antoi Paavali kuten linkit hänen kirjeeseen viittaavat.

• Matteuksen evankeliumi:
        19:12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."

• KTS kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:
        19:12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."

raamatunkohta väitteesi tueksi.

• Pe.ku kirjoitti:

raamatunkohta väitteesi tueksi.

Matteuksen evankeliumi: 19:12

• KTS kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi: 19:12

Ei siinä kohdassa mainita sanaakaan mistään armolahjasta eikä se edes viittaa mihinkään armolahjaan.

• PakanainHuuto

armolahja? Jumalako se naimattomuuden ihan tietoisesti antaa? Paavali oli itse naimaton ja alkoi vieroksua naisia, niin päätti että naimattomuus on armolahja, kun itse ei saanut vaimoa...näin sen täytyy olla.

• PakanainHuuto
        KTS kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

olla myös armolahja? Ja armolahja annetaan jo kohtuun asti...?

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

armolahja? Jumalako se naimattomuuden ihan tietoisesti antaa? Paavali oli itse naimaton ja alkoi vieroksua naisia, niin päätti että naimattomuus on armolahja, kun itse ei saanut vaimoa...näin sen täytyy olla.

Raamattu erottaa kyllä varsin selvästi kyvyt ja armolahjat toisistaan. Paavali ei pitänyt naimattomuutta armolahjana, vaan joiden kuiden hyvänä keinona selvitä elämästä ilman turhaa sählinkiä.

• PakanainHuuto

Anteeksi Antaminen.

• PakanainHuuto

Sääli

• PakanainHuuto

polkupyörällä ajamisen taito.

• Kadun*Nainen

kuuluu selvästi ns. voimallisiin tekoihin " ilman apupyöriä" - ajaminen kuuluu ihmisen kasvamiseen
        omia polkujaan kahdella "jalalla"

• Jaajaa...

Meinaatko, että se on Jumalan armosta kiinni, kuinka tuskallinen on kokemus opetella ajamaan polkupyörällä ? Selviääkö uskova tässä ei-uskovaa vähäisimmillä mustelmilla ja kolhuilla itsetuntoon :)

• PakanainHuuto
        Jaajaa... kirjoitti:

Meinaatko, että se on Jumalan armosta kiinni, kuinka tuskallinen on kokemus opetella ajamaan polkupyörällä ? Selviääkö uskova tässä ei-uskovaa vähäisimmillä mustelmilla ja kolhuilla itsetuntoon :)

Jumalan armosta joko opimme tai emme opi ajamaan polkupyörää. Apupyöriä ei lasketa lukuun.

Tässä armolahjassa (olemme kaikki armon alla) ei väliä onko uskossa vai ei. Polkupyörää opetellaan ajamaan n. 5-6v. ilman apupyöriä. Eli jos oppii Jumala on antanut armon oppia. Kaikille sitä armoa Jumala ei suo.

Mennen maailman matkasaarnaajat olivat saaneet armon oppia ajamaan polkupyörää tai saivat isännän armosta istua reessä (sitä reessä istumista ei lasketa Jumalan armoksi) vaan isännän hyväntahdon osoitukseksi.

• PakanainHuuto
        Kadun*Nainen kirjoitti:

kuuluu selvästi ns. voimallisiin tekoihin " ilman apupyöriä" - ajaminen kuuluu ihmisen kasvamiseen
        omia polkujaan kahdella "jalalla"

Ydin on ihmisen kasvaminen ihmisenä. Polkupyörä on oiva väline etsiä omat ajoreitit, selvästi kuuluu armolahjojen piiriin.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

Jumalan armosta joko opimme tai emme opi ajamaan polkupyörää. Apupyöriä ei lasketa lukuun.

Tässä armolahjassa (olemme kaikki armon alla) ei väliä onko uskossa vai ei. Polkupyörää opetellaan ajamaan n. 5-6v. ilman apupyöriä. Eli jos oppii Jumala on antanut armon oppia. Kaikille sitä armoa Jumala ei suo.

Mennen maailman matkasaarnaajat olivat saaneet armon oppia ajamaan polkupyörää tai saivat isännän armosta istua reessä (sitä reessä istumista ei lasketa Jumalan armoksi) vaan isännän hyväntahdon osoitukseksi.

mitä sinä ajattelet minun vastauksistani eli pidätkö pyörällä ajamista ja henkien erottamisen armolahjaa, ja niitä muita vastaavia, samanlaisena yhtenä könttänä?

Lähren tästä kyllä justiinsa nukkumaan, mutta koetan ennättää aamusella vilkaista, mitä olet vastannut - jos sen armon minulle suot, että vastaat. Ötyä ja mukavaa tulevaa työviikkoa!

• PakanainToivo
        todé kirjoitti:

mitä sinä ajattelet minun vastauksistani eli pidätkö pyörällä ajamista ja henkien erottamisen armolahjaa, ja niitä muita vastaavia, samanlaisena yhtenä könttänä?

Lähren tästä kyllä justiinsa nukkumaan, mutta koetan ennättää aamusella vilkaista, mitä olet vastannut - jos sen armon minulle suot, että vastaat. Ötyä ja mukavaa tulevaa työviikkoa!

Minulla on uusi nikki -Huuto vaihtui -Toivoiksi.

En pidä. Mutta pyörällä voi väistää nopeammin pahan hengen. Minä en ymmärrä uskoa ollenkaan enkä armolahjoja. En ole armon alla.

• PakanainToivo
        todé kirjoitti:

Vaihda kanavaa.

• tarkoittanee
        PakanainToivo kirjoitti:

Vaihda kanavaa.

samaa, että vaihda kasettia.

• PakanainHuuto
        tarkoittanee kirjoitti:

samaa, että vaihda kasettia.

vaan se on mun ja todén oma kanava. You know...

• kanava
        PakanainHuuto kirjoitti:

vaan se on mun ja todén oma kanava. You know...

keskelä yötä?

• PakanainToivo
        PakanainToivo kirjoitti:

Vaihda kanavaa.

njet pominai
        t: pakanainHuuto

• PakanainToivo
        PakanainToivo kirjoitti:

njet pominai
        t: pakanainHuuto

toimiikohan se?

• todé
        PakanainToivo kirjoitti:

toimiikohan se?

S-kanavalla ei näy mittään.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

S-kanavalla ei näy mittään.

yrititkö s-kanavaa tännepäin?

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

yrititkö s-kanavaa tännepäin?

---

• Hengen Hedelmiä jotka taas on merkki että ihminen on pelastuvien joukkossa! Armolahjat taas Jumala ei kaduttaa,, mutta eivät ole merkki siitä,, että ihminen olis vältämättä pelastumisen kenttällä !!! Elikä rukoillaan että meillä olis Hengen Hedelmiä oikesta puusta !! Jotka on jokaiselle Kristityille tärkein lahja hänelle Uskon ja Jeesuxen jälkeen !! Siunausta !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7445
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5384
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      257
      4595
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4495
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3247
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      49
      2685
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2348
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2322
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2313
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2174
    Aihe