Oma auto vai leasing auto

toiminimi..

Onko järkevämpää ostaa uusi auto (osamaksulla tai lainalla, persaukinen kun olen tässä vaiheessa kauppiasuraani) vai ottaa auto ns. yksityis leasingilla verotuksen kannalta jos yli 50% ajosta on työajoa?

Eli saanko tuon leasingmaksun suoraan yrityksen menoihin (kuten omistaessani auton se huolto yms menot)?

10

7391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vero.fi

      Soittoa paikalliseen toimistoon vain, ovat yllättävän herttaisia. Tarkkana kannattaa olla yritysleasing autojen kanssa, pitkä penni voi tulla maksettavaksi jos ajopäiväkirjasta tulee vastaan "omia" ajoja.

      • ja yksityis..

        Sli ajatelin täysin sellaista yksityisleasingia. ja jos ajopäiväkirjan mukaan suurin osa ajosta on yrittämiseen liittyvää niin aiemmin minulle kerrottiin varotoimistosta, että mm. huollot ja muut auton pitoo liittyvät kustannukset saa vähentää. Ja leasing maksuhan on tällainen kustannus..?


      • ajatuksia edellisee..
        ja yksityis.. kirjoitti:

        Sli ajatelin täysin sellaista yksityisleasingia. ja jos ajopäiväkirjan mukaan suurin osa ajosta on yrittämiseen liittyvää niin aiemmin minulle kerrottiin varotoimistosta, että mm. huollot ja muut auton pitoo liittyvät kustannukset saa vähentää. Ja leasing maksuhan on tällainen kustannus..?

        Eli ihan tuli ajatus siitä kun katselee nykyauton arvon alemaa ja siitä että eikös mm. leasing/vuokra tietokoneen vuokran saa laittaa suoraan verotukseen (työ sellaisen...)


      • työ sellainen
        ajatuksia edellisee.. kirjoitti:

        Eli ihan tuli ajatus siitä kun katselee nykyauton arvon alemaa ja siitä että eikös mm. leasing/vuokra tietokoneen vuokran saa laittaa suoraan verotukseen (työ sellaisen...)

        ja talokin olisi hyvä laittaa sinne vähennyksiin kun yksityisyrittäjänä teet töitä öisinkin etkä saa stressiltä nukuttua.


      • kommentista
        työ sellainen kirjoitti:

        ja talokin olisi hyvä laittaa sinne vähennyksiin kun yksityisyrittäjänä teet töitä öisinkin etkä saa stressiltä nukuttua.

        mutta hyvin yöt nukutaan :)
        ja kotosalla töitä toki tehdään, mutta ilman työhuoneita tai muuta kiinteää kalustusta, läppäri vain keittiönpöydän ääreen ;)


      • gdsfddsfds
        kommentista kirjoitti:

        mutta hyvin yöt nukutaan :)
        ja kotosalla töitä toki tehdään, mutta ilman työhuoneita tai muuta kiinteää kalustusta, läppäri vain keittiönpöydän ääreen ;)

        muistat silti tehdä työhuonevähennyksen (oli sellainen konkreettisesti tai ei)? Tietenkin se tehdään sitten henkilöverotuksen puolella.


    • jepe jee

      Jos otat yritykselle leasing auton, maksaa putiikkisi sen kulut, mutta sinun verotaakkasi kasvaa, koska silloin omaat autoedun, jonka arvo verotuksessa lasketaan auton arvon mukaan. Lisäksi yrityksesi maksaa myös palkan oheiskustannukset tuosta kasvaneesta veron määrästä.
      Plussaa tässä on juuri tuo kaikki kulut menevät yritykselle, miinus tuo autoetu verotuksessa.

      Jos otat auton omiin nimiin, vastaat itse kaikista autoon liittyvistä kustannuksista, mutta voit laskuttaa yritykseltä kilometrikorvauksina kaikki työajot. Jos työajoa on paljon, tämä olisi minun vaihtoehtoni.

      Jos tarkoitit että hankit auton itsellesi leasingilla, et ymmärtääkseni voi laittaa sitä kulua yrityksellesi, vaan auto on sinun ja laskutat kilometrit.

      • nimiin otetun

        leasing-auton veroseuraamus yrittäjälle muuttuu jos ajot ovat vuodessa luokkaa 55.000 km josta yritysajoja korkeintaan 20.000 km?


      • ajojen suhteessa
        nimiin otetun kirjoitti:

        leasing-auton veroseuraamus yrittäjälle muuttuu jos ajot ovat vuodessa luokkaa 55.000 km josta yritysajoja korkeintaan 20.000 km?

        Vähennykset firman kirjanpidossa tehdään siinä suhteessa, jossa yksityisajoja on verrattuna työajoihin. Yksityisen ajon osuus (esim. 36,4%) "peruutetaan" kirjanpitoon jo kirjatuista kuluista viimeistään tilinpäätöksen yhteydessä veloittaen yksityisotot-tiliäsi.


    • toiminimi..

      Juteltu verottajan kanssa, eli jos työajo menee yli 50% kokonaisajoista niin auton käyttöön liittyvät kulut voi laittaa yrityksen kuluihin (työajoen osalta siis). Tällaisia kuluja ovat polttoainekustannukset, huoltokulut jne.
      Myös itselle liisatun ajoneuvon leasing kulut ovat tällaisia kuluja(tuota juuri tuossa aloituksessakin ajattelin, en varsinaista työsyhde autoa siis).

      Ajatus tähän syntyi siitä pienestä harmituksesta joka syntyi kun kävin katselemassa auton vaihtoa. Nykyiseen autoon hukatusta käsirahaosuudesta on näin kolmen vuoden käytön jälkeen hävinnyt 40% -kun auto tuli hankittua osamaksulla ja nyt sitten vähensi edelleen rahoituksen osuuden auton vaihtoarvosta niin hiukan olo on kuin olisi takkaa sytytellyt satasen seteleillä... Leasing maksusta saisi edes osan hyvitettyä kuluina..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe