Flekti

Herkuttelija

Kysymys taas kerran...
Kertokaa tietäjät missä on XM 2.0 flektin anturi.
Lämpenee satunnaisesti toiselle sadalle, paska fiilis klo 16 aikaan eduskuntatalon edessä....
Termarin vaihdoin 82 asteiseen, voi olla että parani sillä, en ole vielä kuin lämmittänyt todetakseni että se nyt ainakin nesteet kiertää..
Ajattelin alkuun liitoksia voidella.. kun nyt sen anturin ensin löydän...
Kiitos taas etukäteen.

PS. Flekti pyörii kyllä, mutta pyöriikö tosi kuumana, jatkuvasti kun ei voi käydä kurkkimassa...

12

5630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wileni

      Onko XM:ssäsi ilmastointia? Jos ei, flektin anturi (=kytkin) on jäähdyttimen oikeanpuoleisessa päässä. Jos kylmennyskone kuuluu varustukseen, on asia hiukan monimutkaisempi, sillä tässä tapauksessa propelleja ohjaa erillinen ohjausyksikkö.

      • Herkuttelija

        Ilmastointi on.. siksipä sitä en löydäkään..


      • citroen for ever
        Herkuttelija kirjoitti:

        Ilmastointi on.. siksipä sitä en löydäkään..

        Otathan huomioon, että flekti käynnistyy pienemmälle nopeudelle 100-105asteisena ja suuremmalle vasta tämän jälkeen. l. jos pienempi nopeus sökö niin kaikki on niinkuin pitääkin.Itselläni BX .n mittari nousee kaupungissa hieman vajaaseen sataan. Ota myös mittariston tarkkuus huomioon.


      • Herkuttelija
        citroen for ever kirjoitti:

        Otathan huomioon, että flekti käynnistyy pienemmälle nopeudelle 100-105asteisena ja suuremmalle vasta tämän jälkeen. l. jos pienempi nopeus sökö niin kaikki on niinkuin pitääkin.Itselläni BX .n mittari nousee kaupungissa hieman vajaaseen sataan. Ota myös mittariston tarkkuus huomioon.

        Minulla se pienempi nopeus tarkoittaa että vain toinen tuulettimista pyörii.Eli siis toimii.
        Mutta välillä nousee lämmöt mittarin mukaan 110 asteeseen ja ylikin.
        Mittarin tarkkuudesta sen verran että näytön noustessa tasan 90 asteeseen, aukes vanha 88 termari, jolloin neula äkisti tipahti n.85 kohdalle.
        Epäilenkin sitä että toimiiko flekti aina, ja varsinkin tosi kuumana..


      • wileni
        Herkuttelija kirjoitti:

        Minulla se pienempi nopeus tarkoittaa että vain toinen tuulettimista pyörii.Eli siis toimii.
        Mutta välillä nousee lämmöt mittarin mukaan 110 asteeseen ja ylikin.
        Mittarin tarkkuudesta sen verran että näytön noustessa tasan 90 asteeseen, aukes vanha 88 termari, jolloin neula äkisti tipahti n.85 kohdalle.
        Epäilenkin sitä että toimiiko flekti aina, ja varsinkin tosi kuumana..

        Ilmastoidussa XM:ssä jäähdytyspuhaltimien kuuluu toimia siten että 1. (oikean puoleinen) käynnistyy 95C -> 90C ja 2. 100C -> 95C. Näitä puhaltimia ohjaa jäähdytysnesteen lämpötilan ohjausyksikkö jonka anturi (ruskea) on moottorin kannessa termostaattikotelon takapuolella (samoin kuin ECU:n ja lämpömittarin anturi).

        Tarkasta että molemmat puhaltimet pyörivät vapaasti (ei juuttunut) tökkimällä niitä vaikkapa sopivalla puutikulla säleikön raosta. Tarkasta myös puhaltimien sulakkeet, ne löytyvät ilmanputsarin kotelon etupuolella olevasta rasiasta. Puhaltimien relet ovat puolestaan siinä vasemman ajovaloumpion yläpuolella, niitäkin kannattanee vilkaista jos nuo ylemmät vihjeet ei auttaneet.


      • Herkuttelija
        wileni kirjoitti:

        Ilmastoidussa XM:ssä jäähdytyspuhaltimien kuuluu toimia siten että 1. (oikean puoleinen) käynnistyy 95C -> 90C ja 2. 100C -> 95C. Näitä puhaltimia ohjaa jäähdytysnesteen lämpötilan ohjausyksikkö jonka anturi (ruskea) on moottorin kannessa termostaattikotelon takapuolella (samoin kuin ECU:n ja lämpömittarin anturi).

        Tarkasta että molemmat puhaltimet pyörivät vapaasti (ei juuttunut) tökkimällä niitä vaikkapa sopivalla puutikulla säleikön raosta. Tarkasta myös puhaltimien sulakkeet, ne löytyvät ilmanputsarin kotelon etupuolella olevasta rasiasta. Puhaltimien relet ovat puolestaan siinä vasemman ajovaloumpion yläpuolella, niitäkin kannattanee vilkaista jos nuo ylemmät vihjeet ei auttaneet.

        Ropellit kyllä pyörii vapaasti... eilen ainakin, tosin satunnaisesti.
        Tänään taasen flekti ei pyörinyt vaikka mittari näytti kotipihalla ~115 astetta ja täyttöaukon korkki antoi paineelle periksi sekä päästi osan nesteistä pihalle ns. hukkaletkun kautta.... eli siis keitti.
        Mutta kiitos vinkistä, tarkastan nuo mainitsemasi, ja nähtäväksi jää, auttaako niihin crc vai pitääkö uusia...
        Kiitos, palaan varmasti vielä asian tiimoilla...


      • Herkuttelija
        wileni kirjoitti:

        Ilmastoidussa XM:ssä jäähdytyspuhaltimien kuuluu toimia siten että 1. (oikean puoleinen) käynnistyy 95C -> 90C ja 2. 100C -> 95C. Näitä puhaltimia ohjaa jäähdytysnesteen lämpötilan ohjausyksikkö jonka anturi (ruskea) on moottorin kannessa termostaattikotelon takapuolella (samoin kuin ECU:n ja lämpömittarin anturi).

        Tarkasta että molemmat puhaltimet pyörivät vapaasti (ei juuttunut) tökkimällä niitä vaikkapa sopivalla puutikulla säleikön raosta. Tarkasta myös puhaltimien sulakkeet, ne löytyvät ilmanputsarin kotelon etupuolella olevasta rasiasta. Puhaltimien relet ovat puolestaan siinä vasemman ajovaloumpion yläpuolella, niitäkin kannattanee vilkaista jos nuo ylemmät vihjeet ei auttaneet.

        ...vielä...
        Tuntuu siltä että vaihdan pian nimimerkkiä.. :o)


      • Herkuttelija
        wileni kirjoitti:

        Ilmastoidussa XM:ssä jäähdytyspuhaltimien kuuluu toimia siten että 1. (oikean puoleinen) käynnistyy 95C -> 90C ja 2. 100C -> 95C. Näitä puhaltimia ohjaa jäähdytysnesteen lämpötilan ohjausyksikkö jonka anturi (ruskea) on moottorin kannessa termostaattikotelon takapuolella (samoin kuin ECU:n ja lämpömittarin anturi).

        Tarkasta että molemmat puhaltimet pyörivät vapaasti (ei juuttunut) tökkimällä niitä vaikkapa sopivalla puutikulla säleikön raosta. Tarkasta myös puhaltimien sulakkeet, ne löytyvät ilmanputsarin kotelon etupuolella olevasta rasiasta. Puhaltimien relet ovat puolestaan siinä vasemman ajovaloumpion yläpuolella, niitäkin kannattanee vilkaista jos nuo ylemmät vihjeet ei auttaneet.

        Wileni.. Isolla.. Sano aika ja paikka, juodaan kaljat, minä tarjoan.
        Rele oli kyllä nätisti kiinni paikallaan, mutta ylösalas sormella liikuttaen sitä se liikkui ja flekti käynnistyi ja sammui ja käynnistyi ja samm...
        Eli, Saabin valmistama rele oli aikojen saatossa sorvannut vastaanottavat naarasabigot sen verran löysiksi että pientä hapettumistakin oli havaittavissa.
        No vääntelin tyttöpuolia pikkasen tiukemmaksi ja pelittää. Niin ja se crc myös...
        Ja vielä, eikö se ole niin että ilmastoinnin ollessa päällä flekti pyörii koko ajan.. vai olenko hakusessa. Minulla pyörii ainakin myös alle 70 asteessa, mittarin mukaan.

        Wileni, viitaten viestini ensimmäiseen riviin, tarjous on voimassa niin kauan kuin Sitikkani flekti pyörii.. =:o)

        PS. Ethän asu lapissa...


      • wileni
        Herkuttelija kirjoitti:

        Wileni.. Isolla.. Sano aika ja paikka, juodaan kaljat, minä tarjoan.
        Rele oli kyllä nätisti kiinni paikallaan, mutta ylösalas sormella liikuttaen sitä se liikkui ja flekti käynnistyi ja sammui ja käynnistyi ja samm...
        Eli, Saabin valmistama rele oli aikojen saatossa sorvannut vastaanottavat naarasabigot sen verran löysiksi että pientä hapettumistakin oli havaittavissa.
        No vääntelin tyttöpuolia pikkasen tiukemmaksi ja pelittää. Niin ja se crc myös...
        Ja vielä, eikö se ole niin että ilmastoinnin ollessa päällä flekti pyörii koko ajan.. vai olenko hakusessa. Minulla pyörii ainakin myös alle 70 asteessa, mittarin mukaan.

        Wileni, viitaten viestini ensimmäiseen riviin, tarjous on voimassa niin kauan kuin Sitikkani flekti pyörii.. =:o)

        PS. Ethän asu lapissa...

        Mukava kuulla että vihjeistäni oli apua. :)

        Tietääkseni ei flektin pitäisi pyöriä jos kone on alle 90C, vaikka ilmastointi olisikin päällä. Ainakaan minulla ei sitä tee, vaikka voihan siinäkin olla vikaa... Lämpömittarikaan tuskin näyttää 20C alakanttiin, koska mainitsit sen näyttäneen yli 110C:n lukemia. Jos näin olisi, silloin olisi kansipahvi jo palanut.

        Katsoitko missä kunnossa sen termarikotelossa olevan lämpöanturin johto ja liitin ovat? Minulla oli anturin piuhat hapertuneet pahasti. Siitä seurasi flektin käymistä milloin sattuu, sekä moottorin ylikuumenemisen ja lämpötilan nousun merkkivalojen tarpeetonta vilkkumista.

        Ja mitä tuohon olueen tulee, saatampa lunastaa lupauksesi jos tulen lähiaikoina täältä Lappeenrannasta sinne pääkaupunkiseudulle. ;)


      • Herkuttelija
        wileni kirjoitti:

        Mukava kuulla että vihjeistäni oli apua. :)

        Tietääkseni ei flektin pitäisi pyöriä jos kone on alle 90C, vaikka ilmastointi olisikin päällä. Ainakaan minulla ei sitä tee, vaikka voihan siinäkin olla vikaa... Lämpömittarikaan tuskin näyttää 20C alakanttiin, koska mainitsit sen näyttäneen yli 110C:n lukemia. Jos näin olisi, silloin olisi kansipahvi jo palanut.

        Katsoitko missä kunnossa sen termarikotelossa olevan lämpöanturin johto ja liitin ovat? Minulla oli anturin piuhat hapertuneet pahasti. Siitä seurasi flektin käymistä milloin sattuu, sekä moottorin ylikuumenemisen ja lämpötilan nousun merkkivalojen tarpeetonta vilkkumista.

        Ja mitä tuohon olueen tulee, saatampa lunastaa lupauksesi jos tulen lähiaikoina täältä Lappeenrannasta sinne pääkaupunkiseudulle. ;)

        Juu, aamulla katsoin eikä lähtenyt pyörimään heti kylmänä kun starttasin ilmastointi päällä. Oikeassa olet.
        Tarkistan loputkin ajan kanssa viikonloppuna tai alkuviikosta.
        Tervetuloa pk-seudulle, tarjous on voimassa.


      • Anonyymi
        citroen for ever kirjoitti:

        Otathan huomioon, että flekti käynnistyy pienemmälle nopeudelle 100-105asteisena ja suuremmalle vasta tämän jälkeen. l. jos pienempi nopeus sökö niin kaikki on niinkuin pitääkin.Itselläni BX .n mittari nousee kaupungissa hieman vajaaseen sataan. Ota myös mittariston tarkkuus huomioon.

        Kuka tietää? Missä sijaitsee jäähdytys nesteen lämpöanturi. Auto Citroen c4 2011 biesel???


    • Anonyymi

      Moottorin uumenissa jossei löydy jäähdyttäjän kupeesta ja rele kasa tietysti etupuolelta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe