Suomen pyhäinpäivänaatto siis Halloween on 2.11

jos käytetään samaa sääntöä...

En tiedä kuinka moni vietti keskellä viikkoa Halloweenia siis keskiviikkona. Ainakin minä aion viettää Halloweenia seuraavana viikonloppuna. Mites muut - pidittekö pirskeet keskiviikkona 31.10?

Amerikassa Halloweenia siis pyhäinpäivänaattoa vietetään 31.10 ja katolilaisessa kirkossa pyhäinpäivä on 1.11.

Suomessa pyhäinpäivänaaton Halloweenin samalla säännöllä pitäisi siis olla 31. lokakuuta – 6. marraskuuta väliselle ajalle osuvaa lauantaita edeltävä aattoilta siis se olisi aina perjantai mutta viikonloppu vaihtelisi joskus se jopa voisi olla samana päivä kun jenkkien Halloween.

Ero tulee siis siitä että katolinen kirkko ja luterilainen kirkko viettävät pyhäinpäivää eri päivinä. Katolisella kirkolla kiinteä päivä 1.11 ja Suomessa evan.lut pyhäinpäivä on ns. kiertävä lauantai, mikä merkitsee, että pyhäinpäivää vietetään sinä lauantaina, joka sattuu 31.10. ja 6.11. väliseen aikaan.

"Vanhalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä on kirkollinen juhlapyhä. Se on kahden juhlapäivän yhdistelmä: kaikkien pyhien päivä 1.11 ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä 2.11. Pyhäinpäivää vietetään Suomessa nykyään (vuodesta 1955 lähtien) 31. lokakuuta – 6. marraskuuta väliselle ajalle osuvana lauantaina. Sitä ennen se oli vuodesta 1772 lähtien ollut marraskuun ensimmäisenä sunnuntaina ja sitä ennen aina 1. marraskuuta, kuten on katolisessa kirkossa vieläkin."

6

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimma-

      Itse pidän kalenterin mukaan 03.11 lauantaina pirskeet.

      • aatto on juhlapäivää edeltä...

        Niin miksi lauantaina, kun aatto on perjantaina? Siis eihän Jenkeissäkään pyhäinpäivän aattoa (all hallows' eve eli halloween) ja itse pyhäinpäivää (all hallows' day eli hallowmas) samana päivänä vietetä. Aatto on riehakas juhla, kun taas itse pyhäinpäivä uskonnollinen juhla.


      • taklaa
        aatto on juhlapäivää edeltä... kirjoitti:

        Niin miksi lauantaina, kun aatto on perjantaina? Siis eihän Jenkeissäkään pyhäinpäivän aattoa (all hallows' eve eli halloween) ja itse pyhäinpäivää (all hallows' day eli hallowmas) samana päivänä vietetä. Aatto on riehakas juhla, kun taas itse pyhäinpäivä uskonnollinen juhla.

        tyylillään. Olishan se hienoa kun Tähänkin tulisi selvä käytäntö,että minä päivänä KAIKKI juhlisivat Halloweenia. Nyt pitkin viikkoa näkee siellä täällä aina muutaman hassun Halloween-juhlijan. Itse olemme jo vuosia ystäviemme kanssa juhlineet Halloweenia AINA pyhäinmiesten päivänä,ei sitä ennen eikä jälkeen. Kyseisenä päivänä aina kaikki paikalliset baarit ja yö-kerhotkin järjestävät Halloween-juhlia


    • _Martzu_

      Mä menin eilen 31.10 kamujenkaa kiertelemään ''Karkki vai kepponen'' :D.. ku se on jenkeissä 31.10, ja jenkeistä se tulee, joten minäkin menen 31.10.. mun mielest halloween on suomessakin 31.10..

    • naurettavaa rahastusta

      Mikä jeevanan halloveeni tässä nyt on? Ei sovi suomalaiseen elmäntapaan. Vallankin tänä vuonna joka paikassa puhutaan "perinteisestä" halloweenjuhlasta. Mikä on se perinne? Mistä alkaen se perinne on ollut?

      Tätä kyytiä kun mennään, kohta vieteään USA:n itsenäisyyspäivääkin täällä....

      • Nahkatuuba

        Mikä jeevanan pääsiäinen tässä nyt on? Ei sovi suomalaiseen elmäntapaan. Vallankin tänä vuonna joka paikassa puhutaan "perinteisestä" pääsiäisjuhlasta. Mikä on se perinne? Mistä alkaen se perinne on ollut?

        Tätä kyytiä kun mennään, kohta vieteään kristittyjen joulua täällä....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe