Ellensapatin historiaa

Tuolla joku adventisti väitti, että puhuh ellensapatista enkä muka ole koskaan esille, mikä se on.

No pistetäänpäs tähän nyt kertauksena aikaisempi kirjoitukseni, niin ei sitten tarvitse enää moista minusta väittää.

Ellensapatin historia:

Adventisteille sapatin vietto ei ole mikään vapaaehtoinen, sillä se on yhtenä ehtona jo adventistikasteelle ja jäseneksi pääsyyn. Kastelupauksessa lukee: ”Minä uskon, että raamatullinen viikon seitsemäs päivä, lauantai, on Herran asettama ja siunaama sapatti, lepopäivä, jota Vapahtajan ja alkuseurakunnan antaman esimerkin mukaan tahdon rakastaa ja pyhittää.” (kohta 7.) Niinpä hänen on pakosta vietettävä sapattia, jotta ei tulisi erotetuksi. Tämän sanoi myös adventistipastori Timo Flink (24.10.2005): ”Sapatin jatkuva rikkominen ovat myös syy seurakunnasta erottamiselle”. Eikä lain alla olla vain ulkoisen valvonnan takia, vaan mikä pahinta omatunto on orjuutettu ja mielen syövereissä kaikuvat ne monet uhkaukset, mitä Ellen Whiten kirjoituksissa ja adventistien puheissa on uhkana sapatin pitämättömyydelle tai siitä kokonaan luopumiselle.

Raamatussa sanotaan, että ihmisen on tultava uskoon eikä hän enää sen jälkeen saa vaipua lain alle eikä orjuuttaa omaatuntoaan päivillä (Gal 4:4-11). Lain alle meneminen ja omantunnon orjuuttaminen on synti. Uudestisyntymätöntä ihmistä ei myöskään laki pelasta (Gal 2:16, 3:11-12, Ef 2:8-9).

Ei Jeesus sanonut "joka uskoo, kastetaan ja pitää sapatin, se pelastuu, mutta joka ei pidä sapattia se tuomitaan kadotukseen", vaan "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen" (Mark 16:16).

Uskovilla on jokapäiväinen lepo Kristuksessa täältä iankaikkisuuteen, ei enää vanhan liiton varjosapatissa (Room 10:4, Kol 2:16-17, Gal 3:11,19,23-25; 5:1,18; Heb 4:9-10, Fil 3:9-10).


VÄÄRÄN PROFEETAN KÄSKYTETTÄVÄNÄ

Se sapatti, mitä adventistit pitävät, ei ole vanhan liiton sapatti, koska he eivät ole kääntyneet juutalaisiksi ja ympärileikkauttaneet itseään, heillä ei ole leeviläisiä pappeja, ei temppeliä eikä uhritoimituksia. Se sapatti, mitä he viettävät, ei myöskään ole uuden liiton sapatti Jeesuksessa. Vanhan liiton sapatin vietto oli varjoa tulevasta Messiaasta. Messias eli Jeesus tuli jo, ja nyt niillä, jotka tulevat uskoon ja pysyvät uskossa, on sapatin lepo Jeesuksessa joka päivä täällä maan päällä ja vielä täydellisempänä taivaassa. Jeesus on sapatin Herra, miksi vetää päivä herrakseen. (Matt 12:8, Luuk 6:5)

Adventistien sapatin vietto ei ole vain lain alle menemistä, vaan pahempaa, eli väärän profeetan Ellen Whiten väärien säännösten alle menemistä, joista yksi on sapatti. Ellen White määräsi sapatinvieton Herralta tulleena pakkona ja laukoi kerta toisensa jälkeen Herran nimissä uhkauksia niille, jotka eivät pidä sapattia.

Ellenin mukaan lauantaisapatin rikkominen on kadottava synti, mutta Uuden Testamentin kadottavissa syntilistoissa lauantaisapatin viettämättömyyttä ei ole mainittu kertaakaan eikä sen viettämättömyyttä ylipäätään mainita ristin jälkeen kertaakaan syntinä.

SAPATTI LÄHETYSKÄSKYNÄ

Ellen, ja niin ollen adventtikirkko, velvoittaa adventistit viemään epäraamatullista ja Raamatusta löytymätöntä Kolmen Enkelin Sanomaa maailmalle. Tuon sanoman kolmas viesti on sapatti taivaaseen pääsyn sinettinä ja sunnuntainvietto pedon merkkinä, joka estää taivaaseen pääsyn.

Jeesus sanoi selvästi Raamatussa, mitä sanomaa heidän on ihmisille vietävä: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt 28:19-20). Ei siis sanaakaan sapatin viemisestä ihmisille. Eikä sapatti päivänä voi sisältyä siihen, mitä Jeesus käski pitämään, koska Hän ei käskenyt pitämään lauantaisapattia, vaan tulemaan uskoon Häneen, sapatin Herraan.

Ellenin uhkaukset, joita voi lukea esimerkiksi hänen kirjastaan Suuri Taistelu ovat vääriä uhkauksia. Ellenin näyt ja unet, joita hän väitti saaneensa Herralta, eivät olleet yhtä Raamatun eikä tapahtumienkaan suhteen, joten häntä ja hänen sanojaan ei saa pelätä (5Moos 18:22)

SAPATTI SINETTINÄ

Ellen White väittää, että: ”Jumalan lain sinetti on neljännessä käskyssä.” (Ellen White, Suuri Taistelu, s 448). Tuollaiselle väitteelle ei Raamatusta löydy perusteita eikä tuo tieto ole Herralta. Raamattuun on kielletty lisäämästä uutta profetiaa, muuten saa kaikki Raamatussa luvatut rangaistukset kärsittävikseen (Ilm 22:18-19). Ellenin mukaan lauantaisapatti on sinetti, jolla pääsee taivaaseen ja sunnuntai pedon merkki, joka estää taivaaseen pääsyn. Raamatun mukaan taas mikään päivä ei ole sinetti, vaan uskovilla on sinettinä Pyhä Henki (Ef 1:13-14; 4:30, 2 Kor 1:21-22, 5:5).

Ellen sanoo, että "Kun paavinvalta muutti sapatin, se otti sinetin pois laista."(ST, s. 449), mutta paaveja ei ollut vielä syntynytkään, kun kristityt viettivät sunnuntaisin ehtoolliskokouksiaan. Jeesus nousi haudasta viikon ensimmäisenä päivänä, ilmestyi viikon ensimmäisinä päivinä opetuslapsilleen, tarjosi viikon ensimmäisenä päivänä ehtoollista opetuslapsilleen ja niinpä kristityt alkoivat kokoontua sunnuntaisin erotuksena juutalaisten lauantaikokoontumisille ja Jeesuksen kuolleista nousemisen muistona. Noita kohtia löytyy Raamatusta Joh 20:1-23, 26, Luuk 24:30, Apt 20:7-11, Mark 16:9, Matt 28:1,9, Luuk 24:15 jne. Jos Jeesus olisi halunnut vakiinnuttaa lauantaisapattia kristittyjen kokoontumispäiväksi, Hän olisi voinut nousta haudasta sapattina ja kokoontua ja tarjota ehtoollista sapattisin, mutta niin Hän ei tehnyt. Myös noina aikoina eläneiden ihmisten kirjoituksista löytyy kertomuksia, kuinka kristityt kokoontuivat sunnuntaisin: Barnabaan kirje 75 eKr, Ignatius 110 jKr, Justinus140jKr. Alkuun juutalaisuskovat kävivät synagoogassa lauantaisin ja kristityjen kokouksissa sunnuntaisin, mutta uskoontulleet pakanat kokoontuivat sunnuntaisin ja niin tuosta tuli käytäntö kristittyjen keskuudessa. Rooman sunnuntailaki tuli vasta myöhemmin vastaamaan käytäntöä. Käytänto olisi luultavasti jatkunut ilman lakiakin.

Ellenin muka Jumalalta saamat uhkavaatimukset ovat selkeät: ”Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille" (Suuri Taistelu, s 618) Näitä samoja uhkauksia ovat Ellenin kirjat täynnänsä, mutta Raamattu ei kieltää pelkäämästä tuommoisia vääriä profeettoja ja heidän Raamatun vastaisia uhkauksiaan (5Moos 18:20-22).

ELLENSAPATIN ALKUJUURET

Ellensapatin juuret ovat näyssä, jonka Ellen White (os. Harmon) näki. Tosin sitä ennen Bates niminen milleristi oli jo hänelle markkinoinut sapatti-ideaa. Tuossa näyssä sapattikäsky loisti taivaassa muut 9 eivät. Raamatun mukaan taas ensimmäinen käsky on tärkein, sitä on toistettu Uudessa testamentissakin kymmeniä kertoja, mutta sapattikäskyä ei määrätty päivänä vietettäväksi kertaakaan Jeesuksen uhrin jälkeen, ei Jeesus itse eikä apostolit. Kaikki muutkin kymmenestä käskystä uusittiin ja vieläpä tiukennettiin Uudessa Testamentissa, mutta ei sapattikäskyä. Niinpä uskovat lepuuttakoot itseään yhtenä päivänä viikossa ja joka päivä, päivin ja öin, sapatinlevossa Jeesuksessa.

SUNNUNTAI PEDON MERKKINÄ

"Mitä muuta sapatin muutos silloin on kuin roomalaisen kirkon vallan merkki - ´pedon merkki´?"(Suuri Taistelu, 445), sanoo Ellen White.

Ellen vääntää Raamatun tekstiä omiin näkyihinsä sopivaksi ja kertoo, miten sunnuntai pedon merkkinä muka pakotetaan kaikille: ”Kauhea on se taistelu, jota kohti maailman käy. Maan vallat yhtyvät taisteluun Jumalan käskyjä vastaan ja antavat määräyksen, joka velvoittaa ”kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat” (Ilm 13:16) väärää sapattia viettämällä mukautumaan kirkon vakiintuneisiin tapoihin. Kaikkia, jotka kieltäytyvät noudattamasta tätä määräystä, rangaistaan yhteiskunnallisen lain mukaan, ja lopulta selitetään, että he ansaitsevat kuoleman. Toiselta puolen Jumalan laki vaatii viettämään Luojan lepopäivää, ja Jumala uhkaa vuodattaa vihansa kaikkien niiden ylle, jotka hänen käskynsä rikkovat. Jokainen, joka on saanut tästä riitakohdasta tällaisen selvän näkemyksen ja sitten hylkää Jumalan lain, noudattaakseen ihmisten säädöstä, ottaa pedon merkin...” (Suuri Taistelu, 589). Jos nyt olisit adventisti ja kasvanut Ellen-opetukseen, niin kyllähän tällainen kauhistuttaisi sinua ja vetäisi tiukasti kiinni sapatinviettoon. Mutta kuten sanottu väärää profeettaa ei saa pelätä.

Ei sunnuntain vietto ole mikään pedon merkki. Ja jos katsotaan Ilmestyskirjaa, niin ei siellä mistään sunnuntaista pedon merkkinä puhuta, vaan sellaisesta rahaliikenteen välineestä, joka voidaan laittaa otsaan tai käteen. Nykytekniikalla se tarkoittaisi mikrosirua, samaa, joka jo on luottokorteissa ja pankkikorteissa, upotettuna ihon alle käteen tai otsaan, mutta teknologian kehittyessä se voi olla jokin hienompi versio. Joka tapauksessa tuon merkin antikristuksen hallinto tekee pakolliseksi ja ne, jotka eivät sitä ota, eivät pysty ilman sitä ostamaan eikä myymään. Raamattu kieltää tuon antikristuksen eli pedon merkin ottamisen. Mitenkähän sunnuntai liimattaisiin tai upotettaisiin ihmisten käteen tai otsaan ja miten vain sillä saisi ostaa ja myydä – nooh sitä on turha miettiä, koska sunnuntai ei Raamatussa ole pedon merkki.

Luterilaiset tunnustuskirjat sanovat sunnuntaista näin:
"Samankaltaisia ovat säännökset sunnuntain, pääsiäisen, helluntain ja vastaavien juhlapäivien ja kirkkotapojen pitämisestä. Ne, jotka väittävät, että Herran päivän vietto on kirkon auktoriteetin perusteella välttämättömänä asetettu sapatin vieton sijalle, ovat väärässä. Raamattu on poistanut sapatin, ei kirkko. Evankeliumin ilmoittamisen jälkeen voidaan kaikki Mooseksen lain seremoniat jättää huomiotta. Koska kuitenkin oli välttämätöntä sopia määrätystä päivästä, jotta kansa tietäisi, milloin sen tulee kokoontua, on ilmeistä, että kirkko tätä tarkoitusta varten valitsi sunnuntain. Tätä on pidetty parhaana siitäkin syystä, että ihmiset saisivat esimerkin kristillisestä vapaudesta ja käsittäisivät, ettei sapatin yhtä vähän kuin minkään muunkaan päivän vietto ole välttämätön.
Esiintyy mitä kummallisimpia väitteitä lain muuttamisesta, uuden lain seremonioista ja sapatin muuttamisesta. Ne ovat kaikki saaneet alkunsa siitä väärästä käsityksestä, että kirkossa pitäisi noudattaa leviittojen tapaista jumalanpalvelusmuotoa ja että Kristus olisi valtuuttanut apostolit ja piispat keksimään uusia seremonioita, jotka ovat välttämättömiä pelastukseen. Nämä harhakäsitykset pääsivät leviämään kirkossa, kun uskon vanhurskautta ei opetettu riittävän selvästi. Jotkut väittävät, että sunnuntain pyhittäminen ei tapahdu suoranaisesti jumalallisen oikeuden perusteella, vaan eräänlaisen näennäisen jumalallisen oikeuden perusteella, kuvaten tarkoin, kuinka paljon pyhäpäivinä saa tehdä työtä. Mitä ovat moiset väitteet muuta kuin omantunnon pauloja? Vaikkakin he yrittävät lieventää perinnäissääntöjä, he eivät koskaan saavuta tarpeellista kohtuutta, niin kauan kuin käsitys niiden välttämättömyydestä säilyy. Tämä käsitys säilyy välttämättä siellä, missä uskon vanhurskautta ja kristillistä vapautta ei tunnusteta. " (Augsburgin tunnustus, Suomalaisen teologin kirjallisuusseuran julkaisuja 118, Helsinki 1980, XXVIII KIRKOLLISESTA VALLASTA, s. 47-48)

30

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinpä vasta

      heittäydyt Kristusta vastaan, sapatin Herraa!

      Mihinkä sinun usko on kadonnut?

      Sinä kuulut Utulilan kanssa näihin, jotka sanovat, että uskovalla on ainainen lepo Kristuksessa, eivät tarvitse lepopäivää ja voivat ohittaa sen.

      Mieletön Riitta, joka väittää, että uskova voi tehdä työtä jatkuvasti, kun on kerta lepo Kristuksessa.
      Tämä ei pidä paikkaansa ei uskova ole väsymätön!!!!

      Etkö tiedä, että uskomattomatkin lepäävät. Kuvitteletko tosiaan niissä demonioissasi, että uskova on niin kestävä, että ei tarvitse lepoa lainkaan. Lepo Kristuksessa riittää!

      Tiedätkö, että meillä on niin rakastava Jumala, joka on ajatellut lapsiaan jo lumisessa varaamalla ihmistä varten lepopäivän, jonka on vielä siunannut ja pyhittänyt. Jeesus sanoo, että se on ihmistä varten. Kaikille, jotka sen pitävät on vielä luvattu siunaus.

      Sitten vielä väität, että jotka tahallisesti rikkovat Jumalan Pyhää lakia, että niitä ei saisi erottaa seurakunnasta.
      Jos varastan jatkuvasti ja puolustan sitä tekoa oikeaksi, niin sinun mielestä ei saa tämmöistä heittää seurakunnasta pois! Tai kenties murhaan, kun se on sinun mielestä oman tunnon orjuuttamista, ei näin saa ihmiselle tehdä, jos haluaa tehdä pahaa niin ei sitä saa siitä edes huomauttaa, ettei vai ole lain alla.

      SINUN RAAMATUN TULKAUKSESI ON MIELETÖN!

      Olet kenties tullut uskoon, mutta heittänyt sen sitten pois!

      Laki ei pelasta, mutta ei tahallista syntiä saa puolustaa. Siitä on tehtävä pesäero heti tykkänään heitettävä ne pois Jeesukselle ja lopetettava synti.

      Sapatti kuuluu Jumalan lakiin! Sapatti kuuluu uskovalle, niin kuin sapatin Herrakin.

      • Ellen White on sinun sapattisi herra tai mikä lie sapatin rouvavainaa nyt onkaan.


      • Kristuksen kirkkaus
        uskova_1 kirjoitti:

        Ellen White on sinun sapattisi herra tai mikä lie sapatin rouvavainaa nyt onkaan.

        loistakoon maailmaan tänä armon aikana!

        Herjaatko sapatin Herraa!!! Olet rohkea tyttö! Kuinka pitkälle uskallat herjauksissasi mennä? Etkö tiedä, että minun Herrani on Jeesus Kristus, Jumalan poika, sovittajani ja armahtajani! Minun Jumalani laki on minun sydämessä.

        Toivon, että pääset niistä demonioistasi joskus vapauteen, niin että loistasi valo sinultakin hukkuvalle maailmalle. Hukkuva maailma tarvitsee loistavia lappuja, eikä Jumalan kieltäjiä ja halveksijoita. Toivottavasti armahtaja katsoo vielä puoleesi Riitta!

        Ps. Hänen Jumalansa laki on hänen sydämessään, hänen askeleensa eivät horju.

        Hes. vaeltaa minun käskyjeni mukaan ja noudattaa minun oikeuksiani, niin että tekee sitä, mikä oikein on-hän on vanhurskas, hän totisesti saa elää, sanoo Herra, Herra


      • TaistoRa.

        >>>Sapatti kuuluu Jumalan lakiin! Sapatti kuuluu uskovalle, niin kuin sapatin Herrakin.>2 Moos 31:13. "Puhu (ISRAELILAISILLE), ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        ..............
        (16). Ja pitäkööt (israelilaiset) sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

        (17). Se on oleva ikuinen merkki minun ja (ISRAELILAISTEN) välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

        >>"Siis (pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä)!Gal 4:10. "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla - ajoista ja vuosista".


        >>Joh 9:16 "Niin muutamat fariseuksista sanoivat:
        "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia"!


      • UnaFortuna
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>>Sapatti kuuluu Jumalan lakiin! Sapatti kuuluu uskovalle, niin kuin sapatin Herrakin.>2 Moos 31:13. "Puhu (ISRAELILAISILLE), ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        ..............
        (16). Ja pitäkööt (israelilaiset) sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

        (17). Se on oleva ikuinen merkki minun ja (ISRAELILAISTEN) välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

        >>"Siis (pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä)!Gal 4:10. "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla - ajoista ja vuosista".


        >>Joh 9:16 "Niin muutamat fariseuksista sanoivat:
        "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia"!

        Kuukutko sinä, niinkuin virallisesti tuohon Egyptiläiseen Ra aurinko kulttiin. Tuosta nimmaristasi sain käsityksen,että olet Ra uskonnon palvelia? Onko asia näin?


      • TaistoRa.
        UnaFortuna kirjoitti:

        Kuukutko sinä, niinkuin virallisesti tuohon Egyptiläiseen Ra aurinko kulttiin. Tuosta nimmaristasi sain käsityksen,että olet Ra uskonnon palvelia? Onko asia näin?

        Kysymyksesi oli aika outo!
        Käytkö jotenkin "ylikierroksilla"!

        Taisto on etunimeni ja (Ra) on sukunimeni ensimmäiset kirjaimet! Varmaankin sen ymmärsitkin, mutta heittäydyit vain olevinasi näppäräksi ja samalla osoittauduit hyvin lapselliseksi kysymyksesi oudon tyhmällä asettelulla!

        Jeesus kuitenkin rakastaa sinuakin ja haluaisi, että sinäkin uskon kautta rakastaisit häntä vapahtajanasi jolloin hän voisi antaa sinulle syntisi anteeksi ja turvata taivaallisen rauhan sieluusi sanallaan ja Pyhällä Hengellään!


      • Jos kerran

        Jos kerran oli luvallista suorittaa niin turha tekokin kuin ympärileikkaus sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi niin se tarkoittaa, että koska emme tarvitse edes ympärileikkausta, on sapattikin vielä sen alapuolella.


    • Jotakin tiedän

      Tunnen vain yhden sapatin ja se on Herran sinun Jumalasi sapatti. Raamttu ei kerro mistään muusta lepo- pyhä- tai jumalanpalveluspäivästä kuin sapatista. Kaikki muut samaa asiaa ajavat päivät ovat ihmisen valitsemia ja asettamia. Tämä on tosiasia ja se ei miksikään muutu, vaikka sitä miten tutkii, kääntelee ja selittelee.

      • Juu minäkin tiedän kaksi sapattia: vanhan liiton sapatin ja jokapäiväisen sapatin Jeesuksessa. Mutta ellensapatti ei ole kummankaan liiton sapatti, vaan harhaoppisen demoniliiton sapatti ja vain Ellen Whiten seuraajille pakollinen.


      • Ut:n lukija
        uskova_1 kirjoitti:

        Juu minäkin tiedän kaksi sapattia: vanhan liiton sapatin ja jokapäiväisen sapatin Jeesuksessa. Mutta ellensapatti ei ole kummankaan liiton sapatti, vaan harhaoppisen demoniliiton sapatti ja vain Ellen Whiten seuraajille pakollinen.

        Ut:n lukijana olen ymmärtänyt, että Jeesus suhtautui sapattiin ymmärtäväisemmin ja suvaitsevammin kuin juutalaiset. Juutalaisilla näytti olevan kovin ahdasmielinen tapa suhtautua pyhäpäivään olisipa se ollut sitten vaikka sunnuntai. Jeesukselle se oli ilon ja lähimmäisen päivä. Niin olen asian ymmärtänyt. Jeesus ei koskaan puhunut minkään muun lepopäivän puolesta. Hän ei koskaan kehottanut opetuslapsiaan pitämään sunnuntaita sapatin asemasta lepo- tai jumalanpalveluspäivänä.


      • Ut:n lukija kirjoitti:

        Ut:n lukijana olen ymmärtänyt, että Jeesus suhtautui sapattiin ymmärtäväisemmin ja suvaitsevammin kuin juutalaiset. Juutalaisilla näytti olevan kovin ahdasmielinen tapa suhtautua pyhäpäivään olisipa se ollut sitten vaikka sunnuntai. Jeesukselle se oli ilon ja lähimmäisen päivä. Niin olen asian ymmärtänyt. Jeesus ei koskaan puhunut minkään muun lepopäivän puolesta. Hän ei koskaan kehottanut opetuslapsiaan pitämään sunnuntaita sapatin asemasta lepo- tai jumalanpalveluspäivänä.

        Jeesus eli vanhan liiton aikana. Uusi liitto alkoi pääsiäisen tapahtumista.

        Vanhan liiton sapatti viittasi, kuten kaikki muutkin varjot tulevaan eli Jeesukseen. Kun Jeesus tuli niin ne, jotka tulevat uskoon, pääsevät lepoon Hänessä.

        Ei uudessa liitossa olekaan nimetty mitään päivää, milloin pitäisi levätä. Mutta yksi päivä viikossa on hyvä levätä.

        Sunnuntain vietto jumalanpalveluspäivänä alkoi siitä, kun Jeesus nousi ylös kuolleista sunnuntaina.


      • UnaFortuna
        uskova_1 kirjoitti:

        Juu minäkin tiedän kaksi sapattia: vanhan liiton sapatin ja jokapäiväisen sapatin Jeesuksessa. Mutta ellensapatti ei ole kummankaan liiton sapatti, vaan harhaoppisen demoniliiton sapatti ja vain Ellen Whiten seuraajille pakollinen.

        Nimimerkkisi: Kirjoitustesi mukaan olet todella mainitsemiesi Demomihenkien alla. Olisi joskus mukavaa lukea, että nimimerkki on todella tullut uskoon ja käyttäytyy, niinkuin kunnon uskovan tulee käyttäytyä.

        Älysi ei ole vielä kasvanut, niin pitkälle, että pystyisit näkemään edes Jeesuksen antaman uhrin todellisen tarkoituksen. Sinun todellinen tarkoituksesi on häväistä Jeesusta ja ylistää Paholaista.

        Jeeuksen ylistäminen ja Jumalan koroittaminen on sinulle Harhaa!!! Olet ilmaissut riittävän ymmärrettävässä muodossa, kuka on sinun todellinen Jumalasi. Jumalan sana sanoo että: Ei Herra anna ikuisesti itseään pilkata. Sillä sitä mitä ihminen kylvää sitä hän myös niittää. On vain surkeaa nähdä Riitta oman tunnustuksensa mukaan liittyneenä Demooniliittoon. Nykyisten kirjoitustesi valaisemana olen haivainnut sinut aivan oikea oppiseksi Demooni pilkkaaja hengeksi. Tämän hetkisten kirjoitustesi perusteella voi kuka hyvänsä huomata Sinun pyhyytesi olevan Demoonien pyhyyttä. Hyvä Riitta koeta herätä pahasta painajaisestasi, että voist olla kunniaksi Jeesukselle Ja jumalalle ja pyhälle hengelle. Muista Jumalallakin on pilkan suhteen rajansa:=


      • uskova 1seltä
        uskova_1 kirjoitti:

        Jeesus eli vanhan liiton aikana. Uusi liitto alkoi pääsiäisen tapahtumista.

        Vanhan liiton sapatti viittasi, kuten kaikki muutkin varjot tulevaan eli Jeesukseen. Kun Jeesus tuli niin ne, jotka tulevat uskoon, pääsevät lepoon Hänessä.

        Ei uudessa liitossa olekaan nimetty mitään päivää, milloin pitäisi levätä. Mutta yksi päivä viikossa on hyvä levätä.

        Sunnuntain vietto jumalanpalveluspäivänä alkoi siitä, kun Jeesus nousi ylös kuolleista sunnuntaina.

        Oivallinen esimerkki takinkäännöstä, eli valheen pitämisestä totuutena.

        Ei uudessa liitossa olekaan nimetty mitään päivää, milloin pitäisi levätä. Mutta yksi päivä viikossa on hyvä levätä.

        ja sitten se takinkääntö, joka on isien perinnäissääntö:

        Sunnuntain vietto jumalanpalveluspäivänä alkoi siitä, kun Jeesus nousi ylös kuolleista sunnuntaina.

        Eli uskova_1sen pyhäpäivä, Riittasapatti.

        Mahtavaa tyhjänpuhumista, mutta nuo sanat eivät kestä Jumalan edessä.

        Se uhraaminen, päättyi Golgatan ristille, meidän puolesta on uhri annettu, uutta ei tarvita.

        Miksi Golgatan uhri meidän puolestamme tarvitaan on synti ja synnin seurakuksena on kuolema.
        Synnin mittana on laki.
        Laista ei katoa yksikään kirjain eikä ainoakaan piirto, ENNEKUIN TAIVAS JA MAA KATOAA, ja muuta ei ole lupa opettakkaan.
        Ilman synnin tietoista nimeämistä, ei ole syntiä, eikä tarvetta parannukseen, eikä ristillä ole merkitystä ja tätä sanomaa rienaaja haluaa julistaa.
        Joka astuu rienaajan riveihin, hän nousee Jeesuksen sanoja vastaan, että Jumalan sana ei pidäkään paikkaansa, vaan sinä tulet tietämään kuin Jumala, etkä suinkaan kuole.
        Valhe lähti paratiisista ja Riittasapatti sitä julistaa eteenpäin, pyörähdellen sunnuntaisapatin äärellä, eksyttäen ihmisiä.
        Kunhan nyt jotakin, pidetään, edes kerran viikossa, tahi no ainakin sunnuntaina koska Jeesus nousi haudasta.
        Tähän et löydä Raamatustasi sitä perustusta, mikä pantu on.
        Sinä käärmekieli.


      • ylifariseus
        uskova_1 kirjoitti:

        Jeesus eli vanhan liiton aikana. Uusi liitto alkoi pääsiäisen tapahtumista.

        Vanhan liiton sapatti viittasi, kuten kaikki muutkin varjot tulevaan eli Jeesukseen. Kun Jeesus tuli niin ne, jotka tulevat uskoon, pääsevät lepoon Hänessä.

        Ei uudessa liitossa olekaan nimetty mitään päivää, milloin pitäisi levätä. Mutta yksi päivä viikossa on hyvä levätä.

        Sunnuntain vietto jumalanpalveluspäivänä alkoi siitä, kun Jeesus nousi ylös kuolleista sunnuntaina.

        Ja samalla kymmenen käskyn laki täytettiin Ristillä.

        Tule Riitta pois kielletyn puun alta, sieltä voi tippua kiellettyjä hedelmiä, ja ne johtavat laittomuuteen, sillä niiden syömistä suosittelee laittomuuden ruhtinas.

        Olisiko Apostolien pitänyt opettaa Israelin kansalle sapatin pitoa ja miksi he eivät opettaneet heille, että sapatti on kumottu, jos näin olisi ollut.



        Uusi-Testamentti ei tarvitse lisää opetusta sapatin suhteen, sillä se on tunnettu jo Paratiisista asti.
        Sapattia ei annettu yksin Juutalaisille, sillä Jeesus sanoi sen annetuksi ihmistä varten.

        Riitan täytyisi tulla uskoon ja syntyä uudesti ylhäältä, sillä hänen sanansa todistavat aivan jotakin muuta.
        Laittomuuden henki ei ole uudestisyntymisen henki, vaikka se samalta vaikuttaakin, sillä Jumalan Pyhä Henki ja uudestisyntyminen ei tule laittomuuden lähteestä.


      • niin...
        uskova_1 kirjoitti:

        Jeesus eli vanhan liiton aikana. Uusi liitto alkoi pääsiäisen tapahtumista.

        Vanhan liiton sapatti viittasi, kuten kaikki muutkin varjot tulevaan eli Jeesukseen. Kun Jeesus tuli niin ne, jotka tulevat uskoon, pääsevät lepoon Hänessä.

        Ei uudessa liitossa olekaan nimetty mitään päivää, milloin pitäisi levätä. Mutta yksi päivä viikossa on hyvä levätä.

        Sunnuntain vietto jumalanpalveluspäivänä alkoi siitä, kun Jeesus nousi ylös kuolleista sunnuntaina.

        ***Ei uudessa liitossa olekaan nimetty mitään päivää, milloin pitäisi levätä.
        Mutta yksi päivä viikossa on hyvä levätä.
        Sunnuntain vietto jumalanpalveluspäivänä alkoi siitä, kun Jeesus nousi ylös kuolleista sunnuntaina.***


        Aivan niin, mutta!
        Jeesus nousi ylös -
        "Viikon ensimmäisenä päivänä", ei sunnuntaina. :)
        Sunnuntaitahan ei vielä tuolloin edes tunnettu!

        Milloin arkinen työ antaa mahdollisuuden fyysiseen lepoon olkoon se mikä viikonpäivä tahansa, niin lepäämme fyysisesti silloin! Uskovan todellinen lepo on uskon perusteella Kristuksessa, ei lain kirjaimessa!
        Nimim, TaistoRa,lla on hyvä teksti sapatista, että kuuluuko se Kristityille vietettäväksi.


      • Koska täällä....
        niin... kirjoitti:

        ***Ei uudessa liitossa olekaan nimetty mitään päivää, milloin pitäisi levätä.
        Mutta yksi päivä viikossa on hyvä levätä.
        Sunnuntain vietto jumalanpalveluspäivänä alkoi siitä, kun Jeesus nousi ylös kuolleista sunnuntaina.***


        Aivan niin, mutta!
        Jeesus nousi ylös -
        "Viikon ensimmäisenä päivänä", ei sunnuntaina. :)
        Sunnuntaitahan ei vielä tuolloin edes tunnettu!

        Milloin arkinen työ antaa mahdollisuuden fyysiseen lepoon olkoon se mikä viikonpäivä tahansa, niin lepäämme fyysisesti silloin! Uskovan todellinen lepo on uskon perusteella Kristuksessa, ei lain kirjaimessa!
        Nimim, TaistoRa,lla on hyvä teksti sapatista, että kuuluuko se Kristityille vietettäväksi.

        Koska täälläoleva isäntäväki ei oivalla lepopäiväasiaa, niin näyttää sille, ettei heillä ole vähintäkään tietoa, mitä uskoon tulo tarkoittaa. Ei kukaan voi olla noin tietämätön uskon sisällön olemuksesta muuten. Adventistelle ahdas portti on tuntematon käsite. Ilman sitä jää ulkopuolelle uskon syvemmästä ymmärryksestä.


    • ylifariseus

      Olla omenapuun alla Eevan kanssa, mieluimmin kuin lain alla, sillä ainakin Paratiisista tuli lähtö omenapuun alta ja mitkä ovatkaan seuraukset kun nousee Jumalan tahtoa vastaan.

      • Mistä ihmeen omenapuusta oikein puhut. Ei minun Raamatussani ainakaan mistään omenapuusta puhuta, taitaa olla taas Ellen Whiten punaisista kirjoista tuokin satu.

        Mitä tulee lakiin, niin olin lain alla, mutta tulin sitten -81 uskoon ja pääsin sen alta.


      • sinä käärmekieli.
        uskova_1 kirjoitti:

        Mistä ihmeen omenapuusta oikein puhut. Ei minun Raamatussani ainakaan mistään omenapuusta puhuta, taitaa olla taas Ellen Whiten punaisista kirjoista tuokin satu.

        Mitä tulee lakiin, niin olin lain alla, mutta tulin sitten -81 uskoon ja pääsin sen alta.

        No pulmunen kertoo, että hän elää synnitöntä elämää, koska Jumalan tahto ei sido häntä.
        No lain alla olit, kuoleman lain, kun tulit uskoon, laki osoitti sinut syntiseksi, teit parannuksen, ettet vaeltaisi entisessä. Mutta kun nyt olet ns. uskossa, niin kuinka vapaat olet? Mitä vastaan et saa rikkoa?
        Eli onko lailla jokin merkitys elämässäsi?
        Jos ei, niin minkä takia ei?
        Jos olet langennut tässä matkalla, niin mikä osoittaa tämän lankeamuksen, oma mittari päätelmä vai jokin muu?
        Katsos, minä näen niitäkin julistajia, jotka ovat pois poikenneet, eli oman mittarin tielle.
        No vapaus ilmeisesti antaa myöten, mutta kuinka on Jumalan tahdon mukaan?
        Haluaako Hän, että huorataan Häntä vastaan?

        Vai saarnasiko sinut uskoon Vapaaherrattaren liukaskieli, vakuuttaen, ettei Jumalan sana ole sitova enää mihinkään, vaan kun armon sanaa kovasti pönkää, niin se vapauttaa lihan vapauteen, mitä haluat julistaa. Sitäkö se kääntyminen sittenkin oli?


      • sinä käärmekieli. kirjoitti:

        No pulmunen kertoo, että hän elää synnitöntä elämää, koska Jumalan tahto ei sido häntä.
        No lain alla olit, kuoleman lain, kun tulit uskoon, laki osoitti sinut syntiseksi, teit parannuksen, ettet vaeltaisi entisessä. Mutta kun nyt olet ns. uskossa, niin kuinka vapaat olet? Mitä vastaan et saa rikkoa?
        Eli onko lailla jokin merkitys elämässäsi?
        Jos ei, niin minkä takia ei?
        Jos olet langennut tässä matkalla, niin mikä osoittaa tämän lankeamuksen, oma mittari päätelmä vai jokin muu?
        Katsos, minä näen niitäkin julistajia, jotka ovat pois poikenneet, eli oman mittarin tielle.
        No vapaus ilmeisesti antaa myöten, mutta kuinka on Jumalan tahdon mukaan?
        Haluaako Hän, että huorataan Häntä vastaan?

        Vai saarnasiko sinut uskoon Vapaaherrattaren liukaskieli, vakuuttaen, ettei Jumalan sana ole sitova enää mihinkään, vaan kun armon sanaa kovasti pönkää, niin se vapauttaa lihan vapauteen, mitä haluat julistaa. Sitäkö se kääntyminen sittenkin oli?

        Laittomuus ja lain alla eläminen ovat molemmat syntiä. Samaa lihallisuutta, joka sotii henkeä vastaan.


      • sunnuntaiko,
        uskova_1 kirjoitti:

        Laittomuus ja lain alla eläminen ovat molemmat syntiä. Samaa lihallisuutta, joka sotii henkeä vastaan.

        Sokeuttasiko, -vaiko tarkoituksella julistat väärää oppia Raamattua vastaan.
        Perustele nyt selkeästi se, miksi tunnustat päivä vain, siis mikä vain, tahi sunnuntai rinnastuksen tälle Raamatun sanalle, "Minun pyhä päiväni"!
        Eli Raamattu tuntee yksin ja ainoastaan sen Jumalan erottaman päivän, ja muuta päivää ei ole.
        Muut päivät nousevat samasta lähteestä, kuin sellaisenkin farisealais- sapatin rakentaminen, joka perustuu läksy läksyn päälle.
        Mutta Jumalan seremonia lakiin ei perustunut sapatti, joka on aikaan piirretty viikkokäsitteeseen, mikä elää parhaillaan, nytkin viikko päättyy.
        Mietipä tätä, muslimi joka tulee uskoon, hän todella sanasta ottaa tämän sapatin aivan Raamatullisesti ja ei sunnuntaille.
        Myös se esimerkki, että kun tuli uskoon meillä tuiki jumalaton, adventisteista tietämätön, niin hän otti Raamatullisen sapatin Raamatusta.
        Jos sellainen saareke olisi maailmassa, jossa ei ihmisten perinnäissääntöä ole, niin annetaan heille Raamattu, niin arvaapa se, kun he saavat sanasta Pyhän Hengen herätyksen, tulevat uskoon, niin kumpi päivä heille nousee mieleen?
        Ei ainakaan sunnuntai, tahi mikä päivä vain.
        Sinulla pitäisi olla jo niin tietoa näistä, että tietämättömyyteen ja sen aikaan ei pitäisi olla enää pohjaa, eli maitoruokaan tässä tapauksessa tämä isien väärä oppi.
        Oletin, että kunnioitat Jumalan sapattia enemmän, kuin ihmisoppia, vaikkakin tätä adventismioppia vastaan olet, eli Raamatun Jumalan sanan todistukseen ja opettaisit sen mukaan.
        Mutta ei, siksi sanon sitä kielteistä oppia käärmeen opiksi.
        Jos perusta sunnuntailepopäivälle on, että alettiin pitämään ylösnousemuspäivän tähden, niin se on vain päivä vuodessa, kuten pääsäisen sanoma, pitkäperjantain sanoma, jne.
        Se ylösnousemuspäivä, vaikka se olisi käsitteenä pääsiäisviikon tapahtuma, niin se on pyhän se todiste, että saamme elää ja saamme elän Hänessä.
        Mutta se ei voi nousta sen sapatin rinnalle vääräksi lepopäiväksi, koska itse Sapatin Herramme Jeesus Kristus, on myös Hän, jonka kautta kaikki luotiin, Hänessä ja Häneen, myös sillä on käsittämättömän suuri mitta, eli se asettaa merkityksen sille, että olemme luotuja.
        Luotuja ja myös sen kautta Jumalan omia, ja meidän on etsittävä tie Kristuksen luo, ts. tunnustettava paikkamme Hänen edessään.
        Mietipä, lähden tässä aamukahville, puoliso kutsuu.


      • mathetes

        Jeesuksessa uskon kautta vanhurskautetut vapautuu pois lain käskyjen alta!

        (1 Tim. 1:9 "ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle",
        vaan laittomille ja niskoitteleville,
        jumalattomille ja syntisille,
        epähurskaille ja epäpyhille,
        isänsä tappajille ja äitinsä tappajille,
        murhamiehille")

        (Room 7:4 "Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta", tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

        5 "Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,

        6 mutta (nyt) me olemme "irti laista" ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.)

        Jeesukseen uskova on siis uskon perusteella vanhurskautunut irti VT,n juutalaisesta laista!


        Mutta missä lukee se mainitsemasi - omenapuu???


      • ylifariseus
        mathetes kirjoitti:

        Jeesuksessa uskon kautta vanhurskautetut vapautuu pois lain käskyjen alta!

        (1 Tim. 1:9 "ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle",
        vaan laittomille ja niskoitteleville,
        jumalattomille ja syntisille,
        epähurskaille ja epäpyhille,
        isänsä tappajille ja äitinsä tappajille,
        murhamiehille")

        (Room 7:4 "Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta", tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

        5 "Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,

        6 mutta (nyt) me olemme "irti laista" ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.)

        Jeesukseen uskova on siis uskon perusteella vanhurskautunut irti VT,n juutalaisesta laista!


        Mutta missä lukee se mainitsemasi - omenapuu???

        Tiedon puussa saattoi olla samanlaisia hedelmiä kuin uudessakin Paratiisissa, jossa tulee olemaan kahdettoista hedelmät joka kuukausi, kyllä sellaisissa puissa saattoi omenoitakin olla, vaikka sitä ei varsinaisesti määritellä.

        Ei Raamattu kerro sitäkään minkälaista kaulakorua Eeva piti kaulallaan ja minkälaiset hauislihakset Aadamilla oli, sen voit kuvitella itse niinkuin tämänkin asian.

        Puun alta se laittomuus alkoi, ja sitäkö aiot jatkaa, vai pidätkö Jumalan käskyjä kunniassa.


    • Parjattu ja vihattu uskova_1 tällä palstalla kirjoittaa hyvin ja olen täysin samoilla linjoilla.
      Kuka nurinkurinen viitsii väittää, että uskova_1 ei muka olisi asioista selvillä?

      Siunausta sisarelle!

      • hirvas

        Herran Henki olkoon meidän totuutemme, siunausta.


      • huono..

        ollut. Hyvä, että tykkäsit! Tosin ei Ellen sapattia ole olemassakaan, että sokeutta maailmassa piisaa.

        Myöskin uskova_1:n tulkaus menee ohi raamatun.


      • puolustusta

        laittomuuden veljiltä, että samoilla vesillä kuljette, mutta ei käy kateeksi, mutta surulliseksi tulen, kun ei ihmiset eivät halua avata silmiään Jumalan selvälle sanalle,eihän siitä muille olisi hyötyä kun vain näille itselleen.

        Mutta Jumala ei väkisin avaa kenenkään silmiä jos ihminen itse haluaa pitää ne suljettuna.
        Raamattukin sanoo sokeita olette ja sokeiksi jääkää.


      • ylifariseus
        hirvas kirjoitti:

        Herran Henki olkoon meidän totuutemme, siunausta.

        Hengellä.
        Laittomuuden herran hengestäkö te puhutte, hänelläkin on oma henkensä ja totuutensa, mutta se poikkeaa Kristuksen hengestä.

        Kristuksen Henki ei kumoa lakia, sillä se on totuuden Henki.


    • Hän oli haudassa koko

      sapatin ja nousi sunnuntaina Ylösnousemuspäivänä!

      Jeesus siis lepäsi sapattina ... kuoli ja haudattiin ; minun ja sinun puolesta ja kumosi/täytti/ vahvisti näin VT:n liiton ja 10-käskyn vaatimukset!!!

      • Ei Jeesus missään levännyt kuoltuaan, vaan meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuonelan kärsimyspuolelle (1Piet 3:18-20). Saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6).

        Vain ruumis oli haudassa - ei muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      280
      6640
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3793
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      146
      2698
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      345
      2522
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2082
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      84
      1689
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1681
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1526
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1341
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      109
      1188
    Aihe