Liikkeenharjoittajan käteiskassan

kirjaaminen kirjanpitoon

Terve,

Olen liikkeenharjoittaja ja tähän asti olen sinitellyt ilman käteiskassaa eli laskuttamalla. Nyt on kuitenkin tarve perustaa käteiskassa ja siihen olisi muutama kysymys:
1. Miten kassalipas "perustetaan" ja merkataan kirjanpitoon?
2. Kannattaako merkata jokainen yksittäinen maksutapahtuma myynniksi kirjanpitoon vai "könttänä" silloin, kun kassasta siirretään myyyntitulo yrityksen tilille?
3. Onko niin, että kirjanpidossa kassatilin ja oikean fyysisen kassalippaan rahamäärä pitää olla aina sama?

Sitten vielä sellainen, että en halua vastauksia "siirrä kirjanpito ammattilaisen hoidettavaksi" jne., sillä haluan perehtyä itse myös kirjanpidon pitoon ja saada siitä tuntumaa.
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

5

4180

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivottavasti on apua...

Hei!

Alla vastauksia (tekstin keskellä / sisällä):

Terve,

Olen liikkeenharjoittaja ja tähän asti olen sinitellyt ilman käteiskassaa eli laskuttamalla. Nyt on kuitenkin tarve perustaa käteiskassa ja siihen olisi muutama kysymys:
      1. Miten kassalipas "perustetaan" ja merkataan kirjanpitoon?
      ==> Nostat yrityksen tilitä rahaa esim. 100 eur.
      ==> Kassatapahtumista tulee tehdä Kassakladi/kassapäiväkirja
      ==> Ensimmäisen tapahtuman kirjaus on per kassa an shekkitili 100 eur
      ==> aina kun kassaan tulee rahaa (esim. myynti) kirjaus on per kassa an myynti
      ==> aina kun kassasta maksetaan kuluja (esim. osto) kirjaus on per ostot an kassa
      ==> kun kassasta viedään rahaa pankkiin (esim. 50 eur) niin kirjaus on per shekkitili an kassa
      2. Kannattaako merkata jokainen yksittäinen maksutapahtuma myynniksi kirjanpitoon vai "könttänä" silloin, kun kassasta siirretään myyyntitulo yrityksen tilille?
      ==> myynnit on hyvä tulouttaa päivittäin kladille
      3. Onko niin, että kirjanpidossa kassatilin ja oikean fyysisen kassalippaan rahamäärä pitää olla aina sama?
      ==> kyllä
      ==> mikäli on syntynyt eroa kirjanpidon ja fyysisen rahan välille, ero kirjaus on per liiketoiminnan kulut an kassa (tai per kassa an liiketoiminnan kulut), riippuen kumpaan suuntaan ero on

Sitten vielä sellainen, että en halua vastauksia "siirrä kirjanpito ammattilaisen hoidettavaksi" jne., sillä haluan perehtyä itse myös kirjanpidon pitoon ja saada siitä tuntumaa.
      Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

• kyllä näin

Hyvä vastaus mikä kyllä toimii jos liikkeenharjoittaja jaksaa pitää kassakirjaa tunnollisesti.

Jos kyseessä on toiminimi, niin kassakirjan välttää kirjaamalla kaikki käteissuoritukset yksityistilille. Tällöin fyysisen rahan määrän ei tarvitse täsmätä kirjanpidon kanssa. Toiminimessä kaikki rahat ovat liikkeenharjoittajan omia.

• Nimetön
        kyllä näin kirjoitti:

Hyvä vastaus mikä kyllä toimii jos liikkeenharjoittaja jaksaa pitää kassakirjaa tunnollisesti.

Jos kyseessä on toiminimi, niin kassakirjan välttää kirjaamalla kaikki käteissuoritukset yksityistilille. Tällöin fyysisen rahan määrän ei tarvitse täsmätä kirjanpidon kanssa. Toiminimessä kaikki rahat ovat liikkeenharjoittajan omia.

Kyllä, pitää paikkaa.

Mutta jos ajattelee asiaa eteenpäin, jos tulee verotarkastus jonain päivänä, aina on "vahvemmilla" kun on aidosti osoittaa mitä on myös viety pankkiin toiminimen tilille rahaa.

• vastanneille!
        Nimetön kirjoitti:

Kyllä, pitää paikkaa.

Mutta jos ajattelee asiaa eteenpäin, jos tulee verotarkastus jonain päivänä, aina on "vahvemmilla" kun on aidosti osoittaa mitä on myös viety pankkiin toiminimen tilille rahaa.

Terve,

Aion tehdä tuolla ensin esitetyllä tavalla, koska olen huomannut, että verottaja on suunnattoman kiinnostunut yrityksistä, jotka pitävät itse kirjanpitonsa. Ainakin meille tuli heti ensimmäisen veroilmoituksen jälkeen selvityspyyntö lähes kaikesta mahdollisesta.

Kiitoksia vastauksista!

• kirjaaminen kirjanpitoon
        Nimetön kirjoitti:

Kyllä, pitää paikkaa.

Kiitos kiitoksista.

Muistutan vielä sitä perusasiaa, että toteen näyttövelvollisuus on aina verovelvollisella (=yrittäjällä). Mikäli tulee ristiriita, niin verottajalla EI OLE toteen näyttövelvoitetta, vaan se on asiakkaalla (ei tilitoimistolla).

Toivottavasti näistä oli apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe