1. Viha
2. Hekuma
3. Henkinen Laiskuus
4. Ahneus
5. Kateus
6. Ylensyöminen
7. Ylpeys
Katolisen kirkon seitsemän kuolemansyntiä ovat verrattavissa Jeesuksen Kristuksen seitsemään käskyyn seuraavalla tavalla:
Jeesuksen 1. käsky "Älkää Vihatko" (Matt. 5:21-26) on tarkoitettu Vihan voittamiseen.
Jeesuksen 2. käsky "Älkää himoitko" (Matt. 5:27-32) on tarkoitettu Hekuman voittamiseen.
Jeesuksen 3. käsky "Älkää vannoko" (Matt. 5:33-37) on tarkoitettu Henkisen Laiskuuden voittamiseen, koska vain henkistä laiskuuttamme me saamme päähämme tehdä tyhjiä lupauksia, valoja, vannomisia ja puhumme toisinaan muunneltua totuutta päästäksemme muka helpommalla.
Jeesuksen 4. käsky "Älkää vastustako pahaa" (Matt. 5:38-42) on tarkoitettu Ahneuden voittamiseen, koska yksinomaan ahneuttamme me aina tahdomme päästä tasoihin muitten kanssa.
Jeesuksen 5. käsky "Rakastakaa vihollisianne" (Matt. 5:43-48) on tarkoitettu Kateuden voittamiseen, koska kateuttamme me emme kovin mielellämme rukoile vihamiestemme puolesta.
Jeesuksen 6. käsky "Rakastakaa toisianne (lähimmäistänne), niinkuin minä olen teitä rakastanut" (Joh 13:34) on tarkoitettu Ylensyömisen voittamiseen, koska meillä on jopa globaalinen taipumus viedä lähimmäisiltämme leipä suusta ja syödä se mieluummin itse.
Jeesuksen 7. käsky "Rakastakaa Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne ja kaikesta voimastanne ja kaikesta mielestänne," (Luuk 10:27) on tarkoitettu Ylpeyden voittamiseen, koska nimenomaan ylpeyttämme me emme suostu antamaan Jumalalle kunniaa, vaan näkisimme mieluummin itsemme jumalana ja ihmisten palvonnan kohteena.
Seitsemän kuolemansyntiä
5
195
Vastaukset
- TakkuTakiainen
Rupea samantien piispaxi kun kerran latelet meille tyhmemmille noin täsmällisesti mitä Jessus milloinkin tarkoitti ja mitä siellä raamatussa sanotaan.
Vakavasti puhuen, tuuleesta temmattuahan tuo oli. - Elena
nuo selitykset, esim. tuo lähimmäisen rakastaminen, että eipä siinä sen kummempaa kuin vältä ylensyömistä. Ehkäpä listan laatija haluaa armollisesti minimoida ihmisen viat jotta syntilista olisi mahdollisimman lyhyt.
Tuossa mainitaan, että Jeesus olisi käskenyt olla vastustamatta pahaa. Niin olikin, eräässä mielessä, kuten alla olevasta raamatunkohdasta näkyy.
Toinen puoli asiaa on, että UT opetti nimenomaan vastustamaan pahaa, sitä ihmisessä itsessä on sisäisenä dialektisena taisteluna hyvää vastaan, jossa ihmisen tulisi "vastustaa perkelettä, niin se teistä pakenee".
Jeesus puhuu tässä siitä, miten ulkoa päin tulevaan pahaan tulisi reagoida, voittaa paha hyvällä (Matt.5):
38 "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. 40 Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. 41 Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta. - Trubaduuri
Katolilaisilla on ihat omat käsityksensä synneistä kuten juutalaisillakin. Siis tosiaankin ikiomat. Kristus puolestaan selvensi asiaa, toteamalla jotta kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet. Ihmiset ovat siis läpeensä syntisiä. Ja jokainen ihminen kaipaa osakseen selkeää ohjausta ja neuvontaa oikeanlaisien elämäntapojen omaksumiseen.
Sillä kaikki nämä synnit ovat anteeksiannettavissa silloin,
kun Jumala ihmisen näistä synneistä kiinni ottaa.
Vain kaksi syntiä vievät ihmisen kadotukseen, ja ne ovat:
epäusko ja Pyhän Hengen pilkka, joista epäusko on Pyhän Hengen pilkan esiaste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861313
- 1101143
- 761027
- 117986
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 47781
- 36772
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693