kysymys viiltelystä

eräs ateisti

Tömäsin vastikään itseään käsivarsiin viiltelevään tyttöön, joka ilmoitti olevansa uuspakana (minun käsitykseni mukaan satanisti, mutta mene ja tiedä...), tämä herätti tarpeen kysyä aiheesta teiltä uuspakanoilta itseltänne:

Eli millainen on uuspakanallisten uskontojen (Wicca sun muut) näkemys itsetuhoisen käyttäytymisen oikeutuksesta? käsittääkseni Jumalatar tai Jumala ei hyväksy ihmiseen kohdistuvaa väkivaltaa, tahi veriuhreja eikö? Sallivatko ns. "Covenit" tai muut pakanalliset uskontokuntarakennelmat (vrt. seurakunta) itsensä viiltelyn vai puututaanko tällaiseen itsetuhoiseen käyttäytymiseen ja jos niin miten?

Satanismikaan ei taida uskontokuntana hyväksyä verellä leikittelemistä, ainakin olen ymmärtänyt niin, että viiltely on periaatteessa kiellettyä, onko näin? Jos satanisti toimii näin, eikö hän silloin riko nimenomaan omaa uskontoaan vastaan?

28

1617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topu

      Ensinnäkin luulen että moni ei tässä foorumissa osaa sanoa tuohon yhtään mitään. Satanismi ei ole luontouskonto vaan nurinkurinen kristinuskon muoto, jolla ei ole mitään tekemistä pakanuuden, wiccalaisuuden tai noituuden kanssa. Kysy kristityiltä - he tietävät muutenkin kaikesta kaiken.

      Sitäpaitsi jos olet itsekin ateisti, olet myös kristittyjen silmissä pakana. Eli yhtä hyvin olisit voinut kysyä onko tyttö Atrialla töissä - sekin saattaa yhtä lailla johtaa itsensä viiltelyyn (todennäköisemmin).

      Satanisti on itse asiassa turhautunut kristitty. Siis yhden lajin uskovainen jolla on uskonnollisesta ahdistuneisuudesta johtuva itsetuhoinen käyttäytyminen.

      Kysy asiaa esimerkiksi Uskontojen uhrit ry:ltä, joka on hyvää jengiä. Kysy samalla montako wiccaa tai noitaa heillä on listoillaan. Veikkaisin että ei yhtäkään. Nämä maailmankatsomukset perustuvat niin pitkälti omaan henkilökohtaiseen intuitioon ettei niitten puitteissa ole yksinkertaisesti mahdollisuutta tuollaiseen fundamentalisteille ominaiseen käytökseen. Jos joku wicca tai noita itseään viilteleekin syy ei ole maailmankatsomuksessa vaan mielenterveydessä. "Viiltelen iitseäni koska se on osa henkilökohtaista televisionkatsomisrituaaliani". Siis karrikoiden. Yhtä fiksua. Ja yhtä fiksua olisi tuolloin syyllistää televisioaparaattia.

      Tiedät varmaan, ettei viiltely ole seurausta "pakanallisuudesta" vaan pakanalliseksi itsensä leimaaminen on osa tytön kapinaa, jonka osoitetta en tosin tiedä. Viiltely on osa tätä kapinaa, ei uskonnollinen rituaali. Kyllä se varsinainen syy löytyy paljon, paljon lähempää tytön elämänpiiristä kuin jokin kamala, mystinen "harhaoppi". Yleensä nämä jutut ovat aika kipeitä eikä todellisia syitä haluta nähdä.

      Poikkeavat maailmankatsomukset ovat aina otollinen syntipukki, koska niistä tiedetään niin vähän. Tietämättömyys herättää pelkoja.

      Satanismista pitää kysyä satanisteilta ei luontouskoislta. Onhan mielipide varmaan kullakin, mutta asiantuntijoita tuskin täältä löydät.

      Rakkaus on viiltää, mutta ei ihan noin konkreettisesti.

      En tunne asiaa, kun en ole itse wicca, mutta kyllähän elämää täytyy kunnioittaa ja ennen kaikkea elollisille olennoille ei saa tuottaa tuskaa. Itsensä mukaan lukien. Tosin en tiedä miksi jossain olisi erikseen itsensä viiltelyn kieltävä pykälä, jos se on uskonnolle tuntematon asia.

      Puututaanko sitten siihen, jos joku viiltelee itseään? Se ei ole uskontokysymys, vaan henkilökohtainen asia. Kyllä minä ainakin puutun, jos joku aikoo syödä kourallisen tabuja ja juoda pullon kossua päälle. Se ei ole uskon asia.

      Miten itse olet toiminut? Puhu tytölle järkeä. Passita tarpeen vaatiessa hoitoon ja ennen kaikkea kuuntele häntä: hänellä on jotain todella kipeää sanottavaa, jota ei osaa pukea sanoiksi. Kyllä ne syyt on jossain ihan muualla. Mutta hyvä kun kysyit: nyt voit sulkea tämänkin mahdollisuuden pois.

      Voit kysyä myös lisää. Kerro tytön taustoista tarkemmin. Autan mielelläni. Se on osa tätä maailmankuvaa.

      t. Topu, noita.

      • MarjaCat

      • Topu
        MarjaCat kirjoitti:

        "Satanismi ei ole luontouskonto vaan nurinkurinen kristinuskon muoto, jolla ei ole mitään tekemistä pakanuuden, wiccalaisuuden tai noituuden kanssa."

        Ei muuten pidä paikkansa. Tuo on saatananpalvontaa. Satanismi on eri juttu.

        Käypä katsomassa vaikka
        http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/satanismi.shtml
        sekä
        http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/satanismi_ukk.shtml

        Anteeksi. Olet aivan oikeassa. Puhuin taas suulla suuremmalla. Niin menee käsitteet ja sanat sekasin kun valvoo yöt läpeensä. Onneksi tuo ei ollut kuitenkaan se sanomiseni varsinainen pointti.

        Taitaa muuten mennä satanismi ja saatananpalvonta monella maallikollakin sekaisin, joten siitä voisi joskus kehittää vähän keskustelua...


      • eräs ateisti

        "Miten itse olet toiminut? Puhu tytölle järkeä. Passita tarpeen vaatiessa hoitoon ja ennen kaikkea kuuntele häntä: hänellä on jotain todella kipeää sanottavaa, jota ei osaa pukea sanoiksi. Kyllä ne syyt on jossain ihan muualla. Mutta hyvä kun kysyit: nyt voit sulkea tämänkin mahdollisuuden pois."

        Minä yritin jo kuunnella ja puhua järkeä, joskin tuloksetta tähän mennessä. Kyseessä on 15-vuotias tyttö, kotitaustan pitäisi olla kunnossa (kaveri käväisi tytön luona katsomassa tilannetta), enkä näe ainakaan suoraan muuta syytä viiltelyyn kuin tytön uskonnollinen näkemys, tosin taustalla toki voi olla jokin hyvinkin paha ongelma, josta itsensä viiltelyn uhri on ollut tähän asti hiljaa. Pelkään vain, että apu alkaa olla myöhässä, veitsi on armoton käydessään liian syvällä, haluaisin auttaa ja uskonto on näyttänyt parhaalta mahdolliselta lähtökohdalta itsetuhoisen käytöksen lopettamiseksi, tosin minun pitää löytää perusteet joilla kumota viiltelyn tarpeellisuus/oikeutus.
        Olen harkinnut vakavasti ilmoitusta vanhemmille ja koulujen alkaessa ajattelin käväistä puhumassa tytön kouluterveydenhoitajalle, mutta muutoin keinot viiltelyn katkaisemiseksi alkavat olla vähissä. Tavallaan tämä on hyvän ystävän hätähuuto toiselle hengenvaarallisessa tilanteessa.


      • tulikivi
        eräs ateisti kirjoitti:

        "Miten itse olet toiminut? Puhu tytölle järkeä. Passita tarpeen vaatiessa hoitoon ja ennen kaikkea kuuntele häntä: hänellä on jotain todella kipeää sanottavaa, jota ei osaa pukea sanoiksi. Kyllä ne syyt on jossain ihan muualla. Mutta hyvä kun kysyit: nyt voit sulkea tämänkin mahdollisuuden pois."

        Minä yritin jo kuunnella ja puhua järkeä, joskin tuloksetta tähän mennessä. Kyseessä on 15-vuotias tyttö, kotitaustan pitäisi olla kunnossa (kaveri käväisi tytön luona katsomassa tilannetta), enkä näe ainakaan suoraan muuta syytä viiltelyyn kuin tytön uskonnollinen näkemys, tosin taustalla toki voi olla jokin hyvinkin paha ongelma, josta itsensä viiltelyn uhri on ollut tähän asti hiljaa. Pelkään vain, että apu alkaa olla myöhässä, veitsi on armoton käydessään liian syvällä, haluaisin auttaa ja uskonto on näyttänyt parhaalta mahdolliselta lähtökohdalta itsetuhoisen käytöksen lopettamiseksi, tosin minun pitää löytää perusteet joilla kumota viiltelyn tarpeellisuus/oikeutus.
        Olen harkinnut vakavasti ilmoitusta vanhemmille ja koulujen alkaessa ajattelin käväistä puhumassa tytön kouluterveydenhoitajalle, mutta muutoin keinot viiltelyn katkaisemiseksi alkavat olla vähissä. Tavallaan tämä on hyvän ystävän hätähuuto toiselle hengenvaarallisessa tilanteessa.

        "Olen harkinnut vakavasti ilmoitusta vanhemmille ja koulujen alkaessa ajattelin käväistä puhumassa tytön kouluterveydenhoitajalle, mutta muutoin keinot viiltelyn katkaisemiseksi alkavat olla vähissä. Tavallaan tämä on hyvän ystävän hätähuuto toiselle hengenvaarallisessa tilanteessa."

        Vaikka monen 15-vuotiaan on vaikeaa ottaa vastaan apua erityisesti vanhemmiltaan (itsenäistymisvaihe) minusta kuulostaa hyvältä idealta puhua vanhemmille.
        Vanhemmat varmasti järkyttyvät syvästi jos heillä ei ole mitään aavistusta viiltelystä, mutta toivottavasti osaavat suhtautua asiaan mahdollisimman järkevästi ja rauhallisesti. Heille puhuessa painota, että heillä ei ole varaa olla hysteerisiä asian suhteen, sillä se saattaa vain pahentaa tilannetta.

        Olen itse työskennellyt nuorten ohjaajana ja olen joutunut monien vakavien ongelmien kanssa painimaan tosin en koskaan viiltelyn kanssa.

        Olet hyvä ystävä tytölle. Hän tulee vielä olemaan hyvin kiitollinen, jos/kun kaikki päättyy onnellisesti.


      • Topu
        eräs ateisti kirjoitti:

        "Miten itse olet toiminut? Puhu tytölle järkeä. Passita tarpeen vaatiessa hoitoon ja ennen kaikkea kuuntele häntä: hänellä on jotain todella kipeää sanottavaa, jota ei osaa pukea sanoiksi. Kyllä ne syyt on jossain ihan muualla. Mutta hyvä kun kysyit: nyt voit sulkea tämänkin mahdollisuuden pois."

        Minä yritin jo kuunnella ja puhua järkeä, joskin tuloksetta tähän mennessä. Kyseessä on 15-vuotias tyttö, kotitaustan pitäisi olla kunnossa (kaveri käväisi tytön luona katsomassa tilannetta), enkä näe ainakaan suoraan muuta syytä viiltelyyn kuin tytön uskonnollinen näkemys, tosin taustalla toki voi olla jokin hyvinkin paha ongelma, josta itsensä viiltelyn uhri on ollut tähän asti hiljaa. Pelkään vain, että apu alkaa olla myöhässä, veitsi on armoton käydessään liian syvällä, haluaisin auttaa ja uskonto on näyttänyt parhaalta mahdolliselta lähtökohdalta itsetuhoisen käytöksen lopettamiseksi, tosin minun pitää löytää perusteet joilla kumota viiltelyn tarpeellisuus/oikeutus.
        Olen harkinnut vakavasti ilmoitusta vanhemmille ja koulujen alkaessa ajattelin käväistä puhumassa tytön kouluterveydenhoitajalle, mutta muutoin keinot viiltelyn katkaisemiseksi alkavat olla vähissä. Tavallaan tämä on hyvän ystävän hätähuuto toiselle hengenvaarallisessa tilanteessa.

        Nyt ollaan hieman heikoilla jäillä. Harkitse tarkkaan seuraavat siirtosi. Tilanne on sikäli vaikea, että jos tyttö kokee ystävyytesi luottamuksensa arvoiseksi niin siinä on paha mennä keskustelemaan "selän takana" vanhempien tai kouluterveydenhoitajan kanssa. Et voi alkaa siihen, että tiedät paremmin kuin hän itse, mikä on hänelle parasta. Tuollaista vastaan hän luultavasti juuri kapinoikin. Kuitenkin 15-vuotias on vielä lapsi ja tällaiseen käyttäytymiseen tulisi puuttua. Silloin oikea osoite on tytön vanhemmat.

        Kotitausta voi olla kaikinpuolin "hyvä" vaikka syyt löytyisivätkin sieltä. Itsetuhoisen käytöksen selittäminen alkoholismilla, insestillä, uskonnollisella ahdistuneisuudella jne. jne. on helppo ratkaisu tämän tyyppisissä tilanteissa. Kun sellaisesta ei löydy viitteitäkään, ollaan pulassa.

        Minua ihmetyttää tässä vaiheessa keskustelua, miten on mahdollista etteivät tytön vanhemmat tietäisi viiltelystä? Nythän on kesä ja kaikki. Tarkoitan vaatetusta. Ja muutenkin: jos viillellään jo tosi syviä haavoja niin minusta se kertoo jo jonkinlaisesta kuilusta tytön ja vanhempien välillä mikäli nämä eivät ole mitenkään asiasta tietoisia. Tiedän että 15-vuotias saattaa olla hyvin itsenäinen, mutta kuitenkin... Olisiko jopa niin itsenäinen että kokee itsensä vanhempien henkisesti hylkäämäksi? Ehkä lapsi kaipaa vielä (menetettyä?) mahdollisuutta olla lapsi.

        Kommunikaatiokatko ja sukupolvien välinen kuilu lapsen ja vanhempien välillä saattaa olla armottoman syvä vaikka kaikki olisikin päällisin puolin kunnossa. Varsinkin kun nuori on henkisessä kriisissä ja maailmankatsomus pahasti hakusessa, keski-ikäiset vanhemmat saattavat olla yksinkertaisesti tolloja. Varsinkin jos elävää keskusteluyhteyttä ei ole.

        Kysele häneltä tarkemmin, mitä hän tarkoittaa sillä että on uuspakana. Mitä tuohon pakanuuteen kuuluu? Jos hän on pakana suhteessa kristinuskoon, niin palvooko hän jotain muuta? Ja miksi juuri näin?

        Itse ongelma ei ole uskonnossa vaan siinä mitä hän uskonnollisen suuntautumisensa kautta yrittää viestittää.

        Onko viiltely jotenkin suosittua kaveripiirissä? Tuskin, mutta kysyinpä kuitenkin. Aika usein kuulee sanottavan että viiltely johtuu siitä, kun mikään ei enää "tunnu" miltään. Siis ihan konkreettisesti. Tuolloin saattaa kyse olla vakavasta masennuksesta. Ja masennusta vauhdittavat ennenkaikkea pitkittynyt univelka, alkoholi, nälkä ja tietenkin elämäntilanne.

        Minä antaisin tytölle kissanpennun. On terveempää antaa sen raapia. Sitäpaitsi on paha tuhota itseään, jos on muita huolehdittavia. Voisi samalla ehkä kiinnittää huomionsa välillä muuallekin kuin itseensä ja ongelmiinsa. Koirakin käy, mutta pentu sen olla pitää.


      • Poison
        eräs ateisti kirjoitti:

        "Miten itse olet toiminut? Puhu tytölle järkeä. Passita tarpeen vaatiessa hoitoon ja ennen kaikkea kuuntele häntä: hänellä on jotain todella kipeää sanottavaa, jota ei osaa pukea sanoiksi. Kyllä ne syyt on jossain ihan muualla. Mutta hyvä kun kysyit: nyt voit sulkea tämänkin mahdollisuuden pois."

        Minä yritin jo kuunnella ja puhua järkeä, joskin tuloksetta tähän mennessä. Kyseessä on 15-vuotias tyttö, kotitaustan pitäisi olla kunnossa (kaveri käväisi tytön luona katsomassa tilannetta), enkä näe ainakaan suoraan muuta syytä viiltelyyn kuin tytön uskonnollinen näkemys, tosin taustalla toki voi olla jokin hyvinkin paha ongelma, josta itsensä viiltelyn uhri on ollut tähän asti hiljaa. Pelkään vain, että apu alkaa olla myöhässä, veitsi on armoton käydessään liian syvällä, haluaisin auttaa ja uskonto on näyttänyt parhaalta mahdolliselta lähtökohdalta itsetuhoisen käytöksen lopettamiseksi, tosin minun pitää löytää perusteet joilla kumota viiltelyn tarpeellisuus/oikeutus.
        Olen harkinnut vakavasti ilmoitusta vanhemmille ja koulujen alkaessa ajattelin käväistä puhumassa tytön kouluterveydenhoitajalle, mutta muutoin keinot viiltelyn katkaisemiseksi alkavat olla vähissä. Tavallaan tämä on hyvän ystävän hätähuuto toiselle hengenvaarallisessa tilanteessa.

        "Kyseessä on 15-vuotias tyttö, kotitaustan pitäisi olla kunnossa (kaveri käväisi tytön luona katsomassa tilannetta)"

        Tuo kiinnitti huomiota ja ajattelin tässä muistuttaa että kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää. Itse olen saanut kärsiä (vieläkin) siitä että kaikki todellakin *näyttää* hyvältä. Totuus saattaa sitten olla aivan toisenlainen...

        En siis tietenkään tunne tuota tyttöä ja syyt viiltelyyn voivat olla melkein missä tahansa, mutta kunhan muistutin siitä että kaikkien vanhemmat eivät välttämättä ole oikeasti sellaisia kuin vieraita ihmisiä kohtaan antavat ymmärtää.


      • vihernoita
        MarjaCat kirjoitti:

        "Satanismi ei ole luontouskonto vaan nurinkurinen kristinuskon muoto, jolla ei ole mitään tekemistä pakanuuden, wiccalaisuuden tai noituuden kanssa."

        Ei muuten pidä paikkansa. Tuo on saatananpalvontaa. Satanismi on eri juttu.

        Käypä katsomassa vaikka
        http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/satanismi.shtml
        sekä
        http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/satanismi_ukk.shtml

        ..satanismista ei saa uskontoa tekemälläkään, ei ainakaan luonnonuskontoa. Suomalainen ilmiö kutsua sitä uskonnoksi. Satanismi on vain filosofinen maailmankatsomus joka käyttää kristinuskon symboliikkaa (666-luvun ihannointi, väärinpäin olevat ristit jne.) ja arvoja käänteisenä.


    • Focus

      "Tömäsin vastikään itseään käsivarsiin viiltelevään tyttöön, joka ilmoitti olevansa uuspakana (minun käsitykseni mukaan satanisti, mutta mene ja tiedä...)"
      Ei varmaankaan satanisti, koska he arvottavat itsensä korkeimmalle.

      "Eli millainen on uuspakanallisten uskontojen (Wicca sun muut) näkemys itsetuhoisen käyttäytymisen oikeutuksesta? "
      Wiccan rede kieltää vahingoittamasta ketään, myös itseään. Mutta toisaalta wiccassa korostuu myös yksilön itsemääräämisoikeus, joka puhuttaessa itsestä on suurin. Wicca "opettaa" myös, että jokainen on vastuussa omista teoistaan. Ei uskonnollamme ole muuta ohjetta oikeutukseen, kuin että jokaisen tulee itse miettiä se uskonnon rajoissa. Mutta kuten kaikki tietävät, wiccoja on joka lähtöön ja kaikki eivät edes ulota redeä elämän ohjeeksi ja hyvä jos magiaankaan(jättäkäämme tässä pohtimatta, että onko yälläinen henkilö wicca vai ei).

      Omasta näkemyksestäni ihminen saa tehdä itselleen mitä haluaa(en puhu teinistä (ja teineydessä ei ole mitään vikaa), joka ei ole selvillä kaikista reaaliteeteistä ja kaukana kypsästä aikuisesta. Nyt voimmekin taas miettiä, tekisikö kypsä aikuinen koskaan tällaista). MUTTA esim. itsensä viiltely vaikuttaa myös ympärillä oleviin ihmisiin, joka on taas huono juttu.

      Elikkäs kun kysyt oikeutuksesta minulta wiccana, vastaan että se on jokaisen omassa harkinnassa. Kuitenkin pitäytykäämmä yleisten normien puitteissa siinä mielessä, että jos joku ei tarvitse oikeutusta toisen tahalliseen vahingoittamiseen, tulee tätä henkilöä estää. Olkoonkin vankilalla tai magialla.

      "Sallivatko ns. "Covenit" tai muut pakanalliset uskontokuntarakennelmat (vrt. seurakunta) itsensä viiltelyn vai puututaanko tällaiseen itsetuhoiseen käyttäytymiseen ja jos niin miten?"

      Covenit ja seurakunnat eivät 'salli'. Molemmat vähän tosin eri mielessä. Molempia sitoo omat uskonnolliset käsitykset ja maan laki. Jos alle 18 vuotiaan itsetuhoinen käyttäytyminen on huomattavaa, voidaan hänet sulkea lukkojen taakse 'omaksi parhaakseen'. Aikuisetkin joissain äärimmäisissä tapauksissa. Ja harva on se coven, joka ottaa jäsenekseen alle 18 vuotiaan.

      Itse en ole traditionalisti, joten en sen vuoksi voi puhua coveneiden toimintatavasta ko. tilanteessa, mutta uskon, että ensiksi siihen puututaan puhumalla. Täällä on traddujakin, joten miten on?

      • Pihlaja

        Itsensä viiltely on hyvin usein merkki ongelmasta, jonka esille tuomiseen muulla tavalla viiltelijällä ei ole keinoja. Siksi ei pitäisikään pelkästään yrittää saada itseään vahingoittavaa ihmistä lopettamaan, vaan myös ottaa selville, mistä viiltely on oire. Esimerkiksi masennus ja ahdistuneisuus tai tunne siitä, että mikään muu elämässä ei ole hallinnassa kuin oma keho voivat ajaa ihmiset viiltelemään. Joskus itsensä vahingoittaminen voi olla myös hätähuuto: huomatkaa minut, minulla on paha olla! Sanomattakin on selvää, että läheisten pitäisi uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta tilanteeseen puuttua.


    • Hese

      Se mitä ite oon jutellu ihmisten kanssa, on suurin ero satanistin ja saatananpalvojien välillä siinä, että satanistit tietävät, saatananpalvojat luulevat.

      Eli ne saatananpalvojat polttavat kirkkoja, kaatavat hautakiviä ja viiltelevät itseään, koska he luulevat että se pelastaa heidän sielunsa. En kyllä vanno ettei näin ole... Minen niistä tiiä,eikä varmaan muutkaan...
      Mutta sitten satanistin uskonto taitaa suhteellisen yksityinen asia, käsittääkseni satanisti valitsee "saatanan" koska se maailmanjärjestys sopii toista paremmin.

      Edellisestä Mustan Raamatun tutkimisesta nyt on aikaa, eikä kiinnostusta löydykään tällä hetkellä, mutta minusta satanisti noudattaa enemmän Mustaa Raamattua kuin saatananpalvoja. Nyt sitten oletetaan että tuollainen karkea jaottelu pitäisi paikkansa.
      Eli se viiltely, noh joissakin maissa on pidetty jumalia joille on sitten uhrattu itseäänkin. Ja uhrattiinhan kristinuskossakin verta.
      Yleisesti otaen nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että uskonto jossa uhrataan verta, on alkukantainen. No alkukantainen meidän näkökulmasta..

      Aiheesta toiseen; magiasta kiinnostuneiden kannattaa Mustaan Raamattun tutustua teoksena. Siis jos mielenterveyttään pitää tarpeeksi vankkana, ja jos ei pidä, kannattanee varmaan pysytellä sitten magian korkeammista tasoista erossa muutenkin. Tai emminätiedä, oon väsyny ja harmissaan kun en kahteen viikkoon pääse nettiin..

      • qwe

        "Mutta sitten satanistin uskonto taitaa suhteellisen yksityinen asia, käsittääkseni satanisti valitsee "saatanan" koska se maailmanjärjestys sopii toista paremmin."
        Satanismi ei ole uskonto vaan elämänfilosofia. Satanisti ei usko saatanan olemassaoloon vaan pitää sitä enemmänkin meissä jokaisessa olevana voimavarana.

        "minusta satanisti noudattaa enemmän Mustaa Raamattua kuin saatananpalvoja"
        Satanisteille ehkäpä "tärkein" kirja on Satanic bible. Satanistit eivät perusta mustaan raamattun sen enempää kuin raamattuunkaan.

        "magiasta kiinnostuneiden kannattaa Mustaan Raamattun tutustua teoksena. Siis jos mielenterveyttään pitää tarpeeksi vankkana, ja jos ei pidä, kannattanee varmaan pysytellä sitten magian korkeammista tasoista erossa muutenkin."
        Hehheh ei mustan raamatun lukemiseen tarvi mitään vankkaa mieltä :P Se on hyvin neutraali kirja eikä siinä ole mitään mitä maaallikko siinä olettaisi olevan. Tai no on siinä loitsuja muutama mutta ne ovat mitään sanomattomia.


    • Wiccaksi isona

      Ihminen, joka viiltelee itseään, on mieleltään sairas, hänellä on pahoja ongelmia.
      Ystäväni kertoi viilleleensä itseään, joskus, poikaystävänsä kanssa tapeltuaan.
      Hän sanoi, että se kipu vaimensi kivun, jonka riita aiheutti.
      Ystäväni on lopettanut sen, aikaa sitten.
      Hän sai apua.

      Ei jumalatarkaan hyväksy veriuhreja.
      Mutta viiltelyn syy johtuu tuskasta, joka siinä alla on, kukaan ei välitä, ja sattuminen helpottaa omaa tuskaa... Eli kannattaisi ensin ottaa selvää, miksi viiltelyä tapahtuu, ja aloittaa ihan alusta kerän purkaminen...
      Uskonnolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä..

      Redekin sanoo, kunhan et vahingoita ketään/mitänn, tee kuten tahdot.
      Tähän keneenkään lasken myös oman itsen mukaan.
      Ei siis ole Wiccan uskonnon mukaista moinen käytös...

      Blessed be

      • lumina

        entisenä viiltelijänä, nykyisenä wiccana voin sanoa että ei viiltelijä ole mieleltään sairas, syynä saattaa olla masennus, kapinointi ja kaikki teini-iän kriisit siihen päälle ja kun maailma tuntuu kaatuvan päälle niin fyysinen kipu on helpompi keino purkaa tuskaa. uskonto siihen harvemmin syynä on, paitsi saatananpalvojilla.
        jos alkoholi kuuluu kuvioihin, tarvitsee heti apua, humalassa viillotkin menevät syvemmälle.
        no, jokatapauksessa, ei tarvitse olla mitään tosi pahoja ongelmia, kaikki ongelmat ovat teini-iässä tappavan suuria.


      • Pihlaja
        lumina kirjoitti:

        entisenä viiltelijänä, nykyisenä wiccana voin sanoa että ei viiltelijä ole mieleltään sairas, syynä saattaa olla masennus, kapinointi ja kaikki teini-iän kriisit siihen päälle ja kun maailma tuntuu kaatuvan päälle niin fyysinen kipu on helpompi keino purkaa tuskaa. uskonto siihen harvemmin syynä on, paitsi saatananpalvojilla.
        jos alkoholi kuuluu kuvioihin, tarvitsee heti apua, humalassa viillotkin menevät syvemmälle.
        no, jokatapauksessa, ei tarvitse olla mitään tosi pahoja ongelmia, kaikki ongelmat ovat teini-iässä tappavan suuria.

        Syvä masennus luokitellaan kyllä sairaudeksi.

        Viiltelijä voi kärsiä mielenterveyden ongelmista, tai sitten ei. Ei voi yleistää kumpaankaan suuntaan, joten tavallaan olette oikeassa molemmat. :)

        Kaikki olemme varmaan yhtä mieltä tärkeimmästä, eli siitä, että viiltely ei liity uskontoon ja että viiltelijä tarvitsee apua.


      • Poison
        lumina kirjoitti:

        entisenä viiltelijänä, nykyisenä wiccana voin sanoa että ei viiltelijä ole mieleltään sairas, syynä saattaa olla masennus, kapinointi ja kaikki teini-iän kriisit siihen päälle ja kun maailma tuntuu kaatuvan päälle niin fyysinen kipu on helpompi keino purkaa tuskaa. uskonto siihen harvemmin syynä on, paitsi saatananpalvojilla.
        jos alkoholi kuuluu kuvioihin, tarvitsee heti apua, humalassa viillotkin menevät syvemmälle.
        no, jokatapauksessa, ei tarvitse olla mitään tosi pahoja ongelmia, kaikki ongelmat ovat teini-iässä tappavan suuria.

        "no, jokatapauksessa, ei tarvitse olla mitään tosi pahoja ongelmia, kaikki ongelmat ovat teini-iässä tappavan suuria."

        Ei ole välttämättä mitään tekemistä teini-iän kanssa. Tällä henkilöllä saattaa olla oikeasti isoja ongelmia, ja on halventavaa laittaa ne teini-iän piikkiin.


      • Wiccaksi isona
        lumina kirjoitti:

        entisenä viiltelijänä, nykyisenä wiccana voin sanoa että ei viiltelijä ole mieleltään sairas, syynä saattaa olla masennus, kapinointi ja kaikki teini-iän kriisit siihen päälle ja kun maailma tuntuu kaatuvan päälle niin fyysinen kipu on helpompi keino purkaa tuskaa. uskonto siihen harvemmin syynä on, paitsi saatananpalvojilla.
        jos alkoholi kuuluu kuvioihin, tarvitsee heti apua, humalassa viillotkin menevät syvemmälle.
        no, jokatapauksessa, ei tarvitse olla mitään tosi pahoja ongelmia, kaikki ongelmat ovat teini-iässä tappavan suuria.

        Siis oman ystävättäreni läpikäymää...
        Ei kaikilla ole sama tausta, kuin hänellä... ;-)

        Ja ihan oikein, mikään "uskonto" ei velvoita tai vaadi viiltelyyn... :-) Satanisti tai ei, niin ongelmia viiltelijällä on aina..

        Blessed be


      • lumina
        Poison kirjoitti:

        "no, jokatapauksessa, ei tarvitse olla mitään tosi pahoja ongelmia, kaikki ongelmat ovat teini-iässä tappavan suuria."

        Ei ole välttämättä mitään tekemistä teini-iän kanssa. Tällä henkilöllä saattaa olla oikeasti isoja ongelmia, ja on halventavaa laittaa ne teini-iän piikkiin.

        halventavaa vaan useimmiten fakta vai tiedätkö montakin yli 20 vuotiasta joka viiltelee?eiköhän se ole teini-iän juttuja ja jos ekaa viestiä vilkaisee niin jos henkilö väitti viiltelevänsä uskontonsa takia niin ei voi puhua todellisista ongelmista.


      • Pihlaja
        lumina kirjoitti:

        halventavaa vaan useimmiten fakta vai tiedätkö montakin yli 20 vuotiasta joka viiltelee?eiköhän se ole teini-iän juttuja ja jos ekaa viestiä vilkaisee niin jos henkilö väitti viiltelevänsä uskontonsa takia niin ei voi puhua todellisista ongelmista.

        Minä tiedän, valitettavasti, useamman kuin yhden. Mutta siinä taidat olla oikeassa, että se on useimmiten "teinijuttu".


      • Wiccaksi isona
        lumina kirjoitti:

        halventavaa vaan useimmiten fakta vai tiedätkö montakin yli 20 vuotiasta joka viiltelee?eiköhän se ole teini-iän juttuja ja jos ekaa viestiä vilkaisee niin jos henkilö väitti viiltelevänsä uskontonsa takia niin ei voi puhua todellisista ongelmista.

        henkilöstä kiinni, ystäväni on 32 v, ja viime vuonna vasta kuulin hänen viiltelystään...

        Uskoisin, että taitaa olla teinijuttuja, muuten, paitsi ystäväni osalta.. Asiasta ei ole sen jälkeen puhuttu..

        Blessed be


    • Eeva M.

      Netistä löytyy paljon apua ongelmiin. Oma 12-vuotias wiccani on masentunut, teini-iässä ja noitajutut päällä pahasti. Kädestä löytyy pentagrammi ja ranteen päältä viiltoja.
      Keskusteltu on, SPR:n nuorten turvatalon perheterapeutilla käyty ja nyt kesälomansa aikana siirryimme ammattimaisemmin toimivaan Itäkeskuksen nuorten kriisipisteeseen.

      Olen tytön äiti ja seuraan näin netissä näitä mielipiteitä. Meillä syitä tähän hommaan on monia. Nuoren kokemat useat muutokset tärkeissä perhesuhteissa, asumisessa, koulussa, kaveripiirissä. Murrosikä. Magiakiinnostus.
      Kavereitten magiakiinnostus. Roolipelit.

      Oli syy mikä tahansa, siitä on juteltava, pohdittava, annettava nuorelle aikaa ja tilaa. Ammattiapu ja kokemus on ensiarvoisen tärkeää tällaisessa tilanteessa. Joskus elmässä tapahtuu ikäviä asioita, joille ei jälkikäteen voi mitään. Ongelmiin on vain sitten tartuttava, eikä jäätävä vatvomaan. Jokaiselle ongelmalle löytyy jonkilainen ratkaisu, syyllisiä ja syitäkin voidaan penkoa, mutta tärkeintä on pyrkiä tekemään parhaansa ja voitavansa. Asia on vanhemmille ja läheisille raskas ja usein koko perhe tarvitsee ohjausta sekä tukea.

      Kaikista uskonnoista ja niiden ilmoittamista ehdottomista ja ainoista oikeista rituaaleista voidaan kiistellä sekä olla ylpeitä tai häpeillä uskontojen aikaansaamia tuhoja. Kaiken tämän, ihmisen keksimän hössötyksen keskellä ei voi kuin ihmetellä, mistä kaikki saavat sen varmuuden, että juuri tämä ja tämä on minun uskontoni. Mitä merkitystä on eri rituaaleilla, uskonnollisilla tempuilla ja esineillä? Julistuksilla tai kirjoituksilla? Jokainen päivä on uusi, joka päivä voimme valita itse omat tekomme ja ajatuksemme.

      Wiccat saavat kaivaa kuoppia metsiin ja uskoa, että magia toimii. Ihmisen värjäämillä vahakynttilöillä he luulevat aikaansaavansa ihmeitä jne....mutta arki ja elämä on tässä. Ehkä kaikki on meille liian helppoa ja kaikki on kaupallistunut. Wiccatietous tuskin olisi levinnyt näin valtaisasti ilman internettiä, noitaelokuvia, noitasarjoja, kirjoja ja markkinahumua.

      Miksi muuten kukaan ei hurahda vaikkapa auttamisuskontoon? Auta ilmaiseksi vaikkapa sairaita vanhuksia, syöpälapsia tai AIDSiin sairastuneita. Mieluummin pohditaan, "oonks mä nyt tosinoita, kun mä otan ton vihreen kynttilän ja meen kans metsään kaivamaan kuoppaa ja sit mä laitan sinne uudenkuun aikana sitä ja tätä ja sit tosiaankin tapahtuu sitä ja tätä" Hohhoijjaa. Teineille tietysti sopii tällainen itsekeskeinen laji, mutta että näissä wiccoissa on vielä 18-vuotiaitakin, jotka ihan oikeasti luulevat omaavansa maagista vaikutusvaltaa itsekkäitten toiveittensa täyttämiseksi.

      Tällainen paasaaminen on tietysti täysin turhaa. Uskontoja on ollut kautta aikain ja maailmassa on uskonnonvapaus. Itselleni on mahdotonta uskoa erilaisiin esineisiin, niiden vaikutukseen, sanoihin tai käsien asentoon esim. "rukoilussa" jne. Uskontojen säännöt eivät minua kosketa vaan jokainen tekoni ja jokainen päiväni on minun ja tämän yhteiskunnan käsissä, hetkien, mahdollisuuksien ja päätöksien. Kokemuksieni ja moraalini, moraalittomuuteni. Joka päivä on uusi mahdollisuus, uusi valinta. Kokemus opettaa, yhteiskunta valvoo. Minulla on hieman vaikutsvaltaa elämässäni, mutta paljon on sattumaa. Haluaisin tehdä parhaani, en haluaisi pahaa, enkä sitä ymmärrä. - Ihmeellinen maailma on minulle riittämiin. Oppiminen ja eläminen on on ehkä minun uskontoni. Ehkä...

      • Pihlaja

        Tervehdys. On ikävä kuulla, että tyttäresi viiltelee, mutta upeaa, että olette pystyneet puhumaan asiasta ja hakeneet rohkeasti ammattiapua.

        Muutama kohta viestissäsi jäi kuitenkin ihmetyttämään. Sanot, että tyttäresi viiltelyyn on syynä mm. hänen kiinnostuksensa roolipeleihin. Itsekö hän on niin sanonut? Vai onko tämä itse tekemäsi tai jonkun ulkopuolisen tekemä johtopäätös? Olen nimittäin ollut niin pöytä- kuin liveroolipelienkin kanssa tekemisissä kymmenisen vuotta, enkä ole koskaan nähnyt yhtä ainutta roolipeliä, joka rohkaisisi itsensä viiltelyyn tai muuhunkaan itsensä vahingoittamiseen.

        Jos sinulle on jokin roolipelien suhteen epäselvää, kannattaa ottaa yhteyttä esim. Suomen Liveroolipelaajat ry.:hyn (http://www.larp.fi/wiki/Suomenliveroolipelaajatry/) mieluummin kuin jäädä ihmettelemään. Lähes kaikki antiroolipelipropaganda on amerikkalaisten kiihkokristittyjen 80-luvulla lietsomaa hypeä ja hysteriaa - valitettavasti siitä on jäänyt jäljelle kaikenlaisia urbaaneja legendoja roolipelaamisesta ja peleistä.

        >>Hohhoijjaa. Teineille tietysti sopii tällainen itsekeskeinen laji, mutta että näissä wiccoissa on vielä 18-vuotiaitakin, jotka ihan oikeasti luulevat omaavansa maagista vaikutusvaltaa itsekkäitten toiveittensa täyttämiseksi.>Ihmeellinen maailma on minulle riittämiin. Oppiminen ja eläminen on on ehkä minun uskontoni.


      • tulikivi

        Voisin wiccana (ja täysi-ikäisenä sellaisena)mainita, että todellisuudessa 12-vuotias lapsi ei millään voi ymmärtää wiccaa uskontona.
        Tuskin hän edes tietää wiccasta mitään.
        Wiccan redessä sanotaan: Tee mitä tahdot, kunhan et vahingoita (mitään elävää tai olevaa eli myöskään itseään).

        Olen henkilökohtaisesti syvästi pahoillani siitä, että monilla (erityisesti Harry Potteria ja Witch-sarjakuvia lukeneilla lapsilla) on täysin väärä kuva wiccalaisuudesta, sillä se vaikuttaa negatiivisesti meihin wiccoihin jotka elämme rauhassa ja ykseydessä.


      • Topu

        Olen itse rankasti keski-ikäinen (yli 40 v.) ja melkein tyttäresi ikäisen tytön isä. Uskon tietäväni siltäkin osin, mistä puhun. Ei uskonto ole lapselle mikään syy viiltelyyn. Ellei häntä ole sitten peloteltu puolikuoliaaksi jollain tuomitsevalla Isä Jumalalla. Kyllä 12-vuotias on vielä selkeästi lapsi, jolle sanotaan vain ehdoton EI tietyntyyppiselle käytökselle.

        Se mihin itse kiinnitin huomiota viestissäsi on lapsesi masentuneisuus. Ja toisaalta oma halki-poikki-ja-pinoon-käytännöllisyytesi. Onneksi maailma on monivivahteisempi, arvoituksellisempi ja jännittävämpi kuin kuvailemasi "kokemus opettaa, yhteiskunta valvoo" -maailma. Varsinkin nuori kaipaa myös fantasiaa. Sitä kaipaavat myös aikuiset - se opettaa meille selviytymisen ja moraalin aakkoset.

        Olen itse elänyt yli 40 vuotta fantasioitteni keskellä ja hyvin on mennyt. Ei ole kadonnut realiteettien taju minnekään - mutta ei ole ollut myöskään tarvetta viillellä ranteita. Fantasiat ja arkitodellisuus eivät ole toistensa vastakohtia vaan täydentävät toisiaan.

        Kaikkiin ongelmiin löytyy todellakin ratkaisu, mutta ei välttämättä sellaisen maailmankuvan kautta jota itse viljelet. Sen sijaan että käännyttäisit tyttöä pois mistään voisit yrittää mennä mukaan hänelle tärkeisiin asioihin.

        Minulla on taas minun Pikku-Wiccani kanssa sanomattoman hauskaa yhdessä. Noituuden kautta hän on tutustunut mm. historiaan (tuntee omat sukujuurensa 1600-luvulle saakka), luontoon (tietää mm.eläinten latinankielisetkin nimet), tuntee jokaisen pikku ötökän ja tietää vanhat rohdoskasvit (mikä on myrkyllinen ja mikä ei) jne.jne.

        Olen itse lukenut hänelle ääneen koko Potter-sarjan ja vielä Pollmanin "Universumien Tomu" -sarjan heti perään. Tyttäreni on kiinnostunut aidosti ja avoimesti uskonnoista ja tätä kautta vieraista(kin) kulttuureista.

        Vietämme paljon aikaa yhdessä ja se on kuitenkin se pääasia. Joka tapauksessa noituus ja wiccalaisuus ovat rikkaus perheessämme enkä näe niissä mitään negatiivista.


      • Ateisti
        Pihlaja kirjoitti:

        Tervehdys. On ikävä kuulla, että tyttäresi viiltelee, mutta upeaa, että olette pystyneet puhumaan asiasta ja hakeneet rohkeasti ammattiapua.

        Muutama kohta viestissäsi jäi kuitenkin ihmetyttämään. Sanot, että tyttäresi viiltelyyn on syynä mm. hänen kiinnostuksensa roolipeleihin. Itsekö hän on niin sanonut? Vai onko tämä itse tekemäsi tai jonkun ulkopuolisen tekemä johtopäätös? Olen nimittäin ollut niin pöytä- kuin liveroolipelienkin kanssa tekemisissä kymmenisen vuotta, enkä ole koskaan nähnyt yhtä ainutta roolipeliä, joka rohkaisisi itsensä viiltelyyn tai muuhunkaan itsensä vahingoittamiseen.

        Jos sinulle on jokin roolipelien suhteen epäselvää, kannattaa ottaa yhteyttä esim. Suomen Liveroolipelaajat ry.:hyn (http://www.larp.fi/wiki/Suomenliveroolipelaajatry/) mieluummin kuin jäädä ihmettelemään. Lähes kaikki antiroolipelipropaganda on amerikkalaisten kiihkokristittyjen 80-luvulla lietsomaa hypeä ja hysteriaa - valitettavasti siitä on jäänyt jäljelle kaikenlaisia urbaaneja legendoja roolipelaamisesta ja peleistä.

        >>Hohhoijjaa. Teineille tietysti sopii tällainen itsekeskeinen laji, mutta että näissä wiccoissa on vielä 18-vuotiaitakin, jotka ihan oikeasti luulevat omaavansa maagista vaikutusvaltaa itsekkäitten toiveittensa täyttämiseksi.>Ihmeellinen maailma on minulle riittämiin. Oppiminen ja eläminen on on ehkä minun uskontoni.

        "Muutama kohta viestissäsi jäi kuitenkin ihmetyttämään. Sanot, että tyttäresi viiltelyyn on syynä mm. hänen kiinnostuksensa roolipeleihin. Itsekö hän on niin sanonut? Vai onko tämä itse tekemäsi tai jonkun ulkopuolisen tekemä johtopäätös? Olen nimittäin ollut niin pöytä- kuin liveroolipelienkin kanssa tekemisissä kymmenisen vuotta, enkä ole koskaan nähnyt yhtä ainutta roolipeliä, joka rohkaisisi itsensä viiltelyyn tai muuhunkaan itsensä vahingoittamiseen. "


        Tämä roolipelaamisen sekoittaminen aitoon Saatananpalvontaan (erotukseksi satanismista: Saatananpalvonta sisältää verisiä rituaaleja oppinsa puolesta kun taas satanismi ei sisällä, satanisti on yhden sortin ateisti.) on jokseenkin turhan hysterian levittämistä, tähän syyllistyvät lähinnä ummikkokristityt. Saatananpalvonta ei liity millään lailla roolipelaamiseen vaikka pieni prosentuaalinen osuus larp-harrastajista onkin saatananpalvojia (itse asiassa useimmat heistäkin ovat ihan vain satanisteja), nämä eivät tuo uskontoaan millään muotoa mukaan peleihin.
        Yksikään roolipeli ei minun tietääkseni sisällä itsetuhoisia käytösmalleja käytännön puolella eikä peleihin liity aitoa saatananpalvontaa, itse asiassa ei edes satanismia vaikka joku hahmo voisikin olla paha.
        Tuon johtopäätöksen tämä äiti-ihminen on vetänyt ihan itse (tod.näköisesti), että roolipelit tyttören käytökseen jotenkin liittyisivät tai sitten tuon on kertonut tälle äidille esim. joku ev.kut seurakunnan jäsen jolla ei ole hajuakaan koko larp-aiheesta. Jälleen kerran roolipelaaminen on onnistuttu sekoittamaan saatananpalvontaan jostain ihme syystä, vaikka nämä ovat kaksi eri ilmiötä.


      • usva
        Topu kirjoitti:

        Olen itse rankasti keski-ikäinen (yli 40 v.) ja melkein tyttäresi ikäisen tytön isä. Uskon tietäväni siltäkin osin, mistä puhun. Ei uskonto ole lapselle mikään syy viiltelyyn. Ellei häntä ole sitten peloteltu puolikuoliaaksi jollain tuomitsevalla Isä Jumalalla. Kyllä 12-vuotias on vielä selkeästi lapsi, jolle sanotaan vain ehdoton EI tietyntyyppiselle käytökselle.

        Se mihin itse kiinnitin huomiota viestissäsi on lapsesi masentuneisuus. Ja toisaalta oma halki-poikki-ja-pinoon-käytännöllisyytesi. Onneksi maailma on monivivahteisempi, arvoituksellisempi ja jännittävämpi kuin kuvailemasi "kokemus opettaa, yhteiskunta valvoo" -maailma. Varsinkin nuori kaipaa myös fantasiaa. Sitä kaipaavat myös aikuiset - se opettaa meille selviytymisen ja moraalin aakkoset.

        Olen itse elänyt yli 40 vuotta fantasioitteni keskellä ja hyvin on mennyt. Ei ole kadonnut realiteettien taju minnekään - mutta ei ole ollut myöskään tarvetta viillellä ranteita. Fantasiat ja arkitodellisuus eivät ole toistensa vastakohtia vaan täydentävät toisiaan.

        Kaikkiin ongelmiin löytyy todellakin ratkaisu, mutta ei välttämättä sellaisen maailmankuvan kautta jota itse viljelet. Sen sijaan että käännyttäisit tyttöä pois mistään voisit yrittää mennä mukaan hänelle tärkeisiin asioihin.

        Minulla on taas minun Pikku-Wiccani kanssa sanomattoman hauskaa yhdessä. Noituuden kautta hän on tutustunut mm. historiaan (tuntee omat sukujuurensa 1600-luvulle saakka), luontoon (tietää mm.eläinten latinankielisetkin nimet), tuntee jokaisen pikku ötökän ja tietää vanhat rohdoskasvit (mikä on myrkyllinen ja mikä ei) jne.jne.

        Olen itse lukenut hänelle ääneen koko Potter-sarjan ja vielä Pollmanin "Universumien Tomu" -sarjan heti perään. Tyttäreni on kiinnostunut aidosti ja avoimesti uskonnoista ja tätä kautta vieraista(kin) kulttuureista.

        Vietämme paljon aikaa yhdessä ja se on kuitenkin se pääasia. Joka tapauksessa noituus ja wiccalaisuus ovat rikkaus perheessämme enkä näe niissä mitään negatiivista.

        Kadehdin lapsiasi je perhettäsi! Olet saanut homman hyvin toimimaan, toivoisin, että olisin saanut elää samanlaisessa ympäristössä kuin lapsesi.

        Oma perheeni on kaikkea fantasiaan, noituuteen ja muuhun vastaavaan liittyvää vastaan. Niin, ja uskonnot, luonto ja syvällinen ajattelu ovat myös pannassa. Lukuunottamatta tietysti äitiäni, joka on vanhemmilla päivillään löytänyt uskonsa uudestaan ja on nyt kristityn perikuva, vaikkakin yhä se luonto ja ajattelu puuttuu. ;)

        Mutta, sitä kysyisin, että onko puolisosi tässä mukana myös, onko hän 'luonnonuskova'? Ja miten yhteiskunta teihin suhtautuu ja mitä olet lapsillesi kertonut, kun he ovat kysyneet 'Kuka se Jumala oikein on, ja Jeesus?'. Menittekö kirkossa naimisiin, onko lapsenne kastettu? Yleensäkin kysyn, että miten homma toimii?

        Haluaisin perustaa perheen, jossa luonto on tärkeä ja noituudesta voi puhua. Asia on minulle aika ajankohtainen, sillä esikoiseni on viidennellä kuulla... :)

        Pahoittelen uteluani, mutta on niin erikoista löytää perhe, jollaista en luullut olevankaan! Jos kysymykset tuntuivat liian henkilökohtaisilta, ei tarvitse uteluihini vastata... :)


      • Topu
        usva kirjoitti:

        Kadehdin lapsiasi je perhettäsi! Olet saanut homman hyvin toimimaan, toivoisin, että olisin saanut elää samanlaisessa ympäristössä kuin lapsesi.

        Oma perheeni on kaikkea fantasiaan, noituuteen ja muuhun vastaavaan liittyvää vastaan. Niin, ja uskonnot, luonto ja syvällinen ajattelu ovat myös pannassa. Lukuunottamatta tietysti äitiäni, joka on vanhemmilla päivillään löytänyt uskonsa uudestaan ja on nyt kristityn perikuva, vaikkakin yhä se luonto ja ajattelu puuttuu. ;)

        Mutta, sitä kysyisin, että onko puolisosi tässä mukana myös, onko hän 'luonnonuskova'? Ja miten yhteiskunta teihin suhtautuu ja mitä olet lapsillesi kertonut, kun he ovat kysyneet 'Kuka se Jumala oikein on, ja Jeesus?'. Menittekö kirkossa naimisiin, onko lapsenne kastettu? Yleensäkin kysyn, että miten homma toimii?

        Haluaisin perustaa perheen, jossa luonto on tärkeä ja noituudesta voi puhua. Asia on minulle aika ajankohtainen, sillä esikoiseni on viidennellä kuulla... :)

        Pahoittelen uteluani, mutta on niin erikoista löytää perhe, jollaista en luullut olevankaan! Jos kysymykset tuntuivat liian henkilökohtaisilta, ei tarvitse uteluihini vastata... :)

        Kiitos sanoistasi, jotka lämmittivät kovasti tällaisen isäpapan mieltä. Ne antoivat lisää uskoa siihen, että seuraamalla sydämensä ääntä on mahdollista luoda lapselleen onnellinen lapsuus.

        Elämme porvarillisella alueella, jossa mitä ilmeisemmin olemme koko perhe hieman "hihhulihippien" maineessa. Mutta ei se menoa haittaa. Sosiaalisuutemme avulla olemme voittaneet jopa paikalliseen kirkkovaltuustoonkin kuuluvien ihmisten luottamuksen puolellemme. Hyvä keino tähän on ollut mm. nyyttikestit, johon kutsutaan koko naapurusto mukaan. Sellainen sulattaa muurit.

        Herätän naapurustossa kummastusta ja välillä ymmärtäväisiä hymyjä seikkaillessani tyttäreni kanssa milloin missäkin tamineissa pitkin metsiä. Eli kyllä lähtökohtana lapsen kanssa koheltaessa on jättää se paskantärkeä ulkokultainen kuori sinne romukaapin perimmäiseen nurkkaan.

        Kun tekee työnsä ja maksaa veronsa, ei yhteiskunta ole mikään ongelma.

        Emme kuulu kirkkoon, joten lapsi opiskelee koulussa elämänkatsomustietoa. Jo ensimmäiseltä tunniltaan hän tuli kotiin posket punaisina ja silmät hehkuen: "Me puhuttiin siellä shamaaneista!"

        Kun lapsi kysyy, minä vastaan rehellisesti. Jumalasta ja Jeesuksesta on ollut puhetta myös. Vastaan silloin: "Maailmassa on monia erilaisia uskontoja, joista kristinusko on yksi. Suomessa suurin osa ihmisistä kuulu kristilliseen kirkkoon, siksi asiasta puhutaan täällä niin paljon." Sitten kerron miten kristityt uskovat.

        Meillä ei ole mitään uskontoa. Ainoastaan elämänkatsomus. Ja siihen kuuluu keskustelu: asioita ruoditaan pohjamutia myöden - varsinkin ihmissuhdeasioita. Keskusteluyhteys on kaiken a ja o.

        Puolisoni on tyytyväinen, koska lapsemme on tyytyväinen. Hieman olen joskus kuulevinani kateuden pilkahduksen hymyn alta, kun hän toteaa Pikku-Wiccan olevan niin "isin tyttö". Mutta tämä koskee lähinnä meidän noita-kohelluksia. Äidillä on sitten taas muuta annettavaa.

        Mutta näin meillä. Muskeliveneet ja mökit on jääneet ostamatta. Se on se hinta ajasta lapselle.


    • polgara

      Ei ainakaan wicca tai noituus hyväksy keneenkään tai itseensä kohdistettua väkivaltaa. Meillä on uhriveitsi muttei sen tarkoitus ole fyysinen.

      Satanismi ja saatananpalvonta ovat kaksi aivan eri asiaa, Satanismistä tiedän vain sen että heidän keskuudessaan viiltely on yleistä.. Heidän uskostaan tiedän jotakin (esim. lait). Viiltely on kuulema kuin huumetta. Siihen jää koukkuun...

      Be blessed...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe