Miksi pienet koirat?

Kysymysmerkki?

Miksi pienet koirat eivät saa osakseen tarpeellista koulutusta ja miksi ne jätetään myöskin vaille sisäsiisteyttä ym. sellaista arkipäivän opastusta, joita isommille koirille on jopa pakko tehdä, jotta elämä niiden kanssa onnistuisi yhteiskunnan sääntöjen mukaan.

Kertokaa asiantuntijat (pikkukoirien omistajat/kasvattajat) mikä tekee teidän roduistanne niin erilaisia muihin nähden, että jopa kaikki yksinkertaisimmat koulutusmetoditkin pitää jättää suorittamatta?

32

1335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wendla...

      Itselläni on parikin koiraa, molemmat tosin ovat keskikokoista luokkaa, mutta pieniä joittenkin koiranomistajien silmissä. Suuri ja hallitsematonhan sen olla pitää, ihan vain vaikka siksi, että saa sit leuhkia täällä ja moittia pienempiä. Koira on joillekin vähän kuin auto....Kompensoi jotain puuttuvaa...

      Ei se aina ihan noinkaan kyllä mene kuin väität että ongelma koskisi vain pieniä rotuja. Iso koira jää vaille koulutusta siinä missä pienetkin - ihmisestähän tuo on kiinni eikä koirasta. Ison kouluttamattoman kohdalla vain tahtoo olla niin, että siitä on seurauksena jotain todella kammottavaa.

      Pienehkön koiran omistajana voin kyllä sanoa, että myös ympäristön suhtautuminen on aivan erilaista pieniin söpöläisiin kuin suuriin ja pelottaviin. Pientä koiraa tullaan törkeästi silittelemään ja useimmiten mitään omistajalta kysymättä. Sitten kun tällainen pikkumoppe napsaa sormiin kiinni, niin johan on paikallisaviisit täynnä mutinaa, miten huonosti pieniä koiria kasvatetaan.....

      Hohhoijaa.

      • "Suuri ja hallitsematon..." Että ääripäästä ääripäähän.Sittenhän ainut oikea on se keskari :=))))

        Minulla on ollut jokunen vuosikymmen koiria.Yhtään moppea ei ole kukaan vielä tullut silittämään väkisin,eikä väsyttämällä.
        Toisin sanoen,eiköhän tuokin ole sieltä narun toisesta päästä kiinni ;=)


      • Wendla...
        molossi kirjoitti:

        "Suuri ja hallitsematon..." Että ääripäästä ääripäähän.Sittenhän ainut oikea on se keskari :=))))

        Minulla on ollut jokunen vuosikymmen koiria.Yhtään moppea ei ole kukaan vielä tullut silittämään väkisin,eikä väsyttämällä.
        Toisin sanoen,eiköhän tuokin ole sieltä narun toisesta päästä kiinni ;=)

        Omat koirani ovat melko pieniä (keskiskastia koossa) ja tiedän useita pikkumopen omistajia, jotka ovat kokeneet saman, eli mummon tai lapsen (useimmiten) jotka kysymättä koskevat koiraa esim. liikennevaloissa tai muussa ruuhkassa, jossa ei etukäteen osaa ennustaa tapahtumaa.

        Omalle kohdalla sattui tässä kesällä tapaus, jossa vanha naisihminen tuli kävelytietä pitkin ja kohdalle päästyään muitta mutkitta yritti koskea koiraani. Koira nipsasi välittömästi sormille yhtä arvaamattomasti kuin mummokin toimi. Olin tosi hämilläni, kun niin ei aiemmin ollut tapahtunut!

        Miten sellaista voi opettaa koiralle, että sen on hyväksyttävä kaikki vieraiden ihmisten "hyökkäykset "? Kysyn tätä ihan tosissani, sillä kyllähän minäkin tuota pelästyin.
        Kasvattaja, joka myös kouluttaa koiria, sanoi ettei sitä oikein voi opettaa - koska juttu perustuu pelkoon ja itsensä puolustamiseen. Oletko eri mieltä ja neuvo, jos tiedät, miten tuosta pääsee...
        :)

        Vai otanko vaan megafoonin ja huudan siihen aina, että älkää jumaliste koskeko näihin koiriin...:P


      • Wendla... kirjoitti:

        Omat koirani ovat melko pieniä (keskiskastia koossa) ja tiedän useita pikkumopen omistajia, jotka ovat kokeneet saman, eli mummon tai lapsen (useimmiten) jotka kysymättä koskevat koiraa esim. liikennevaloissa tai muussa ruuhkassa, jossa ei etukäteen osaa ennustaa tapahtumaa.

        Omalle kohdalla sattui tässä kesällä tapaus, jossa vanha naisihminen tuli kävelytietä pitkin ja kohdalle päästyään muitta mutkitta yritti koskea koiraani. Koira nipsasi välittömästi sormille yhtä arvaamattomasti kuin mummokin toimi. Olin tosi hämilläni, kun niin ei aiemmin ollut tapahtunut!

        Miten sellaista voi opettaa koiralle, että sen on hyväksyttävä kaikki vieraiden ihmisten "hyökkäykset "? Kysyn tätä ihan tosissani, sillä kyllähän minäkin tuota pelästyin.
        Kasvattaja, joka myös kouluttaa koiria, sanoi ettei sitä oikein voi opettaa - koska juttu perustuu pelkoon ja itsensä puolustamiseen. Oletko eri mieltä ja neuvo, jos tiedät, miten tuosta pääsee...
        :)

        Vai otanko vaan megafoonin ja huudan siihen aina, että älkää jumaliste koskeko näihin koiriin...:P

        Sorry aluksi,ymmärsin tuon koiriin koskemisen ensin vähän toisin.En siis ihan tajunnut,että tarkoitit yllättäviä tilanteita.

        Ensinnäkin,yritän selittää,mutta joskus täytyy sanoa,että kirjallinen puoli tökkii,joten toivottavasti ymmärrät,mitä yritän sanoa :O)

        Koira on siis koira.Se on jalostuksen tuote,mutta elävä olento.Sen käyttäytymistä ei voi kukaan viime kädessä ennustaa.Siksi myös osaltaan vahinkoja sattuu.

        Mutta,jalostuksella vaikutetaan osalti.Nyky-yhteiskunta vaatii,että koiran pitäisi kestää sen asettamat paineet,ja stressin.Yksi siihen auttava tekijä on se,että niiden rotujen,joiden on oletettava elävän "ihmisten ilmoilla" (suurimmat osat) olisi hyvä olla sisäänrakennetusti sellaisia,että ne kestäisi mahdollisimman hyvin paineet ym.Ei liikaa terävyyttä ym.

        Sitten on se toinen puoli.Eli kasvatus (koiran hallinta ja johtajuus).
        Mitä paremmin koira tietää paikkansa (varsinkin kun puhutaan vielä koirista,joilla on vaativiakin piirteitä)niin nuo asiat korostuu.
        Mitä paremmin koira tietää,että ihminen päättää,niin sen turvallisempi sen olo on myös.
        Silloin myös sitä kautta sen ylireagointi vähenee,tilanteessa kuin tilanteessa.Eli kuten mainitsemassasi tilanteessa.Ylireagointia on mielestäni tuo napsaisu,väistäminen ei olisi ollut sitä.

        Toisin sanoen,otan taas esimerkin.Minulla on koirat usein mukana.Monessakin paikassa.kun ollaan oltu markkinoilla,jossa on hyvin ahdasta,niin väkisinkin joskus on saattanut joku törmätä koiraani tai käsi osua siihen ym.Ei ne ole näpsässyt yksikään.Jos se vaara olisi (eli ylireagointi yllättävissä tilanteissa),niin koirat ei kulkisi vaativissa paikoissa.

        Tuossa toivottavasti tuli vastaus.Eli miten voi opettaa.Varsinaisesti ei voi "opettaa",mutta tuon omalla asemalla (koiralle turvallisuudentunne)ja tietenkin se koulutus (koira tietää tarkalleen miten sen toivotaan käyttäytyvän) voidaan pyrkiä toivottavaan.

        Eli sietämisestä,ja sen rakentamisesta, lähinnä puhutaan,koska ne on oleellista,kun/jos liikutaan paljon paikoissa,missä voi niitä yllätyksiä tulla.
        Onneksi koirilla on myös ns.puremisen esto lajissa
        ,joka pitää huolta siitä osaltaan,että koiran kynnys purra yleisesti ottaen madaltuu.

        En tiiä,irtosko tässä mitään,mutta kuten sanoin,vaikea selittää.

        Meillä kävi kerran myös niin,että kioski jonossa edessä olevan miehen vaahtosammuttimen kokoinen ipana kompastui omiin jalkoihinsa (odotti innoissaan jätskiä)ja kaatui suoraan koirani päälle(ison koiran).Isä pelästyi kovasti,taisi kyllä moni muukin...
        Koirani peruutti kylmän rauhallisesti mukulan alta,tuli toiselle puoleelle viereeni,ja sanoisin,että jos koiraa inhimillistäisisi,niin koiran katse sanoi "voi helekutti".Minusta reagointi oli mahtavaa,se pyrki ainoastaan yllättävästä tilanteesta pois,ja jäi odottamaan viereeni,että hoidan loput.
        Sen lisäksi,että ostin jätskin itselleni,sen sai myös koira.Ihan ansaitusti...

        Mutta toisaalta,en lähde hurskastelemaan,koira on aina viimekädessä eläin.Sitä ei voi muuttaa.
        Mutta toivottavasti ymmärsit,mitä edes yritin sanoa ;=)

        Ja toi megafooni voisi ollakin tosi hyvä keino.Minä käyttäisin sitä täällä lähinnä vapaana juoksevien,out of control,olevien koirien hätistämiseen koirieni iholta.Tai niiden omistajien.Enkä viitsi sanoa,missä muodossa niihin :O))))))))


      • Wendla...
        molossi kirjoitti:

        Sorry aluksi,ymmärsin tuon koiriin koskemisen ensin vähän toisin.En siis ihan tajunnut,että tarkoitit yllättäviä tilanteita.

        Ensinnäkin,yritän selittää,mutta joskus täytyy sanoa,että kirjallinen puoli tökkii,joten toivottavasti ymmärrät,mitä yritän sanoa :O)

        Koira on siis koira.Se on jalostuksen tuote,mutta elävä olento.Sen käyttäytymistä ei voi kukaan viime kädessä ennustaa.Siksi myös osaltaan vahinkoja sattuu.

        Mutta,jalostuksella vaikutetaan osalti.Nyky-yhteiskunta vaatii,että koiran pitäisi kestää sen asettamat paineet,ja stressin.Yksi siihen auttava tekijä on se,että niiden rotujen,joiden on oletettava elävän "ihmisten ilmoilla" (suurimmat osat) olisi hyvä olla sisäänrakennetusti sellaisia,että ne kestäisi mahdollisimman hyvin paineet ym.Ei liikaa terävyyttä ym.

        Sitten on se toinen puoli.Eli kasvatus (koiran hallinta ja johtajuus).
        Mitä paremmin koira tietää paikkansa (varsinkin kun puhutaan vielä koirista,joilla on vaativiakin piirteitä)niin nuo asiat korostuu.
        Mitä paremmin koira tietää,että ihminen päättää,niin sen turvallisempi sen olo on myös.
        Silloin myös sitä kautta sen ylireagointi vähenee,tilanteessa kuin tilanteessa.Eli kuten mainitsemassasi tilanteessa.Ylireagointia on mielestäni tuo napsaisu,väistäminen ei olisi ollut sitä.

        Toisin sanoen,otan taas esimerkin.Minulla on koirat usein mukana.Monessakin paikassa.kun ollaan oltu markkinoilla,jossa on hyvin ahdasta,niin väkisinkin joskus on saattanut joku törmätä koiraani tai käsi osua siihen ym.Ei ne ole näpsässyt yksikään.Jos se vaara olisi (eli ylireagointi yllättävissä tilanteissa),niin koirat ei kulkisi vaativissa paikoissa.

        Tuossa toivottavasti tuli vastaus.Eli miten voi opettaa.Varsinaisesti ei voi "opettaa",mutta tuon omalla asemalla (koiralle turvallisuudentunne)ja tietenkin se koulutus (koira tietää tarkalleen miten sen toivotaan käyttäytyvän) voidaan pyrkiä toivottavaan.

        Eli sietämisestä,ja sen rakentamisesta, lähinnä puhutaan,koska ne on oleellista,kun/jos liikutaan paljon paikoissa,missä voi niitä yllätyksiä tulla.
        Onneksi koirilla on myös ns.puremisen esto lajissa
        ,joka pitää huolta siitä osaltaan,että koiran kynnys purra yleisesti ottaen madaltuu.

        En tiiä,irtosko tässä mitään,mutta kuten sanoin,vaikea selittää.

        Meillä kävi kerran myös niin,että kioski jonossa edessä olevan miehen vaahtosammuttimen kokoinen ipana kompastui omiin jalkoihinsa (odotti innoissaan jätskiä)ja kaatui suoraan koirani päälle(ison koiran).Isä pelästyi kovasti,taisi kyllä moni muukin...
        Koirani peruutti kylmän rauhallisesti mukulan alta,tuli toiselle puoleelle viereeni,ja sanoisin,että jos koiraa inhimillistäisisi,niin koiran katse sanoi "voi helekutti".Minusta reagointi oli mahtavaa,se pyrki ainoastaan yllättävästä tilanteesta pois,ja jäi odottamaan viereeni,että hoidan loput.
        Sen lisäksi,että ostin jätskin itselleni,sen sai myös koira.Ihan ansaitusti...

        Mutta toisaalta,en lähde hurskastelemaan,koira on aina viimekädessä eläin.Sitä ei voi muuttaa.
        Mutta toivottavasti ymmärsit,mitä edes yritin sanoa ;=)

        Ja toi megafooni voisi ollakin tosi hyvä keino.Minä käyttäisin sitä täällä lähinnä vapaana juoksevien,out of control,olevien koirien hätistämiseen koirieni iholta.Tai niiden omistajien.Enkä viitsi sanoa,missä muodossa niihin :O))))))))

        Niin. Kyllähän olen montaa keinoa jo koettanut, mutta rotu nyt vaan ON varautunut enkä sille taida mitään voida. Kun aina ei väistökään - jonka ne ensin kyllä tekevät (pakenevat ojennetun käden alta) - riitä, niin sitten muristaan ja napsaistaan lopulta tungettelevista näpeistä. Pikkumopen murina ei ole kuin "huvittavaa"...tyyliin "älä nyt leiki vihaista"...Åuhutaan napoleonkompleksista sun muusta. Ja sitten änkiotolta ahdistelijalta nakit lattialle. Ainoa jossa tämän vihaisuuden mahdollisuus on otettu tosissaan on eläinlääkäri (jossa se ei kyllä ärise), mutta taitaapa niillä olla kokemusta siitä, että söpö ei olekaan välttämättä hampaaton. ;)

        Kannoin vanhempaa koirista kauan ruuhkassa vain sylissä. Oli siinä tekemistä, kun se kuitenkin jonkun verran painoikin (noin 10 kiloa) mutta silti jonkun piti tulla silittämään "miten söpö koira"!
        Otin toisen vähäsen isomman koiran, mutten vieläkään näemmä riittävän isoa, koska homma vaan jatkuu. Tosin tätä isompaa ei niinkään ihastella koskemalla, mutta pikkumoppea kyllä.

        Kai siitä sit jonkinsortin seko on odotettavissa. Muuten se tottelee ja on kiltti, mutta tähän ongelmaan en ole saanut otetta toistaiseksi.

        Itse en ikimaailmassa menisi koskemaan vierasta koiraa ilman lupaa enkä välttämättä luvankaan kanssa.


    • No ei mun pikkukoirat poikkea isoista muuten, kuin ovat erikokoisia.....kohtelu ja vaatimukset samat kuin isoillakoirilla, näin on ainakin meillä...

      • Kysymysmerkki?

        Että sä tajuut hamman nimen. Siksi toi kysymysmerkki sun kohdallasi ei ihan pädekkään.
        Hyvä niin, jatka samaa linjaa.
        Ei senpuoleen, ei mulla pikkukoiria vastaan mitää oo. Mutta niiden omistajat voisi ajatella muitakin.


      • Kysymysmerkki? kirjoitti:

        Että sä tajuut hamman nimen. Siksi toi kysymysmerkki sun kohdallasi ei ihan pädekkään.
        Hyvä niin, jatka samaa linjaa.
        Ei senpuoleen, ei mulla pikkukoiria vastaan mitää oo. Mutta niiden omistajat voisi ajatella muitakin.

        > Mutta niiden omistajat voisi ajatella muitakin <

        No ehkä mä omistajana, en aattele kun itteäni, koska häpeisin silmät päästäni, jos mun koirat räkyttäisi kaikki vastaantulijat lenkillä ja yleisillä paikoilla...eli siitä on kyllä hyötyä sitte muillekkin..


      • Kysymysmerkki?
        Sikra kirjoitti:

        > Mutta niiden omistajat voisi ajatella muitakin <

        No ehkä mä omistajana, en aattele kun itteäni, koska häpeisin silmät päästäni, jos mun koirat räkyttäisi kaikki vastaantulijat lenkillä ja yleisillä paikoilla...eli siitä on kyllä hyötyä sitte muillekkin..

        mutta koska tällä palstalla on kaikki järkevä keskustelu kielletty, jätän kommentointini tähän ja toivotan teille mukavaa syksyn jatkoa.
        Oli hauska tuntea, mutta kuten elämällä, loppu tulee jokaisella. Sheriffi teki mun täällä olostani lopun.


    • Tää on jo toistoa,mutta olkoon.

      Ei tee mikään.Koirat on koiria koosta ja rodusta riippumatta.Samat perus vietit,vaistot ja tarpeet.
      Näistä asioista päättää se narunpää.
      Toisin sanoen,pelkkä yksilökysymys.Mutta tällä kertaa sieltä toisesta päästä ;=)
      Se miksi kukin toimii,miten toimii,ei pysty sanomaan,kuin kukin itse.

      Meillä nyt ei kuitenkin ole koiria eroteltu koon mukaan.Samat sallitaan,samat kielletään.Samaa eläinlajiahan noi on,vaikka kiloissa heittoa on piisannutkin reippaasti :O)
      Juu,ja meillä myös enemmän kuin "yksinkertaisimmat".Kun ei sekään ole kokokymysys ;)

      • oon aina pitäny

        sua järkevänä ihmnisenä mut nyt on pakko sanoo, et sä oot ihan pihalla. sulla ei oo hajuakaan mistä täs on kysymys. muta kuinka vois ollakaan ku puolet viesteistä on poistettu.


      • oon aina pitäny kirjoitti:

        sua järkevänä ihmnisenä mut nyt on pakko sanoo, et sä oot ihan pihalla. sulla ei oo hajuakaan mistä täs on kysymys. muta kuinka vois ollakaan ku puolet viesteistä on poistettu.

        Täh,en vielä ole ihan pihalla,kohta olen.Pihalle menossa kohtapuolin,ennenkuin pimeys valtaa kokonaan taas maan .

        Onko tästä jotain poistettu?Jos on,niin en tietty niihin voi ottaa kantaa,heh.
        Mutta ylipäätään tuossa viestissäni oli kanta koirien käytökseen.

        Koolla ei ole väliä.Ainakaan tässä tapauksessa ...
        Se hihnan pannaton tai valjaaton pää ratkaisee ;)

        Mutta nyt kokonaan pihalle...


      • unohda että koirat ovat yksilöitä. niillä on erinlainen luonne. minulla on ollut helppoja ja vaikeita suuria rotuja. myöskin samoin pieniä rotuja.
        se "VIKA" ei aina ole siellä hihnan päässäkään.
        vaan siis siinä että et onnistu löytämään syytä koiran haukkumiseen esimerkiksi.
        ja et osaa sitä ongelmaa ratkaista vaikka ongelman ymmärtäisitkin. ja vaikka kuin yrittäisit niin toisten koirien omistajat eivät välitä kuin omistaan.

        olen itse tehnyt tosi paljon sen eteen että saisin minun nykyiset Hihut lakkaamasta haukkumasta toisia koiria. olen myös käynyt koira
        kouluttajalla. mutta kaikkiin tilanteisiin ei aina voi itse vaikuttaa.

        jotkut suurten koirien omistajien pysähtyvät ja antavat omien koiriensa haukkua vaikka näkevät että siirryn sivuun. sanovat että tämä vaan haukkuu! mutta luulisi että tajuaisivat mennä vaan ohi koska itse siirryn sivuun.

        samoin joskus vaikka minulla on neljä koiraa ja
        näkevät että mennään toiseen suuntaan niin antavat koiran juosta vapaana perässä.

        paljon enemmän tapaan suuria koiria vapaana kuin pieniä.

        jotkut antavat isojen koirien hyökkiä koiriani vastaan vaikkakin ovat hihnassa. (ja omanikin ovat) mutta otan ne aina ihan lyhkäselle hihnalle). saavat pysyä siis takanani.

        tänä aamuna lenkillä ollessani toivoin ettei muita koiria melkein olisikaan kuin omani.(ja muita kilttejä koiria)

        lisätään nyt vielä että meillä on todella paljon ihania, kilttejä, mukavia koirakavereita ja omistajia.

        koulutan koiriani tosi paljon mutta ikävä kyllä tuntuu joskus siltä että kaikki menee pilalle sen takia että toiset eivät tajua pitää omiaan muutaman metrin päässä. tai edes kysyä ensin että
        miksi ne haukkuu jne.

        minun pikkukoirat ei koskaan hyöki ketään kohti. haukkuvat kyllä. kumpi siis mielestäsi on parempi? se että koira haukkuu vai käy kimppuun?


      • n.sorsa
        majorica kirjoitti:

        unohda että koirat ovat yksilöitä. niillä on erinlainen luonne. minulla on ollut helppoja ja vaikeita suuria rotuja. myöskin samoin pieniä rotuja.
        se "VIKA" ei aina ole siellä hihnan päässäkään.
        vaan siis siinä että et onnistu löytämään syytä koiran haukkumiseen esimerkiksi.
        ja et osaa sitä ongelmaa ratkaista vaikka ongelman ymmärtäisitkin. ja vaikka kuin yrittäisit niin toisten koirien omistajat eivät välitä kuin omistaan.

        olen itse tehnyt tosi paljon sen eteen että saisin minun nykyiset Hihut lakkaamasta haukkumasta toisia koiria. olen myös käynyt koira
        kouluttajalla. mutta kaikkiin tilanteisiin ei aina voi itse vaikuttaa.

        jotkut suurten koirien omistajien pysähtyvät ja antavat omien koiriensa haukkua vaikka näkevät että siirryn sivuun. sanovat että tämä vaan haukkuu! mutta luulisi että tajuaisivat mennä vaan ohi koska itse siirryn sivuun.

        samoin joskus vaikka minulla on neljä koiraa ja
        näkevät että mennään toiseen suuntaan niin antavat koiran juosta vapaana perässä.

        paljon enemmän tapaan suuria koiria vapaana kuin pieniä.

        jotkut antavat isojen koirien hyökkiä koiriani vastaan vaikkakin ovat hihnassa. (ja omanikin ovat) mutta otan ne aina ihan lyhkäselle hihnalle). saavat pysyä siis takanani.

        tänä aamuna lenkillä ollessani toivoin ettei muita koiria melkein olisikaan kuin omani.(ja muita kilttejä koiria)

        lisätään nyt vielä että meillä on todella paljon ihania, kilttejä, mukavia koirakavereita ja omistajia.

        koulutan koiriani tosi paljon mutta ikävä kyllä tuntuu joskus siltä että kaikki menee pilalle sen takia että toiset eivät tajua pitää omiaan muutaman metrin päässä. tai edes kysyä ensin että
        miksi ne haukkuu jne.

        minun pikkukoirat ei koskaan hyöki ketään kohti. haukkuvat kyllä. kumpi siis mielestäsi on parempi? se että koira haukkuu vai käy kimppuun?

        Monikos isonkoiran omistaja ottaa koiransa tiettyn m paikan jatkeeksi ja hälläväliä tyyli ohitustilanteissa, kun tulee pieniä haukkuvia koiria.

        Pienetkoirat saattavat haukkua vain pelosta ja nämä macoilijat pääsevät taas syyttämän ja haukkuman pientenkoirien omistajia, kun ne ei koiriansa viitsi kouluttaa.

        Itsellä on tällähetkellä menossa sulkeiskoulutus ohitustilanteissa, on vähän toi koulutus fifillä ollut mamman harteilla lupasi, mutta eihän siitä tule mitään, että fifi tekee mitä lystää, tosin fifin lapsuusleikit menivät pientenkoirien kanssa se osaa leikkiä niiden kanssa, mutta pojat on poikia.

        Tässä fifistäme eräs esim. eräs rouva kuljetteli perhoskoiraa, omistaja sanoi, että hänen koiransa pelkää isojakoiria, muta fifi osaa lähestyä pikukoiria sillätavalla yleinsä ettei pikkukoirat pelästy ja perhokoira ei pelännyt fifiämme olenkaan.

        Itselä aikoinaa oli yli 50kg koira ja olimme ulkoilemassa vastaan tuli "P alkava sekarotuinen" omistaja huuteli kaukaalta, että hänen koiransa tappelee muitten koirien kanssa, ohitustilanteessa koira meni omistajansa seläntaakse ja laittoi hännän koipienväliin se siitä ja rohkeudesta.

        Elikä bointsi on siinä useimat isot koirat saattavat pelottaa pikkukoiria ja Macoilijat tahalteen päästävät viellä isompia koiriansa pieniä koiria kiusaamaan ja valittavat, että pieniäkoiria ei kouluteta.

        Eiköhän pikkukoirille ole samalalailla kouluja, kun isoimillekkin koirille ja taisi tossa suomalaisessa voittajajoukkuessa olla pikkukoiria, eikä 50-60kg M jatkeita.


      • n.sorsa kirjoitti:

        Monikos isonkoiran omistaja ottaa koiransa tiettyn m paikan jatkeeksi ja hälläväliä tyyli ohitustilanteissa, kun tulee pieniä haukkuvia koiria.

        Pienetkoirat saattavat haukkua vain pelosta ja nämä macoilijat pääsevät taas syyttämän ja haukkuman pientenkoirien omistajia, kun ne ei koiriansa viitsi kouluttaa.

        Itsellä on tällähetkellä menossa sulkeiskoulutus ohitustilanteissa, on vähän toi koulutus fifillä ollut mamman harteilla lupasi, mutta eihän siitä tule mitään, että fifi tekee mitä lystää, tosin fifin lapsuusleikit menivät pientenkoirien kanssa se osaa leikkiä niiden kanssa, mutta pojat on poikia.

        Tässä fifistäme eräs esim. eräs rouva kuljetteli perhoskoiraa, omistaja sanoi, että hänen koiransa pelkää isojakoiria, muta fifi osaa lähestyä pikukoiria sillätavalla yleinsä ettei pikkukoirat pelästy ja perhokoira ei pelännyt fifiämme olenkaan.

        Itselä aikoinaa oli yli 50kg koira ja olimme ulkoilemassa vastaan tuli "P alkava sekarotuinen" omistaja huuteli kaukaalta, että hänen koiransa tappelee muitten koirien kanssa, ohitustilanteessa koira meni omistajansa seläntaakse ja laittoi hännän koipienväliin se siitä ja rohkeudesta.

        Elikä bointsi on siinä useimat isot koirat saattavat pelottaa pikkukoiria ja Macoilijat tahalteen päästävät viellä isompia koiriansa pieniä koiria kiusaamaan ja valittavat, että pieniäkoiria ei kouluteta.

        Eiköhän pikkukoirille ole samalalailla kouluja, kun isoimillekkin koirille ja taisi tossa suomalaisessa voittajajoukkuessa olla pikkukoiria, eikä 50-60kg M jatkeita.

        täytyy vaan kertoa että tällä kylällä on paljon nuoria koiranomistajia. nuoria naisia ja miehiä. heillä on useilla pittbulleja ja boksereita jne. ovat tosi valppaita koiriensa kanssa. pitävät kiinni ja kouluttavat koiriansa.
        pahimmat ovat keski-ikäiset sakemannejen ja muitten keskirotuisten ja sekarotuisten omistajat. sekä sitten lapset jotka ulkoiluttavat isoja koiria.
        siis niin täällä. vain omia kokemuksia/ ei yleistyksiä.


      • majorica kirjoitti:

        unohda että koirat ovat yksilöitä. niillä on erinlainen luonne. minulla on ollut helppoja ja vaikeita suuria rotuja. myöskin samoin pieniä rotuja.
        se "VIKA" ei aina ole siellä hihnan päässäkään.
        vaan siis siinä että et onnistu löytämään syytä koiran haukkumiseen esimerkiksi.
        ja et osaa sitä ongelmaa ratkaista vaikka ongelman ymmärtäisitkin. ja vaikka kuin yrittäisit niin toisten koirien omistajat eivät välitä kuin omistaan.

        olen itse tehnyt tosi paljon sen eteen että saisin minun nykyiset Hihut lakkaamasta haukkumasta toisia koiria. olen myös käynyt koira
        kouluttajalla. mutta kaikkiin tilanteisiin ei aina voi itse vaikuttaa.

        jotkut suurten koirien omistajien pysähtyvät ja antavat omien koiriensa haukkua vaikka näkevät että siirryn sivuun. sanovat että tämä vaan haukkuu! mutta luulisi että tajuaisivat mennä vaan ohi koska itse siirryn sivuun.

        samoin joskus vaikka minulla on neljä koiraa ja
        näkevät että mennään toiseen suuntaan niin antavat koiran juosta vapaana perässä.

        paljon enemmän tapaan suuria koiria vapaana kuin pieniä.

        jotkut antavat isojen koirien hyökkiä koiriani vastaan vaikkakin ovat hihnassa. (ja omanikin ovat) mutta otan ne aina ihan lyhkäselle hihnalle). saavat pysyä siis takanani.

        tänä aamuna lenkillä ollessani toivoin ettei muita koiria melkein olisikaan kuin omani.(ja muita kilttejä koiria)

        lisätään nyt vielä että meillä on todella paljon ihania, kilttejä, mukavia koirakavereita ja omistajia.

        koulutan koiriani tosi paljon mutta ikävä kyllä tuntuu joskus siltä että kaikki menee pilalle sen takia että toiset eivät tajua pitää omiaan muutaman metrin päässä. tai edes kysyä ensin että
        miksi ne haukkuu jne.

        minun pikkukoirat ei koskaan hyöki ketään kohti. haukkuvat kyllä. kumpi siis mielestäsi on parempi? se että koira haukkuu vai käy kimppuun?

        Juu,en unohda.On ihan huomattu kantapään kauttakin,kun on eri rotujakin ollut.Eli on rotueroja,ja vielä tosiaan yksilöeroja.Tylsää olisikin,jos kaikki olisi samanlaisia.
        Ja täytyy sanoa,kun on Nokian renkaat,niin täytyy saada haastetta elämään.Eli omia rotuja,joita olen harrastanut,ei ihan kärkipään lapasiksi voi sanoa ;O))))

        Mutta,samalla lailla ne on koulutuskelpoisia(peruskasvatuksesta puhutaan nyt tässä yhteydessä).Erot tulee vaan siinä,että niiden "vaikeinpien" kanssa voi joutua sananlaskua lainatakseni "vääntämään rautalangasta" enemmän.Mutta ei niille mitään erioikeuksia tarvi/pidä antaa.

        Erikseen voi puhua sitten koirien koulutuksen yhteydessä peruskoulutuksen/tapakasvatuksen lisäksi lajikoulutuksesta ja jo muodostuneiden ongelmien ratkaisusta.

        Ja kyllä se ongelma on pääasiassa kuitenkin siellä narunpäässä.Miinus ne muutamat ihan oikeasti luonnevikaiset (esim.kasvaimen aiheuttamat)koirat.
        Mutta nuo on harvassa.

        Noi tilanteet,mitkä kerroit,on ihan tuttuja.Elän itsekin ihmisten ilmoilla,ja varsinkin tietyillä lenkeillä,jotka suuntautuu vilkkaammile paikoille,nuo erilaiset omistajien sallimat koirien käytökset,on täälläkin ihan arkipäivää.
        Samalla lailla minuakin harmittaa,varsinkin kun nuorta koiraa opettaa tavoille.Olisihan se paljon helpompaa,jos ei tulisi jatkuvasti vääriä ärsykkeitä vastaan.

        Mutta,mikään noista ei oikeuta omieni käyttäytymään "huonosti" tai vastaavanlaisesti.Ei vaikka kuka tulisi eteen röhisemään.Minä "kerron",opetan ja vaadin tekemään asiat niin,kuin itse haluan,ja niiden on sen kaavan mukaan toimittava.Vaikka niitä kuinka "ärsyttäisi" esim.ohi menevä louskuttava koira,niin silti niillä ei ole oikeutta vastata.Se kun kuuluu vaan minun hommiini meijän huushollissa :O)
        Ja korostan,tässä on ihan sama minulle,kuinka puupää koira olisi perusluonteeltaan,samat kuviot niille on.

        Ja viimeiseen kysymykseesi.
        Jos puhuisin omista mopeistani,niin vastaisin,ei kumpikaan.Kun ei niitä sallita ;)

        Jos nyt pitäisi valita sitten muuten jompi kumpi,niin kumpikaan ei ole parempi.Mutta kait se pienempi paha olisi se ensimmäinen,varsinkin jos se äänitorvi olisi sentään edes kiinni.


      • ja ymmärtääkseni
        molossi kirjoitti:

        Juu,en unohda.On ihan huomattu kantapään kauttakin,kun on eri rotujakin ollut.Eli on rotueroja,ja vielä tosiaan yksilöeroja.Tylsää olisikin,jos kaikki olisi samanlaisia.
        Ja täytyy sanoa,kun on Nokian renkaat,niin täytyy saada haastetta elämään.Eli omia rotuja,joita olen harrastanut,ei ihan kärkipään lapasiksi voi sanoa ;O))))

        Mutta,samalla lailla ne on koulutuskelpoisia(peruskasvatuksesta puhutaan nyt tässä yhteydessä).Erot tulee vaan siinä,että niiden "vaikeinpien" kanssa voi joutua sananlaskua lainatakseni "vääntämään rautalangasta" enemmän.Mutta ei niille mitään erioikeuksia tarvi/pidä antaa.

        Erikseen voi puhua sitten koirien koulutuksen yhteydessä peruskoulutuksen/tapakasvatuksen lisäksi lajikoulutuksesta ja jo muodostuneiden ongelmien ratkaisusta.

        Ja kyllä se ongelma on pääasiassa kuitenkin siellä narunpäässä.Miinus ne muutamat ihan oikeasti luonnevikaiset (esim.kasvaimen aiheuttamat)koirat.
        Mutta nuo on harvassa.

        Noi tilanteet,mitkä kerroit,on ihan tuttuja.Elän itsekin ihmisten ilmoilla,ja varsinkin tietyillä lenkeillä,jotka suuntautuu vilkkaammile paikoille,nuo erilaiset omistajien sallimat koirien käytökset,on täälläkin ihan arkipäivää.
        Samalla lailla minuakin harmittaa,varsinkin kun nuorta koiraa opettaa tavoille.Olisihan se paljon helpompaa,jos ei tulisi jatkuvasti vääriä ärsykkeitä vastaan.

        Mutta,mikään noista ei oikeuta omieni käyttäytymään "huonosti" tai vastaavanlaisesti.Ei vaikka kuka tulisi eteen röhisemään.Minä "kerron",opetan ja vaadin tekemään asiat niin,kuin itse haluan,ja niiden on sen kaavan mukaan toimittava.Vaikka niitä kuinka "ärsyttäisi" esim.ohi menevä louskuttava koira,niin silti niillä ei ole oikeutta vastata.Se kun kuuluu vaan minun hommiini meijän huushollissa :O)
        Ja korostan,tässä on ihan sama minulle,kuinka puupää koira olisi perusluonteeltaan,samat kuviot niille on.

        Ja viimeiseen kysymykseesi.
        Jos puhuisin omista mopeistani,niin vastaisin,ei kumpikaan.Kun ei niitä sallita ;)

        Jos nyt pitäisi valita sitten muuten jompi kumpi,niin kumpikaan ei ole parempi.Mutta kait se pienempi paha olisi se ensimmäinen,varsinkin jos se äänitorvi olisi sentään edes kiinni.

        juuri tästä oli aloituksessakin kyse.
        Ei niitä pikkukoirien huonoja tapoja pidä sen kummemmin yleistää kuin isompien lajitovereidensakaan, mutta äkkiseltään tulee mieleen, ettei niitä edes haluta kouluttaa tai kasvattaa muuta kuin itselle sopiviksi. Useimmiten juuri sellaisiksi "hellan lutuna, hellan tutuna tuuteleiksi" joiden tapakasvatus on ankarasti laiminlyöty.
        Oli koira iso tai pieni, se vaatii rajat, aivan kuin ihmislapsikin. Ja jos luet tälläkin palstalla kirjoittavien henkilöiden kirjoituksia heidän koiriensa tavoista kotioloissa, niin kyllä hirveeltä väliin kuullostaa.


      • n.sorsa
        majorica kirjoitti:

        täytyy vaan kertoa että tällä kylällä on paljon nuoria koiranomistajia. nuoria naisia ja miehiä. heillä on useilla pittbulleja ja boksereita jne. ovat tosi valppaita koiriensa kanssa. pitävät kiinni ja kouluttavat koiriansa.
        pahimmat ovat keski-ikäiset sakemannejen ja muitten keskirotuisten ja sekarotuisten omistajat. sekä sitten lapset jotka ulkoiluttavat isoja koiria.
        siis niin täällä. vain omia kokemuksia/ ei yleistyksiä.

        Noi M jatkeen keski-ikäiset omistajat ei muista kehua koiriaan saati jos sinun koirasi käyttäytyvät nätisti.

        Itse kehuin viimekuusa erästä pikkukoiranomistajaa kuinka hyvin hänen koiransa käyttäytyy.

        Eipä juuri ihmiset muista kehua aina omiaankaan koiria saati muiden. Negatiivissä asioissa annetan hanakasti palautetta omille kuin muidenkin koirille.

        Esim. edesmennyt koira vaikka teki vain normaali hädät kehuin sitä, se tuli siitä hirveän iloiseksi.

        Omistajat tahtovat pitää koirilla tiettyjä asioita itsensä selvyytenä ja eivät kehu koiraansa.

        Sillä ei ole väliä onko iso- pieni koira kerran opittuja asioita pitäisi jatkuvasi kerrata.

        Noh on se vähän sama ihmistenkin suhteen negatiiviset asiat muistetaan, mutta ne positiiviset unohdetaan kehua.


    • Ri_ce

      Miksi pienien koirien omistajat?

      Lieneekö se sitten siinä, että pieni koira otetaan useimmiten ensikoiraksi. Silloin on vielä asiat hakusessa ja niitä vasta harjoitellaan?? Tiedä sitten miksi tästä asiasta niin usein huomautellaan ja samaa asiaa jankataan. Onko sitten niin, että ihmiset todella pitävät tätä ongelmana, mene ja tiedä.

      Omaa koiraani ei ole koolla pilattu, säkä 26 cm. Voinen siis puhua pienestä koirasta. Meillä kyllä on samat säännöt, oli koira sitten iso tai pieni. Haukkuminen on ehdottoman kielletty ja vaikka oma rotuni onkin erikoistunut hälyttämään, ei sitä meillä sallita. Lenkillä ei poukkoilla, kiskota tai karkailla. Muita ei moikkailla ellei ole lupaa. Silloin pysähdytään kun käsketään ja jos pyydetään kulkemaan vierellä, mennään siinä samaa tahtia kuin emäntäkin. Voi kuule, tätä litaniaa voisi jatkaa äärettömiin. Sanonpahan vaan jälleen kerran, turhaa yleistystä.

      Se pitää kyllä vielä mainita, että itse en henk.koht. pidä lässyttävistä vastaantulijoista, ihmisistä jotka odottavat, että menen edelle ja hiillostavat sitten oman koiransa kanssa perässä. Inhoan myös räkyttäviä koiria tai paremminkin niitä omistajia jotka eivät reagoi siihen mitenkään. Inhoan myös omistajia, jotka jäävät koiransa kanssa parkkiin odottamaan, kun huomaavat, että tulemme kohti. Näille taluttelijoille en luo edes silmäystä, nelonen silmään ja ohi. Ja nämä eivät kohdistu mihinkään tiettyyn rotuun, kokoon tai ikään.

      • Ri_ce

        mitä tulee sisäsiisteyteen, niin sisälle ruikkimista ei myöskään sallita. Tuon saa raahata sadekelillä väkisin ulos, mutta sen se tietää, että sisälle ei tehdä. Pakkasilla nuttu niskaan ja lenkille, mutta se ei olekaan ongelma, koska tämä suoranaisesti nautiskelee silloin. Ripuli onkin sitten asia erikseen...


    • Blöörpwqa

      Samaa olen (liian) usein huomannut. Naapurustomme pienet koirat ovat usein omistajilleen kuin leluja, jotka on hommattu vain koska ovat söpöjä. Koulutukseen ei satsattu lainkaan ja loputkin koirasta pilataan vääränlaisella "lellimisellä".

      Tämä nyt ei tietenkään koske KAIKKIA pikkukoirien omistajia, vastuullisia ja järkeviä ihmisiä heistäkin, totta kai, löytyy, sehän on selvä.

      Mekin aioimme ottaa pienen koiran sitten, kun nykyisistä, isoista kavereista aika jättää ja alamme olla itsekin vanhoja. Ja tietysti koulutamme sen :)

    • pienikokoista

      koiraani ovat sisäsiistejä, ei olis nääs kiva paskassa möyriä!!!! Dorkako oot? Myöskin hoitotoimet onnistuvat jokaisen koiran kohdalla. Tosin vain yhtä koiraani voi pitää irti niin että pysyy mukana (kleini), toiset kaksi ovat niin jänis viettisiä, että pidän aina kytkettynä(ovat sekarotuisia, joissa on seura ja metsästys rotuja). Ja miksi mun pitäisi opettaa niille joka riivatun sirkus temppuja, täällä korvessa pärjää vähemmälläkin vouhotuksella, en tarvitse egoani pönkittämään sellaista koiraa, joka tekee kaiken ns. palveluskoiran vaatiman tempun!!! Me eletään ihan tavallista ja mukavaa elämää lenkkeillen ja yhdessä oleillen:) ja se on riittänyt meille ihan hyvin! Kaikki koirani ovat sisäkoiria, alle 10 kiloisia , iät 2v, 7v ja 12v. Ja miksi kaikki kissan omistajaat ym muiden elukoiden omistajat eivät kouluta eläimiään yhteiskunnan säännöille!!!! ja tuo oli nyt sitten lähinnä vitsi, mutta pointti oli se, että kukin taaplaa tyylillään, ei joka hevosenkaan tarvi osata joka tuhannen koulukiemuraa, jotta sen elämä olisi onnen täyteistä, kotihevoselle riittää aivan hyvin vain välttämättömien perusasioiden osaaminen, jotta arkinen elämä sujuu:) Terveisin hevosteleva koirustelija;)

    • Ärrieri

      älyvapaa aloitus ja tähän vielä pitää vastatakkin...

      "sellaista arkipäivän opastusta, joita isommille koirille on jopa pakko tehdä, jotta elämä niiden kanssa onnistuisi yhteiskunnan sääntöjen mukaan."

      Eipä taida aina mennä ihan noinkaan, vai mistä syystä noiden isojen koirien puremistapauksia saa viikoittain lukea lehdestä..

      Mitä tarkoitat yksinkertaisella koulutusmetodilla?
      Meillä kyllä tehdään tarpeet pihalle, istutaan ja välillä osataan jopa ottaa paikka.Haukkuminen on kiellettyä ja kiellän aina kun meinaavat ääntä availla.Samat säännöt aiemman ison koiran kanssa.
      Ja sitä paitsi,huonosti käyttäytyviä isoja koiria näkee yhtä usein kuin pieniä,ellei useamminkin,että se tästä teoriasta..

      • sinulle...

        ISojen korien puremistapaukseia revitellään siksi, että saataisiin kunnon tosikot ja koitetaan ekinolla, milä hyvänsä uhmata isoja koiria. Ei pienten koirien puremisista saa yhtä hienoja otsikoita. Minua on purrut monet irti oelvat peinet koirat. Veri on lentänyt, mutta eihäns e käy lehtien otsikoksi: " Pieni söpö fifi puri nilkasta". Pitää saadaa tyyliin "Tappajakoira iski jälleen". Nuo pikkuset koirat on niitä pahimpia, kun niitä ei kouluteta. OTetaan syliin ja paapotaan, että mamin pikkunen, mitä sä nyt haukut ja rapsutetaan samalla ,kun pidetään sylissä? Msisäköhän on vika? Ei semmosta 40kg koiraa nosteta syliin aj paapota samalla tavalla, että lopettaisitko haukkumisen... Kouluts, koulutus ja koulutus.

        ITselläkin on ollut pieni koira (10kg) JA terrieri... Ei räksyttänyt, ei tehnyt tarpeita sisälle ym. Se koulutettiin ihan samalla tavalla kuin isoimamtkin. Turhaa ei kertaakaan haukkunut. Sitäpä moni ihmetteli. Eipä ollut "terrikkämäisiä" ärinöitä tms. Ksoka oltiin vaivauduttu kouluttamaan ja hoitamaan...

        Minä toivosin myös sitä, että nuo pientenkoriien puremistapaukset tilastoitaisiin. ITse jouduin ottaa lääkärissä vesikauhurokotteen, kun sitä pientä koiraa ei oltu edes vaivauduttu rokottamaan...


      • kirjoitetaan pienten koirien puraisuista, kuten tuossa jo yksi vastasi...

        Minua on vain kerran koira purrut kunnolla, ja se oli kääpiökokoa, eikä siitä nyt sen kummempaa seurannut vaikka arpi käteen jäikin, hellanlettas kun toinen on niin pieni ja söpö, eihän se oikeasti ole vaaraksi kenellekään. Iso koira jos olisi kokoonsa verrattuna samalla rytinällä käynyt nelivuotiaan tytön päälle, niin sehän olisi lopetettu samana päivänä, enkä tiedä istuisinko itse tässä kirjoittamassa nyt. Sitten on noita pikkutirriäisiä joskus roikkunut lahkeessa ja joskus hihassa, ei ole omalle kohdalle sattunut yhtäkään isompaa, vierasta koiraa joka olisi sillä tavalla käynyt päätäpahkaa kiinni. Tämä on ihan omakohtaista mutu-tuntumaa, mutta ei minusta siis tuo myytti tottelemattomista pikkukoirista tosiaankaan ole ihan tuulesta temmattu.

        Mutta kyllä minusta suurin osa näyttää kouluttavan pieniä koiriaan, tuollakin koirakurssilla on puolet koirista pieniä rotuja. Tietysti jotkut ottavat pienen koiran lellikiksi ja sylivauvaksi jolle ei sääntöjä paljon opeteta, mutta eiköhän suurin osa kuitenkin ota ne ihan vaan koiriksi. Minulla on varmaankin "huonosti käyttäytyvä" keskikokoinen koira, alle yksivuotias uros joka ei vaihteeksi osaa ohittaa vastaantulevia uroskoiria ärjähtämättä niille. Tätä yritetään nyt harjoitella lähes päivittäin (eli lähteä ihmisten ilmoille täältä korvesta), ja olen vain joskus miettinyt kun on tullut kovasti räyhääviä pieniä koiria vastaan, että montaako sellaista pientä söpöliiniä mahtaa koirattomalle satunnaiselle ohikulkijalle vastata minun keskikokoisen gangsterini kumea Wouhh. Entäs sitten kun on vielä kolme kertaa isompi koira kyseessä, jos se vouhahtaa taluttajansa vierellä jonkin herkkähermoisen lenkkeilijän ollessa kohdalla, niin sen jälkeen saa varmaan tulla vastaan parikymmentä pikku ärisijää, ja siltikin lenkkeilijä kotiin tullessaan muistaa vain ja ainoastaan sen yhden ison urahduksen, jonka vuoksi meinasi sydän pysähtyä. :D


      • n.sorsa
        Ursa kirjoitti:

        kirjoitetaan pienten koirien puraisuista, kuten tuossa jo yksi vastasi...

        Minua on vain kerran koira purrut kunnolla, ja se oli kääpiökokoa, eikä siitä nyt sen kummempaa seurannut vaikka arpi käteen jäikin, hellanlettas kun toinen on niin pieni ja söpö, eihän se oikeasti ole vaaraksi kenellekään. Iso koira jos olisi kokoonsa verrattuna samalla rytinällä käynyt nelivuotiaan tytön päälle, niin sehän olisi lopetettu samana päivänä, enkä tiedä istuisinko itse tässä kirjoittamassa nyt. Sitten on noita pikkutirriäisiä joskus roikkunut lahkeessa ja joskus hihassa, ei ole omalle kohdalle sattunut yhtäkään isompaa, vierasta koiraa joka olisi sillä tavalla käynyt päätäpahkaa kiinni. Tämä on ihan omakohtaista mutu-tuntumaa, mutta ei minusta siis tuo myytti tottelemattomista pikkukoirista tosiaankaan ole ihan tuulesta temmattu.

        Mutta kyllä minusta suurin osa näyttää kouluttavan pieniä koiriaan, tuollakin koirakurssilla on puolet koirista pieniä rotuja. Tietysti jotkut ottavat pienen koiran lellikiksi ja sylivauvaksi jolle ei sääntöjä paljon opeteta, mutta eiköhän suurin osa kuitenkin ota ne ihan vaan koiriksi. Minulla on varmaankin "huonosti käyttäytyvä" keskikokoinen koira, alle yksivuotias uros joka ei vaihteeksi osaa ohittaa vastaantulevia uroskoiria ärjähtämättä niille. Tätä yritetään nyt harjoitella lähes päivittäin (eli lähteä ihmisten ilmoille täältä korvesta), ja olen vain joskus miettinyt kun on tullut kovasti räyhääviä pieniä koiria vastaan, että montaako sellaista pientä söpöliiniä mahtaa koirattomalle satunnaiselle ohikulkijalle vastata minun keskikokoisen gangsterini kumea Wouhh. Entäs sitten kun on vielä kolme kertaa isompi koira kyseessä, jos se vouhahtaa taluttajansa vierellä jonkin herkkähermoisen lenkkeilijän ollessa kohdalla, niin sen jälkeen saa varmaan tulla vastaan parikymmentä pikku ärisijää, ja siltikin lenkkeilijä kotiin tullessaan muistaa vain ja ainoastaan sen yhden ison urahduksen, jonka vuoksi meinasi sydän pysähtyä. :D

        Aikoinani eräs suomessa korkeasti arvostettu palveluskoirakouluttajan, perheen pienikoira ärisi edesmenneelle uros röhkijälleni, tämä palveluskoirakouluttaja roikotti koiraansa hihnassa ilmassa ja ravisteli koiraansa siihen jäi meidän koulutukset tämän koluttajan opastuksella.

        Molossi varman tietää kouluttajan se siitä.

        Jos amattikouluttajalla on tämmöinen koulutustyyli niin huh huh.


      • Ärrieri
        sinulle... kirjoitti:

        ISojen korien puremistapaukseia revitellään siksi, että saataisiin kunnon tosikot ja koitetaan ekinolla, milä hyvänsä uhmata isoja koiria. Ei pienten koirien puremisista saa yhtä hienoja otsikoita. Minua on purrut monet irti oelvat peinet koirat. Veri on lentänyt, mutta eihäns e käy lehtien otsikoksi: " Pieni söpö fifi puri nilkasta". Pitää saadaa tyyliin "Tappajakoira iski jälleen". Nuo pikkuset koirat on niitä pahimpia, kun niitä ei kouluteta. OTetaan syliin ja paapotaan, että mamin pikkunen, mitä sä nyt haukut ja rapsutetaan samalla ,kun pidetään sylissä? Msisäköhän on vika? Ei semmosta 40kg koiraa nosteta syliin aj paapota samalla tavalla, että lopettaisitko haukkumisen... Kouluts, koulutus ja koulutus.

        ITselläkin on ollut pieni koira (10kg) JA terrieri... Ei räksyttänyt, ei tehnyt tarpeita sisälle ym. Se koulutettiin ihan samalla tavalla kuin isoimamtkin. Turhaa ei kertaakaan haukkunut. Sitäpä moni ihmetteli. Eipä ollut "terrikkämäisiä" ärinöitä tms. Ksoka oltiin vaivauduttu kouluttamaan ja hoitamaan...

        Minä toivosin myös sitä, että nuo pientenkoriien puremistapaukset tilastoitaisiin. ITse jouduin ottaa lääkärissä vesikauhurokotteen, kun sitä pientä koiraa ei oltu edes vaivauduttu rokottamaan...

        väittänyt mitään muuta kuin että olen kouluttanut myös omat TERRIERINI.
        Eivät pure ketään,eivät räkytä,eivätkä kuseksi sisälle.
        Mutta eivät myöskään KOSKAAN ole irti yleisillä paikoilla kuten monet isommat koirat,koskaan en myöskään ole nähnyt muita kytkemättömiä pikkukoiria taajama-alueella.
        Miun koiria ei kukaan ole sen ihmeemmin kummastellut.Käyttäytyvät ihan normaalisti.

        P.S jos saisin valinnan mahdollisuuden ottaisin vastaan huomattavasti mielummin pienen kuin ison koiran hyökkäyksen..


      • ?????????
        Ärrieri kirjoitti:

        väittänyt mitään muuta kuin että olen kouluttanut myös omat TERRIERINI.
        Eivät pure ketään,eivät räkytä,eivätkä kuseksi sisälle.
        Mutta eivät myöskään KOSKAAN ole irti yleisillä paikoilla kuten monet isommat koirat,koskaan en myöskään ole nähnyt muita kytkemättömiä pikkukoiria taajama-alueella.
        Miun koiria ei kukaan ole sen ihmeemmin kummastellut.Käyttäytyvät ihan normaalisti.

        P.S jos saisin valinnan mahdollisuuden ottaisin vastaan huomattavasti mielummin pienen kuin ison koiran hyökkäyksen..

        miten pienet koirat voi saada omistajansa noin ärrierimäiseen hyökkäykseen.


    • on niitä pieniä koiria monta. 4-7 kiloisia täynnä energiaa olevia ihanuuksia. Kuuluu myös n.s. haukkuherkkiin rotuihin. Meillä on myös sisällä sallittu vessa yhdessä paikassa oleva sanomalehti, eikä niin kuin aloittaja väitti jo poistetussa viestissään.
      Silti meillä on koiria koulutettu, opetettu sisäsiisteyttä kuten muillakin.
      Vanha herra on tullut ulkona seuralliseksi ja kommentoi vastaantulijoiden kanssa yleensä ihmisten.
      Jussi tykkää pullistella toisille uroksille, mutta ei hyökkää.
      Tyttömme sitten ovatkin tulisempia. Lilli on suvaitsevaisin meillä, hyväksyy kaikki vastaantulevat koirat kokoon katsomatta ja samoin ihmiset.
      Fanny on melkolailla samanlainen. Säestää kyllä suvereenisesti sisartaan haukkumalla.
      Sissi on rasisti sataprossaisesti ja taatusti purisi vastaan tulevaa vierasta koiraa, voisi ääritapauksissa jopa napata ihmistä mikäli katsoisi ihmisen uhkaavan omaa laumaa.
      Sitten Tintti alias Rouva. Haukkuherkkä hälyttäjäkoira joka haukkuu kaiken liikkuvan, jopa tuulessa liikkuvan lehden.
      Kaikki on koulutettu omien rajallisten kykyjemme mukaan. Huomioon otettavaa että jokainen näistä koiristamme on ihan fiksu ja erittäin hyvin käyttäytyvä ollessaan yksin kanssamme liikenteessä.
      Huomioitavaa myös että nämä pienet omaavat vartiointi vietin ja vahtivat kotiamme tunkeutujilta (vieraat) leijonan rohkeudella. Olla saa mutta ei liikkua.
      Ylpeä olen koiristani, eikä minun arvovaltaani alenna pätkääkään haukkuva pieni koira/koirat. Yleensä väistämme muita vaikka ojan pohjalle ja ohituksia harjoittelemme joka ikinen päivä, milloin onnistuen milloin epäonnistuen.

      Emme myöskään pidä niitä irti yleisillä kulkuteillä, ainoastaan siellä taimitarhassa ja vain silloin kun siellä ei ole muita.

      • osanottaja

        että pystyt olemaan rehellinen ja myötämään omat puuttees sekä myöskin koiriesi lievän tapakasvatuksen jälkeenjäämisen. Ison lauman kans ei tietenkään voi aina lähtee pihalle, kun yhdellä sattuu hätä tulemaan.

        Mutta samalla kun myönsit nää muutamat virheet, pistit muut pikkukoiran omistajat tälläkin palstalla tukalaan asemaan.

        Terristit ja ärrierit ym on tässä viime päivien aikana hyökkinyt rajustikin juuri siks, että joku moittii heidän kouluttajan taitojaan. Ja siks myöskin sefu poistaa viestejä oikein urakalla. vaikuttaa siis siltä, et nekään ei sun kanssas kyllä samaa mieltä oo.

        Mut kiitos et myönsit. Kukaan ei oo täydellinen, ei omistaja eikä koira, mutta se pitää osata myöntää sekin.


      • terristi
        osanottaja kirjoitti:

        että pystyt olemaan rehellinen ja myötämään omat puuttees sekä myöskin koiriesi lievän tapakasvatuksen jälkeenjäämisen. Ison lauman kans ei tietenkään voi aina lähtee pihalle, kun yhdellä sattuu hätä tulemaan.

        Mutta samalla kun myönsit nää muutamat virheet, pistit muut pikkukoiran omistajat tälläkin palstalla tukalaan asemaan.

        Terristit ja ärrierit ym on tässä viime päivien aikana hyökkinyt rajustikin juuri siks, että joku moittii heidän kouluttajan taitojaan. Ja siks myöskin sefu poistaa viestejä oikein urakalla. vaikuttaa siis siltä, et nekään ei sun kanssas kyllä samaa mieltä oo.

        Mut kiitos et myönsit. Kukaan ei oo täydellinen, ei omistaja eikä koira, mutta se pitää osata myöntää sekin.

        Terristit eikä edes Terristi ole hyökkinyt yhtään mihinkään, joko se nyt tulee selväksi. Kukaan ei ole moittinut kouluttajantaitojani tai niiden puutteita kun en ole näissä ketjuissa koiristani mitään kertonut.

        Tyhmille tiedoksi, koiriani ei edes rotumääritelmän mukaan lasketa pieniksi koiriksi, joten siksikään tämä keskustelu ei koske minua. Terristi ei ole sama kuin terrieri ja siitä syystä keskusteluista pätkiä puuttuu.

        Nyt toivon että tänä päivänä jokainen hiljenee Jokelan koulusurmien uhrien muistoksi ja jättäisi hetkellisesti myös palstalla venkoilun.


      • osanottaja kirjoitti:

        että pystyt olemaan rehellinen ja myötämään omat puuttees sekä myöskin koiriesi lievän tapakasvatuksen jälkeenjäämisen. Ison lauman kans ei tietenkään voi aina lähtee pihalle, kun yhdellä sattuu hätä tulemaan.

        Mutta samalla kun myönsit nää muutamat virheet, pistit muut pikkukoiran omistajat tälläkin palstalla tukalaan asemaan.

        Terristit ja ärrierit ym on tässä viime päivien aikana hyökkinyt rajustikin juuri siks, että joku moittii heidän kouluttajan taitojaan. Ja siks myöskin sefu poistaa viestejä oikein urakalla. vaikuttaa siis siltä, et nekään ei sun kanssas kyllä samaa mieltä oo.

        Mut kiitos et myönsit. Kukaan ei oo täydellinen, ei omistaja eikä koira, mutta se pitää osata myöntää sekin.

        Vaikka muuta väitettäisiin niin jokainen rotu on erilainen omalla tavallaan. Tässä ote rotuesitteestä:
        Rotuna griffon on jo täyttänyt viisisataa vuotta. Sen ensimmäiset sukulaisentapaiset pyydystivät rottia Alankomaiden vilkkaiden satamien makasiineissa. Noista päivistä on griffonin perintönä yhä säilynyt nopeus., ketteryys ja voima, varsinkin pienten leukojen puruvoima, jonka on täytynyt kiukuttaa Antwerpenin lihavia rottia.
        Vähitellen griffoni kiipesi arvoasteikossa. Ajurit nimittäin huomasivat, että se on vallan mainio kärryvahti. Niinpä isäntä saattoi rauhassa poistua tuopilliselle ja jättää omaisuutensa huoletta ärhäkkään, arvonsa tuntevan apupojan vahdittavaksi. Ja varsin tehokas vahtikoira griffoni on edelleen!
        http://www.toydogs.net/griffons/rotuesite.htm


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2073
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      256
      1751
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      264
      1705
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      66
      1700
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      107
      1526
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1433
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      290
      1225
    8. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      50
      1224
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1217
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1193
    Aihe